Narzędzia:

5–6 listopada 2014 r.

06.11.2014

Na 64. posiedzeniu Izba rozpatrzyła 14 ustaw, do 7 wprowadziła poprawki. Postanowiła również wnieść do Sejmu projekt nowelizacji przygotowany na podstawie petycji.

 

Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw – przyjęta bez poprawek

Nowelizacja, uchwalona z inicjatywy rządu, na 78. posiedzeniu, 23 października 2014 r., przewiduje podwyższenie o 20% ulg podatkowych na 3. i kolejne dziecko oraz umożliwienie pełnego wykorzystania ulgi przez rodziny o najniższych dochodach. Dotychczas mimo teoretycznej możliwości odliczenia od podatku pewnych kwot, przy małym wymiarze podatku, który był mniejszy od możliwych odliczeń, odliczenia nie mogły być zastosowane. W myśl nowelizacji jeżeli odliczenia będą większe od podatku naliczonego po odliczeniach składek na cele społeczne i zdrowotne, podatnik będzie mógł otrzymać zwrot kwoty stanowiącej różnicę między przysługującym mu pełnym odliczeniem a kwotą odliczoną w zeznaniu podatkowym. Zwrot nie może być jednak większy niż łączna kwota podlegających odliczeniu składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Wysokość odliczeń na poszczególne dzieci wzrośnie: na 3. dziecko z 1668 zł na 2000 zł, a na każde kolejne dziecko – z 2224 zł do 2700 zł. Rodzina z 1 dzieckiem będzie mogła maksymalnie odliczyć w zeznaniu podatkowym 1112,04 zł; z 2 dzieci – 2224,08 zł; z 3 – 4224,12 zł; z 4 – 6924,12 zł, a z 5 – 9624,12 zł.

Nowelizacja dostosowuje do nowego stanu rzeczy również inne ustawy, w tym ordynację podatkową, ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i ustawę o świadczeniach rodzinnych.

Rządowa propozycja w 2015 r. będzie kosztować budżet ok. 1,1 mld zł, ale nie będzie mieć wpływu na dochody samorządów.

W wyniku głosowania (70 senatorów za, 6 – przeciw, 3 wstrzymujących się od głosu) Izba poparła wnioski Komisji Budżetu i Finansów Publicznych oraz Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej o przyjęcie nowelizacji bez poprawek. Wniosek o wprowadzenie 3 zmian złożył senator Jan Rulewski.

Ustawa zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw – przyjęta bez poprawek

Nowelizacja, uchwalona na 78. posiedzeniu, 23 października 2014 r., z inicjatywy rządu, przewiduje, że świadczenia z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zostaną podwyższone o 1,08%. Podwyżka ta nie może być jednak mniejsza niż 36 zł. Najniższe świadczenie ma wynieść 880,45 zł. Zastosowanie waloryzacji procentowej z gwarantowaną minimalną podwyżką na poziomie 36 zł spowoduje, że wszystkie świadczenia poniżej 3333,33 zł miesięcznie będą podwyższone w większym stopniu niż gdyby przeprowadzono waloryzację według obecnie obowiązujących zasad. Osoby pobierające minimalne emerytury i renty dostaną 880,45 zł, a przy zastosowaniu wyłącznie waloryzacji procentowej byłoby to 853,57 zł. Obecnie świadczenia z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych są podwyższane przy założeniu zachowania siły nabywczej w stosunku do kosztów utrzymania w poprzednim roku kalendarzowym oraz wzrostu o minimum 20% wskaźnika inflacji w odniesieniu do wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku.

Zgodnie z nowelizacją renty z powodu częściowej niezdolności do pracy i renty inwalidzkie III grupy wzrosną minimum o 27 zł, czyli 75% gwarantowanej minimalnej kwoty, emerytury częściowe – 18 zł, a renty socjalne o 84% zwaloryzowanej renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy. Nowe zasady waloryzacji mają objąć również emerytury i renty rolników indywidualnych, służb mundurowych, emerytury pomostowe, nauczycielskie, świadczenia kompensacyjne, renty dla kombatantów oraz inwalidów wojennych i wojskowych. Według resortu pracy zmiany sposobu waloryzacji będą kosztować około 1,8 mld zł, a łączny koszt waloryzacji emerytur i rent w przyszłym roku to około 3,7 mld zł.

Nowe przepisy mają wejść w życie 1 marca 2015 r.

W wyniku głosowania (76 senatorów za, 5 – przeciw) Izba poparła wniosek Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej o przyjęcie nowelizacji bez poprawek. Podczas debaty 3 zmiany zaproponowali senatorowie Waldemar Kraska i Robert Mamątow.

Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy o orderach i odznaczeniach – przyjęta bez poprawek

Jednomyślnie, głosami 81 senatorów, Senat poparł ustawę bez poprawek, o co wnosiła Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji. Nowelizacja, którą Sejm uchwalił na 77. posiedzeniu, 10 października 2014 r., na podstawie projektu senackiego, ma poszerzyć kręg osób, którym wolno będzie przyznać Krzyż Wolności i Solidarności. Dotychczas nie mogli nim być odznaczeni wszyscy mający już odznaczenie wyższej rangi, choć krzyż taki im się należał. Było to zresztą zgodne z przyjętym zwyczajem, że po uzyskaniu wyższego odznaczenie nie otrzymuje się już niższego. W ten sposób jednak znaczna część osób, które zasługują na Krzyż Wolności i Solidarności, nie mogła go otrzymać. Do tej pory odznaczono nim zaledwie około tysiąca osób, a mogłoby to być około 30 tys.

Krzyż Wolności i Solidarności, ustanowiony w 2010 r., przyznaje prezydent na wniosek prezesa IPN, z wnioskami do niego zaś mogą się zwracać samorządy, organizacje społeczne, a nawet osoby prywatne. Przyznanie krzyża wymaga udzielenia wcześniejszej zgody przez kandydata, bo IPN musi dokonać sprawdzenia jego długoletniej działalności w zakresie walki o niepodległość czy o prawa człowieka. Krzyża nie może bowiem otrzymać ktoś, kto miał np. związki ze Służbą Bezpieczeństwa. Odznaczenie to jest nagrodą dla działaczy opozycji wobec dyktatury komunistycznej, którzy od 1 stycznia 1956 r. do 4 czerwca 1989 r., z wyłączeniem okresu od 31 sierpnia 1980 r. do 12 grudnia 1981 r., na terytorium Polski co najmniej przez 12 miesięcy: byli aktywnymi członkami nielegalnych organizacji, stawiających sobie za cel odzyskanie przez Polskę niepodległości i suwerenności lub respektowanie praw człowieka w PRL; prowadzili zagrożoną odpowiedzialnością karną lub represjami działalność na rzecz odzyskania przez Polskę niepodległości i suwerenności lub respektowania praw człowieka w PRL. Podstawą do przyznania krzyża są też represje za działalność na rzecz niepodległości Polski: więzienie, służba wojskowa, a także spowodowany represjami uszczerbek na zdrowiu.

Nowelizacja trafi teraz do podpisu prezydenta.

 

Poprawki Senatu do ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego

Cele ustawy, uchwalonej na 77. posiedzeniu Sejmu, 10 października 2014 r., na podstawie projektu rządowego, to podniesienie poziomu jakości rejestracji stanu cywilnego i poprawa sprawności działań administracyjnych państwa jako rejestratora zdarzeń. Ustawa wprowadza obowiązek rejestracji wszystkich zdarzeń z zakresu stanu cywilnego w systemie teleinformatycznym. Akty stanu cywilnego sporządzane dotychczas w postaci papierowej będą sukcesywnie przenoszone do tego systemu. Nowe zasady prowadzenia rejestru stanu cywilnego w systemie teleinformatycznym pozwolą m.in. na odejście od sporządzania papierowych aktów stanu cywilnego; uzyskiwanie odpisu aktu stanu cywilnego w dowolnym urzędzie stanu cywilnego na terenie całego kraju; zdalną aktualizację rejestru PESEL o zdarzenia z zakresu rejestracji stanu cywilnego. Jeśli ktoś zgłosi zapotrzebowanie na odpis aktu w postaci elektronicznej, kierownik urzędu tą drogą prześle mu dokument. Akty papierowe np. po dokonaniu w nich zmian, w razie żądania wydania odpisu z nich będą zamieniane na dokument elektroniczny. Docelowo rozwiązanie to ma ograniczyć obieg dokumentów papierowych.

Tak jak dotychczas, akty stanu cywilnego, czyli wyłączny dowód zdarzeń w nim stwierdzonych, będą prowadzone przez urzędy stanu cywilnego, stanowiące część urzędu gminy, jako zadanie zlecone z zakresu administracji publicznej. W aktach tych odnotowywane będzie urodzenie, zgon i zawarcie małżeństwa. Wprowadzona została możliwość upoważnienia pracowników urzędu stanu cywilnego do dokonywania określonych czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego, czego nie przewidywały dotychczas obowiązujące przepisy.

Zmianom nie podlegają zasady określania właściwości miejscowej w sprawach rejestracji stanu cywilnego dotyczących urodzenia, małżeństwa i zgonu. Wprowadzone zostały przepisy, dzięki którym w dowolnie wybranym urzędzie stanu cywilnego będzie można uzyskać takie dokumenty jak odpis aktu stanu cywilnego czy określone zaświadczenie.

Nadal ma obowiązywać swoboda wyboru urzędu stanu cywilnego, w którym chce się zawrzeć związek małżeński. Zliberalizowano natomiast zasady udzielania ślubu przez kierownika urzędu stanu cywilnego poza siedzibą urzędu. Na wniosek osoby zamierzającej zawrzeć związek małżeński kierownik będzie mógł przyjąć oświadczenie o wstąpieniu w związek małżeński poza urzędem stanu cywilnego w okręgu rejestracji stanu cywilnego, w którym jest on właściwy. Warunki to zachowanie uroczystej formy ślubu i bezpieczeństwo osób obecnych przy składaniu oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński we wskazanym we wniosku miejscu odbywania się ślubu. W takim wypadku będzie pobierana opłata dodatkowa, stanowiąca dochód gminy.

Nowa instytucja to ogólnopolski rejestr stanu cywilnego, prowadzony przez ministra właściwego ds. wewnętrznych w systemie teleinformatycznym. Wpisów w rejestrze mają dokonywać kierownicy urzędu stanu cywilnego lub ich zastępcy, a dane zarejestrowane przez kierownika urzędu stanu cywilnego w rejestrze stanu cywilnego automatycznie zaktualizują dane zawarte w pozostałych rejestrach publicznych, np. w rejestrze PESEL. W ramach rejestru stanu cywilnego ma być prowadzony rejestr uznań, zawierający informacje na temat dziecka, matki i ojca uznającego ojcostwo. Rozwiązanie to powinno pozwolić na szybkie ustalenie pochodzenia dziecka przy sporządzeniu aktu urodzenia.

Podobnie jak dotychczas, nie będzie można zamieszczać w akcie urodzenia więcej niż 2 imion dziecka, imienia ośmieszającego, nieprzyzwoitego czy imienia w formie zdrobniałej. Wprowadzono możliwość wybierania obcych imion dla dziecka niezależnie od narodowości i obywatelstwa rodziców oraz wybierania takiego imienia, które nie wskazuje na płeć dziecka, ale w powszechnym znaczeniu jest przypisane do danej płci.

Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2015 r., z wyjątkiem przepisów określających nowe zasady przekazywania danych na potrzeby statystyki publicznej, zaczną obowiązywać 1 stycznia 2018 r. Wokresie przejściowym samorządy będą mogły korzystać z dotychczasowych rozwiązań.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej wnosiła o wprowadzenie 12, a Komisja Ustawodawcza – 9 poprawek do ustawy. Podczas debaty propozycje zmian złożyli senatorowie: Henryk Cioch, Dorota Czudowska, Jan Maria Jackowski, Stanisław Kogut, Jarosław Lasecki, Andrzej Matusiewicz, Janina Sagatowska, Janusz Sepioł, Michał Seweryński i Piotr Zientarski. Izba poparła 19 spośród 29 łącznie zgłoszonych poprawek. Za przyjęciem ustawy wraz z nimi opowiedziało się 53 senatorów, 26 było przeciw, a 1 wstrzymał się od głosu. Większość uchwalonych zmian miała charakter redakcyjny, legislacyjny, językowy i doprecyzowujący, formułujący przepisy zgodnie z zasadami techniki prawodawczej. Senatorowie określili ponadto, że kierownik urzędu stanu cywilnego: w czasie przyjmowania oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński będzie nosił łańcuch z wizerunkiem orła; ma prawo odmówić przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński w terminie wskazanym przez osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo w wypadku braku uzgodnienia innego terminu; przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy może dokonywać określonych czynności na podstawie przepisów dotychczasowych.

Poprawki Senatu rozpatrzą teraz posłowie.

 

Ustawa o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych – przyjęta z poprawkami

Ustawa, uchwalona przez Sejm podczas 77. posiedzenia, 10 października 2014 r., na podstawie projektu rządowego, wprowadza systemowe uregulowanie organizacji struktur orzecznictwa lekarskiego. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2015 r. Na ich mocy komisje lekarskie będą orzekały przede wszystkim w sprawach dotyczących ustalenia fizycznej i psychicznej zdolności do pracy. Ustawa ujednolica orzecznictwo lekarskie dla funkcjonariuszy i kandydatów do służby w grupach podlegających ministrowi sprawiedliwości czy ministrowi spraw wewnętrznych, czyli: Straży Granicznej, Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Biura Ochrony Rządu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego i Służby Więziennej, a także pracowników i kandydatów do pracy w komórkach organizacyjnych kontroli skarbowej. Komisje będą też ustalały stopień uszczerbku na zdrowiu tych osób, orzekały o potrzebie udzielenia im urlopu zdrowotnego itd.

Przyjęte przepisy wprowadzają nowy model funkcjonowania komisji lekarskich oceniających zdrowie funkcjonariuszy i kandydatów na funkcjonariuszy – rejonowe komisje lekarskie i centralną komisję lekarską. Dotychczas pierwszą decyzję wydawała wojewódzka komisja lekarska, od niej można się było odwołać do okręgowej komisji lekarskiej, a od tej – do centralnej komisji lekarskiej. Na mocy ustawy minister spraw wewnętrznych określi miejscowości, w których będą orzekać składy centralnej komisji lekarskiej i jaki będzie ich zasięg terytorialny. Zmiany będą wymagały utworzenia 110 etatów lekarzy orzeczników w ramach 16 komisji rejonowych i komisji centralnej oraz 50 etatów pracowników wspomagających działalność komisji.

Ustawa ujednolica także kategorie zdolności kandydatów do służby, wprowadza 2: zdolny i niezdolny do służby, a dla funkcjonariuszy kategorie: A – zdolny do służby, B – zdolny do służby z ograniczeniem, C – niezdolny do służby. Orzeczenia mają zawierać sformułowania: zdolny do służby, trwale niezdolny do pełnienia służby na zajmowanym stanowisku, czasowo niezdolny do pełnienia służby na zajmowanym stanowisku, zdolny do pełnienia służby na zajmowanym stanowisku i trwale niezdolny do służby.

Komisja Zdrowia zaproponowała 18 poprawek, a Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji – 22 zmiany. Wniosek o wprowadzenie 2 poprawek złożył senator Waldemar Kraska. Izba poparła 16 spośród 25 zgłoszonych łącznie zmian. Opowiedziało się za tym 54 senatorów, a 27 było przeciw.

Większość poprawek to zmiany doprecyzowujące i redakcyjno-językowe. Ponadto senatorowie doprecyzowali użyte w ustawie pojęcie osoby zainteresowanej, a także kategorie zdolności fizycznej i psychicznej do pracy dotyczące kandydatów do pracy w wyodrębnionych komórkach organizacyjnych kontroli skarbowej i kandydatów do pracy w wywiadzie skarbowym, inspektorów i pracowników zatrudnionych w wyodrębnionych komórkach organizacyjnych kontroli skarbowej oraz pracowników wywiadu skarbowego. Określili czas, w którym funkcjonariusz może zgłosić do protokołu uwagi na piśmie. Uściślili, że do przeprowadzenia w podmiocie leczniczym obserwacji funkcjonariusza, skierowanego na nią przez komisję lekarską, niezbędna jest jego zgoda.

Do senackich poprawek ustosunkują się teraz posłowie.

 

Poprawki Senatu do ustawy o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka

Celem ustawy, uchwalonej na 77. posiedzeniu, 10 października 2014 r., z inicjatywy rządu, jest stworzenie systemu wsparcia i ochrony pokrzywdzonych i świadków oraz osób im najbliższych, których zdrowie i życie są zagrożone w związku z toczącym się lub zakończonym postępowaniem karnym. Konieczność wprowadzenia takich przepisów wynika z obowiązku implementowania do krajowego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/29/UE z 25 października 2012 r. ustanawiającej normy minimalne w zakresie praw, wsparcia i ochrony ofiar przestępstw oraz zastępującej decyzję ramową Rady 2001/220/WSiSW, a także dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/99/UE z 13 grudnia 2011 r. w sprawie europejskiego nakazu ochrony.

Nowa ustawa przewiduje 3 podstawowe rodzaje środków ochrony i pomocy dla świadków i pokrzywdzonych: ochronę na czas czynności procesowych, ochronę osobistą oraz pomoc dotyczącą zmiany miejsca pobytu, która może być związana z ewentualną pomocą finansową na zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych. Obejmuje rozwiązania, w których wprowadza się środki ochrony i pomocy w postaci ochrony na czas czynności procesowych, ochrony osobistej oraz pomocy w zakresie zmiany miejsca pobytu i pomocy finansowej, przyznawanych na zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych, mieszkaniowych lub świadczeń opieki zdrowotnej. Środki te mają być udzielane przez komendanta wojewódzkiego policji, w którego okręgu przebywają osoby chronione, na pisemny wniosek pokrzywdzonego lub świadka. Warunkiem udzielenia takiej ochrony jest zagrożenie życia lub zdrowia.

Pierwszy z tych środków ma być stosowany w każdej sprawie, w której będzie istnieć ryzyko zagrożenia dla życia lub zdrowia świadka. Osobie takiej zostanie przydzielona asysta policjantów w czasie przesłuchania przed sądem, a także w drodze do i z sądu. Pozostałe typy pomocy i ochrony mają być udzielane w razie wysokiego stopnia zagrożenia dla życia lub zdrowia osoby chronionej, przede wszystkim w sprawach, które w pierwszej instancji rozpatrują sądy okręgowe: sprawach poważniejszych przestępstw, np. zabójstw lub przestępczości zorganizowanej. Ochrona osobista świadka lub pokrzywdzonego będzie polegała m.in. na stałej lub czasowej asyście policjantów, czasowej obserwacji osoby lub miejsca jej przebywania, wskazywaniu bezpiecznych warunków do przemieszczania. W wypadku bardzo dużego zagrożenia świadka możliwa będzie jego przeprowadzka do nowego miejsca zamieszkania. Taki rodzaj ochrony będzie stosowany po ustaleniu, że inne środki ochrony i pomocy mogą być niewystarczające. Osoba objęta tą formą ochrony będzie mogła otrzymywać pomoc finansową (nie więcej niż 3500 zł, 2000 zł dla osoby małoletniej) na potrzeby mieszkaniowe, życiowe i na pokrycie kosztów świadczeń zdrowotnych. Oprócz systemu środków ochrony i pomocy ustanawia się instytucję koordynatora ds. zapewnienia bezpieczeństwa osób posiadających status pokrzywdzonego lub świadka.

Ustawa zmienia także przepisy kodeksu postępowania karnego, polegające na anonimizacji danych dotyczących miejsca zamieszkania i pracy osób przesłuchiwanych w postępowaniu karnym. Dane te będę umieszczane w załączniku do protokołu do wiadomości organu prowadzącego postępowanie. W ustawie dodano też 2 nowe rozdziały kodeksu postępowania karnego. Istotą tych uregulowań jest zapewnienie, by ochrona danej osoby na podstawie orzeczenia sądu w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej była udzielana i kontynuowana we wszystkich innych państwach UE, w których osoba ta przebywa. Osoba chroniona, przewidując zmianę miejsca zamieszkania i przenosiny do innego państwa członkowskiego UE, może wystąpić z wnioskiem o wydanie tzw. europejskiego nakazu ochrony, co zapewni jej ochronę także w tym innym miejscu pobytu. Zasadność wydania tego nakazu ma podlegać ocenie sądu lub prokuratora, który po przychyleniu się do wniosku pokrzywdzonego będzie występował do właściwego sądu lub innego organu z wnioskiem o wykonanie orzeczonego środka.

Nowe przepisy mają także ułatwić i uporządkować dostęp do pomocy psychologicznej dla ofiar przestępstw i ich najbliższych. Przy wojewódzkich komendach policji mają zostać powołani koordynatorzy, do których zadań należało będzie m.in. zapewnianie współdziałania jednostek policji w udzielaniu ochrony i zapewnianie pomocy psychologicznej.

Senat poparł 25 spośród 28 łącznie zgłoszonych poprawek (Komisja Ustawodawcza – 15, Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji – 22 i podczas debaty senatorowie: Piotr Zientarski, Jan Rulewski i Marek Borowski). Przyjęcie ustawy w takim kształcie jednogłośnie poparło 79 senatorów. Zmiany poprawiają redakcję przepisów i ujednolicają terminologię ustawy. Izba przesądziła ponadto, że spełnienie warunków przyznania środka ochrony i pomocy nakłada na komendanta wojewódzkiego policji obowiązek przyznania takiego środka. Wprowadziła też możliwość uzyskania ochrony osobistej przez osoby pokrzywdzone przestępstwami zgwałcenia lub znęcania się. Doprecyzowała, że ochrona osobista polega m.in. na wskazywaniu przez policję miejsc, które są bezpieczne dla osoby chronionej. Senatorowie rozszerzyli możliwość udzielenia środka w postaci zmiany miejsca pobytu dla pokrzywdzonych przestępstwami zgwałcenia lub znęcania się, po spełnieniu warunków ustawowych wprowadzili obligatoryjność przyznania takiego środka oraz natychmiastowej wykonalności zarządzeń o udzieleniu środka pomocy lub ochrony. Inna senacka poprawka zezwala na stosowanie środka ochrony i pomocy przed wydaniem zarządzenia w tej sprawie. Kolejna określa sposób reprezentacji małoletniego pokrzywdzonego w razie niemożności działania przedstawiciela ustawowego. Senatorowie doprecyzowali ponadto, że szczególne zasady ujawnienia danych zawartych w załączniku adresowym dotyczą również oryginałów dokumentów przechowywanych w tym załączniku i poszerzyli katalog podmiotów mogących się ubiegać o udostępnienie danych z załącznika. Obowiązek stosowania przepisu określającego zasady ujawniania danych znajdujących się w załączniku adresowym nałożyli także na prokuratora i policję podczas przyjmowania zawiadomienia o przestępstwie. Zdecydowali, że przepisy dotyczące zakładania załączników adresowych będą stosowane tylko do spraw wszczynanych po wejściu ustawy w życie. Wprowadzili też obowiązek informowania pokrzywdzonego, który złożył odpowiedni wniosek, o sposobie zakończenia sprawy, określono konsekwencje finansowe wypełniania takiego obowiązku. Zmienili także treść wytycznych zawartych w upoważnieniu do wydania przez ministra sprawiedliwości wzorów pisemnych pouczeń, podkreślając wymóg prostoty i przystępności ich języka.

Senackie poprawki rozpatrzy teraz Sejm.

 

Ustawa o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji – przyjęta bez poprawek

Senatorowie jednomyślnie, 76 głosami, postanowili przyjąć bez poprawek ustawę, którą Sejm uchwalił z inicjatywyposelskiej na 77. posiedzeniu, 10 października 2014 r. Taki wniosek przedstawiła Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

Nowelizacja zmienia ustawę o komornikach sądowych i egzekucji w części dotyczącej m.in. odwoływania komornika ze stanowiska. Nadal minister sprawiedliwości będzie odwoływał komornika z zajmowanego stanowiska, jeżeli np. z powodu choroby lub utraty sił lekarz orzecznik ZUS uzna go za całkowicie niezdolnego do pełnienia obowiązków lub kiedy komornik nie podda się takiemu badaniu, a ukończył 70. rok życia albo został ubezwłasnowolniony lub jeszcze z innych przesłanek. Zgodnie z nowelą powołanie na stanowisko komornika wygasa z mocy prawa z dniem, w którym komornik zrezygnował z pełnienia obowiązków, został ukarany prawomocnym orzeczeniem dyscyplinarnym karą wydalenia ze służby komorniczej, prawomocnie skazany za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe albo utracił polskie obywatelstwo. Minister sprawiedliwości będzie wówczas zawiadamiał o tym tylko komornika, prezesa właściwego sądu apelacyjnego, prezesa właściwego sądu rejonowego i właściwą izbę komorniczą. Dzięki takiemu rozwiązaniu osoby, o których mowa, będą dość szybko usuwane z zawodu.

Pozostałe przepisy ustawy są konsekwencją pojawienia się innej, dodatkowej kategorii utraty stanowiska przez komornika.

Nowelizacja zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy o kuratorach sądowych – przyjęta bez poprawek

Zgodnie z wnioskiem Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji Senat jednomyślnie, 81 głosami, poparł bez popraweknowelizację, uchwaloną na 77. posiedzeniu Sejmu, 10 października 2014 r., z inicjatywy Senatu. Jej celem jest rozszerzenie kręgu osób, które mogą bronić kuratorów w postępowaniu dyscyplinarnym. Do tej pory kuratorzy jako grupa zawodowa byli wyłączeni z możliwości ustanowienia w postępowaniu dyscyplinarnym zawodowych obrońców, adwokatów czy radców prawnych. Ustawa zmienia przepisy w tym zakresie. Umożliwia kuratorom obwinionym dyscyplinarnie ustanowienie swojego obrońcy nie tylko spośród zawodowych kuratorów, ale też z grona adwokatów i radców prawnych. Proponując zmianę, Senat uznał, że trudno wskazać argumenty za wyznaczeniem obrońcy z urzędu wyłącznie spośród kuratorów zawodowych, w sytuacji gdy zarzuty stawiane obwinionemu są na tyle poważne, iż może mu nawet grozić wykluczenie z zawodu.

Nowelizacja trafi teraz do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym – przyjęta bez poprawek

Sejm na 77. posiedzeniu, 10 października 2014 r., z inicjatywy posłów, znowelizował ustawę o Krajowym Rejestrze Karnym.Zmieniony przepis umożliwia kandydatom na wychowawców i kierowników kolonii, obozów lub innych form wypoczynku dzieci i młodzieży, którzy będą pracować jako wolontariusze, uzyskanie bezpłatnej informacji o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego. Obecnie osoby te muszą zapłacić za taką informację 30 zł lub 20 zł, jeśli wniosek został złożony za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Co roku o wydanie takiego zaświadczenia występuje ok. 26 tys. osób.

Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji wniosła o przyjęcie ustawy bez poprawek, co poparło 80 senatorów.

Teraz nowela zostanie skierowana do podpisu prezydenta.

 

Poprawki do ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw

Ustawa została uchwalona przez Sejm podczas 77. posiedzenia, 10 października 2014 r., na podstawie projektu poselskiego. Wykonuje ona wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 28 listopada 2013 r. (sygn. akt 17/12) i wprowadza zmiany wynikające ze stosowania przepisów ustawy.

Trybunał za niezgodne z konstytucją uznał przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminachupoważniające rady gmin do ustalenia stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi bez wprowadzenia stawki maksymalnej, a także do wprowadzenia zwolnienia z opłat i ustanowienia dopłat dla niektórych właścicieli nieruchomości.

W ustawie określono maksymalną stawkę opłaty za odbiór śmieci, której podstawą jest wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem, publikowany przez GUS w ostatnim Roczniku Statystycznym. Zamiast ulgi wprowadzono wyższą, limitowaną do dwukrotności opłaty podstawowej, opłatę za odpady niesegregowane.

W noweli określono także minimalną częstotliwość odbioru odpadów od kwietnia do października. Z bloków śmieci będą zabierane nie rzadziej niż raz na tydzień, a z domów jednorodzinnych – nie rzadziej niż co 2 tygodnie. W gminach wiejskich częstotliwość ta będzie mogła być rzadsza. Ponadto zniesiono obowiązek organizowania przez gminy selektywnego zbierania popiołu z palenisk domowych. Zrezygnowano też z proporcjonalnego naliczania opłaty dla osób przeprowadzających się w danym miesiącu na teren innej gminy. Osoba taka zapłaci za odbiór śmieci za miesiąc, w którym się przeprowadziła, gminie dotychczasowego zamieszkania, a nowej gminie – od kolejnego miesiąca.

Ustawa dopuszcza przeznaczenie nadwyżki środków z wpływów z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na edukację ekologiczną i usuwanie dzikich wysypisk. Zmieniono zasady dotyczące obowiązków informacyjnych. Sprawozdania składane będą rzadziej, ale obowiązek sprawozdawczości nałożono również na punkty selektywnego zbierania odpadów. Nie będzie też obowiązku informowania właściciela nieruchomości o odebraniu odpadów zmieszanych. Doprecyzowano przepisy dotyczące punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Gmina będzie musiała samodzielnie lub z innymi gminami utworzyć co najmniej 1 taki punkt stacjonarny. Ustawa przewiduje, że w wypadku domków letniskowych lub innych nieruchomości wykorzystywanych w celach rekreacyjno-wypoczynkowych gmina będzie musiała uchwalić ryczałtową stawkę roczną za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Obecnie właściciel takiego domku płaci co miesiąc określoną stawkę.

Ponadto ustawa przewiduje, że egzekucją opłat za odbiór śmieci komunalnych będą się zajmowały urzędy skarbowe, a nie – jak obecnie – burmistrzowie, wójtowie, prezydenci miast czy zarządy związków międzygminnych.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Środowiska rekomendowały Izbie przyjęcie ustawy z 9 poprawkami. Zmiany zaproponowali także senatorowie Jadwiga Rotnicka i Jan Rulewski (umożliwienie zlecania gminnym jednostkom organizacyjnym odbierania odpadów komunalnych).

Za przyjęciem ustawy z 19 poprawkami zgłoszonymi przez komisje i senator Jadwigę Rotnicką głosowało 57 senatorów, 25 zaś było przeciw. Izba m.in. zmodyfikowała zasady rozliczania opłat za nieruchomości należące do wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni. Postanowiła też utrzymać obowiązek organizowania przetargów na odbieranie albo na odbieranie i zagospodarowywanie odpadów komunalnych. Senatorowie umożliwili zawarcie porozumienia administracyjnego, nadającego wójtom, burmistrzom i prezydentom miast status organu egzekucyjnego. Na prezesa Głównego Urzędu Statystycznego nałożyli obowiązek publikowania w Monitorze Polskim parametru potrzebnego do obliczania maksymalnej wysokości opłaty śmieciowej. Umożliwiono również prowadzenie przez gminy ruchomych punktów selektywnego zbierania odpadów. Ponadto decyzji określającej wysokość opłaty śmieciowej nadano charakter deklaratoryjny.

Senackie poprawki rozpatrzy teraz Sejm.

 

Ustawa o zmianie ustawy o środkach ochrony roślin – przyjęta z poprawkami

Ustawa, uchwalona z inicjatywy posłów na 77. posiedzeniu Sejmu, 10 października 2014 r., likwiduje obowiązek tłumaczenia na język polski dokumentacji załączanej do wniosków o rejestrację środków ochrony roślin. Będzie można ją składać również w języku angielskim. Ponadto nowela umożliwia sprzedaż i używanie środków ochrony roślin przez 12 miesięcy od upływu terminu ich ważności pod warunkiem uzyskania opinii o ich przydatności do użycia.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi wniosła o wprowadzenie do noweli 2 poprawek językowych i doprecyzowującej odesłanie. W trakcie dyskusji senator Grzegorz Wojciechowski zaproponował przywrócenie obowiązku tłumaczenia na język polski dokumentacji dotyczącej środków ochrony roślin, co nie znalazło uznania Izby. W wyniku głosowania Senat przyjął ustawę wraz z 3 poprawkami Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (54 głosy za, 24 – przeciw).

Teraz do poprawek Senatu ustosunkują się posłowie.

 

Poprawki do ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej

Celem ustawy, uchwalonej przez Sejm na 78. posiedzeniu, 23 października 2014 r., na podstawie projektu rządowego, jest poprawa warunków prowadzenia działalności gospodarczej, szczególnie przez małe i średnie firmy. Służyć ma temu uproszczenie regulacji, redukcja niektórych obowiązków informacyjnych, wsparcie inwestycji oraz zwiększenie efektywności pracy.

Ustawa zmienia m.in. przepisy prawa pracy, prawa celnego, prawa ochrony środowiska, a także regulacje dotyczące podatków dochodowych, podatku od towarów i usług, podatku akcyzowego, ubezpieczeń społecznych, administrowania danymi osobowymi i regulujących podpis elektroniczny.

Zgodnie z nowymi regulacjami pracownicy zmieniający pracodawcę nie będą musieli wykonywać wstępnych badań lekarskich. Umożliwiono także wybór formy rozliczeń podatkowych, jeśli przyjmowanie zaliczek rejestrowane jest za pośrednictwem kasy rejestrującej. Osoby wykorzystujące samochód służbowy do celów prywatnych będą mogły z tego tytułu zapłacić podatek zryczałtowany. Z podatku dochodowego zostaną zwolnione wartości świadczenia dowozu do zakładu pracy transportem zbiorowym organizowanym przez pracodawcę oraz świadczenia z tytułu bezpłatnej pomocy prawnej udzielanej osobom niezamożnym. Wydłużono termin na rozliczenie VAT w imporcie przez upoważnionych przedsiębiorców, a także zrezygnowano z obowiązku uzyskiwania potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów VAT. Nie będzie również obowiązku sprawdzania prawidłowości danych przekazywanych do ZUS i przekazywania informacji z raportów miesięcznych osobom odprowadzającym wyłącznie składki zdrowotne.

Ograniczono obowiązki statystyczne mikroprzedsiębiorców, zwalniając ich z obowiązku przekazywania danych w roku rozpoczęcia działalności. W ustawie wprowadzono także zmiany mające na celu zwiększenie dostępności ubezpieczeń eksportowych gwarantowanych przez Skarb Państwa i rozszerzenie możliwości udzielania poręczeń dla przedsiębiorców przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (poręczenia spłaty pożyczek i spłaty odsetek od kredytów lub pożyczek).

Ponadto skrócono czas trwania kontroli granicznych w portach morskich do 24 godzin, a w szczególnie uzasadnionych wypadkach – do 48 godzin. Rozwiązanie to ma poprawić konkurencyjność polskich portów morskich.

Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2015 r., z wyjątkiem zmian w kodeksie pracy, które zaczną obowiązywać 1 kwietnia 2015 r.

Komisja Gospodarki Narodowej oraz Komisja Budżetu i Finansów Publicznych wniosła o wprowadzenie do ustawy 20 poprawek. Mają one na celu m.in.: zwolnienie z obowiązków statystycznych mikroprzedsiębiorcy tylko w pierwszym roku jego działalności, a nie w latach następnych; stosowanie wyższej stawki akcyzy na paliwa opałowe dopiero wtedy, gdy przy niespełnieniu warunków dotyczących oświadczeń o przeznaczeniu nabywanych paliw ustalono, że paliwa te nie zostały użyte do celów opałowych lub gdy nie ustalono nabywcy tych wyrobów; ujednolicenie zasad udostępniania rejestrów zbiorów danych prowadzonych przez administratora bezpieczeństwa informacji i przez generalnego inspektora ochrony danych osobowych; zwolnienie administratora bezpieczeństwa informacji z obowiązku prowadzenia rejestrów zbiorów danych w takich samych wypadkach jak te zwolnione z obowiązku rejestracji zbiorów przez GIODO; zwolnienie z obowiązku rejestracji zbiorów danych w rejestrach GIODO już z chwilą ponownego powołania administratora bezpieczeństwa informacji, wykreślonego uprzednio z rejestru administratorów w drodze czynności materialno-technicznej; wprowadzenia obowiązku cofnięcia upoważnienia i zmiany zakresu roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów, dla których paszporty mogą być wydawane przez upoważniony podmiot. Jedna z poprawek doprecyzowuje, że przedsiębiorcy będą wydawali paszporty roślin w imieniu wojewódzkiego inspektora, który ich do tego upoważnił. Inna zmiana zakłada, że w 2015 r. do ustalenia przychodu pracownika z tytułu wykorzystania samochodu służbowego do celów prywatnych będą stosowane korzystniejsze przepisy.

Podczas dyskusji senator Stanisław Jurcewicz zaproponował zmianę przepisów dotyczących ryczałtu z tytułu użytkowania pojazdu służbowego, tak aby obejmowały one świadczenia częściowo odpłatne.Z kolei senator Jan Michalski wniósł, aby przy ustaleniu pochodzenia produktów eksportowanych w ramach kontraktu eksportowego za składniki pochodzenia zagranicznego uznane były koszty wytworzenia produktów poniesione na rzecz pracowników, dostawców lub usługodawców niemających miejsca zamieszkania w Polsce, a nie na rzecz takich podmiotów będących cudzoziemcami nieposiadającymi Karty Polaka. Zaproponował też, aby etykieta handlowa była przytwierdzana do roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów albo do ich opakowań. Inna jego poprawka doprecyzowuje, że odmowa wojewódzkiego inspektora w sprawie udzielenia upoważnienia do wydawania paszportów zastępczych powinna mieć formę decyzji.

W wyniku głosowań Senat poparł wszystkie zaproponowane poprawki, łącznie 25. Za przyjęciem noweli z tymi zmianami głosowało 55 senatorów, 26 wstrzymało się od głosu.

Senackimi poprawkami zajmie się teraz Sejm.

 

Ustawa o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz niektórych innych ustaw – przyjęta z poprawkami

Ustawa uchwalona przez Sejm na 78. posiedzeniu, 23 października 2014 r., na podstawie przedłożenia rządowego, dostosowuje polskie prawo do dyrektyw unijnych: z 26 kwietnia 1999 r. odnoszącej się do redukcji zawartości siarki w niektórych paliwach ciekłych; z 27 listopada 2000 r. w sprawie portowych urządzeń do odbioru odpadów wytwarzanych przez statki i pozostałości ładunku; z 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach; z 23 kwietnia 2009 r. w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu; z 21 listopada 2012 r. w zakresie zawartości siarki w paliwach żeglugowych. Ta ostatnia dyrektywa przenosi do prawa Unii Europejskiej zmiany z 2008 r. do załącznika VI do konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki.Państwa członkowskie zostały zobowiązane do wprowadzenia w życie przepisów wykonujących tę dyrektywę do 18 czerwca 2014 r.

Ustawa wprowadza zakaz używania paliw o zawartości siarki powyżej 0,1% (obecnie – 1%) na statkach podnoszących polską banderę i na wszystkich statkach przebywających na polskim obszarze morskim. Armatorzy będą mogli jako alternatywę dla paliw niskosiarkowych wykorzystywać technologie, które zredukują emisję siarki do poziomu porównywalnego z uzyskiwanym przy zastosowaniem tych paliw. Możliwe będzie wyposażanie statków w pokładowe systemy oczyszczania spalin z siarki oraz używanie skroplonego gazu ziemnego (LNG), biopaliw czy metanolu.

Ustawa przewiduje też, że jeśli nie będzie możliwości nabycia paliwa żeglugowego o zawartości siarki dopuszczalnej na danym obszarze morskim, to kapitan polskiego statku znajdującego się poza polskimi obszarami morskimi będzie powiadamiał o tym dyrektora urzędu morskiego właściwego dla portu macierzystego statku oraz właściwe władze portu przeznaczenia. W takim wypadku nie będzie też nakładana kara za używanie paliwa zawierającego niedopuszczalną zawartość siarki.

Komisja Gospodarki Narodowej i Komisja Środowiska rekomendowały Izbie 3 poprawki. Pierwsza uzupełnia ustawę o przepis uprawniający dyrektora urzędu morskiego do kontroli książki zapisów o każdorazowym przejściu na zasilanie paliwem innym niż aktualnie używane w celu ustalenia, czy ze statku nie dokonano zrzutu szkodliwych substancji lub emisji siarki.Armatorzy często używają paliwa bardziej zasiarczonego na obszarach, które nie są objęte ochroną, a zmieniają paliwo na mniej szkodliwe dopiero wtedy, gdy wpływają na obszary chronione. Poprawka druga, konsekwencja poprawki pierwszej, dodaje do ustawy przepisy stanowiące podstawę do nałożenia na kapitana lub innego członka załogi statku kary pieniężnej za naruszenie obowiązku prowadzenia wspomnianej książki, na podstawie której można stwierdzić, jaki rodzaj paliwa był używany. Poprawka trzecia zmienia załącznik do ustawy w taki sposób, że wprowadza inną terminologię określenia wielkości statków. Za przyjęciem ustawy wraz z tymi poprawkami opowiedziało się 53 senatorów, 26 zaś było przeciw.

Ustawa ponownie zostanie teraz skierowana do Sejmu.

 

Ustawa o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – przyjęta bez poprawek

Ustawa została uchwalona przez Sejm na 78. posiedzeniu, 23 października 2014 r., na podstawie projektów rządowego i poselskiego. Reguluje zasady ustalania wysokości wpłat województw do budżetu państwa, tzw. janosikowego, oraz podziału części regionalnej subwencji ogólnej dla województw w 2015 r. Wiąże się to z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 4 marca 2014 r. (sygn. akt K 13/11). TK orzekł, że przepis ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w zakresie, w jakim nie gwarantują województwom zachowania istotnej części dochodów własnych dla realizacji zadań własnych, są niezgodne z konstytucją.

Zgodnie z ustawą, beneficjentami części regionalnej subwencji ogólnej nie będą województwa, w których dochody podatkowe powiększone o subwencję wyrównawczą będą wyższe od 125% wskaźnika dochodów podatkowych kraju. Kwotę uzupełniającą części wyrównawczej subwencji ogólnej otrzymają tylko te województwa, w których liczba mieszkańców nie przekracza 3 mln i w których wskaźnik dochodów podatkowych nie przekracza 125% wskaźnika dochodów podatkowych wszystkich województw. Ze 110% do 125% podwyższono próg dochodów województwa, którego przekroczenie skutkuje obowiązkiem wpłat do budżetu państwa na rzecz innych województw. Wprowadzono próg ostrożnościowy, ograniczający wysokość rocznych wpłat województw do 35% dochodów podatkowych z roku poprzedzającego rok bazowy. Określono nowe kryteria podziału części regionalnej subwencji ogólnej, opierające się na poziomie stopy bezrobocia i na poziomie dochodów podatkowych województw powiększonych o część wyrównawczą subwencji ogólnej. Z łącznej kwoty stanowiącej część regionalną subwencji ogólnej 52% będzie rozdzielane pomiędzy województwa, w których stopa bezrobocia jest wyższa niż 110% średniej stopy bezrobocia w kraju, a 48% zostanie przeznaczone na wyrównanie dochodów województw.

Ustawa przewiduje także utworzenie w budżecie państwa rezerwy celowej w wysokości 268 mln zł, przeznaczonej na dotacje dla województw, które mają służyć dofinansowaniu budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony dróg wojewódzkich i zarządzania tymi drogami. Dotację otrzymają województwa, w których powierzchnia dróg wojewódzkich w przeliczeniu na jednego mieszkańca województwa jest wyższa od powierzchni dróg wojewódzkich w kraju w przeliczeniu na 1 mieszkańca, i które nie dokonują wpłat do budżetu państwa; wysokość dofinansowania nie może być wyższa niż 98% kosztów realizacji zadań.

Ustawa ma wejść w życie w dniu następującym po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów bezpośrednio niezwiązanych z ustalaniem kwot subwencji ogólnej i wpłat na rok następny, które zaczną obowiązywać 1 stycznia 2015 r.

W wyniku głosowania (57 głosów za, 18 – przeciw, 1 wstrzymujący się) Senat poparł wniosek Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Budżetu i Finansów Publicznych o przyjęcie nowelizacji bez poprawek.

Ustawa zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

 

Senat zdecydował o wniesieniu do Sejmu projektu ustawy zmieniającej ustawę o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz ustawę o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz niektórych innych ustaw

Izba jednomyślnie, 80 głosami, zdecydowała o wniesieniu projektu ustawy . Upoważniła także senatora Łukasza Abgarowicza do reprezentowania jej w dalszych pracach nad tym projektem.

Projekt ustawy, przygotowany przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji, wypełnia postulat, zawarty w petycji wniesionej do marszałka Senatu przez Spółdzielnię Mieszkaniową Lokatorsko-Własnościową „Politechnik” ze Szczecina. Spółdzielnia wskazała na potrzebę ujednolicenia przepisów dotyczących możliwości ustanawiania odrębnej własności lokali wybudowanych przy wykorzystaniu kredytu udzielonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego.

Projekt ustawy przewiduje, że zakaz przekształcenia własnościowego dotyczyłby tylko tych lokali, które zostały wzniesione w TBS do 2009 r., czy ze środków przyznanych do 2009 r., i najemca ubiegający się o przekształcenie czy wyodrębnienie zajmowanego mieszkania nie ponosił kosztów jego wybudowania.

 

Oświadczenia:

Po wyczerpaniu porządku 64. posiedzenia oświadczenia wygłosili lub złożyli senatorowie: Alicja Chybicka, Robert Dowhan, Stanisław Gorczyca, Helena Hatka, Stanisław Iwan, Jan Maria Jackowski, Stanisław Jurcewicz, Stanisław Karczewski, Maciej Klima, Ryszard Knosala, Stanisław Kogut, Robert Mamątow, Andżelika Możdżanowska, Rafał Muchacki, Andrzej Owczarek, Andrzej Pająk, Andrzej Person, Sławomir Preiss, Zdzisław Pupa, Marek Rocki, Janusz Sepioł, Wojciech Skurkiewicz, Bogusław Śmigielski, Grzegorz Wojciechowski i Alicja Zając.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

10. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 10. posiedzenie Senatu. Izba wniesie do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa oraz ustawy o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji.

9. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 9. posiedzenie Senatu. Izba podjęła m.in. uchwałę w związku z atakiem rakietowym na konwój pojazdów organizacji humanitarnej w Strefie Gazy i śmiercią wolontariuszy, w tym obywatela RP.

8. posiedzenie Senatu

Izba zakończyła obrady.