Narzędzia:

51. posiedzenie Senatu – drugi dzień

27.10.2022
Fot. Tomasz Paczos, Kancelaria Senatu

27 października 2022 r. zakończyło się 51. posiedzenie Senatu. Izba rozpatrzyła na nim 23 ustawy, 3 odrzuciła, w tym ustawę o przedłużeniu kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego, do 9 wprowadziła poprawki.

Ustawy odrzucone.

Odrzucając ustawę o przedłużeniu kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego (projekt poselski), Senat uznał, że bez istotnego uzasadnienia nie należy zmieniać długości kadencji organów władzy publicznej po jej rozpoczęciu. W uzasadnieniu stanowiska Izby podkreślono, że Polska i zagraniczna praktyka wyborcza dowodzi, iż wybory do różnych organów mogą odbywać się nawet tego samego dnia. Ustawa przedłuża do 30 kwietnia 2024 r. kadencję rad gmin i powiatów oraz sejmików województw, rad dzielnic m.st. Warszawy, wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, która upływa w 2023 r. Wybory samorządowe wypadają jesienią 2023 r., ponieważ w 2018 r. wydłużono kadencję samorządów z 4 do 5 lat (ostatnie wybory samorządowe odbyły się 21 października 2018 r.). Jesienią 2023 r. przypada także konstytucyjny termin wyborów parlamentarnych (ostatnie odbyły się 13 października 2019 r.). Na wiosnę 2024 r. zaś wypadają wybory do Parlamentu Europejskiego (ostatnie 26 maja 2019 r.).

Izba odrzuciła ustawę o zmianie ustawy o Narodowym Instytucie Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego (projekt rządowy) z powodu nieuzasadnionego, jej zdaniem, zwiększenia budżetu Narodowego Instytutu Wolności w latach 2017–26 z 641780 tys. zł do 1366580 tys. zł. W ocenie Senatu instytut nie daje też rękojmi należytego i transparentnego wydatkowania środków finansowych z przeznaczeniem dla organizacji w ramach tzw. trzeciego sektora. Nowela ma usprawnić funkcjonowanie Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego (NIW – CRSO) oraz zlikwidować niejasności i wątpliwości, które pojawiły się w trakcie stosowania ustawy z 2017 r., powołującej instytut. Zmiany wprowadzane nowelą dotyczą: sposobu prac Rady NIW – CRSO, zasad zatrudniania pracowników, zasad współpracy i podmiotów, do których instytut kieruje swoje programy, działalności wydawniczej dotyczącej społeczeństwa obywatelskiego, regulaminów konkursowych i innych aspektów prowadzenia konkursów. Na mocy noweli znacząco zwiększone zostaną limity wydatkowe NIW – CRSO na lata 2023–26 w związku z uruchomieniem dodatkowych programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.

Senat nie podzielił przekonania Sejmu o celowości powołania nowego podmiotu, mającego działać jako państwowa osoba prawna, przede wszystkim ze względu na jego zadania, wysokość środków przeznaczonych na jego finansowanie oraz ich źródła, a także osobę patrona i odrzucił ustawę o Instytucie Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego (projekt rządowy). Powołuje ona instytucję, której zadaniem ma być wspieranie rozwoju języka polskiego za granicą, obejmujące wspieranie kultywowania polskiej tradycji i wartości języka polskiego jako ojczystego oraz jego promocji jako języka ojczystego wśród Polonii i Polaków zamieszkałych za granicą; wzmacnianie współpracy między Polonią i Polakami za granicą a podmiotami działającymi w Polsce, w szczególności w dziedzinie edukacji i nauki; wspieranie inicjatyw oraz projektów edukacyjnych i naukowych mających na celu pogłębianie znajomości języka polskiego i upowszechnianie języka polskiego jako języka obcego. Dyrektora instytutu będzie powoływał minister edukacji i nauki po zasięgnięciu opinii ministrów spraw zagranicznych i kultury. Działalność instytutu w 2022 r. ma być finansowana z rezerwy celowej budżetu państwa: „Środki na nauczanie języka polskiego w Niemczech”, wynoszącej 39,8 mln zł, z czego 14,9 mln zł zaplanowano na zadania realizowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Od 2023 r. wsparcie w wysokości 92,4 mln zł będzie systemowo kierowane do Polonii i Polaków na świecie i osób niemających polskiego pochodzenia.

Ustawy przyjęte z poprawkami.

Izba z 25 poprawkami przyjęła ustawę o zakupie preferencyjnym paliwa stałego przez gospodarstwa domowe (pilny projekt rządowy). Senatorowie zdecydowali o obniżeniu z 2200 zł brutto za tonę do 2000 zł ceny węgla, po której sprzedaje paliwo podmiot prywatny w wypadku, gdy gmina nie przystąpi do zakupu węgla z przeznaczeniem dla gospodarstw domowych i nie zrobi tego żadna z gmin sąsiednich. Postanowili, że miejsce składowania węgla nie będzie mogło być oddalone od kupującej gminy o więcej niż 100 km, a ministra właściwego ds. aktywów państwowych zobowiązali do określenia w rozporządzeniu wykazu takich miejsc. Senatorowie zdecydowali ponadto, że prowadzenie przez gminę sprzedaży węgla nie będzie wymagało zmiany jej statutu. Gmina będzie mogła też powierzyć innym jednostkom organizacyjnym lub podmiotom zawarcie umowy sprzedaży węgla, jego odbiór i sprzedaż w ramach zakupu preferencyjnego. Doprecyzowali, że do umowy zawieranej między gminą a importerem węgla ma być dołączona kopia certyfikatu jakości wystawionego najpóźniej 30 dni przed wydaniem paliwa. Senackie poprawki przesądzają, że za roszczenia zgłoszone przez gospodarstwo domowe z tytułu nienależytej jakości dostarczonego węgla będzie odpowiadał wojewoda. Wojewoda będzie też pokrywał cenę sprzedaży paliwa przez gminę, jeżeli przekroczy ona kwotę określoną w umowie sprzedaży. Przyjęta została też poprawka dotycząca dodatku węglowego. Przewiduje ona, że gdy o dopłatę ubiega się więcej niż jedno gospodarstwo domowe mieszkające pod jednym adresem, to przysługuje ona wszystkim tym gospodarstwom. Zakłada też, że w przypadku informacji, iż osoba, która nie złożyła wniosku o przyznanie dodatku węglowego, a spełnia do tego warunki, to wójt, burmistrz lub prezydent może przeprowadzić wywiad środowiskowy w celu ustalenia prawa do dodatku, a następnie przyznać dodatek w drodze decyzji administracyjnej. Poprawka umożliwia również ponowne złożenie wniosku o wypłatę dodatku węglowego, jeśli wójt, burmistrz albo prezydent odmówił wcześniej przyznania takiego świadczenia. Senatorowie zmienili tytuł ustawy z „o zakupie preferencyjnym paliwa stałego przez gospodarstwa domowe” na „o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych”. Ustawa przewiduje, że gminy, spółki gminne i związki gminne będą mogły kupować węgiel od importerów po 1,5 tys. zł za tonę, by następnie sprzedawać go mieszkańcom po nie więcej niż 2 tys. zł za tonę. Spółkami, które mogą sprzedawać węgiel samorządom po cenach preferencyjnych, są PGE Paliwa i Węglokoks. Gospodarstwo domowe będzie miało prawo do zakupu po preferencyjnej cenie 1,5 tony węgla w tym roku oraz kolejnych 1,5 tony po 1 stycznia 2023 r. Aby kupić węgiel od samorządu, mieszkańcy będą składali do gminy wniosek o zakup preferencyjny. Węgiel po preferencyjnej cenie będą mogły zakupić osoby uprawnione do dodatku węglowego. Gmina będzie mogła prowadzić dystrybucję węgla poprzez: własne jednostki organizacyjne, wybrane spółki, np. komunalne, umowę ze składem węgla, umowę z inną gminą. Ustawa przewiduje, że gminy, które kupiły węgiel do sprzedaży przed wejściem w życie nowych przepisów, będą mogły wnioskować o zwrot różnicy w cenie. Spółki komunalne i gminy podejmujące się sprzedaży węgla po preferencyjnej cenie będą zwolnione z podatku akcyzowego od tych transakcji. Ustawa umożliwia ponadto wypłatę dodatku węglowego każdemu z gospodarstw domowych pod tym samym adresem, jeśli każde z nich ogrzewa się oddzielnym źródłem ciepła, zgłoszonym do centralnej ewidencji emisyjności budynków, i złoży deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Senat wprowadził 56 poprawek do ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku (pilny projekt rządowy). Izba opowiedziała się za rozszerzeniem katalogu podmiotów uprawnionych do skorzystania z maksymalnych cen prądu m.in. o samorządowe żłobki i kluby dziecięce, dziennych opiekunów zatrudnionych przez jednostkę samorządu terytorialnego, prywatną służbę zdrowia, przewozy kolejowe pasażerskie i towarowe, banki żywności i instytucje samorządowe opiekujące się uchodźcami z Ukrainy. Zdecydowała też o obniżce maksymalnej ceny prądu dla gospodarstw domowych, jednostek samorządu terytorialnego oraz mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Maksymalna cena prądu dla gospodarstw domowych wynosiłaby 450 zł za MWh, a nie jak uchwalił Sejm – 693 zł, a dla samorządów i sektora MŚP – 600 zł za MWh, a nie 785 zł. Obniżone ceny zawierałyby podatek VAT i akcyzę. Senatorowie doprecyzowali ponadto, że dodatek w wysokości 3 tys. zł ma przysługiwać w przypadku, gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia albo piec kaflowy, zasilane peletem drzewnym lub innym rodzajem biomasy, z wyłączeniem drewna kawałkowego. Postanowili również wykreślić przepisy umożliwiające odstąpienia przez elektrownie od wychwytywania tlenków azotu w związku z ograniczoną dostępnością wody amoniakalnej. Przyjęte zostały też poprawki legislacyjne, redakcyjne i doprecyzowujące. Ustawa wprowadza maksymalne ceny energii elektrycznej dla gospodarstw domowych – 693 zł za MWh, samorządów (podmioty użyteczności publicznej) i firm – 785 zł za MWh w odniesieniu do zużycia od 1 grudnia 2022 do 31 grudnia 2023 r. W wypadku gospodarstw domowych cena maksymalna będzie obowiązywać po przekroczeniu rocznych limitów zużycia: 2 MWh – dla wszystkich gospodarstw domowych, 2,6 MWh – dla rodzin z osobą niepełnosprawną, 3 MWh – dla rolników i posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Sprzedawcom energii będą przysługiwały rekompensaty za stosowanie w rozliczeniach z odbiorcami uprawnionymi maksymalnych cen. Przewidywany koszt rekompensat ma wynieść 19,7 mld zł. W okresie od 1 grudnia 2022 do 31 czerwca 2023 r. wytwórcy i sprzedawcy energii elektrycznej będą musieli przekazać odpisy na Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny, będące nadmiarowym przychodem.

Senatorowie poparli z 2 zmianami ustawę o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz ustawy o odnawialnych źródłach energii (projekt rządowy). Przewidują one, że obowiązek sprzedaży energii elektrycznej na giełdzie towarowej w okresie od dnia wejścia ustawy w życie do 31 grudnia 2023 r. będzie ograniczony do 50% wytworzonej energii. Nowela znosi obowiązek sprzedaży energii elektrycznej na giełdzie. Ustala również kary za manipulacje na rynku i za wykorzystanie informacji wewnętrznej do obrotu produktami energetycznymi na rynku hurtowym: grzywnę do 5000 stawek dziennych, od roku do 10 lat więzienia albo obie te kary łącznie. Grzywna do 2500 stawek dziennych i od 3 miesięcy do 5 lat więzienia ma grozić za ujawnianie informacji wewnętrznej bądź zalecanie na ich podstawie kupna lub sprzedaży produktów. Po zniesieniu obowiązku giełdowego transakcje handlowe nadal będą przeprowadzane na giełdach towarowych, o skorzystaniu z tej formy obrotu każdy uczestnik rynku ma jednak decydować samodzielnie, stosownie do własnej strategii.

Izba z 6 poprawkami przyjęła ustawę o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy – Prawo prywatne międzynarodowe (projekt rządowy). Jedna z nich doprecyzowuje, że towar dostarczany jest do konsumenta wraz z opakowaniem. Druga przesuwa termin wejścia w życie nowelizacji na 1 stycznia 2023 r. Pozostałe zmiany mają charakter legislacyjny i redakcyjny. Ustawa wdraża do polskiego prawa dyrektywy unijne: cyfrową w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych oraz towarową z 11 czerwca 2019 r. Ustawa poprawi sytuację konsumentów przy zawieraniu umów z przedsiębiorcami o dostarczanie treści cyfrowych lub usług cyfrowych oraz umów sprzedaży zawartych między sprzedawcą a konsumentem i zapewni wysoki poziom ochrony konsumentów. Wydłuża m.in. z 2 do 6 lat okres dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi.

Senatorowie wprowadzili 2 zmiany legislacyjne do ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy – Kodeks spółek handlowych (projekt rządowy). Nowela ma ułatwić składanie dokumentów do Krajowego Rejestru Sądowego, zwiększyć dostępność do danych z rejestru na unijnym portalu i wymianę między rejestrami państw UE. Stanowi etap wdrożenia unijnego pakietu prawa spółek. Nowelizacja zakłada m.in. ułatwienia dla przedsiębiorców zagranicznych w zakresie rejestracji, składania dokumentów do rejestru poprzez zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej w języku polskim oraz innym języku zrozumiałym dla jak największej liczby użytkowników obcojęzycznych wzorców umów oraz informacji o zasadach: rejestracji spółek, reprezentacji oraz powoływania się na informacje w rejestrze. Zakres danych udostępnianych za pośrednictwem rejestrów rozszerzy się m.in. o niepowtarzalny identyfikator europejski i oznaczenie państwa UE, w którym zarejestrowano oddział spółki. Wymiana pomiędzy rejestrami za pośrednictwem systemu integracji rejestrów również się zwiększy i ma dotyczyć informacji o zmianach podstawowych danych przedsiębiorcy zagranicznego oraz o rejestracji lub wykreśleniu oddziału firmy. W ten sposób przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku składania do Krajowego Rejestru Sądowego wniosków dotyczących danych objętych tą wymianą.

Z 6 poprawkami Izba przyjęła ustawę o zmianie ustaw w celu przeciwdziałania lichwie (projekt rządowy). Jedna z nich podnosi maksymalny poziom pozaodsetkowych kosztów kredytu o dłuższym okresie spłaty do poziomu 15%/15% oraz określa kredyt o krótszym okresie spłaty jako kredyt o okresie spłaty nieprzekraczającym 90 dni, a kredyt o dłuższym okresie spłaty jako kredyt o okresie spłaty przekraczającym 90 dni. Pozostałe mają charakter legislacyjny i doprecyzowujący. Ustawa określa maksymalne koszty pozaodsetkowe pożyczek i obniża je dla kredytów konsumenckich. Ma zapobiegać „rolowaniu” kredytów i zwiększyć nadzór Komisji Nadzoru Finansowego nad instytucjami pożyczkowymi z możliwościami nakładania kar na członka zarządu do 150 tys. zł, a na instytucję pożyczkową do 15 mln zł bądź wykreślenia z rejestru. Nowela precyzyjnie definiuje maksymalne koszty pozaodsetkowe: marże, prowizje, opłaty dodatkowe i ubezpieczenia, obniża ich górny limit. Nowela m.in. uzależnia udzielenie pożyczki konsumenckiej od pozytywnej oceny zdolności kredytowej oraz wprowadza konsekwencje za udzielenie takiego kredytu w wypadku oceny negatywnej. Umożliwia udzielanie takich pożyczek tylko dla firm w formie spółki akcyjnej o minimalnym kapitale 1 mln zł.

Senatorowie wprowadzili 10 poprawek legislacyjnych i językowych do ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych oraz ustawy o finansach publicznych (projekt rządowy), które upraszcza i doprecyzowuje obowiązek sprawozdawczy dotyczący praktyk płatniczych. Zostaną z niego zwolnione: świadczenia z transakcji handlowych zawieranych w zakresie działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, świadczenia przedawnione, a także świadczenia między spółkami w ramach jednej grupy kapitałowej, publiczne podmioty lecznicze i spółki wchodzące w skład podatkowych grup kapitałowych. Nowela wydłuża też termin na złożenie sprawozdania z 31 stycznia na 30 kwietnia, zmienia też zasady karania za nadmierne opóźnianie się z płatnością, wprowadza m.in. nowy wzór wyliczania maksymalnej kary za przeterminowane zobowiązanie. Ustawa powołuje też instytucję tzw. wezwań miękkich. Prezes UOKiK będzie mógł, bez wszczynania postępowania, wystąpić do przedsiębiorcy zalegającego z płatnością o wyjaśnienia.

Izba z 11 poprawkami przyjęła ustawę o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (projekt rządowy). Wydłużają one m.in. termin zgłoszenia koniowatego do komputerowej bazy danych z 2 do 3 miesięcy od jego urodzenia. Zmniejszają z 40 do 20 zł minimalną wysokość opłaty pobieranej przez Inspekcję Weterynaryjną za kontrolę świń przeprowadzaną w gospodarstwie, w którym jest utrzymywane nie więcej niż 50 świń. Ustawa wdraża unijne przepisy, wprowadza zmiany dotyczące organizacji i zakresu systemu identyfikacji i rejestracji zwierząt. Rejestr zwierząt koniowatych przejmie Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). Wydawanie dokumentów dotyczących rejestracji koni poszczególnych ras pozostanie w kompetencjach Polskiego Związku Hodowców Koni, który będzie przekazywać dane o dokumentach identyfikacyjnych bezpośrednio do komputerowej bazy danych prowadzonej przez ARiMR. Ustawa wprowadza też obowiązkową rejestrację zwierząt jeleniowatych i wielbłądowatych na takich samych zasadach, jak bydła, owiec, kóz i świni, a także rejestrację zakładów drobiu. Paszporty dla bydła nie będą już wykorzystywane w obrocie krajowym, a tylko podczas przemieszczania bydła do państw UE.

Senat wprowadził 26 zmian, w większości legislacyjnych, do ustawy o Centralnym Azylu dla Zwierząt (projekt rządowy). Senackie poprawki mają na celu dodanie do ustawy przepisu określającego sposób pozyskiwania przez Centralny Azyl dla Zwierząt danych osoby przekazującej mu zwierzę, a także skreślenie przepisu, który przewiduje współpracę pełnomocnika ds. organizacji Centralnego Azylu dla Zwierząt z właściwymi organami administracji publicznej, ale ich nie określa i nie wskazuje czego ma dotyczyć ta współpraca. Na podstawie ustawy zostanie stworzony azyl, do którego trafić mają zwierzęta nielegalnie wwiezione do Polski lub stanowiące przedmioty nielegalnego handlu. Będą w nim przetrzymywane zwierzęta należące do inwazyjnych gatunków obcych, gatunków dzikich zwierząt zagrożonych wyginięciem (tzw. gatunki CITES), niebezpiecznych dla życia i zdrowia ludzi, objętych ochroną gatunkową. Azyl, który ma powstać na terenie nadleśnictwa Chojnów pod Warszawą, będzie się zajmować transportem, czasowym przetrzymywaniem zwierząt i ich przekazywaniem innym podmiotom po uregulowaniu ich statusu prawnego.

Ustawy przyjęte bez poprawek.

Ustawa zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o repatriacji oraz niektórych innych ustaw (projekt komisyjny) zakłada, że wydatki repatriacyjne w okresie 2017–26 wyniosą 489 mln zł, w tym w 2022 r. – 60,7 mln zł (w 2021 r. było to mniej niż 47 mln zł). Dodatkowe środki mają służyć zapewnieniu warunków do osiedlenia się w Polsce większej liczbie czekających na repatriację, przyznaniu większej ich liczbie i w krótszym terminie miejsca w ośrodkach adaptacyjnych, a także pozwolić na płynność wypłat świadczeń przysługujących repatriantom już przybyłym do Polski.

Ustawa o zmianie niektórych ustaw wspierających poprawę warunków mieszkaniowych (projekt rządowy) ma na celu poprawę efektywności energetycznej budynków a także promocję odnawialnych źródeł energii (OZE). Realizuje 2 kamienie milowe KPO: „Czyste powietrze i efektywność energetyczna” oraz „Reforma budownictwa mieszkaniowego dla gospodarstw domowych o niskich i średnich dochodach, uwzględniająca wyższą efektywność energetyczną budynków”. Na realizację celów przeznaczonych zostanie 855 mln euro. Środki będą przekazywane w ramach grantu na pokrycie 50% kosztów instalacji odnawialnego źródła energii (grant OZE) w budynkach wielorodzinnych. Z rozwiązania skorzystają przede wszystkim wspólnoty mieszkaniowe i spółdzielnie mieszkaniowe. W wypadku inwestycji towarzystw budownictwa społecznego (TBS) czy społecznych inicjatyw mieszkaniowych (SIM) możliwe będzie uzyskanie grantu OZE również na etapie budowy. Ustawa przewiduje również premie i granty na pokrycie do 90% kosztów remontów zamieszkałych budynków komunalnych, należących do samorządów albo spółek z większościowym udziałem samorządów, pod warunkiem wymiany źródła ciepła na niskoemisyjne lub podłączenia do sieci ciepłowniczej. Gminy zyskają dostęp do wyższego o 15–25% bezzwrotnego wsparcia na pokrycie kosztów budowy nowych mieszkań komunalnych i społecznych mieszkań czynszowych. Inwestycje będą realizowane głównie w ramach TBS i SIM. W wypadku społecznych mieszkań czynszowych maksymalny poziom wsparcia zostanie podniesiony z 35 do 60%, a komunalnych – z 80 do 95% kosztów inwestycji. Warunkiem uzyskania wyższego wsparcia będzie spełnianie podwyższonych standardów efektywności energetycznej. Premia termomodernizacyjna wzrośnie z 16 do 26%, a remontowa – z 15 do 25%.

Ustawa o zmianie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 oraz ustawy o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz niektórych innych ustaw (projekt poselski) przedłuża z 31 grudnia 2022 r. do 31 marca 2023 r. I kadencję Komisji Ewaluacji Nauki (KEN), II kadencja będzie trwać od 1 kwietnia 2023 r. do 31 grudnia 2027 r., nabór kandydatów do niej musiałby zostać przeprowadzony w ostatnim kwartale 2022 r. Nowela przewiduje także, że dotacje celowe dla uczelni, które nie zostały wykorzystane w latach 2021–22, przejdą na 2023 r. Umożliwia też przekierowanie finansowania z działalności inwestycyjnej uczelni na bieżącą. Nowela pozwala ponadto na utworzenie studiów na kierunkach lekarskim lub lekarsko-dentystycznym na uczelniach, które przystąpiły do konkursu w programie „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”.

Ustawa o zmianie ustawy o nawozach i nawożeniu (projekt rządowy) dostosowuje i określa na nowo właściwość organów nadzoru nad produktami nawozowymi objętymi ustawodawstwem Unii Europejskiej, umożliwiając równoległe wprowadzenie do obrotu produktów nawozowych, które nie będą podlegały prawu wspólnotowemu. Nadzór nad wprowadzaniem do obrotu nawozów i środków wspomagających uprawę roślin oznaczonych znakiem NAWÓZ WE sprawuje Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa. Nowelizacja rozszerza katalog produktów nawozowych, który obejmuje nawozy mineralne oraz podłoża do upraw, biostymulatory, polepszacze gleby oraz inhibitory organiczne i mikrobiologiczne, stymulujące wzrost roślin i poprawiające jakość gleby. Wysokość kar, nakładanych przez organy nadzoru rynku w formie decyzji administracyjnych, została podwyższona i dostosowana do obecnej sytuacji na rynku produktów nawozowych.

Ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z potwierdzaniem aktualności nowego oznaczenia oraz nowego stanu prawnego gruntów wydzielonych w wyniku scalenia gruntów (projekt poselski) wprowadza szczególne rozwiązania, związane z potwierdzaniem stanu prawnego niektórych nieruchomości objętych postępowaniem scaleniowym, określa także zadania organów administracji publicznej z tym związane. Zaświadczenie potwierdzające aktualność nowych danych ma wydawać starosta.

Ustawa o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy – Kodeks wykroczeń (projekt komisyjny) wyłącza spod ogólnego zakazu puszczania luzem w lesie psy w czasie podejmowanych czynności związanych z ratownictwem, tj. treningu, udziału w pozorowanej akcji ratowniczej czy udziału w akcji ratowniczej.

Ustawa o wypowiedzeniu Traktatu Karty Energetycznej oraz Protokołu Karty Energetycznej dotyczącego efektywności energetycznej i odnośnych aspektów ochrony środowiska, sporządzonych w Lizbonie dnia 17 grudnia 1994 r. (projekt rządowy) wypowiada traktat z powodu kolizji jego przepisów z prawem unijnym. Pozwoli to istotnie zmniejszyć obciążenie państwa pod względem finansowym, ponieważ nie będzie zachodzić konieczność ponoszenia znaczących kosztów związanych z rozstrzyganiem sporów zgodnie z tym traktatem.

Ustawa o ratyfikacji Porozumienia między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii o wygaśnięciu skutków prawnych artykułu 11 ustęp 3 Umowy między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Austrii w sprawie popierania i ochrony inwestycji, sporządzonej w Wiedniu dnia 24 listopada 1988 r. (projekt rządowy) dotyczy wyrażenia zgody na ratyfikację zakończenia obowiązywania umowy o popieraniu i ochronie inwestycji, łącznie z klauzulami przedłużonego obowiązywania umów, z uwagi na kwestionowanie ich zgodności z prawem Unii Europejskiej przez Komisję Europejską.

Ustawa o wypowiedzeniu Porozumienia między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Ludową Republiką Angoli o przyjaźni i współpracy, podpisanego w Luandzie dnia 4 grudnia 1978 r. (projekt rządowy) dotyczy usunięcia porozumienia z polskiego systemu prawnego ze względu na niewykonywanie jego postanowień w praktyce oraz kwestionowanie jego zgodności z Konstytucją RP.

Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Gruzją w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania, podpisanej w Tbilisi dnia 7 lipca 2021 r. (projekt rządowy) dotyczy wyrażenia zgody na ratyfikację nowej umowy, która będzie odpowiadała w pełni aktualnym standardom wypracowanym przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju i obecnym priorytetom polityki podatkowej Polski, w szczególności uszczelnieniu systemu podatkowego.

Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Indii o wzajemnej pomocy prawnej w sprawach karnych, podpisanej w Nowym Delhi dnia 25 kwietnia 2022 r. (projekt rządowy) dotyczy ratyfikacji umowy, mającej zwiększyć skuteczność działania właściwych organów obu państw w zakresie zapobiegania przestępczości, wykrywania i ścigania przestępstw oraz prowadzenia postępowań przygotowawczych i sądowych.

 

 

 

 


 

 

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Spotkanie wicemarszałka Senatu i przewodniczącego KSZ z delegacją Knesetu - przyjaźn i wsparcie

Wicemarszałek Michał Kamiński i senator Grzegorz Schetyna spotkali się z delegacją Knesetu, na której czele stali wiceprzewodniczący Moshe Turpaz i Evgeny Sova

Prace w komisjach senackich – 7 maja 2024 r.

Obradowały senackie komisje: Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej, Ustawodawcza, Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich, Spraw Unii Europejskiej.

Wicemarszałek Rafał Grupiński na obchodach 79. rocznicy wyzwolenia obozu Mauthausen

Wicemarszałek Rafał Grupiński 5 maja 2024 r. wziął udział w obchodach 79. rocznicy wyzwolenia nazistowskiego obozu Mauthausen.