Narzędzia:

Zapowiedzi

15 maja 2013 r.

15 maja 2013

Senatorowie z Komisji Środowiska zaopiniowali „zieloną księgę” w sprawie europejskiej strategii dotyczącej odpadów z tworzyw sztucznych w środowisku; COM (2013)123. Jak poinformowała zastępczyni dyrektora Departamentu Gospodarki Odpadami w Ministerstwie Środowiska Małgorzata Szymborska, celem tego dokumentu jest przeprowadzenie konsultacji dotyczących sposobów ograniczania negatywnego wpływu na środowisko odpadów z tworzyw sztucznych. W „zielonej księdze” znalazły się m.in. informacje na temat zagrożeń dla środowiska i zdrowia ludzkiego, powodowanych przez tworzywa sztuczne. Analizie poddano funkcjonowanie obowiązujących w Europie przepisów prawnych dotyczących odpadów z tworzyw sztucznych. Omówiono także kwestie ekologicznego projektowania produktów pod względem składu chemicznego, funkcjonalności oraz możliwości ich zagospodarowania. W „zielonej ksziędze” poruszono również zagadnienia związane z zanieczyszczaniem mórz przez odpady z tworzyw sztucznych. W dokumiencie zamieszczono pytania, służące zebraniu stanowisk zainteresowanych podmiotów w ramach konsultacji społecznych, które mają potrwać do 7 czerwca 2013 r.

Przedstawiając stanowisko rządu na temat „zielonej księgi” w sprawie europejskiej strategii dotyczącej odpadów z tworzyw sztucznych w środowisku, wicedyrektor Małgorzata Szymborska stwierdziła, że Polska uważa, iż na podstawie dotychczas obowiązujących regulacji prawnych można właściwie postępować z tworzywami sztucznymi, a skuteczne stosowanie wymogów dotyczących gospodarowania tego typu odpadami korzystnie wpłynie na zmniejszenie wskaźnika składowania odpadów z tworzyw sztucznych. Jak przypomniała, szczegółowe uregulowania dotyczące gospodarowania tymi odpadami zawarte są w wielu obowiązujących dyrektywach unijnych, a także w krajowych aktach prawnych. Na obecnym etapie polski rząd jest przeciwny wprowadzaniu sztywnego zakazu składowania tworzyw sztucznych. Zarówno Polska, jak i wiele krajów członkowskich nie dysponują jeszcze wystarczającą liczbą instalacji do termicznego przetwarzania tego typu odpadów. Wprowadzenie zakazu składowania może uniemożliwić przetworzenie zgodnie z prawem części odpadów z tworzyw sztucznych. Zdaniem rządu, taki zakaz byłby środkiem nieproporcjonalnym i nieuwzględniającym sytuacji wszystkich państw członkowskich. Strona polska zaproponowała rozważenie zasadności wyodrębnienia tworzyw sztucznych jako osobnego materiału, dla którego przyjęto odrębne wymogi prawne.

W stanowisku rządu przypomniano, że zasady gospodarowania odpadami z tworzyw sztucznych regulują już przepisy dyrektywy 2008/98/WE w sprawie odpadów, a także przepisy dyrektyw odnoszących się do zagospodarowania strumieni odpadów: dyrektywy 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych, dyrektywy 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz dyrektywy 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Tworzywa sztuczne są jednym z materiałów używanych do produkcji, których dotyczą te unijne akty prawne. W opinii rządu, wprowadzenie przepisów obejmujących wszystkie odpady z tworzyw sztucznych niesie ze sobą niebezpieczeństwo nadmiernego skomplikowania obowiązującego prawa. Zgodnie z obowiązującymi wymogami, niektóre państwa zdołały osiągnąć bardzo niskie wskaźniki składowania odpadów, co jest skorelowane z wysokim stopniem odzysku odpadów z tworzyw sztucznych. Pozostałe kraje, które nie osiągają tak dobrych wyników, powinny być wspierane poprzez inicjatywy pozalegislacyjne, wspomagające i doradcze. Przykładem takich działań jest inicjatywa Komisji Europejskiej „Wsparcie państw członkowskich w poprawie gospodarki odpadami na podstawie oceny osiągnięć państw członkowskich”.

W trakcie dyskusji senatorowie zgodzili się z uwagami zawartymi w stanowisku rządu na temat „zielonej księgi” w sprawie europejskiej strategii dotyczącej odpadów z tworzyw sztucznych w środowiskui poparli jego tezy.