Narzędzia:

27 czerwca 2014 r.

27.06.2014

27 czerwca 2014 r. Senat gościł absolwentów Szkoły Liderów Polonijnych. Spotkanie, odbywające się w ramach zjazdu absolwentów, poświęcone było roli Polonii i Polaków za granicą w promowaniu marki „Polska” na świecie. W opinii uczestników spotkania Polonia i Polacy za granicą odgrywają coraz większą rolę w budowaniu polskiej marki narodowej.

Otwierając spotkanie, wicemarszałek Maria Pańczyk-Pozdziej podkreśliła, że Senat zawsze będzie obejmował pieczą Polonię i Polaków za granicą, choć nie ma już możliwości finansowego wspierania. Dodała, że od początku istnienia Szkoły Liderów Polonijnych Izba kibicuje temu projektowi.

Według senatora Łukasza Abgarowicza skutecznie można budować markę „Polska”, tworząc sieć powiązań między ważnymi osobami na świecie – politykami, biznesmenami, ludźmi kultury, których łączy pochodzenie. To stwarza możliwość inspirowania badań np. dotyczących kultury polskiej tworzonej poza granicami i upowszechniania tej wiedzy. To, zdaniem senatora, może wzmacniać dumę narodową i więzi z Polską. Dzięki budowie sieci między Polakami na świecie można wspierać rozwój biznesu, pomagać młodym, zdolnym ludziom w odbyciu stażu w prestiżowych instytucjach. „W marketingu jest zasada, że najlepszą reklamą, najlepszym wsparciem marki czy sprawy są dobre opinie opowiadane przez ludzi swoim przyjaciołom. Ten marketing bezpośredni czy dyplomacja bezpośrednia, spotkania Polaków ze swoimi środowiskami w miejscach zamieszkania są bardzo istotne” – podkreślił senator.

Liderzy polonijni mieli okazję obejrzeć prezentacje nt. marki narodowej i roli diaspory w jej budowaniu. Dr Marta Hareźniak z Uniwersytetu Łódzkiego wskazała, że niezwykle istotna jest dyplomacja Polonii. To dyplomacja publiczna prowadzona przez organizacje polonijne, grupy społeczne. Ona decyduje o tym, jak układają się kontakty między krajami. Najbardziej skuteczną komunikacją jest to, co ludzie mówią do ludzi. Według dr Marty Hareźniak nie do przecenienia w budowie marki narodowej są więzi emocjonalne. Dr Marta Hareźniak wskazywała na konieczność tworzenia sieci, rozwoju „turystyki sentymentalnej”, inwestowania. Podkreślała dużą rolę, jaką odgrywa komunikacja – blogi dotyczące spraw polskich, edukacja polskich dzieci i młodzieży za granicą. Mówiła, że znaczenie dyplomacji diaspor na świecie rośnie. W ostatnich 45 latach trzykrotnie wzrosła liczba ludzi żyjących poza granicami swoich krajów. Zaznaczyła, że osoby te, mimo zmiany miejsca zamieszkania, dzięki nowym technologiom mogą utrzymywać stały kontakt z krajem.

Anna Domańska z Departamentu Dyplomacji Kulturalnej i Publicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych przedstawiła dokument „Zasady komunikacji marki Polska”. „Z doświadczenia innych krajów wiemy, że siła marki narodowej bezpośrednio przekłada się na wartość marek pochodzących z danego kraju. O jej sile w dużej mierze decyduje zaś wizerunek, czyli to, co mieszkańcy innych części świata myślą na temat danego kraju. Im to wyobrażenie jest bardziej klarowne i pozytywne, tym lepiej są odbierani ludzie z niego pochodzący, a także wytwory kultury czy produkty” – podkreślono w publikacji

W drugiej części spotkania zaprezentowano realizowane już projekty absolwentów Szkoły Liderów Polonijnych w zakresie promocji Polski, m.in. węgierski projekt Polonia Nova. To, przygotowana już po raz trzeci, gra miejska. Utworzono polską mapę Budapesztu, na której zaznaczono miejsca związane z historią Polski, ważne dla wspólnej historii Polski i Węgier. Opisano je w języku polskim i węgierskim. W grze brali udział Polacy i Węgrzy, przy okazji spopularyzowano ważną dla obu narodów postać Józefa Bema. W Kanadzie od wielu lat, z udziałem wszystkich organizacji polonijnych regionu, organizowany jest Tydzień Polski w Windsor. To tydzień wydarzeń związanych z Polską i Polonią. W tym czasie polska flaga powiewa nad miejskim ratuszem, odbywa się szereg imprez i pokazów, dzień młodej Polonii, pokazy talentów, wystawy. Coraz liczniej w tych wydarzeniach uczestniczą Kanadyjczycy. W Stanach Zjednoczonych organizowany jest Poland Day in Silicon Valley, poświęcony branży IT. Pokazuje, jak wielu ludzi z Polski czy firm tworzonych przez Polaków działa w USA w tej branży. Te dni integrują polskie środowisko i pozwalają na wymianę biznesową między Polską a USA. 

Zjazd absolwentów Szkoły Liderów Polonijnych, organizowany przez Stowarzyszenie „Szkoła Liderów” w Warszawie we współpracy z Kancelarią Senatu, odbywał się 26–29 czerwca 2014 r. Jego celem było umocnienie wiedzy i umiejętności zdobytych podczas zajęć szkoły oraz motywowanie absolwentów do dalszego działania i rozwoju osobistego. Zjazd stanowił też okazję do refleksji na temat obecnej sytuacji Polonii oraz do nawiązania kontaktów. Wzięło w nim udział 25 aktywnych absolwentów poprzednich edycji Szkoły Liderów Polonijnych oraz około 20 uczestników organizowanej w tym czasie Szkoły Liderów Polonijnych Europy Środkowej (Litwa, Łotwa, Estonia, Czechy, Węgry, Słowacja).

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Parlamentarne zespoły ds. badań naukowych i kardiologii o potrzebie badań genetycznych

Podczas posiedzenia eksperci wskazywali na potrzebę diagnostyki molekularnej, ułatwiającej postawienie właściwej diagnozy i wdrożenie skutecznego leczenia.

Parlamentarny Zespół ds. Badań Naukowych i Innowacji w Ochronie Zdrowia o szczepieniach przeciw HPV

Posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Badań Naukowych i Innowacji w Ochronie Zdrowia 16 maja br. poświęcono profilaktyce zakażeń HPV – szczepieniom i edukacji zdrowotnej.

Marszałek Senatu na uroczystości zaprzysiężenia nowych ministrów

Prezydent powołał Tomasza Siemoniaka na szefa MSWiA, Jakuba Jaworowskiego na szefa MAP, Hannę Wróblewską na szefową MKiDN i Krzysztofa Paszyka na szefa MRiT.