Narzędzia:

3–4 grudnia 2014 r.

04.12.2014

Na 66. posiedzeniu Izba rozpatrzyła 11 ustaw, do 5 wprowadziła poprawki. Podjęła także 2 uchwały okolicznościowe i postanowiła wnieść do Sejmu 1 projekt nowelizacji.

 

Uchwała w sprawie ustanowienia roku 2015 Rokiem Samorządu

„W przekonaniu, że idea samorządności leży u podstaw ładu politycznego i dobrobytu naszego kraju” Senat – głosami 64 senatorów, przy 3 wstrzymujących się – podjął uchwałę w sprawie ustanowienia roku Rokiem Samorządu Terytorialnego. Napisano w niej:

„Senat Rzeczypospolitej Polskiej I kadencji, realizując ideę NSZZ «Solidarność», zainicjował, przygotował i 19 stycznia 1990 roku uchwalił projekt ustawy o samorządzie terytorialnym, którą w dniu 8 marca 1990 roku uchwalił bez poprawek Sejm Rzeczypospolitej Polskiej.

Dzięki zaangażowaniu pierwszego niekomunistycznego rządu Rzeczypospolitej Polskiej Premiera Tadeusza Mazowieckiego, a zwłaszcza senatora, a później pełnomocnika rządu do spraw reformy samorządu terytorialnego prof. Jerzego Regulskiego, już 27 maja 1990 roku odbyły się pierwsze demokratyczne wybory do rad gmin, które zapoczątkowały zasadnicze zmiany w funkcjonowaniu naszego państwa i w życiu codziennym jego obywateli.

Reforma samorządowa z 1990 roku rozpoczęła proces decentralizacji państwa i wprowadziła na szeroką skalę do polskiego życia politycznego zasadę pomocniczości. Złamała monopol państwowej własności, wyłączności budżetu państwa i system jednolitej władzy państwowej. Uruchomiła pokłady obywatelskiej aktywności, umożliwiła pełną rozmachu rozbudowę infrastruktury technicznej i społecznej, przyspieszyła rozwój gospodarczy, pogłębiła i nadała nowy sens poczuciu lokalnej tożsamości i lokalnego patriotyzmu.

Senat Rzeczypospolitej Polskiej docenia wysiłek reformatorski senatorów i samorządowców I kadencji. Wyraża uznanie dla wielkiego dorobku kolejnych sześciu kadencji polskiego samorządu gminnego oraz dokonań powstałych później samorządów powiatowego i wojewódzkiego.

Senat Rzeczypospolitej Polskiej w swojej działalności ustawodawczej nieustannie czerpie z dorobku i doświadczeń polskiego samorządu. Jako jego swoisty patron poczuwa się do szczególnej odpowiedzialności za jakość polskiego samorządu i jego przyszłość”.

 

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Nowelizacja, uchwalona z inicjatywy rządu na 79. posiedzeniu Sejmu, 7 listopada 2014 r., tworzy warunki umożliwiające stosowanie w krajowym porządku prawnym rozwiązań przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady z 2012 r. w sprawie krótkiej sprzedaży i wybranych aspektów dotyczących swapów (umowy między 2 podmiotami na wymianę przyszłych przepływów pieniężnych) ryzyka kredytowego. Przewidują one szereg uprawnień nadzorczych, np. w sytuacji poważnego zagrożenia stabilności finansowej. Organy nadzoru rynku mogą wtedy ograniczyć transakcje krótkiej sprzedaży i swapów ryzyka kredytowego. W nowelizacji zaproponowano zakończenie procesu wdrażania do prawa krajowego przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji. Nowela dostosowuje prawo krajowe do prawa unijnego również w zakresie transakcji zawieranych w celu przenoszenia ryzyka kredytów związanych z długiem państwowym.

Przedmiot regulacji to jednak przede wszystkim dokonywanie tzw. krótkiej sprzedaży i kwestie dotyczące finansowych instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym. Krótka sprzedaż jest strategią inwestycyjną służącą zarabianiu na spadkach kursu papierów wartościowych. Inwestor, przewidując, że cena danego papieru wartościowego spadnie, zobowiązuje się do jego zbycia. Jeżeli prognoza się sprawdza, inwestor osiąga zysk, stanowiący różnicę pomiędzy kwotą uzyskaną ze sprzedaży po kursie wyższym a tą, za jaką dokonał zakupu papieru wartościowego. Operacje te ze swojej natury są bardzo ryzykowne i często przynoszą straty. Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 236/2012 krótka sprzedaż akcji lub instrumentów dłużnych oznacza każdą sprzedaż akcji lub instrumentów dłużnych, które w chwili zawarcia umowy sprzedaży nie są własnością sprzedającego, w tym taką sprzedaż w symulacji, gdy w chwili zawarcia umowy sprzedaży sprzedający pożyczył akcje lub instrumenty dłużne do celów ich dostawy przy rozrachunku lub uzgodnił ich pożyczenie.

Nowelizacja wprowadza też przepis mający na celu zwiększenie ochrony inwestorów na rynku walutowym poprzez ograniczenie wskaźnika tzw. dźwigni finansowej do poziomu 50. Miałoby to dotyczyć inwestorów indywidualnych korzystających z krajowych firm inwestycyjnych.

W ustawie zapisano również, że w Polsce organem nadzorującym przestrzeganie przepisów unijnych rozporządzeń dotyczących m.in. krótkiej sprzedaży będzie Komisja Nadzoru Finansowego. Otrzymała odpowiednie kompetencje, dające możliwość kontrolowania operacji i interweniowania na rynku. Może stosować ograniczenia i zakazy dotyczące transakcji krótkiej sprzedaży i swapów ryzyka kredytowego „w sytuacji zagrożenia dla stabilności finansowej”. Przewidziano także możliwość nakładania kar i środków administracyjnych za naruszenia przepisów – od 500 tys. zł do 1 mln zł albo 10% przychodu, ale nie więcej niż 10 mln zł.

W wyniku głosowań Izba poparła 6 poprawek – 5 autorstwa Komisji Budżetu i Finansów Publicznych i 1 zaproponowaną przez senatorów: Kazimierza Kleinę, Marka Rockiego i Jana Wyrowińskiego, obniżającą wysokość depozytu zabezpieczającego wymaganego dla danego instrumentu finansowego – z 2% do 1% wartości nominalnej tego instrumentu. Wprowadzono głównie zmiany legislacyjne, porządkujące, językowe i zapewniające ustawie spójność terminologiczną. Senat odrzucił natomiast poprawkę zgłoszoną przez senatora Marka Martynowskiego.

Ustawę ponownie rozpatrzy teraz Sejm.

 

Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej – przyjęta z poprawkami

Nowelizacja jest związana z projektem budżetu na 2015 r. Zakłada on, że deficyt nie powinien przekroczyć 46 mld 80 mln zł, dochody budżetu państwa wyniosą 297 mld 252 mln 925 tys. zł (277 mld 782,2 mln zł zaplanowane na 2014 r.), a wydatki – 343 mld 332 mln 925 tys. zł (325 mld 287,4 mln zł w 2014 r.). Ustawa, którą Sejm uchwalił z inicjatywy rządu na 80. posiedzeniu, 28 listopada 2014 r., przewiduje „zamrożenie” na poziomie z 2014 r. funduszu płac w jednostkach i podmiotach prawnych sektora finansów publicznych. Od zasady tej przewidziano pewne wyjątki, np. dla Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu w związku z koniecznością zatrudnienia dodatkowych pracowników. „Zamrożone” zostaną, również na poziomie obowiązującym w 2014 r., fundusz świadczeń socjalnych oraz maksymalne wynagrodzenia osób objętych tzw. ustawą kominową. Do ich ustalenia będzie przyjmowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w IV kwartale 2009 r.

Nowelizacja przewiduje również zmiany dotyczące podatku akcyzowego. Dodano w niej przepisy nakazujące traktować jak podatników podatku akcyzowego wszelkie podmioty produkujące papierosy niezgodnie z ustawą poza składem podatkowym. Produkcją w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym będzie wytwarzanie papierosów także przez konsumenta przy użyciu maszyny do wytwarzania papierosów, z wyjątkiem ręcznego wykonywania ich sposobem domowym w gospodarstwach domowych. Podatek akcyzowy od cygar i cygaretek ma być płacony od wagi, a nie od sztuki. Zmiany te mają ograniczyć proceder unikania opodatkowania wyrobów tytoniowych właściwą stawką akcyzy.

Zaproponowano też zmianę ustawy o biokomponentach i biopaliwach. Zgodnie z nimi w 2015 r. nie będzie stosowany przepis, który mówi, że na działania promujące rynek biopaliw przeznacza się 1,5% planowanych w poprzednim roku wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych. Środki te zostaną bowiem skierowane na sfinansowanie wprowadzanej w 2015 r. kwotowo-procentowej waloryzacji rent i emerytur.

W ustawie skrócono termin na przekazywanie przez dysponentów części budżetowych informacji o kwotach dochodów i wydatków jednostkom podległym z 21 do 10 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej. Wprowadzono maksymalny limit (10 mln zł) wydatków na koszty dojazdu sędziów, a wysokość zwrotu kosztów ustali minister sprawiedliwości w rozporządzeniu. Gdyby istniało zagrożenie przekroczenia tego limitu, minister będzie miał prawo zmniejszenia wysokości kwoty zwrotu. Ustawa dokonuje także jednorazowego uregulowania zasad wykonywania zadań organów administracji rządowej realizowanych w ramach służby zagranicznej przez przedstawicieli organów innych niż minister spraw zagranicznych. Ostatnia z istotnych regulacji tej ustawy dotyczy rozliczenia składki spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, przeznaczonej na pokrycie kosztów działalności Kasy Krajowej, i kosztów nadzoru za lata 2011 i 2013.

W wyniku głosowań Senat odrzucił – zgłoszony w trakcie debaty – wniosek senatora Jana Marii Jackowskiego o odrzucenie ustawy (25 głosów za, 61 – przeciw). Poparł natomiast 3 poprawki: 2 zaproponowane przez senatora Kazimierza Kleinę i 1 – przez senatorów Mieczysława Augustyna i Jana Rulewskiego. Komisja Budżetu i Finansów Publicznych postulowała wprowadzenie 2 zmian, a jej mniejszość – 9. Pierwsza poprawka Senatu ma na celu zapewnienie środków m.in. na ustawowo należne świadczenia przyznane na podstawie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe przysługujące osobom, które zaprzestały wykonywania funkcji na stanowiskach wskutek upływu kadencji. Osoby te nie mieszczą się w kategorii posłów i senatorów, ponieważ tytuł do tego rodzaju wynagrodzenia wynika z pełnienia kierowniczego stanowiska państwowego, a nie z faktu bycia posłem lub senatorem. Poprawka druga powoduje, że „zamrożenie” funduszu wynagrodzeń nie będzie dotyczyło zwiększenia środków na nowe etaty w Krajowym Biurze Wyborczym. Zdaniem Senatu w związku z ostatnimi wydarzeniami zasadne jest w szczególności wzmocnienie służb informatycznych KBW. Izba uznała również, że nowe zadania nakładane na Państwową Inspekcję Pracy uzasadniają konieczność zwiększenia z 2 do 2,5 mln zł środków na nowe etaty w tej jednostce. Za poparcie nowelizacji z tymi zmianami opowiedziało się 61 senatorów, a 25 było przeciw.

Senackie poprawki rozpatrzy teraz Sejm.

 

Ustawa o zmianie ustawy o usługach płatniczych – przyjęta bez poprawek

Sejm uchwalił nowelizację na 80. posiedzeniu, 28 listopada 2014 r., na podstawie projektu poselskiego. Obniża ona maksymalną ustawową stawkę opłaty interchange dla krajowych transakcji płatniczych przy użyciu kart płatniczych w wypadku kart debetowych do 0,2, a dla kredytowych – do 0,3%. Ma to na celu ograniczenie negatywnych, z punktu widzenia polskiego rynku płatności, skutków wejścia w życie nowych zasad regulujących świadczenie usługi transgranicznego rozliczania transakcji kartami płatniczymi (tzw. acquiringu) w Unii Europejskiej. Ponadto ustawa doprecyzowuje obowiązki informacyjne agentów rozliczeniowych względem akceptantów (obowiązek informowania jeszcze przed zawarciem umowy o koniecznych opłatach w związku z akceptacją transakcji płatniczych przy użyciu kart płatniczych) oraz wydłuża z 3 do 5 lat okres, w którym maksymalne kwoty opłaty interchange nie będą obowiązywały w wypadku uruchomienia działalności przez nową organizację kartową.

1 stycznia 2015 r. wejdzie w życie porozumienie pomiędzy Komisją Europejską a organizacją kartową Visa Europe. Zgodnie z nim wszelkie transakcje realizowane w naszym kraju przez agentów rozliczeniowych, których siedziba znajduje się poza Polską, byłyby rozliczane właśnie ze stawką 0,2 i 0,3%. W efekcie agenci rozliczeniowi będący polskimi przedsiębiorcami straciliby na konkurencyjności, gdyż dla nich bariera interchange byłaby na poziomie 0,5% (stawka wprowadzona w lipcu 2014 r.).

Ustawa przewiduje 3-miesięczny okres na dostosowanie do nowych przepisów umów zawartych przed wejściem w życie nowelizacji.

Senatorowie opowiedzieli się (83 senatorów za, 3 – przeciw) za przyjęciem nowelizacji bez poprawek, o co wnosiła Komisja Budżetu i Finansów Publicznych.

Ustawa zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym – przyjęta bez poprawek

Izba jednomyślnie, 84 głosami, poparła wniosek Komisji Budżetu i Finansów Publicznych o przyjęcie bez poprawek nowelizacji, uchwalonej z przedłożenia poselskiego na 80. posiedzeniu Sejmu, 28 listopada 2014 r. Ustawa przewiduje zwolnienie z podatku akcyzowego samochodów, które są ambulansami ratunkowymi lub ruchomymi jednostkami intensywnej opieki. Muszą jednak spełniać wymogi techniczne i jakościowe określone w polskich normach.

Według inicjatorów ustawy zwolnienie pojazdów sanitarnych z akcyzy jest uzasadnione tym, że są wykorzystywane do ratowania życia i zdrowia. Rozwiązanie odpowiada na oczekiwania społeczeństwa, które wielokrotnie sygnalizowało konieczność zaprzestania pobierania akcyzy od ambulansów.

Teraz nowelizację musi jeszcze podpisać prezydent.

 

Ustawa o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw – przyjęta bez poprawek

Na podpis prezydenta czeka ustawa, którą 62 głosami, przy 24 wstrzymujących się, Izba przyjęła bez poprawek. Wnosiły o to komisje: Ustawodawcza i Gospodarki Narodowej. Celem nowelizacji, uchwalonej z inicjatywy poselskiej na 80. posiedzeniu Sejmu, 28 listopada 2014 r., jest ułatwienie podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki jawnej, spółki komandytowej i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością poprzez rozszerzenie możliwości zawiązania zmiany i rozwiązania takich spółek przy wykorzystaniu wzorców udostępnionych w systemie teleinformatycznym oraz wprowadzenie udogodnień w zakresie składania wniosków do rejestru i uiszczania opłat sądowych od tych wniosków. Dotychczas drogą elektroniczną można było zawiązać i zarejestrować wyłącznie spółkę z o.o., inne spółki wymagały zawarcia umowy w tradycyjnych formach: spółka jawna na piśmie, a spółka komandytowa – w formie aktu notarialnego. Choć w wypadku spółek z o.o. możliwa była rejestracja za pośrednictwem internetu, to każda zmiana w umowie wymagała aktu notarialnego. Dzięki nowelizacji przez internet będzie można zrobić zmiany w rejestrze np. w razie zmiany wspólnika czy kapitału spółki.

Zmiany w ustawie z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych polegają w szczególności na: umożliwieniu zawarcia umowy spółki jawnej i spółki komandytowej z wykorzystaniem wzorca umowy udostępnionego w systemie teleinformatycznym; wprowadzeniu możliwości przeniesienia ogółu praw i obowiązków wspólnika spółki jawnej i spółki komandytowej przy wykorzystaniu wzorca; wprowadzeniu możliwości zmiany spółki jawnej, spółki komandytowej i spółki z o.o., zawartej także z wykorzystaniem wzorca udostępnionego w systemie teleinformatycznym, w zakresie jej postanowień zmiennych, poprzez uchwałę podjętą także z wykorzystaniem wzorca; wprowadzenie przepisów, zgodnie z którymi zawarcie umowy spółki jawnej i spółki komandytowej przy wykorzystaniu wzorca następować będzie po wprowadzeniu do systemu teleinformatycznego wszystkich danych koniecznych do jej zawarcia i z chwilą opatrzenia umowy podpisami wspólników – bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP; likwidacji obowiązku składania do akt rejestrowych wzorów podpisów osób uprawnionych do reprezentowania spółki jawnej, a także wzorów podpisów likwidatorów spółki jawnej; dodaniu przepisu, zgodnie z którym w wypadku zawarcia lub zmiany umowy spółki jawnej przy wykorzystaniu wzorca wkład wspólnika będzie mógł mieć wyłącznie charakter pieniężny; wprowadzeniu regulacji, przewidującej, że podwyższenie kapitału zakładowego w spółce z o.o., dokonane przy wykorzystaniu wzorca uchwały zmieniającej umowę spółki, będzie mogło być pokryte wyłącznie z wkładów pieniężnych; rezygnacji z obowiązku składania do akt rejestrowych wzorów podpisów członków zarządu spółki z o.o., przy jednoczesnym wprowadzeniu obowiązku dołączania do zgłoszenia spółki do sądu rejestrowego adresów członków zarządu, a także wzorów podpisów likwidatorów spółki z o.o.; ograniczeniu do 7 dni od zawarcia umowy przy wykorzystaniu wzorca terminu na zgłoszenie spółki z o.o. do sądu rejestrowego; wprowadzeniu możliwości dokonania określonych czynności w spółce z o.o. przy wykorzystaniu wzorca; wyłączeniu obowiązku składania do akt rejestrowych wzorów podpisów członków zarządu i likwidatorów spółki akcyjnej; wyłączeniu możliwości powstania spółki w drodze przekształcenia przy wykorzystaniu wzorca.

Najistotniejsze zmiany w innych nowelizowanych ustawach to: wyeliminowanie z kodeksu cywilnego przepisu, który przewiduje, że prokurent składa własnoręczny podpis zgodnie ze znajdującym się w aktach rejestrowych wzorem podpisu, wraz z dopiskiem wskazującym na prokurę, chyba że z treści dokumentu wynika, że działa jako prokurent; umożliwienie opatrzenia wniosku o wpis i innych dokumentów składanych do Krajowego Rejestru Sądowego nie tylko bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, ale także podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP; wyłączenie obowiązku prowadzenia przez sąd rejestrowy zbioru wzorów podpisów osób upoważnionych do reprezentowania podmiotu wpisanego do Krajowego Rejestru Sądowego. Zmiany wprowadzone nowelizacją dotyczą także obniżenia opłat sądowych od wniosków o wpis do rejestru spółek, zmian umowy w zakresie czynności wykonywanych w systemie teleinformatycznym i za jego pośrednictwem. Będzie to możliwe w wypadku spółek, których umowy zawarto z wykorzystaniem tego systemu. Mniejsze mają być opłaty od wniosku o wpis dotyczący spółki zawiązanej przy wykorzystaniu wzorca umowy. Opłata od wniosku o pierwszy wpis wyniesie 250 zamiast 500 zł, a od wniosku o zmianę wpisu – 200 zł zamiast 250 zł. Ma to m.in. zachęcić do wykorzystywania systemu teleinformatycznego.

 

Ustawa o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz niektórych innych ustaw – przyjęta bez poprawek

Sejm uchwalił nowelizację na 80. posiedzeniu, 28 listopada 2014 r., na podstawie projektu rządowego. Senat jednomyślnie, 86 głosami, poparł wniosek Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej i przyjął ją bez poprawek. Ustawa dostosowuje polskie prawo do unijnego rozporządzenia z lipca 2014 r., które uznaje niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem wewnętrznym. Przyjęte rozwiązania mają zapewnić ciągłość pomocy publicznej udzielanej pracodawcom zatrudniającym i zamierzającym zatrudnić osoby niepełnosprawne.

Unijne rozporządzenie w pierwotnej wersji przewidywało ograniczanie dopuszczalnej pomocy publicznej zagrażające funkcjonowaniu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Komisja Europejska proponowała ograniczenie wymiaru pomocy do ok. 150 mln zł rocznie, a to kwota, którą PFRON wydaje w ciągu 3 tygodni. Na dofinansowanie wynagrodzeń dla pracowników niepełnosprawnych PFRON potrzebuje ok. 3 mld zł rocznie. Ostatecznie udało się wynegocjować zapisy korzystne dla Polski.

Dotychczas pracodawca, który przez 36 miesięcy zatrudniał osoby niepełnosprawne, mógł uzyskać pomoc w formie zwrotu dodatkowych kosztów związanych z ich zatrudnieniem. Chodzi np. o koszty dostosowania pomieszczeń do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, adaptacji lub zakupu urządzeń ułatwiających im wykonywanie pracy. Dotyczyło to osób niepełnosprawnych, m.in. bezrobotnych lub poszukujących pracy, skierowanych do pracy przez powiatowy urząd pracy oraz pracowników, których niepełnosprawność powstała w okresie zatrudnienia. W myśl nowelizacji miesięczne dofinansowanie na nowo zatrudnionego pracownika niepełnosprawnego uzależni się jedynie od wykazania wzrostu netto zatrudnienia ogółem, a nie wzrostu netto zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych. To również bardzo korzystne dla pracodawców. Nowe przepisy rozszerzają ponadto krąg osób, w związku z zatrudnieniem których przysługiwać będzie pomoc, na wszystkich niepełnosprawnych pracowników danego pracodawcy. Kolejna zmiana dotyczy zwrotu kosztów zatrudnienia pracowników pomagających osobie niepełnosprawnej w pracy, np. jeśli chodzi o komunikowanie się z otoczeniem lub czynności niemożliwe lub trudne do samodzielnego wykonania.

Na podstawie nowelizacji zmieni się wysokość refundacji z PFRON kosztów szkoleń niepełnosprawnych pracowników. Dotychczas na wniosek pracodawcy koszty były refundowane do wysokości 80%. Po uwzględnieniu wymogów rozporządzenia unijnego obniżono ten poziom do 70%.

Nowelizacja trafi teraz do podpisu prezydenta.

 

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o rolnictwie ekologicznym

Celem ustawy, uchwalonej przez Sejm na podstawie projektu rządowego podczas 79. posiedzenia, 7 listopada 2014 r., jest wprowadzenie ułatwień dla rolników prowadzących produkcję ekologiczną, upoważnionych jednostek certyfikujących i organów administracji publicznej odpowiedzialnych za ten sektor rolnictwa.

Nowelizacja dostosowuje terminologię ustawy do tej przyjętej w sprostowaniu do rozporządzenia Rady UE w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych, a także uwzględnia wnioski wynikające ze sprawozdania specjalnego Europejskiego Trybunału Obrachunkowego z 2012 r. „Kontrola systemu kontroli produkcji, przetwarzania, dystrybucji i przywozu produktów ekologicznych” i wnioski z kontroli Biura ds. Żywności i Weterynarii Komisji Europejskiej, przeprowadzonej w Polsce we wrześniu 2012 r.

Nowela upraszcza zasady przekazywania głównemu inspektorowi jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych przez jednostki certyfikujące danych dotyczących kontrolowanych producentów. Obowiązkowi informacyjnemu nie będą podlegać np. zmiany nieistotne z punktu widzenia nadzoru nad produkcją ekologiczną. Przesunięty został także z 31 października na 30 listopada każdego roku termin przekazywania przez jednostki certyfikujące, wyłącznie w formie elektronicznej, wykazu producentów ekologicznych. Ponadto jednostki certyfikujące i główny inspektor będą mieć dostęp do elektronicznej bazy danych o producentach ekologicznych, prowadzonej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Nowela umożliwia jednostkom certyfikującym zlecania wykonania analiz próbek pochodzących od kontrolowanych producentów ekologicznych w laboratoriach urzędowych lub referencyjnych. Doprecyzowuje też obowiązki Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w odniesieniu do producentów sprawdzanych przez jednostkę certyfikującą, której cofnięto w całości lub części prawo do przeprowadzania kontroli w rolnictwie ekologicznym. Ponadto zmodyfikowano zasady przeprowadzania egzaminu na inspektora rolnictwa ekologicznego i zwolniono inspektorów z obowiązku zdawania takiego egzaminu co 3 lata.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi wniosła o wprowadzenie do ustawy 4 poprawek. Senat jednomyślnie, 82 głosami, przyjął ustawę wraz z 3 poprawkami komisji i 1 zgłoszoną przez senatora Marka Konopkę. Pierwsza z senackich poprawek ujednolica terminologię ustawy. Druga ma na celu zastąpienie pojęć: „badania laboratoryjne” i „badania” terminem: „analiza” i dostosowanie ich w ten sposób do przepisów unijnych. Trzecia zmiana nakłada na głównego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych obowiązek wydania, w ciągu 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych, zaświadczeń o wpisie do rejestru inspektorów rolnictwa ekologicznego inspektorom, którzy już zdali egzamin wymagany przez ustawę. W czwartej poprawce określono termin obowiązywania zachowanych w mocy przepisów wykonawczych, co ma zapobiec wydaniu z opóźnieniem nowego rozporządzenia.

Senackie poprawki rozpatrzy teraz Sejm.

 

Ustawa o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej – przyjęta z poprawkami

Sejm uchwalił tę nowelizację na 79. posiedzeniu, 7 listopada 2014 r., na podstawie przedłożenia rządu. Nowe przepisy mają ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej związanej z wprowadzaniem towarów na polski rynek poprzez złagodzenie obowiązków dotyczących oznaczania towarów. Ustawa przewiduje, że przedsiębiorca wprowadzający towar nie będzie musiał umieszczać na jego opakowaniu adresu polskiego dystrybutora. Nadal trzeba będzie umieszczać nazwę producenta i jego adres, a w wypadku produktów spoza UE lub z państw niebędącym członkami Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu – także nazwę tego państwa. Informacja umożliwiająca identyfikację towaru będzie musiała być umieszczona wyłącznie w wypadkach, gdy jego przeznaczenie nie jest oczywiste. Nowe przepisy nie obejmą towarów już wprowadzonych do obrotu. Dotychczasowe zasady oznaczania towarów będą mogły być stosowane przez 3 lata od wejścia w życie nowelizacji, czyli 1 stycznia 2015 r.

Komisja Gospodarki Narodowej zaproponowała przyjęcie ustawy z 2 poprawkami. Pierwsza zmierza do tego, aby przepis przejściowy obowiązywał również w dniu wejścia w życie ustawy, a druga zapewnia ustawie 14-dniowe vacatio legis. Za przyjęciem ustawy z tymi zmianami głosowało 60 senatorów, a 25 wstrzymało się od głosu.

Teraz do tych poprawek ustosunkują się posłowie.

 

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz ustawy o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnych

Ustawa, uchwalona z inicjatywy posłów na 79. posiedzeniu Sejmu, 7 listopada 2014 r., przewiduje, że handel węglem kamiennym i jego import będą wymagały uzyskania koncesji prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Warunkiem uzyskania koncesji na import węgla będzie spełnienie norm środowiskowych UE i złożenie zabezpieczenia majątkowego w kwocie od 1 mln do 20 mln zł w zależności od jakości sprowadzanego węgla. Prezes URE będzie mógł odmówić udzielenia koncesji na import węgla ze względu na zagrożenie bezpieczeństwa państwa. Za prowadzenie obrotu węglem kamiennym bez wymaganej koncesji grozić będzie kara w wysokości od 500 tys. do 2 mln zł. Kontrolowanie i karanie za działalność bez koncesji znajdzie się w kompetencjach prezesa URE. Przedsiębiorcy obecnie handlujący węglem kamiennym i importerzy będą mogli dalej prowadzić swoją działalność, jeśli otrzymają koncesję. Na złożenie wniosku o jej udzielenie będą mieli 3 miesiące od wejścia w życie nowych przepisów.

Nowela ma poprawić sytuację w górnictwie. We wrześniu 2014 r. śląscy górnicy blokowali tory na polsko-rosyjskim kolejowym przejściu granicznym Braniewo – Mamonowo, żądając ograniczenia importu węgla z Rosji.

Komisja Gospodarki Narodowej wniosła o wprowadzenie do ustawy 3 poprawek, jej mniejszość zaś – 1. Sprawozdawca komisji senator Stanisław Iwan zwrócił uwagę, że na hałdach zalega wiele milionów ton węgla z polskich kopalń, a jednocześnie na naszym rynku pojawia się węgiel importowany, w dużej części z Rosji. Niecertyfikowane dostawy z Rosji powodują trudności ze zbyciem węgla polskiego. Wyjaśnił, że celem ustawy jest wyeliminowanie tej nieuczciwej konkurencji. Poinformował też, że w świetle prawa unijnego, a także senackich legislatorów koncesje nie mogą być na „przywóz” węgla, jak przyjął Sejm, ale na „obrót” nim. Wprowadzenie pojęcia: „obrót” zamiast „import” obejmie wszystkie firmy handlujące węglem w Polsce, więc może to utrudnić ich sytuację na rynku. „Dodatkowo wysokie opłaty koncesyjne, jakie będą wymagane, mogą ten rynek mocno zakłócić” – zaznaczył senator Stanisław Iwan.

W trakcie dyskusji senatorowie pytali m.in. o jakość węgla polskiego i rosyjskiego (Jan Wyrowiński), wielkość importu węgla z Rosji (Henryk Cioch), listę kopalń, które rząd zamierza zlikwidować, i wielkość strat, jakie przynosi górnictwo węgla kamiennego (Kazimierz Kutz), a także dlaczego Polska nie wprowadza embarga na import rosyjskiego węgla, skoro Rosja wprowadziła embargo na polskie produkty żywnościowe (Grzegorz Bierecki).

Wiceminister gospodarki Tomasz Tomczykiewicz poinformował, że program restrukturyzacji górnictwa, przygotowywany przez pełnomocnika rządu i wiceministra skarbu Wojciecha Kowalczyka, ma zostać ogłoszony w ciągu tygodnia. Długi górnictwa wynoszą 12 mld zł i ciągle rosną. W 2013 r. strata wyniosła 1 mld zł, a wpływ na to miał przede wszystkim spadek cen węgla o 25% i brak reakcji na to spółek węglowych. W najgorszej sytuacji są Katowicki Holding Węglowy i Kompania Węglowa.

W trakcie debaty senator Jan Michalski zaproponował, aby obowiązek koncesyjny dotyczył firm, których obrót węglem kamiennym przekracza 1 mln 200 tys. euro. Senator Stanisław Iwan wniósł poprawki mające na celu: wyłączenie obrotu wewnątrzwspólnotowego z zakresu pojęcia obrotu węglem kamiennym z zagranicą, rozstrzygnięcie, że koncesja na obrót węglem z zagranicą podlega opłacie, i rozszerzenie stosowania przepisów o koncesji na wywóz węgla kamiennego. O obowiązkowe złożenie zabezpieczenia majątkowego przez firmę starającą się o koncesję, uzależnionego od limitu importu węgla, wniósł natomiast senator Grzegorz Czelej. Ostatecznie Izba przyjęła ustawę z 6 poprawkami. Stanowisko takie poparło 59 senatorów, 22 było przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. Senat w przyjętych poprawkach ograniczył obowiązek koncesyjny do obrotu węglem kamiennym przekraczającego rocznie 1 mln 200 tys. euro. Wyłączył też obrót wewnątrzwspólnotowy z zakresu pojęcia obrotu węglem kamiennym z zagranicą. Senatorowie doprecyzowali, że koncesja na obrót węglem z zagranicą podlega opłacie, i rozszerzyli stosowanie przepisów o koncesji na wywóz węgla kamiennego. Ponadto wprowadzili obowiązek konsultacji przed udzieleniem koncesji na obrót węglem kamiennym z zagranicą.

Ustawa wróci teraz do Sejmu.

 

Senat zdecydował o wniesieniu do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o państwowej kompensacie przysługującej ofiarom niektórych przestępstw

Senat jednomyślnie, 83 głosami, przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o państwowej kompensacie przysługującej ofiarom niektórych przestępstw i zdecydował o wniesieniu go do Sejmu. Do reprezentowania Izby w dalszych pracach nad tym projektem został upoważniony senator Piotr Zientarski

Celem senackiego projektu jest m.in. poszerzenie zakresu podmiotowego ustawy i usunięcie lub zmiana przepisów niejasnych, sprzecznych z wiążącym Polskę prawem międzynarodowym. Projekt przewiduje, że kompensata będzie przysługiwała ofiarom czynu zabronionego, czyli także wtedy, gdy sprawca będzie nieznany albo niepoczytalny, a nie tylko gdy zostanie skazany. Senat proponuje też podwyższenie górnej granicy kwoty kompensaty z 12 do 25 tys. zł, a do 60 tys. zł, jeśli ofiara czynu zabronionego poniosła śmierć. Ponadto w razie trudności dowodowych sąd będzie mógł zasądzić kwotę kompensaty według własnej oceny, ale tylko w ramach kwot określonych w ustawie. Projekt wydłuża też termin składania wniosku o wypłatę kompensaty do 3 lat od ujawnienia się skutków czynu zabronionego, nie później jednak niż 5 lat od jego popełnienia, a także przyznaje prawo występowania o wypłatę osobie, pod której pieczą jest ofiara przestępstwa.

Projekt ustawy został przygotowany przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji w wyniku sygnalizowanej przez rzecznika praw obywatelskich potrzeby zmiany ustawy, ponieważ nie tylko nie gwarantuje ona skutecznej pomocy osobom pokrzywdzonym przestępstwem, ale często powoduje ich wtórną wiktymizację.

 

Uchwała w setną rocznicę urodzin Stanisława Dygata

Izba, w obecności m.in. córki Stanisława Dygata Magdaleny Dygat-Dudzińskiej i jej męża, podjęła uchwałę upamiętniającą 100. rocznicę urodzin Stanisława Dygata. Senat oddał w niej hołd pisarzowi, tłumaczowi, opozycjoniście i niezależnemu autorytetowi intelektualnemu w uznaniu jego zasług dla kultury polskiej. W uchwale podkreślono, że Stanisław Dygat był jedną z najważniejszych postaci życia kulturalnego i publicznego powojennej Polski. Jego utwory: „Jezioro Bodeńskie”, „Pożegnania”, „Podróż” czy „Disneyland” weszły na trwałe do kanonu polskiego piśmiennictwa, zawierają też istotne refleksje nad polskością i naszymi wadami narodowymi. Senatorowie przypomnieli również, że w czasach komunizmu Stanisław Dygat zachował godność i wolność, stając się człowiekiem instytucją niezależnego życia kulturalnego. Został sygnatariuszem „Listu 34” i „Memoriału 101”. Za swą postawę był szykanowany przez władze komunistyczne.

Za podjęciem uchwały, której projekt przygotowała Komisja Kultury i Środków Przekazu, głosowało 66 senatorów, a 1 wstrzymał się od głosu.

 

Ustawa o ratyfikacji Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony, sporządzonego w Brukseli dnia 21 marca 2014 r. oraz dnia 27 czerwca 2014 r. – przyjęta bez poprawek

Izba, w obecności wiceprzewodniczącego administracji prezydenta Ukrainy Walerija Czałyja i ambasadora Ukrainy w Polsce Andrija Deszczycy, wyraziła zgodę na ratyfikowanie układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Ukrainą. Stanowisko takie zaproponowały Komisja Spraw Zagranicznych i Komisja Spraw Unii Europejskiej. Przyjęto je jednomyślnie, 76 głosami.

Polityczne części układu o stowarzyszeniu podpisano 21 marca 2014 r., a 27 czerwca 2014 r. – część dotyczącą utworzenia strefy wolnego handlu, współpracy w dziedzinie gospodarki oraz wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych. Rada Najwyższa Ukrainy i Parlament Europejski ratyfikowały umowę 16 września 2014 r.

Zdaniem rządu układ o stowarzyszeniu pozwoli na pogłębienie i przyspieszenie integracji Ukrainy z UE, a to przyczyni się do budowy stabilności polityczno-gospodarczej tego kraju i jego modernizacji. Część handlowa układu przewiduje m.in. znaczną liberalizację handlu rolno-spożywczego, zniesienie barier taryfowych i harmonizację standardów ukraińskich z unijnymi. jej wdrożenie pod naciskiem Rosji przesunięto do końca 2015 r.

Obecny podczas posiedzenia Senatu wiceminister spraw zagranicznych Rafał Trzaskowski podkreślił, że ten układ stowarzyszeniowy jest bardzo ambitny, wzmacnia dialog polityczny i relacje instytucjonalne oraz handlowo-inwestycyjne pomiędzy Unią Europejską a Ukrainą. Dodał, że strefa wolnego handlu będzie opierać się na szerokiej współpracy sektorowej skoncentrowanej na wspieraniu tych reform, których przeprowadzenie stawia sobie za cel Ukraina. „Mamy nadzieję, że układ stowarzyszeniowy będzie stymulował przede wszystkim rozwój gospodarczy” – mówił wiceminister.

Apelując do senatorów o jednomyślną decyzję o ratyfikowaniu umowy, sprawozdawca Komisji Spraw Zagranicznych senator Bogdan Klich przywołał słowa Jerzego Giedroycia: nie ma bezpiecznej Polski bez wolnej, niepodległej Ukrainy. „Ratyfikacja tego traktatu jest bitwą o przyszłość Europy. Niestety nie wszystkie państwa Unii Europejskiej to rozumieją” – mówił senator Jan Maria Jackowski. Podkreślił też, że politycy polscy w sprawie Ukrainy mówią jednym głosem. Na potrzebę jednolitego, popierającego Ukrainę stanowiska w UE, mimo różnych interesów poszczególnych krajów, wskazał marszałek Bogdan Borusewicz. Jak zauważył, po agresji rosyjskiej na Ukrainie po raz pierwszy od wojny w tej części Europy zakwestionowano granice i dołączono terytorium jednego państwa do drugiego. „Powinniśmy protestować i żądać przywrócenia stanu pierwotnego nie tylko dlatego, że Ukraina jest naszym sojusznikiem, ale też dlatego, że zostały podważone pryncypia, na których opiera się współczesna Europa” – mówił marszałek. Te pryncypia to nienaruszalność granic oraz umów i traktatów. Dodał, że Polska wspiera Ukrainę nie tylko dlatego, że mamy tradycję wspierania wszystkich, którzy walczą o wolność i suwerenność, ale także dlatego, że to jest w naszym interesie. Marszałek zwrócił uwagę, że nie wiadomo, czy celem Putina jest odbudowa imperium radzieckiego, czy imperium rosyjskiego w granicach z 1913 r. Z kolei senator Marek Borowski zaapelował, aby pomoc ekonomiczna była bardzo ściśle zgrana z reformami, ale w taki sposób, aby te wdrażane reformy były asekurowane przez pomoc ekonomiczną. W innym wypadku, zdaniem senatora, powstanie nowy Majdan, nie polityczny, ale ekonomiczny, który będzie protestował przeciwko władzy. „A wykorzystanie takiego protestu przez Rosję będzie tylko kwestią dni” – stwierdził.

Sejm wyraził zgodę na ratyfikację tej umowy na 80. posiedzeniu, 28 listopada 2014 r. Teraz umowa trafi do prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz niektórych innych ustaw – przyjęta bez poprawek

Ustawa, uchwalona na podstawie projektu rządowego podczas 80. posiedzenia Sejmu, 28 listopada 2014 r., przede wszystkim określa nowe zasady zwrotu pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorcom prowadzącym działalność w specjalnej strefie ekonomicznej, przechowywania dokumentacji związanej z taką pomocą, powoływania rady nadzorczej spółki zarządzającej strefą oraz kontroli przedsiębiorców. Zmienione zostały także przepisy dotyczące cofania i wygasania zezwolenia na prowadzenie działalności w strefie.

W ustawie doprecyzowano pojęcie pomocy publicznej. Będzie ono równoznaczne ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Przedsiębiorcy, którym cofnięto zezwolenie, będą mieli obowiązek zwrotu uzyskanych zwolnień podatkowych. Obowiązek ten ma się przedawniać po upływie 10 lat od końca roku, w którym firma skorzystała ze zwolnienia. Tyle samo czasu przedsiębiorcy będą musieli przechowywać dokumentację związaną z tym zwolnieniem. Przedsiębiorcy do czasu zwrotu pomocy nie będą mogli uzyskać nowego zezwolenia.

Ustawa wprowadza też możliwość cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności w strefie na wniosek przedsiębiorcy. Wystąpienie o wygaszenie zezwolenia będzie możliwe tylko wtedy, gdy przedsiębiorca przed dniem złożenia wniosku nie korzystał ze zwolnienia podatkowego. Ponadto ustawa przewiduje, że wniosek do ministra gospodarki o zwolnienie z podatku ma być składany w ramach przetargu lub rokowań. Ponadto ustawa przewiduje, że do rad nadzorczych spółek zarządzających strefami w miejsce przedstawiciela wojewody wejdzie reprezentant ministra finansów. Z kolei na spółki zarządzające strefami nałożono obowiązek współpracy ze szkołami ponadgminazjalnymi i wyższymi, tak aby dostosować ofertę edukacyjną i programy nauczania do potrzeb pracodawców.

Senat, zgodnie z rekomendacją Komisji Gospodarki Narodowej, przyjął nowelizację bez poprawek jednomyślnie, 82 głosami.

Teraz ustawa zostanie skierowana do podpisu prezydenta.

 

Oświadczenia:

Po wyczerpaniu porządku 66. posiedzenia oświadczenia wygłosili lub złożyli senatorowie: Grzegorz Bierecki, Alicja Chybicka, Henryk Cioch, Grzegorz Czelej, Dorota Czudowska, Stanisław Gogacz, Helena Hatka, Jan Maria Jackowski z grupą senatorów, Wiesław Kilian, Maciej Klima, Ryszard Knosala, Andrzej Kobiak, Stanisław Kogut, Waldemar Kraska, Andżelika Możdżanowska, Rafał Muchacki, Andrzej Person, Leszek Piechota, Wojciech Skurkiewicz z grupą senatorów, Grzegorz Wojciechowski z grupą senatorów.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

10. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 10. posiedzenie Senatu. Izba wniesie do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa oraz ustawy o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji.

9. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 9. posiedzenie Senatu. Izba podjęła m.in. uchwałę w związku z atakiem rakietowym na konwój pojazdów organizacji humanitarnej w Strefie Gazy i śmiercią wolontariuszy, w tym obywatela RP.

8. posiedzenie Senatu

Izba zakończyła obrady.