Narzędzia:

Posiedzenie: 54. posiedzenie Senatu RP VIII kadencji, 2 dzień


21 i 22 maja 2014 r.
Przemówienia z dnia poprzedniego

Przemówienie senatora Ryszarda Knosali w dyskusji nad punktem 7. porządku obrad

Przemówienie senatora Ryszarda Knosali w dyskusji nad punktem 7. porządku obrad

Projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw obejmuje cztery obszary. W dwóch przypadkach, które zaraz omówię, chodzi o likwidację określonych organów opiniodawczo-doradczych działających przy ministrach. W pozostałym zakresie przewidziano, po pierwsze, doprecyzowanie zasad przekazywania środków pochodzących z opłat za wydanie zezwoleń zagranicznych na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego rzeczy lub osób, a po drugie, rezygnację z delegacji przyznanej na podstawie ustawy o ochronie przyrody do wydania rozporządzenia dotyczącego warunków techniczno-przyrodniczych zakładania zadrzewień w granicach pasa drogowego. Projektodawca uznał bowiem, że w tym ostatnim przypadku przedmiotową kompetencję najlepiej zrealizuje zarządca danej drogi.

Likwidowana na podstawie art. 1 Rada do Spraw Autostrad działa jako organ opiniodawczy ministra właściwego do spraw transportu. Zadania rady definiowane są na podstawie art. 18 ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym i obejmują między innymi opiniowanie spraw dotyczących autostrad, w tym „projektów wniosków o ustalenie lokalizacji, kryteriów oceny dokumentacji wstępnej i ofert w postępowaniu przetargowym, wyników kwalifikacji wstępnej, projektu rozporządzenia w sprawie ustalania opłat za przejazdy autostradami, planów ratowniczych oraz planów dotyczących infrastruktury mającej wpływ na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego”. Jak słusznie zauważa projektodawca, na chwilę obecną planowane autostrady płatne mają już ustalony przebieg, postępują także prace związane z budową autostrad. W związku z tym kluczowe zadania rady, takie jak opiniowanie projektów wniosków o ustalenie lokalizacji, opiniowanie kryteriów oceny dokumentacji wstępnych i ofert w postępowaniach przetargowych oraz wyników kwalifikacji wstępnej, zostały już wykonane.

Nie bez znaczenia jest także zmiana uwarunkowań prawnych związanych z realizacją inwestycji w zakresie budowy autostrad. W szczególności należy pamiętać, że inwestycje tego rodzaju realizowane są obecnie na podstawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz na podstawie zintegrowanej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. W faktycznej kompetencji rady pozostało jedynie sporadyczne formułowanie opinii w przedmiocie ustalania opłat za przejazdy autostradami, a także planów ratowniczych oraz planów dotyczących infrastruktury mającej wpływ na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Drugim likwidowanym organem jest działająca na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami Państwowa Rada Nieruchomości. Formalnie jest to organ doradczy ministra właściwego do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w sprawach gospodarki nieruchomościami. Faktycznie jednak organ ten działał do dnia 30 grudnia 2009 r., kiedy to weszło w życie zarządzenie ministra infrastruktury w sprawie ustalenia regulaminu Państwowej Rady Nieruchomości. Od tego czasu minister nie zdecydował się na powołanie nowego składu rady. Uchylenie art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami spowoduje, że fachowe doradztwo w zakresie gospodarki nieruchomościami realizowane będzie w miarę potrzeb w formie indywidualnych opinii eksperckich. Projekt ustawy nie budzi wątpliwości merytorycznych. Dziękuję.

Przemówienie senatora Tadeusza Kopcia w dyskusji nad punktem 7. porządku obrad

Przemówienie senatora Tadeusza Kopcia w dyskusji nad punktem 7. porządku obrad

Rozpatrywana w punkcie 7. ustawa przewiduje zmianę obowiązujących przepisów ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym oraz ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.

Ustawa ma charakter porządkujący, co należy zaaprobować, i likwiduje zbędne organy ogniodawczo-doradcze działające przy ministrze właściwym do spraw transportu, ministrze właściwym do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, delegację ustawową dla ministra właściwego do spraw transportu do wydania rozporządzenia oraz porządkuje kwestię przekazywania opłat w ustawie o transporcie drogowym.

Należy także uznać za słuszną likwidację Rady do Spraw Autostrad, gdyż jej zadania stały się już nieaktualne, w szczególności zadania dotyczące opiniowania projektów wniosków o ustalenie lokalizacji, opiniowania kryteriów oceny dokumentacji wstępnych i ofert w postępowaniach przetargowych.

Konsekwencją tego porządkowania jest także zmiana obowiązujących przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami polegająca na uchyleniu przepisów stanowiących podstawę funkcjonowania Państwowej Rady Nieruchomości, w tym nakładających na ministra właściwego do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa obowiązek powołania i odwoływania jej składu oraz na wniosek rady ustalania, w drodze rozporządzenia, jej regulaminu.

Tutaj chciałbym jeszcze się odnieść do uchylonego art. 80 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody zawierającego upoważnienie dla ministra właściwego do spraw środowiska do określenia warunków techniczno-przyrodniczych zakładania zadrzewień, sposobów ich ochrony oraz doboru gatunków i odmian drzew i krzewów dla poszczególnych rodzajów gleb, a także wskaźników powierzchniowych tych zadrzewień. Rozporządzenie ministra środowiska miało stanowić podstawę prac legislacyjnych ministra właściwego do spraw transportu zmierzających do wydania rozporządzenia na podstawie art. 80 ust. 2 ustawy o ochronie przyrody. Dopiero bowiem na podstawie określonych przez ministra właściwego do spraw środowiska ogólnych warunków techniczno-przyrodniczych zakładania zadrzewień, wskazania rodzajów gleb, a także wskaźników powierzchniowych tych zadrzewień możliwe miało być wydanie rozporządzenia uszczegóławiającego warunki techniczno-przyrodnicze tych zabiegów w granicach pasa drogowego.

W związku z uchyleniem upoważnienia dla ministra właściwego do spraw środowiska do wydania wspomnianego rozporządzenia nie będzie już możliwe wydanie rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw transportu, co wydaje mi się w tym przypadku rozwiązaniem nie najlepszym.