Narzędzia:

Petycje z dnia 2 i 3 marca 2024 r. w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany art. 27 ust. 1 i art. 43 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo ruchu drogowym, celem zwiększenia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego w bezpośrednim otoczeniu drogi dla rowerów oraz bezpieczeństwa małoletnich korzystających z drogi (P11-37/24).


Dwie petycje indywidualne wniesione przez osobę fizyczną.

Dotyczą: zmiany art. 27 ust. 1 i art. 43 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047).

Autor petycji wnioskuje o nadanie art. 27 ust. 1 ustawy następującego brzmienia: „Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby kierującej rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osoby poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, znajdującej się na przejeździe dla rowerów lub wjeżdżającej na przejazd dla rowerów i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, znajdującym się na przejeździe”. W uzasadnieniu wnoszący petycję podniósł, że proponowana zmiana polega na nałożeniu na kierującego pojazdem dodatkowych obowiązków wpłynie na zwiększenie ochrony rowerzystów i innych uczestników ruchu drogowego w rejonie przejazdów dla rowerów.

W drugiej petycji jej autor wnosi o nadanie art. 43 przedmiotowej ustawy brzmienia: „Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi wyłącznie pod opieką osoby w wieku 13 lub więcej lat.” Obecnie przepis dopuszcza sprawowanie takiej opieki przez osobę w wieku co najmniej 10 lat (nie dotyczy to strefy zamieszkania). Wnioskowana zmiana ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa małoletnich dzieci poruszających się po drogach, zwłaszcza po zmianie ustawowych definicji „drogi dla pieszych” i „chodnika” oraz wprowadzeniu do ustawy nowych pojęć, takich jak: „urządzenie transportu osobistego”, „urządzenie wspomagające ruch” i „hulajnoga elektryczna”, a także wobec określenia zasad korzystania z tych urządzeń na drogach publicznych.

18 marca 2024 r. petycja została skierowana do rozpatrzenia przez Komisję Petycji.