Narzędzia:

Petycja z dnia 16 lutego 2024 r. w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, poprzez uchylenie pkt 2 w art. 32 ust. 1, celem umożliwienia poszkodowanym konsumentom skutecznego dochodzenia swoich praw (P11-26/24).


Petycja indywidualna wniesiona przez osobę fizyczną.

Dotyczy: uchylenia pkt 2 w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz. U. z 2016 r. poz. 1823).

Obecnie obowiązujące przepisy stanowią, że w sytuacji gdy w następstwie złożonej przez konsumenta reklamacji spór między konsumentem a przedsiębiorcą nie został rozwiązany, przedsiębiorca jest zobowiązany do przekazania konsumentowi oświadczenia (na papierze lub innym trwałym nośniku) o: zamiarze wystąpienia z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiazywania sporów konsumenckich albo zgodzie na udział w takim postępowaniu lub o odmowie wzięciu udziału w postępowaniu. Wnoszący petycję postuluje wykluczenie możliwości odmowy przez przedsiębiorcę udziału w pozasądowym rozwiązywaniu sporu konsumenckiego. W uzasadnieniu petytor podniósł argument, że „z jego doświadczenia wynika, iż gdy dochodzi do sporu z podmiotem gospodarczym nigdy nie wyraża on zgody na sąd polubowny przy Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej, Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, Urzędzie Regulacji Energetyki itd.” Pozostaje zatem jedynie możliwość długotrwałego dochodzenia swoich praw przed sądem powszechnym.

5 marca 2024 r. petycja została skierowana do rozpatrzenia przez Komisję Petycji.

8 maja 2024 r. Komisja Petycji rozpatrzyła petycję. Senatorowie zapoznali się z postulatem zawartym petycji, uzupełnieniem do petycji oraz z aktualnym stanem prawnym w przedmiocie postulatu petycyjnego.

W posiedzeniu udział wziął Łukasz Wroński, dyrektor w Departamencie Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który podkreślił, że główną zasadą uczestniczenia w pozasądowym rozwiazywaniu sporów konsumenckich jest dobrowolność obu stron sporu konsumenckiego. Przedstawił także stanowisko Urzędu, zgodnie z którym nie przewiduje się wprowadzenia elementów obowiązkowości w zakresie uczestniczenia w pozasądowym rozwiazywaniu sporów konsumenckich.

Przewodniczący Komisji, senator Robert Mamątow, zaproponował wystąpienie do Ministerstwa Sprawiedliwości z wnioskiem o przygotowanie stanowiska o przedmiocie petycji. Senatorowie zaakceptowali zgłoszony wniosek.