Narzędzia:

Petycja z dnia 21 czerwca 2019 r. w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, w celu przyjęcia do obliczania podstawy wymiaru kapitału początkowego pracowników wynagradzanych w systemie akordowym, którzy nie posiadają dokumentacji płacowej, kwotę przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej (P9-24/19).


Petycja indywidualna wniesiona przez panią Elżbietę Cyrulczyk oraz 10 osób popierających petycję. Uzupełnienie petycji.

Dotyczy: zmiany ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1270 ze zm.).

Autorka petycji postuluje zmiany w ustawie emerytalnej w zakresie obliczania podstawy wymiaru kapitału początkowego pracowników zatrudnionych w systemie akordowym. W tym celu autorka petycji proponuje, żeby osobom które nie mogą udowodnić osiąganego wynagrodzenia z powodu braku dokumentacji płacowej, do obliczenia podstawy wymiaru kapitału początkowego nie uwzględniać minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w tych okresach zatrudnienia, tylko przyjąć kwotę przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

W związku z powyższym wnosi o dodanie w art. 15 ust. 2c w brzmieniu: „Przepisu ust. 2a nie stosuje się do pracowników akordowych, dla których przyjmuje się kwotę obowiązującego w tym okresie przeciętnego wynagrodzenia pracowników, proporcjonalnie do okresu podlegania ubezpieczeniu i wymiaru czasu pracy”.

W opinii autorki petycji, przyjęcie minimalnego wynagrodzenia dla wszystkich ubezpieczonych, którzy osiągają niskie i wysokie zarobki jest niesprawiedliwe i krzywdzące.

26 czerwca 2019 r. petycja została skierowana do rozpatrzenia przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

25 września 2019 r. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji rozpatrzyła petycję oraz wysłuchała informacji o zagadnieniu petycji. W posiedzeniu uczestniczył Mariusz Kubzdyl, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Społecznych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, który podkreślił, że ministerstwo uznaje sposób obliczania kapitału początkowego za optymalny. Przedstawił także argumenty dotyczące negatywnej oceny resortu o postulacie petycji. W dyskusji przewodniczący komisji Robert Mamątow zgłosił wniosek o niepodejmowanie prac nad petycją.

W głosowaniu senatorowie zadecydowali o niepodejmowaniu prac nad petycją.