Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Infrastruktury (nr 102) w dniu 21-09-2017
Stenogram z dnia poprzedniego
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

(Wznowienie posiedzenia w dniu 21 września 2017 r. o godzinie 9 minut 03)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Stanisław Kogut)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Punkt 2. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o przedsiębiorstwie państwowym „Porty Lotnicze” (druk senacki nr 585, druki sejmowe nr 1689 i 1711) (cd.)

Państwo Drodzy, pozwólcie, że otworzę posiedzenie Komisji Infrastruktury, posiedzenie przerwane wczoraj.

Ja już na wstępie, od razu chciałbym przeprosić, bo pan poseł Suski jednak był do dyspozycji, ino zaszło pewne nieporozumienie informacyjne, ale to się zdarza.

Państwo Drodzy, wczoraj padł wniosek pana senatora Florka o odrzucenie ustawy. Ja składam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Ale żeby była dalsza dyskusja… Wiem, że przedstawiciele związków zawodowych chcieli zabrać głos, wiem, że głos chciał zabrać przedstawiciel rady pracowniczej, w związku z tym… Z tym że, Państwo Drodzy, żeby sprawa była jasna dla państwa senatorów, powiem, że pan przedstawiciel rady pracowniczej jest także członkiem związku i zabiera głos jako członek związku zawodowego. Państwo Drodzy, czas mamy ograniczony – panowie senatorowie wiedzą o tym – bo później są spotkania klubów. W związku z tym serdecznie proszę pana z rady pracowniczej o zabranie głosu. A ja przepraszam, że wczoraj doszło jakby do błędu informacyjnego, ale może i dobrze się stało, że przerwałem posiedzenie do dzisiaj, bo emocje opadły prawie do zera.

Proszę bardzo, serdecznie proszę przedstawiciela związku zawodowego o zabranie głosu. Proszę bardzo.

Przedstawiciel Związku Zawodowego Pracowników Lotnictwa Cywilnego – Lotnisko Chopina w Warszawie Cezary Wieński:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Cezary Wieński. Zostałem zgłoszony do udziału w tym posiedzeniu przez Związek Zawodowy Pracowników Lotnictwa Cywilnego i, tak jak pan przewodniczący raczył zauważyć, jestem również przewodniczącym Rady Pracowniczej w naszym przedsiębiorstwie.

Ja powiem bardzo krótko, dlatego że to, co wczoraj na przerwanym posiedzeniu komisji zostało powiedziane, szczególnie przez pana senatora Florka, pana senatora Dobkowskiego, właściwie oddaje to, co ja chciałbym powiedzieć. My, jako porozumienie, porozumienie 4 związków zawodowych działających w Przedsiębiorstwie Państwowym „Porty Lotnicze” i Rady Pracowniczej, podjęliśmy wspólne stanowisko w sprawie poselskiego projektu ustawy o Przedsiębiorstwie Państwowym „Porty Lotnicze”. To stanowisko jest negatywne. Według naszej opinii na podstawie tak skonstruowanej ustawy zarówno ład korporacyjny przedsiębiorstwa nie będzie w odpowiedni sposób regulowany, jak i uprawnienia pracownicze przysługujące pracownikom przekształcanych przedsiębiorstw państwowych, uprawnienia, które wynikają z innych przepisów prawa, jak chociażby z ustawy o samorządzie przedsiębiorstw państwowych, ustawy o komercjalizacji… No więc w ramach tego projektu przysługujące na podstawie obowiązujących ustaw uprawnienia pracownicze nie są gwarantowane.

Jeśli chodzi o szczegółowe zapisy, to wczoraj panowie senatorowie trafnie zdiagnozowali te wszystkie zagrożenia, które niesie ze sobą ewentualne wprowadzenie w życie tego projektu ustawy.

Ja na zakończenie chciałbym jedynie prosić, żeby ten projekt jednak został odrzucony i żeby nowelizacja ustawy o Przedsiębiorstwie Państwowym „Porty Lotnicze” – nowelizacja tej ustawy jest niezbędna i my jako porozumienie nie kwestionujemy potrzeby nowelizacji tej ustawy – nastąpiła w trybie projektu rządowego, projektu, który będzie podlegał pełnym konsultacjom społecznym, uzgodnieniom międzyresortowym. Wtedy będzie czas na wychwycenie wszelkich zagrożeń, dopracowanie tego projektu, doprowadzenie go do takiego kształtu, żeby Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”, które to przedsiębiorstwo dla sektora lotniskowego w naszym kraju ma kluczowe znaczenie, było na starcie rządowego projektu o Centralnym Porcie Lotniczym właściwie zorganizowane, tak żeby w następnych latach mogło wspierać ten rządowy projekt. Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Serdecznie dziękuję przedstawicielowi związków zawodowych.

Państwo Drodzy, najdalej idącym wnioskiem był wniosek pana senatora Florka, o odrzucenie ustawy.

W związku z tym proszę, Panie Senatorze, by pan… żeby nie było, że ograniczyliśmy dyskusję. Proszę bardzo.

Senator Piotr Florek:

Tak, był mój wniosek o odrzucenie ustawy, ale mamy również opinię naszego legislatora w tej sprawie, o czym chciałbym…

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Chciałem o tym powiedzieć, Panie Senatorze.)

Aha, to w takim razie…

Ja tylko w paru zdaniach. Ponieważ jest poseł sprawozdawca, to chciałbym zapytać, dlaczego tak strategiczna spółka jak Porty Lotnicze… Tak jak przed chwilą pan przedmówca powiedział, powinna to być ustawa rządowa, a 15 posłów, którzy pod tą ustawą się podpisali… Skąd wyszła ta inicjatywa? Tworzycie państwo jakąś nową osobę prawną, łączycie przedsiębiorstwo państwowe ze spółką prawa handlowego, powstaje hybryda, która nie wiadomo jak będzie wyglądała. Nie wiemy, kto jest inicjatorem. Stanowisko rządu w tej sprawie jest takie, że nie ma stanowiska rządu. No więc to też jest bardzo, bardzo dziwne i m.in. dlatego zostało przerwane wczorajsze spotkanie. Załoga też jest troszeczkę, jak widzę, wzburzona, no bo należą się pewne prawa, jeżeli to jest przedsiębiorstwo, to jest pakiet o przedsiębiorstwie itd. Kiedy się komercjalizuje, obowiązują też inne przepisy prawa. A w tym przypadku w Sejmie, po którymś tam podejściu, okazało się, że jeden przedstawiciel rady nadzorczej będzie w jakiś sposób wytypowany przez załogę. I to już wszystko, co ma być.

Nie powtarzając już tego wszystkiego, o czym wczoraj mówiłem, chciałbym powiedzieć, że bardzo zasadne są uwagi naszego Biura Legislacyjnego. Oczywiście tu są… No, chociażby rejestr przedsiębiorstw państwowych, w sytuacji, gdy jest rejestr sądowy itd. W związku z tym ja chciałbym przejąć poprawki Biura Legislacyjnego, jeżeli mój wniosek zostanie odrzucony. Moim zdaniem najlepiej by było odrzucić tę ustawę. Tak jak pan powiedział, najlepiej, żeby to była jednak inicjatywa rządowa. Ta nowelizacja jest konieczna, potrzebna, jak pan powiedział, ale nie w ten sposób… To spowoduje w tej sprawie prawdopodobnie wiele zamieszania, wiele bałaganu, niezadowolenie załogi. I najlepiej by było, żeby to był projekt rządowy. Ale jeżeli państwo tego nie zrobicie, no to oczywiście przejmuję wszystkie poprawki Biura Legislacyjnego. Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję.

Proszę pana posła Marka Suskiego o odpowiedź. Proszę bardzo.

Poseł Marek Suski:

Tam się jeszcze senator zgłaszał. Może hurtem?

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Nie, nie.)

Panie Przewodniczący!

Chciałbym przeprosić; wczoraj, co prawda, byłem w Sejmie, ale doszło do takiej sytuacji, że nie byłem na posiedzeniu komisji, choć czekałem na to. Ale szczęśliwie udało się być dzisiaj.

Odpowiadając zaś na konkretne pytania czy też uwagi do tego projektu, powiem, że to rzeczywiście jest projekt poselski. Z uwagi na planowane właśnie bardzo duże przedsięwzięcie, budowę Centralnego Portu Lotniczego, doszło do konieczności zmian i przystosowania przedsiębiorstwa do tak wielkiej inwestycji. Omawiana ustawa wychodzi naprzeciw potrzebom, jakie są z tym związane. No a wszyscy senatorowie, którzy mają doświadczenie, wiedzą, że uzgodnienia międzyresortowe trwają długo i że przeprowadzenie zmian, które trzeba zrealizować w miarę dynamicznie, zawsze jest łatwiejsze za pomocą inicjatywy poselskiej. To jest projekt, który wspiera plany rządu. No, nie ma co ukrywać, w końcu większość w Sejmie popiera plany rządu. I dlatego jest to taki projekt, który wspiera te plany i daje możliwość szybszego działania.

Co do niepokojów, to oczywiście zawsze są niepokoje, kiedy dochodzi do zmian. Przed nami wielka inwestycja i wielkie zmiany, co będzie też pociągać za sobą przenoszenie miejsc pracy, stąd pewna elastyczność, która jest potrzebna. Ale w trakcie prac, w pierwszym czytaniu uwzględniliśmy postulaty załogi, żeby zostały zachowane możliwości współdecydowania o przedsiębiorstwie przez przedstawicieli załogi. Jednak ponieważ mamy taką sytuację, że od dwudziestu kilku lat przekształcamy nasz kraj, odchodzimy od czasów komunizmu, a zmierzamy do nowoczesnej gospodarki, jest to dostosowanie do tych wymogów, które dzisiaj są stawiane przedsiębiorstwom. Stąd też rada nadzorcza i zarząd nieco podobnie usytuowany jak w spółkach. Spółki się sprawdziły, ten model zarządzania się sprawdził. To jest chyba ostatnie przedsiębiorstwo, które miało taką strukturę, że istniały przedstawicielstwa rad pracowniczych, związków zawodowych. No, można powiedzieć, mogłoby to być nieskuteczne w sytuacji konieczności olbrzymich inwestycji.

Oczywiście rozumiemy obawy i jeśli nastąpią jakieś niekorzystne sytuacje, będą jakieś kłopoty, to będziemy szybko nowelizować ustawę tak, żeby dostosować ją i żeby mogła funkcjonować, ale żeby też jakoś chronić interesy pracowników. My nie jesteśmy przeciwko pracownikom, uważamy, że pracownicy są najważniejszą częścią każdego przedsiębiorstwa, bez nich nic nie będzie funkcjonować. Jednak przedsiębiorstwo musi być też w jakimś sensie sterowne i do tego zmierza ta ustawa.

W jakimś sensie – tak jak mówią panowie z rad pracowniczych – ona w pewien sposób dostosowując prawo do dzisiejszych wymogów, nieco zmienia akcenty, jeśli chodzi o stronę pracowniczą, i daje większe uprawnienia związkom zawodowym. To tak naprawdę był postulat w ramach przekształcania naszego państwa: żeby były normalne stosunki pracodawcy z pracownikami, którzy są reprezentowani przez związki zawodowe.

Tak że tyle mogę powiedzieć. Rzeczywiście są to ważne zmiany otwierające drogę do rozwoju przedsiębiorstwa i z całą pewnością do zwiększania zatrudnienia. Tak więc tutaj nie ma obaw, jeśli chodzi o pracowników. Tyle mogę powiedzieć. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie panu posłowi.

Wiele zostało powiedziane… Padła słuszna uwaga pana senatora Florka, że były uwagi pani legislator. Ja wczoraj dyskutowałem i zostało potwierdzone przez ministerstwo to, że ta ustawa będzie jeszcze nowelizowana, i wtenczas wszystkie uwagi – jak powiedział pan poseł sprawozdawca – będę wzięte pod uwagę.

Państwo Drodzy, padły 2 wnioski. Najdalej idący był wniosek o odrzucenie ustawy.

Kto z panów jest za odrzuceniem ustawy? Proszę o podniesienie ręki. (1)

Kto jest przeciw? (7)

Kto się wstrzymał? (0)

Wniosek nie uzyskał poparcia.

Drugim wnioskiem jest mój wniosek – o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek?

(Starszy Sekretarz Komisji Infrastruktury Emil Tomala: 7 głosów za.)

Kto jest przeciw?

(Starszy Sekretarz Komisji Infrastruktury Emil Tomala: Nikt.)

Kto się wstrzymał?

(Starszy Sekretarz Komisji Infrastruktury Emil Tomala: Nikt.)

(Głos z sali: Nie, 1 przeciw.)

Aha, 1 głos przeciw… Ale nie głosował…

Dobrze, powtórzmy.

Kto jest za? (7)

Kto jest przeciw? (1)

Kto się wstrzymał? (0)

Rozumiem, że pan senator Florek… Nie ma drugiego, więc nie złoży pan wniosku mniejszości.

(Senator Piotr Florek: Kolega ma gorączkę, drugi w tej chwili wyszedł, no więc…)

I nie złoży pan wniosku mniejszości.

Państwo Drodzy, na senatora sprawozdawcę proponuję pana senatora Włosowicza.

Czy pan senator Włosowicz wyraża zgodę?

(Senator Jacek Włosowicz: Tak, oczywiście.)

Czy są inne kandydatury? Nie ma.

Zamykam posiedzenie Komisji Infrastruktury…

(Poseł Marek Suski: Dziękuję państwu bardzo.)

Chciałbym przeprosić wszystkich państwa za to wczorajsze małe zamieszanie…

(Poseł Marek Suski: Ja również przepraszam.)

…ale to było tylko, powiedzmy, niedociągnięcie pod względem informacyjnym.

Dziękuję serdecznie pani legislator, dziękuję serdecznie wszystkim państwu. Dziękuję.

Zamykam posiedzenie Komisji Infrastruktury.

(Koniec posiedzenia w dniu 21 września 2017 r. o godzinie 9 minut 16)