Narzędzia:

Petycja z dnia 19 marca 2024 r. w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany: - art. 68 i art. 109 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami; - art. 2 ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych; - art. 8 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych; - art. 17 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych; - art. 13 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania; - art. 1b ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych; - art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej; - art. 8 ustawy z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych, celem nowego uregulowania relacji Państwa oraz kościołów i związków wyznaniowych (P11-45/24).


Petycja zbiorowa wniesiona przez Fundację Dobre Państwo.

Dotyczy: zmiany art. 68 i art. 109 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r. poz. 344); art. 2 ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1672); art. 8 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 497); art. 17 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805); art. 13 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (Dz. U. z 2023 r. poz. 265); art. 1b ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 70); art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2111); art. 8 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 295).

Zdaniem wnoszących petycję, wskazane przepisy ustanawiające przywileje dla kościołów i związków wyznaniowych nie pozwalają jednoznacznie określić, kto jest adresatem norm w nich zawartych, bądź w sposób nieuzasadniony uprzywilejowują niektóre kościoły i związki wyznaniowe. Petytorzy wnieśli, aby zastąpić niejednorodne i niejednoznaczne określenia odnoszące się do adresatów przepisów, nowym ich oznaczeniem. Postulują także aby w art. 13 ust. 6 ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania zmienić zakres podmiotowy regulacji. Zmiany te wymagają skorelowanych zmian w art. 1b ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Ponadto, w opinii petytorów, wnioskowane zmiany w art. 7 pkt 4 ustawy o opłacie skarbowej oraz w art. 8 (przez dodanie punktu 2a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych są niezbędne, celem doprecyzowania i skonkretyzowania tych przepisów. W uzasadnieniu petycji podniesiono argument, że przepisy Konstytucji RP z 1997 r., Konkordatu oraz innych ustaw, które ukształtowały stosunek Państwa do wspólnot religijnych, mimo daleko idących zmian w rzeczywistości ustrojowej i prawnej, pozostają nadal niezmienione.

15 kwietnia 2024 r. petycja została skierowana do rozpatrzenia przez Komisję Petycji.