Narzędzia:

Petycje (dwie) z dnia 18 lutego 2024 r. w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany art. 11 ust. 4a i art. 14 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, celem zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu pieszych (P11-29/24).


Petycje indywidualne wniesione przez osobę fizyczną.

Dotyczy: zmiany art. 11 ust. 4a i art. 14ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047).

Autor petycji postuluje wprowadzenie następujących zmian w Prawie o ruchu drogowym:

1) ust. 4a w art. 11 nadać brzmienie: „Pieszy idący po zmierzchu po jezdni lub poboczu albo drodze dla rowerów jest obowiązany używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.” W uzasadnieniu wnoszący petycję podniósł argument, że przyjęcie proponowanego przepisu wpłynie na podniesienie bezpieczeństwa pieszych korzystających z pobocza lub jezdni po zmierzchu, niezależnie od sposobu oznakowania drogi. Dodatkowo, zapewni innym kierującym możliwość zaplanowania oraz wykonania w sposób bezpieczny manewru omijania, wymijania lub wyprzedzania pieszego poruszającego się po drodze.

2) w art. 14 określającym zakazy dotyczące pieszych:

– w pkt 1 dodać wyraz „torowisko”;

– w pkt 3 dodać zwrot „zmiany kierunku ruchu”;

– w pkt 4 dodać wyraz „torowisko”;

– w pkt 6 dodać zwrot „albo podnoszenie nie zostało zakończone.”

W opinii petytora, wnioskowane zmiany uporządkują obowiązujące przepisy dotyczące zasad korzystania z przejść dla pieszych oraz zasad przechodzenia przez torowisko pojazdów szynowych.

5 marca 2024 r. petycja została skierowana do rozpatrzenia przez Komisję Petycji.

8 maja 2024 r. Komisja Petycji rozpatrzyła obie petycje. Senatorowie zapoznali się z postulatami zawartymi w petycjach oraz z aktualnym stanem prawnym objętym ich zakresem. Komisja została poinformowana o petycjach o tożsamej treści wniesionych do Ministerstwa Infrastruktury, a także o sposobach ich załatwienia przez resort.

Głos zabrał obecny na posiedzeniu Tomasz Wiśnicki, naczelnik Wydziału w Departamencie Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury, który przedstawił negatywne stanowisko resortu o postulowanych zmianach ustawowych.

W dyskusji senator Jolanta Piotrowska podkreśliła, że każde działanie w kierunku poprawy bezpieczeństwa użytkowników dróg ma sens. Jednak jest to problem złożony, a ewentualne zmiany wymagają gruntownych analiz i przemyśleń.

Komisja nie poparła postulatów petycji, w głosowaniu jednogłośnie zadecydowała o niepodejmowaniu prac nad petycjami – nie uwzględniła postulatów obu petycji.