Narzędzia:

Petycja z dnia 1 lutego 2024 r. w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany art. 7871 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego oraz art. 41 § 2 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy, w celu wprowadzenia możliwości uzyskania tytułu wykonawczego przeciwko małżonkowi dłużnika wówczas, gdy stwierdzona tytułem egzekucyjnym wystawionym przeciwko dłużnikowi wierzytelność powstała w związku z prowadzeniem gospodarstwa rolnego (P11-19/24).


Petycja indywidualna: wniesiona przez osobę fizyczną.

Dotyczy:z miany art. 7871 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2023 r poz. 1550 ze zm.)oraz art. 41 § 2 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.).

Autor petycji zauważa, że istnieją gospodarstwa rolne prowadzone przez oboje małżonków, lecz tylko jedno z nich zajmuje się zaciąganiem zobowiązań: np.: zakup nawozów, maszyn, materiału siewnego, środków ochrony roślin. W opinii wnoszącego petycję, w przypadku wystawienia tytułu wykonawczego dotyczącego zobowiązań gospodarstwa rolnego prowadzonego przez oboje małżonków może on być wystawiony tylko wobec jednego z nich. Najczęściej jest to mężczyzna zajmujący się zaciąganiem zobowiązań. Skierowanie tytułu wykonawczego do drugiego małżonka w powyższej sytuacji nie jest możliwe, gdyż zgodnie z art. 787 k.p.c. nie wystawia się w tym przypadku zgód na dokumencie prywatnym na zaciągnięcie zobowiązania. Co ważne w postulacie petycji art. 7871 k.p.c., który zezwala na uzyskanie tytułu wykonawczego przeciwko małżonkowi dłużnika wówczas, gdy stwierdzona tytułem egzekucyjnym wystawionym przeciwko dłużnikowi wierzytelność powstała w związku z prowadzeniemprzedsiębiorstwa nie odsyła również w ten sam sposób do gospodarstwa rolnego. W związku z tym wskazane jest, aby przepisy art. 7871 k.p.c. oraz powiązany z nim bezpośrednio art. 41 § 2 k.r.o. obejmowały obok przedsiębiorstwa, również gospodarstwo rolne. Autor petycji zaproponował treść wskazanych przepisów.

14 lutego 2024 r. petycja została skierowana do rozpatrzenia przez Komisję Petycji.

23 marca 2024 r. Komisja Petycji rozpatrzyła petycję. Senatorowie dysponowali treścią petycji oraz treścią ustaw, do których odnosiły się postulaty petycji. Członkowie Komisji wysłuchali informacji o postulacie petycji oraz jego uzasadnieniu. Ponadto przekazano informację o złożeniu do Ministerstwa Sprawiedliwości tożsamej petycji. Resort w dniu 18 marca 2024 r. udzielił autorowi petycji odpowiedzi, w której podkreślono, że wnioskowana zmiana art. 41 § 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz art. 7871 Kodeksu postępowania cywilnego, poprzez dodanie w ich treści obok przedsiębiorstwa również podmiotu jakim jest gospodarstwo rolne, nie zasługuje na uwzględnienie, ponieważ wiązałaby się z objęciem zakresem regulacji również rolników niebędących przedsiębiorcami, którzy prowadzą gospodarstwo rolne wyłącznie na zaspokojenie własnych potrzeb.

W dyskusji głos zabrał Przewodniczący Komisji senator Robert Mamątow, który złożył wniosek o niepodejmowanie prac nad petycją.

Komisja w głosowaniu postanowiła nie podejmować prac nad petycją – nie uwzględniła postulatów petycji.