Narzędzia:

Petycja z dnia 18 września 2023 r. w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany art. 143 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny wykonawczy, w celu usunięcia z tego przepisu punktu 7a tj. kary dyscyplinarnej, którą jest pozbawienie możliwości korzystania przez skazanych z widzeń i samoinkasującego aparatu telefonicznego na okres do 28 dni (P10-74/23).


Petycja indywidualna: wniesiona osobę fizyczną.

Dotyczy: zmiany art. 143 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. z 2023 r. poz. 127 ze zm.).

Autor petycji wnosi o usunięcie z art. 143 § 1 pkt 7a Kodeksu karnego wykonawczego. Przepis ten dotyczy możliwości wymierzania przez Dyrektora Zakładu Karnego skazanemu kary dyscyplinarnej w postaci pozbawienia możliwości korzystania przez skazanych oraz tymczasowo aresztowanych z widzeń i samoinkasującego aparatu telefonicznego na okres 28 dni. Wnoszący petycję wskazał, że stosowanie tego przepisu godzi w prawa skazanych oraz ich najbliższych w zakresie podtrzymywania kontaktu ze światem zewnętrznym oraz więzów rodzinnych, które to prawa określone są w art. 18 i 47 Konstytucji RP oraz aktach prawa międzynarodowego.

17 października 2023 r. petycja została skierowana do rozpatrzenia przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

W związku nierozpatrzeniem tej petycji przed upływem X kadencji Senatu (12 listopada 2023 r.), zgodnie z art. 90g ust. 1 Regulaminu Senatu, Komisja Petycji XI kadencji będzie kontynuowała prace nad petycją.

13 grudnia 2023 r. Komisja Petycji rozpatrzyła petycję. Senatorowie zapoznali się z treścią petycji i jej uzasadnieniem oraz przeprowadzili dyskusję. Głos w dyskusji zabrał senator Michał Seweryński, który stwierdził, że oczywistym jest, że kara dyscyplinarna wymierzona skazanym lub tymczasowo aresztowanym musi być dolegliwa. Niemniej jednak, w opinii senatora, pomiędzy karą najlżejszą, a karą najbardziej surową, powinna znaleźć się również kara pośrednia. Ponadto senator M. Seweryński podkreślał, że jest za tym, aby kary dyscyplinarne były humanitarne, lecz z drugiej strony muszą być także bolesne dla osadzonych w jednostkach penitencjarnych, gdyż w przeciwnym razie nie odnoszą skutku. Senator Ewa Matecka stwierdziła, że postulat petycji wymaga pogłębionej analizy, ponieważ należy rozróżnić skuteczność stosowania kar i cele jakie chcemy osiągnąć. Senator w swojej wypowiedzi podniosła, że jest za pełną resocjalizacją, ale również za karą nieuchronną. Głos zabrał też senator Piotr Masłowski, który stwierdził, że gradacja kar służy resocjalizacji, ale służy też utrzymaniu porządku w Zakładzie Karnym. Senator Jolanta Piotrowska zauważyła, że pomimo, iż katalog kar dyscyplinarnych, określonych w art. 143 Kodeksu karnego wykonawczego, jest znaczący to Państwo w większym stopniu powinno resocjalizować więźniów. Senator chciałaby poznać jakie są efekty wprowadzenia kary dyscyplinarnej, której dotyczy petycja, czy często Zakłady Karne korzystają z tej kary dyscyplinarnej i czy jest ona niezbędna do zapewnienia porządku.

W dyskusji senator Robert Mamątow zgłosił wniosek o niekontynuowanie prac nad petycją.

W głosowaniu Komisja zdecydowała o niepodejmowaniu prac nad petycją.