Narzędzia:

Petycja z dnia 14 października 2020 r. w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w celu wprowadzenia obowiązku zbierania i publikowania przez Ministerstwo Finansów danych związanych z podatkiem VAT (P10-100/20).


Dotyczy: zmiany ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.). 

Wnoszący petycję proponuje, aby Ministerstwo Finansów zbierało i udostępniało publicznie dane związane z podatkiem VAT. Zdaniem wnioskodawcy, należy zbierać i publikować dane dotyczące wszystkich podatników wymienionych w art. 27b ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. podatników innych niż podatkowe grupy kapitałowe, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 1, przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości. Autor petycji uważa, że powszechny dostęp do odpowiednich danych ułatwi zidentyfikowanie wad obecnego systemu podatkowego w zakresie funkcjonowania podatku VAT. 

26 października 2020 r. petycja została skierowana do rozpatrzenia przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

29 kwietnia 2021 r. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji rozpatrzyła postulaty petycji. Obecna na posiedzeniu przedstawicielka Ministerstwa Finansów Magdalena Prucnal, Radca ministra w Zespole Analiz i Sprawozdawczości w Departamencie Podatku od Towarów i Usług, w zaprezentowanym stanowisku potwierdziła, że resort jest przeciwny zmianom jakie są wnioskowane w petycji. Ponadto, Komisja dysponowała opinią prawną z 14 stycznia 2021 r. sporządzoną przez Biuro Analiz Sejmowych na potrzeby tożsamej petycji w Sejmie RP. Z opinii wynika, iż opisany w petycji problem jest wart rozważenia, niemniej jednak publikacja indywidualnych danych nie jest właściwym narzędziem do zwiększenia dochodów budżetu państwa z podatku od towarów i usług. Jak podniesiono w opinii, upublicznienie danych może mieć walor informacyjny, edukacyjny, czy też przyczynić się do poprawy lub pogorszenia wizerunku podatnika.

W głosowaniu senatorowie jednogłośnie zadecydowali o niepodejmowaniu prac nad petycją.