Narzędzia:

Petycja z dnia 5 marca 2020 r. w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany art. 80 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, w celu podwyższenia wysokości zasiłku pogrzebowego (P10-34/20).


Petycja zbiorowa wniesiona przez Miejską Radę Seniorów w Ciechocinku.

Dotyczy: zmiany art. 80 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 53 ze zm.).

Miejska Rada Seniorów postuluje nadanie art. 80 ustawy nowego brzmienia:

„Art. 80 ust. 1. Zasiłek pogrzebowy przysługuje wysokości 7 000 zł.

2. Zasiłek pogrzebowy podlega corocznej waloryzacji od dnia 1 marca o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku kalendarzowym.

3. W wyniku przeprowadzonej waloryzacji kwota świadczenia nie może ulec obniżeniu.”

Celem postulowanych zmian jest podwyższenie wysokości zasiłku pogrzebowego z kwoty 4 000 zł do wysokości 7 000 zł, co w opinii autorów petycji, pokryje rzeczywiste koszty pogrzebu.

21 kwietnia 2020 r. petycja została skierowana do rozpatrzenia przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

25 września 2020 r. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji rozpatrzyła petycję. Posiedzenie poprowadził przewodniczący Komisji – senator Aleksander Pociej. Senatorowie dysponowali treścią petycji i przepisami regulującymi zagadnienie ujęte w petycji. Senatorowie wysłuchali informacji o postulatach petycji i uzasadnieniu autorów petycji. Ponadto, zapoznali się z opinią Biura Analiz Sejmowych, która została sporządzona do tożsamych petycji złożonych w Sejmie.

Głos zabrał przedstawiciel Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, który wskazał, że tożsama petycja wpłynęła do ministerstwa i autorowi petycji udzielono odpowiedzi. Przedstawiciel resortu podniósł też, że ustalenie wysokości zasiłku pogrzebowego i ewentualnych zasad jego okresowego podwyższania nie jest uwarunkowane Konstytucją i leży w gestii ustawodawcy. Nadto, podniesiona została kwestia obciążenia dla budżetu państwa, które spowoduje wnioskowany wzrost zasiłku. Ministerstwo zaopiniowało postulaty petycji negatywnie.

Senatorowie przeprowadzili dyskusję nad petycją. W głosowaniu senatorowie postanowili o kontynuowaniu prac nad petycją.

7 kwietnia 2021 r. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji kontynuowała rozpatrywanie petycji. Senatorowie zapoznali się z informacją o dotychczasowych działaniach nad petycją. Senatorowie postanowili o niekontynuowaniu prac nad petycją. Jednocześnie komisja zadecydowała o przesłaniu informacji o postulatach petycji do wiadomości Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej.

W głosowaniu senatorowie jednogłośnie zadecydowali o niepodejmowaniu dalszych prac nad petycją.