Narzędzia:

Petycja z dnia 18 października 2019 r. w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, w celu umożliwienia prowadzenia rodzinnego domu pomocy na podstawie umowy osoby fizycznej lub organizacji pożytku publicznego z gminą, bez względu na miejsce położenia domu pomocy (P9-47/19).


Petycja indywidulana wniesiona przez osobę fizyczną.

Dotyczy: zmiany ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1507 ze zm.).

Autor petycji postuluje zmianę art. 52 ust. 2a ustawy, który został dodany na mocy ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej (…). Przepis art. 52 ust. 2a stanowi, że „rodzinny dom pomocy jest prowadzony na podstawie umowy zawartej przez osobę fizyczną albo organizację pożytku publicznego z gminą właściwą ze względu na miejsce położenia rodzinnego domu pomocy”.

Autor petycji informuje, że prowadzi rodzinny dom pomocy, który jest usytuowany na terenie gminy Lubicz (2 km od Torunia), zaś umowę na usługi opiekuńcze zawarł z Prezydentem Miasta Torunia. Dom funkcjonuje ponad trzy lata, a umowa wygasa z końcem 2020 r. Wnoszący petycję podnosi, że w świetle wskazanego przepisu jego działalność gospodarcza ulegnie likwidacji, a podopieczni opuszczą dom, gdyż jak podaje „Gmina Lubicz nie wyraża zainteresowania takimi usługami, natomiast Toruń tak”. Autor petycji postuluje wprowadzenie zmiany w art. 52 ust. 2a, w celu umożliwienia prowadzenia rodzinnego domu pomocy na podstawie umowy osoby fizycznej lub organizacji pożytku publicznego z gminą, bez względu na miejsce położenia domu pomocy.

W opinii autora petycji likwidacja tego domu jest nieuzasadniona, gdyż brakuje miejsc w domach pomocy społecznej, a rodzinny dom pomocy jest alternatywą dla ludzi starszych. Ponadto, podopieczni tego domu nie chcą go opuszczać, traktują go jak własny, gdzie czują się bezpieczni, a przede wszystkim kochani i potrzebni.

28 października 2019 r. petycja została skierowana do rozpatrzenia przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

W związku nierozpatrzeniem tej petycji przed upływem IX kadencji Senatu (12 listopada 2019 r.), zgodnie z art. 90g ust. 1 Regulaminu Senatu, Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji X kadencji będzie kontynuowała prace nad petycją.

 

12 lutego 2020 r.  Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji rozpoczęła rozpatrywanie petycji oraz wysłuchała informacji o zagadnieniu petycji.

Uczestnicząca w posiedzeniu Krystyna Wyrwicka dyrektor Departamentu Pomocy i Integracji Społecznej w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowała m.in. że wprowadzony do ustawy o pomocy społecznej przepis ma celu uporządkowanie spraw związanych z funkcjonowaniem rodzinnych domów pomocy oraz dobro osób w nim przebywających. Stwierdziła także, że prowadzenie rodzinnego domu pomocy na podstawie umowy z właściwą gminą ze względu na miejsce jego położenia spowoduje, że gmina w ramach nadzoru będzie przeprowadzać w nim kontrole. Ponadto dodała, że projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej (…) był przez półtora roku w konsultacjach społecznych i nie zgłaszano do niego uwag wskazanych w petycji.

Głos zabrał także autor petycji, który m.in. podniósł sprawę prowadzonego przez niego domu, przeprowadzanych w nim kontroli oraz uzasadniał swój postulat petycyjny.

Senatorowie przeprowadzili dyskusję nad problematyką petycji i postanowili kontynuować prace oraz wystąpić do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o opinię o petycji.

24 czerwca 2020 r. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji kontynuowała prace nad petycją. Senatorowie zapoznali się z pisemnym stanowiskiem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, które rozważa zmianę art. 52 ustawy w kierunku umożliwienia podpisywania umów na prowadzenie rodzinnego domu pomocy również z sąsiadującymi gminami pod warunkiem, że na terenie gminy nie ma możliwości prowadzenia rodzinnego domu pomocy lub zapewnienia odpowiedniej do potrzeb liczby miejsc w rodzinnych domach pomocy prowadzonych na jej terenie. Po dyskusji, senatorowie jednogłośnie zdecydowali o kontynuowaniu prac nad petycją oraz wystąpieniu do Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu w celu podjęcia działań dla przygotowania wstępnego projektu ustawy realizującego postulat petycji.

24 września 2020 r. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji prowadziła prace nad postulatem petycji. Podsumowane zostały dotychczasowe prace Komisji nad petycją. Aprobujące stanowisko o petycji wyraził przedstawiciel resortu pracy. Po wysłuchaniu informacji legislatora z Biura Legislacyjnego o przygotowanym projekcie ustawy, senatorowie (w głosowaniu) przyjęli projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej (druk senacki nr 223), który wyczerpuje postulat petycji. Do reprezentowania Komisji w dalszych pracach nad projektem upoważniony został senator M. Seweryński.

16 grudnia 2020 r. odbyło się I czytanie projektu w Komisji Ustawodawczej, Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej – komisje przygotowały sprawozdanie (druk senacki nr 223S) i wnosiły o przyjęcie projektu bez poprawek.

13 stycznia 2021 r. Senat na 20. posiedzeniu podjął uchwałę o wniesieniu do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej.

9 marca 2021 r. senacki projekt ustawy (druk sejmowy nr 992) został skierowany do I czytania do Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej – trwają prace w komisji.

W związku z zakończeniem kadencji parlamentu (12 listopada 2023 r.) projekty ustaw skierowane do Sejmu zostały objęte zasadą dyskontynuacji prac legislacyjnych.