Narzędzia:

Petycja z dnia 24 lipca 2019 r. (uzupełniona 30 lipca 2019 r.) w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, w celu przywrócenia uprawnień emerytalnych dla nauczycieli zatrudnionych przed 1999 r. (P9-30/19).


Petycja indywidualna wniesiona przez Jarosława Kubrycza. (uzupełnienie petycji)

Dotyczy: ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.)

Autor petycji wnosi o zmianę ustawy w taki sposób, aby nauczyciele zatrudnieni przed 1999 r. mogli przechodzić na emeryturę na zasadach obowiązujących w 1999 r. tj. w dniu zwarcia umowy o pracę.

Autor petycji wnosi o zmianę art. 88 oraz przywrócenie art. 89 i art. 91 ustawy.

31 lipca 2019 r. petycja została skierowana do rozpatrzenia przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

W związku nierozpatrzeniem tej petycji przed upływem IX kadencji Senatu (12 listopada 2019 r.), zgodnie z art. 90g ust. 1 Regulaminu Senatu, Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji X kadencji będzie kontynuowała prace nad petycją.

26 listopada 2019 r. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji rozpatrzyła petycję oraz przeprowadziła dyskusję nad jej postulatami.

Senatorowie wysłuchali opinii Macieja Kopcia, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Przedstawiciel resortu odnosząc się do postulatów petycji stwierdził, że wprowadzenie reformy emerytalnej ograniczyło możliwość przechodzenia na świadczenia emerytalne na podstawie posiadanych lat pracy, ale wprowadzony został 10 letni okres dla nauczycieli, którzy do końca 2008 r. spełnili wymogi okresu zatrudnienia i stażu pracy dydaktycznej i rozwiązali sami stosunek pracy, zatem nadal mogli korzystać z uprawnienia do wcześniejszej emerytury. Przedstawiciel Ministerstwa nie podzielił opinii autora petycji o działaniu prawa na niekorzyść grupy nauczycielskiej. Wyjaśnił, że w celu złagodzenia skutków reformy emerytalnej, wprowadzone zostało przejściowe rozwiązanie – nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. W odniesieniu do pozostałych postulatów petycji przedstawiciel resortu nie poparł ich zasadności. Przepisy, na których oparte zostały postulaty petycji wygasły w 1991 r., w dniu wejścia w życie ustaw o waloryzacji emerytur i rent.
Po przeprowadzeniu dyskusji senatorowie zdecydowali o zasięgnięciu opinii przedstawicieli związków zawodowych o postulatach petycji.

24 czerwca 2020 r. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji kontynuowała rozpatrywanie petycji. Senatorowie zapoznali się z przebiegiem dotychczasowych prac nad petycją oraz z opiniami nadesłanymi przez Forum Związków Zawodowych, Związek Nauczycielstwa Polskiego, NSZZ Solidarność Pracowników Schronisk dla Nieletnich i Zakładów Poprawczych, NSZZ Solidarność Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania i opinią przedstawioną przez panią Urszulę Woźniak członkinię Zarządu Głównego Związek Nauczycielstwa Polskiego. Przedstawicielka ZNP wyraziła poparcie dla postulatu petycji dotyczącego przywrócenia możliwości przechodzenia na emeryturę po 30 latach pracy bez wzglądu na wiek. Odrębne stanowisko zgłosił Departament Legislacyjno-Prawny Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – „ewentualne przywrócenie dla nauczycieli emerytur wcześniejszych na zasadach obowiązujących do 31 grudnia 1998 r. nie byłoby spójne z omówionymi przejściowymi rozwiązaniami wprowadzonymi dla tej grupy zawodowej w związku z reformą systemu emerytalnego przeprowadzoną od 1 stycznia 1999 r.”. Po przeprowadzeniu dyskusji senatorowie zdecydowali o zasięgnięciu opinii Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej i Ministerstwa Edukacji Narodowej.

10 września 2020 r.Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji kontynuowała prace nad petycją. Senatorowie zapoznali się ze stanowiskiem Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. W nadesłanej opinii resorty wskazały w odniesieniu do pierwszego postulatu petycyjnego: „nie jest wykluczona możliwość dyskusji na temat powrotu do wcześniejszych emerytur nauczycieli. Jednak dyskusja ta powinna być prowadzona w szerszym kontekście i dotyczyć całego systemu emerytalnego”, zaś w odniesieniu do pozostałych postulatów: „należy stwierdzić, że postulat ich przywrócenia jest postulatem daleko idącym i niezasadnym. Po zapoznaniu się z opinią i przeprowadzeniu dyskusji przez senatorów, zgłoszony został wniosek o niepodejmowaniu prac nad petycją

W głosowaniu senatorowie postanowili o niepodejmowaniu dalszych prac nad petycją.