Narzędzia:

Petycja z dnia 17 lipca 2019 r. w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmian ustawy z 4 lutego 2011 r. Prawo prywatne międzynarodowe, w zakresie usunięcia rozwiązań sprzecznych z Konstytucją RP, w szczególności naruszających konstytucyjną definicję małżeństwa oraz wypowiedzenie Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej (P9-27/19).


Petycja zbiorowa wniesiona przez Stowarzyszenie Rodzin Katolickich Diecezji Legnickiej.

Dotyczy: zmiany ustawy z 4 lutego 2011 r. Prawo prywatne międzynarodowe poprzez dodanie art. 54a oraz wypowiedzenia KonwencjiRady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej.

Przedmiotem petycji jest wniosek o wprowadzenie zmian ustawowych m.in. w taki sposób aby usunąć z polskiego systemu prawnego rozwiązania sprzeczne z Konstytucją RP, naruszające konstytucyjną definicję małżeństwa jako związku mężczyzny i kobiety, ograniczające autonomię rodziny, zmniejszające zarówno ochronę dzieci przed demoralizacją, jak też konstytucyjnie umocowane pierwszeństwo rodziców w procesie wychowania dzieci. Autorzy petycji wnoszą również o wypowiedzenie Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej.

31 lipca 2019 r. petycja została skierowana do rozpatrzenia przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

W związku nierozpatrzeniem tej petycji przed upływem IX kadencji Senatu (12 listopada 2019 r.), zgodnie z art. 90g ust. 1 Regulaminu Senatu, Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji X kadencji będzie kontynuowała prace nad petycją.

26 listopada 2019 r. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji rozpatrzyła petycję i przeprowadziła dyskusję nad jej postulatami. W dyskusji głos zabrał m.in. przedstawiciel Ministerstwa Sprawiedliwości Artur Grajewski, zastępca dyrektora Departamentu Legislacyjnego, wskazując, że nie ma potrzeby interwencji legislacyjnej, gdyż postulaty petycyjne są chronione przez Konstytucję RP. Dodatkowo w art. 7 ustawy Prawo prywatne międzynarodowe zawarto klauzulę porządku publicznego.

Ponadto głos zabrała przedstawicielka Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Marzena Bartosiewicz, zastępca dyrektora Departamentu Pomocy i Integracji Społecznej, która zaznaczyła, że Konwencja powinna zawierać przepisy uniwersalne. W Polsce zarówno ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, jak i Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie całościowo traktuje sprawę przeciwdziałania przemocy. Ponadto Polska jako strona Konwencji jest zobowiązana do opracowania pierwszego sprawozdania na temat środków wdrażania jej postanowień do 31 marca 2020 r., Ministerstwo koordynuje prace i po opracowaniu wniosków powinno się rozważyć dalsze działania.

Głos zabrała też przedstawicielka Biura Rzecznika Praw Obywatelskich Agata Szypulska przedstawiając dane dotyczące przemocy zebrane w Polsce. Wskazała też, że 25 listopada przypada Międzynarodowy Dzień przemocy wobec kobiet oraz obecnie trwa kampania „16 dni akcji przeciw przemocy ze względu na płeć”. W polskim systemie prawnym są pewne luki m.in. brak jest regulacji chroniących przed przemocą ekonomiczną czy przemocą ze strony byłego partnera/małżonka.

Przewodniczący Komisji dokonując analizy postulatów petycji stwierdził, że Konwencja stambulska zawiera przełomowe przepisy, niektóre z nich stanowią powtórzenie Konwencji CEDAW i ta regulacja jest potrzebna. Stanowisko zaprezentowane w petycji uznano za nietrafione i podkreślono, że art. 7 Prawa prywatnego międzynarodowego zawiera klauzulę porządku publicznego.

Senatorowie w głosowaniu zadecydowali o niepodejmowaniu prac nad petycją.