Narzędzia:

Petycja z dnia 7 maja 2019 r. (uzupełniona 21 maja 2019 r.) w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany art. 12 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka, w celu wprowadzenia dwuinstancyjności postępowania przy wydaniu zarządzenia o zastosowaniu środków ochrony i pomocy oraz kontroli sądowo administracyjnej tych zarządzeń (P9-22/19).


Petycja indywidualna wniesiona przez osobę fizyczną (uzupełnienie petycji).

Dotyczy: ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka (Dz. U. z 2015 r. poz. 21).

Autor petycji w uzasadnieniu podnosi, że ustawa nie przewiduje trybu sądowej kontroli czynności organu tj. Komendanta Wojewódzkiego lub Stołecznego przy wydaniu zarządzenia o zastosowaniu środków ochrony i pomocy. W obecnym stanie prawnym ten sam organ rozpatruje swoje rozstrzygnięcie w trybie ponownego rozpatrzenia sprawy. Taki stan rzeczy autor petycji uważa za nieprawidłowy. W związku z powyższym wnosi o zmianę art. 12 ust. 5 poprzez nadanie mu nowego brzmienia w następujący sposób:

,,Osoba, której odmówiono udzielenia środków ochrony i pomocy, może w terminie 7 dni od dnia powiadomienia o odmowie złożyć wniosek do Komendanta Głównego Policji (KGP) o ponowne rozpatrzenie sprawy. Właściwy komendant, za pośrednictwem którego złożono wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, może przychylić się do wniosku lub niezwłocznie przekazać wniosek wraz z aktami do KGP.”

Ponadto autor petycji proponuje zmianę art. 12 ust. 6 i nadanie mu następującego brzmienia:

,,Od orzeczenia KGP z ust. 5 przysługuje wnioskującemu zażalenie w trybie p.p.s.a. do właściwego miejscowo sądu administracyjnego.”

24 maja 2019 r. petycja została skierowana do rozpatrzenia przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

31 lipca 2019 r. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji rozpatrzyła petycję oraz zapoznała się z materiałami petycyjnymi.

W dyskusji nad postulatem petycji głos zabrali senator Robert Mamątow i senator Jan Rulewski, którzy stwierdzili, że w ich opinii problem podniesiony w petycji wart jest rozważenia. W celu dokładnego zanalizowania zagadnienia przedstawionego w petycji komisja postanowiła zasięgnąć opinii m.in. Ministerstwa Sprawiedliwości.

W głosowaniu senatorowie postanowili kontynuować pracę nad petycją.

W związku niezakończeniem rozpatrywania tej petycji przed upływem IX kadencji Senatu (12 listopada 2019 r.), zgodnie z art. 90g ust. 1 Regulaminu Senatu, Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji X kadencji będzie kontynuowała prace nad petycją.

24 czerwca 2020 r. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji kontynuowała prace nad petycją. Senatorowie zapoznali się z opinią Ministerstwa Sprawiedliwości o postulatach petycji. W dyskusji głos zabrał senator Bogdan Borusewicz oraz senator Michał Seweryński. Obecny na posiedzeniu legislator z Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu przedstawił stanowisko, w którym wskazał, że wprowadzenie możliwości kontroli sądowej zarządzeń Komendanta Wojewódzkiego Policji w przedmiocie udzielenia środków ochrony byłoby niecelowe.

Przewodniczący Komisji senator Aleksander Pociej złożył wniosek o niepodejmowanie dalszych prac nad petycją.

Senatorowie jednogłośnie zadecydowali o niepodejmowaniu prac nad petycją.