Narzędzia:

Petycja z dnia 27 marca 2019 r. (uzupełniona 9 maja 2019 r.) w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników, w celu poszerzenia kręgu uprawnionych do nieodpłatnego nabywania akcji Skarbu Państwa (P9-20/19).


Petycja indywidualna wniesiona przez osobę fizyczną. (uzupełnienie petycji)

Dotyczy: ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników (Dz. U. z 2018 r. poz. 2170 ze zm.).

Autorka w uzasadnieniu petycji opisała ponad 30-letnie zatrudnienie w Narodowym Banku Polskim i 9-miesięczną pracę w Państwowym Banku Kredytowym S.A. Jednocześnie wskazała, że przez zapisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 118, poz. 561) została pozbawiona prawa do nieodpłatnego nabycia akcji spółek powstałych w wyniku prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych i banków. Autorka petycji stwierdziła, że wszyscy pracujący w dawnym systemie, niezależnie od miejsca pracy i stanowisk, przyczynili się do powstania majątku narodowego, który został sprywatyzowany, zatem powinni oni uczestniczyć w procesie prywatyzacji na równych prawach. W ocenie autorki petycji, zaproponowany przez nią zapis w ustawie pozwoli jej na uzyskanie sprawiedliwości i otrzymanie nieodpłatnie akcji Państwowego Banku Kredytowego S.A.

24 maja 2019 r. petycja została skierowana do rozpatrzenia przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

31 lipca 2019 r. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji rozpatrzyła petycję oraz zapoznała się z materiałami petycyjnymi.

W dyskusji głos zabrał senator Jan Rulewski, który złożył wniosek o kontynuowanie prac nad petycją oraz stwierdził, że problem pominiętych obywateli przy reprywatyzacji przedsiębiorstw państwowych rzeczywiście istniał i należałoby sprawdzić czy istnieją możliwości zadośćuczynienia tym osobom. Głos zabrali również przewodniczący komisji Robert Mamątow oraz wicemarszałek Michał Seweryński, którzy poparli stanowisko o wystąpienie do Prezesa Rady Ministrów celem uzyskania opinii o możliwościach realizacji postulatu petycji.

W głosowaniu senatorowie postanowili kontynuować pracę nad petycją.

W związku niezakończeniem rozpatrywania tej petycji przed upływem IX kadencji Senatu (12 listopada 2019 r.), zgodnie z art. 90g ust. 1 Regulaminu Senatu, Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji X kadencji będzie kontynuowała prace nad petycją.

13 lutego 2020 r. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji kontynuowała prace nad petycją oraz przeprowadziła dyskusję nad jej postulatami.

Przedstawiciel Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Podsekretarz Sekretarz Stanu Jarosław Wenderlich przedstawił przygotowaną przez KPRM opinię. Zgodnie z zaprezentowanym stanowiskiem petycja autorki nie zasługuje na uwzględnienie, gdyż zawarty w niej wniosek znacząco utrudnia ocenę potencjalnego zakresu podmiotowego oddziaływania proponowanego przepisu, a co za tym idzie oszacowanie skutków jego wprowadzenia, zarówno w kontekście potencjalnego katalogu osób, których mógłby on dotyczyć, jak również skutków finansowych dla Skarbu Państwa.

W dyskusji Wicemarszałek Senatu Gabriela Morawska–Stanecka złożyła wniosek o nie podejmowanie prac nad petycją.

W głosowaniu senatorowie jednogłośnie zdecydowali o niepodejmowaniu dalszych prac nad petycją.