Narzędzia:

Petycje z dnia 12 kwietnia 2019 r. w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w zakresie zmiany kryterium mocy urządzeń wytwarzających energię z odnawialnych źródeł energii w relacji do obszarów ich rozmieszczenia, usunięcia kryterium oceny naruszenia zasad sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego lub miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz dodania przepisów umożliwiających przenoszenie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego (P9-15/19).


Petycje indywidualne wniesione przez osobę fizyczną (petycja1, petycja2, petycja3).

Dotyczy:ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym(Dz. U. z 2018 r. poz. 1945 ze zm.).

Autor petycji wnosi o:

-          zmianę treści art. 10 ust. 2 w części dotyczącej kryterium mocy dla urządzeń wytwarzających energię z odnawialnych źródeł energii z 100 kW do 1000 kW lub więcej,

-          zmianę treści art. 28 ust. 2 poprzez wykreślenie słowa „istotne”,

-          dodanie do art. 64 ust. 3 umożliwiającego przenoszenie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego za zgodą stron.

24 kwietnia 2019 r. petycje zostały skierowane do rozpatrzenia przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

17 lipca 2019 r. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji rozpatrzyła petycję oraz przeprowadziła dyskusję nad jej postulatami. W dyskusji senatorowie wysłuchali opinii przedstawionej przez Izoldę Buzer-Śmigiel, głównego specjalistę w Departamencie Polityki Przestrzennej Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. Przedstawicielka resortu poinformowała, że tożsama petycja wpłynęła również do ministerstwa i jest przedmiotem analizy. Ponadto, Izolda Buzer-Śmigiel szczegółowo odniosła się do postulatów petycji. Przekazała, że budowa instalacji OZE o mocy 100 kW w zależności od użytej technologii, w kontekście wymogów planistycznych, zajmuje teren o różnej powierzchni np.: elektrownia wiatrowa zajmuje niewielki teren zaś elektrownia słoneczna potrzebuje ok 2 ha, jeżeli posadowiona jest na gruncie. Zatem skala inwestycji i jej zakres oddziaływania na istniejące zagospodarowanie będzie bardzo różny. Następnie omówione zostały różnice pomiędzy decyzją o warunkach zabudowy a decyzją o lokalizacji celu publicznego. Przedstawicielka ministerstwa podkreśliła, że decyzja o lokalizacji umożliwia na sięgnięcie do wywłaszczenia, jako procedury uzyskania praw do nieruchomości i w kontekście możliwości przenoszenia decyzji, może być zagadnieniem problematycznym.

Przekazana została też informacja, że resort obecnie pracuje nad projektem ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i w związku z tym dokonywanie cząstkowych zmian obecnie obowiązujących przepisów nie jest zasadne. Postulaty petycji nie uzyskały akceptacji resortu.

Po wysłuchaniu opinii i przeprowadzeniu dyskusji przez senatorów, zgłoszony został wniosek o niepodejmowaniu prac nad petycją.

W głosowaniu senatorowie jednogłośnie postanowili o niepodejmowaniu prac nad petycją.