Narzędzia:

Petycja z dnia 25 września 2018 r. w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w celu ustalenia norm powierzchni obiektów handlowych oraz ich ilości w relacji do liczby mieszkańców miasta lub gminy (P9-54/18).


Petycja zbiorowa wniesiona przez grupę obywateli.

Dotyczy: zmiany art. 10 ust. 3a, 3b i 3c ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1073 ze zm.).

Autorzy petycji wnioskują o dodanie do kryteriów tworzenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy norm dotyczących realizacji obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży przekraczającej 1000 m2.

W ich ocenie przy określaniu polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, koniczne jest wskazanie maksymalnych powierzchni handlowych obiektów przy wykorzystaniu współczynnika 0,25 m2 na mieszkańca.

9 października 2018 r. petycja została skierowana do rozpatrzenia przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

5 grudnia 2018 r. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji rozpatrzyła petycję oraz przeprowadziła dyskusję nad jej postulatami. W trakcie dyskusji senatorowie wysłuchali opinii przedstawionej przez Panią Marię Szwałko, Dyrektor Departamentu Polityki Przestrzennej Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. W opinii resortu postulaty petycji nie zasługują na uwzględnienie, gdyż w znacznym stopniu ograniczają władztwo planistyczne gminy. Ponadto w oparciu o dane statystyczne opracowane przez GUS za rok 2017, dotyczące stanu handlu i placówek handlowych, nie jest widoczna ekspansja wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. Dostrzegalna jest tendencja przenoszenia handlu tradycyjnego do sieci (e-sprzedaż), co w konsekwencji może doprowadzić do zaniku potrzeby organizowania wielkopowierzchniowych obiektów handlowych na rzecz salonów pokazowych. Podkreślone zostało również, że obecne przepisy zabezpieczają w sposób należyty procedurę planowania wielkopowierzchniowych obiektów handlowych, co ma swoje odzwierciedlenie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przygotowywanym osobno przez każdą gminę.

Po wysłuchaniu opinii i przeprowadzeniu dyskusji przez senatorów, zgłoszony został wniosek o nieprowadzeniu dalszych prac nad petycją.

W głosowaniu senatorowie zdecydowali o niepodejmowaniu prac nad petycją.