Narzędzia:

Petycja z dnia 24 września 2018 r. w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, w celu zmiany nazwy organów wykonawczych gmin w miastach powyżej 100 000 mieszkańców (P9-53/18).


Petycja indywidualna wniesiona przez osobę fizyczną.

Dotyczy: zmiany ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.).

Przedmiotem petycji jest propozycja zmiany nazwy organów wykonawczych gmin w miastach powyżej 100 000 mieszkańców, zastąpienie prezydentów miast – burmistrzami. W uzasadnieniu autor petycji podnosi fakt, że obecnie uprawnionym do wydawania aktów prawa miejscowego w miastach poniżej 100 000 mieszkańców jest burmistrz, a w miastach powyżej 100 000 prezydent miasta.

Wnoszący petycję, proponuje ujednolicenie nazewnictwa organów gmin we wszystkich miastach bez względu na liczbę ich mieszkańców.

9 października 2018 r. petycja została skierowana do rozpatrzenia przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

14 listopada 2018 r. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji rozpatrzyła petycję oraz przeprowadziła dyskusję nad jej postulatami. W trakcie dyskusji senatorowie wysłuchali opinii przedstawionych przez pana prof. Janusza Kaweckiego, członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz pana Karola Zgódkę, Naczelnika Wydziału Prawa Autorskiego w Departamencie Własności Intelektualnej i Mediów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W zaprezentowanych opiniach postulat petycji nie uzyskał poparcia z uwagi na propozycję istotnych zmian w sposobie finansowania mediów publicznych oraz wiążącą się z tym koniecznością dalszych zmian legislacyjnych m.in. w ustawy budżetowej.

Po wysłuchaniu opinii i przeprowadzeniu dyskusji przez senatorów, zgłoszony został wniosek o nieprowadzenie dalszych prac nad petycją.

W głosowaniu senatorowie zdecydowali o niepodejmowaniu prac nad petycją.