Narzędzia:

Petycja z dnia 6 września 2018 r. w sprawie podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży, w celu uaktualnienia występujących w ustawach odesłań do przepisów innych ustaw (P9-48/18).


Petycja indywidualna wniesiona przez pana Sebastiana Adamowicza.

Dotyczy: zmiany art. 19 § 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1314 ze zm.) oraz zmiany art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. z 1993 r. Nr 7, poz. 78 ze zm.).

W uzasadnieniu petycji autor wskazuje, że ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji nie uwzględnia wejścia w życie ustawy z dnia 15 marca 2002 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy, natomiast ustawa o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży, w art. 2 ust. 1 pkt 1 nie ma odesłania do ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1508).

W ocenie autora petycji wprowadzenie zaproponowanych zmian poprawi przejrzystość prawa.

25 września 2018 r. petycja została skierowana do rozpatrzenia przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

23 października 2018 r. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji rozpatrzyła petycję. Zgłoszono wniosek o przekazanie petycji do Rządowego Centrum Legislacji, jako podmiotu właściwego do jej rozpatrzenia w ramach wykonywanych kompetencji tj. dbałości o spójność systemu polskiego prawa.

Komisja postanowiła przesłać informację o postulatach petycji do Rządowego Centrum Legislacji, celem rozważenia możliwości ich ujęcia w przyszłych pracach nad zmianami wymienionych w petycji ustaw.

Senatorowie jednogłośnie zdecydowali o niepodejmowaniu prac nad petycją.