Narzędzia:

Petycja z dnia 5 września 2017 r. w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, w celu wzmocnienia ochrony konsumenta korzystającego z usług telekomunikacyjnych (P9-34/17).


Petycja indywidualna wniesiona przez osobę fizyczną.

Dotyczy: uchylenia lub zmiany art. 56 ust. 6 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2016 r., poz. 1489 ze zm.).

Autorka petycji jest zdania, że ustawa o prawach konsumenta w art. 20 zabezpiecza interesy klienta zawierającego umowę na odległość m.in. poprzez stwierdzenie: „Oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy jest skuteczne, jeżeli zostało utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy”.

W przypadku przedsiębiorców świadczących usługi telekomunikacyjne obowiązuje klienta również ustawa – Prawo telekomunikacyjne. W art. 56 ust. 6 ustawy zawarto przepis, który – w opinii inicjatorki petycji – odbiera konsumentowi ochronę zawartą w ustawie o prawach konsumenta. Dlatego zabiega o zmianę lub uchylenie tego przepisu.

W uzasadnieniu postulatu petycji stwierdzono, że art. 56 ust. 6 ustawy – Prawo telekomunikacyjne, umożliwia świadczeniodawcy usług telekomunikacyjnych wprowadzenie klienta w błąd w sposób, którego klient może nawet nie zauważyć. Dotyczy to zwłaszcza zmiany warunków pierwotnej umowy.

W kwestionowanym przepisie uznano, iż w przypadku zmiany warunków umowy dokonanej telefonicznie – dostawca usług obowiązany jest do potwierdzenia abonentowi faktu złożenia oświadczenia o zmianie warunków umowy oraz jego zakresu i terminu wprowadzenia zmian w terminie ustalonym z abonentem, ale nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia zlecenia zmiany. Abonentowi przysługuje prawo odstąpienia od dokonanej zmiany warunków umowy, bez podania przyczyn, poprzez złożenie oświadczenia w formie pisemnej w terminie 10 dni od dnia otrzymania potwierdzenia.

Jednak autorka petycji wie z doświadczenia, że przedsiębiorcy zazwyczaj nie dostarczają przesyłek poleconych – dokumenty przesyłają pocztą zwykłą i konsument może je otrzymać zbyt późno lub nawet nie zauważyć, iż nastąpiła zmiana warunków umowy. Konsument może zostać wprowadzony w błąd lub dowiedzieć po czasie, że treść umowy zawartej na papierze różni się na niekorzyść od treści oferowanych telefonicznie, a termin na odstąpienie od umowy jest krótki – tylko 10 dni. Tak są traktowani głównie seniorzy – osoby ufne, mające mało czasu na refleksję i analizę oferty. Nierzadko stają się ofiarami „bezwzględnych dostawców usług” nie tylko telekomunikacyjnych.

20 września 2017 r. petycja została skierowana do rozpatrzenia przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

25 października 2017 r. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji rozpatrywała petycję. Senatorowie przeprowadzili dyskusję nad zagadnieniem petycji. Komisja przychylając się do argumentów autorki petycji, postanowiła zapytać Urząd Komunikacji Elektronicznej oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów o opinię w sprawie podniesionych w petycji problemów.

16 stycznia 2018 r. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji kontynuowała rozpatrywanie petycji. Senatorowie zapoznali się z opinią Urzędu Komunikacji Elektronicznej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o postulacie petycji.

Magdalena Głowicka, zastępca dyrektora Departamentu Prawnego w UKE poinformowała, że 4 stycznia 2018 r. Komitet Rady Ministrów przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw. W projekcie zdecydowano o wykreśleniu przepisów art. 56 ust. 6–9 z ustawy Prawo telekomunikacyjne, co wyeliminuje dotychczasowe wątpliwości interpretacyjne i spowoduje, że postulat rozpatrywanej petycji zostanie zrealizowany.

W głosowaniu senatorowie jednogłośnie postanowili o niepodejmowaniu prac legislacyjnych nad petycją.