Narzędzia:

Petycja z dnia 8 marca 2017 r. (uzupełniona 24 marca 2017 r.) w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, w zakresie kosztów używania do celów służbowych pojazdów niebędących własnością pracodawcy (P9-09/17).


Petycja indywidualna wniesiona przez pana Roberta Czyża, uzupełnienie petycji.

Dotyczy: zmiany art. 34a ust. 2 oraz dodania do art. 34a ust. 3, 4 i 5 w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948).

Autor petycji proponuje, żeby w przepisach ustawowych określić wysokości kosztów ponoszonych przez pracodawcę w związku z używaniem do celów służbowych pojazdów niebędących jego własnością.

Obecnie ustawa dopuszcza możliwość używania do celów służbowych: samochodów osobowych, motocykli i motorowerów, na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Warunki ustalania i sposobu dokonywania zwrotów kosztów związanych z używaniem pojazdów prywatnych do celów służbowych są określone w rozporządzeniu ministra infrastruktury.

Wnoszący petycję zauważa, że zaproponowana zmiana na celu wprowadzenie nowych stawek za 1 km przebiegu pojazdu wyliczonych w oparciu o przeprowadzone analizy średnich jednostkowych kosztów eksploatacyjnych pojazdów oraz mechanizmu rewaloryzacyjnego tych stawek w oparciu o prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych określany w ustawie budżetowej.

Zdaniem autora petycji złożona propozycja ma na celu zagwarantowanie pracownikom zwrotu rzeczywiście ponoszonych przez nich kosztów eksploatacji pojazdów.

15 marca 2017 r. petycja została skierowana do rozpatrzenia przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

31 maja 2017 r. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji rozpatrzyła petycję, przeprowadzona została dyskusja nad jej zagadnieniem. W posiedzeniu komisji uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Zdaniem Jacka Jóźwika, naczelnika Wydziału Transportu Drogowego w Departamencie Wspierania Polityk Gospodarczych z Ministerstwa Finansów, postulaty zawarte w petycji są zbieżne z treścią poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym (druk sejmowy nr 819), nad którym toczą się obecnie prace w sejmowej podkomisji nadzwyczajnej.

 

Senatorowie w głosowaniu zadecydowali o niepodejmowaniu dalszych prac nad petycją.