Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Infrastruktury (nr 108) w dniu 04-01-2023
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Infrastruktury (108.)

w dniu 4 stycznia 2023 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2023 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo; 21 – Gospodarka morska; 26 – Łączność; 27 – Informatyzacja; 39 – Transport; 69 – Żegluga śródlądowa; 71 – Urząd Transportu Kolejowego; 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej; 83 – Rezerwy celowe; 85 – Budżety wojewodów ogółem, a także planów finansowych: Centralnego Ośrodka Informatyki; Krajowego Zasobu Nieruchomości; Transportowego Dozoru Technicznego; Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej; Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym; Funduszu Cyberbezpieczeństwa; Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców; Funduszu Dostępności; Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o Charakterze Użyteczności Publicznej; Funduszu Szerokopasmowego (druk senacki nr 890), druki sejmowe nr 2653, 2831 i 2831-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 05)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jan Hamerski)

Przewodniczący Jan Hamerski:

Przepraszam szanownych państwa za poślizg, taki trochę noworoczny. Myślę, że nie wejdzie nam to w krew, nie wejdzie to do kanonu, zwyczajów rozpoczynania posiedzeń tej komisji w roku 2023.

Chciałbym serdecznie przywitać wszystkich obecnych na posiedzeniu Komisji Infrastruktury, która zajmie się rozpatrzeniem ustawy budżetowej. Mam zaszczyt przywitać na dzisiejszym posiedzeniu… Pozwólcie państwo, że tak enumerycznie, jak mam na liście… Witam serdecznie: pana ministra Rafała Webera z Ministerstwa Infrastruktury; pana Ignacego Górę, prezesa Urzędu Transportu Kolejowego; pana Jana Urbanowicza, dyrektora Transportu Dozoru Technicznego. Jest z nami zdalnie pani Małgorzata Intze z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego ze współpracownikami, zdalnie jest też Jan Kantak reprezentujący Ministerstwo Aktywów Państwowych. Jest pan Krzysztof Dyl, zastępca prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ze współpracownikami. Jest z nami obecny fizycznie, że tak powiem, pan minister Uściński, za co mu serdecznie dziękuję, oczywiście ze współpracownikami. Jest zdalnie pani Magda Głębocka z Centralnego Ośrodka Informatyki, dyrektor Departamentu Finansów. Jest z nami pan Krzysztof Bosak, reprezentujący Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Krajowy Zasób Nieruchomości reprezentuje pan Jakub Pyżanowski, zastępca prezesa, ze współpracownikami. Jest pani Alicja Kulka, pełniąca obowiązki głównego geodety kraju, ze współpracownikami. Jest zdalnie pani Jolanta Baran, dyrektor generalny Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ze współpracownikami. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Departament Budżetu reprezentuje pan dyrektor Marek Kulpa ze współpracownikami. Pani Elżbieta Milewska reprezentuje Ministerstwo Finansów, Departament Finansowania Sfery Gospodarczej; jest wraz ze współpracownikami. Tradycyjnie są z nami nasi współpracownicy reprezentujący Kancelarię Senatu: jest pan mecenas, pan sekretarz z paniami, które nas wspierają i pomagają. Witam serdecznie…

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Grzegorz Witkowski:

Panie Przewodniczący, chciałbym tylko wspomnieć o Ministerstwie Infrastruktury. Czy mnie widać i słychać?

(Zakłócenia w trakcie wypowiedzi)

…Panie Przewodniczący? Grzegorz Witkowski.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Halo, Panie Ministrze…

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Grzegorz Witkowski: Halo, jestem.)

…widać i słychać.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Grzegorz Witkowski: Doskonale. Jest z nami też dyrektor Departamentu Budżetu w Ministerstwie Infrastruktury. Jesteśmy do dyspozycji wszystkich państwa.)

Dziękujemy serdecznie, dziękujemy bardzo.

(Brak nagrania)

Przewodniczący Jan Hamerski:

…panie i panów senatorów. Witam serdecznie tych, którzy są obecni na sali posiedzeń Komisji Infrastruktury, jak również tych, którzy dzisiaj pracują z nami zdalnie.

Szanowni Państwo, pozwólcie, że w związku z okresem noworocznym złożę państwu życzenia. Wszystkiego dobrego państwu, państwa rodzinom w 2023 r. w życiu osobistym, w pracy zawodowej, a przede wszystkim, nam wszystkim tu obecnym na sali i zdalnie, w pracy na rzecz naszej wspólnoty narodowej, naszego polskiego państwa. Dziękuję.

(Głosy z sali: Dziękujemy.)

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2023 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo; 21 – Gospodarka morska; 26 – Łączność; 27 – Informatyzacja; 39 – Transport; 69 – Żegluga śródlądowa; 71 – Urząd Transportu Kolejowego; 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej; 83 – Rezerwy celowe; 85 – Budżety wojewodów ogółem, a także planów finansowych: Centralnego Ośrodka Informatyki; Krajowego Zasobu Nieruchomości; Transportowego Dozoru Technicznego; Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej; Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym; Funduszu Cyberbezpieczeństwa; Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców; Funduszu Dostępności; Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o Charakterze Użyteczności Publicznej; Funduszu Szerokopasmowego (druk senacki nr 890), druki sejmowe nr 2653, 2831 i 2831-A)

Szanowni Państwo, pozwólcie, że ze względu na wcześniejsze ustalenia przypomnę tylko, że dzisiejsze posiedzenie jest poświęcone rozpatrzeniu ustawy budżetowej na rok 2023 w częściach właściwych dla naszej komisji.

Rozpoczniemy to posiedzenie od Ministerstwa Rozwoju i Technologii, od załączników nr 1 i 2 w części budżetowej 18 „Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo”. Ustaliliśmy sobie z panem ministrem, że będzie pierwszy.

Panie Ministrze, proszę uprzejmie.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Piotr Uściński:

Dzień dobry, Panie Przewodniczący.

Państwo Senatorowie! Szanowni Państwo!

W części 18 dochody budżetowe zostały zaplanowane w wysokości 17 milionów 446 tysięcy zł. Źródłem tych dochodów będą m.in.: wpłaty banków dotyczące dokonanych przez członków spółdzielni mieszkaniowych zwrotów nominalnych kwot umorzeń kredytów mieszkaniowych w związku z przekształceniem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w prawo własności i przeniesieniem przez spółdzielnię mieszkaniową na rzecz członka prawa odrębnej własności do lokalu mieszkalnego – 10 milionów zł; zwrot środków dokonywany przez Bank Gospodarstwa Krajowego z tytułu rozliczeń dopłat do kosztów nabycia pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w latach 2014–2018 realizowanych w oparciu o przepisy ustawy z 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych – 6 milionów zł.

Wydatki w części 18 zostały zaplanowane w łącznej wysokości 1 miliarda 562 milionów 363 tysięcy zł. Wydatki ze środków budżetu państwa wyniosą 1 miliard 543 miliony 321 tysięcy, ze środków europejskich – 19 milionów 42 tysiące zł. Środki zostaną przeznaczone m.in na następujące zadania.

Główna kwota to jest dofinansowanie Funduszu Dopłat. Zaplanowano kwotę 1 miliarda 84 milionów 400 tysięcy zł z przeznaczeniem na program budownictwa socjalnego i komunalnego, program wsparcia społecznego budownictwa czynszowego, dopłaty do czynszu w pierwszych latach najmu, dopłaty do kosztów nabycia pierwszego mieszkania przez młodych ludzi.

Na refundację premii gwarancyjnych i premii za systematycznie oszczędzanie w 2023 r. zaplanowano kwotę 146 milionów zł.

Na zasilenie Funduszu Termomodernizacji i Remontów utworzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego przeznaczono 139 milionów 400 tysięcy zł. Jego głównym zadaniem jest poprawa stanu technicznego budynków mieszkalnych oraz oszczędność energii cieplnej wykorzystywanej na cele komunalno-bytowe.

Na utrzymanie, inwestycje i statutową działalność Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii zaplanowano 68 milionów 128 tysięcy zł.

Na utrzymanie, inwestycję i statutową działalność Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego zaplanowano środki w wysokości 64 milionów 400 tysięcy zł, w tym 18 milionów 206 tysięcy z budżetu środków europejskich, oraz 4 miliony 825 tysięcy zł na współfinansowanie projektów z udziałem środków europejskich. W 2003 r. na realizację projektu w ramach POIiŚ oraz POPC GUNB przeznaczy środki w wysokości 23 milionów 31 tysięcy zł.

Kolejna pozycja. Na utrzymanie i statutową działalność ministerstwa w ustawie zaplanowano wydatki w wysokości 46 milionów 613 tysięcy zł. Na pozostałą działalność, w tym m.in. drugi etap konkursu na domy do 70 m2, badania statystyczne, nagrody konkursowe, działania informacyjno-promocyjne w zakresie budownictwa i mieszkalnictwa, ekspertyzy w tym obszarze dotyczące zmian przepisów w zakresie charakterystyki energetycznej budynków, koszty postępowań sądowych, na to wszystko łącznie zaplanowano 8 milionów 203 tysiące zł.

Na wykup odsetek od kredytów mieszkaniowych zaplanowano kwotę 3 milionów 845 tysięcy zł.

Dodatkowo zaplanowano środki na następujące zadania w pozycji „Rezerwy celowe”: poz. 10 – 251 milionów 900 tysięcy zł z przeznaczeniem na uzupełnienie zasilenia Funduszu Termomodernizacji i Remontów, wydatki związane z udzielaniem gwarancji i dokonywaniem spłat rodzinnych na poczet kapitałów gwarantowanych kredytów mieszkaniowych; poz. 49 – na utrzymanie rezultatów niektórych projektów realizowanych z udziałem środków z Unii Europejskiej, w tym systemów informatycznych, a także na wsparcie potencjału realizacji zadań publicznych przewidziana jest kwota 4 milionów; poz. 63 – na zadania nadzoru budowlanego w obszarze wykonywania zastępczego przeznaczona jest kwota 5 milionów zł. Środki zostaną przeznaczone na sfinansowanie kosztów wykonania zastępczego w związku z wydawanymi przez organy nadzoru budowlanego decyzjami i postanowieniami.

W części 18 ustawa budżetowa obejmuje także plan finansowy w Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Dysponentem państwowego funduszu celowego jest główny geodeta kraju. Przychody na rok 2023 zaplanowano na 1 milion 181 tysięcy zł, a koszty realizacji zadań wyniosą 14 milionów 828 tysięcy zł. Planowany stan funduszu na koniec 2023 r. wyniesie 8 milionów 229 tysięcy zł.

Szczegółowe informacje dotyczące planowanych do realizacji zadań zostały przekazane w informacji o projekcie ustawy budżetowej na 2023 r., część 18 „Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo”. Dziękuję serdecznie za uwagę.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.

Czy ktoś z państwa współpracowników zechce zabrać głos? Dotyczy to oczywiście części budżetowej nr 18 i załącznika nr 13, Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii. Nie ma…

(Zakłócenia w trakcie wypowiedzi)

Proszę bardzo, oddaję głos państwu, paniom i panom senatorom. Czy mają państwo jakieś uwagi do tej części budżetu? Nie.

W związku z tym przechodzimy do omawiania…

(Rozmowy na sali)

Bardzo dziękuję, Panie Ministrze, dziękuję pana współpracownikom.

Przechodzimy do rozpatrywania załącznika nr 1 i 2 do części budżetowej 39 „Transport”, 21 „Gospodarka morska” i 69 „Żegluga śródlądowa”. Proszę uprzejmie, oddajemy głos ministerstwu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Grzegorz Witkowski:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

W części 21 „Gospodarka morska” na rok 2023 zaplanowano wydatki na zadania gospodarki morskiej z budżetu państwa oraz budżetów środków europejskich. Są to następujące programy.

Program wieloletni „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. To jest dokończenie kolejnego etapu, ostatniego etapu połączenia portu w Elblągu z Zatoką Gdańską przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. To są 292 miliony zł.

Program wieloletni pod nazwą „Program ochrony brzegów morskich”. To jest coroczny program związany z naruszaniem co roku linii brzegowej w związku z niekorzystnymi warunkami pogodowymi, a szczególnie przez sztormy. Właśnie w okresie grudzień, styczeń, luty, marzec, na początku roku tak się zawsze wydarza. To jest 40 milionów zł.

Program wieloletni „Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry” To jest pogłębienie torów podejściowych do największych portów na zachodnim Pomorzu.

Program wieloletni pod nazwą „Budowa polskiego ośrodka szkoleniowego Ratownictwa Morskiego w Szczecinie” – ponad 14 milionów zł. Celem programu jest stworzenie warunków do kształcenia wysoko wykwalifikowanych kadr na potrzeby gospodarki morskiej, żeglugi krajowej, międzynarodowej, żeglugi śródlądowej, transportu, ratownictwa, geodezji morskiej, lądowej. Program ten jest realizowany przez Politechnikę Morską w Szczecinie. To jest, można powiedzieć, nasz sztandarowy projekt w ostatnich latach. Jesteśmy dumni z tego, że udało nam się Akademię Morską w Szczecinie zmienić na Politechnikę Morską. To jest pierwsza politechnika morska w Polsce. Tutaj też jest znaczący przyrost środków.

Zaniedbane urzędy morskie dostaną w przyszłym roku o 113,5% więcej na swoją działalność. Przypominam, że urzędy morskie w Szczecinie i w Gdyni odpowiadają za kluczowe inwestycje, np. w przyszłym roku w Zatoce Gdańskiej będzie to nowy pływający gazoport, który zwiększy przepustowość strategicznego surowca, jakim jest gaz. To jest floating storage, czyli bardzo nowatorska, innowacyjna konstrukcja. Co do Urzędu Morskiego w Szczecinie to jest przede wszystkim sprawa przygotowania całej inwestycji pod morskie farmy wiatrowe, to jest dokończenie pogłębienia toru podejściowego do 12,5 m, jeśli chodzi o Kanał Piastowski między Szczecinem a Świnoujściem. Jeśli chodzi o Świnoujście, to jest również przygotowanie pod budowę terminala kontenerowego głębokowodnego, które mamy w planach wykonać w najbliższych miesiącach, a przynajmniej przygotować się pod wybór oferenta i operatora.

Oczywiście jest szkolnictwo wyższe, tak jak powiedziałem, zarówno Politechnika Morska w Szczecinie, jak i Uniwersytet Morski w Gdyni, którego stulecie świętowaliśmy 2 lata temu.

Szanowni Państwo, są również: ratownictwo morskie, działalność ministerstwa, izb morskich, zespół szkół morskich.

Najważniejsza rzecz, jaką chciałbym państwu przekazać, to jest to, że na wszystkie te wydatki mamy o kilka, kilkanaście procent więcej środków niż w latach ubiegłych, co jest o tyle istotne, że w ubiegłym roku, 2022, ale też w 2021 i w 2023 budżet Skarbu Państwa jest generalnie budżetem maksymalnym, jeśli chodzi o wydatki. Przypominam, że dopiero co wychodzimy z koronawirusa, z COVID-u, jest wojna na wschodzie Ukrainy, jest duża inflacja, wysokie stopy procentowe. Mimo tego udało nam się wygospodarować na izby morskie, urzędy morskie, na szkolnictwo i na inwestycje kilkanaście procent więcej. Mamy się z czego cieszyć i oby tak pozostało.

To tyle, jeśli chodzi o część 21 „Gospodarka morska”.

Jeśli mogę, Panie Przewodniczący, przejść płynnie do części 69… Chyba że są jakieś pytania do części „Gospodarka morska”.

(Zakłócenia w trakcie wypowiedzi)

Jeśli nie ma pytań, to chętnie bym przeszedł do części „Żegluga śródlądowa”.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Panie Ministrze, pan senator Świlski ma pytanie do pana ministra co do części dotyczącej gospodarki morskiej.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Senator Ryszard Świlski:

Proszę o informacje, jaki jest do tej chwili koszt przekopu mierzei. To jest moje pierwsze pytanie.

Drugie pytanie. Jaki będzie całkowity koszt przekopu mierzei?

I trzecie. Jak obecnie wygląda kwestia inwestycji związanej z dojściem do portu w Elblągu, również jeśli chodzi o tę inwestycję?

Przewodniczący Jan Hamerski:

Proszę uprzejmie, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Grzegorz Witkowski:

Koszt całej inwestycji, tak jak wcześniej wspominaliśmy, to są niecałe 2 miliardy zł, jeśli wziąć pod uwagę wzrost kosztów budowlanych, budownictwa, kosztów pracy.

Tak jak powiedziałem, dojście do portu w Elblągu, jedynego portu morskiego w Europie, który nie miał do tej pory stałego, bezpiecznego połączenia z Zatoką Gdańską, z Morzem Bałtyckim, jest na końcowym etapie. Zostało nam jeszcze w zasadzie kilka kilometrów drugiego etapu na rzece Elbląg w granicach, które administruje Urząd Morski w Gdyni. Budujemy most obrotowy na Wyspę Nowakowską. Życzyłbym sobie, aby tego typu hydrotechniczne inwestycje przebiegały tak sprawnie, jak udało nam się to zrobić.

Kilkadziesiąt jednostek tylko we wrześniu i październiku ubiegłego roku przeprawiło się, śluzowało się przez śluzę na przekopie Mierzei Wiślanej. Urząd Morski obsadził kapitanat portu w Nowym Świecie załogą. Samorządy, przede wszystkim w Sztutowie, w Krynicy Morskiej, podkreślają, że sama inwestycja cieszy się dużym ruchem turystycznym, dużą popularnością, korzystają też z tego okoliczni przedsiębiorcy związani z branżą hotelarską, restauratorską. Obserwujemy wzrost inwestycji w mariny, ponieważ zarówno Kąty Rybackie, Sztutowo, jak i Krynica Morska przygotowują się na bardzo duży przyrost liczby turystów ze Skandynawii, ale też z Europy Zachodniej, co, jak przewidywaliśmy nastąpi już na wiosnę tego roku.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Jeszcze pan senator Świlski.

Senator Ryszard Świlski:

Ja rozumiem, że jest 8.00 rano i, nie wiem, pan się chyba chce rozkręcić beletrystycznie, opowiadając o miejscu, o którym chyba nie ma pan zielonego pojęcia, powiem szczerze. Zadałem panu konkretne pytanie: kto sfinansuje dojście do portu w Elblągu? To jest pierwsze pytanie.

Odniosę się, bo to jest posiedzenie komisji dotyczące budżetu po stronie infrastruktury… Nie będę tutaj polemizował, ale… Jeżeli pan mówi o jakichś marinach, to proszę zwrócić uwagę na to, że są to inwestycje poczynione przez samorząd województwa pomorskiego we współpracy z warmińsko-mazurskim. I niech pan nie mówi o jakichś kwestiach turystycznych w okresie jesienno-zimowym, bo wszyscy mają okazję zobaczyć, co pływało przez ostatnie 3 miesiące od momentu uruchomienia przekopu.

(Brak nagrania)

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Grzegorz Witkowski:

A jakieś pytanie?

Przewodniczący Jan Hamerski:

Panie Senatorze, proszę powtórzyć pytanie do pana…

Senator Ryszard Świlski:

Jeszcze raz. Kto sfinansuje dojście do portu w Elblągu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Grzegorz Witkowski:

Właściciel portu w Elblągu.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Proszę z łaski swojej powtórzyć odpowiedź.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Grzegorz Witkowski:

Właściciel portu w Elblągu. Państwo polskie nie jest właścicielem portu w Elblągu.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję, Panie Ministrze…

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Grzegorz Witkowski:

A jeśli chodzi o mariny i wydatki samorządowe, to chciałbym przypomnieć, że samorządy województwa pomorskiego, warmińsko-mazurskiego otrzymały gigantyczne pieniądze od rządu polskiego na tego typu inwestycje, m.in. w ramach Polskiego Ładu. Osobiście spotykałem się z samorządowcami z…

(Zakłócenia w trakcie wypowiedzi)

…Fromborka, z prezydentem Wróblewskim w Elblągu. Również w ramach Polskiego Ładu kilkadziesiąt milionów złotych zostało przekazane na różnego rodzaju inwestycje samorządowe. A więc bardzo bym prosił oszczędzić mnie i sobie tych impertynencji, które pan senator mówił.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Panie Senatorze, proszę uprzejmie.

Senator Ryszard Świlski:

Żadna inwestycja, o której pan mówi, nie została sfinansowana z Polskiego Ładu.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo.

Szanowni Państwo, przechodzimy do części budżetowej 69 „Żegluga śródlądowa”.

Proszę bardzo, Panie Ministrze, o zreferowanie tej części.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Grzegorz Witkowski:

Na przyszły rok zaplanowaliśmy ponad 33 miliony zł na zadania w obszarze żeglugi śródlądowej i to jest 132% w porównaniu z ubiegłym rokiem, zarówno na urzędy żeglugi śródlądowej, które 2 lata temu przeszły gruntowną reformę, jak i na Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. Przypominam, że reaktywowane jest Technikum Żeglugi we Wrocławiu, jak i szkoły w Kędzierzynie-Koźlu. Dzięki staraniom Ministerstwa Infrastruktury przejmujemy od samorządu szkołę w Nakle nad Notecią. Kolejne technikum żeglugi śródlądowej… Chciałbym się państwu pochwalić, że absolwenci tego technikum automatycznie znajdują pracę u armatorów, zarówno zachodnich, jak i krajowych. Największym armatorem krajowym jest grupa OT Logistics, na Odrze operuje pomiędzy Kędzierzynem-Koźlem, Wrocławiem a Szczecinem w sytuacji, kiedy woda w Odrze pozwala na swobodną żeglugę.

Są również wydatki obronne, to jest również 111% w stosunku do roku 2022.

Zaplanowaliśmy również wpływy do dochodów budżetu państwa. W przyszłym roku wpływy z dochodów są zaplanowane przez urzędy żeglugi śródlądowej w Bydgoszczy, Szczecinie i Wrocławiu głównie z tytułu opłat za wydanie żeglarskich książeczek pracy, opłat za wydawanie świadectwa zdolności żeglugowej, świadectw pomiarów statków, wydanie dokumentów potwierdzających kwalifikacje zawodowe itd.

To tyle, Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, jeśli chodzi o część 69 „Żegluga śródlądowa”.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Czy państwo senatorowie mają jakieś pytania do pana ministra? Nie.

W związku z tym przechodzimy do części budżetowej 39 „Transport”. Zapewne pan minister Weber zechce referować. Proszę uprzejmie.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber:

Dzień dobry, Panie Przewodniczący, dzień dobry państwu.

Proszę o potwierdzenie, że mnie słychać.

(Przewodniczący Jan Hamerski: Tak, słychać, słychać.)

Cieszę się bardzo.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Jeżeli chodzi o wydatki w części 39 „Transport”, to w roku 2023 zaplanowaliśmy je w wysokości blisko 60 miliardów zł, dokładnie 59 miliardów 381 milionów zł, co stanowi o 18% więcej w porównaniu z rokiem 2022.

Jeżeli chodzi o rozkład wydatków na poszczególne kategorie transportowe, to wygląda to tak.

Infrastruktura drogowa, drogi krajowe – kwota 21 miliardów 404 miliony zł. Te środki będą wydatkowane z Krajowego Funduszu Drogowego. Realizujemy tu zadania inwestycyjne, program budowy dróg krajowych, program budowy 100 obwodnic i Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej i będą to wydatki w wysokości blisko 16 miliardów zł, dokładnie 15 miliardów 912 milionów zł. Pozostała część wydatkowa to 5 miliardów 492 miliony zł, są to wydatki z budżetu państwa. Tu oczywiście też są inwestycje, chociażby na istniejącej sieci dróg krajowych, ale również kwestie utrzymania, czyli zarządzania drogami krajowymi.

Kolejny komponent to transport kolejowy. Tutaj wydatki w budżecie ukształtowane są na poziomie 22 miliardów 301 milionów zł. Dzielą się one na inwestycje na liniach kolejowych w ramach Krajowego Programu Kolejowego, to jest blisko 14 miliardów zł, oraz w ramach „Rządowego Programu wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej w zakresie utrzymania i remontów”, gdzie planujemy wydatki na poziomie 5 miliardów 466 milionów zł, z czego 4 miliardy 800 milionów z budżetu państwa, a 658 milionów z Funduszu Kolejowego.

Kolejna kwestia to przebudowa, rozbudowa dworców kolejowych. Tutaj wydatki ukształtowane są na poziomie 386 milionów zł.

Kolejna pula wydatkowa to pomoc techniczna dla PKP PLK i koszty zarządzania projektami unijnymi – 75 milionów zł.

Kolejna strona wydatkowa to dofinansowanie pasażerskich międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów kolejowych wykonywanych w ramach usług publicznych. Są tutaj wydatki na poziomie 1 miliarda 218 milionów zł.

Kolejna sprawa to dofinansowanie krajowych przewozów pasażerskich w celu wyrównania przewoźnikom i operatorom kolejowym utraconych przychodów z tytułu obowiązujących ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów – 650 milionów zł.

I ostatnia kwestia to projekty polegające na zakupie taboru kolejowego – 545 milionów zł.

Pozostałe projekty realizowane z udziałem środków z Centrum Unijnych Projektów Transportowych to 7 miliardów 265 milionów zł.

Jeżeli chodzi o zadania z zakresu bezpieczeństwa drogowego, to jest tutaj pula 364 milionów zł. 336 milionów to są zadania realizowane przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, a 28 milionów zł to zadania realizowane przez sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Jeżeli chodzi o lotnictwo, to tutaj wydatki ukształtowane są na poziomie 135 milionów zł. Jeżeli chodzi o podział na kategorie, to: realizacja zadań z tytułu wykonywania funkcji organu administracji lotniczej, w tym związanych z regulacją rynku usług lotniczych – prawie 88 milionów zł; finansowanie kosztów związanych z zapewnieniem służb Żeglugi powietrznej w przypadku lotów zwolnionych z opłat nawigacyjnych, wykonywanych wyłącznie w celu przewozu głów państw, szefów rządów…

(Zakłócenia w trakcie wypowiedzi)

…oficjalnej misji panującego monarchy lub jego najbliższej rodziny – 20 milionów zł; dotacje podmiotowe dla uczelni lotniczych kształcących personel lotniczy – 27 milionów zł.

Planujemy wydać 105 milionów zł na III Igrzyska Europejskie. To na podstawie porozumienia z organizatorami tych igrzysk.

Aha, i jeszcze jedna kwestia, kwestia funduszy. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg – na koncie tego funduszu znajduje się 6 miliardów 850 milionów zł. Duża część tej puli jest już w umowach, tak że wydatkowanie w roku 2023 i w latach kolejnych będzie realizowane. „Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej” to 800 milionów zł.

Przejdę do kwestii dochodowej budżetu państwa w części 39 „Transport”. Planujemy tutaj uzyskać dochody w wysokości 116 milionów zł. Największe wpływy z dochodów w kwocie 85 milionów zł zostały zaplanowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, a pozostała… Inaczej. Ta część dzieli się na trzy podczęści: pierwsza to kary i odszkodowania wynikające z umów zawartych na wykonanie robót drogowych, druga część to różne dochody obejmujące wpływy z tytułu udostępnienia informacji publicznej, wynagrodzenie płatnika składek i kwestie techniczne, a kwestia trzecia to wpływy z rozliczeń z ubiegłych lat.

Bardzo proszę Wysoką Komisję o zaakceptowanie budżetu państwa w części 39 „Transport”.

Jeżeli są pytania, to oczywiście wspólnie ze moimi współpracownikami służę odpowiedzią. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Państwo senatorowie… Pan senator Świlski ma pytanie. Proszę uprzejmie.

Senator Ryszard Świlski:

Panie Ministrze, ile zostało do dzisiaj wybudowanych obwodnic z programu budowy 100 obwodnic? To jest pierwsze pytanie.

Kiedy rozpocznie się proces budowy obwodnicy Starogardu Gdańskiego?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo!

Program budowy 100 obwodnic został przyjęty uchwałą Rady Ministrów w roku 2021, jeżeli dobrze pamiętam, to w pierwszym kwartale roku 2021, tak że funkcjonuje od niespełna 2 lat. Jak wszyscy wiemy, proces inwestycyjny związany z inwestycjami liniowymi trwa kilka lat. Mimo tego w tym krótkim czasie weszliśmy w realizację kilkunastu projektów z programu 100 obwodnic. Mówiąc o realizacji, mam na myśli podpisanie umów wykonawczych, czyli tych ostatnich umów, które są albo już na wykonanie prac ziemnych dla konkretnego zadania, albo najpierw na zaprojektowanie, a później w ramach jednej umowy właśnie na te prace ziemne. Tak że na tę chwilę kilkanaście projektów, bodajże 16 projektów, jest w fazie wykonawczej. Jeden z projektów został zakończony, czyli pomimo tego krótkiego okresu projekt został wykonany, obwodnica funkcjonuje. To obwodnica…

(Zakłócenia w trakcie wypowiedzi)

I jeszcze jeden projekt został zakończony, czyli drugi projekt. W województwie pomorskim, chyba na przełomie listopada i grudnia, oddana do użytkowania została obwodnica Brzezia. Tak że dwa zadania zostały już zrealizowane, kolejnych 13 jest w realizacji, a co do pozostałych to albo jesteśmy w fazie przetargu, czyli jest ogłoszony przetarg na wykonawstwo, albo jesteśmy w fazie opracowania koncepcji programowej, albo uzyskiwania decyzji środowiskowej. Mówię teraz z pamięci: około 55 inwestycji wytypowanych w ramach programu 100 obwodnic nie było wcześniej w ogóle dotkniętych, to znaczy były one w sferze marzeń, ale nie były dla nich prowadzone żadne prace przygotowawcze, ani studium korytarzowe, jeżeli jest taka potrzeba, ani nie były realizowane prace związane ze studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, nie mówiąc już o dalszej fazie realizacyjnej.

(Przewodniczący Jan Hamerski: Dziękuję. Proszę bardzo…)

Jeżeli chodzi o obwodnicę Stargardu Gdańskiego, to w poprzednim roku uzyskaliśmy decyzję środowiskową, ale żeby się nie pomylić i nie powiedzieć tutaj czegoś nieprawdziwego, to odpowiemy panu senatorowi na to pytanie na piśmie.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Jeszcze pan senator Świlski. Proszę uprzejmie.

Senator Ryszard Świlski:

Panie Ministrze, pan chyba podał nazwę miejscowości nieleżącej w województwie pomorskim. Ja sobie nie przypominam, żeby jakaś obwodnica była ukończona w województwie pomorskim. Ale to tylko kwestia informacyjna.

I jeszcze dwa pytania. Podniósł pan również kwestię zakupu taboru kolejowego. Chciałbym zapytać, dla kogo ten tabor będzie przeznaczony. Czy dla PKP Intercity, czy dla przewozów regionalnych, czy może dla innego przewoźnika? To jest konkretne pytanie.

A co do tej części, nazwijmy to, kolejowej… Co kilka miesięcy słyszymy o zmianach terminów dotyczących realizacji elektryfikacji linii kolejowej 201. Może zna pan już taki ostateczny termin realizacji ten inwestycji?

To są takie konkretne pytania.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber:

Jeżeli chodzi o pierwsze pytanie, czyli obwodnicę Brzezia, to potwierdzam, że jest taka miejscowość w województwie pomorskim. Czytam: wieś w Polsce położona w województwie pomorskim, w powiecie człuchowskim, w gminie Rzeczenica przy drodze krajowej nr 25. Wzdłuż tej drogi krajowej została wykonana obwodnica, która została ulokowana w ramach programu 100 obwodnic. Myślę, że to chyba rozwiewa wątpliwości pana senatora, czy taka miejscowość leży w województwie pomorskim.

Jeżeli chodzi o projekty polegające na zakupie taboru, to ten tabor będzie kupowany zarówno dla przewoźnika ogólnopolskiego, czyli PKP Intercity… Ostatnie dane o liczbie pasażerów przewiezionych w roku 2022, które zostały przekazane przez PKP Intercity, są niesamowite. 58 milionów pasażerów przewiezionych przez tego przewoźnika, korzystających z usług przewoźnika ogólnopolskiego to rekord, jeżeli chodzi o takie pomiary realizowane przez tę spółkę kolejową. Oznacza to, że Polacy mają zaufanie do polskich kolei, że chcą korzystać z polskiej kolei. Dlatego będziemy z jednej strony rozwijać tabor, tak aby był jeszcze wygodniejszy, jeszcze bezpieczniejszy i by mógł rozwijać jeszcze większe prędkości, a z drugiej strony będziemy inwestować w linie kolejowe, poprawiać w ten sposób przepustowość i zwiększać prędkość przewozową. Wracając do pytania, powiem, że zarówno przewoźnik ogólnopolski, jak i przewoźnicy regionalni będą objęci wsparciem finansowym na zakup taboru.

Jeżeli chodzi o pytanie pana senatora związane z linią kolejową, to na to pytanie również pozwolę sobie odpowiedzieć na piśmie, bo z głowy nie jestem w stanie powiedzieć, na kiedy na tę chwilę planowane jest zakończenie tej inwestycji.

Przewodniczący Jan Hamerski:

I ostatnie pytanie pana senatora Świlskiego.

Senator Ryszard Świlski:

Jestem ogromnym zwolennikiem transportu publicznego, szczególnie kolejowego, i tak mnie natchnął pan minister swoją wypowiedzią co do wielkości przewozów. Dobrze by było, gdyby również kwestia związana chociażby z opóźnieniami została zmieniona. Doskonale pan wie, że PKP Intercity uruchomiło 119 tysięcy pociągów, z czego ponad 39 tysięcy miało łączny czas opóźnień wynoszący 1 tysiąc 800 minut, co daje tak naprawdę średnie opóźnienie na każdej stałej linii powyżej 10 minut. Ale to, jak rozumiem, jest do naprawy.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję, Panie Senatorze…

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber:

Szanowni Państwo, to świadczy o tym, jak wielkim placem budowy jest obecnie Polska, jeżeli chodzi o inwestycje kolejowe, bo te opóźnienia w głównej mierze związane są właśnie z tym, że wiele linii kolejowych jest przebudowywanych, co w sposób oczywisty utrudnia punktualne czy zgodne z planem, zgodne z rozkładem jazdy dotarcie pociągów do kolejnych stacji pasażerskich. Oczywiście jest to element do poprawy i przewoźnicy będą nad tym pracować, ale są tutaj przesłanki obiektywne, które powodują, że takie opóźnienia się pojawiają.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Szanowni Państwo, przechodzimy do… A, przepraszam najmocniej, senator Lamczyk chciał prosić o głos, zdalnie.

Senator Stanisław Lamczyk:

Dziękuję bardzo.

Czy jestem słyszalny?

(Przewodniczący Jan Hamerski: Tak, tak, słyszymy pana.)

Dobrze. Dziękuję bardzo. Ja też życzę wszystkim państwu wszystkiego dobrego w tym nowym roku, przede wszystkim zdrowia.

Ja mam pytanie do pana ministra, a w zasadzie dwa pytania. Jak wygląda na koniec roku Krajowy Fundusz Drogowy? Jaki ma wynik? W mediach podano, że jest bardzo duży… że ten wynik jest ujemny.

Poza tym, Panie Ministrze, ile łącznie środków przeznaczono na Krajowy Fundusz Autobusowy? Pan teraz podał, że na rok 2023 jest 800 milionów. Ile było wcześniej tych środków, to podano.

I teraz tak. Skończył się też przetarg na linię kolejową Kościerzyna–Kartuzy. Być może pan minister w tej sprawie też odpowiada na piśmie… Czy ta inwestycja, budowa będzie teraz rozpoczęta, czy będziemy czekali na KPO? To jest to pytanie.

I drugie pytanie dotyczące spraw kolejowych. Mówił pan również, że na utrzymanie linii kolejowych przeznaczonych jest 5 miliardów zł. Chciałbym się dowiedzieć, według jakiego klucza będą wykonywane te remonty utrzymaniowe. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Panie Ministrze, ja mam taką prośbę. Ponieważ pan czy ktoś z państwa będzie za chwileczkę referował budżet, plan finansowy Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, to na pierwsze pytanie, o tę część, o którą pytał pan senator Lamczyk, proszę odpowiedzieć na piśmie, a w drugiej części proszę się tylko do tego odnieść. Dziękuję.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber:

Dobrze, Panie Przewodniczący, wedle życzenia.

Co do wyniku Krajowego Funduszu Drogowego to, Panie Senatorze, my przyjęliśmy ujemny wynik finansowy Krajowego Funduszu Drogowego. Pod koniec 2015 r. przejęliśmy Krajowy Fundusz Drogowy z pewnym zadłużeniem. No, taki jest fakt, taki był stan rzeczywisty tego funduszu. Jeżeli chodzi o szczegóły, to będę mógł powiedzieć coś więcej, referując wykonanie budżetu za 2022 r., gdy będziemy już dysponować takimi stuprocentowymi danymi, jeżeli chodzi o bilans Krajowego Funduszu Drogowego za rok 2022.

Jeśli chodzi o linię kolejową, o którą pan pytał, to faktycznie pozwolę sobie na ten temat odpowiedzieć na piśmie.

Jeżeli chodzi o dobieranie remontów linii kolejowych z budżetu państwa, takich doraźnych, bieżących, to powiem, że tam, gdzie jest taka potrzeba, te remonty są wykonywane. My robimy wszystko, by utrzymać linie kolejowe w jak najlepszym stanie, tak aby były bezpiecznie eksploatowane, tak aby nie stwarzały potencjalnego zagrożenia, jeżeli chodzi o przewozy czy to pasażerskie, czy towarowe. Reagujemy tam, gdzie jest potrzeba, tam, gdzie jakość danej linii wskazuje na to, że niezbędny jest bardzo szybki remont. O tym decyduje PKP TLK jako zarządca infrastruktury kolejowej w Polsce. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Przechodzimy do planu finansowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

Proszę uprzejmie, oddaję głos ministerstwu.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber:

Dziękuję bardzo.

Plan finansowy Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Tytułem wprowadzenia powiem, że ustawa, która powołała ten fundusz, została uchwalona 16 maja 2019 r., weszła w życie 18 lipca 2019 r. Zaraz potem ogłosiliśmy pierwsze nabory i od 1 września 2019 r. funkcjonowały w Polsce pierwsze linie użyteczności publicznej, które były wsparte przez ten fundusz. Celem funduszu jest zapewnienie dostępności autobusowego publicznego transportu zbiorowego na terenach, gdzie dotychczas nie było to możliwe z uwagi na niewystarczający poziom środków finansowych jednostek samorządu terytorialnego na realizację zadań własnych w tym zakresie.

Jeżeli chodzi o przychody funduszu w roku 2023, to wpływy do funduszu zaplanowano na kwotę 750 milionów zł i składają się one z opłaty paliwowej budżetu państwa, opłaty emisyjnej, opłaty zastępczej, opłaty za zezwolenia, kary pieniężne i grzywny pobierane przez GITD oraz odsetek bankowych. Warto wspomnieć, że do tych 750 milionów zł wpływu trzeba dodać 50 milionów zł, które są na koncie funduszu, a które pozostały z roku 2022. Łącznie dysponujemy kwotą 800 milionów zł i tyle właśnie widnieje po stronie wydatków, dokładnie widnieje tam kwota 800 milionów 5 tysięcy zł. Te 5 tysięcy to koszty własne, tj. wydatki na obsługę funduszu, czyli na usługę bankową.

W październiku poprzedniego roku wojewodowie ogłosili nabór na dofinansowanie linii w roku 2023. Nabór został zakończony. Z tego, co mi wiadomo, wynika, że zdecydowana większość umów została podpisana. My jeszcze w grudniu poprzedniego roku zwiększyliśmy pulę dla 5 województw, w tych województwach ten podstawowy limit został wyczerpany i musieliśmy zwiększyć pulę na te 5 województw: pomorskie, mazowieckie, podkarpackie, małopolskie, śląskie… A, i jeszcze łódzkie. Tak że łącznie 6 województw wyczerpało limit i musieliśmy zwiększyć pulę. Po zwiększeniu puli te jednostki samorządu terytorialnego, które w tym pierwotnym naborze nie zostały ujęte dofinansowaniem, w części dodatkowej zostały ujęte dofinansowaniem. Z tego, co wiem, wynika, że wojewodowie kończą podpisywanie umów na świadczenie usług transportowych właśnie z tymi dodatkowymi jednostkami samorządu terytorialnego. Szacujemy, że na tę chwilę 770 milionów zł jest już w postaci umów, także z tych 800 milionów, którymi dysponujemy, zostaje tylko 30 milionów zł na jakieś dodatkowe nabory, które mogą się pojawić w trakcie roku, jeżeli jednostki samorządu terytorialnego zdecydują się na tworzenie linii użyteczności publicznej. Jest to najlepszy dowód na to, że fundusz działa, że jest wykorzystywany przez jednostki samorządu terytorialnego. Z roku na rok wzrasta liczba linii autobusowych wspartych środkami funduszu. Jestem przekonany, że bez tego transport publiczny, transport zbiorowy, szczególnie w miejscowościach w Polsce powiatowej, w miejscowościach miejsko-wiejskich, wyglądałby zupełnie inaczej. Pandemia zrobiła swoje, bo duże ograniczenia w ruchu, lockdown, nauka zdalna, praca zdalna nie służyły rozwojowi transportu zbiorowego, ani tego kolejowego, ani tego drogowego. Od blisko roku jest wojna na Ukrainie, jest kwestia inflacji, także z tym związana, widoczna również na peronach, stacjach benzynowych, a koszt paliwa również w przewozach drogowych jest bardzo istotny. To nie pomaga, to nie tworzy dobrej aury, nie tworzy dobrych okoliczności do tego, żeby organizować transport zbiorowy. Mimo tego linii użyteczności publicznej w stosunku do roku 2022 przybędzie, będzie ich więcej niż w roku 2022, na to wskazuje wydatkowanie środków z tego funduszu. Tak że daj Panie Boże, żeby tych środków nie zabrakło. Wtedy oczywiście będziemy reagować, będziemy wzmacniać fundusz od strony finansowej, tak aby wszyscy ci, którzy chcą organizować zbiorowy transport drogowy, mieli ku temu finansowe możliwości. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Czy państwo senatorowie mają pytania do pana ministra co do tej części budżetu? Nie.

Dziękuję bardzo.

Szanowni Państwo, przechodzimy do omówienia części budżetowej 71 „Urząd Transportu Kolejowego”

Witam serdecznie pana prezesa Górę i oddaję mu głos.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra:

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

W projekcie ustawy budżetowej na rok 2023 w części 71 „Urząd Transportu Kolejowego” zaplanowano dochody budżetowe w wysokości 4 milionów 872 tysięcy zł. W 2023 r. zakłada się zwiększenie realizacji dochodów o około 17%w stosunku do dochodów planowanych na rok 2022. Zgodnie z projektem ustawy budżetowej na 2023 r. limit wydatków budżetowych ogółem dla części 71 wynosi 71 milionów 904 tysiące zł. W ramach limitu wydatków na rok 2023 z budżetu środków europejskich i budżetu państwa na realizację programów planuje się przeznaczyć kwotę 24 milionów 261 tysięcy zł. Limit wydatków bez środków na finansowanie i współfinansowanie programów planowych planowany jest na kwotę 47 milionów 643 tysięcy zł.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo! Dziękuję za uwagę i wnoszę o pozytywne zaopiniowanie budżetu Urzędu Transportu Kolejowego na rok 2023.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję, Panie Prezesie.

Czy są pytania do pana prezesa ze strony pań i panów senatorów? Nie słyszę.

Dziękuję jeszcze raz za przedstawienie tej części budżetowej.

Szanowni Państwo, przechodzimy do omówienia planu finansowego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Tę część zreferuje zapewne pan prezes Wiktor Pilarczyk.

Proszę uprzejmie.

(Brak nagrania)

Przewodniczący Jan Hamerski:

Chyba, że…

Zastępca Prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Śródlądowej Wiktor Pilarczyk:

Sekundkę, mam pogłos. Czy teraz dobrze mnie słychać?

(Przewodniczący Jan Hamerski: Nie najlepiej, tak bym powiedział.)

Dobrze.

Założenia przyjęte do budżetu polskiej agencji żeglugi jako państwowej osoby prawnej stanowiące wkład do ustawy budżetowej na rok 2023 w części…

(Przewodniczący Jan Hamerski: Panie Prezesie, kiepsko pana słyszymy.)

Dobrze. Sekundkę.

(Przewodniczący Jan Hamerski: Teraz lepiej.)

Teraz lepiej. Dobrze.

To jeszcze raz zacznę. Witam szanowną komisję, witam szanownych państwa.

Założenia przyjęte do budżetu, ustawy w części 39 „Transport” są spójne z założeniami przyjętymi do planu zatwierdzonego przez ministra infrastruktury w dniu 24 maja 2022 r. Plan jest spójny z wkładem agencji, jeśli chodzi o pełną skuteczność działania na trzeci okres referencyjny, i do celów ustawy budżetowej został on zaktualizowany…

(Zakłócenia w trakcie wypowiedzi)

…poziomu ruchu lotniczego w FIR Warszawa w związku z wojną na Ukrainie. Zawiera wstępne szacunki w zakresie wpływu inflacji na poziom wydatków agencji oraz uwzględnia wskazany przez Ministerstwo Infrastruktury poziom dotacji na pokrycie kosztów za loty zwolnione z opłat nawigacyjnych w wysokości 19 milionów 871 tysięcy zł.

Dochody przyjęte do ustawy budżetowej na rok 2023, czyli punkt 1 – w założeniach są notowane w tabeli 36 załącznika nr 14 w zakresie dochodów – Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej jako plan finansowy państwowych osób prawnych obejmują: przychody własne agencji z tytułu świadczenia usług nawigacyjnych – 916 milionów zł; przychody własne agencji z tytułu świadczenia usług nawigacji terminalowych – 250 milionów zł; dotację celową z budżetu państwa z tytułu lotów zwolnionych – 19 milionów 800 tysięcy zł, z czego 14 milionów z tytułu dotacji za loty IFR i 5 milionów za loty VFR. Pozostałe przychody, w wysokości 76 milionów, to głównie wartość rozpoznanych w rachunku wyników dofinansowań unijnych, wartość dyskonta sprzedaży usług pozanawigacyjnych, oraz rozpoznanie przychodów związanych ze środkami funduszu COVID-19 na wykonanie zadań wynikających z art. 15zzzl w wysokości 2 milionów 859 tysięcy zł. Podsumowując, powiem, że przychody agencji ogółem wynoszą 1 miliard 264 miliony zł.

Wydatki. Przyjęte do ustawy budżetowej na rok 2023 założenia w zakresie wydatków polskiej agencji żeglugi obejmują następujące koszty. Całość, koszty ogółem to jest 1 miliard 167 milionów zł, z czego zaplanowana amortyzacja to 144 miliony, zaplanowany koszt materiałów i energii wynosi 27 milionów, zaplanowany koszt usług obcych – 183 miliony, zaplanowany koszt wynagrodzeń – 552 miliony zł, zaplanowany koszt składek – 86 milionów, zaplanowany poziom podatków – 25 milionów 900 tysięcy. Pozostałe koszty funkcjonowania to 146 milionów zł. W punkcie B, czyli pozostałe koszty agencji, wykazane są koszty w ogólnej wysokości 68 milionów 800 tysięcy. Na to składają się koszta odsetkowe i prowizje na poziomie 54 milionów zł, koszt odpisów aktualizujących należności na poziomie 7 milionów 800. Inne koszty operacyjne to jest 7 milionów.

Koszty ogółem w części A planu finansowego pozycja III wynoszą 1 miliard 263 miliony 580 tysięcy. Różnica pomiędzy wykazanymi w części II przychodami a wykazanymi w części III kosztami wynosi 27 milionów 652 tysiące zł i stanowi planowany wynik brutto agencji. Planowane obciążenia wykazane w części V wynoszą 5 milionów 945 tysięcy. Planowany wynik finansowy netto Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na rok 2023 wykazany w części VI wynosi 21 milionów 707 tysięcy.

Budżet zadaniowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na rok 2023 w całości związany jest z realizacją zadania 19.4.3, czyli „Rozwój infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej”. Całkowita szacowana wielkość wydatków to 1 miliard 541 milionów, z czego wydatki finansowe wynoszą 22 miliony. Dotacja na dofinansowanie zadania 19.4.3.4. „Zapewnienie służb Żeglugi powietrznej w przypadku lotów zwolnionych z opłat nawigacyjnych”, co wskazywałem już wcześniej, to jest 19 milionów 871 tysięcy. Szacowane wydatki w wysokości 1 miliarda 519 milionów finansowane są z przychodów własnych agencji, w tym z opłat nawigacyjnych.

To jest skrótowe przedstawienie budżetu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Czy z państwa strony są pytania do tego budżetu?

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję, Panie Prezesie.

Czy państwo senatorowie mają jakieś uwagi, pytania? Nie.

Dziękuję jeszcze raz.

(Zastępca Prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Śródlądowej Wiktor Pilarczyk: Dziękuję.)

Oddaję głos panu dyrektorowi Janowi Urbanowiczowi, reprezentującemu Transportowy Dozór Techniczny, który przedstawi nam plan finansowy.

Proszę uprzejmie.

Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego Jan Urbanowicz:

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo! Szanowni Państwo!

Transportowy Dozór Techniczny jest jednostką samofinansującą się, nie odpowiada za Skarb Państwa i Skarb Państwa nie odpowiada za Transportowy Dozór Techniczny. Transportowy Dozór Techniczny nie otrzymuje żadnych środków z budżetu państwa. Plan na 2023 r., jeśli chodzi o przychody, jest większy o 17,5% w stosunku do planu na 2020 r. i wynosi 78 milionów 22 tysiące. Koszty kształtują się w granicach 77 milionów 876 tysiącach i jest to wzrost planowany na 7,66%. Chodzi tutaj głównie o wzrost kosztów energii elektrycznej, koszty zakupu paliw, koszty materiałowe, jak i wzrost wynagrodzeń. Zysk Transportowego Dozoru Technicznego jest planowany na 146 tysięcy, z czego 30% jest odprowadzane do budżetu państwa, a pozostała część, czyli 70%, stanowi fundusz podstawowy.

Serdecznie dziękuję za uwagę i proszę o przyjęcie tego planu. Dziękuję.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Bardzo dziękuję, Panie Dyrektorze.

Czy są pytania do pana dyrektora?

Przechodzimy do planu finansowego Funduszu Dostępności.

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej reprezentuje na dzisiejszym posiedzeniu pan dyrektor departamentu Marek Kalupa.

Prosimy o przedstawienie tego funduszu.

Dyrektor Departamentu Budżetu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Marek Kalupa:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Fundusz Dostępności to jest państwowy fundusz celowy działający na podstawie ustawy z lipca 2019 r. Oczywiście dysponentem funduszu jest minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego. De facto menedżerem funduszu jest Bank Gospodarstwa Krajowego, który także bez pośredników udziela kredytów i pożyczek na cele działalności funduszu.

Przechodząc do cyfr… Przychody funduszu na rok 2023 zostały zaplanowane w kwocie 49 milionów 893 tysięcy zł. Przewiduje się na realizację zadań w tym roku przeznaczyć kwotę 74 milionów 964 tysięcy zł, czyli całość przychodów plus przewidywane saldo początkowe na koniec roku w wysokości mniej więcej 25 milionów zł. I to wszystko w zakresie tego funduszu. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo.

Czy są pytania? Nie ma.

Przechodzimy w takim układzie do kolejnego planu.

Plan Krajowego Zasobu Nieruchomości przedstawi nam prezes, pan Jakub Pyżanowski.

Proszę uprzejmie.

Zastępca Prezesa Krajowego Zasobu Nieruchomości Jakub Pyżanowski:

Dziękuję bardzo.

Szanowni Państwo!

Plan finansowy Krajowego Zasobu Nieruchomości zakłada przychody na poziomie 76 milionów 320 tysięcy zł, koszty na poziomie 75 milionów 409 tysięcy zł. To, co jest najważniejszym źródłem, to dotacja podmiotowa z budżetu państwa w wysokości 15 milionów zł na dofinansowanie bieżącej działalności, i dotacja celowa w wysokości 40 milionów zł na realizację określonych w ustawie zadań KZN – przede wszystkim chodzi tutaj o opłacenie kosztów VAT od aportów gruntowych, jakie Krajowy Zasób Nieruchomości wnosi do społecznych inicjatyw mieszkaniowych i towarzystw budownictwa społecznego. Takich aportów na koniec grudnia 2022 r. było 43, o łącznej powierzchni ok. 90 ha, a na tych gruntach Skarbu Państwa wniesionych do SIM i TBS ma powstać ok. 6 tysięcy mieszkań.

Jestem do państwa dyspozycji. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję, Panie Prezesie.

Czy są pytania? Nie ma.

Bardzo dziękuję jeszcze raz.

I przechodzimy, Szanowni Państwo, do części budżetowej 26 „Łączność”, którą przedstawi nam pan minister Jan Kantak, reprezentujący Ministerstwo Aktywów Państwowych.

Proszę uprzejmie, Panie Ministrze.

Naczelnik Wydziału Planowania i Wykonania w Departamencie Budżetu i Finansów w Ministerstwie Aktywów Państwowych Katarzyna Nałęcz:

Dzień dobry. Nałęcz Katarzyna. Pan minister w tej chwili musiał wyjść w związku z obowiązkami służbowymi. Za chwileczkę go poprosimy do odpowiedzi, dobrze?

(Przewodniczący Jan Hamerski: Chyba że pani zechce zreferować ten punkt.)

Pan Minister, powiedział, że za chwileczkę przyjdzie. Tak że sekundkę i…

Przewodniczący Jan Hamerski:

W takim układzie ja mam propozycję dla szanownej komisji, abyśmy tę część zreferowali za moment, a teraz poprosimy o przedstawienie części 27 „Informatyzacja”, którą przedstawi nam zapewne reprezentująca Kancelarię Prezesa Rady Ministrów pani Idalia Zdrodowska.

Proszę uprzejmie.

Czy mamy panią na łączach?

(Zastępca Dyrektora Biura Budżetowo-Finansowego – cz. 27 w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Idalia Zdrodowska: Dzień dobry. Jestem. Część 27 zaprezentuje dyrektor Kaczmarek.)

Proszę uprzejmie.

Dyrektor Biura Budżetowo-Finansowego – cz. 27 w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Marcin Kaczmarek:

Dzień dobry państwu.

Czy mnie słychać?

(Przewodniczący Jan Hamerski: Tak, słychać. Dziękuję.)

Kłaniam się. Moje nazwisko: Marcin Kaczmarek. Jestem dyrektorem Biura Budżetowo-Finansowego.

Chciałbym państwu przedstawić syntetyczną informację dotyczącą projektu ustawy na rok 2023.

Jeżeli chodzi o dochody budżetowe, to zaplanowaliśmy je w wysokości 4 milionów 259 tysięcy. Zostaną one uzyskane głównie z tytułu zwrotu środków wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub wykorzystanych z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 ustawy o finansach publicznych.

Z kolei jeśli chodzi o wydatki budżetowe, to zostały one zaplanowane w ministerstwie w łącznej kwocie 1 miliarda 697 milionów 920 tysięcy, z czego z budżetu państwa 875 milionów 952 tysiące, a z budżetu środków europejskich 821 milionów 968 tysięcy. Wydatki realizowane będą przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, w wysokości 862 milionów 569 tysięcy, oraz przez podległą ministrowi cyfryzacji jednostkę budżetową, to jest Centrum Projektów „Polska Cyfrowa”, w kwocie 835 milionów 351 tysięcy. Struktura wydatków kwoty 875 milionów 972 tysięcy ujętej w wydatkach budżetu państwa kształtuje się następująco: dotacje 295 milionów, świadczenia na rzecz osób fizycznych 1 milion 700, wydatki bieżące 202 miliony 814 tysięcy, wydatki majątkowe 194 miliony 138 tysięcy oraz współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii to jest 182 miliony 250 tysięcy.

I tak po kolei: jeżeli chodzi o dotacje w wymienionej już przeze mnie kwocie, to będą one przekazane głównie Instytutowi Łączności, to jest państwowy instytuty badawczy, Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej, to również jest państwowy instytut badawczy, na finansowanie – co zasygnalizuję – zadań w ramach procesu wdrażania Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej oraz na rozwój i utrzymanie systemu łączności mobilnej umożliwiającej przetwarzanie informacji niejawnych do klauzuli „zastrzeżone”. Dotacje uzyska też Fundusz Cyberbezpieczeństwa – właśnie na zadania związane z cyberbezpieczeństwem – a także organizacje pozarządowe na realizację zadań w ramach programu wieloletniego „Program rozwoju talentów informatycznych na lata 2019–2029”.

W ramach wydatków bieżących – czyli, przypomnę, 202 milionów 814 tysięcy – mamy kwotę 109 milionów 895 tysięcy na wynagrodzenia. Pozostałe wydatki to są przede wszystkim składki do organizacji międzynarodowych, zakupy towarów, usług, różne opłaty, składki, podatki itd.

Teraz przejdę do wydatków majątkowych w kwocie 194 milionów. Tutaj przede wszystkim na inwestycje budowlane jest 19 milionów 484 tysiące, na zakupy inwestycyjne 111 milionów i są dotacje majątkowe w wysokości 63 milionów 608 tysięcy na finansowanie zadań w ramach procesu wdrażania Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, na rozwój systemu teleinformatycznego S46, na rozwój i utrzymanie systemu łączności mobilnej umożliwiającej przetwarzanie informacji niejawnych itd.

Przechodzę dalej: na współfinansowanie projektów ze środków Unii Europejskiej przewidujemy kwotę 1 miliarda 4 milionów 218 tysięcy. I Kancelaria Prezesa Rady Ministrów z tej kwoty zaabsorbuje 183 miliony 459 tysięcy na następujące programy: na Program Operacyjny „Polska Cyfrowa” na lata 2014–2020 140 milionów 529 tysięcy, na program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027 2 miliony 987 tysięcy, na program Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021–2027 33 miliony 41 tysięcy, na Program Operacyjny „Wiedza, Edukacja, Rozwój” 2 miliony 245 tysięcy, na Program Operacyjny „Pomoc Techniczna” 1 milion 268 tysięcy. I na ostatni program w zakresie KPRM, czyli „Pomoc Techniczną dla Funduszy Europejskich”, są 3 miliony 863 tysiące. Pozostałą część tych środków zaabsorbuje Centrum Projektów „Polska Cyfrowa”, to jest 820 milionów 759 tysięcy. A realizowane programy to: Program Operacyjny „Polska Cyfrowa” – 498 milionów, program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027 – 5 milionów 258 tysięcy, Program Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021–2027 – 317 milionów 64 tysiące.

Idąc, proszę państwa, dalej… W przedłożonym projekcie budżetu na rok 2023 w części 27 „Informatyzacja” zostały również ujęte plany finansowe podległej nam instytucji gospodarki budżetowej, to jest Centralnego Ośrodka Informatyki, a także funduszy celowych, czyli Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, Funduszu Szerokopasmowego oraz Funduszu Cyberbezpieczeństwa. Jeżeli chodzi o instytucję gospodarki budżetowej, Centralny Ośrodek Informatyki, to w jej planie są przychody o wartości 474 milionów 977 tysięcy. Po stronie kosztów zaplanowano w 2023 r. kwotę 474 milionów 877 tysięcy zł. Przechodzę do funduszy celowych… Fundusz – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców na rok 2023 będzie miał: stan początkowy środków w wysokości 93 milionów 776 tysięcy, zaplanowane przychody w wysokości 178 milionów 643 tysięcy, koszty w wysokości 250 milionów 547 tysięcy. Planowany na dzień dzisiejszy stan końcowy tego funduszu to 21 milionów 872 tysiące zł. Fundusz Szerokopasmowy, fundusz celowy – stan początkowy to 41 milionów 988 tysięcy, planowane przychody to 134 miliony 169 tysięcy, koszty to 154 miliony 169 tysięcy i zakładany na dzień dzisiejszy stan końcowy w wysokości 21 milionów 988 tysięcy zł. I ostatni, Fundusz Cyberbezpieczeństwa – stan początkowy wynosi zero, zakładane przychody i jednocześnie koszty to 180 milionów i zakładany stan końcowy to również zero.

I ostatnia rzecz, o jakiej chciałbym nadmienić – w zakresie części budżetowej 27 korzystamy również z rezerw celowych i w ramach rezerw części 83 zabezpieczono środki: w poz. 39 na finansowanie zadań związanych z informatyzacją w wysokości 5 milionów na wydatki bieżące, w poz. 43 na finansowanie inicjatywy Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa w wysokości 6 milionów 880 tysięcy.

Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, po przedstawieniu najistotniejszych założeń projektu budżetu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w ramach części 27 „Informatyzacja” na rok 2023 uprzejmie proszę o przyjęcie go przez Wysoką Komisję. Bardzo dziękuję.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Bardzo dziękuję, Panie Dyrektorze, za merytoryczne przedstawienie części budżetowej 27 „Informatyzacja” oraz planów finansowych Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, Funduszu Szerokopasmowego i Funduszu Cyberbezpieczeństwa.

Mam tylko jeszcze pytanie do pani dyrektor Głębockiej: czy zechce pani uzupełnić co do spraw związanych z planem finansowym Centralnego Ośrodka Informatyki?

Dyrektor Departamentu Finansów w Centralnym Ośrodku Informatyki Magda Głębocka:

Tak jak najbardziej.

Czy mnie dobrze słychać?

(Przewodniczący Jan Hamerski: Tak, tak, słychać panią dyrektor.)

Dobrze.

W takim razie witam, Panie Przewodniczący i Szanowni Goście.

Tak jak już powiedział dyrektor Kaczmarek, w projekcie planu finansowego na rok 2023 zaplanowano przychody Centralnego Ośrodka Informatyki w wysokości 474 milionów 977 tysięcy zł, z czego: 281 milionów 297 tysięcy to są przychody z realizacji prac na rzecz ministra cyfryzacji w zakresie utrzymania, rozwoju i udostępniania danych oraz wydawania decyzji administracyjnych, 179 milionów 605 tysięcy – przychody ze sprzedaży usług i towarów na rzecz ministra cyfryzacji, 14 milionów 75 tysięcy zł – przychody ze sprzedaży usług pozostałym podmiotom. Planowane przychody wynikają z zakontraktowanych prac w ramach umów zawartych z ministrem cyfryzacji, z zakładanej kontynuacji umów kończących się w 2023 r. oraz z szacowanych projektów i zleceń. Dodatkowo w planie uwzględniono 12 milionów 125 tysięcy przychodu od kontrahentów zewnętrznych oraz pozostałe przychody w wysokości 1 miliona 950 tysięcy zł, które obejmują w większości odsetki od wolnych środków przekazanych ministrowi finansów w depozyt.

W związku z prognozowaną wysokością przychodów koszty na rok 2023 zaplanowano w kwocie 474 milionów 877 tysięcy zł. Główne pozycje kosztów to: usługi obce 173 miliony 902 tysiące zł, wynagrodzenia w wysokości 171 milionów 932 tysięcy zł, amortyzacja 3 miliony 655 tysięcy zł, materiały i energia 1 milion 504 tysiące zł oraz pozostałe koszty 87 milionów 752 tysiące zł, które obejmują…

(Zakłócenia w trakcie wypowiedzi)

…Od sprzedaży na rzecz KPRM w zakresie infrastruktury, licencji i oprogramowania do projektów prowadzonych i planowanych do realizacji. W zakresie wydatków majątkowych zaplanowano koszty w wysokości 22 milionów 911 tysięcy zł z przeznaczeniem na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do prawidłowej i terminowej realizacji zadań statutowych Centralnego Ośrodka Informatyki.

W 2023 r. Centralny Ośrodek informatyki przewiduje zakończenie roku z wynikiem brutto w wysokości 100 tysięcy zł. Dziękuję bardzo.

I bardzo proszę o pozytywne zaopiniowanie planu finansowego na rok 2023.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Bardzo dziękuję, Pani Dyrektor.

Szanowni Państwo Senatorowie, czy macie pytania do pana dyrektora Kaczmarka i pani dyrektor Głębockiej co do części budżetu przez państwa dyrektorów przedstawionych? Nie.

W związku z tym dziękuję serdecznie państwu dyrektorom.

I poprosiłbym pana prezesa Krzysztofa Dyla o przedstawienie części budżetowej 76 dotyczącej Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Proszę uprzejmie.

Zastępca Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej Krzysztof Dyl:

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie i Panowie Senatorowie! Szanowni Państwo!

Dziękuję za możliwość przedstawienia państwu najważniejszych danych dotyczących dochodów i wydatków na rok 2023 r. w ramach Urzędu komunikacji Elektronicznej. Szczegółowe dane zostały zamieszczone w informacji opisowej przekazanej do sekretariatu komisji.

Dochody w 2023 r. zostały zaplanowane w wysokości 3 miliardów 746 milionów 320 tysięcy zł. Główną pozycję stanowią opłaty za prawo do dysponowania częstotliwościami, których wysokość zaplanowana została na poziomie 3 miliardów 726 milionów 309 tysięcy zł. Obejmują one w szczególności wpływy z rezerwacji częstotliwości, w tym m.in. dystrybucji częstotliwości pasma 3480–3800 MHz w wysokości 1 miliarda 914 milionów zł i dystrybucji częstotliwości z pasma 800 MHz w wysokości 914 milionów zł. Są także wpływy z tytułu opłat za prawo do dysponowania częstotliwościami, to jest 271 milionów 175 tysięcy zł. Na pozostałą część dochodu składają się wpływy z tytułu opłaty telekomunikacyjnej – 119 milionów 599 tysięcy zł, i wpływy z tytułu opłat za prowadzenie egzaminów i wydawanie świadectw operatora urządzeń radiowych – 412 tysięcy zł.

Wydatki zostały zaplanowane w roku 2023 w wysokości 142 milionów 143 tysięcy zł i stanowią one niecałe 4% zaplanowanych przez urząd dochodów. Na powyższą kwotę wydatków składają się m.in. wydatki bieżące jednostek budżetowych, to jest 105 milionów 361 tysięcy zł, wydatki majątkowe, to jest 6 milionów 500 tysięcy zł, wydatki na świadczenia na rzecz osób fizycznych, to jest 250 tysięcy zł, i wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, to jest 29 milionów 977 tysięcy zł. Środki w kwocie 55 tysięcy zaplanowane do wydatkowania w roku 2023 w dziale 752 przeznaczone są na realizację przez urząd zadań ujętych w programie pozamilitarnych przygotowań obronnych w latach 2021–2035. W ramach wydatków bieżących najważniejszą pozycję stanowią wynagrodzenia osobowe wraz z pochodnymi, które zaplanowano w wysokości 74 milionów 544 tysięcy zł. Zgodnie z danymi na koniec IV kwartału 2022 r. stan zatrudnienia w UKE wynosił 634 etaty, w tym 55 etatów finansowanych było ze środków Programu Operacyjnego „Polska Cyfrowa”. Pozostałe pozycje w planie wydatków UKE dotyczą wydatków związanych z: zapewnieniem zaplecza logistyczno-organizacyjnego centrali UKE i 15 delegatur, utrzymaniem aparatury pomiarowej, zakupem usług doradczych i analiz, dostępem do baz danych, składkami, opłatami i podatkami na rzecz jednostek samorządu terytorialnego. I to jest 27 milionów 110 tysięcy zł. Na odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych jest 1 milion 238 tysięcy zł. Na podróże krajowe i zagraniczne zaplanowano 1 milion zł i na usługi remontowe – 600 tysięcy zł. Zaplanowano także składki do organizacji międzynarodowych na poziomie 79 tysięcy zł.

Jeżeli chodzi o wydatki majątkowe w kwocie 6 milionów 520 tysięcy zł, to zostaną one przeznaczone na realizację 6 zadań inwestycyjnych, w tym m.in. na zakup sprzętu i oprogramowania sterującego systemem monitoringu widma radiowego w kwocie 2 milionów 380 tysięcy zł oraz zakup i modernizację systemu bezpieczeństwa platformy lokalizacyjno-informacyjnej CBD – 970 tysięcy zł.

Urząd Komunikacji Elektronicznej uczestniczy we wdrażaniu krajowych programów operacyjnych w charakterze instytucji specjalistycznej oraz beneficjenta projektów pozakonkursowych. Wydatki na realizację 7 projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego „Polska Cyfrowa” w latach 2014–2020 wynoszą 29 milionów 970 tysięcy zł. Dodatkowo urząd bierze udział w 2 projektach finansowanych również z budżetu środków europejskich, gdzie uwzględniono na ten cel kwotę 8 milionów 375 tysięcy zł.

Szanowny Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, dziękuję za możliwość przedstawienia planu i proszę o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu dla Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Dziękuję.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Bardzo dziękuję, Panie Prezesie.

Czy są pytania do pana prezesa ze strony członków komisji? Nie ma.

Dziękuję bardzo.

Szanowni Państwo, ja dziękuję za cierpliwość pani dyrektor Milewskiej i oczywiście współpracownikom…

(Głos z sali: Minister Kanthak – łączność.)

A, tak, przepraszam.

Zgłosił się już?

(Brak nagrania)

Przewodniczący Jan Hamerski:

Proszę uprzejmie.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Jan Kanthak:

Chyba był wyłączony mikrofon, Panie Przewodniczący, ale domyślam się, że może chodzić o Ministerstwo Aktywów Państwowych.

Dzień dobry wszystkim.

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Mam przyjemność przedstawić część 26 budżetu „Łączność”.

W tej części dochody budżetowe zostały zaplanowane w wysokości 3 tysięcy zł. Wydatki części 26 zostały zaplanowane w budżecie w wysokości 10 milionów 112 tysięcy zł. Są to wydatki na zadania związane z funkcjonowaniem operatorów pocztowych w kwocie 5 milionów 430 tysięcy zł. Środki te zostaną przekazane w formie dotacji przedmiotowej. Kolejnym wydatkiem są koszty administracyjne i techniczne oraz koszty obsługi merytorycznej ministra, które zaplanowano w wysokości 3 milionów 302 tysięcy zł. Następnym wydatkiem jest składka na rzecz organizacji międzynarodowej, czyli Światowego Związku Pocztowego, w wysokości 1 miliona 356 tysięcy zł. Oprócz tego są wydatki na zadania wynikające z programu pozamilitarnych przygotowań obronnych w wysokości 24 tysięcy zł. W części 26 na wynagrodzenia ogółem zaplanowano kwotę 1 miliona 666 tysięcy zł.

I to tyle w tej części. Bardzo dziękuję.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo.

Czy są jakieś pytania do pana ministra dotyczące części „Łączność”? Nie ma.

Dziękuję, Panie Ministrze.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Jan Kanthak: Dziękuję bardzo.)

Zastępca Dyrektora Departamentu Finasowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów Elżbieta Milewska:

Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Elżbieta Milewska, zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów.

Materiał szczegółowy został państwu senatorom przekazany, więc ja postaram się przedstawić wielkości działów, jeśli chodzi o dochody i wydatki w kwotach ogólnych.

W dziale 600 „Transport i łączność” dochody zostały zaplanowane w wysokości 7 milionów 763 tysięcy zł. W dziale 700 „Gospodarka mieszkaniowa” dochody zostały zaplanowane na kwotę 1 miliarda 438 milionów 804 tysięcy zł, zaś w dziale 710 „Działalność usługowa” dochody zostały zaplanowane w wysokości 15 milionów 625 tysięcy zł.

W dziale 600 „Transport i łączność” wydatki zostały zaplanowane w kwocie 990 milionów 72 tysięcy zł. Głównie zaplanowano wydatki na krajowe pasażerskie przewozy autobusowe – 663 miliony 610 tysięcy zł. Na przejścia graniczne jest kwota 217 milionów 34 tysiące zł, na działalność Inspekcji Transportu Drogowego kwota 133 milionów 846 tysięcy zł i na pozostałą działalność zaplanowano wydatki w kwocie 5 milionów 582 tysięcy zł. Te wydatki zostały zaplanowane w dotacjach i subwencjach, w świadczeniach na rzecz osób fizycznych, w wydatkach bieżących jednostek budżetowych i w wydatkach majątkowych.

W dziale 700 „Gospodarka mieszkaniowa” zostały zaplanowane wydatki w wysokości 250 milionów 277 tysięcy zł w strukturze dotacji i subwencji, wydatków bieżących jednostek budżetowych i wydatków majątkowych, głównie na gospodarkę gruntami i nieruchomościami.

A w dziale 710 „Działalność usługowa” wydatki zostały zaplanowane w wysokości 571 milionów 988 tysięcy zł w strukturze dotacji i subwencji, świadczeń na rzecz osób fizycznych, wydatków bieżących jednostek budżetowych, wydatków majątkowych i wydatków na współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych. Wydatki w tym dziale przeznaczone będą głównie na finansowanie nadzoru budowlanego – to kwota 418 milionów 954 tysięcy zł. Na zadania z zakresu geodezji i kartografii planuje się przeznaczyć 128 milionów 648 tysięcy zł, na cmentarze 17 milionów 641 tysięcy zł, a na prace geologiczne 1 milion 159 tysięcy zł. Na plany zagospodarowania przestrzennego zaplanowano 346 tysięcy zł oraz 5 milionów 240 tysięcy na pozostałą działalność w budżetach wojewodów.

Jeżeli chodzi o rezerwy celowe, to one były referowane przez poszczególne podmioty. Dodałabym, że w poz. 5 jest uzupełnienie środków dla Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg i Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w kwocie 374 milionów 123 tysięcy zł. W poz. 41 jest uzupełnienie wydatków na gospodarkę nieruchomościami w kwocie 27 milionów 430 tysięcy zł. W poz. 54 jest dotacja przedmiotowa dla operatora wyznaczonego do świadczenia publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego wynikająca z ustawy o doręczeniach elektronicznych zaplanowana na 65 milionów zł. W poz. 61 jest rezerwa na sfinansowanie kosztów netto dla operatora wyznaczonego z tytułu obowiązku świadczenia usług powszechnych zaplanowana na 6 milionów 900 tysięcy zł. Pozostałe rezerwy były wymieniane i referowane przez wcześniejszych dysponentów.

Uprzejmie proszę o pozytywne zaopiniowanie zreferowanych przeze mnie działów. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo, Pani Dyrektor, za to podsumowanie i za ogólną informację dotyczącą pozostałych, że tak powiem, części budżetu.

Czy są jakieś pytania do pani dyrektor ze strony państwa senatorów? Nie ma.

W związku z tym przechodzimy, Szanowni Państwo, do głosowania nad tą częścią budżetu, która jest właściwa zakresowi działania naszej komisji.

Czy mamy łączność z senatorami obecnymi zdalnie? Mamy.

Kto jest za pozytywną opinią, tak jak już wspomniałem, co do ustawy budżetowej na rok 2023 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania naszej komisji?

(Głos z sali: Bez poprawek.)

Bez poprawek, bo nie zostały zgłoszone.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

3 głosy za, nikt nie był przeciw, 3 senatorów się wstrzymało.

(Głosy z sali: Przeszło.)

Projekt budżetu na rok 2023 został przyjęty przez komisję. Oczywiście w części podlegającej opinii naszej komisji został pozytywnie zaopiniowany.

Jest prośba członków komisji i moja, aby tę naszą część budżetu przedstawił na posiedzeniu komisji budżetowej pana senator Świlski.

Czy zechce?

(Senator Ryszard Świlski: Tak jest.)

Dziękuję serdecznie.

Szanowni Państwo, dziękuję członkom komisji, dziękuję naszym gościom, dziękuję współpracownikom – panu mecenasowi, sekretarzowi, paniom.

I do zobaczenia.

(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 36)