Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (nr 89), Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (nr 190) w dniu 25-10-2022
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (89.)

oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (190.)

w dniu 25 października 2022 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z potwierdzaniem aktualności nowego oznaczenia oraz nowego stanu prawnego gruntów wydzielonych w wyniku scalenia gruntów (druk senacki nr 836, druki sejmowe nr 2040 i 2664).

(Początek posiedzenia o godzinie 18 minut 33)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jerzy Chróścikowski)

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Szanowni Państwo, pozwolicie, że razem z panem przewodniczącym otworzymy wspólne posiedzenie komisji samorządu terytorialnego i administracji i komisji rolnictwa.

Pragniemy przywitać pana ministra Lecha Kołakowskiego z osobami towarzyszącymi, nasz sekretariat, jak również pana legislatora i zaproszonych gości.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z potwierdzaniem aktualności nowego oznaczenia oraz nowego stanu prawnego gruntów wydzielonych w wyniku scalenia gruntów (druk senacki nr 836, druki sejmowe nr 2040 i 2664)

Mamy do rozpatrzenia wspólnie tylko jeden punkt. Jest to rozpatrzenie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z potwierdzeniem aktualności nowego oznaczenia oraz nowego stanu prawnego gruntów wydzielonych w wyniku scalenia gruntów – druk senacki nr 836, druki sejmowe nr 2040 i 2664.

Myślę, że tutaj nie będzie dużej dyskusji. Oczywiście prosimy pana ministra o wprowadzenie do ustawy, a w drugiej kolejności Biuro Legislacyjne o zabranie głosu.

Proszę, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Lech Kołakowski:

Szanowni Panowie Przewodniczący! Szanowne Komisje!

Podkomisja nadzwyczajna po rozpatrzeniu na posiedzeniu w dniu 27 września 2022 r. poselskiego projektu ustawy, druk nr 2040, wprowadziła do niego szereg poprawek, które mają charakter abstrakcyjny i nie zawierają regulacji. Tylko do jednej miejscowości… Analogiczny przypadek w województwie podkarpackim, gmina Padew Narodowa, wyrok WSA w Rzeszowie 8 czerwca 2021 r., sygnatura akt…

(Rozmowy na sali)

Przepisy umożliwiają potwierdzenie w drodze zaświadczenia aktualności nowego oznaczenia gruntów oraz nowego stanu prawnego gruntów wydzielanych w wyniku scalania gruntów w przypadku uchylenia przez sąd administracyjny ostatecznej decyzji o zatwierdzeniu projektu scalania gruntów i braku możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania scaleniowego. Wskazują starostę jako organ właściwy do wydania takich zaświadczeń. Regulują tryb wydawania zaświadczeń z urzędu dla obszarów scalania oraz dla każdej jednostki rejestrowej, jeden na obszarze scalania dla gruntów o uregulowanym stanie prawnym. Określają skutki prawne, jakie będzie wywierało zaświadczenie wydawane dla każdej jednostki rejestrowej gruntów na obszarze scalania o uregulowanym stanie prawnym: podstawa wpisu z urzędu w dziale I księgi wieczystej podstawy od znaczenia nieruchomości; podstawa wykreślenia z urzędu w dziale III księgi wieczystej; ostrzeżenia o niezgodności między stanem prawnym nieruchomości ujawnionym w księdze wieczystej a rzeczywistym stanem prawnym; oraz podstawa do odmowy wpisu ostrzeżenia; podstawa oznaczenia nieruchomości przy zakładaniu księgi wieczystej po uregulowaniu stanu prawnego nieruchomości.

W dniu 5 października bieżącego roku odbyło się posiedzenie Komisji Ustawodawczej, na którym zostały wniesione dodatkowe poprawki mające na celu, po pierwsze, wprowadzenie dwunastomiesięcznego terminu dla starosty na wydanie zaświadczeń dla każdej jednostki rejestrowej zarówno w przypadku zdarzeń przyszłych, jak i istniejących w dniu wejścia w życie ustawy, po drugie, zwolnienie z opłat sądowych za dokonanie wpisów oraz wniosków o założenie księgi wieczystej. W wyniku głosowania Komisja Ustawodawcza przyjęła projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z potwierdzaniem aktualności nowego oznaczenia oraz nowego stanu prawnego gruntów wydzielonych w wyniku scalania gruntów. Wszyscy obecni posłowie zagłosowali za przyjęciem projektu ustawy. To było 17 głosów.

W dniu 6 października bieżącego roku odbyło się drugie czytanie projektu ustawy na sześćdziesiątym trzecim posiedzeniu Sejmu Rzeczypospolitej, w czasie którego nie zgłoszono żadnych poprawek.

W dniu 7 października bieżącego roku odbyło się trzecie czytanie projektu ustawy na sześćdziesiątym trzecim posiedzeniu Sejmu RP, na którym głosowano nad całością projektu ustawy. W wyniku głosowania uchwalono ustawę o szczególnych rozwiązaniach związanych z potwierdzaniem aktualnego nowego oznaczenia oraz nowego stanu prawnego gruntów wydzielonych w wyniku scalenia gruntów. Wynik głosowania: na obecnych 444 posłów 443 głosowało za, 1 – przeciw, żaden nie wstrzymał się od głosu.

Szanowne Komisje! Panowie Przewodniczący! Proszę o przyjęcie ustawy przez szanowne komisje. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękujemy panu ministrowi.

Prosiłbym teraz pana legislatora o krótką, zwięzłą opinię.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Szanowni Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!

Krótko. Biuro Legislacyjne przedstawia jedną uwagę do omawianej ustawy. Uwaga ma charakter precyzujący. Odnosi się ona do art. 4 ust. 2 omawianej ustawy. Zgodnie z tym przepisem starosta wydaje zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1 art. 4, w terminie 12 miesięcy od dnia uchylenia przez sąd administracyjny ostatecznej decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenia i braku możliwości ponownego przeprowadzenia scaleniowego. Wydaje nam się, że jeśli chodzi o kwestię określania tego dwunastomiesięcznego terminu, to ten przepis nie jest wystarczająco precyzyjny. W tym przypadku brak możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania scaleniowego jest dodatkową przesłanką, która musi wystąpić, ażeby starosta mógł wydać stosowne zaświadczenie w tym właśnie wskazanym dwunastomiesięcznym terminie. Skutkiem tej opinii jest propozycja poprawki, która w naszym przekonaniu ułatwi stosowanie przepisu, ewentualnie wykluczy te wątpliwości, które podnieśliśmy w uwadze. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję bardzo.

Panie Ministrze, proszę o stanowisko rządu.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Lech Kołakowski:

Szanowni Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje! Pragnę odnieść się do proponowanego zastrzeżenia, właściwie poprawki. Chcę zauważyć, że jeszcze w art. 2 i w art. 6 występuje to, co w materii jest przedkładane dwa razy. Konkludując, powiem, że ta poprawka zakłóci spójność ustawy. Nie popieramy jej.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Otwieram dyskusję.

Czy ktoś chciałby zabrać głos?

Mamy gościa. Czy gość…

(Wójt Gminy Lipnica Wielka Mateusz Lichosyt: Ja bym prosił o głos.)

Ja właśnie pytam gościa, pana wójta, czy chciałby zabrać głos.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Pan Tomasz…

(Głos z sali: Mateusz Lichosyt.)

Pan Mateusz Lichosyt.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Głos z sali: Nie jest włączony mikrofon.)

(Głosy z sali: Mikrofon.)

Wójt Gminy Lipnica Wielka Mateusz Lichosyt:

Dobry wieczór państwu.

Szanowni Panowie Przewodniczący! Szanowni Państwo Członkowie Komisji!

Dziękuję bardzo za to, że możemy się dzisiaj spotkać, że możemy tutaj być razem z państwem wraz z panią Anetą Ślemp, naczelnik wydziału geodezji starostwa powiatu w Nowym Targu.

Jest to ustawa, która rozwiąże problemy nie tylko lipnickie, ma ona charakter generalny. Tak jak wspomniał pan minister, po 3 latach, tak naprawdę po przeszło 3 latach, udało się stworzyć ustawę, która zapobiegnie takim problemom, jakie były w Lipnicy Wielkiej od przeszło 30 lat. To trzeba podkreślić. Pragnę nadmienić, że w 2020 r. miałem okazję być na posiedzeniu jednej z komisji senackich, komisji rolnictwa, i również wspominać o tym problemie. Wtedy jeszcze był to taki etap początkowy, jeżeli chodzi o projekt ustawy. Teraz już wiemy, że ustawę przyjęto i proceduje się dalej w Senacie.

Odnosząc się do tej poprawki po zasięgnięciu pewnej opinii, powiem… Szanowni Państwo, uważamy – oczywiście jeżeli mogę wyrazić opinię – że nie jest ona konieczna ze względu na to, że tak naprawdę mówi to samo, tylko z użyciem troszeczkę innej terminologii… To jest nasze zdanie po wspólnej analizie tego w naszym środowisku gminy i starostwa powiatu nowotarskiego.

Szanowni Państwo, bardzo proszę, żeby, jeżeli byłaby taka możliwość, ta ustawa mogła pójść dalej, byśmy mogli w końcu, dokładnie po 38 latach zacząć tak naprawdę korzystać z prawa własności gruntów, jakie daje nam konstytucja, byśmy mogli już spokojnie operować gruntem, który mamy na terenie Lipnicy Wielkiej.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję bardzo.

Zgłaszam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Czy są inne wnioski, czy głosy? Nie słyszę.

W związku z tym poddamy mój wniosek pod głosowanie.

Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (14)

Dziękuję.

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o łączne wyniki z głosowaniami zdalnymi.

14 za, jednogłośnie.

Ustawa została przyjęta.

Z tego, co wiem, wynika, że pan Ryszard Bober jest chętny, żeby być senatorem sprawozdawcą. Zgadza się?

(Senator Ryszard Bober: Tak. Dwie komisje…)

Dobrze. Będzie sprawozdawcą dwóch komisji.

(Rozmowy na sali)

Dziękuję wszystkim za obecność…

(Głos z sali: Dziękuję bardzo.)

…za szybką, sprawną pracę. Panu ministrowi również.

W związku z tym, że wyczerpaliśmy porządek obrad, w imieniu przewodniczących dwóch komisji, pana senatora Frankiewicza i moim, zamykam posiedzenie komisji rolnictwa i komisji samorządu terytorialnego i administracji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 18 minut 44)