Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej (nr 117) w dniu 05-10-2022
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej (117.)

w dniu 5 października 2022 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o wypowiedzeniu Porozumienia między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Ludową Republiką Angoli o przyjaźni i współpracy, podpisanego w Luandzie dnia 4 grudnia 1978 r. (druk senacki nr 818, druki sejmowe nr 2431 i 2605).

2. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Gruzją w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania, podpisanej w Tbilisi dnia 7 lipca 2021 r. (druk senacki nr 819, druki sejmowe nr 2529 i 2592).

3. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Indii o wzajemnej pomocy prawnej w sprawach karnych, podpisanej w Nowym Delhi dnia 25 kwietnia 2022 r. (druk senacki nr 820, druki sejmowe nr 2538 i 2604).

4. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Porozumienia między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii o wygaśnięciu skutków prawnych artykułu 11 ustęp 3 Umowy między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Austrii w sprawie popierania i ochrony inwestycji, sporządzonej w Wiedniu dnia 24 listopada 1988 r. (druk senacki nr 817, druki sejmowe nr 2430 i 2475).

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 34)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Bogdan Klich)

Przewodniczący Bogdan Klich:

Dzień dobry. Witam państwa na kolejnym, sto siedemnastym posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej.

Dzisiaj mamy 4 ratyfikacje, ale zanim przejdę do porządku obrad, to pozwolą państwo, że formalnościom stanie się zadość.

Chciałbym zaproponować uzupełnienie kolejnego posiedzenia komisji spraw zagranicznych, posiedzenia legislacyjnego, o propozycje prezydium, abyśmy w sprawie dokumentów unijnych o sygnaturach odpowiednio COM(2022) 414, 473, 661 oraz JOIN(2022) 21 i 30 wystąpili do rządu o stanowisko.

Czy są jakieś inne propozycje w tej sprawie? Nie. A zdalnie? Też nie.

Rozumiem, że komisja zaakceptowała tę propozycję prezydium.

Przechodzimy, proszę państwa, do realizacji dzisiejszego porządku obrad. W porządku mamy, po pierwsze, rozpatrzenie ustawy o wypowiedzeniu Porozumienia między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Ludową Republiką Angoli o przyjaźni i współpracy; po drugie, rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Gruzją w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania; w punkcie trzecim mamy rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Indii o wzajemnej pomocy prawnej w sprawach karnych, a w punkcie czwartym mamy rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Porozumienia między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii o wygaśnięciu skutków prawnych artykułu 11 ustęp 3 Umowy między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Austrii w sprawie popierania i ochrony inwestycji.

Witam wszystkich senatorów, panie i panów. Gościmy dzisiaj pana ministra Piotra Wawrzyka, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, wraz z zespołem. W imieniu Ministerstwa Finansów jest z nami pani Marta Bułacińska-Karwat, naczelnik wydziału w Departamencie Polityki Podatkowej. Witam panią. Z Ministerstwa Sprawiedliwości jest pani Marzena Górzyńska, naczelnik wydziału w Departamencie Współpracy Międzynarodowej i Praw Człowieka. Witam panią. No i wreszcie pan Piotr Kulik, główny specjalista w Departamencie Handlu i Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Witam pana. Są z nami zdalnie eksperci naszej komisji, pan gen. prof. Mieczysław Bieniek, pani prof. Lena Kolarska-Bobińska, pan Eugeniusz Smolar, pan gen. Jarosław Stróżyk, pan Adam Traczyk i pan Marcin Zaborowski. Witam wszystkich państwa na posiedzeniu komisji.

I przechodzimy do…

A jeszcze zapytam, czy jest zgoda na taki porządek obrad. Nie słyszę głosów sprzeciwu.

W związku z tym będziemy postępować zgodnie z przedstawionym przeze mnie porządkiem obrad.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o wypowiedzeniu Porozumienia między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Ludową Republiką Angoli o przyjaźni i współpracy, podpisanego w Luandzie dnia 4 grudnia 1978 r. (druk senacki nr 818, druki sejmowe nr 2431 i 2605)

Przechodzimy do punktu pierwszego: rozpatrzenie ustawy o wypowiedzeniu Porozumienia między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Ludową Republiką Angoli o przyjaźni i współpracy, podpisanego w Luandzie dnia 4 grudnia 1978 r.

Panie Ministrze, proszę o przedstawienie dokumentu.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Piotr Wawrzyk:

Porozumienie między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Ludową Republiką Angoli o przyjaźni i współpracy, podpisane w Luandzie 4 grudnia 1978 r., mimo że formalnie rzecz biorąc jest umową wciąż obowiązującą, to jednak nie jest wykonywane. Ponadto niektóre jego postanowienia budzą wątpliwości konstytucyjne w kontekście konstytucji z 2 kwietnia 1997 r.

Rzecz w tym, że poza wszystkimi kwestiami merytorycznymi używane są w nim sformułowania odwołujące się do zasad marksizmu-leninizmu, do współpracy i jedności działania między krajami wspólnoty socjalistycznej, czyli inaczej mówiąc jest to umowa archaiczna. Została ona ratyfikowana przez Radę Państwa PRL 30 grudnia 1982 r. i opublikowana w Dzienniku Ustaw w 1984 r. pod poz. 147.

To jest chyba jedna z ostatnich, jeżeli nie ostatnia umowa tego rodzaju, która jest opublikowana w Dzienniku Ustaw jeszcze Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Mam na myśli kontekst współpracy krajów socjalistycznych. Jest ona pisana archaicznym językiem. Ale zwracam Wysokiej Komisji uwagę na to, że być może jeszcze się tego rodzaju umowy pojawią, dlatego że nie wszystkie umowy w okresie PRL były publikowane w Dziennikach Ustaw, a prowadzimy w tej chwili kwerendę archiwów na ten temat. Jeszcze nie wszystkie archiwa zostały zdigitalizowane. Z tych, które zostały zdigitalizowane, to jest ostatnia tego rodzaju umowa. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Bogdan Klich:

Dziękuję bardzo.

Otwieram dyskusję na ten temat.

Zapytam najpierw Biuro Legislacyjne, czy są jakieś zastrzeżenia prawne do ustawy o wypowiedzeniu tego porozumienia.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.

Przewodniczący Bogdan Klich:

Cieszę się.

Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w niniejszej sprawie? Nie widzę chętnych.

Sprawa jest chyba dosyć jasna. Państwo w Ministerstwie Spraw Zagranicznych porządkują archiwa, jak pan minister powiedział, przy okazji odnajdują złogi, w związku z tym należy je rozpatrzyć.

Kto z państwa zatem – zapytam senatorów, panów i panie senator – jest za przyjęciem, za rekomendacją przez Komisję Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej ustawy o wypowiedzeniu porozumienia między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Ludową Republiką Angoli o przyjaźni i współpracy, porozumienia podpisanego w Luandzie 4 grudnia 1978 r.? (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Proszę o podanie wyników uwzględniających głosowanie zdalne.

Proszę państwa, jednogłośnie, przy 6 głosach za, komisja pozytywnie zaopiniowała przyjęcie ustawy o wypowiedzeniu porozumienia między PRL a Ludową Republiką Angoli z 4 grudnia 1978 r.

Dziękuję bardzo.

Przechodzimy do punktu drugiego.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel: Panie Przewodniczący, jeszcze sprawozdawca.)

Sprawozdawca będzie wyznaczony zbiorowo do 4 punktów.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel: Aha, dobrze.)

Są kandydatury.

Punkt 2. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Gruzją w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania, podpisanej w Tbilisi dnia 7 lipca 2021 r. (druk senacki nr 819, druki sejmowe nr 2529 i 2592)

W punkcie drugim mamy rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Gruzją w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania. To jest umowa podpisana w Tbilisi dnia 7 lipca 2021 r., więc świeża.

Panie Ministrze, bardzo proszę o przedstawienie tej ustawy o umowie.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Piotr Wawrzyk:

Tak.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Istniejąca umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z Gruzją nie odpowiada w pełni obecnym priorytetom polityki podatkowej Polski nakierowanym na uszczelnienie systemu podatkowego. Konieczność związania się nową umową wynika ponadto z prac prowadzonych w ramach OECD, mających na celu zwalczanie erozji bazy podatkowej, co stanowi ważną inicjatywę, która może przynieść długofalowe pozytywne skutki dla prowadzenia przez Polskę działań na poziomie krajowym i międzynarodowym zapobiegających utracie dochodów podatkowych.

Instrumentem, który ma za zadanie wdrożenie wybranych rozwiązań wypracowanych w projekcie BEPS, jest konwencja wielostronna implementująca środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przynoszenia zysków. Zarówno Polska, jak i Gruzja przystąpiły do tej konwencji, a zawarcie niniejszej umowy jest niezbędne do wprowadzenia minimalnego standardu BEPS oraz najnowszych standardów w zakresie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych w aktualnie obowiązującej wersji konwencji modelowej OECD w tej sprawie.

Związanie Rzeczypospolitej Polskiej przedmiotową umową nastąpi w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, bowiem na podstawie art. 89 ust. 1 konstytucji kwestie objęte umową są regulowane ustawą, a w związku z tym konieczne jest również przeprowadzenie na podstawie pktu 5 tego ustępu procedury związania Rzeczypospolitej w drodze tzw. dużej ratyfikacji. Zgodnie zaś z art. 217 konstytucji nakładanie podatków i innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatku, następuje w drodze ustawy. Tym samym konieczne jest również przeprowadzenie procedury ratyfikacyjnej ustawy. Mając na względzie fakt, że niniejsza umowa obejmuje swoim zakresem kwestie związane z podatkami dochodowymi, a więc spełnia przesłanki określone w art. 89 ust. 1 pkt 5, należy uznać za konieczne zastosowanie trybu związania umową w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.

Dlatego też w imieniu Rady Ministrów wnoszę o przyjęcie ustawy o ratyfikacji umowy. Dziękuję.

Przewodniczący Bogdan Klich:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Mamy świadomość tego, w ramach jakiej procedury będziemy się pochylać nad tą umową.

Chciałbym zapytać, czy są jakieś pytania do pana ministra.

Proszę Biuro Legislacyjne o przedstawienie opinii.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Dziękuję bardzo.

Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Do rozpatrywanej przez Wysoką Komisję ustawy Biuro Legislacyjne uwag nie zgłasza. Dziękuję.

Przewodniczący Bogdan Klich:

Dziękuję bardzo.

Otwieram dyskusję.

Czy są jakieś uwagi, głosy, wątpliwości ze strony pań i panów senatorów w niniejszej sprawie? A zdalnie?

Sprawa jest jasna, a w związku z tym przechodzimy do głosowania.

Przypominam, że rozpatrujemy ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Gruzją w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania, podpisanej w Tbilisi dnia 7 lipca 2021 r.

Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem tej ustawy o ratyfikacji niniejszej umowy? (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

I proszę o podanie zbiorczych wyników.

Również jednogłośnie, przy 6 głosach za – muszę to powiedzieć – ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Gruzją w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania z Tbilisi z dnia 7 lipca 2021 r. została zaopiniowana przez komisję pozytywnie.

Dziękuję państwu bardzo.

Punkt 3. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Indii o wzajemnej pomocy prawnej w sprawach karnych, podpisanej w Nowym Delhi dnia 25 kwietnia 2022 r. (druk senacki nr 820, druki sejmowe nr 2538 i 2604)

Przechodzimy do punktu trzeciego: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Indii o wzajemnej pomocy prawnej w sprawach karnych, podpisanej w New Delhi dnia 25 kwietnia 2022 r.

Panie Ministrze, bardzo proszę o przedstawienie tego dokumentu.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Piotr Wawrzyk:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Wysoka Komisjo!

Obecnie w relacjach między Polską a Indiami brak jest umowy regulującej problematykę współpracy prawnej w sprawach karnych. Dotychczasową współpracę opartą o zasadę wzajemności i kodeks postępowania karnego uznać należy za mało efektywną i niewystarczającą. Ratyfikacja i wejście w życie niniejszej umowy przyczyni się do zwiększenia skuteczności działań polskich organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości, a w konsekwencji do ochrony polskiego społeczeństwa poprzez efektywniejsze zwalczanie przestępczości.

Przedmiotowa umowa jest wzorowana na wiążących Polskę umowach dwustronnych, a także na przepisach umów wielostronnych, których Polska jest stroną, w tym Konwencji o pomocy prawnej w sprawach karnych pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Umowa w sposób szczegółowy reguluje kwestie związane z problematyką pomocy prawnej prokuratur i sądów w sprawach karnych. Dla ułatwienia współpracy w kontaktach pomiędzy władzami, organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości obydwu państw pośredniczyć będą organy centralne. Po stronie polskiej będzie to minister sprawiedliwości lub prokurator generalny albo osoba wyznaczona przez ministra sprawiedliwości lub prokuratora generalnego. W celu zwiększenia efektywności działań strony będą uprawnione do utrzymywania kontaktów bezpośrednich, co umożliwi skuteczną współpracę, w szczególności w sprawach wyjątkowo pilnych. Ponadto umowa w sposób jednoznaczny ustala wymogi formalne wniosków, co przyczyni się do ograniczenia przypadków ich odrzucenia.

Art. 89 ust. 1 pkt 2 i 5 konstytucji enumeratywnie wymienia sytuacje, w których niezbędna jest ratyfikacja umowy międzynarodowej za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, a niniejsza umowa właśnie obejmuje swoim zakresem wolności, prawa i obowiązki obywatelskie określone w konstytucji oraz sprawy należące do materii ustawowej. Należy zatem uznać za konieczne zastosowanie trybu tzw. dużej ratyfikacji.

W imieniu Rady Ministrów wnoszę o przyjęcie ustawy wyrażającej zgodę na ratyfikację umowy. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Bogdan Klich:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Czy są jakieś pytania do pana ministra w sprawie tej umowy? Nie widzę zgłoszeń.

W związku z tym proszę Biuro Legislacyjne o przedstawienie opinii.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Dziękuję bardzo.

Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do tej ratyfikacji. Dziękuję.

Przewodniczący Bogdan Klich:

Również dziękuję.

Panie i panów senatorów chciałbym zapytać, czy są jakieś głosy, pytania, wątpliwości do pana ministra w tej sprawie. Nie widzę zgłoszeń.

W związku z tym zamykam dyskusję na ten temat.

I proszę teraz o głosowanie w tej sprawie.

Kto jest za przyjęciem ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Indii o wzajemnej pomocy prawnej w sprawach karnych, podpisanej w New Delhi dnia 25 kwietnia 2022 r.? (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

I proszę o podanie zbiorczych wyników.

Stwierdzam, że jednogłośnie, przy 6 głosach za, ustawa o ratyfikacji umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Indii o wzajemnej pomocy prawnej w sprawach karnych, podpisanej w New Delhi dnia 25 kwietnia 2022 r., została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej.

Dziękuję państwu bardzo.

Punkt 4. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Porozumienia między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii o wygaśnięciu skutków prawnych artykułu 11 ustęp 3 Umowy między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Austrii w sprawie popierania i ochrony inwestycji, sporządzonej w Wiedniu dnia 24 listopada 1988 r. (druk senacki nr 817, druki sejmowe nr 2430 i 2475)

Przechodzimy do punktu czwartego: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Porozumienia między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii o wygaśnięciu skutków prawnych artykułu 11 ustęp 3 Umowy między PRL a Republiką Austrii w sprawie popierania i ochrony inwestycji, sporządzonej w Wiedniu dnia 24 listopada 1988 r.

Pan minister Wawrzyk ma głos. Bardzo proszę.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Piotr Wawrzyk:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Ten projekt ustawy dotyczy ostatniego kraju, z którym Polska jeszcze nie wypowiedziała umowy o tzw. popieraniu i ochronie inwestycji. Stało się to konieczne w następstwie orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 6 marca 2018 r. w tzw. sprawie Achmea. Po wydaniu tego wyroku Komisja Europejska zaproponowała państwom członkowskim porozumienie o wygaśnięciu dwustronnych traktatów inwestycyjnych, które zostało podpisane w Brukseli 5 maja 2020 r. Początkowo Austria nie wyraziła zgody na rozwiązanie dwustronnego traktatu za porozumieniem stron i nie przystąpiła do wspomnianego porozumienia. W związku z takim stanowiskiem Austrii Polska wypowiedziała przedmiotową umowę. Wypowiedzenie to stało się skuteczne w dniu 16 października 2019 r., niemniej zgodnie z art. 11 ust. 3 tejże umowy inwestycje dokonane przed wejściem w życie wypowiedzenia podlegają ochronie zgodnie z jej postanowieniami przez 10 lat od czasu wygaśnięcia umowy. Ostatecznie pod naciskiem Komisji Europejskiej Austria wyraziła gotowość do zakończenia obowiązywania tej klauzuli poprzez podpisanie specjalnego porozumienia. Tak więc to jest efekt tych właśnie zabiegów.

Ponieważ materia również mieści się w postanowieniach art. 89 ust. 1, stąd konieczne jest zastosowanie procedury deratyfikacji w drodze umowy.

W imieniu Rady Ministrów wnoszę o przyjęcie tej umowy. Dziękuję.

Przewodniczący Bogdan Klich:

No właśnie, to jest raczej deratyfikacja aniżeli ratyfikacja. W każdym razie…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Piotr Wawrzyk: Tak, deratyfikacja porozumienia.)

No właśnie.

W każdym razie dziękuję, Panie Ministrze, za przedstawienie tego aktu prawnego.

Proszę bardzo Biuro Legislacyjne o podzielenie się z nami swoją opinią.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Dziękuję bardzo.

Nie zgłaszamy uwag do ustawy.

Przewodniczący Bogdan Klich:

Świetnie.

Czy państwo senatorowie mają jakieś uwagi, pytania, wątpliwości?

Niniejszym otwieram dyskusję.

Nie widzę zgłoszeń.

W związku z tym zamykam dyskusję.

Przechodzimy do głosowania nad ustawą o ratyfikacji Porozumienia między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii o wygaśnięciu skutków prawnych artykułu 11 ustęp 3 Umowy między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Austrii w sprawie popierania i ochrony inwestycji, sporządzonej w Wiedniu dnia 24 listopada 1988 r.

Kto z państwa jest za? (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

I proszę o podanie zbiorowych wyników.

Niesłychana jednomyślność dzisiaj. Jednogłośnie, przy 6 głosach za, komisja pozytywnie zaopiniowała ustawę o ratyfikacji Porozumienia między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii o wygaśnięciu skutków prawnych artykułu 11 ustęp 3 Umowy między PRL a Republiką Austrii w sprawie popierania i ochrony inwestycji, sporządzonej w Wiedniu dnia 24 listopada 1988 r.

Dziękuję państwu bardzo.

Pozostaje nam wyznaczenie senatora sprawozdawcy.

Pan senator Szwed wyraził wolę bycia naszym sprawozdawcą.

Czy pan senator to podtrzymuje?

Senator Aleksander Szwed:

Tak, Panie Przewodniczący, podtrzymuję.

Przewodniczący Bogdan Klich:

Czy możemy zatem, jako komisja, upoważnić pana senatora do sprawozdawania w naszym imieniu w sprawie tych 4 aktów prawnych?

(Głos z sali: Oczywiście.)

Jeśli tak, to pan senator Szwed będzie naszym sprawozdawcą.

Dziękuję państwu za uwagę i za obecność.

Zamykam posiedzenie komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 55)