Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej (nr 126), Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (nr 118) w dniu 07-09-2022
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej (126.)

oraz Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (118.)

w dniu 7 września 2022 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 48. posiedzeniu Senatu do ustawy o szczególnym wsparciu podmiotów poszkodowanych w związku z sytuacją ekologiczną na rzece Odrze (druk senacki nr 794).

(Początek posiedzenia o godzinie 22 minut 25)

(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności Wojciech Piecha)

Zastępca Przewodniczącego Wojciech Piecha:

Dobry wieczór państwu.

Otwieram posiedzenie połączonych komisji do spraw… Jest już dwudziesta druga, więc wszystko troszeczkę mi się myli. Otwieram posiedzenie Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej oraz Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 48. posiedzeniu Senatu do ustawy o szczególnym wsparciu podmiotów poszkodowanych w związku z sytuacją ekologiczną na rzece Odrze (druk senacki nr 794)

Przedmiotem obrad komisji będą poprawki do ustawy o ustawie o szczególnym wsparciu podmiotów poszkodowanych w związku z sytuacją ekologiczną na rzece Odrze.

Jest z nami pani minister Anita Czerwińska, sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej, pan dyrektor Mikołaj Tarasiuk i główny legislator, pani Beata Mandylis. Oczywiście jest też z nami pan Marek Wójcik, tak?

(Pełnomocnik do Spraw Legislacyjnych Zarządu Związku Miast Polskich Marek Wójcik: Tak.)

…Ze Związku Miast Polskich. Witam.

Możemy przystąpić do procedowania.

Pani legislator ma głos.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Dziękuję bardzo.

Szanowni Państwo, Biuro Legislacyjne przygotowało zestawienie wniosków. Jak rozumiem, pan przewodniczący za chwilę przeprowadzi głosowanie. Biuro Legislacyjne pogrupowało przedstawione poprawki w ten sposób – myślę, że wszyscy państwo macie zestawienie wniosków – że głosowanie nad częścią poprawek będzie głosowaniem łącznym ze względu na to, że materia tych poprawek wiąże się ze sobą. To będą poprawki nr 1–4, 6–13 i poprawka nr 15.

To są poprawki pani senator Hibner. Ich celem jest rozszerzenie zakresu przedmiotowego ustawy o dodatkowy rodzaj wsparcia dla podmiotów uprawnionych w postaci zwolnienia z obowiązku opłacania nieopłaconych składek ubezpieczeniowych i składek na rzecz niektórych funduszy, wpisanie do ustawy okresu stosowania wsparcia, określenie w załączniku do ustawy rodzajów działalności objętych wsparciem, uzależnienie wysokości wsparcia od wysokości przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw i wskazanie, że świadczenie pieniężne nie ma charakteru jednorazowego.

Następnie jest poprawka nr 5, która jest poprawką popartą przez komisje, i z tego, co wiem, przychyla się do niej rząd. To jest poprawka nr 5, która koryguje błąd w zakresie aktualności danych zawartych w rejestrze REGON koniecznych do oceny spełnienia warunku uzyskania wsparcia. Poprawka nr 5 wyklucza się z tą grupą poprawek zawartą we wniosku pani senator Hibner. Zatem gdyby poprawki pani senator zostały poparte przez komisje, to wtedy nad poprawką nr 5 nie przeprowadza się głosowania.

Poprawka nr 14 zmierza do przyznania radom gmin prawa do zwolnienia niektórych grup przedsiębiorców z podatku od nieruchomości od gruntów lub budynków związanych z prowadzeniem działalności oraz do uzyskania z budżetu państwa przez gminy rekompensaty dochodów utraconych z tego tytułu. To wszystko. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Wojciech Piecha:

Dziękuję bardzo.

Pani Minister, może powie coś pani na temat tych poprawek, które pani poprawki popiera, a które nie.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Anita Czerwińska:

Chciałam powiedzieć, że jestem trochę zaskoczona, bo w świetle poprzedniej dyskusji państwo tutaj powoływali się na zasady prawidłowych technik legislacyjnych, odwoływali się państwo do demokratycznego państwa prawa, a tymi poprawkami państwo jakby nie wykonują tego, do czego Senat jest zobligowany, także konstytucją. Ustawa jest zmieniona w sposób systemowy, czego Senat nie ma w swoich kompetencjach, uprawnieniach. To tyle, jeśli chodzi o poszanowanie konstytucji.

Co do samych poprawek… Państwo już o nich wspominali, więc oczywiście nie jesteśmy nimi zaskoczeni, może jedynie formą, w jakiej państwo to zrobili. Mam pytanie: co spowodowało, że zmienili państwo ten termin? Musimy zmienić termin, ponieważ była oczywista omyłka pisarska legislatora, czyli był dwudziesty i dwudziesty drugi, ale państwo przy okazji zmienili datę dzienną na 1 lipca. Czy państwo wiedzą, że GUS podaje dane na trzydziesty pierwszy dzień? Czy mają państwo tego świadomość? Dziękuję bardzo.

Popieramy poprawkę nr 5. Co do reszty poprawek, tak jak mówiłam, jesteśmy przeciwni.

Zastępca Przewodniczącego Wojciech Piecha:

Proszę, Pani Legislator.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Dziękuję bardzo.

Szanowni Państwo, w odpowiedzi na stanowisko pani minister chciałam powiedzieć tak. Po pierwsze, poprawki, które są zawarte w tym zestawieniu, to nie są poprawki Biura Legislacyjnego. To są poprawki pani senator Hibner. W związku z tym proszę nie utożsamiać mojego stanowiska jako przedstawiciela…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

…Biura Legislacyjnego z poprawkami pani senator Hibner.

Jeżeli chodzi o zakres poprawek zgłaszanych w Senacie, Biuro Legislacyjne od wielu lat zna zakres poprawek, które może wprowadzać do tekstu ustawy. Poprawki przedstawione przez panią senator nie wykraczają poza uprawnienia Senatu w tym zakresie. Są bezpośrednio związane z treścią ustawy uchwalonej przez Sejm. Wszystkie poprawki odnoszą się bezpośrednio do przepisów tej ustawy i nie wykraczają poza zakres ustawy. To jest jedna uwaga.

Druga uwaga. Jeżeli chodzi o 1 lipca, rozumiem, że mówi pani minister o poprawkach, które są przedstawione przez panią senator. Jeżeli pani minister… Tak jak mówię, to nie są poprawki Biura Legislacyjnego. Biuro Legislacyjne zwróciło uwagę, że w poprawce nr 4, w art. 3 w ust. 1 pkt 1 i w ust. 2 rzeczywiście nie mamy do czynienia z datą 31 lipca, tylko 1 lipca, ale moim zadaniem jako przedstawiciela Biura Legislacyjnego nie jest negowanie merytorycznej treści poprawki. Jeżeli wnioskodawca proponuje takie terminy… A ponieważ jest to w 2 miejscach, trudno mi przypuszczać, żeby to był błąd. Gdyby to było tylko w jednym miejscu, na pewno wyjaśniałabym to z panią senator, uważając, że jest to błąd. Jeżeli jest to w 2 miejscach, przypuszczam, że taki jest zamysł wnioskodawczyni. W związku z tym ewentualnie bardzo proszę, aby pani senator przedstawiła swoje stanowisko, ewentualnie zmieniła daty, ponieważ pani senator jako wnioskodawczyni może teraz na posiedzeniu komisji zmienić daty wskazane w art. 3 ust. 1 pkt 1 i w ust. 2 z 1 lipca na 31 lipca, uznając, że jest to błąd. To jest w gestii pani senator Hibner. Myślę, że odpowiedziałam na zarzuty strony rządowej. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Wojciech Piecha:

Poproszę panią senator Hibner o ustosunkowanie się do głosów pani minister i pani legislator.

Senator Jolanta Hibner:

Stanowisko minister znam, więc nie będę tutaj prowadziła polemiki. Ja rozumiem, że chodzi o poprawkę nr 4, że jest 1 lipca 2022 zamiast 31 lipca, tak?

(Głos z sali: Tak.)

Podejrzewam, że tak mogło się zdarzyć na skutek szybkiego pisania. W takim razie w art. 3 pkt 1 oczywiście powinna być data 31 lipca, bo już w kolejnych jest termin…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

31 lipca, tak. Tak że tutaj nie mamy żadnych wątpliwości.

I oczywiście też w poprawce nr 13, tam, gdzie jest zapis, że płatnik składek na dzień 31 lipca… To jest poprawka nr 13. Tam też jest 31 lipca.

(Głos z sali: Czyli jeszcze w poprawce nr 13…)

W której poprawce?

(Głos z sali: W trzynastej.)

Tak, w trzynastej.

Zastępca Przewodniczącego Wojciech Piecha:

Przechodzimy do głosowania.

Będziemy głosowali łącznie nad poprawkami nr 1–4, 6–13 i 15 wraz z tą autopoprawką pani senator Hibner.

Kto jest za przyjęciem tych poprawek?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wynik głosowania: 9 senatorów za przyjęciem tych poprawek, 6 przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawki zostały przyjęte.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Teraz poprawka nr 14.)

Aha, jeszcze poprawka nr 14.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: To jest ta, która dotyczyła rady gminy.)

Dobrze.

Stanowisko rządu w sprawie poprawki nr 14?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Anita Czerwińska:

Przeciw.

Zastępca Przewodniczącego Wojciech Piecha:

Przeciw.

Przechodzimy…

Senator Jolanta Hibner:

Przepraszam. Czy to znaczy, że należy rozumieć, że rząd mówi, że rada może wprowadzić zwolnienie z podatku, ale nie wprowadzi rekompensaty. Czy tak można to rozumieć?

Zastępca Przewodniczącego Wojciech Piecha:

Pani minister wypowiedziała się na ten temat.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Anita Czerwińska: Tak to należy zrozumieć.)

Tak to należy zrozumieć.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 14?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wynik głosowania: 10 głosów za, 6 przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawka została przyjęta.

Dziękuję bardzo.

Zamykam posiedzenie połączonych komisji…

(Głos z sali: Jeszcze sprawozdawca.)

Sprawozdawca. Ja nadal będę sprawozdawcą.

Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 22 minut 38)