Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw Klimatu (nr 70), Komisji Ustawodawczej (nr 261), Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (nr 175) w dniu 21-07-2022
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw Klimatu (70.),

Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (175.)

oraz Komisji Ustawodawczej (261.)

w dniu 21 lipca 2022 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 46. posiedzeniu Senatu do projektu ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw.

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 31)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Ustawodawczej Krzysztof Kwiatkowski)

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Szanowni Państwo, w imieniu 3 przewodniczących – pana przewodniczącego Zygmunta Frankiewicza, pana przewodniczącego Gawłowskiego i własnym – otwieram wspólne posiedzenie komisji samorządu terytorialnego, Komisji Nadzwyczajnej do spraw Klimatu oraz Komisji Ustawodawczej.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 46. posiedzeniu Senatu do projektu ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw

W porządku posiedzenia mamy rozpatrzenie wniosków do projektu ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw.

Wnioskodawcą jest pan senator Gawłowski.

I proszę o przedstawienie wniosków.

Senator Stanisław Gawłowski:

Panie Przewodniczący! Wysokie Komisje! Szanowni Państwo!

Oba wnioski wynikają z dyskusji, która się odbyła w trakcie pierwszego czytania. Pierwszy z tych wniosków dotyczy zwiększenia odległości inwestycji – chodzi o zwolnienie z obowiązku sporządzania raportów oddziaływania na środowisko w przypadku inwestycji w energetyce odnawialnej do 20 MW – od obszarów chronionych przyrodniczo do 2 km. Takie były wskazania tak naprawdę wszystkich organizacji pozarządowych środowiskowych, tego oczekiwały. W związku z tym tego typu poprawka, taki wniosek został zgłoszony.

(Głos z sali: Elektrowni wiatrowych?)

Elektrowni wiatrowych, tak. Ale to nie oznacza, że nie można na tym terenie budować. Oznacza to tylko i wyłącznie tyle, że trzeba sporządzić raport oddziaływania na środowisko. Jeżeli z tego raportu będzie wynikać, że można realizować inwestycję, to będzie można ją realizować. Tutaj wprowadzamy przepis, który inwestycje do 20 MW zwalnia z takiego obowiązku.

Druga poprawka dotyczy kwot, które mają być przeznaczone – kwot związanych z powstającymi w przyszłości instalacjami wiatrakowymi – do budżetów gmin. Bardzo często te przedsięwzięcia są realizowane na terenach gmin bardzo biednych i to jest często jedyna infrastruktura, dzięki której te gminy mogą mieć dodatkowe przychody. W związku z tym zaproponowaliśmy takie rozwiązanie, po dyskusji… W ustawie jest zapis mówiący o 5% wartości wytworzonej i sprzedanej w danym miesiącu energii elektrycznej. Zaproponowaliśmy 3%, ale nie więcej niż 80 tysięcy zł od 1 MW mocy zainstalowanej na danym terenie. Chodzi generalnie o to, żeby w już systemie aukcyjnym przedsiębiorca wiedział, że musi skalkulować 80 tysięcy rocznie. To oznacza, że on będzie mógł we własnych planach przyjąć właściwe założenia. 80 tysięcy to nie jest jakieś nadzwyczajne obciążenie. No, wytworzona 1 MWh to jest w przeliczeniu mocy wytwórczych 22 zł. Tak więc to nie jest jakaś nadzwyczajna… 22 zł rocznie. To nie jest nadzwyczajne obciążenie dla… Nie, przepraszam, 22 zł w przypadku 1 MWh wytworzonej – żeby precyzyjnie powiedzieć. To nie jest nadzwyczajne obciążenie. Dla gmin wiejskich, na terenie których tego typu instalacje powstają i które mają dzisiaj budżety na poziomie średnio 30 milionów, nawet mniej – patrzę na pana przewodniczącego Frankiewicza, który mówi, że mniej – taka farma 10 MW to jest dodatkowo, powiedzmy, 800 tysięcy zł. To jest bardzo dużo pieniędzy. A często to są farmy o mocy 20 MW czy nawet więcej. Te gminy rzeczywiście miałyby ogromne wsparcie finansowe i te pieniądze mogłyby przeznaczyć na walkę z ubóstwem energetycznym, na zmianę systemu zaopatrzenia w energię w gospodarstwach domowych na terenie gminy czy też wprost na programy społeczne, socjalne. Jeżeli mamy tym ludziom dać szasnę na to, żeby mieli jakiś udział w tym, że na terenie gminy jest zlokalizowana farma elektrowni wiatrowej, to, wydaje się – a ja jestem o tym przekonany – tego typu rozwiązanie jest wskazane i potrzebne. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Dziękuję bardzo.

W tym miejscu chciałbym przywitać gości. Jest z nami zastępca dyrektora Departamentu Odnawialnych Źródeł Energii w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, pan Łukasz Tomaszewski. Witam także naszego legislatora, pana Mirosława Reszczyńskiego.

Zapytam przedstawiciela rządu, czy chce przedstawić stanowisko odnośnie do tych poprawek. Później oddam głos panu mecenasowi, a następnie będzie dyskusja. Pan senator już się zapisał.

Czy pan dyrektor… Bardzo proszę.

Zastępca Dyrektora Departamentu Odnawialnych Źródeł Energii w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Łukasz Tomaszewski:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo, na wstępie chciałbym podtrzymać stanowisko rządu wobec tego projektu. Nie możemy go poprzeć ze względu na to, że wypracowaliśmy własne rozwiązania dla tego obszaru. I to bardzo krótko, po tej wczorajszej dyskusji, chciałbym dzisiaj potwierdzić.

I poprawki. Pan przewodniczący mówił o 80 tysiącach zł, o tej granicy górnej. W wypowiedzi pana senatora wybrzmiało bardzo wyraźnie, że to jest opłata roczna, natomiast z treści tej poprawki nie wynika, że to jest opłata roczna. Myślę, że zasadne jest, żeby to ewentualnie doprecyzować. Dziękuję bardzo.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Przedstawiciel Biura Legislacyjnego…

Ja od razu mam pytanie, jako współwnioskodawca, w kontekście tej uwagi pana dyrektora, za którą dziękuję. Czy my jeszcze na tym etapie możemy doprecyzować, że jest to opłata roczna?

Bardzo proszę, Panie Mecenasie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Szanowni Panowie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Oczywiście można zmodyfikować tę poprawkę. Autorzy poprawki za zgodą komisji mogą w tym zakresie przeprowadzić modyfikację. Dziękuję.

(Senator Stanisław Gawłowski: To ja poproszę pana mecenasa, żeby doprecyzował, że rzeczywiście chodzi o opłatę roczną.)

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

To pan mecenas myśli i formułuje…

A ja oddaję głos panu senatorowi.

Senator Wojciech Piecha:

Panie Przewodniczący, w tym samym temacie. Ale już tu zostało wyjaśnione, że to jest opłata roczna. Gdyby to była opłata miesięczna, to ta opłata wyniosłaby 2 miliony zł za 1 wiatrak, a to byłaby bardzo duża suma. Dziękuję.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Szanowni Państwo, chwila dla pana mecenasa…

Może ktoś z państwa chce zabrać głos? Wtedy unikniemy niezręcznej ciszy.

(Senator Magdalena Kochan: Pan przewodniczący tak interesująco mówi, że…)

Pan przewodniczący Gawłowski, tak. Czy pan przewodniczący Gawłowski jeszcze…

(Senator Stanisław Gawłowski: Czy na pewno chcecie słuchać o wiatrakach?)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Wyrazimy swoje zaniepokojenie w kontekście infrastruktury energetycznej, nad którą pracujemy, w związku z informacją o odwołaniu pełnomocnika rządu do spraw infrastruktury energetycznej.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Pan mecenas już jest gotowy.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Szanowni Państwo, wydaje nam się, że w tym przypadku wystarczająca będzie modyfikacja zdania drugiego w ust. 1 proponowanego art. 8a. Wydaje się, że jego brzmienie powinno być następujące: wysokość opłaty, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie może być za dany rok wyższa niż 80 tysięcy zł od 1 MWh mocy zainstalowanej elektrowni wiatrowej.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Szanowni Państwo, widzę, że nie ma głosów sprzeciwu ze strony komisji. Jak za chwilę będziemy głosować, bo to jest druga w kolejności poprawka, to poprawka ta będzie w brzmieniu takim, które przedstawił pan mecenas.

Szanowni Państwo, przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 1.

To jest ta, która mówi o odległości 2 km w przypadku obszarów chronionych.

Kto z pań i panów senatorów jest za poparciem tej poprawki? Proszę o podniesienie ręki.

19 senatorów na sali jest za.

Kto jest przeciwny?

Kto się wstrzymał?

Bez głosów sprzeciwu, 4 senatorów się wstrzymało.

Proszę o zakończenie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników głosowania.

30 głosów za, bez głosów sprzeciwu, 12 senatorów się wstrzymało.

Poprawka została przyjęta.

I przechodzimy do poprawki nr 2.

Przypominam… Pan mecenas jeszcze raz przypomni, na czym polega modyfikacja tej poprawki.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

W poprawce nr 2 modyfikacji ulega zdanie drugie w ust. 1 proponowanego art. 8a. Zacytuję jego brzmienie: wysokość opłaty, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie może być za dany rok wyższa niż 80 tysięcy zł od 1 MWh mocy zainstalowanej elektrowni wiatrowej.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Bardzo serdecznie dziękuję.

Nie ma pytań.

Kto z pań i panów senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?

20 głosów za na sali.

Kto jest przeciwny?

Nie ma głosów sprzeciwu.

Kto się wstrzymał?

3 senatorów się wstrzymało.

Proszę o zakończenie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników głosowania.

30 głosów za, bez głosów sprzeciwu, 11 senatorów się wstrzymało.

Poprawka została przyjęta.

Czy pan przewodniczący, senator Gawłowski zgodzi się pełnić obowiązki senatora sprawozdawcy?

(Senator Stanisław Gawłowski: Tak. Dziękuję.)

Dziękuję bardzo.

Szanowni Państwo, więcej zgłoszeń nie ma.

Zamykamy posiedzenie 3 połączonych komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 42)