Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (nr 110) w dniu 20-07-2022
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (110.)

w dniu 20 lipca 2022 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o rezerwach strategicznych (druk senacki nr 765, druki sejmowe nr 2414, 2419 i 2419-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 01)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodnicząca Maria Koc)

Przewodnicząca Maria Koc:

Dzień dobry.

Szanowni Państwo, zaczynamy sto dziesiąte posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności

Witam państwa bardzo serdecznie.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o rezerwach strategicznych (druk senacki nr 765, druki sejmowe nr 2414, 2419 i 2419-A)

Dzisiaj na tym pierwszym porannym posiedzeniu będziemy pracować nad ustawą o zmianie ustawy o rezerwach strategicznych; druk senacki nr 765, druki sejmowe nr 2414, 2419 i 2419-A.

Ustawa rozpatrywana jest w trybie pilnym.

Witam bardzo serdecznie wszystkich państwa, witam państwa senatorów, którzy są zdalnie, pana przewodniczącego Wojciecha Piechę, który jest osobiście na posiedzeniu, pana mecenasa, pracowników kancelarii, którzy są tutaj na sali.

W sposób szczególny witam na naszym posiedzeniu gości. Tym razem zdalnie są z nami pani Izabela Antos, pani minister, podsekretarz stanu, zastępca szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wraz ze współpracownikami, oraz pan prezes Michał Kuczmierowski, prezes Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Witam państwa bardzo serdecznie.

Czy mamy kworum? Mamy kworum.

Dobrze. Bardzo dziękuję.

Proszę o informację, czy na sali znajdują się osoby wykonujące zawodową działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa. Nie widzę zgłoszeń. Dziękuję.

Szanowni Państwo, chciałabym tylko sprawdzić, czy wszyscy państwo senatorowie i goście są podłączeni, są widoczni, mają możliwość zabierania głosu. Tak, dobrze. Bardzo dziękuję.

Wszystkich państwa senatorów, którzy obradują zdalnie – państwo już znacie ten tryb – proszę o to, abyście się upewnili, czy urządzenia macie podłączone do zasilania, proszę o włączenie kamer. Państwo wiedzą, w jaki sposób zapisywać się do głosu, jak zgłaszać poprawki. Nie będę już tych formułek odczytywała.

Szanowni Państwo, tak jak powiedziałam, pracujemy w trybie pilnym nad ustawą o zmianie ustawy o rezerwach strategicznych.

W tym momencie chciałabym oddać głos pani minister.

Pani Minister, bardzo proszę.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Izabela Antos:

Dziękuję bardzo.

Szanowna Pani Przewodnicząca! Szanowne Panie i Panowie Senatorowie!

Przedstawię państwu projekt ustawy o zmianie ustawy o rezerwach strategicznych. W przedmiotowym projekcie zaproponowano zmianę przepisów ustawy o rezerwach strategicznych poprzez wprowadzenie art. 14 ustawy umożliwiającego tworzenie przez prezesa Rady Ministrów rezerw poza Rządowym Programem Rezerw Strategicznych na wniosek organów i podmiotów określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o rezerwach. Po wprowadzeniu tych zmian z wnioskiem o utworzenie rezerw będzie mogło wystąpić wiele podmiotów, w tym minister obrony narodowej, minister spraw wewnętrznych i administracji, ale także inne organy administracji rządowej oraz podmioty realizujące zadania w zakresie bezpieczeństwa i obronności państwa, zarządzania kryzysowego i ochrony infrastruktury krytycznej oraz bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego. Wprowadzenie przepisów szczególnych dotyczących mechanizmu likwidacji rezerw strategicznych utworzonych poza Rządowym Programem Rezerw Strategicznych, tj. na podstawie art. 14… Warto mieć na uwadze, że po wcześniej omówionej zmianie będą to rezerwy tworzone przez prezesa Rady Ministrów z urzędu lub na wniosek uprawnionych organów i podmiotów. Zastosowanie tego trybu będzie możliwe jedynie w przypadku ziszczenia się jednej z dwóch przesłanek: w sytuacji gdy likwidacja rezerw ma na celu zgłoszenie zakłóceń w ciągu dostaw danego asortymentu rezerw wpływających na funkcjonowanie gospodarki lub zaspokojenie podstawowych potrzeb obywateli bądź gdy likwidacja rezerw ma na celu udzielenie pomocy i wsparcia podmiotom prawa międzynarodowego publicznego lub ochronę bezpieczeństwa i obronności państwa. W tym przypadku Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych będzie dokonywała sprzedaży rezerw w oparciu o umowę zawieraną z podmiotem prawa międzynarodowego publicznego.

Celem projektowanych zmian jest stworzenie nowych mechanizmów działania w obszarze zarządzania rezerwami strategicznymi przy jednoczesnej dbałości o racjonalne i efektywne gospodarowanie środkami publicznymi przyznawanymi Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych na wykonywanie jej zadań ustawowych.

Przyjęcie przedmiotowego projektu ustawy uzasadnione jest również koniecznością zintensyfikowania działań w związku z zaistnieniem sytuacji kryzysowej, będącej wynikiem agresji zbrojnej Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. To uzasadnia potrzebę pilnego przyjęcia tego projektu ustawy.

W wyniku prac nad projektem przedmiotowej ustawy w Sejmie projekt został uzupełniony o poprawkę zgłoszoną przez Prawo i Sprawiedliwość, dotyczącą wprowadzenia przepisów zobowiązujących prezesa Rady Ministrów do składania Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych półrocznych sprawozdań z realizacji przez Rządową Agencję Rezerw Strategicznych projektowanych zadań dotyczących likwidacji rezerw.

O potrzebie przyjęcia przedmiotowego projektu ustawy może również świadczyć wynik głosowania w Sejmie, za projektem ustawy głosowało bowiem 428 posłów, 8 posłów było przeciwnych, a 4 posłów się wstrzymało.

W związku z tym uprzejmie proszę komisję o przyjęcie przedmiotowego projektu ustawy w zaproponowanym kształcie. Dziękuję.

Przewodnicząca Maria Koc:

Bardzo dziękuję.

Czy pan prezes Kuczmierowski pragnie jeszcze zabrać głos?

(Prezes Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych Michał Kuczmierowski: Dzień dobry. Chyba nie ma takiej potrzeby. Pani minister kompleksowo to wytłumaczyła. Dziękuję.)

Dziękuję bardzo.

Dobrze, Panie Prezesie, bardzo dziękuję.

W takim razie oddaję głos panu mecenasowi.

Bardzo proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Szanowni Państwo Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Pani Minister! Panie Prezesie!

Biuro nie zgłasza uwag do omawianej ustawy. Dziękuję.

Przewodnicząca Maria Koc:

Bardzo dziękuję, Panie Mecenasie.

Wobec powyższego otwieram dyskusję.

Czy ktoś z państwa senatorów pragnie zabrać głos?

(Głos z sali: Pani senator Hibner się zgłasza.)

Pani senator Danuta Hibner.

Bardzo proszę, Pani Senator, oddaję pani głos.

(Senator Jolanta Hibner: Przepraszam. Jolanta Hibner.)

Przepraszam. Pani Jolanta Hibner. Przepraszam bardzo, Pani Senator.

(Senator Jolanta Hibner: Nie szkodzi.)

To poranna pora, proszę wybaczyć.

Proszę bardzo.

Senator Jolanta Hibner:

Tak, tak, nic nie szkodzi, Pani Mario.

Szanowni Państwo!

Ja chciałabym dopytać o taką sprawę. Korzystając z tego, że przyjmujemy uszczegółowienie, a właściwie rozszerzenie działań, którymi zajmuje się w tej chwili agencja rezerw, chciałabym się dowiedzieć, ile jest w tej chwili węgla w agencji rezerw. Pytam o to ze względu na to, że wiemy, jaka jest sytuacja, i wiemy, jakie są trudności w dostępie. Tak więc chciałabym się dowiedzieć, jak dużo jest i na ile to wystarczy.

I jeszcze chciałabym dopytać o taką sprawę. Ponieważ cały czas sytuacja nie jest wyjaśniona ani w odniesieniu do maseczek, które też były w rezerwie, ani tych, które były wykupione przez handlarza, i wiemy, prasa donosi o tym, że są w tej chwili jakieś sytuacje, które są kompletnie niewyjaśnione, chciałabym się dowiedzieć, ile tych maseczek jest i czy my płacimy za magazynowanie tych maseczek, czy przekazaliśmy je np. do prokuratury jako materiał dowodowy. Pytam, bo to są takie sprawy, które interesują na bieżąco mieszkańców, naszych obywateli. Dziękuję bardzo.

Przewodnicząca Maria Koc:

Bardzo dziękuję.

Czy pani minister zechce odpowiedzieć na te pytania?

(Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Izabela Antos: Tak, oczywiście.)

To bardzo proszę.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Izabela Antos:

Jeśli chodzi o stany rezerw, ilości, są to informacje objęte z mocy samej ustawy klauzulą i nie mogę takich informacji podać w trakcie posiedzenia.

Przewodnicząca Maria Koc:

Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś pytanie?

Bardzo…

(Senator Jolanta Hibner: Przepraszam bardzo, a o maseczkach nic pani nie powiedziała. Czy maseczki są w dalszym ciągu w magazynach? I kto płaci za magazynowanie?)

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Izabela Antos:

Rezerwy medyczne również objęte są klauzulą, wiec informacji o stanie rezerw podać nie mogę. Co do bardziej szczegółowych pytań, to jeśli pani poseł byłaby…

(Przewodnicząca Maria Koc: Senator.)

…jeśli pani senator zechciałaby na piśmie do nas skierować konkretne zapytania, to oczywiście udostępnimy wszystkie informacje. Rezerwy medyczne są w RARS, są one zawiązane… Musiałabym też wiedzieć, czego dokładnie dotyczą pytania. Dzisiaj takich danych przy sobie nie mam.

Przewodnicząca Maria Koc:

Czy pani senator zechce skierować pytanie z prośbą o odpowiedzi na piśmie?

(Senator Jolanta Hibner: Tak, bardzo proszę o odpowiedź na piśmie w jednej i w drugiej sytuacji. Czy mamy rezerwy i na ile one wystarczą? Dziękuję.)

Dobrze. Dziękuję.

Pani Minister, to bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi na pytania pani senator Jolanty Hibner na piśmie.

Czy ktoś jeszcze z państwa pragnie zadać pytanie?

Senator Lamczyk. Bardzo proszę.

Senator Stanisław Lamczyk:

Dziękuję bardzo.

Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo!

Ja mam pytanie, skoro jesteśmy przy rezerwach strategicznych, jaka jest pojemność magazynów gazowych w Polsce, ile gazów, ile metrów sześciennych się zmieści? To jest jedno pytanie.

I drugie pytanie. Wczoraj interweniowałem, także na piśmie. Inne kraje korzystają z szybów węglowych, z szybów w kopalniach, wykorzystują je jako magazyny energii kinetycznej. A u nas – mam informacje z Piekar Śląskich – zasypuje się te szyby. To jedna sprawa. A druga sprawa: w innych krajach w poszczególnych pokładach umieszcza się sprężone powietrze. Co robi się u nas? Czy myśli się o tym w przypadku tych kopalni, w których eksploatacja się skończyła? Czy tu też można to wykorzystać? Dziękuję.

Przewodnicząca Maria Koc:

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę, Pani Minister.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Izabela Antos:

Jeśli chodzi o kwestię magazynów gazu, to tutaj poproszę pana prezesa Kuczmierowskiego, bo ja w tym zakresie nie mam wiedzy. A jeśli chodzi o szyby, temat związany z kopalniami, to niestety tutaj też nie będę w stanie pomóc, ani nie jest to przedmiotem projektowanej zmiany przepisów, ani nie należy do zakresu działalności Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.

Może bym oddała, jeśli można, Pani Przewodnicząca, głos panu prezesowi Kuczmierowskiemu. Dziękuję.

Przewodnicząca Maria Koc:

Dobrze.

Bardzo proszę, Panie Prezesie.

Prezes Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych Michał Kuczmierowski:

Dzień dobry.

Faktycznie ten obszar nadzoruje Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwo Aktywów Państwowych, one mają pełną wiedzę na temat pojemności magazynowych. Do tej pory obowiązek magazynowania zapasów interwencyjnych, obowiązkowych gazu dotyczył spółek. Od kilku miesięcy mamy możliwość przechowywania w ramach usługi biletowej zapasów gazu dla podmiotów, które zajmują się tym profesjonalnie w Polsce. Ale ze względu na to, że agencja nie posiada magazynów własnych, korzystamy z pojemności komercyjnych, z pojemności udostępnianych głównie przez podmioty państwowe na zasadach komercyjnych i te zapasy, które jako agencja utrzymujemy, są przechowywane w magazynach trzecich. Nie jest to nic wyjątkowego. W przypadku paliw również nie posiadamy magazynów własnych, korzystamy m.in. z infrastruktury PERN, nie ma tu żadnego problemu. Tak że to jest taki jeden ze standardów, również światowych, tak wygląda magazynowanie zapasów w tym zakresie. Ale nie potrafię odpowiedzieć konkretnie na to pytanie z przyczyn wyżej podanych. Dziękuję.

Przewodnicząca Maria Koc:

Bardzo dziękuję.

Czy ktoś jeszcze z państwa ma jakieś pytanie?

Jeśli nie ma pytań, Szanowni Państwo, to przejdziemy do głosowania.

Stawiam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto z państwa jest za przyjęciem tego wniosku? (10)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Proszę o podanie wyników głosowania.

Bardzo dziękuję.

Ustawa została przyjęta przez Wysoką Komisję 10 głosami za, jednogłośnie, bez poprawek.

Czy pan senator, pan przewodniczący Wojciech Piecha zechce być sprawozdawcą?

(Senator Wojciech Piecha: Tak, zgadzam się.)

Czy państwo się na to zgadzają? Nie słyszę głosów sprzeciwu.

Bardzo dziękuję. Pan senator Wojciech Piecha będzie sprawozdawcą tej ustawy.

Bardzo dziękuję pani minister, panu prezesowi, państwu senatorom.

Zamykam sto dziesiąte posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.

Przypominam, że za 16 minut rozpoczniemy sto jedenaste posiedzenie komisji gospodarki wspólne z komisją nauki i edukacji.

Dziękuję bardzo.

(Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Izabela Antos: Szanowna Pani Przewodnicząca, Szanowni Państwo, bardzo dziękujemy. Do widzenia.)

Dziękujemy, Pani Minister, dziękuję, Panie Prezesie.

(Prezes Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych Michał Kuczmierowski: Dziękujemy, dobrego dnia.)

Dziękuję państwu.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 15)