Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (nr 92), Komisji Środowiska (nr 71) w dniu 15-02-2022
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (92.)

oraz Komisji Środowiska (71.)

w dniu 15 lutego 2022 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 622, druki sejmowe nr 1947 i 1966).

(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 35)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Środowiska Zdzisław Pupa)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Szanowni Państwo, jest dzisiaj posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności wspólnie z Komisją Środowiska.

Celem posiedzenia jest rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw – druk senacki nr 622, druki sejmowe nr 1947 i 1966.

Pozwolicie państwo, że postaram się poprowadzić to posiedzenie sprawnie, bo widzę, że jest zapotrzebowanie, żeby to posiedzenie komisji było w miarę krótkie, gdyż nie jest to posiedzenie kontrowersyjne i sprawa nie jest kontrowersyjna, a wręcz oczekiwana.

Witam na naszym posiedzeniu pana ministra Ireneusza Zyskę, sekretarza stanu, pełnomocnika rządu do spraw odnawialnych źródeł energii – witamy szanownego pana ministra. Panu ministrowi towarzyszy pan Marcin Ścigan, niepodpisany na liście. Jest pan Jakub Safjański. Nie ma więcej… Zdalnie udział w posiedzeniu bierze pani Irena Głogowiec-Kapera z ministerstwa klimatu oraz pan Leszek Świętalski, dyrektor biura Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej. Jest z nami pan Andrzej Gawron – witamy szanownego pana posła – który pewnie będzie informował o przebiegu prac nad ustawą z racji tego, że to jest projekt poselski.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 622, druki sejmowe nr 1947 i 1966)

Szanowni Państwo, poprosimy teraz pana posła o króciutkie zreferowanie ustawy.

(Głos z sali: Jest kworum?)

Kworum, jak rozumiem, jest, komisje nie zgłaszały, że nie ma kworum. Proszę przeliczyć, czy jest kworum, czy nie ma, bo kworum jest nam potrzebne do głosowania. Tak że sprawdźcie, czy mamy kworum, żeby nie było jakichś uchybień.

Pana posła prosimy o zreferowanie ustawy w kilku zdaniach.

Poseł Andrzej Gawron:

Państwo Przewodniczący! Szanowni Państwo Senatorowie! Wysokie Komisje!

Postaram się mówić krótko, tak jak powiedział pan przewodniczący, bo ustawa jest niekontrowersyjna. Jest to projekt poselski, który został przyjęty przez Sejm, dotyczący nowelizacji ustawy o odnawialnych źródłach energii. Chodzi o to, żeby zabezpieczyć prosumentów, którzy chcą skorzystać, uczestniczyć w programach parasolowych i grantowych. Są to programy prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego ze środków regionalnych programów operacyjnych. Te środki są przeznaczone na budowę instalacji fotowoltaicznych. W związku z tym, że z dniem 1 kwietnia zmienia się system rozliczeń instalacji fotowoltaicznych, należało zabezpieczyć interesy uczestników programów parasolowych, którzy ewentualnie będą mieli zamontowane instalacje fotowoltaiczne trochę później. Ponieważ jest bardzo duży wzrost zapotrzebowania na tego typu usługę, to może się zdarzyć, że uczestnik takiego programu nie zdąży przed 1 kwietnia z tym, żeby móc uczestniczyć w systemie poprzednich rozliczeń. A więc celem tej ustawy jest to, żeby zabezpieczyć interes wszystkich beneficjentów tych programów, by wykorzystać w całości środki przeznaczone na fotowoltaikę i żeby te programy parasolowe zostały zrealizowane. Główną przesłanką, zgodnie z tą ustawą, która została przyjęta przez Sejm, jest to, że wszystkie osoby, które podpiszą umowy z jednostką samorządu terytorialnego lub z podmiotem realizującym budowę instalacji fotowoltaicznych, do 31 marca, a później zrealizują montaż tej instalacji i skutecznie zgłoszą ją do dystrybutora energii do końca roku 2023 –jest bardzo długi okres bezpieczny, żeby to można było zrobić – będą rozliczane w poprzednim systemie rozliczeń energii, ilościowym, polegającym na tym, że pewna ilość energii została wprowadzona i później można było ją odebrać. Te osoby będą mogły korzystać z tego systemu przez 15 lat.

Rekomenduję państwu senatorom, połączonym komisjom, aby przyjąć i pozytywnie zaopiniować ten projekt ustawy. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję uprzejmie.

Poprosimy Biuro Legislacyjne o zabranie głosu i uwagi do tej ustawy. Widzę, że nie ma specjalnych uwag, ale proszę powiedzieć kilka zdań na ten temat. Proszę bardzo, Pani Mecenas.

(Rozmowy na sali)

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag. Dziękuję.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Nie ma żadnych uwag.

Czy pan minister ma uwagi?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Ireneusz Zyska:

Nie, nie mam uwag. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Otwieram dyskusję.

Kto z państwa chce zabrać głos?

Proszę, pan senator Chróścikowski, senator Janusz Gromek.

(Senator Jerzy Chróścikowski: Można?)

Proszę bardzo.

Senator Jerzy Chróścikowski:

Panie Przewodniczący! Panie Ministrze!

Rozumiem, że wracamy do tego, co wcześniej zgłaszaliśmy w Senacie na posiedzeniu plenarnym. Tam było jeszcze dalej idące podejmowanie dyskusji na temat tych, którzy nie są objęci, jak mówią, ustawą parasolową. Czy w przypadku uczestników indywidulanych, jeśliby podpisali jakąś umowę z wykonawcą, będzie możliwie przedłużenie, czy nie? Bo niektórzy może nie skończą tej procedury, a rozpoczną… I minie termin, czas do 31 marca. Czy w związku z tym ci, co rozpiszą, zrobią instalację, ale nie podłączą się, nie uzyskają podłączenia, będą jeszcze mieli możliwość łączenia się, czy nie będą mieli?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Oczywiście na starych zasadach.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Można odpowiedzieć.

Poseł Andrzej Gawron:

Ja od razu odpowiem. Zgodnie z ustawą, która została przyjęta przez Sejm, wszystkie osoby, które chcą uczestniczyć w programie i podpiszą umowę do 31 marca 2022 r., mają termin na fizyczną realizację tej inwestycji do końca 2023 r. Czyli są dwa warunki, żeby skorzystać z tego starego systemu rozliczeń. Pierwszy. Do 31 marca trzeba podpisać umowę z jednostką samorządu terytorialnego lub z przedstawicielem, który uczestniczy w programie dotacyjnym czy parasolowym, i nie chodzi tutaj o zwykłego prosumenta, który podpisuje umowę z firmą wykonującą takie instalacje. Wszystkich uczestników programów parasolowych i grantowych obejmuje ustawa. A więc pierwsza sprawa to jest podpisanie umowy do 31 marca, tak jak powiedziałem, a druga to samo wykonanie i skuteczne wnioskowanie o podłączenie do sieci do końca 2023 r.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Jeszcze senator Chróścikowski. Proszę bardzo.

Senator Jerzy Chróścikowski:

No tak, ja to rozumiem, my już dawno przyjęliśmy, że tak będzie, ale mnie chodzi o to, co będzie z tymi, którzy zaczęli inwestycję, a nie zdążą się podłączyć, nie uzyskają zgody. Oni zaczęli inwestycję, a 31 marca wchodzi… Czy oni będą uwzględnieni, jeśli chodzi o podłączenie… Przecież często na podłączenie czeka się 3 miesiące i więcej. A kiedy to będzie wiążące? Jak będzie podpisana umowa? Co z tego, że ktoś kupił instalację, ma instalację? Mija 31 marca, a on nie jest podłączony do sieci. Kiedy faktycznie będzie to obowiązywało?

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Pan minister chce odpowiedzieć. Proszę bardzo.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Ireneusz Zyska:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Szanowny Panie Senatorze, ważna jest data złożenia wniosku do operatora sieci dystrybucji energii elektrycznej. Na przykład spółka Tauron Dystrybucja, Enea Operator, PGE Dystrybucja czy Energa Operator to są firmy, które bezpośrednio wydają warunki przyłączenia dla prosumenta. Jeżeli taki wniosek o przyłączenie, prawidłowy wniosek, zostanie złożony do operatora do końca marca 2022 r., to nawet jeżeli fizycznie ta instalacja będzie uruchomiona po 1 kwietnia, bo jest to rezultat przesunięcia działań organizacyjnych, to ten inwestor, ten prosument – indywidulany prosument, bo nie mówimy tu, jak rozumiem pana pytanie… tzn. dotyczy ono indywidulanych prosumentów, a nie programów parasolowych – będzie mógł funkcjonować przez 15 lat w systemie opustów. Jeżeli jednak ktoś nie zdąży prawidłowo złożyć takiego wniosku do operatora do 31 marca br., to zostanie przyłączony i będzie rozliczany na warunkach tzw. net-bilingu. Chcę powiedzieć, proszę państwa, że to są jak najbardziej korzystne zasady, one przynoszą korzyści prosumentowi, są bardziej neutralne dla systemu energoelektrycznego, dla sieci, nie powodują takich trudności, jak teraz, związanych z nasileniem tych pików, przepięć. Dodatkowo, żeby wzmocnić efekt ekonomiczny i zniwelować zagrożenie związane z tym, że tych instalacji będzie powstawać mniej, bo oczywiście zależy nam na tym, żeby ruch prosumencki nadal się rozwijał, uruchamiamy w tym samym czasie, to będzie przełom pierwszego i drugiego kwartału br., program „Mój prąd 4.0”, który będzie finansował zarówno fotowoltaikę, jak i jeszcze ważniejsze domowe magazyny energii i domowe systemy zarządzania energią, które zintensyfikują kwestię opłacalności takiej inwestycji i, to też bardzo ważne, pozwolą na to, aby przesunąć zapotrzebowanie w czasie na energię elektryczną. Często jest tak, Drodzy Państwo, że w momencie, kiedy słońce najmocniej operuje, w godzinach południowych, popołudniowych, nas nie ma w domu, nasze sprzęty nie korzystają z energii. Dopiero kiedy przychodzimy do domu w godzinach popołudniowych, późnych, czy wieczornych, to korzystamy z energii. Tu ta energia została już zmagazynowana w sieci, zaś sieć jest obecnie traktowana jako wirtualny magazyn, musimy jednak doprowadzić do powstania innego modelu przesyłu, dystrybucji energii. Zresztą jest to zgodne, co bardzo ważne, ja to mówiłem też na posiedzeniu Komisji Nadzwyczajnej do spraw Klimatu, z dyrektywami, dyrektywą RED II i dyrektywą rynkową. Dyrektywa rynkowa powinna być implementowana do porządku prawnego wszystkich państw członkowskich do końca grudnia 2020 r., a więc jesteśmy już po terminie. W tej części, proszę państwa, implementujmy dyrektywę rynkową, a dotyczy to uiszczania przez wszystkich uczestników rynku opłaty dystrybucyjnej zmiennej. Obecnie prosumenci w Polsce nie płacą tej opłaty, opłatę tę płacą wszyscy odbiorcy energii, bez względu na to, jaki jest ich status majątkowy. Można powiedzieć, że za to, iż prosumenci nie płacą opłaty dystrybucyjnej zmiennej, płacą wszyscy indywidulani odbiorcy, w tym również ci, którzy mają tę nieprzyjemność, że dotyka ich ubóstwo energetyczne; oni też muszą ponosić te opłaty. Dyrektywa europejska, dyrektywa rynkowa na całym obszarze Unii Europejskiej wprowadza obowiązek uiszczania tej opłaty przez wszystkich. Realizacja tego postulatu jest de facto wprowadzeniem bardziej sprawiedliwego systemu związanego z rozliczaniem prosumentów, bardziej sprawiedliwego społecznie. Na kogo się tutaj obrażać? Nie ma złej woli w tym, że od 1 kwietnia zmieniamy zasady. One będą opłacalne również w przypadku tych gospodarstw domowych, które nie będą posiadać instalacji prosumenckiej, choć przyznaję, że mniej opłacalne niż w systemie opustów. Tak czy inaczej należało to zrobić, nie ma innego wyjścia. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję.

Widzę, że senator Chróścikowski oczekuje jeszcze wyjaśnień.

Senator Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję, Panie Ministrze, teraz rzeczywiście odpowiedź na moje pytanie była słuszna, tego oczekiwałem. Chciałbym tylko jeszcze raz potwierdzenia… Kiedy wcześniej procedowaliśmy ustawę, pan powiedział, i chciałbym, żeby pan powiedział, czy coś się zmieniło, że to finansowanie dotyczące magazynów energii będzie, ale tylko dla tych, którzy będą działali na nowych zasadach. Czy ono będzie też dla tych, którzy działają na obecnych zasadach? To pozwoliłoby lepiej zarządzać tą energią.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Ireneusz Zyska:

Dziękuję bardzo.

Tak, chcielibyśmy, aby ci, którzy mają obecnie tylko instalację, też mogli skorzystać ze środków dofinansowania na zakup domowego magazynu energii. Ale, Szanowni Państwo, niecelowe jest, aby ktoś, kto rozlicza się w systemie opustów, zakupywał domowy magazyn energii. Będzie to de facto wydatek nieracjonalny, nieefektywny ekonomicznie. Skłaniamy się do tego, aby w programie zapisać – on jeszcze nie jest gotowy do ogłoszenia, ale wydaje się to celowe – że będzie można skorzystać z dotacji na domowy magazyn energii pod warunkiem przejścia do nowego systemu rozliczeń, czyli systemu net-bilingu. Wtedy obie funkcje będą pasować do siebie jak puzzle, które razem pracują. Obecnie w systemie opustów korzystamy z sieci jako wirtualnego magazynu energii.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję.

Pan senator Gromek, proszę bardzo.

Senator Janusz Gromek:

Trzeba przyznać, że jeszcze iluś szczęśliwców załapie się na to. Ale mam pytanie. Udział w tym bierze chyba 880 gmin. Tak?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Ireneusz Zyska:

Jeżeli pan senator pyta o programy parasolowe i grantowe, to powiem, że naliczyliśmy ponad 840 gmin.

Senator Janusz Gromek:

Pan nie musi odpowiadać, ale zapytam: dlaczego inne gminy się nie zgłosiły, w ogóle nie podjęły tego tematu? To jest jedna sprawa.

Druga sprawa. Gdzie można znaleźć wykaz gmin, które zgłosiły się do tego programu?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Ireneusz Zyska:

Nie mamy takiego wykazu, ale informacja jest dostępna w urzędach marszałkowskich w poszczególnych województwach, dlatego że są to programy regionalne, regionalne programy operacyjne.

Senator Janusz Gromek:

Dziękuję bardzo. Proponuję głosować.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Senator Piecha i senator Jazłowiecka. Proszę bardzo.

Senator Wojciech Piecha:

Ja mam takie proste pytanie. Ile obecnie kosztuje taki domowy magazyn energii? Będziemy chcieli dofinansowywać te magazyny. Jakie to są obecnie koszty?

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Ogromne pieniądze.

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Ireneusz Zyska:

Proszę państwa, ceny na rynku są różne. Myślę, że każdy może to sprawdzić, ale powiem, że średnia cena magazynu o mocy 1 kWh to jest około 3 tysiące 500 zł. Taki domowy magazyn energii dla instalacji prosumenckiej około 5 kWp powinien optymalnie odpowiadać wielkości 4,5 kWh, a więc tę cenę, 3 tysiące 500, możemy przemnożyć, powiedzmy, razy 4 czy 5. Wyjdzie nam kilkanaście tysięcy złotych. Nie jest to tania inwestycja, ale w Polsce rynek magazynów energii – związany z magazynami energii, bo inna jest sytuacja odnośnie do akumulatorów czy baterii do przemysłu motoryzacyjnego, tutaj Polska jest liderem europejskim w produkcji takich instalacji – jest właściwie na początku rozwoju, a trzeba mieć na uwadze, że rozwój rynku dość szybko powoduje obniżenie kosztów technologii samych produktów w sytuacji, gdy coraz szersze jest jego zastosowanie i większy udział w rynku. To jest naturalna zależność.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję.

Pani senator Jazłowiecka.

Senator Danuta Jazłowiecka:

Panie Ministrze, mam pytanie. Powiedział pan, że te systemy magazynowania energii nie będą korzystne dla obecnych posiadaczy fotowoltaiki. Proszę mi powiedzieć, z jakiego powodu będą niekorzystne.

Chciałabym też zapytać, kiedy państwo planujecie wprowadzić te systemy. Dziękuję.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Panie Ministrze, proszę.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Ireneusz Zyska:

Z bardzo prostego powodu, Pani Senator. Mianowicie dzisiaj prosument, który rozlicza się w systemie opustów, ma prawo magazynować energię elektryczną wyprodukowaną w swojej instalacji w sieci elektroenergetycznej. Koszty tego magazynowania są naprawdę znikome, to jest 20% wartości, a właściwie ilości, bo tutaj jest rozliczenie ilościowe, czyli 20% ilości, ale przeliczone na cenę jednostek energii, która została wyprodukowana. W ciągu 12 miesięcy mogę odebrać z sieci 80% tej energii, którą do niej przekazałem. Jest to tak niewielka opłata za korzystanie z sieci, bo naprawdę to kosztuje 40 i więcej procent, takie mamy informacje od Polskich Sieci Elektroenergetycznych i od dystrybutorów energii elektrycznej, że zakup magazynu energii nawet z dotacją jest bardziej kosztowny i obniża rentowość inwestycji w fotowoltaikę. Magazyn energii w nowym systemie rozliczeń, tzw. net-bilingu, gdzie jest rozliczenie wartościowe nadwyżki energii, jest o tyle korzystny, że dzięki magazynowi energii możemy przesunąć wykorzystanie energii. Czyli jeżeli w słoneczny dzień w południe o godzinie 13.00 nasza instalacja fotowoltaiczna produkuje duże ilości energii, to wówczas nie wpychamy tej energii, przepraszam za kolokwializm, nie przekazujemy jej do sieci elektroenergetycznej, tylko nadwyżka tej energii, ten pik energii jest niejako ścinany, on jest magazynowany w domowym magazynie energii, zaś wyprowadzenie mocy do sieci elektroenergetycznej ma łagodniejszy kontur. To jest też bardzo korzystna sytuacja dla sieci niskich napięć, dla dystrybutorów energii. Nie powstają zakłócenia, które mogą wyspowo, lokalnie, na osiedlach, gdzie jest dużo fotowoltaiki, doprowadzić do dużych awarii i dużego problemu, w wyniku czego palą się nawet urządzenia w domu, jeżeli to napięcie wzrośnie ponad dopuszczalną wartość. A więc jest kwestia współpracy domowych magazynów energii z fotowoltaiką, która działa na nowych zasadach rozliczeń. Oczywiście warto, żeby do tego inwestor, czyli gospodarstwo domowe, zakupił domowy system zarządzania energią. To są instalacje stosunkowo niedrogie, kosztują około 1 tysiąc 500 zł, może nawet mniej. To jest po prostu taki domowy komputer, który zarządza energią, zużyciem tej energii, magazynowaniem energii. Wtedy nie musimy sami skupiać się codziennie na tym, aby zadawać pewne parametry, to jest urządzenie inteligentne. Zmierzamy w kierunku nowego rynku energii w Polsce, w Europie i na świecie i za kilka, kilkanaście lat, kiedy w Polsce w większości, w prawie wszystkich gospodarstwach domowych liczniki zostaną wymienione na liczniki inteligentne, dwukierunkowe, będziemy żyć w zupełnie nowym standardzie, w nowym komforcie odnośnie do produkcji, wykorzystania energii, zużycia energii i takiego jej optymalizowania, żeby nie było strat. Na poprzednich posiedzeniach komisji i spotkaniach z Wysoką Izbą mówiłem, że zależy nam również na tym, aby rozwój ruchu prosumenckiego trwał w czasie, aby był wydłużony co najmniej w tej dekadzie, żeby nie doprowadzić do takiej sytuacji, że w ciągu roku, dwóch, zostaną całkowicie wyczerpane warunki przyłączenia, że nowi prosumenci… Załóżmy, mogę tak powiedzieć, że moje dzieci, teraz są na studiach, za kilka lat staną się samodzielne i będą chciały założyć własną fotowoltaikę, a nie będą mogły. Chcemy, żeby zarówno warunki prawne, jak i warunki techniczne w Polsce pozwalały na to, żeby każdy Kowalski, który będzie chciał, założył tę fotowoltaikę. Istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że jeżelibyśmy nie zmienili zasad rozliczeń, to wyczerpalibyśmy moce przyłączeniowe. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję.

Senator Chróścikowski chce jeszcze pytać.

Senator Jerzy Chróścikowski:

Ja już nie chcę zabierać głosu w dyskusji, postawię tylko taki wniosek. Jeśli pan minister to rozważy i będzie chciał odpowiedzieć, to odpowie, a jak nie, to nie, bo rozumiem, że już prawie odpowiedział. Ja uważam, że mimo wszystko należy dofinansowywać magazyny dla tych, którzy obecnie mają fotowoltaikę, dlatego że sam pan minister potwierdza, i robią to fachowcy, że piki za są za duże i straty są za duże, i to dla elektrowni, dla sieci, i w przypadku pewnych stref mogą występować wyłączenia, bo i tak będą wyłączenia, jak będzie za dużo… Może jednak pomyśleć o tym, żeby to ludziom finansować, żeby zakładali te magazyny? To będzie korzystniejsze dla systemu.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję.

To była opinia…

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Ireneusz Zyska:

Jednym zdaniem, Panie Przewodniczący, chcę powiedzieć, że weźmiemy pod uwagę sugestię pana senatora.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję bardzo.

Nie ma więcej pytań.

Zamykam dyskusję.

Przechodzimy do rozstrzygnięć.

Nie ma wniosków legislacyjnych, wobec tego składam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto z państwa jest za przyjęciem ustawy bez poprawek, zechce podnieść rękę.

(Głos z sali: 10 głosów z sali za.)

Kto jest przeciw?

(Głos z sali: Na sali brak.)

Kto się wstrzymał?

(Głos z sali: Na sali brak.)

Głosowanie zdalne.

Zamykamy głosowanie.

20 osób za, jednogłośnie.

Teraz pozostaje wybranie sprawozdawcy komisji. Czy pani senator Dorota Tobiszowska wyraża zgodę?

(Senator Dorota Tobiszowska: Tak.)

Wyraża zgodę.

Czy są inne propozycje? Nie ma. Pani senator Tobiszowska jest sprawozdawcą komisji.

Dziękujemy serdecznie za udział w posiedzeniu komisji panu posłowi, panu ministrowi, zaproszonym gościom, jak również państwu senatorom. Dziękujemy sekretariatom za przygotowanie posiedzenia komisji.

Zamykamy posiedzenie połączonych komisji.

Dziękujemy bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 00)