Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (nr 111) w dniu 19-01-2022
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (111.)

w dniu 19 stycznia 2022 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druk senacki nr 618, druki sejmowe nr 1905, 1914 i 1914-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 18 minut 02)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Kazimierz Kleina)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Otwieram posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Witam wszystkich państwa bardzo serdecznie, witam gości – za chwilę oczywiście też ich przedstawię – witam senatorów i wszystkich tych, którzy dotarli na nasze posiedzenie.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druk senacki nr 618, druki sejmowe nr 1905, 1914 i 1914-A)

Przedmiotem naszego posiedzenia jest rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. To jest ustawa, która została uchwalona 13 stycznia 2022 r.

Nasze posiedzenie jest prowadzone w trybie hybrydowym, a więc niektórzy senatorowie są obecni na posiedzeniu w sali, a niektórzy pracują zdalnie. Senatorowie pracujący zdalnie mogą oczywiście uczestniczyć w naszym posiedzeniu na znanych im i respektowanych do tej pory zasadach, a więc zabierać głos, zgłaszać poprawki oraz oczywiście dyskutować i głosować. Zdalnie mogą także uczestniczyć w posiedzeniu osoby, które są zainteresowane przedmiotem naszego posiedzenia i zgłosiły chęć udziału zdalnie w posiedzeniu.

Czy w posiedzeniu uczestniczą osoby prowadzące działalność lobbingową w rozumieniu prawa?

(Lobbysta wykonujący działalność na rzecz Światowego Związku Polaków Polska i Polonia PL Jolanta Duda: Tak.)

Proszę bardzo, proszę się przedstawić. Proszę włączyć mikrofon, podać swoje nazwisko i zgodnie z przepisami prawa podać, czyje, jakiej grupy osób czy instytucji reprezentuje pani interesy.

(Lobbysta wykonujący działalność na rzecz Światowego Związku Polaków Polska i Polonia PL Jolanta Duda: Dzień dobry. Nie wiem, czy mnie słychać…)

(Głosy z sali: Mikrofon.)

(Głos z sali: Na czerwono musi się zaświecić…)

Pani Ewo, proszę podejść, pomóc.

Lobbysta wykonujący działalność na rzecz Światowego Związku Polaków Polska i Polonia PL Jolanta Duda:

Dzień dobry. Nazywam się Jolanta Duda i jestem lobbystką Światowego Związku Polaków. Interesują mnie zagadnienia prawa, również prawa podatkowego, dlatego chciałam wziąć udział w tej konferencji, raczej posłuchać, o czym będzie mowa, ale skoro pan uprzejmie zaprosił mnie do przedstawienia się, to oczywiście jest mi bardzo miło.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Taka jest procedura, że zawsze pytamy, czy w posiedzeniu uczestniczą osoby prowadzące działalność lobbingową.

Jak mówiłem, przedmiotem…

(Głos z sali: Mikrofon…)

Proszę wyłączyć mikrofon, czyli nacisnąć ten sam przycisk.

Teraz pytanie, czy do porządku naszego posiedzenia są uwagi ze strony senatorów członków komisji. Nie ma.

Witam pana ministra, ministra finansów, oraz osoby panu ministrowi towarzyszące i przystępujemy do rozpatrywania punktu porządku obrad naszego posiedzenia. Zatem bardzo proszę pana ministra o prezentację tej ustawy i zgłaszanie propozycji, jeżeli są jakieś kwestie legislacyjne czy inne.

Proszę bardzo.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny:

Dzień dobry. Dziękuję za oddanie głosu.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Jest to wprawdzie projekt poselski, ale bardzo pokrótce przedstawię założenia tej proponowanej ustawy, która notabene jest bardzo krótka.

Projekt ten jest związany z trudną sytuacją gospodarczą wpływającą negatywnie na warunki życia społeczeństwa, stąd zawiera niestandardowe rozwiązania, mają one jednak charakter przejściowy i wyjątkowy. Rozwiązania obejmują czasową obniżkę stawek VAT na towary. Celem jest zahamowanie wzrostu cen, a zatem również pomoc w walce ze społeczno-gospodarczymi skutkami wzrastającej inflacji spowodowanej głównie wysokimi cenami paliw, gazu i energii oraz odbudową gospodarki dotkniętej pandemią COVID-19. Zmiany proponowane w ustawie są kontynuacją działań w zakresie obniżek podatku w ramach działań tarczy antyinflacyjnej 1.0 opracowanej w 2021 r., w tym są kontynuacją obniżek stawek podatku VAT wprowadzonych w tym celu od 1 stycznia 2022 r. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

W naszym posiedzeniu uczestniczą także przedstawiciele Polskiej Organizacji Gazu Płynnego i w odpowiednim momencie poprosimy panów o panów stanowisko w sprawie tej ustawy.

Bardzo proszę pana mecenasa z Biura Legislacyjnego o uwagi do tej ustawy.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Do omawianej ustawy Biuro Legislacyjne zgłosiło 3 zastrzeżenia.

Po pierwsze, zwracamy uwagę na to, że skoro ustawa ma wejść w życie z dniem 1 lutego bieżącego roku, to realizacja tego postanowienia jest uzależniona od jej podpisania przez prezydenta w terminie umożliwiającym ogłoszenie ustawy najpóźniej ostatniego dnia stycznia. Oznacza to zatem, że prezydent będzie dysponował jedynie kilkudniowym okresem na podjęcie decyzji w tej sprawie, tymczasem nierespektowanie zagwarantowanego głowie państwa w art. 122 ust. 2 konstytucji czasu na podjęcie decyzji w tym przedmiocie stanowi wystarczającą przesłankę do stwierdzenia, że ustawodawca uchybił standardowi demokratycznego państwa prawnego.

Po drugie, opiniowana ustawa jest niezgodna z prawem Unii Europejskiej. Wprawdzie art. 98 ust. 1 dyrektywy w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej stanowi, że państwa członkowskie mogą stosować jedną lub dwie stawki obniżone, jednakże są zastrzeżenia. Po pierwsze, stawki obniżone mają zastosowanie, zgodnie z art. 98 ust. 2 zdanie pierwsze dyrektywy, wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III do tej dyrektywy, a ten załącznik nie obejmuje paliw silnikowych, o których mowa w dodawanym art. 146dc zmienianej ustawy o podatku od towarów i usług. Po drugie, stawki obniżone określane są jako procent podstawy opodatkowania, który nie może być niższy niż 5%, tak stanowi art. 99 ust. 1 dyrektywy, tymczasem dodawany art. 146da ust. 1 ustawy przewiduje obniżenie stawek podatku od towarów i usług dla towarów spożywczych, towarów wykorzystywanych do produkcji rolnej oraz gazu ziemnego do 0%. Po trzecie, wreszcie państwo członkowskie może stosować stawkę obniżoną w odniesieniu do dostaw gazu ziemnego, energii elektrycznej lub dostaw energii cieplnej po konsultacji z Komitetem do spraw VAT, organem bezpośrednio wskazanym w dyrektywie, co oznacza, że wejście w życie dodawanych przepisów art. 146da ust. 1 pkt 5 oraz art. 146db ustawy o podatku od towarów i usług powinno zostać poprzedzone wypełnieniem całościowym przywołanego obowiązku konsultacyjnego. Reasumując, powiem, że ewentualna akceptacja przez Wysoką Izbę przywołanych przepisów powinna być dokonywana na zasadzie kalkulowanego ryzyka uznania ich za niezgodne z prawem Unii Europejskiej przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, co zresztą dostrzegli sami projektodawcy, wskazując w uzasadnieniu projektu: „zawarte w nim niestandardowe rozwiązania nie znajdują wprawdzie uzasadnienia w prawie Unii Europejskiej, mają one jednak charakter przejściowy i wyjątkowy”.

Wreszcie, po trzecie, ustawa wymaga zmian o charakterze redakcyjnym, a stosowna propozycja poprawki została przedstawiona w opinii Biura Legislacyjnego. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo panu mecenasowi.

Bardzo proszę pana ministra o ustosunkowanie się do tych uwag zasadniczych, czyli dotyczących zgodności ustawy z prawem Unii Europejskiej, i do innych uwag, no bo, że tak powiem, z naszej perspektywy…

(Głos z sali: I z konstytucją…)

Tak, i niezgodności z konstytucją.

…To są istotne wątpliwości. Rozumiem, że skoro państwo popieracie tę ustawę, to znaczy to, że tę kwestię jakoś przeanalizowaliście i wiecie, jakie mogą być konsekwencje lub jakie trwają rozmowy w Komisji Europejskiej w tej sprawie.

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Wysoka Komisjo!

Jeżeli chodzi o kwestię konstytucyjności tej ustawy, czyli vacatio legis tej ustawy, to nie ma stanowiska rządu w tej sprawie. To po pierwsze.

Po drugie, jest to ustawa, która jest procedowana w takim, a nie innym trybie, czyli bardzo szybkim, bo jest taka, a nie inna sytuacja gospodarcza. Tak więc przede wszystkim to mamy na uwadze, czyli kwestie społeczne i kwestię walki z inflacją, to jest jakby podstawowa sprawa.

Jeżeli chodzi o kwestię zgodności ustawy z przepisami Unii Europejskiej, to przekazałbym głos panu dyrektorowi Pawłowi Selerze z Departamentu Podatku od Towarów i Usług.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo. Ale rozumiem, że rząd popiera tę ustawę, tak? Bo pan minister mówił, że jest inicjatywą poselską, ale rząd za nią murem staje?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny:

Tak jest.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Proszę bardzo, Panie Dyrektorze.

Dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów Paweł Selera:

Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo!

W tym kontekście chciałbym zwrócić uwagę na to, że Ministerstwo Finansów w ubiegłym roku wystosowało pisma do Komisji Europejskiej w zakresie stawek obniżonych, polityki stawkowej – to były pisma uzasadnione również szeroką argumentacją antyinflacyjną – i cały czas jesteśmy w dialogu z Komisją Europejską. Myślę, że to tyle, co mogę w tej kwestii w tym momencie przekazać. Bardzo dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Bardzo dziękuję.

W takim razie rozpoczynamy dyskusję i pytania do ministra.

Ja chciałbym na początku zapytać, dlaczego państwo tą ustawą akceptujecie rozwiązania, które są wybiórcze, a więc dotyczą praktycznie tylko jednej kategorii odbiorców, czyli odbiorców gazu ziemnego i paliw, inne zaś osoby, które korzystają z innych źródeł energii, traktujecie gorzej.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Tak jak mówiłem, przedstawiając uzasadnienie wprowadzenia tej ustawy, jest ona kontynuacją działania tarczy antyinflacyjnej 1.0. W tamtej tarczy była podobna grupa towarowa i jest to kontynuacja tego działania w tej tarczy 2.0.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Czyli uważacie państwo, że to jest sprawiedliwe rozwiązanie?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny: Uważamy, że to jest kontynuacja, a to, czy to jest… Nie chcemy się wypowiadać, czy…)

Ale jest pytanie, czy ono jest sprawiedliwe, czy w sposób równy traktuje wszystkich obywateli. Bo takie powinno być prawo, prawda?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny:

Każde rozwiązanie nie jest doskonałe i nie ma takiego rozwiązania, które zadowoliłoby wszystkich.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

To spróbujemy udoskonalić jakoś to rozwiązanie, żeby ono było bardziej sprawiedliwe.

Pan przewodniczący Paweł Arndt.

Senator Paweł Arndt:

Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.

Panie Ministrze, ja muszę powiedzieć, że zawsze boję się tych ustaw naprędce wprowadzanych. To jest projekt poselski, ale oczywiście on był przygotowywany przez państwa, choć nie w tym rzecz, bo rzecz w tym, że nie podlegał on konsultacjom społecznym. Druk nosi datę 11 stycznia, on już przeszedł wszystkie szczeble pracy sejmowej, teraz trafił do nas. A my w tym czasie otrzymaliśmy może nie mnóstwo, ale co najmniej kilka czy kilkanaście listów, maili od instytucji, które mają jednak uwagi. Ja wiem, że w Sejmie ustawa przeszła prawie jednogłośnie, lecz okazało się, że ze względu na ten krótki czas pracy jednak są uwagi, są wątpliwości i są pytania. Ja chciałbym zapytać, czy państwo otrzymaliście te uwagi od tych różnych instytucji, które zwróciły się z nimi. Ostatnią uwagę, sprawdzałem, otrzymaliśmy dzisiaj o 17.47, czyli to wszystko jest na gorąco, wszystko jest na ostatnią chwilę. Czy państwo znacie te opinie? Czy pan minister mógłby w jakiejś mierze do nich się odnieść?

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

W przypadku takich projektów poselskich podmioty z reguły zwracają się ze swoimi uwagami i my te uwagi również otrzymujemy, przekazujemy do właściwych departamentów i je analizujemy. Tak że do nas też wpływają takie uwagi, jest to normalna praktyka w sytuacji, gdy jest taki skrócony tryb procedowania.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

No to jest oczywiste. Ale czy jakieś wnioski z tego wypływają, czy też tylko to państwo przyjmujecie i wkładacie do szuflady?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny:

To są postulaty, które rozszerzają tarczę. Tak jak mówiłem na początku, jest to kontynuacja tarczy 1.0, więc tę logikę określoną w tarczy 1.0 jakby kontynuujemy w tarczy 2.0.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuje bardzo.

Pan senator Leszek Czarnobaj.

Senator Leszek Czarnobaj:

Panie Ministrze, mam pytanie techniczne: czy przed złożeniem tego projektu ustawy do Sejmu przez posłów przedstawiciele ministerstwa pracowali nad tą ustawą, czy też państwo ją dostaliście i dopiero później pracowaliście nad nią? To jest pierwsze pytanie

Drugie pytanie jest takie. Panie Ministrze, mówi pan o rozszerzeniu tarczy 1.0. Tarcza 1.0 ma przypisaną określoną kwotę, o ile pamiętam, jest 6 miliardów zł w rezerwie budżetowej na finansowanie tego, co już zostało uchwalone. Czy te projekty, które dotyczą zmniejszenia podatków, i słusznie… No, uważamy, jak powiedział pan przewodniczący, że należy to jeszcze rozszerzyć, żeby zapewnić równość podmiotów płacących podatki, tzn. żeby było tak, że one są nie równe, ale równomierne. Czy ta kwota, która będzie sumą wszystkich zwolnień w tej turze, zmieści się w kwocie 6 miliardów zł, która jest zapisana w rezerwie, czy też trzeba będzie zmieniać budżet?

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny:

Jeżeli chodzi o to pierwsze pytanie…

(Głos z sali: Projekt poselski…)

Tak, tak, już. Jest to projekt poselski, tak że tylko tyle mogę powiedzieć.

Jeżeli chodzi o drugie…

(Senator Leszek Czarnobaj: Panie Ministrze, czy pracownicy ministerstwa pracowali przy pisaniu tego projektu, kiedy posłowie go składali? Pytanie jest proste, więc odpowiedź „tak” lub „nie” albo „nie mam wiedzy”, bo też…)

Nie mam wiedzy na ten temat.

(Senator Leszek Czarnobaj: No.)

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: I druga sprawa…)

Jeżeli chodzi o tę drugą sprawę, to jeżeli jest to możliwe, to odpowiemy panu senatorowi na piśmie.

(Senator Leszek Czarnobaj: Panie Ministrze, jutro jest debata plenarna. Czy do jutra udałoby się ustalić w ministerstwie, czy to się mieści w…)

Tak, rano to przekażemy. Tak, oczywiście.

(Senator Leszek Czarnobaj: No właśnie, te rzeczy, które państwo proponujecie, a które będziemy popierać i rozszerzać… Jaki jest koszt budżetowy tego? Czy one mieszczą się w tej rezerwie w wysokości, o ile pamiętam, 6 miliardów zł, czy też trzeba będzie zwiększyć rezerwy?)

Przygotujemy tę odpowiedź z samego rana, tak że przekażemy ją.

(Senator Leszek Czarnobaj: Okej.)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Pan senator Ryszard Świlski.

Senator Ryszard Świlski:

To ja może odpowiem mojemu koledze senatorowi. Myślę, że koszt tego jest jasno wykazany, to ponad 11 miliardów zł, więc zapewne tego zabezpieczenia nie ma.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

No, ja pomagam panu ministrowi, bo…

(Senator Leszek Czarnobaj: Ciebie na ministra może by…)

A, dziękuję.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: No, panowie…)

To takie dopowiedzenie, ale chciałbym zadać panu ministrowi pytanie. Skoro mówimy o zmianach podatków chociażby na żywność – a tutaj mówimy tylko i wyłącznie, co też warto podkreślić, o stawce zerowej dla produktów, które mają stawkę 5-procentową, nie dotyczy to produktów ze stawką 23-procentową i 8-procentową – to czy pan potrafi mi powiedzieć, jaki to jest koszyk? Jaki to jest koszyk, jeżeli chodzi o zakupy? Bo myślę, że taką wiedzę państwo macie, a to jest dosyć interesujące chociażby dla konsumentów.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Jeśli chodzi o podstawowy koszyk produktów, to stawka jest obniżona do…

(Głos z sali: 5%.)

…5%.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Zaraz, nie, 5% jest w tej chwili, prawda? A państwo proponujecie…)

Z 5% do 0%…

(Senator Ryszard Świlski: Będzie obniżka z 5% do 0%, zostaje 23% i 8%, a ja pytam o cały koszyk zakupowy, tzn. ile procent w całym koszyku stanowią produkty ze stawką 5-procentową.)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

To ja może oddam głos panu dyrektorowi.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Proszę bardzo, Panie Dyrektorze.

Dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów Paweł Selera:

Bardzo dziękuję, Panie Senatorze, że mogę odpowiedzieć. No, ogromna większość produktów podstawowych jest objęta stawką 5%. Jeżeli chodzi o stawkę 23%, to jest to zupełny wyjątek dla żywności, np. owoce morza są objęte stawką 23% czy lód w kostkach. Te produkty objęte stawką 8% to też rzeczywiście mniejszość, to np. produkty z cukru, produkty, w przypadku których obniżenie stawki budziłoby wątpliwości pod kątem zdrowotnym. Tak więc 5% to podstawowa stawka dla ogromnej większości podstawowych produktów żywnościowych.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Musimy policzyć tak naprawdę, tak od razu nie odpowiem. Możemy odpowiedzieć na piśmie, ile to jest w całym koszyku, to trzeba po prostu policzyć. Ale to ogromna większość…

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Wody mineralne, wody źródlane to też obejmuje, czy nie obejmuje?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny:

23% jest na wodę.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Czyli nie obejmuje to tego, tak? W przypadku tego produktu państwo uznaliście, że nie powinien być obniżony podatek VAT, mimo że w tej sprawie bardzo wiele osób pisze, bo dzisiaj woda często jest taką podstawową sprawą. Dla tej wody jest 23% podatku VAT, tak?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Okej, dobra.

Czy jeszcze pan senator?

Senator Leszek Czarnobaj:

Ja chciałbym dopytać w związku z tym, co powiedział pan dyrektor. Panie Dyrektorze, interesuje mnie, co autorzy i państwo jako popierający macie na myśli, według jakiego klucza jest to zrobione. Może jest jakiś klucz? Bo rozumiem, dlaczego pozostało 23% na owoce morza, ośmiorniczki lepiej niech kosztują więcej, żeby nie kusiło. Ale woda, lód i te inne rzeczy, które tam jeszcze się znajdują… Jaki jest klucz, że nie obniżacie państwo stawki w ich przypadku? No bo w wodzie mineralnej cukru pan chyba nie znajdzie, chyba że pijemy wodę mineralną słodzoną, to wtedy tak, ale to już na życzenie. Jaki jest państwa klucz, jeśli chodzi o popieranie takiej propozycji, którą złożyli posłowie?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny: Jeżeli mogę…)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Proszę bardzo.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny:

Założenie, klucz panów posłów, jak rozumiem, jest taki, aby obniżyć podatek VAT na podstawowe produkty żywnościowe. One są objęte obecnie stawką 5% i są wskazane w załączniku do ustawy o podatku od towarów i usług, więc chodzi o ten podstawowy produkt żywnościowy. Taki był klucz, jak rozumiem, projektodawców. Jeżeli chodzi o lód, to chodzi o lód w kostkach, a lód w kostkach chyba raczej nie kojarzy nam się z produktem pierwszej potrzeby.

(Senator Leszek Czarnobaj: Z drinkiem się kojarzy…)

Pytanie, czy to jest produkt pierwszej potrzeby, może pozostawię otwarte. Bardzo dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przy okazji chciałbym w takim razie zapytać. Na wodę, która jest dostarczana do nas, czyli płynie z kranu, jaki jest VAT?

(Senator Leszek Czarnobaj: 20%?)

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny:

Nie, to jest 8%.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

8%, tak?

Proszę bardzo, w tej chwili bym poprosił o głos ewentualnie panów ze stowarzyszenia Polska Organizacja Gazu Płynnego. Bardzo proszę.

(Rozmowy na sali)

Dyrektor Generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego Andrzej Olechowski:

Przepraszam za małe opóźnienie.

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Przede wszystkim dziękujemy za możliwość…

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Proszę się przedstawić…)

Andrzej Olechowski, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: To ułatwienie dla osób, które zdalnie…)

Przepraszam, Panie Przewodniczący.

Przede wszystkim chciałbym podziękować za możliwość udziału w posiedzeniu komisji.

Może tytułem wprowadzenia… O czym my mówimy? O LPG. Generalnie LPG jest kojarzone jako LPG autogaz. W tarczy 2.0 w przypadku paliw silnikowych jest propozycja zmniejszenia stawki VAT dla LPG z 23% do 8% i za to dziękujemy. Panie Ministrze, Szanowni Państwo dziękujemy za uwzględnienie tej części LPG. Ale mamy jeszcze, mówię sektorowo, coś takiego jak instalacje grzewcze do ogrzewania domków jednorodzinnych – to są te zbiorniki stojące przy budynkach – i jest też temat bardzo ważki społecznie: butle 11-kilogramowe. Wydaje mi się, że wszyscy państwo kojarzycie te butle 11-kilogramowe, często używane na terenach mniej zurbanizowanych, ale również w pobliżu wielkich miast. I to tyle tytułem wprowadzenia. Brakuje nam uwzględnienia właśnie w przypadku tych pozostałych sektorów naszego produktu, tego nośnika energii w proponowanych rozwiązaniach. Zauważyliśmy, że wynik głosowania w Sejmie dowodzi jednoznacznego uznania przez panów posłów potrzeby zaoferowania w obecnych warunkach ekonomicznych wsparcia dla społeczeństwa i apelujemy, prosimy o uwzględnienie tego nośnika energii. To jest tak naprawdę inny rodzaj gazu i problem jest szczególnie właśnie, jak mówię, w tych sektorach czy instalacji zbiornikowych, o których za chwilę kolega powie, czy też butli 11-kilogramowych. Dziękuję i może kolega uzupełni.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

(Dyrektor Generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego Andrzej Olechowski: Można jeszcze, Panie Przewodniczący? 3 zdania…)

No dobrze, ale myślałem, że pan już wszystko powie.

Proszę bardzo, w takim razie proszę.

Dyrektor w Polskiej Organizacji Gazu Płynnego Bartosz Kwiatkowski:

Bartosz Kwiatkowski, Polska Organizacja Gazu Płynnego.

Dziękuję, Panie Przewodniczący, będę się streszczał, kilka słów tylko dodam.

To, co jest istotne, to jest to, że rzeczywiście bardzo szybko toczą się prace nad tą ustawą, w związku z czym dopiero dzisiaj udało nam się uzyskać wsparcie Krajowej Rady Drobiarstwa oraz Krajowej Rady Izb Rolniczych dla naszych postulatów, ponieważ oni dopiero w tym momencie przeanalizowali konsekwencje dla siebie. I chciałbym zwrócić uwagę na ten aspekt solidarności czy sprawiedliwości społecznej, o którym wspomniał pan przewodniczący. Otóż mówimy tutaj o dużej grupie użytkowników czynnika grzewczego, użytkowników ogrzewania na terenach wiejskich, którzy nie mają po prostu dostępu do ciepła sieciowego i częstokroć nie mają dostępu do przyłączy gazowniczych. W związku z tym dzisiaj mówimy tutaj o obniżeniu do stawki obniżonej podatku od towarów i usług dla gazu płynnego, ale wykorzystywanego na potrzeby grzewcze. To są osoby indywidualne, są to rolnicy produkujący na potrzeby rynku polskiego, mówimy też o przedsiębiorcach rolnych, bo największym biznesowym odbiorcą gazu płynnego jest branża drobiarska, która jest również wielkim eksporterem w polskiej gospodarce, i mówimy także o jej konkurencyjności. Bardzo dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Ja myślę, że panowie dotknęli istoty tego problemu. Bo my co do zasady zgadzamy się z tym rozwiązaniem i pewnie chcemy zagłosować za nim, chociaż mamy te poważne zastrzeżenia generalne, o których mówił pan senator Paweł Arndt, że zawsze takie manipulowanie w podatkach jest mało skuteczne w dłuższej perspektywie. Bo za chwilę będzie pytanie, co się stanie, jak zostanie przywrócona podstawowa stawka VAT na te wszystkie produkty. Według mojej oceny jest mało prawdopodobne, że to wywoła jakiś pozytywny skutek antyinflacyjny, no ale miejmy nadzieję, że tak, że po prostu coś się stanie, jednak pod warunkiem, że będą podjęte przez rząd inne działania, bo te inne działania są niezwykle ważne. Myślę, że byłoby dobrze, gdyby pan minister jutro poinformował cały Senat, jakie rząd będzie podejmował inne działania antyinflacyjne, które nie polegają tylko na takim prostym rozdawaniu lub też ograniczaniu, ale także na racjonalizowaniu różnych wydatków publicznych, co przecież też powinno mieć miejsce w sytuacji tak nadzwyczajnej. Ale tutaj panowie z izby gazu płynnego zwrócili uwagę – o tym wcześniej także w moim pytaniu mówiłem – na tę nierówność traktowania obywateli. Ja podam może taki prosty przykład, żeby można było to zrozumieć w jasny, klarowny sposób. Ja jestem mieszkańcem Łeby, Łeba jest zgazyfikowana, jest zbudowana sieć rozprowadzająca gaz, ale płynny, do mieszkańców. Mieszkańcy zrobili to kiedyś po to, żeby było ekologicznie, żeby były różne inne rzeczy itd., itd. Ja nie jestem do niej podłączony, na wszelki wypadek to mówię, żebyście nie myśleli panowie, że mówię o sobie.

(Sygnał telefonu komórkowego)

Ale takich przypadków jest w Polsce dużo. Polega to na tym, że całe miasto jest zgazyfikowane, zbudowana jest sieć i na obrzeżach miasta są ogromne zbiorniki, do których cysternami przywożony jest gaz i on jest rozprowadzany tak samo jak ten gaz ziemny. To jest prosta zasada. Różnica między tym gazem płynnym a gazem ziemnym do tej pory była tylko taka, że ten gaz ziemny był dużo tańszy od gazu płynnego, więc ci, którzy się zdecydowali na to, z różnych względów, część z wygody, a część ze względów ekologicznych czy także dlatego, że ich miasto czy inne jednostki mobilizowały itd… No, podjęli się tego i zdecydowali się to robić. I teraz państwo, rząd, minister finansów mówią, że ta…

(Sygnał telefonu komórkowego)

Senator Szejnfeld tutaj…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Wyłączam, tylko że Szejnfeld jest właśnie tak podłączony, że go nie mogę wyłączyć.

(Wesołość na sali)

(Senator Leszek Czarnobaj: To może z Pegasusa dzwonią do ciebie.)

Tak… żartuję oczywiście.

Po prostu takich przypadków jest wiele w Polsce. I teraz ta grupa ludzi po prostu jest traktowana jako obywatele drugiej kategorii. Powiem tak na marginesie, że w Sejmie dzisiaj komisja budżetowa głosowała nad naszymi poprawkami do budżetu i oczywiście według tej zasady współcześnie rządzących podzieliła ludzi na tych, którzy mają większe prawa, i na tych, którzy mają mniejsze prawa do korzystania ze środków publicznych, odrzucając część poprawek… Odrzuciła wszystkie, ale część z nich wyrównywała szanse.

No i teraz jest pytanie, czy państwo jednak… Rozumiemy, że to przygotowali posłowie, ale na tym etapie już nie można się zasłaniać posłami, bo de facto tę ustawę przyjął rząd. Czy rząd akceptuje podział ludzi w Polsce na tych, którzy są uprzywilejowani z jakiegoś powodu, bo mieszkają w dużych miastach, w metropoliach, mają dostęp do systemowych źródeł ciepła, i na tych, którzy mieszkają na prowincji, poza obszarami zurbanizowanymi i nie mają do tego dostępu? Ale to wcale nie dotyczy tylko i wyłącznie ludzi, którzy korzystają z gazu płynnego. To dotyczy także ludzi, którzy korzystają z oleju opałowego lekkiego. W tej sprawie my w Senacie odbyliśmy dużą dyskusję przy okazji właśnie tej pierwszej ustawy pomagającej. Zlekceważono to. My wprowadziliśmy te poprawki i rząd w Sejmie był przeciw, pan minister Patkowski czy Pytkowski, no, jak się…

(Głos z sali: Patkowski.)

Minister Patkowski mówił, że jeżeli te poprawki by przeszły, jeżelibyśmy olej opałowy lekki potraktowali tak jak inne źródła ciepła, to rolnicy używaliby go do maszyn, do samochodów itd., itd. Ale problem nie dotyczy teraz tylko tych, którzy opalają tym olejem opałowym, ale dotyczy także ludzi, którzy np. korzystają z peletu. Pelet to jest taki…

(Senator Leszek Czarnobaj: Wiem.)

No ale może nie wszyscy wiedzą. Jest on zalecany przez rząd jako ekologiczne źródło ciepła, była cała polityka w tej sprawie. Pelet podrożał od września do grudnia zeszłego roku z 800 zł za 1 t do 1 tysiąca 400 zł za 1 t. Ile kosztuje teraz? Nie wiem. Prosiłem pana mecenasa… Też jest obłożony podatkiem VAT w wysokości 23%, prawda?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: Tak.)

Tak? Pan to sprawdzał, prawda? Bo prosiłem pana mecenasa, żeby to zweryfikował.

Ale to jeszcze nie koniec. Cała duża grupa ludzi w Polsce ciągle jeszcze… A mówimy o ustawie, która ma pomóc, i raczej staramy się pomagać ludziom biedniejszym, taka zasada generalnie obowiązuje w Polsce – i słusznie – choć powinniśmy myśleć o wszystkich. Otóż jest w Polsce cała grupa ludzi, która ciągle jeszcze pali węglem, koksem. Ta ustawa nie ma związku z ekologią, jej celem jest tylko i wyłącznie pomoc w opanowaniu inflacji. Cena węgla wzrosła prawie 2-krotnie w ciągu ostatnich miesięcy. Czy ci ludzie… A tu już są naprawdę… Pewnie nie wszyscy ci, którzy opalają węglem, są bardzo biedni, tego nie mówię, bo przecież różne są sytuacje, ale jest ogromnie dużo gospodarstw domowych, które ciągle korzystają z węgla. Czy w związku z tym mamy zachęcić ich do tego, żeby oni zamiast tego węgla, który drożeje, jest bardzo drogi, wykorzystywali i palili śmieci, różnego rodzaju odpady czy cokolwiek innego? No, wydaje mi się, że jeżeli państwo firmujecie ustawę, to powinniście w niej potraktować wszystkich obywateli w podobny sposób. Tłumaczenie się, że to jest kontynuowanie tarczy pierwszej… To niech się to nazywa tarcza druga, trzecia, piąta, dziesiąta, obojętnie jak, ale to musi być po prostu jakieś rozwiązanie generalne, a nie robione tak, że ktoś krzyknął, ktoś jest mocniejszy, więc jemu się pomaga, a słabszemu, mniejszemu mówi się: nie ma. I jest takie pytanie: czy państwo akceptujecie takie rozwiązanie, które byłoby generalne? Bo dajecie zwolnienie i ja mogę iść i kupić paliwo na stacji benzynowej, gdzie VAT zgodnie z tym rozwiązaniem to będzie… Ile? 8% czy zerowy? 8%, prawda?

(Głosy z sali: 8%)

Ja pewnie mógłbym zapłacić te 23%. Ale ten, który ogrzewa dom tym gazem płynnym, musi płacić tyle, ile od niego chcą. Tak więc w tym nie ma logiki.

I jeszcze jedna sprawa, która mnie bulwersuje w tej ustawie, to jest w niej zawarte, czyli taka kwestia, że wszędzie ma być ta propaganda – jest to tam, Panie Mecenasie, tak? – informacja o tym, że oto teraz rząd obniża podatek itd. To musi być w każdym sklepie itd. Po co to robić? To jest po prostu nieprzyzwoite. Są ciężkie czasy, jest inflacja, a państwo tylko mówicie o propagandzie. Zaraz wypuścicie samochody z napisami, że Nowy Ład obniża czy coś, i one będą jeździły. No, po prostu schować to. Wszyscy w Polsce wiedzą, że po prostu chce się obniżyć podatek i nie trzeba robić z tego jakiejś sensacji, tylko powiedzieć, że są ciężkie czasy, my to wiemy. Tylko po to, żeby ktoś chwalił premiera, nie wiem kogo, się to robi? Po co to? No, po co to jest potrzebne? Po co ta propaganda, która nie wiem czemu ma służyć? Czy pan nie czuje jakiejś takiej nieprzyzwoitości w tym?

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Jeżeli chodzi o kwestię dodawania kolejnych grup towarów, to jest to kwestia kolejnych kosztów dla budżetu. Pan senator mnie wyręczył, mówiąc o 11,5 miliardach zł ubytku, bo na tyle jest szacowany brak wpływów w związku z obniżeniem tych stawek, więc te koszty byłyby wyższe. To po pierwsze.

Po drugie, przedsiębiorcy sobie poradzili z tą tarczą 1.0, myślę, że z tą drugą osoby fizyczne również sobie poradzą, a tak jak cały czas mówiliśmy, jest to kontynuacja tarczy 1.0, ta kontynuacja jest w tarczy 2.0.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Czyli uważacie państwo, że to jest sprawiedliwe rozwiązanie, tak? Pan osobiście także akceptuje takie rozwiązanie? Takie, że część obywateli, która robi dokładnie to samo, tylko że nie ma uprzywilejowanej pozycji, będzie płaciła wyższe podatki? To może nie obniżać ich do 8%, do 5%, tylko obniżyć je o jedne, dwa, trzy punkty procentowe, przeliczyć to, jeżeli jest tylko tyle pieniędzy na tę ulgę.

(Senator Leszek Czarnobaj: Ale przeczyta, że obniżamy na inne…)

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny: Jeżeli mogę…)

Jeszcze pan minister i…

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny:

Jeżeli mogę odpowiedzieć, to powiem, że kwestia obniżenia tych stawek to jest kwestia głosowania parlamentu. Parlament podjął taką decyzję i…

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dobrze, to znaczy… dobrze.

Ostatnia kwestia to kwestia tej propagandy. Jaki jest cel tego, że każdy sklep, wszyscy będą musieli robić tablice? Przecież ktoś weźmie za to pieniądze, za przygotowanie projektu, później wydrukowanie tego. Czy już wiadomo, kto będzie to robił, będzie odpowiedzialny za tę całą kampanię informacyjną?

(Senator Leszek Czarnobaj: Drukarnia w Łebie.)

Nie ma w Łebie drukarni.

(Senator Leszek Czarnobaj: Żartuję…)

Ale rzeczywiście niedaleko jest drukarnia, może faktycznie już z nią ktoś rozmawiał.

Proszę bardzo. To był żart, ale to jest poważna sprawa.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny:

Panie Przewodniczący, już odpowiadam poważnie, bo to jest poważna sprawa…

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Tak.)

Przedsiębiorcy sobie poradzili, bo w tej pierwszej tarczy też był taki obowiązek, i myślę, że z tą drugą również sobie poradzą.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Ale jaki jest cel tego? Żeby zrobić propagandę, że rząd jest taki dobry i coś robi ludziom? Jaki jest cel tego?)

Nie, tu chodzi tylko o kwestie informacyjne. Chodzi o informację, że są obniżone stawki, żeby ewentualnie klient mógł ocenić, czy przedsiębiorca cenę na te towary obniżył, czy też nie.

(Senator Leszek Czarnobaj: Panie Ministrze, ale marża nie jest regulowana.)

Nie, nie jest.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Pan senator Ryszard Świlski.

Senator Ryszard Świlski:

Pomyślałem sobie o jednej sprawie. Wczoraj i przedwczoraj pozwoliłem sobie rozmawiać z 12 drobnymi przedsiębiorcami prowadzącymi różnego rodzaju działalność gospodarczą, piekarzami, właścicielami warzywniaków, takich małych sklepów, i chciałbym panu ministrowi powiedzieć, że każdy z tych 12 przedsiębiorców, z którymi rozmawiałem, już zakomunikował, że w związku z tą decyzją od 1 lutego automatycznie zostaną podniesione czy też oni podniosą od 1 lutego ceny w miejscach, w których pracują. Tak więc tak naprawdę to, o czym przewodniczący Kazimierz Kleina mówił, czyli informacja, do której postawienia przy kasie, w jakimkolwiek innym miejscu państwo zobowiązujecie tego właściciela sklepu, piekarni, to tak naprawdę tylko i wyłącznie czysta propaganda. I rzeczywiście to jest absolutnie prawda.

To dopytam. A jeżeli takiej informacji ten przedsiębiorca nie przedstawi w swoim sklepie, to poniesie jakąś karę z tego tytułu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny:

Nie ma sankcji.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Czy są jeszcze jakieś pytania?

(Lobbysta wykonujący działalność na rzecz Światowego Związku Polaków Polska i Polonia PL Jolanta Duda: Tak, ja bym chciała jeszcze coś dodać.)

Proszę bardzo.

Lobbysta wykonujący działalność na rzecz Światowego Związku Polaków Polska i Polonia PL Jolanta Duda:

Chciałabym powiedzieć, że pan przewodniczący bardzo słusznie podkreślił, że sprawiedliwość społeczna jest bardzo ważna. Szczególnie w mniejszych miejscowościach, o ile ja się orientuję, bardzo dużo osób korzysta z węgla i z koksu, nawet jeżeli ma dostęp do miejskich systemów grzewczych, które są bardzo drogie. Tak że uważam, że byłoby bardzo krzywdzące, niesprawiedliwe dla ludzi, gdyby jedni dostali obniżki, a inni nie. Musimy o to dbać.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Za chwileczkę będziemy przechodzili już do kwestii poprawek, a jeszcze dodam coś w tej kwestii, o której pan senator Świlski powiedział. Przez ostatnie tygodnie utrzymywała się na stacjach paliw Orlenu cena obniżona. Ale zauważyłem, że w ostatnich kilku dniach, może wczoraj, może przedwczoraj, na wszystkich stacjach Orlenu została podniesiona cena i benzyny, i oleju, przy czym oczywiście cena baryłki ropy naftowej na rynkach światowych spada. Prawdopodobnie to jest taki zabieg, o którym mówił pan senator Świlski, że teraz musimy podnieść cenę, żeby później powiedzieć, że ją obniżyliśmy, i napisać na tablicy, że obniżyliśmy ją dzięki rządowi. Wydawało się, że to było trochę kontrolowane, bo Orlen jest spółką Skarbu Państwa, połączył się teraz czy się łączy z Lotosem i dyktuje ceny w Polsce, zresztą nie tylko w Polsce, bo także nawet na Litwie. Mam nadzieję, że państwo nad tym jakoś czuwacie. Ale to tylko taki komentarz.

Teraz poprawki, jeżeli nie ma już głosów w dyskusji… Nie ma.

Ja przygotowałem poprawki i je zgłaszam, koledzy też: i senator Świlski, i senator Paweł Arndt, i senator Czarnobaj, i senator Frankiewicz. To jest kilka rozpisanych poprawek. One po prostu mają doprowadzić do takiej sytuacji, że wszystkie te źródła ciepła będą tak samo potraktowane. Ale to jest rozłożone na kilka poprawek, każdy produkt jest w innej, żeby w Sejmie głosowano nad nimi oddzielnie. Bo gdyby się okazało, że z jakichś powodów, powodów nadzwyczajnych jeden nie może być uwzględniony… Mam nadzieję, że nie, że jakiejś poczucie uczciwości, sprawiedliwości i praworządności weźmie górę, ale rozbijamy to na oddzielne poprawki.

I miałbym prośbę do pana mecenasa, żeby pan po prostu to przedstawił. Dotyczy to węgla, koksu, olejów napędowych, olejów opałowych, pozostałych paliw opałowych…

(Głos z sali: A pelet?)

Pelet też tutaj jest, bo prosiłem pana o to, żeby mi go znalazł.

Jeszcze te poprawki legislacyjne. W kwestii przesunięcia terminu wejścia w życie… Tego nie będzie, zakładamy, że jest trudna sytuacja, chcemy, żeby przepis wszedł w życie z dniem 1 lutego, więc nie będziemy przejmowali tej poprawki.

I jeszcze jakąś poprawkę mieliśmy… no, ewentualnie…

Panie Mecenasie, proszę nas, że tak powiem…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: Panowie senatorowie zgłosili…)

Zostaną przedstawione te poprawki, zapytamy o opinię pana ministra o każdej poprawce – pan minister jest pierwszy raz na naszym posiedzeniu – o to, czy jest pozytywna, czy negatywna, i będziemy głosować.

Proszę bardzo.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Panowie senatorowie zgłosili 7 poprawek, zgodnie z Regulaminem Senatu należy je przegłosować w stosownej kolejności.

Jako pierwszą poprawkę należy przegłosować poprawkę, która została zaprezentowana w opinii Biura Legislacyjnego. Ma ona charakter wyłącznie legislacyjny. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Czy państwo widzicie tę poprawkę? Tak?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny: Ona tak naprawdę była wczoraj, prawda?)

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: Wczoraj komisja przyjęła propozycję przyjęcia ustawy bez poprawek.)

Ale wczoraj była pokazywana.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: Tak, oczywiście.)

Jakie jest stanowisko w sprawie tej poprawki?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania…

Proszę bardzo, Panie Mecenasie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Czy mógłbym, o ile przedstawiciele rządu uznają to za stosowne, dowiedzieć się, z jakich powodów proponują państwo stanowisko negatywne w sytuacji, gdy proponowanym zwolnieniem, a raczej obniżeniem mają zostać objęte towary i usługi zarówno o danej kategorii CN, jak i o innej kategorii CN, zatem trudno tutaj mówić o stosowaniu alternatywy za pomocą słowa „albo” bądź też „lub”? Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Jeszcze pytanie: ilu senatorów zdalnie pracuje?

(Głos z sali: 4.)

Są pracujący zdalnie, tak?

Czy senatorowie zdalnie pracujący chcą zabrać głos? Bo o to nie zapytałem.

(Głosy z sali: Nie.)

Nie? Dobrze.

Panie Ministrze, proszę o odpowiedź na to pytanie pana mecenasa.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny: Panie Przewodniczący, ja bym oddał głos pani dyrektor Renacie Łućko z Departamentu Prawnego.)

Proszę bardzo, Pani Dyrektor.

Zastępca Dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Finansów Renata Łućko:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo! Panie Mecenasie!

Ta propozycja, żeby zachować, jak rozumiem, pewną konsekwencję w ramach tego projektu, byłaby słuszna, niemniej jednak ja zauważam, że to jest odwzorowanie przepisów dotyczących akcyzy i to jest konsekwencja w ramach 2 ustaw, a nie w ramach tylko tej ustawy. To jest odwzorowanie regulacji z ustawy akcyzowej i tutaj jesteśmy konsekwentni, tak żeby nie wprowadzać wątpliwości interpretacyjnych. To są regulacje z ustawy o podatku akcyzowym. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Panie Mecenasie, słowo?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Podtrzymuję zgłoszoną uwagę. W ustawie akcyzowej zachowano po prostu niekonsekwencję terminologiczną, której nie należałoby powielać. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Na którą zwracaliśmy też uwagę.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki? (5)

Kto jest przeciw? (3)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Proszę o podanie łącznych wyników.

Poprawka otrzymała poparcie komisji.

Kolejna poprawka, Panie Mecenasie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawka nr 2 zmierza do rozszerzenia katalogu z obniżonym podatkiem od towarów i usług do 8% o węgiel i koks przeznaczone do celów opałowych. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Będziemy rozbijali te poszczególne produkty na oddzielne poprawki, taka jest moja sugestia.

Stanowisko rządu w tej sprawie?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki? (5)

Kto jest przeciw? (3)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Proszę o podanie wyników łącznych.

Poprawka została przyjęta.

Kolejna poprawka.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawka nr 3 zmierza do rozszerzenia katalogu towarów i usług z obniżonym podatkiem od towarów i usług do 8% o oleje napędowe przeznaczone do celów opałowych. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Stanowisko rządu w tej sprawie?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki? (5)

Kto jest przeciw? (3)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Proszę o podanie wyników łącznych.

Poprawka otrzymała poparcie.

Kolejna poprawka.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawka nr 4 zmierza do rozszerzenia wspomnianego wcześniej katalogu z podatkiem 8% o oleje opałowe. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Proszę o podanie wyników.

5 głosów za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawka otrzymała poparcie.

Kolejna poprawka.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawka nr 5 zmierza do objęcia katalogiem towarów z podatkiem od towarów i usług obniżonym do 8% pozostałych, tj. niewymienionych wcześniej, paliw opałowych bez względu na kod CN. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Proszę o podanie wyników łącznych.

5 głosów za, 3 – przeciw, 1 senator się wstrzymał.

Poprawka otrzymała poparcie komisji.

Kolejna poprawka.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawka nr 6 zmierza do uwzględnienia uwagi postulowanej przez Polską Organizację Gazu Płynnego. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Proszę o podanie wyników łącznych.

5 głosów za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawka otrzymała poparcie.

Kolejna poprawka.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Kolejna poprawka, poprawka nr 7, już ostatnia, zmierza do skreślenia art. 2, który przewiduje obowiązek uwidaczniania w miejscu sprzedaży stosownej informacji według wzoru określonego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Stanowisko rządu w tej sprawie?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Proszę o podanie wyników łącznych.

5 głosów za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Czy to są wszystkie poprawki? Czy nie było jeszcze jakichś innych poprawek? Nad tą kwestią wody zastanawialiśmy się. Czy odpuszczamy tę wodę?

(Głos z sali: Zostawiamy.)

W takim razie głosujemy nad przyjęciem całej ustawy wraz z przyjętymi poprawkami.

Kto jest za przyjęciem ustawy wraz z przyjętymi poprawkami?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o podanie wyników łącznych.

Chwalić Pana, na koniec wszyscy się przekonali, że ustawa jest jednak dobra. Dziękuję bardzo.

8 głosów za.

Ustawa wraz z poprawkami została zaakceptowana przez komisję jednogłośnie.

Na senatora sprawozdawcę proponuję senatora Ryszarda Świlskiego.

Czy wraża zgodę? Tak.

Czy jest zgoda ze strony senatorów i tu, i tam pracujących na senatora Świlskiego?

(Głos z sali: Nie ma sprzeciwu.)

Nie ma sprzeciwu. Dziękuję bardzo.

Dziękuję bardzo panu ministrowi i osobom panu towarzyszącym. Dziękuję przedstawicielom Polskiej Organizacji Gazu Płynnego. Dziękuję także pani za zabranie głosu. Dziękuję wszystkim obecnym.

Zamykam posiedzenie.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Mariusz Gojny: Dziękuję bardzo.)

Dzięki.

(Koniec posiedzenia o godzinie 18 minut 52)