Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu (nr 45), Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (nr 116) w dniu 24-11-2021
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu (45.)

oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (116.)

w dniu 24 listopada 2021 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o wsparciu przygotowania III Igrzysk Europejskich w 2023 roku (druk senacki nr 571, druki sejmowe nr 1727, 1748 i 1748-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 00)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Kazimierz Wiatr)

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Szanowni Państwo, otwieram wspólne posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Witam serdecznie panie i panów senatorów. Witam naszych gości, którzy uczestniczą w posiedzeniu zdalnie. Są to: pan minister Andrzej Śliwka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych; pani Monika Stępniak, dyrektor Biura Koordynacji Igrzysk Europejskich 2023, Ministerstwo Aktywów Państwowych; pan Grzegorz Dostatni, dyrektor Departamentu Prawnego, Ministerstwo Aktywów Państwowych; pan prof. Jacek Majchrowski, prezydent Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa – tu się przygotowywałem, bo okazuje się, że jest jeszcze Stołeczne Książęce Miasto Płock i Miasto Stołeczne Poznań, ale stołeczne królewskie jest jedno – pan minister Andrzej Gut-Mostowy, sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystki…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystki Andrzej Gut-Mostowy: Witam serdecznie.)

…pan Piotr Gałązka, dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Sportu i Turystki; pan Jakub Zabielski, główny specjalista, Kancelaria Senatu, Biuro Legislacyjne.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o wsparciu przygotowania III Igrzysk Europejskich w 2023 roku (druk senacki nr 571, druki sejmowe nr 1727, 1748 i 1748-A)

Szanowni Państwo, niestety dynamika prac Senatu jest taka, że mamy tylko 45 minut. Limitu nie będzie na posiedzeniu Senatu, podczas obrad plenarnych. Uznając wagę procedowanych spraw, postanowiliśmy przystąpić dzisiaj do rozpatrzenia tej ustawy na wspólnym posiedzeniu komisji.

Bardzo proszę pana ministra Andrzeja Śliwkę o przedstawienie ustawy.

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Andrzej Śliwka:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

III Igrzyska Europejskie będą pierwszą w Polsce multidyscyplinarną imprezą sportową rozgrywaną na terenie Unii Europejskiej. 30 maja 2019 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę nr 45/2019 w sprawie organizacji III Igrzysk Europejskich Kraków 2023. W uchwale zadeklarowano poparcie dla zgłoszenia kandydatury miasta Krakowa i województwa małopolskiego jako gospodarza igrzysk. 22 czerwca 2019 r. podczas nadzwyczajnego posiedzenia Stowarzyszenia Europejskich Komitetów Olimpijskich miasto Kraków i województwo małopolskie otrzymały rolę gospodarza igrzysk. Za kandydaturą jednogłośnie opowiedziały się narodowe komitety zrzeszone w Stowarzyszeniu Europejskich Komitetów Olimpijskich.

Powierzenie Polsce organizacji III Igrzysk Europejskich stanowi nobilitację i wyraz zaufania do naszego kraju. Poza ewentualnymi sukcesami sportowymi igrzyska będą się wiązać ze wzmocnieniem polskiej marki na arenie europejskiej, co powinno stanowić bodziec rozwojowy dla naszej ojczyzny na niwie zarówno turystyki, jak i inwestycji zagranicznych.

Program sportowy na dzień 21 października obejmuje 19 dyscyplin sportowych. W przypadku 16 podpisano już uzgodnienia, w przypadku 3 trwają negocjacje. Ponadto rywalizacje w zakresie 6 dyscyplin sportowych będą odbywały się w randze mistrzostw Europy i będą kwalifikacjami do igrzysk olimpijskich w Paryżu.

Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, najważniejsze przepisy ustawy: określają warunki realizacji przedsięwzięć w zakresie projektowania, budowy, przebudowy lub remontu stadionów i innych obiektów budowalnych niezbędnych do przeprowadzenia igrzysk; wskazują podmioty, które będą mogły realizować te przedsięwzięcia; określają sposób finansowania lub dofinansowania niektórych kosztów organizacji igrzysk oraz przygotowania i realizacji przedsięwzięć; określają zasady udzielania zamówień publicznych podmiotom realizującym przedsięwzięcia niezbędne do przeprowadzenia igrzysk; określają zasady tworzenia i działania spółki celowej oraz warunki, jakie musi spełnić umowa o powierzeniu tej spółce realizacji zadań związanych z przygotowywaniami igrzysk; wprowadzają istotne uproszczenia w procedurach administracyjnych, które będą mogły mieć zastosowanie przy realizacji przedsięwzięć związanych z igrzyskami europejskimi.

Kwestie związane z finansowaniem to jest element ważny i interesujący wszystkie podmioty zaangażowane w proces zarówno koordynacji, jak i organizacji igrzysk. W celu zabezpieczenia środków na finasowanie niektórych kosztów organizacji igrzysk w ustawie została wskazana kwota 160 milionów zł. Są to środki na udzielenie dotacji spółce celowej, głównie chodzi o opłatę za prawa do organizacji igrzysk. Te środki są zabezpieczone, spółka celowa powinna te środki dostać.

Na bazie rozmów z interesariuszami – mówię głównie o województwie małopolskim, mówię o mieście Kraków, ale także o miastach partnerskich – zostały wprowadzone dwa przepisy. Pierwszy przepis mówi o tym, że minister właściwy do spraw kultury fizycznej może ogłosić program wsparcia przygotowania igrzysk. Dotyczy to głównie inwestycji związanych z infrastrukturą sportową. Na tej niwie mamy porozumienie pomiędzy wszystkimi podmiotami, tzn. województwem małopolskim, miastem Krakowem, a także pozostałymi podmiotami. W projekcie rozporządzenia Rady Ministrów, który został załączony do przedmiotowej ustawy, jest wykaz 12 inwestycji, które miałyby zostać sfinansowane właśnie w ramach tego programu.

Drugim elementem, który znalazł się w art. 7, bodajże w ust. 6, jeśli dobrze pamiętam, jest to, że minister właściwy do spraw transportu może ogłosić program wsparcia przygotowania igrzysk w zakresie realizacji przedsięwzięć. Są to przedsięwzięcia z zakresu infrastruktury miejskiej. Prowadzimy już zaawansowane rozmowy. Miałem nawet przyjemność rozmawiać wczoraj z panem prezydentem Kuligiem oraz panem prezydentem Muzykiem na temat niezbędnych inwestycji. Rozmawiamy. Wydaje mi się, że rozmowy są już na bardzo zaawansowanym poziomie. Mam nadzieję, że będziemy je wkrótce finalizowali. To tak pokrótce.

Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeżeli byłyby jakieś pytania w przedmiotowym zakresie, to oczywiście ja i państwo dyrektorzy jesteśmy do państwa dyspozycji. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Bardzo dziękuję panu ministrowi.

Czy pan minister Andrzej Gut-Mostowy chciałby jeszcze coś powiedzieć w imieniu Ministerstwa Sportu i Turystki?

Panie Ministrze, bardzo proszę.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystki Andrzej Gut-Mostowy:

Szanowny Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!

Mamy nadzieję, że tak ważna impreza dla polskiego sportu, a także dla turystycznej promocji Krakowa i Małopolski zostanie jak najszybciej uzgodniona. Mówimy o przepisach operacyjnych, a także o założeniach ustawy. Mogę zadeklarować w imieniu Ministerstwa Sportu i Turystki pełne zaangażowanie oraz wolę dobrego przeprowadzenia igrzysk. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Bardzo dziękuję panu ministrowi.

Zwracam się do pana prezydenta miasta Krakowa, pana prof. Majchrowskiego.

Panie Profesorze, czy chciałby pan powiedzieć parę zdań?

Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski:

Witam państwa bardzo serdecznie.

Nam zależy na jednej rzeczy, mianowicie na tym, żeby jak najszybciej te akty prawne, czyli ustawy i rozporządzenia, weszły w życie. Jak państwo doskonale wiecie, społeczeństwo Krakowa jest społeczeństwem obywatelskim, w związku z tym na każdą inicjatywę przypada kilka komitetów protestacyjnych. Są także komitety związane z przeciwnikami igrzysk. I trzeba im pokazać na papierze, co miasto zyska, albowiem wychodzimy z założenia, że te igrzyska nie mogą się odbyć na koszt mieszkańców Krakowa, co oni bardzo często podnoszą. No, to by zamknęło całą dyskusję. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Bardzo dziękuję panu prezydentowi.

Szanowni Państwo, mam wrażenie, że ta ustawa jest taka, że wszyscy ją tutaj popieramy. Wszyscy jesteśmy za, zarówno ministerstwo, rząd, jak i władze samorządowe. Tutaj jest konsensus. Rzecz polega tylko na tym, żeby to wszystko zostało jak najzręczniej i dobrze zrobione. Do tego to wszystko zmierza. Mamy nadzieję, Panie Prezydencie, że z tym terminem nie będzie tak źle.

Szanowni Państwo, są tutaj jeszcze sprawy proceduralne związane z tym, że obradujemy w części w sposób zdalny.

Proszę o informację, czy na sali lub zdalnie są z nami osoby zawodowo wykonujące działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa. Będziemy tutaj mówili o finansach.

Ponadto chciałbym teraz sprawdzić, czy wszyscy senatorowie, którzy chcieli wziąć udział w posiedzeniu w sposób zdalny, zostali już włączeni do posiedzenia. Mamy kworum obu komisji.

Szanowni Państwo, teraz bardzo bym prosił o opinię Biura Legislacyjnego.

Główny specjalista, pan Jakub Zabielski. Bardzo proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Jakub Zabielski, główny legislator, Kancelaria Senatu.

Szanowni Państwo, harmonogram prac nad ustawą w Senacie jest dynamiczny, w związku z tym mieliśmy naprawdę mało czasu, żeby przygotować opinię. Niemniej w poniedziałek i wczoraj udało się taką opinię przygotować.

W opinii zawarłem 24 uwagi. Proszę państwa, ustawa nie budzi wątpliwości natury zasadniczej, w zakresie zgodności z konstytucją. Jest ona odpowiednikiem innych specustaw, które regulują procesy inwestycyjne na zasadach szczególnych. Od strony, bym powiedział, systemowej nie będę zgłaszał uwag do samej ustawy, ale mam cały szereg uwag natury technicznolegislacyjnej, terminologicznej. Wymagałyby one rozważenia i ewentualnie przyjęcia w postaci poprawek, tak aby zarówno rząd, jak i samorząd Krakowa mógł tę ustawę stosować w sposób wolny od jakichkolwiek wątpliwości i aby cel w postaci zorganizowania igrzysk w Krakowie został zrealizowany. Jako że…

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Panie Legislatorze, ja powiem tak. Myśmy przed posiedzeniem komisji rozmawiali z panem przewodniczącym o tym, żeby te uwagi potraktować jako takie 3 bloki. Pierwszy blok to są uwagi techniczne, drugi blok to są uwagi merytoryczne, co do których wszyscy się zgadzamy, a trzeci blok to takie, które ewentualnie budzą wątpliwości. Z tego wstępu rozumiem, że to jest jeden blok uwag technicznych, ale chciałbym, żeby pan to mimo wszystko uszczegółowił.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Panowie Przewodniczący, Wysokie Komisje, ja mam w ogóle inną propozycję. Te uwagi mają charakter legislacyjny – wszystko jest legislacją – i w odniesieniu do części z nich nie mam zaproponowanych poprawek, bo wymagana by była dyskusja na temat treści moich uwag z przedstawicielami panów ministrów po to, żeby ustalić, o co tak naprawdę ustawodawcy chodziło, a w następstwie sformułować poprawkę. Ja mam taką propozycję, żeby przedstawiciele pana ministra i Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu w czasie pomiędzy zakończeniem posiedzenia komisji a posiedzeniem plenarnym i rozpatrywaniem punktu dotyczącego igrzysk spotkali się i omówili uwagi Biura Legislacyjnego. Jeżeli po tej rozmowie pozostaną jakieś wątpliwości, które powinny się zakończyć poprawkami, stosowane poprawki zostałyby przygotowane na posiedzenie plenarne. Komuś w państwa senatorów zostałyby one przekazane, a komisja miałaby okazję podyskutować na ich temat na kolejnym posiedzeniu komisji.

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Bardzo dziękuję.

Pytam panie i panów senatorów, czy jest zgoda, żeby w taki sposób postępować.

(Głos z sali: Jest zgoda.)

Jest zgoda.

Czy pan legislator chciałby jeszcze coś dodać?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Ja bym bardzo prosił – zwracam się tutaj do panów ministrów – żeby wskazać osoby, które będą ze mną pracowały nad poprawkami, tak żebyśmy mogli się dzisiaj spotkać po posiedzeniu komisji, nie wiem, o godzinie 10.00 i żebyśmy mogli przegadać, biorę to oczywiście w cudzysłów, to, co przygotowałem w opinii. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Bardzo dziękuję panu legislatorowi.

Otwieram dyskusję.

Bardzo proszę.

Senator Janusz Gromek:

Ja jestem zaskoczony wprowadzeniem tej ustawy. Nie wiedziałem, że to już dzisiaj czy wczoraj się wydarzy. To jest szybkie działanie. Po pierwsze.

Po drugie, mamy igrzyska olimpijskie, które jakoś się ogląda, mamy mistrzostwa świata, mistrzostwa w piłce nożnej, bardzo popularne. Igrzyska Europejskie… To jest na takim sobie poziomie. Oglądalność i popularność nie jest tu tak wysoka jak w przypadku innych igrzysk.

(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Może teraz się zacznie…)

Nie wiem. Pytanie do osoby kompetentnej. Proszę mi odpowiedzieć, czy były konkurencyjne miasta i kraje w Europie, które chciały organizować te igrzyska, bo to jest tak fajna sprawa, że warto dać na to – ja muszę być o tym przekonany – 160 milionów. Bardzo proszę o odpowiedź.

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Bardzo dziękuję.

Kolejne pytania.

Pan senator się waha. Wczoraj ręka się podniosła bez potrzeby, a dzisiaj z potrzebą.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Pan senator Bury.

Senator Jacek Bury:

Może nie tyle pytanie, ile uwaga.

Mamy czas pandemii. Mamy czas nadciągającego kryzysu ekonomicznego, mamy czas drożyzny, szalejącej inflacji. Chcemy iść w inwestycje, które, jak sama nazwa wskazuje, są igrzyskami, a nie wiem, czy nie powinniśmy iść w inwestycje, które będą zapewniały chleb w naszym kraju. Mam tutaj duże, duże wątpliwości, czy to jest czas na igrzyska, a nie czas na pracę i pilnowanie, żebyśmy wyszli cało z kryzysu epidemiologicznego i gospodarczego. Pamiętam wiele krajów, które organizowały olimpiady czy igrzyska. Rok, 2 czy 3 lata po tych imprezach okazywało się, że te miasta czy kraje były bardzo zadłużone i miały problemy ekonomiczne. Teraz te obiekty stoją puste. Najbardziej skrajnym przykładem jest tu katastrofa, która wydarzyła się w Sarajewie. Wiemy, co się tam wydarzyło w bardzo krótkim czasie po igrzyskach. Miałem okazję być w paru obiektach olimpijskich, czy w to w Australii, czy w innych krajach na świecie, także w Kanadzie, i mogę powiedzieć, że w tych obiektach hula wiatr, jest pusto. Przyjeżdżają wycieczki, żeby zobaczyć – jeżeli ktoś chce – puste obiekty sportowe.

Pytanie jest takie. Czy dobrze te pieniądze wykorzystamy? Czy to posłuży Krakowowi do rozwoju i czy ta infrastruktura faktycznie będzie później wykorzystywana? Czy stać nas w tej chwili na igrzyska?

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Bardzo dziękuję panu senatorowi.

Nomem omen wiatr hula, ale to już zostawmy na boku.

Rzeczywiście jest tak, że igrzyska poza naszymi wrażeniami, przeżyciami mają ogromne, że tak powiem, znaczenie promocyjne. Rzecz polega na tym, żeby to wszystko zrównoważyć, żeby tego nie było za dużo. Nasi goście są zapewne lepszymi specjalistami od tych spraw i na pewno za chwilę się wypowiedzą. Ja jestem tylko informatykiem, ale wydaje mi się, że to są ważne rzeczy.

Panie Senatorze, bardzo proszę.

Senator Janusz Gromek:

Tak jak powiedziałem, zostałem zaskoczony tą informacją i procedowaniem tej ustawy. Wczoraj ktoś mi powiedział, że to może kosztować… że tu idzie o kwotę nawet pół miliarda. Czy to prawda? Niech panowie, którzy idą w tym kierunku… Z mojego samorządowego punktu widzenia powiem, że zawsze dbałem o kasę i będę dbał o kasę. Chodzi o to, żeby nie było tak, że jeszcze nic nie będzie zrobione, a prezesi, zarządy, niezarządy dostaną od razu po 40 tysięcy pensji miesięcznie. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Bardzo dziękuję.

Pan senator Konieczny. Bardzo proszę.

Senator Wojciech Konieczny:

Dziękuję bardzo.

Panowie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Ja mam pytanie. Wymieniono tutaj jako gospodarza województwo śląskie, to jest w opinii do ustawy. Chciałbym się dowiedzieć, w jakim zakresie województwo śląskie ma uczestniczyć w przygotowaniach do igrzysk i w ich przeprowadzeniu. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Bardzo dziękuję.

Czy są jeszcze pytania?

Czy osoby uczestniczące zdalnie mają pytania? Nie mają.

Panie Ministrze – zwracam się do pana ministra Andrzeja Śliwki z Ministerstwa Aktywów Państwowych – padły pytania. Bardzo proszę odpowiedzieć.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Andrzej Śliwka:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Wysoka Komisjo!

Jeżeli bym mógł, to zacząłbym od ostatniego pytania, to znaczy dotyczącego województwa śląskiego. Będzie to dotyczyło lekkoatletyki. Igrzyska europejskie w zakresie lekkoatletyki będą się odbywały na Stadionie Śląskim. Przy okazji impreza ta będzie miała charakter drużynowych mistrzostw Europy. Właśnie ta materia będzie dotyczyła województwa śląskiego.

Co do kwestii związanych z obiektami, bo takie pytanie również się pojawiło, to chciałbym powiedzieć, że założeniem organizatorów igrzysk europejskich było to, żeby w jak największym stopniu wykorzystać obecną infrastrukturę sportową. W związku z tym ryzyko pustych obiektów jest praktycznie znikome. Myślę, że pan prezydent Majchrowski, pan profesor będzie w stanie najlepiej o tym opowiedzieć. Działania związane z infrastrukturą sportową, wśród których znajduje się m.in. modernizacja stadionu Wisły Kraków, tudzież inne przedsięwzięcia, doprowadzą do sytuacji, w której ta infrastruktura nawet po igrzyskach europejskich będzie właściwie wykorzystywana.

Co do kosztów – pojawiło się również takie pytanie – to 160 milionów zł jest zapewnionych jako dotacja celowa dla spółki w zakresie wymaganych opłat licencyjnych, które organizator będzie musiał zapłacić do EOC, czyli do Stowarzyszenia Europejskich Komitetów Olimpijskich. Pozostałe koszty będą zależeć od tego, co finalnie znajdzie się w rozporządzeniu. Tak jak powiedziałem, wykaz inwestycji związanych z infrastrukturą sportową, czyli tych 12 inwestycji, jest już w projekcie. Pozostałe kwestie, związane z infrastrukturą miejską, są jeszcze, tak jak powiedziałem, przedmiotem naszych rozmów.

Chciałbym powiedzieć, Panie Senatorze, że za kandydaturą miasta opowiedziały się jednomyślnie wszystkie narodowe komitety. Poparcie dla Krakowa i województwa małopolskiego było jednomyślne i bardzo szerokie. Mając na względzie jedyną taką imprezę, która będzie się odbywała w Unii Europejskiej… Wydaje się, że jest to, jak słusznie zauważył pan przewodniczący, doskonała okazja do tego, żeby pokazać Polskę jako jeden z piękniejszych krajów na świecie, a także do tego, żebyśmy zaprezentowali się zarówno pod względem kulturalnym, jak i sportowym. Myślę, że to rzeczywiście jest szansa na bodziec rozwojowy w zakresie turystyki – pan minister Gut-Mostowy będzie w stanie więcej na ten temat powiedzieć – a także inwestycji zagranicznych, o których wspominałem wcześniej. Bardzo dziękuję.

Jeżeli bym mógł, Panie Przewodniczący, to powiem, że jeśli chodzi o sugestie i propozycje pana mecenasa co do prac, to oczywiście jesteśmy jak najbardziej przychylni. Dyrektor Departamentu Prawnego będzie się kontaktował z panem mecenasem. Jeżeli tylko moglibyśmy w trybie roboczym pozyskać kontakt, to niezwłocznie przystąpimy do pracy, bo zależy nam na tym, żebyśmy to szybko przeprocedowali. My mamy już uwagi do uwag pana mecenasa. Znaczy znaczna część uwag pana mecenasa ma charakter legislacyjny, część oczywiście zostanie uwzględniona, część wymaga dyskusji, a część wymaga wyjaśnienia. Chciałbym też powiedzieć, że cały ten projekt był tworzony we współpracy ze wszystkimi interesariuszami. Są pewne elementy, które podnosili zarówno przedstawiciele miast, jak i samorządów województwa, i chcielibyśmy po prostu przedstawić swoje racje w tym zakresie. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Dziękuję panu ministrowi.

Pan senator się dopomina o odpowiedź. Pan minister nie powiedział, czy inne miasta, kraje ubiegały się o organizację.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Andrzej Śliwka:

Według mojej wiedzy kandydatura Krakowa i województwa małopolskiego była kandydaturą, która osiągnęła wsparcie wszystkich innych krajów. Tym samym była jedyną kandydaturą. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Pan minister powiedział, że miasto było jedynym kandydatem, ale miało szerokie wsparcie różnych krajów i podmiotów, więc…

(Wesołość na sali)

Panowie senatorowie się śmieją, więc może by pan, Panie Ministrze, rozszerzył tę wypowiedź, żeby to nie było takie płaskie. Proszę powiedzieć, czy było jakieś spotkanie, jak to się odbyło, jak to się stało, że było tak szerokie wsparcie.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Andrzej Śliwka:

Panie Przewodniczący, Panowie Senatorowie, Wysoka Komisjo, proces negocjacji czy wyborów podmiotów organizujących jest pewną drogą, pewną procedurą dyplomatyczną. Wydaje mi się, to znaczy jestem przekonany, że tak piękne miasto jak Kraków po prostu nie mogło mieć innych konkurentów, bo w swojej naturze – mówię również o województwie małopolskim – jest bezkonkurencyjne. W związku z tym nie dziwię się, że nie było innych kandydatur. Sama kandydatura Krakowa czy województwa małopolskiego była kandydaturą koncyliacyjną, wspieraną przez wszystkie inne narodowe komitety w Stowarzyszeniu Europejskich Komitetów Olimpijskich.

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Zwracam się do pana prezydenta miasta Krakowa. Pan minister tak komplementuje miasto Kraków. Czy pan prezydent to potwierdza?

(Senator Janusz Gromek: A jakże by inaczej?)

Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski:

Ja muszę powiedzieć, że słusznie komplementuje miasto Kraków.

Muszę powiedzieć tak. Byłem na posiedzeniu EOC i powiedziano mi wyraźnie, że do tej pory olimpijskie igrzyska europejskie były w Baku i w Mińsku. Oni chcą to przeprowadzić do cywilizowanego kraju w Unii Europejskiej i jako jedyne rozwiązanie, które daje gwarancję pokazania, jaka jest naprawdę Europa, zrobienia tego na takim poziomie, na jakim powinno to być zrobione, jest Kraków i Małopolska. W związku z tym, jak mi powiedziano, jednogłośnie przyjęto tę kandydaturę.

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Bardzo dziękuję panu prezydentowi.

Czy pan minister Gut-Mostowy chciałby jeszcze coś dodać?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystki Andrzej Gut-Mostowy:

Tak.

Szanowny Panie Przewodniczący! Panie Prezydencie! Panie Ministrze! Państwo Senatorowie!

Dwa słowa, które mają za zadanie rozwiać pewne wątpliwości co do zasadności ubiegania się o organizację tego typu dużych imprez sportowych w Polsce, a tym bardziej w Krakowie, w Małopolsce z udziałem Śląska. Otóż takie wydarzenia stanowią ważny, wielomiesięczny, a nawet wieloletni element emocji czy pewną dźwignię, która powoduje promowanie danego miejsca jako destynacji turystycznej. Budują także pozytywne klimaty, pozytywne skojarzenia nie tylko w krajach europejskich, ale także w krajach świata. To będzie nie do podważenia. Dlatego wszystkie wątpliwości dotyczące tego, czy taka impreza jest w Polsce zasadna – Kraków z Małopolską i z województwem śląskim jak najbardziej się do tego nadają – z punktu widzenia marketingowego, z punktu widzenia budowania polskiej marki, budowania marki Krakowa i Małopolski są absolutnie bezpodstawne.

Chciałbym podkreślić, że Kraków i Małopolska dysponują bogatą infrastrukturą sportową i komunikacyjną, która pozwoli przeprowadzić tę imprezę bez stosunkowo wielkich nakładów i nowych inwestycji. Można wykorzystać wyłącznie istniejącą infrastrukturę sportową i komunikacyjną, oczywiście z pewną modyfikacją, modernizacją.

Co też jest istotne? Kraków i Małopolska są odwiedzane przez miliony turystów polskich i zagranicznych. Mamy pełną gwarancję, że wyremontowane, doinwestowane obiekty będą stanowić element atrakcji turystycznych, będą służyć realizacji istotnych potrzeb turystyczno-rekreacyjnych turystów z całej Polski. Wszystko naprawdę bardzo dobrze się składa. Wszystkie wątpliwości powinniśmy rozwiać. Ze wszech miar uważam, że wszystkie koszty, które będą ponoszone ze strony państwa polskiego – trzeba to podkreślić – są absolutnie racjonalne. W moim przekonaniu one się nam opłacą, jeśli chodzi o wizerunek Polski, Małopolski i Krakowa. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Bardzo dziękuję panu ministrowi.

Pan legislator się zgłaszał. Bardzo proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Zwracam się do pana ministra, pana dyrektora. Ja wiem, że państwo otrzymaliście moją opinię, pan minister zresztą o tym mówił. Ja chciałbym zwrócić uwagę, że na pierwszej stronie, w stopce są wszystkie dane kontaktowe do mnie. Ja tak w trybie roboczym… Prosił o to pan minister.

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Sekretariaty komisji zajmą się tym problemem. Nie załatwiajmy spraw technicznych na spotkaniach komisji.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Dziękuję bardzo.)

Czy panowie senatorowie chcieliby coś jeszcze powiedzieć?

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Jacek Bury:

Ja chciałbym zapytać pana ministra, ale też być może pana prezydenta Krakowa o potencjał turystyczny Krakowa. On jest bardzo duży z tego, co wiem. Tak się składa, że jestem przedsiębiorcą i jeden z oddziałów mojej firmy jest w Krakowie. Od wielu lat bywam w Krakowie. W 2019 r. nieraz ciężko było znaleźć miejsce w hotelu czy hostelu, żeby się na chwilę zatrzymać, ale cały ubiegły rok… Widzę duży, niewykorzystany potencjał Krakowa. Myślę, że Kraków jest rozpoznawalny. Kraków nie ma problemów z tym, że jest nieatrakcyjnym miejscem, tylko mamy takie, a nie inne czasy.

Chciałbym wiedzieć, ilu turystów przyjechało do Krakowa w 2019 r., ilu w 2020 r., a ilu, jeżeli są już dane za rok 2021, tych turystów przyjechało do Krakowa w tym roku. Bo to, że zrobimy igrzyska, nie znaczy, że przyciągniemy więcej turystów, przynajmniej według mnie.

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Bardzo dziękuję panu senatorowi.

Kontynuując moją wcześniejszą skromną wypowiedź, powiem, że promocja nie polega tylko na tym, że przyjeżdżają turyści. Są też transmisje zdalne, przyjeżdżają sportowcy.

Nie wiem, czy pan prezydent Krakowa jest gotów odpowiedzieć na pytanie pana senatora, bo to pytanie trochę wykracza poza temat naszych obrad.

Panie Prezydencie, czy jest pan gotów podzielić się informacjami w odpowiedzi na pytanie pana senatora Burego?

Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski:

Jestem gotów.

W 2019 r. było w Krakowie 14,5 miliona turystów. Liczymy, że w tym roku będzie ok. 8 milionów. W tym roku już jest 8 milionów, ale w znacznej większości są turyści polscy. Wśród 14,5 miliona była dosyć spora grupa turystów zagranicznych. Muszę powiedzieć, że sytuacja jest taka, że tu nie chodzi tylko o kwestie promocyjne, ale chodzi właśnie o to, o czym mówił pan senator, o to, żeby zapełnić hotele, bo branża hotelarska była branżą, która była bardzo doświadczona przez COVID. I to pozwoli hotelarzom na odbicie się. Ale chodzi nie tylko o samą hotelarską, ale także o całość branży turystycznej w Krakowie i w Małopolsce. Ten element bardzo bierzemy pod uwagę.

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Bardzo dziękuję.

Pamiętam, że przy wszystkich dużych imprezach czy uroczystościach, takich jak Światowe Dni Młodzieży czy tego rodzaju igrzyska… Mieliśmy podobną ustawę na Euro 2012. Zawsze miasta okoliczne tworzą, że tak powiem, pewne silne linki kolejowe czy autobusowe i wtedy korzysta się też z okolicznej… Promocja i zaangażowanie bazy turystycznej dałyby tu rzeczywiście taki ważny rozruch. No ale to już każdy ocenia zgodnie z własnymi przemyśleniami i wiedzą.

Czy są jeszcze pytania?

Szanowni Państwo, zgodnie z sugestią, która została przez panie i panów senatorów poparta na początku, zgłaszam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Zarządzam głosowanie.

Kto jest za przyjęciem ustawy?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Poproszę o wyniki.

Za przyjęciem ustawy bez poprawek głosowało 12 senatorów, 3 było przeciw, 2 wstrzymało się od głosu.

Pozostaje nam wyznaczenie sprawozdawcy komisji. Ze względu na wagę tych spraw pan przewodniczący Frankiewicz zgodził się przedstawić ustawę na posiedzeniu Senatu w zakresie, w jakim była ona przedmiotem naszych obrad na wspólnym posiedzeniu komisji. Wiemy, że nie wszystkie wątki i szczególiki były tu przedstawione, ale liczymy na obecność panów ministrów podczas obrad Senacie.

Rozumiem, że wyczerpaliśmy porządek.

Czy ktoś jeszcze chciałby powiedzieć coś ważnego? Nie.

Bardzo dziękuję naszym gościom, panom ministrom, panu prezydentowi. Bardzo dziękuję paniom i panom senatorom, sekretarzom komisji, panu legislatorowi.

Zamykam wspólne posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Bardzo dziękuję.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 34)