Zapis stenograficzny
– wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej (74.)
oraz Komisji Ustawodawczej (162.)
w dniu 27 maja 2021 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 24. posiedzeniu Senatu do projektu opinii w sprawie zasad wykorzystania Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, utworzonego przez Unię Europejską.
(Początek posiedzenia o godzinie 21 minut 08)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej Bogdan Klich)
Proszę państwa, witam wszystkich serdecznie na kolejnym posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej oraz Komisji Ustawodawczej.
W imieniu swoim i pana senatora Krzysztofa Kwiatkowskiego otwieram posiedzenie.
Na tym posiedzeniu zajmiemy się poprawkami do opinii w sprawie zasad wykorzystania Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, utworzonego przez Unię Europejską.
W drugim czytaniu zostały zgłoszone 4 poprawki…
(Rozmowy na sali)
Proszę państwa, mam takie ważnienie, że wszyscy powinniśmy chcieć wysłuchać, o jakie poprawki chodzi.
Proszę państwa, poprawka nr 1… to w zasadzie zgłoszony przez pana senatora Czerwińskiego, idący najdalej, wniosek o odrzucenie projektu w całości.
Zostały też złożone 3 poprawki do tego projektu: pierwsza przez pana senatora Krzysztofa Kwiatkowskiego, druga przez pana senatora Frankiewicza i panią senator Kochan, trzecia przez pana senatora Kwiatkowskiego.
Będziemy nad wnioskami obradować w kolejności. Poprawka… Omówmy je najpierw.
Poprawka nr 1 spośród poprawek, które miałyby być wprowadzone do projektu, poprawka senatora Kwiatkowskiego. Chodzi o to, aby w pierwszym pkcie 1 po wyrazie „dyspozycji” dodać wyrazy „co najmniej”.
Panie Senatorze, proszę o przedstawienie tej poprawki.
Panie Przewodniczący, ja to chętnie uczynię, ale wniosek senatora Czerwińskiego jest wnioskiem najdalej idącym…
(Przewodniczący Bogdan Klich: Ale ja chciałbym, żeby po prostu je przedstawić.)
Dobrze.
Szanowni Państwo, pozwoliłem sobie zgłosić 2 poprawki. W poprawce pierwszej chodzi o to, żeby w pkcie 1 w akapicie mówiącym, że Senat Rzeczypospolitej Polskiej stoi na stanowisku, że dla sprawnej realizacji Funduszu Odbudowy i Zwiększania Odporności konieczne jest… I tutaj w pierwotnej wersji w pkcie 1 jest zapis, że samorządy powinny mieć w swojej dyspozycji 40% środków alokowanych dla poszczególnych komponentów. Zachęcony, zmotywowany, a nawet wzmocniony w zakresie zgłoszenia tego wniosku wystąpieniem pana senatora Czerwińskiego proponuję zmianę zapisu, dodanie słów „co najmniej”, czyli punkt by brzmiał: „samorządy powinny mieć w swojej dyspozycji co najmniej 40% środków alokowanych dla poszczególnych komponentów Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności”.
(Przewodniczący Bogdan Klich: Dziękuję bardzo. I jeszcze poprawka druga senatora Kwiatkowskiego.)
Poprawka druga, Szanowni Państwo, też w tym akapicie, który mówi, że Senat stoi na stanowisku, który wskazuje, jakie elementy powinny być uwzględnione dla prawidłowej realizacji KPO… W pkcie 8 projektu opinii w dotychczasowym brzmieniu jest zapis: „dla zapewnienia prawidłowej realizacji KPO niezbędny jest regularny, cykliczny nadzór NIK przez cały okres realizacji KPO”. Prawidłową nomenklaturą, zgodnie z ustawą o Najwyższej Izbie Kontroli, i narzędziem, trybem, w którym wykonuje swoje uprawnienia i obowiązki Najwyższa Izba Kontroli, jest przeprowadzanie kontroli. Dlatego proponuję zapisanie tego punktu w nowym brzmieniu: „niezbędne jest prowadzenie regularnych kontroli przez Najwyższą Izbę Kontroli w celu zapewnienia prawidłowej realizacji KPO.
Pan senator Frankiewicz albo pani senator Kochan. Proszę o przedstawienie państwa poprawki.
Wiele kontrowersji budziły zapisy dotyczące składu i sposobu wyboru członków Komitetu Monitorującego. Doprecyzowujemy te zapisy. Bardzo dziękuję.
Dziękuję również.
Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi do tych poprawek?
Bardzo dziękuję. Nie zgłaszamy uwag do tych poprawek.
Proszę państwa…
Pan senator Czerwiński. Bardzo proszę.
Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje!
Ja bym jednak apelował o przemyślenie tego wniosku o odrzucenie projektu uchwały w całości…
(Głos z sali: Opinii.)
Opinii, ale to jest także uchwała.
Powiem dlaczego. Dlatego, że jest możliwość dojścia do konsensusu, wskazał ją pan minister. Mianowicie wskazałby on te fragmenty, w których uchwała jest sprzeczna z rozporządzeniem, tylko i wyłącznie takie, czyli te fragmenty w tekście tej uchwały, w których wchodzimy w kompetencje organów unijnych. Można by ją potem przyjąć i uzdrowić, powiedziałbym. I myślę, że to by było z pożytkiem dla dalszej pracy w ogóle nad kwestiami związanymi z wykorzystaniem środków unijnych. Ale to zależy tylko od państwa woli po prostu. Bo jeśli teraz jej nie odrzucimy, to ona pójdzie dalej w takim koślawo-wadliwym kształcie. Ja zaś później podzielę się z państwem tą opinią o tych sprzecznościach właśnie.
Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.
Tu wszystko zależy od naszej woli…
(Senator Marek Borowski: Ja mam głos przeciw temu…)
Pan senator Borowski i pan marszałek Kamiński.
Bardzo proszę.
To ja mam głos przeciw temu, co zgłosił pan senator Czerwiński, dlatego że to, że pan minister Buda mówi, że coś jest niezgodne z czymś, to jeszcze nie jest koniecznie prawda. I w związku z tym nie ma dzisiaj powodu do tego, żeby takie zmiany wprowadzać. Pan minister Buda miał takie możliwości w pierwszym czytaniu, na posiedzeniu komisji i tego nie zrobił. I jeszcze raz podkreślam, że jeśli mimo wszystko znajdą się tam jakieś propozycje – bo to wszystko to są pewne propozycje – które rzeczywiście będą niezgodne z czymś, to po prostu nie zostaną zastosowane i tyle.
Dziękuję bardzo, Panie Marszałku.
Pan marszałek Kamiński.
Jeśli mamy to poważnie traktować, to jeżeli ktoś oczekuje ode mnie, że ja będę głosował za jakąś uchwałą, i mówi mi, apelując do mnie o to głosowanie, jak przed chwilą pan marszałek Borowski, że jeżeli w tej uchwale będzie coś sprzecznego z prawem europejskim, to po prostu będzie nierealizowane, to ja chcę państwu powiedzieć, że chciałbym uzyskać odpowiedź na pytanie, czy autorzy tego tekstu przedstawili projekt niezgodny z prawem europejskim, jak im to zarzuca pan Czerwiński, powołując się na pana ministra, czy jest to nieprawda. Wydaje mi się, że mamy w Senacie taki organ, jakim jest Biuro Legislacyjne, które gdyby takie niebezpieczeństwo istniało, zwróciłoby nam na to uwagę. W związku z tym ja mam taką świadomość, że głosuję nad projektem uchwały, który został pozytywnie oceniony przez Biuro Legislacyjne, i wtedy nie stosuję formuły, że jak ja zagłosuję za czymś, a to będzie sprzeczne z prawem europejskim, to rząd po prostu tego nie będzie stosował, bo to jest niepoważne traktowanie Senatu, tylko traktuję to tak, że skoro ta uchwała została dopuszczona do obrad i procedowania, to oznacza to, że osoby biorące za to pieniądze i kompetentne nie oceniły tej uchwały jako po prostu sprzecznej z prawem.
Chciałbym państwu przypomnieć, że na poprzednim posiedzeniu, kiedy zajmowaliśmy się pierwszym projektem tej uchwały, tej opinii, Biuro Legislacyjne przedłożyło ok. 20, jeśli nie więcej, swoich uwag do tego projektu i większość z nich, a właściwie znaczna większość z nich została przyjęta w postaci autopoprawek. Ze strony Biura Legislacyjnego nie było żadnych zastrzeżeń co do niezgodności uchwały z prawem europejskim albo z pozostałymi aktami prawnymi. I dzisiaj specjalnie na początku tego posiedzenia, przed chwilą, zanim przeszliśmy do głosowania, zapytałem Biuro Legislacyjne o opinię. Biuro Legislacyjne także nie zgłasza wątpliwości, przypominam, do tych poprawek.
(Głos z sali: Przejdźmy do głosowania.)
Chciałbym, żebyśmy zamknęli dyskusję na ten temat i przegłosowali poprawki, bo czasu jest mało. Przedyskutowaliśmy sprawę w sali plenarnej, nie dyskutowaliśmy tylko nad poprawkami, ale one są jasne dla wszystkich…
(Senator Jan Maria Jackowski: Ja się zgłaszałem, Panie Przewodniczący.)
A, nie zauważyłem, bardzo przepraszam.
Pan senator Jackowski. Bardzo proszę.
Dziękuję bardzo.
Ja tylko dwa zdania chciałbym powiedzieć odnośnie do tej dyskusji. Mianowicie jako eurorealista powinienem zagłosować za tą opinią, skoro jest niezgodna z prawem unijnym. Tak więc muszę teraz się zastanowić nad tym. Tak że to chciałem dodać do dyskusji. Dziękuję bardzo.
Bardzo przepraszamy pana senatora, że wytrąciliśmy go z błogiego spokoju, ale chciałbym, żeby wszystko było jasne.
Przechodzimy do głosowania.
Proszę państwa, pierwszy wniosek, nad którym będziemy głosować, to wniosek o odrzucenie projektu, autorstwa pana senatora Czerwińskiego.
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tego wniosku?
(Starszy Sekretarz Komisji Ustawodawczej Michał Napiórkowski: 11 głosów za.)
Kto jest przeciw?
(Starszy Sekretarz Komisji Ustawodawczej Michał Napiórkowski: 19 głosów przeciw.)
Kto się wstrzymał?
(Starszy Sekretarz Komisji Ustawodawczej Michał Napiórkowski: Nikt.)
Proszę o podanie informacji o głosowaniu zdalnym…
(Senator Krzysztof Kwiatkowski: Jeszcze pan senator Plura jest przeciw, czyli 20 głosów przeciw.)
20 głosów przeciw w sali.
Zdalne głosowanie…
Zamykam głosowanie.
Jakie są wyniki?
(Starszy Sekretarz Komisji Ustawodawczej Anna Łowczyc: 13 głosów za, 22 przeciw, nikt się nie wstrzymał.)
Dziękuję.
Takie wyniki oznaczają, że wniosek nie uzyskał wymaganej większości.
W związku z tym przechodzimy do poprawek.
Jako pierwszą przegłosujemy poprawkę pana senatora Kwiatkowskiego mówiącą o tym, żeby w pkcie 1 po wyrazie „dyspozycji” dodać wyrazy „co najmniej”.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
(Starszy Sekretarz Komisji Ustawodawczej Michał Napiórkowski: 20 głosów za.)
Kto jest przeciw?
(Starszy Sekretarz Komisji Ustawodawczej Michał Napiórkowski: 10 głosów przeciw.)
Kto się wstrzymał?
(Starszy Sekretarz Komisji Ustawodawczej Michał Napiórkowski: 1 senator.)
Zdalne głosowanie…
Zamykam głosowanie.
Proszę o podanie wyników.
(Starszy Sekretarz Komisji Ustawodawczej Anna Łowczyc: 22 głosy za, 11 przeciw, 2 senatorów się wstrzymało.)
22 głosy za, 11 przeciw, 2 senatorów się wstrzymało.
Stwierdzam, że wniosek pana senatora Kwiatkowskiego został przyjęty.
Przechodzimy do kolejnej poprawki. To poprawka senatora Frankiewicza i pani senator Kochan polegająca na tym, aby dotychczasowe brzmienie pierwszego pktu 5 zmienić na to, o którym pani senator mówiła.
Kto jest za przyjęciem tego wniosku?
(Starszy Sekretarz Komisji Ustawodawczej Michał Napiórkowski: 19 głosów za.)
Kto jest przeciw?
(Starszy Sekretarz Komisji Ustawodawczej Michał Napiórkowski: 9 głosów przeciw.)
Kto się wstrzymał?
(Starszy Sekretarz Komisji Ustawodawczej Michał Napiórkowski: 1 senator.)
Głosowanie zdalne…
Zamykam głosowanie.
Bardzo proszę o podanie wyników zbiorczych.
(Starszy Sekretarz Komisji Ustawodawczej Anna Łowczyc: 21 głosów za, 11 przeciw, 1 senator się wstrzymał.)
21 głosów za, 11 przeciw, 1 senator się wstrzymał.
Stwierdzam, że poprawka państwa senatorów Frankiewicza i Kochan została przyjęta.
I ostatnie głosowanie, nad ostatnią poprawką. Chodzi o to, aby zmienić brzmienie dotychczasowego pktu 8, dotyczącego Najwyższej Izby Kontroli, na to, które przedstawiał pan senator Kwiatkowski.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
(Starszy Sekretarz Komisji Ustawodawczej Michał Napiórkowski: 20 głosów za.)
Kto jest przeciw?
(Starszy Sekretarz Komisji Ustawodawczej Michał Napiórkowski: 10 głosów przeciw.)
Kto się wstrzymał?
(Starszy Sekretarz Komisji Ustawodawczej Michał Napiórkowski: Nikt.)
Zdalne głosowanie…
Zamykam głosowanie.
Proszę o podanie wyników zbiorczych.
(Starszy Sekretarz Komisji Ustawodawczej Anna Łowczyc: 22 głosy za, 12 przeciw, nikt się nie wstrzymał.)
22 głosy za, 12 przeciw, nikt się nie wstrzymał.
Stwierdzam, że poprawka pana senatora Kwiatkowskiego została przyjęta.
Czy pan senator, pan przewodniczący Zdrojewski wyrazi zgodę, żeby pełnić obowiązki… Przepraszam, czy pan senator Klich wyrazi zgodę, żeby pełnić obowiązki senatora sprawozdawcy połączonych komisji?
Tak, wyrażam.
Dziękuję bardzo.
Zamykam, proszę państwa, posiedzenie połączonych komisji.
(Koniec posiedzenia o godzinie 21 minut 23)