Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji (nr 72) w dniu 13-01-2021
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji (72.)

w dniu 13 stycznia 2021 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 20. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o Służbie Więziennej, ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi oraz ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 30)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Aleksander Pociej)

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Dzień dobry. Witam wszystkich obecnych na siedemdziesiątym drugim posiedzeniu Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

Nie ma w sali osób, które by mogły prowadzić działalność lobbingową.

Czy jest kworum? Jest kworum.

Czy senatorowie zdalni są podłączeni? Tak.

Dziękuję bardzo.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 20. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o Służbie Więziennej, ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi oraz ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych

Szanowni Państwo, mamy do rozpatrzenia 5 poprawek, z których 3 zostały wcześniej przyjęte przez komisję i z którymi nie było żadnych problemów, w związku z czym proponuję, żeby je przegłosować łącznie.

Pani Mecenas, gdyby pani mecenas mogła powiedzieć parę zdań o tych poprawkach… Bardzo proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Dziękuję bardzo.

Te poprawki rzeczywiście nie budziły kontrowersji, w związku z czym można je przegłosować łącznie. Ja chciałabym tylko dodać uwagę do poprawki oznaczonej w zestawieniu jako poprawka nr 4. Aby wykluczyć możliwość tak jakby wykluczania się poprawek nr 3 i 4, proponuję przeredagowanie poprawki nr 4 w ten sposób, żeby nie całe zdanie pierwsze otrzymywało nowe brzmienie, tylko żeby wyrazy zastępowane były wyrazami. Bo istota poprawki nr 4 polega na tym, że zmienia się organ uprawniony do wydania zarządzenia, czyli obecnie uprawnienie do wydania zarządzenia będzie tak jakby zapisane w ustawie, decydentem będzie ustawodawca zamiast ministra sprawiedliwości. A ta pierwsza część zdania, co do której poprawkę zgłosił pan senator Pociej, nie była objęta wolą zmiany treści. W związku z tym proponujemy… Zapis byłby taki, że zmieniłaby się redakcja tej poprawki, natomiast nie zmieniłyby się jej cel i sens. Dziękuję.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Dziękuję bardzo.

Nie ma nikogo z rządu, w związku z czym przejdziemy za chwilę do głosowania…

(Głos z sali: Ale jest zdalnie.)

Proszę?

(Dyrektor Biura Prawnego w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej Michał Zoń: Panie Przewodniczący, Ministerstwo Sprawiedliwości jest obecne.)

A, to przepraszam bardzo. Czy przedstawiciel ministerstwa chciałby zabrać głos?

(Dyrektor Biura Prawnego w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej Michał Zoń: Dzień dobry państwu. Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Czy przed głosowaniem mógłbym krótko odnieść się do propozycji pana senatora przewodniczącego, próbując jednak bronić treści normatywnej zawartej w przedłożeniu?)

Panie Ministrze, bardzo proszę, tylko bardzo bym prosił, żeby…

(Dyrektor Biura Prawnego w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej Michał Zoń: Jestem dyrektorem Departamentu Prawnego.)

Bardzo bym prosił, żeby zwięźle, ponieważ za chwilę mamy głosowania.

Bardzo proszę.

Dyrektor Biura Prawnego w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej Michał Zoń:

Tak jest.

Szanowni Państwo!

Proponuję zachowanie klauzuli czasu w postaci 3 miesięcy, a to ze względu na to, iż jest to czas niezbędny do dokończenia procesu leczenia osób pozbawionych wolności, które znajdą się w szpitalach więziennych w związku z COVID. Sensem regulacji wprowadzonej tą ustawą specjalną jest możliwość przeorganizowania funkcjonowania szpitali w trybie pilnym, natychmiastowym przez dyrektora generalnego Służby Więziennej. Zazwyczaj, codziennie szpitale funkcjonują na podstawie statutów nadawanych zarządzeniem ministra sprawiedliwości na podstawie ustawy o działalności leczniczej. W statucie określa się, jakie oddziały są w szpitalu. Ta regulacja, nad którą pracujemy, to regulacja specjalna, obowiązująca tylko w czasie epidemii COVID i 3 miesiące po odwołaniu stanu epidemii i stanu zakażenia epidemicznego, ale nie jakiegokolwiek, tylko powodowanego COVID. Wykonując swoją kompetencję ustawową, dyrektor generalny będzie mógł natychmiast utworzyć oddziały dla więźniów chorych na COVID, zawieszając tymczasowo funkcjonowanie innych oddziałów, np. ortopedii, neurologii. Dobrze by było, żeby ten przepis nigdy nie miał zastosowania, ale patrząc na rozwój stanu epidemicznego, szykujemy się na najgorsze. I te 3 miesiące, tylko w tej formie, na co zwrócił uwagę pan Pociej… pan senator Pociej podczas wczorajszego posiedzenia plenarnego, są wyłącznie w tym ustępie, a to dlatego, że to jest czas niezbędny na dokończenie procesu leczenia osoby pozbawionej wolności i chorej na COVID, tak żeby nie przenosić tego więźnia do innego szpitala, żeby pozwolić w trosce o jego zdrowie, niejednokrotnie o jego życie dokończyć proces leczenia w tym tymczasowym oddziale utworzonym przez dyrektora generalnego Służby Więziennej na mocy ustawy. Dziękuję uprzejmie.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Dziękuję bardzo.

Ponieważ ja wnosiłem tę poprawkę, kierując się opinią naszego Biura Legislacyjnego… Pani Mecenas, czy pani mecenas chciałaby zabrać głos w tym zakresie?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Bardzo chętnie wypowiem się na ten temat. Wydaje mi się, że zachodzi pewne nieporozumienie co do pojmowania treści tego przepisu art. 14ea ust. 1. Określony tutaj czas… W okresie stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu dyrektor generalny może określić w drodze zarządzenia… Czyli to nie jest czas obowiązywania zarządzenia, tylko to jest czas, w którym dyrektor może wydać to zarządzenie. Obowiązywać ono będzie przez czas nieograniczony, dlatego że ustawa covidowa nie jest ustawą epizodyczną i nie jest napisane, kiedy ona traci moc. Dlatego ten przepis, który jest podstawą do wydania zarządzenia, nie jest przepisem określającym czas obowiązywania tego zarządzenia…

(Przewodniczący Aleksander Pociej: Tylko to, kiedy można je wprowadzić.)

…tylko czas, jaki organ uprawniony ma na wydanie tego zarządzenia, to, kiedy może je wydać. A ile czasu ono będzie obowiązywało? Możliwe, że nawet kilka lat po okresie ustania stanu epidemii. Dziękuję.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Pani Mecenas, myślę, że jest to dla nas jasne.

Jeszcze raz: ponieważ poprawki nr 1, 2 i 4 zostały już wcześniej przyjęte przez komisję, nie budzą wątpliwości, ja proponowałem, żeby je przegłosować w bloku. Moja poprawka, ta, o której mówiła pani mecenas przed chwilą, to będzie poprawka nr 3. Pan senator Durlak złożył – niestety bez żadnej rozmowy i bez żadnej konsultacji, nawet ze mną – poprawkę, która moim zdaniem… To jest poprawka nr 5, nad którą będziemy głosować, ale która kompletnie nie ma nic wspólnego ze Służbą Więzienną, ponieważ mówi o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury. Przegłosujemy ją jako ostatnią.

Bardzo proszę, chciałbym przejść w tej chwili do głosowania.

W pierwszej kolejności głosujemy nad tymi połączonymi poprawkami komisji praw człowieka, które, jak już wspominałem, nie budziły wątpliwości żadnej ze stron.

Kto z państwa senatorów jest za tymi 3 poprawkami?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

8 głosów za. Jednogłośnie za.

W tej chwili przechodzimy do głosowania nad moją poprawką, która przed chwilą została obszernie przedyskutowana przez ministerstwo i nasze Biuro Legislacyjne.

Kto z państwa senatorów jest za tą poprawką? (6)

Kto jest przeciw? (2)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję bardzo.

W tej chwili głosujemy nad poprawką senatora Durlaka dotyczącą Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury.

Kto z państwa senatorów jest za? (2)

Kto jest przeciw? (5)

Ktoś się wstrzymał? (1)

Dziękuję bardzo.

Jeżeli państwo pozwolicie… Wcześniej sprawozdawcą był pan senator Plura, ale on jest zdalnie…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

A, przepraszam, pan senator Ambrozik.

Panie Senatorze, czy pozwoli pan, że dla usprawnienia ja będę to przedstawiał?

(Senator Rafał Ambrozik: Bardzo proszę.)

Dziękuję serdecznie.

Dziękuję wszystkim.

Zamykam posiedzenie komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 40)