Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (nr 47) w dniu 26-11-2020
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (47.)

w dniu 26 listopada 2020 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 18. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw.

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 33)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Kazimierz Kleina)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dzień dobry.

Otwieram posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Witam pana ministra i pana mecenasa towarzyszącego panu ministrowi. Witam wszystkich obecnych.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 18. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw

Przedmiotem naszego posiedzenia jest rozpatrzenie poprawek do ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw.

Zdecydowaną większość tych poprawek myśmy już jako komisja rozpatrzyli. Nasze zdanie jest takie, jak wynika z zestawienia wniosków. A na posiedzeniu plenarnym zostały zgłoszone jeszcze 2 poprawki, z tym że jedna z nich jest rozbudowana na kilka poprawek. To są poprawki relatywnie proste, zrozumiałe i niebudzące jakiś specjalnych wątpliwości, ale poproszę pana mecenasa o krótkie omówienie tych poprawek.

Równocześnie informuję panów senatorów i wszystkich gości, że nasze posiedzenie jest transmitowane przez internet.

Informuję też, że część senatorów pracuje zdalnie. 4 osoby pracują zdalnie i się zarejestrowały.

Witamy je także i prosimy o wsparcie naszych działań w sali nr 176/179 w Senacie.

Czy coś jeszcze? Aha, głosujemy zgodnie z procedurami, które panowie senatorowie pracujący zdalnie znają. Mogą także ewentualnie zgłosić jakieś uwagi, wątpliwości i pytania, z tym że raczej nie przewiduję już dyskusji nad poszczególnymi punktami.

Ja bym teraz prosił, żebyśmy rozpatrzyli w pierwszej kolejności te 2 dodatkowe poprawki, które zostały zgłoszone.

Dlatego prośba do pana mecenasa o ich przedstawienie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Panie Przewodniczący, pragnę jedynie zwrócić uwagę, że zgodnie z Regulaminem Senatu powinniśmy rozpatrywać poprawki, które zostały ujęte w zestawieniu wniosków, wedle stosownej kolejności.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: A czy ja mówię, że nie będziemy rozpatrywali?)

Dobrze. W takim razie być może źle się zrozumieliśmy.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Ale na początek jest prośba o wyjaśnienie. Chodzi o to, żebyśmy już wiedzieli i byli, że tak powiem, w rytmie.)

Dobrze.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: I za chwileczkę jeszcze również pan mecenas…)

Poprawki te należy przegłosować łącznie. Zmierzają one do tego, aby podmiotem obdarowanym, na rzecz którego darowizny miałyby być traktowane jako preferencyjne pod względem podatkowym, nie był Główny Inspektorat Sanitarny, lecz Fundusz Przeciwdziałania COVID-19. Dziękuję.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: To jest ta poprawka numer…)

To są wszystkie poprawki.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Nie, bo jest jedna dotycząca funduszu turystycznego.)

Już powiedziałem, że to jest konsekwencja legislacyjna.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

A, to jest konsekwencja. Dobrze.

Czyli mamy jasność w tej sprawie.

Proszę panów senatorów…

Aha, i jeszcze pan mecenas chciał… Nie?

(Główny Specjalista w Departamencie Podatków w Ministerstwie Finansów Grzegorz Taborski: Po odniesieniu do wcześniejszych poprawek, które…)

To jeszcze będzie.

Moja propozycja jest taka… Panowie Senatorowie, oczywiście jeżeli pojawiłyby się wątpliwości, to będziemy głosowali nad poprawkami zgodnie z waszymi sugestiami. A ja proponuję, żeby łącznie przegłosować poprawki, które myśmy już rozpatrzyli na naszym posiedzeniu komisji, za wyjątkiem tych, które są, że tak powiem, alternatywne do wniosku mniejszości.

Czy jest zgoda w tej sprawie? Na to, że możemy łącznie przegłosować wszystkie poprawki, które nie są poprawkami sprzecznymi z już rozpatrzonymi wnioskami.

Czyli tak: mamy poprawki nr 1, 11, 26, 28, 29 itd. To jest pierwszy blok poprawek. Przyjęcie tych poprawek wyklucza poprawki nr 2 i 13. I te wszystkie poprawki przegłosujemy oddzielnie, żeby po prostu jeszcze raz potwierdzić, jaki jest wybór senatorów.

Rozumiemy się?

(Głos z sali: I poprawka nr 12.)

No tak, i poprawka nr 12. Ja oczywiście mówię o tych wszystkich, które są alternatywne.

A więc w pierwszej kolejności przegłosowałbym te poprawki, które zostały zgłoszone na posiedzeniu plenarnym. Tak?

Czyli to są poprawki… Czy one są alternatywne?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Panie Przewodniczący, ja właśnie zaznaczyłem to, że wpierw komisja powinna przegłosować poprawki wedle kolejności, a poprawki zgłoszone na posiedzeniu nie są tymi pierwszymi w kolejności.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Czy te zgłoszone są alternatywne do jakichś poprawek?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: Nie, nie są.)

Nie są.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: Nie są, ale to nie ma znaczenia dla sprawy.)

A jakie ma znaczenie to, że my je przegłosujemy w tej chwili?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: Że głosowanie będzie niezgodne z regulaminem. A wnoszę…)

A, regulamin. Tak jest. Dobrze.

W takim razie w pierwszej kolejności proszę podyktować te poprawki, które zostały przyjęte przez Komisję Budżetu i Finansów Publicznych i które nie są poprawkami alternatywnymi. I te poprawki przegłosujmy łącznie, bo tak…

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Jako pierwsze powinniśmy przegłosować poprawki nr 1, 11, 26, 28, 29, 30, 33 i 34. Wykluczają one poprawki nr 2, 12 i 13. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dobrze.

Jeszcze stanowisko rządu w tej sprawie.

(Głos z sali: Panie Mecenasie…)

Główny Specjalista w Departamencie Podatków w Ministerstwie Finansów Grzegorz Taborski:

Grzegorz Taborski.

Jeśli mogę tylko przypomnieć, czego dotyczył problem…

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Nie, to my wiemy. Chodzi tylko o to, żebyście państwo powiedzieli jeszcze raz stanowisko. Bo tamto już zostało…)

Tak. Dokładnie. Oczywiście jest negatywne co do tej poprawki.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Negatywne.

Przystępujemy do głosowania.

Głosujemy nad poprawkami nr 1, 11, 26, 28, 29, 30, 33 i 34. Przyjęcie tych poprawek wyklucza głosowanie nad poprawkami nr 2, 12 i 13.

Kto jest za przyjęciem tego bloku poprawek? Kto jest za?

3 głosy za na sali.

Kto jest przeciw?

1 przeciw.

Kto się wstrzymał od głosu?

(Głos z sali: Nie ma.)

Proszę o dodanie wyników senatorów pracujących zdalnie.

(Głos z sali: 8 głosów za… Ja przepraszam, 5 – za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.)

Ja poproszę o powtórzenie jeszcze raz – do protokołu.

5 za, 3 przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Ten blok poprawek otrzymał poparcie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Teraz proszę odczytać nam kolejną grupę poprawek, Panie Mecenasie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Proponuję zatem, aby były przegłosowane wedle tej propozycji, w stosunku do której nikt nie zgłosił sprzeciwu, poprawki zgłoszone podczas posiedzenia komisji przez senatora Grzegorza Biereckiego. Będą to kolejno poprawki nr 3, 4, 5 oraz nr 14, 15 i 16. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Stanowisko rządu w sprawie tych poprawek.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski: Panie Mecenasie, pozytywne.)

Główny Specjalista w Departamencie Podatków w Ministerstwie Finansów Grzegorz Taborski:

Pozytywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tych poprawek?

4 głosy za na sali.

Kto jest przeciw?

Nikt.

Kto się wstrzymał od głosu?

(Głos z sali: Nie ma.)

Kto jest przeciw… Nie, o to już pytałem.

(Głos z sali: Teraz czekamy…)

Czekamy na łączny wynik.

Jednomyślnie – 8 głosów za.

Kolejna grupa poprawek.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Proponuję, żeby poprawka nr 6 była przegłosowana odrębnie, dlatego że ma ona charakter merytoryczny i głosy w stosunku do niej były rozbieżne. Jest to poprawka, która zmierza do uchylenia przepisów modyfikujących obowiązujące unormowania dotyczące tzw. abolicji podatkowej. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dobrze. Dziękuję bardzo.

Stanowisko rządu w tej sprawie.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 6?

(Głos z sali: 3 za.)

Kto jest przeciw?

1 przeciw.

Kto się wstrzymał od głosu?

(Głos z sali: Nie ma.)

W sumie: 5 głosów za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawka otrzymała rekomendację.

Kolejna grupa poprawek.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Kolejna grupa poprawek to grupa poprawek legislacyjnych i prawnych, w stosunku do których nie wniesiono sprzeciwu. Są to poprawki nr 7, 8, 18, 19 i 24. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania nad tymi poprawkami.

Kto jest za przyjęciem poprawek wymienionych przez pana mecenasa?

(Głos z sali: A stanowisko?)

Stanowisko rządu w sprawie tych poprawek jest pozytywne. Tutaj panowie…

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Pozytywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

4 głosy za.

Kto jest przeciw?

Nikt.

Kto się wstrzymał od głosu?

Nikt.

Proszę o podanie łącznych wyników.

Jednomyślnie – 8 głosów za.

Proszę bardzo, Panie Mecenasie, kolejna grupa.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Kolejna grupa to poprawki nr 9 i 20. Mają one charakter legislacyjny, ale ponieważ rząd zgłosił w stosunku do nich pejoratywne stanowisko, a głosy senatorów się rozdzieliły, proponujemy, aby nie były one łączone. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dobrze.

Stanowisko rządu w sprawie tych poprawek. Niezmienne?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Czyli rząd jest przeciw tym poprawkom.

(Głos z sali: …Rząd.)

Proszę?

(Głos z sali: …Poprawki rządu.)

Nie, rząd jest przeciw tym poprawkom.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tych poprawek?

3 głosy za.

Kto jest przeciw?

1 przeciw.

Kto się wstrzymał od głosu?

Nie ma.

Proszę podać wyniki łączne.

5 głosów za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawki otrzymały poparcie komisji.

Dalej.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Kolejna grupa poprawek to poprawki nr 10, 22, 23 i 25 – panów senatorów Krzysztofa Mroza i Rafała Ambrozika – które były już omówione. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Proszę bardzo o stanowisko rządu w sprawie tych poprawek.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Pozytywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Pozytywne.

Przystępujemy do głosowania nad tymi poprawkami.

Kto jest za tymi poprawkami?

4 głosy za.

Kto jest przeciw?

Nie ma.

Kto się wstrzymał o głosu?

Nie ma.

Proszę o podanie łącznych wyników.

Jednomyślnie – 8 głosów za.

Czyli przegłosowaliśmy poprawki nr 10, 22, 23 i 25.

Panie Mecenasie, dalej.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Kolejna grupa poprawek to poprawki nr 17 i 32, które zwiększają wysokość kwoty, do której płacony jest 9-procentowy podatek dochodowy od osób prawnych. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Stanowisko rządu w tej sprawie.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tych poprawek?

3 głosy za.

Kto jest przeciw?

1 senator przeciw.

Kto się wstrzymał od głosu?

Nie ma.

Proszę podać łączne wyniki głosowania.

5 głosów za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawki otrzymały poparcie.

Kolejna grupa.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Kolejna poprawka to poprawka nr 21, która ma charakter merytoryczny i zmierza do skreślenia przepisów ustanawiających obowiązek publikowania, a wpierw sporządzania strategii podatkowej przez niektórych podatników podatku CIT. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Bardzo mocno negatywne. Raz jeszcze chciałbym państwa prosić o poważne zastanowienie się nad tym tematem, bo skorzysta na tym 2 tysiące 300 największych międzynarodowych koncernów, które nie będą musiały tłumaczyć, dlaczego podejmują takie, a nie inne decyzje podatkowe, zaś straci na tym opinia publiczna, po prostu, i klient.

Senator Grzegorz Bierecki:

Panie Przewodniczący, ja w tej sprawie zabierałem głos także w debacie plenarnej, apelując do panów senatorów o wycofanie tej poprawki. Przyjęcie tej poprawki oznacza, że rezygnujemy z istotnego narzędzia, które jest zawarte w dyrektywie unijnej, przygotowanej także przez OECD. To wynika ze strategii przyjętej przez OECD. Sto krajów na świecie przyjmuje takie rozwiązania. W wielu krajach europejskich ono funkcjonuje. To jest ważny element społecznej presji na duże koncerny, aby płaciły podatki, aby były przejrzyste, aby pytanie, czy płacą podatki w Polsce, znajdowało odpowiedź publiczną i aby media to wiedziały. To bardzo ważny element takiej presji publicznej na transparentność podatkową.

Tak że myślę, że dobrze by było, gdyby panowie senatorowie rozważyli w ogóle wycofanie tej poprawki. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania nad tą poprawką.

Kto jest za przyjęciem poprawki?

Nikt.

Kto jest przeciw?

3 przeciw.

Kto się wstrzymał od głosu?

1 senator się wstrzymał.

Proszę dodać wyniki senatorów pracujących zdalnie.

0 głosów za, 5 – przeciw, 3 senatorów się wstrzymało.

Poprawka nie otrzymała rekomendacji Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Panie Mecenasie?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawka nr 27 zmierza do wyrównania uszczerbku majątkowego jednostkom samorządu terytorialnego w wyniku wejścia w życie przedmiotowej ustawy. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 27?

3 głosy za.

Kto jest przeciw?

1 przeciw.

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Proszę o podanie łącznych wyników.

5 głosów za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawka otrzymała poparcie.

Panie Mecenasie?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Ostania poprawka, poprawka nr 31, zmierza do dodania przepisu przejściowego, zgodnie z którym dotychczasowe przepisy miałyby zastosowanie do strat poniesionych przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych w latach podatkowych podatnika rozpoczętych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki?

3 głosy za.

Kto jest przeciw?

1 przeciw.

Nikt się nie wstrzymał.

Proszę o podanie łącznych wyników głosowania.

5 głosów za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawka otrzymała rekomendację.

W ten sposób przegłosowaliśmy wszystkie poprawki.

Proponuję, aby sprawozdawcą tej ustawy był pan senator Leszek Czarnobaj, który prezentował ją na pierwszym etapie.

Proszę równocześnie pana mecenasa…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Za chwileczkę. Wszystko będziemy robili. Będzie jeszcze także głos pana senatora Mroza.

Proszę równocześnie, żeby pan przygotował te poprawki legislacyjne, które można będzie przegłosować łącznie na posiedzeniu plenarnym. Bo różnych głosowań będzie bardzo dużo, więc jeżeli uda się coś, że tak powiem, niekonfliktowo skumulować, to będzie to z pożytkiem dla wszystkich.

Czy jest zgoda senatorów na takie postawienie sprawy?

Prosimy więc pana mecenasa o takie przygotowanie wszystkich tych poprawek legislacyjnych, doprecyzowujących, redakcyjnych, które po prostu mogą być przegłosowane łącznie.

Pan senator Mróz.

Senator Krzysztof Mróz:

Panie Przewodniczący, ja bym chciał podtrzymać poprawkę mniejszości.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Kto będzie pana partnerem?)

Pan senator Bierecki.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Senator Bierecki. A sprawozdawcą tego wniosku…)

Pewnie ja.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: …mniejszości będzie senator Mróz.)

Tak.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Bardzo pięknie.

(Rozmowy na sali)

Poprawki nr 2 i 13…

(Senator Krzysztof Mróz: I nr 12.)

(Głos z sali: Poprawki nr 12 i 13.)

(Senator Krzysztof Mróz: Poprawki nr 2, 12 i 13.)

Poprawki nr 2, 12 i 13.

Czy to wszystko?

Dziękuję bardzo.

Dziękuję panu ministrowi. Dziękujemy gościom.

Zamykam posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 50)