Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (nr 46) w dniu 24-11-2020
Stenogram z dnia poprzedniego
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

(Wznowienie posiedzenia w dniu 24 listopada o godzinie 18 minut 19)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Kazimierz Kleina)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Wznawiam posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Witam bardzo serdecznie wszystkich gości i pana ministra wraz z towarzyszącymi mu osobami, witam członków Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, witam także senatorów, którzy pracują z nami zdalnie.

Informuję, że mamy kworum i że jest 4 senatorów pracujących zdalnie i 5 obecnych na sali plenarnej.

Czy w posiedzeniu uczestniczą osoby prowadzące działalność lobbingową w rozumieniu prawa? Nie ma.

Oczywiście procedury pracy zdalnej są panom senatorom znane. Panowie, jeżeli będziecie chcieli zabrać głos, to prosimy o zgłaszanie tego w odpowiedni sposób, a także zgłaszanie poprawek, z tym że o tych poprawkach już mówiliśmy na poprzednim posiedzeniu i myślę, że już teraz, na tym posiedzeniu, nie ma potrzeby ich zgłaszania.

Przedmiotem naszego posiedzenia jest rozpatrzenie poprawek, które zostały zgłoszone do ustawy o zmianie ustawy o podatku… Stop. To jest druk… Bo mamy dzisiaj 2 ustawy. W pierwszym punkcie jest ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw. Drugi punkt to jest rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw.

Czy ze strony senatorów tu obecnych i pracujących zdalnie są uwagi do porządku posiedzenia? Nie ma.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 249, druki sejmowe nr 642, 675 i 675-A) (cd.)

Panowie Senatorowie Członkowie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, uzgodniliśmy na poprzednim posiedzeniu, że… A to poprzednie posiedzenie było dość długie, obszerne i wysłuchaliśmy wówczas racji przedstawicieli strony społecznej, więc tych uwag i wątpliwości było sporo. Efektem tej naszej dyskusji oraz przemyśleń senatorów są poprawki, które zostały zgłoszone przez senatorów Kleinę, Czarnobaja, Biereckiego – chyba tych 3 senatorów ostatecznie zgłosiło poprawki…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

I senatora Frankiewicza. Tak, jeszcze poprawki senatora Frankiewicza.

Łącznie tych potrawek, które zostały zgłoszone, jest 37.

Ja rozumiem, że pan senator… I wszyscy państwo senatorowie otrzymali zestawienie tych poprawek– i ci, którzy pracują zdalnie, i ci, którzy są obecni na sali.

Czy senatorowie wnioskodawcy podtrzymują zgłoszone poprawki? Pytam senatorów Czarnobaja, Frankiewicza, Biereckiego i moją osobę.

A więc ja podtrzymuję, senator Frankiewicz podtrzymuje i senator Czarnobaj także, pan senator Bierecki też podtrzymuje te poprawki…

(Senator Grzegorz Bierecki: Podtrzymuję.)

…które zostały zgłoszone.

Czyli mamy łącznie 37 poprawek.

Formalnie oczywiście można w tym momencie zgłaszać kolejne poprawki, ale umówiliśmy się, że jeżeli będą jakieś nowe, kolejne wnioski, to one mogłyby się pojawić na posiedzeniu plenarnym, bo wymagają dodatkowego przemyślenia.

Czyli jest zgoda co do tego, że nowych poprawek nie ma. Na ten moment zamykam listę poprawek, które zostały zgłoszone.

Na posiedzeniu naszej komisji poprosiliśmy pana ministra o kilka informacji i o ustosunkowanie się do kilku spraw.

Bardzo prosiłbym o krótką odpowiedź na nasze wątpliwości, pytania i uwagi, które były zgłoszone.

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

A potem przystąpimy do rozpatrzenia poszczególnych poprawek, z tym że, myślę, będziemy prosili pana mecenasa o omówienie każdej poprawki i już bez dyskusji będziemy nad nią głosowali.

Proszę bardzo, Panie Ministrze, czy…

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

W czasie posiedzenia komisji zgłoszono nam uwagi, w tym również dotyczące szczególnej sytuacji marynarzy. Oczywiście nad tematem pracujemy wspólnie z Krajową Administracją Skarbową i w perspektywie półtora tygodnia będziemy już mieli gotowy materiał do przekazania bezpośrednio panu senatorowi, który o to pytał. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Czy były jeszcze jakieś inne sprawy, o które myśmy prosili? Prosiliśmy też o takie wyliczenie dotyczące…

(Głos z sali: Miały być przesłane do komisji.)

Miały być przesłane do komisji takie przykładowe wyliczenia, żeby móc powiedzieć, jaki będzie skutek podatkowy dla podatników po przyjęciu tych ustaw, szczególnie w obszarze spółek komandytowych.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Materiał został przygotowany i został przesłany drogą mailową bezpośrednio do pana senatora Czarnobaja.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

(Rozmowy na sali)

(Głos z sali: Ale dzisiaj. Dzisiaj.)

(Wesołość na sali)

(Senator Leszek Czarnobaj: A, dzisiaj. Jak dzisiaj, to okej.)

No dobrze. A więc wydaje mi się, że jeżeli senator Czarnobaj podzieli się tutaj tą wiedzą czy informacją, jaką otrzymał od pana ministra, to ewentualnie będzie można ją wykorzystać także na posiedzeniu plenarnym.

Pan senator Czarnobaj aż się spocił z tego powodu, ale myślę, że to wszystko mu przejdzie i podzieli się z nami tą swoją wiedzą. Bo myślę, że ona będzie ciekawa i interesująca dla wszystkich nas tutaj obecnych.

Proszę państwa, czy są jeszcze jakieś inne uwagi ogólne? Senatorowie przebywający w różnych miejscach w Polsce i w Warszawie? Nie ma uwag.

Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek.

Panie Mecenasie?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Poprawki nr 1, 11, 25, 27, 29, 30, 34 i 37 należy przegłosować łącznie. Zmierzają one do wyłączenia z zakresu ustawy spółek komandytowych oraz spółek jawnych, realizując uwagę Biura Legislacyjnego o charakterze konstytucyjnym, podniesioną w opinii.

Przyjęcie tych poprawek wykluczy głosowanie nad poprawkami nr 2, 12 i 13, które zostały zgłoszone przez pana senatora Grzegorza Biereckiego, a zmierzają odpowiednio do modyfikacji pojęcia „podmiot powiązany” w kontekście problematyki cen transferowych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych i w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych oraz problematyki informowania przez spółkę jawną o jej zarejestrowaniu w przypadku spółki jawnej rozpoczynającej prowadzenie działalności. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Czy pan minister…

Czy panowie macie zestawienie poprawek? Macie przed oczyma? Macie.

To prosimy teraz o syntetyczną opinię. Najlepiej gdyby to była opinia typu: „popieramy poprawki” lub „nie popieramy tych poprawek”. Ale oczywiście jeżeli wymaga to trochę dłuższego komentarza, to bardzo proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Niestety nie możemy poprzeć tych poprawek.

Może pan mecenas chciałby…

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Departamencie Prawnym w Ministerstwie Finansów Grzegorz Taborski:

Dziękuję.

Grzegorz Taborski.

Mamy taką prośbę, którą już sygnalizowaliśmy wcześniej, żeby być może w toku dalszych prac nad tym projektem zróżnicować sytuację spółek komandytowych i spółek jawnych, bo naszym zdaniem jest tutaj istotna różnica pomiędzy sytuacją tych podmiotów.

Bardzo króciutko tylko zasygnalizuję, że w przypadku spółek jawnych one nie będą podlegały opodatkowaniu, jeżeli zgłoszą informację o swoich wspólnikach, którzy mają udział w spółce. W związku z tym tak naprawdę tutaj nie możemy mówić o opodatkowaniu tych spółek w sposób przymusowy.

Bylibyśmy wdzięczni, gdyby tę kwestię ewentualnie starać się w toku dalszych prac wyjaśnić, bo to pozwoliłoby przyjąć inną istotną poprawkę w zakresie spółek jawnych. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Ja myślę, że ewentualnie do tej sprawy wrócimy na posiedzeniu plenarnym. Musimy też przeanalizować głębiej te uwagi i wątpliwości pana mecenasa.

Króciutko jeszcze pan legislator… Myślę, że wszystkie racje już były tutaj przedstawione, bo o nich też była mowa na poprzednim posiedzeniu komisji. Ale bardzo proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Oczywiście nie zamierzam się powtarzać, chciałbym jedynie zwrócić uwagę, że niezależnie od stanowiska rządu w przedmiocie rozstrzygnięcia pomiędzy spółkami komandytowymi i jawnymi Wysoka Komisja i Senat stają przed dosyć trudnym dylematem konstytucyjnym, bowiem niezależnie od kierunku tych poprawek mamy do czynienia z problemem proceduralnym. Problem polega na tym, że ustawy dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego muszą być ogłoszone w „Dzienniku Ustaw” do dnia 30 listopada. Przyjmując założenie, że tak się nie stanie, mamy do czynienia z kolizją w zakresie dotyczącym orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego. A przyjmując założenie, że tak się stanie, mamy do czynienia z problemem naruszenia art. 2 w związku z art. 122 ust. 2 i art. 126 ust. 2 konstytucji, a mianowicie z problematyką 21-dniowego terminu na podpisanie ustawy przez prezydenta. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawek nr 1, 11, 25, 27, 29, 30, 34 i 37?

Te poprawki należy przegłosować łącznie. Przyjęcie tych poprawek wykluczy głosowanie nad poprawkami nr 2, 12 i 13.

Kto jest za przyjęciem poprawek?

4 głosy na sali.

Kto jest przeciw?

1 senator jest przeciw.

Kto się wstrzymał od głosu?

Nikt się nie wstrzymał.

Proszę o wyniki zdalnie pracujących senatorów.

W sumie: 5 senatorów za, 4 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawki otrzymały poparcie komisji.

Przystępujemy do poprawki nr 3. Poprawki nr 3 i 14 należy przegłosować łącznie.

Panie Mecenasie?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawki nr 3 i 14 zmierzają do modyfikacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczących problematyki obowiązków podmiotów powiązanych w zakresie sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Proszę bardzo o stanowisko rządu w sprawie tych poprawek.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Popieramy.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawek nr 3 i 14?

5 – za.

Kto jest przeciw?

(Głos z sali: Nie ma.)

Kto się wstrzymał od głosu?

(Głos z sali: Nie ma.)

Wyniki zdalnie pracujących senatorów.

W sumie: 8 głosów za, 1 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawki otrzymały rekomendację.

Poprawka nr 4.

Proszę bardzo, Panie Mecenasie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawki nr 4 i 15 należy przegłosować łącznie. Stanowią one swoistą konsekwencję legislacyjną przyjętych rozwiązań dotyczących problematyki cen transferowych w zakresie podatku PIT i CIT. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Panie Ministrze?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Popieramy.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawek nr 4 i 15?

5 głosów na sali.

Kto jest przeciw?

Nikt nie jest przeciw.

Kto się wstrzymał?

(Głos z sali: Też nikt.)

Wyniki zdalnych…

W sumie 9 głosów za, wszyscy za, jednogłośnie za.

Przystępujemy do przegłosowania poprawek nr 5 i 16.

Panie Mecenasie?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawki nr 5 i 6 również zmierzają do zapewnienia merytorycznych konsekwencji…

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: 5 i 16.)

Poprawki nr 5 i 16 również zmierzają do zapewnienia merytorycznych konsekwencji przyjętych rozwiązań w zakresie problematyki cen transferowych. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Popieramy.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tych poprawek?

Na sali 5 głosów za.

Zdalnie…

(Głos z sali: Kto jest przeciw?)

Przepraszam.

Kto jest przeciw?

(Głos z sali: Nie ma.)

Kto się wstrzymał od głosu?

(Głos z sali: Nie ma.)

Proszę bardzo, zdalni senatorowie.

W sumie 9 głosów, wszyscy byli za.

Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 6.

Panie Mecenasie?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawka nr 6 zmierza do skreślenia przepisów zmieniających ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie zawężającym możliwość realizacji tzw. abolicji podatkowej przez osoby zamieszkujące w Polsce, a osiągające dochody poza Polską. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Stanowisko rządu w tej sprawie.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Nie popieramy.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 6?

4 głosy na sali.

Kto jest przeciw?

1 – przeciw.

Kto się wstrzymał?

Nikt się nie wstrzymał.

Wyniki zdalnie pracujących senatorów.

W sumie: 5 – za, 4 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawka otrzymała rekomendację komisji.

Poprawki nr 7, 18 i 23.

Bardzo proszę, Panie Mecenasie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawki nr 7, 8 i 23 mają charakter…

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: 7, 18…)

Poprawki nr 7, 18 i 23 zmierzają do zapewnienia prawidłowego odesłania i mają charakter legislacyjny. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Stanowisko rządu w tej sprawie.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Popieramy.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawek nr 7 i 18 i 23?

5 głosów za.

Kto jest przeciw?

(Głos z sali: Nie ma.)

Kto się wstrzymał od głosu?

(Głos z sali: Nie ma.)

I wyniki głosowania zdalnego.

W sumie 9 głosów, wszystkie za.

Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek nr 8 i 19.

Panie Mecenasie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawki nr 8 i 19 zmierzają do taksatywnego określenia katalogu informacji, które mają być ujęte w zmienianych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Stanowisko rządu w tej sprawie.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Popieramy.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawek nr 8 i 19?

5 – za.

Kto jest przeciw na sali?

(Głos z sali: Nie ma.)

Kto się wstrzymał od głosu?

Nie ma.

Głosujący zdalnie.

W sumie głosowało 9 senatorów, wszyscy jednogłośnie za.

Poprawki zostały przyjęte.

Poprawka nr 9 i poprawka nr 20.

Panie Mecenasie?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawki nr 9 i 20 zmierzają do skreślenia przepisu niemającego charakteru normatywnego, a stanowiącego, że w zakresie określonym w tych przepisach stosuje się przepisy kodeksu postepowania administracyjnego, które i tak będą miały zastosowanie do spraw normowanych w tych przepisach. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Stanowisko rządu w tej sprawie.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Nie popieramy.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawek nr 9 i 20?

4 głosy za.

Kto jest przeciw?

1 – przeciw.

Kto się wstrzymał od głosu?

Nie ma.

Wyniki zdalnie pracujących senatorów.

W sumie: 6 senatorów za, 3 – przeciw…

(Głos z sali: …nikt się nie wstrzymał.)

Poprawki otrzymały rekomendację połączonych komisji.

Poprawka nr 10. Poprawki nr 10, 22, 24, 28, 31, 35 i 36 należy przegłosować łącznie. To są poprawki senatorów Kleiny i Czarnobaja.

Panie Mecenasie?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawki te, rekomendowane przez Biuro Legislacyjne, zmierzają do skreślenia przepisów, które zostały wprowadzone do omawianej ustawy dopiero na etapie trzeciego czytania, a tym samym w ocenie Biura Legislacyjnego są niezgodne z zasadą trzech czytań projektów i z zasadą konstytucyjną dotyczącą inicjatywy ustawodawczej. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Stanowisko rządu w tej sprawie.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Nie popieramy.

Chciałbym tu jeszcze gorąco podkreślić, że bardzo żałujemy, że komisja chce w poprawkach odrzucić te konkretne przepisy, ponieważ przedłużają one ulgi podatkowe dotyczące wspierania firm i wspierania służby zdrowia w sytuacji covidowej. Dotyczy to przede wszystkim kwestii szczególnie preferencyjnego rozliczania, np. darowizn dla szpitali, dotyczy to możliwości dostosowania ulgi IP Box i B+R przy produkcji sprzętu służącego walce z epidemią. Tak że bardzo bolesne… Ne możemy czegoś takiego poprzeć. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

To są poprawki zgłoszone przeze mnie i przez senatora Czarnobaja. Wycofujemy je na tym etapie z głosowania. Przeanalizujemy to jeszcze raz i ewentualnie zgłosimy na posiedzeniu plenarnym, bo one wymagają jeszcze raz przeanalizowania.

Czy ktoś z senatorów chce podtrzymać poprawki, które były przez nas zgłoszone, a w tej chwili zostały wycofane? To znaczy poprawki nr 10, 22, 24, 28, 31, 35 i 36? Nie.

W takim razie nie będziemy nad nimi głosować.

Poprawka nr 12.

Czy ona była już odrzucona?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: Tak.)

Poprawka nr 12 była odrzucona.

Poprawka nr 13 była przegłosowana. Tak?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: Tak. Teraz poprawki nr 17 i 33.)

Poprawki nr 14, 15 i 16 były przegłosowane.

Poprawki nr 17 i 33 w tej chwili.

Panie Mecenasie?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawki nr 17 i 33 zmierzają do liberalizacji możliwości stosowania 9-procentowego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie limitu określonego w zmienianych przepisach. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Stanowisko rządu w tej sprawie.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Nie popieramy.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem…

(Głos z sali: Pan senator Mróz.)

Pan senator Mróz. Bardzo proszę.

Senator Krzysztof Mróz:

Ja mam, Panie Przewodniczący, takie pytanie: skąd wzięliście te 5 milionów? Bo ja pamiętam z poprzedniej debaty, że to właśnie pan poseł Jaros, który przybył na posiedzenie komisji, rzucił: może 3, a może 5. I nie wiem, czy panowie senatorowie podchwycili tę lotną myśl pana posła Jarosa, czy też to wynika z jakichś, nie wiem, przemyśleń i konsultacji z przedsiębiorcami.

Czy to wynika z tego, że pan Jaros, który przyszedł, coś tam naopowiadał…

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Nie.)

I 2 panów senatorów podchwyciło tę myśl.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Rozważaliśmy nawet, żeby w ogóle nie określać tego górnego limitu, żeby on nie musiał być określony w tej ustawie. Zresztą – poza posłem, który o tej kwestii mówił – na ten problem zwracali uwagę także nasi goście, którzy byli zaproszeni.

A więc decyzja, jaką ostatecznie podjęliśmy, co do wysokości tej kwoty… Powiedzmy, zaproponowaliśmy takie rozwiązanie. Ale to nie była sugestia ani tego, ani innego posła. Bo, jak mówię, rozważaliśmy nawet inne rozwiązanie.

Czy pan senator Czarnobaj chciałby coś do tego dodać?

(Senator Leszek Czarnobaj: Pan przewodniczący wszystko powiedział.)

Panie Ministrze, jakie jest stanowisko rządu w tej sprawie?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski: Odmowne.)

Aha, negatywne. Dobrze.

A więc przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawek nr 17 i 33?

4 głosy za.

Kto jest przeciw?

1 – przeciw.

Kto się wstrzymał od głosu?

Zdalnie…

(Senator Grzegorz Bierecki: Przepraszam, nie pojawiła mi się tabelka do głosowania.)

Chwileczkę, w takim razie jeszcze raz przystępujemy do głosowania.

Czy pojawiła się w tej chwili panu senatorowi?

(Senator Grzegorz Bierecki: Nie widzę tego, ale głosuję przeciw, co można odnotować…)

Aha, w razie czego to jeszcze zweryfikujemy.

W takim razie kto jest za przyjęciem poprawek? Jeszcze raz, bardzo proszę.

4 głosy za.

Kto jest przeciw?

1 – przeciw.

Kto się wstrzymał od głosu?

Nikt się nie wstrzymał.

I teraz bardzo bym prosił o wyniki zdalne. Plus głos sprzeciwu pana senatora Biereckiego, który zgłosił, że głosuje przeciw, jeżeli się nie…

(Senator Grzegorz Bierecki: Już mi się pojawiła ta tabelka, tak że zagłosowałem.)

Pojawiła się i zagłosował pan, tak?

Czyli prosimy o wynik głosowania.

W sumie: 5 głosów za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawki otrzymały poparcie komisji.

Teraz poprawka nr 25?

(Głosy z sali: 21.)

Ano tak, poprawka nr 21.

Proszę bardzo, Panie Mecenasie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawka nr 21 zmierza do skreślenia dodawanych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przepisów zobowiązujących niektórych podatników tego podatku do sporządzenia i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Stanowisko rządu w tej sprawie.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Nie popieramy.

Tu chciałbym gorąco podkreślić, że również bardzo smutna jest informacja, że są państwo przeciwni temu, żeby każdy ekonomista, dziennikarz czy naukowiec miał dostęp do informacji na temat tego, w jaki sposób rozlicza się mniej więcej 2 tysiące 300 największych koncernów, najczęściej zagranicznych, działających w Polsce.

Takie rozwiązanie działa m.in. w Wielkiej Brytanii, w Danii i w Szwecji i z pewnością poprawiłoby w taki dość łagodny sposób compliance podatkowy tych firm. Jest też bardzo trudno powiedzieć, żeby stanowiło to w tych krajach, które są, że tak powiem, tytanami gospodarczymi, szczególnie duże utrudnienie w prowadzeniu przez te firmy biznesu. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 21?

4 głosy za.

Kto jest przeciw?

1 – przeciw.

Kto się wstrzymał od głosu?

(Głos z sali: Nie ma.)

Proszę podać wyniki głosowania zdalnie pracujących senatorów.

Łącznie: 5 głosów za, 4 – przeciw…

(Głos z sali: …nikt się nie wstrzymał.)

Poprawka otrzymała poparcie komisji.

Poprawka nr 25…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: Nr 26.)

Poprawka nr 26.

Proszę bardzo, Panie Mecenasie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawka nr 26, zgłoszona przez pana senatora Zygmunta Frankiewicza, zmierza do wyrównania jednostkom samorządu terytorialnego strat wynikłych z wejścia w życie ustawy w zakresie dotyczącym udziału tych samorządów we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Pan senator Frankiewicz proponuje tutaj nowy system, że tak powiem, podziału procentowego.

Proszę bardzo, pan minister.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

My jej nie popieramy.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 26?

4 głosy za.

Kto jest przeciw?

1 – przeciw.

Kto się wstrzymał od głosu?

Nie ma.

I senatorowie pracujący zdalnie.

Łącznie: 5 senatorów za, 4 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawka otrzymała poparcie komisji.

Poprawka nr 27?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: Moim zdaniem nr 32.)

Poprawka nr 27 już była przegłosowana.

(Senator Leszek Czarnobaj: 32.)

Poprawka nr 29 przegłosowana, poprawka nr 30 przegłosowana.

Teraz poprawka nr 32.

Bardzo proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawka nr 32 zmierza do dodania przepisu przejściowego w zakresie dotyczącym zmienianej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Chodzi o to, aby straty poniesione przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych w latach podatkowych rozpoczętych przed dniem wejścia w życie ustawy nie były objęte nowym, mniej korzystnym dla niego reżimem w zakresie dotyczącym start tego podatnika. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Stanowisko rządu w tej sprawie.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Nie popieramy.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 32?

4 – za.

Kto jest przeciw?

1 – przeciw.

Kto się wstrzymał od głosu?

(Głos z sali: Nie ma.)

I wyniki senatorów pracujących zdalnie.

Łącznie: 5 senatorów za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawka otrzymała rekomendację.

W ten sposób przegłosowaliśmy wszystkie poprawki.

A więc głosujemy nad przyjęciem ustawą wraz z przyjętymi poprawkami.

Kto jest za przyjęciem ustawy wraz z przyjętymi poprawkami?

5 głosów za.

Kto jest przeciw?

Nie ma głosów przeciw.

Kto się wstrzymał od głosu?

(Głos z sali: Nikt nie wstrzymał się od głosu.)

I proszę dodać wyniki zdalnie pracujących senatorów.

W sumie 8 senatorów za, jednogłośnie za. Wszyscy głosowali za.

Bardzo dziękuję.

Na senatora sprawozdawcę proponuję pana senatora Leszka Czarnobaja.

Czy jest zgoda ze strony senatorów…

(Senator Grzegorz Bierecki: Halo, nie pokazuje mi się panel do głosowania i nie mogę się też…)

Panie Senatorze Bierecki, prosimy o powiedzenie jeszcze raz tych zastrzeżeń, jakie pan zgłasza.

(Głos z sali: Że panel się nie wyświetla.)

(Senator Grzegorz Bierecki: Nie mogę włączyć…)

(Senator Leszek Czarnobaj: To może niech powie.)

Ale czy pan senator głosował, czy nie głosował?

(Głos z sali: No tak jakby nie głosował.)

Wynika, że pan nie głosował.

A jakie jest stanowisko pana senatora w sprawie tej ustawy?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Co do całości, wraz z przyjętymi poprawkami.

(Głos z sali: Nie ma z nim teraz kontaktu…)

Teraz nie ma kontaktu z senatorem Biereckim.

Czy to jest wina po naszej stronie, czy po stronie sprzętu…

(Głos z sali: Wszyscy inni są…)

Wszyscy są i głosowali…

(Senator Leszek Czarnobaj: To już nic nie zmieni.)

Nie chodzi o to, czy zmieni, czy nie zmieni, ale o to, czy po prostu pan senator się wyłączył, czy jego sprzęt się rozłączył.

Senator Grzegorz Bierecki:

Ja oczywiście składam wniosek mniejszości, popierany przez pana senatora Mroza.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: W związku z poprawkami…)

Tymi, które nie były przegłosowane, czyli poprawkami…

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Dobrze. Kto będzie sprawozdawcą?)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Jeszcze raz proszę wymienić te poprawki.)

To są poprawki nr 2, 12, 13.

Jeśli pan senator Mróz zechce być sprawozdawcą wniosku mniejszości, to ja oczywiście go poprę.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dobrze.

Czy pan senator wyraża zgodę? Dobrze.

W takim razie sprawozdawcą wniosku mniejszości będzie pan senator Mróz.

Dziękuję bardzo.

Zakończyliśmy pracę nad tym punktem.

Punkt 2. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 248, druki sejmowe nr 643, 676 i 676-A) (cd.)

Powracamy do rozpatrywania drugiej ustawy, tj. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw.

Panowie Senatorowie, otrzymaliście zestawienie poprawek zgłoszonych do tej ustawy. Te poprawki zostały zgłoszone przez senatorów Kazimierza Kleinę, Leszka Czarnobaja, senatora Biereckiego.

Czy jeszcze ktoś z senatorów? Nie.

Panowie Senatorowie, mogliście zapoznać się z tymi poprawkami.

Czy są jakieś uwagi? To znaczy, czy wszystkie poprawki, które zgłosiliście, zostały zapisane? Nie ma uwag.

W takim razie przystępujemy do rozpatrzenia poprawek, które zostały zgłoszone do omawianej ustawy.

Łącznie wszystkich poprawek jest 40.

Poprawki nr 1, 4, 5, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 30, 31, 33, 35 i 36 należy przegłosować łącznie. To są poprawki zgłoszone przez senatorów Kleinę i Czarnobaja.

Panie Mecenasie, proszę o omówienie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawki te zmierzają do objęcia spółek komandytowo-akcyjnych uprawnieniem do opodatkowania tzw. podatkiem estońskim oraz uprawnieniem do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów na wyodrębniony w kapitale rezerwowym tych spółek fundusz utworzony na cele inwestycyjne. Poprawki są rekomendowane przez Biuro Legislacyjne i wynikają z podstawowej uwagi tego biura, wyrażonej w opinii. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Stanowisko rządu w sprawie tej grupy poprawek.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Nie popieramy.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawek nr 1, 4, 5, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 30, 31, 33, 35 i 36?

Kto jest za?

4 senatorów za.

Kto jest przeciw?

1 – przeciw.

Kto się wstrzymał od głosu?

Nikt się nie wstrzymał.

Proszę o dodanie wyników zdalnie pracujących senatorów.

W sumie: 5 – za, 4 – przeciw, nikt się wstrzymał.

Poprawki otrzymały poparcie komisji.

Kolejna grupa poprawek to są poprawki nr: 2, 3, 9, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 23, 32, 34, 37, 38, 39. Te poprawki należy przegłosować łącznie.

Panie Mecenasie?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawki te zmierzają do objęcia spółdzielni uprawnieniem do opodatkowania tzw. podatkiem estońskim oraz uprawnieniem do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów na wyodrębniony w funduszu zasobowym spółdzielni fundusz utworzony na cele inwestycyjne. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Na ten temat dużo mówiliśmy także na poprzednim posiedzeniu komisji.

Stanowisko rządu w tej sprawie.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Nie popieramy.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania nad tymi poprawkami.

Kto jest za przyjęciem poprawek?

4 głosy za.

Kto jest przeciw?

Nie ma.

Kto się wstrzymał od głosu?

1 senator się wstrzymał.

I pracujący zdalnie senatorowie.

W sumie: 6 – za, 2 – przeciw, 1 senator się wstrzymał.

Poprawki otrzymały poparcie komisji.

Pan mecenas musi mi podpowiedzieć, która teraz będzie poprawka, bo ja nie zdążyłem wykreślić tych, które przegłosowaliśmy, a jest ich zdecydowana większość.

Czy poprawka nr 6? Tak.

Proszę bardzo, Panie Mecenasie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawka nr 6 ma charakter legislacyjny i zmierza do sprecyzowania stosowanego odesłania, gdyż problematyka kosztów uzyskania przychodów została uregulowana w art. 15, a nie tylko w art. 15 ust. 1 zmienianej ustawy. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Panie Ministrze?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Popieramy.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

5 głosów za.

Kto jest przeciw?

Nie ma.

Kto się wstrzymał od głosu?

I wyniki zdalnie pracujących senatorów.

Wszyscy senatorowie zagłosowali jednogłośnie za tymi poprawkami, 9 głosów za.

Poprawki nr 7, 10 i 40 należy przegłosować łącznie. Przyjęcie tych poprawek wyklucza głosowanie nad poprawką nr 8.

Panie Mecenasie?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

W ocenie Biura Legislacyjnego poprawki nr 7, 10 i 40 mają charakter legislacyjny, zmierzając do skreślenia przepisu, który w ocenie Biura Legislacyjnego nie ma charakteru normatywnego, co chciałbym wykazać. Mianowicie, art. 7aa ust. 2 stanowi, że przepisów ust. 1 pkt 1 lit. a i b nie stosuje się do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 4, oraz kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Pragnę jedynie uprzejmie zauważyć, że przepis ten ma charakter informacyjny, gdyż przepisów ust. 1 pkt 1 lit. a i b w istocie nie stosuje się do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 4, lecz do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1. A art. 12 ust. 1, do którego następuje odesłanie, wyłącza z zakresu przychodów elementy wymienione w art. 12 ust. 4. Podobnie trudno też uznać, że przepisów ust. 1 pkt 1 lit. a i b nie stosuje się do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, skoro te przepisy właśnie stosuje się wyłącznie do kosztów uzyskania przychodów. Innymi słowy, w naszej ocenie ust. 2 wyważa otwarte drzwi, stanowiąc o niestosowaniu przepisów do określonych przychodów i kosztów, przy czym przepisów tych i tak nie będzie się stosować do tych przychodów i kosztów.

W tym sensie w naszej ocenie zaproponowana przez pana senatora Grzegorza Biereckiego modyfikacja tego przepisu w istocie jest modyfikacją przepisu, która nie ma charakteru normatywnego. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Stanowisko rządu w tej sprawie.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Nie popieramy.

Poproszę pana mecenasa o sprecyzowanie.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dobrze.

Bardzo proszę.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Departamencie Prawnym w Ministerstwie Finansów Grzegorz Taborski:

Dziękuję.

Grzegorz Taborski.

Ja tylko chciałbym wyjaśnić, że właśnie tą poprawką doprecyzowujemy brzmienie tego przepisu. I absolutnie nie zgadzamy się z tym, że on nie ma charakteru normatywnego. Przesądzamy jedynie to, że koszty o charakterze trwałym nie podlegają uwzględnieniu, a takie koszty, które ewentualnie w przyszłości będą mogły zostać uwzględnione, powinny zostać zaliczone tutaj do kosztów i ewentualnie przychodu. Ze względu na to, że ten przepis dotyczy relacji pomiędzy zasadami rachunkowymi a podatkowymi, zdecydowanie jest tutaj potrzebny. Kwestię tę wyjaśnialiśmy w uzasadnieniami, dyskutowana była również na kolejnych etapach pracy legislacyjnej.

W związku z tym, zdaniem ekspertów z Ministerstwa Finansów, gdyby poprawka nr 8 ewentualnie była przyjęta, to w sposób już precyzyjny wskazałaby dokładnie, jakie są intencje projektodawcy czy też ustawodawcy. I nie powinno być wątpliwości co do tego, jak te przepisy powinny być stosowane.

W związku z tym prosimy o to, żeby uwzględnić poprawkę doprecyzowującą, czyli poprawkę nr 8, a tej polegającej na wykreśleniu ust. 2 nie przyjmować. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania…

Jeszcze pan mecenas.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.

Chciałbym jednoznacznie tę kwestię wyjaśnić, żeby była między nami zgodność. Skoro art. 7aa ust. 1 pkt 1 lit. a dotyczy przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1, to z istoty nie może dotyczyć przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 4. A również skoro przepis art. 7aa ust. 1 pkt 1 lit. b dotyczy kosztów uzyskania przychodów, to nie może dotyczyć kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Panowie, ja ewentualnie mam taką prośbę, żebyście może jeszcze po posiedzeniu komisji ten punkt sobie wyjaśnili z panem mecenasem. Jeżeli uda się was wzajemnie przekonać, to wtedy będziemy zmieniali tę poprawkę.

Teraz proponuję, żebyśmy to przegłosowali.

Kto jest za przyjęciem poprawek nr 7, 10 i 40?

4 – za.

Kto jest przeciw?

1– przeciw.

Kto się wstrzymał od głosu?

Nikt się nie wstrzymał.

I zdalnie pracujący senatorowie.

W sumie: 5 – za, 4 – przeciw.

Poprawki otrzymały poparcie.

To jest szczegółowa informacja, więc musicie, Panowie, to przeanalizować i przedstawić nam już jakieś wypracowane stanowisko.

Teraz dość sporo poprawek przerzucamy, bo wydaje mi się, że najbliższą poprawką do przegłosowania jest poprawka nr 18.

Czy była przegłosowana poprawka nr 18?

Pan mecenas…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Była. I była już też przegłosowana poprawka nr 24.

To poprawka nr 25. Dokładnie tak.

Bardzo proszę, Panie Mecenasie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawka nr 25, czyni zadość konstytucyjnej uwadze Biura Legislacyjnego, która była przedstawiona na posiedzeniu komisji. Zmierza ona do ustanowienia definicji określenia „członkowie rodzin” na potrzeby przepisów normujących opodatkowanie tzw. podatkiem estońskim.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Panie Ministrze?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Popieramy.

I tu chciałbym podkreślić, że jest to owoc bardzo dobrej współpracy z Biurem Legislacyjnym Senatu. Mam nadzieję że będziemy tę bardzo dobrą taktykę kontynuować również przy innych tematach. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Zależy nam bardzo na tym, aby ta współpracą między panem mecenasem z Biura Legislacyjnego Senatu i panami była rzeczywiście dobra i żeby szczególnie w wypadku poprawek legislacyjnych nie było rozbieżności. My przecież nie chcemy się spierać o te zapisy, bo dla nas, senatorów, są to takie spory prawne. Chcielibyśmy mieć tutaj jasność po obu stronach i wspólne zdanie w większości przypadków.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 25?

5 – za.

Kto jest przeciw?

(Głos z sali: Nie ma.)

Kto się wstrzymał od głosu?

Nikt się nie wstrzymał.

I wyniki zdalnie pracujących senatorów.

Wszyscy głosowali jednogłośnie za, 9 senatorów głosowało za tą poprawką.

Wydaje się, że poprawka nr 26…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: I nr 27.)

…i poprawka nr 27 to są poprawki, które powinniśmy w tej chwili przegłosować.

Proszę bardzo, Panie Mecenasie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawki te mają charakter wyłącznie legislacyjny i zmierzają do skreślenia zbędnych sfomułowań. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Biuro Legislacyjne… Tfu, przepraszam, pan minister teraz.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Nie popieramy.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Nie popieramy poprawki legislacyjnej, tak?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Pan przewodniczący mnie pyta, dlaczego rząd nie popiera poprawki legislacyjnej, czy też prosi o…

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Nie.)

Zgadzam się, że to jest poprawka legislacyjna. Zmierza do skreślenia zupełnie zbędnego sformułowania na podstawie odrębnych przepisów – dość powszechnie nieużywanego w prawodawstwie. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

W takim razie jeszcze raz poproszę pana mecenasa strony rządowej.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Departamencie Prawnym w Ministerstwie Finansów Grzegorz Taborski:

To znaczy tutaj odpowiedź nie jest prosta, bo być może można byłoby się zgodzić z tezą pana mecenasa, że nie używamy, ale trzeba wziąć pod uwagę kontekst. Jesteśmy przy ustawie citowskiej, a tam są używane określone sformułowania i tam w odniesieniu do niektórych sformułowań takie pojęcie się pojawia. W związku z tym chcielibyśmy tutaj zachować konsekwencję. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawek nr 26 i 27?

4 głosy za.

Kto jest przeciw?

1 – przeciw.

Kto się wstrzymał od głosu?

Nie ma.

I zdalnie głosujący senatorowie.

W sumie: 5 – za, 4 – przeciw.

Poprawki otrzymały poparcie.

Poprawka nr 28.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawka nr 28…

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Senatora Biereckiego.)

Tak, zgłoszona przez pana senatora Grzegorza Biereckiego. Ma ona, jak się wydaje, charakter merytoryczny i zmierza do rezygnacji z unormowania, które przewiduje, że wynagrodzenia za świadczenia na rzecz spółki nie stanowią ukrytych zysków, z których dochód podlega opodatkowaniu tzw. podatkiem estońskim. Dziękuję.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Czy mógłby pan jeszcze raz… No jeszcze raz proszę. Ja przepraszam, że nie do końca, że tak powiem, zrozumiałem, czy jest intencja wykluczenia tego, czy…)

Panie Przewodniczący, poprawka nr 28 ma charakter merytoryczny w ocenie Biura Legislacyjnego i zmierza do rezygnacji z unormowania, które przewiduje, że wynagrodzenia za świadczenia na rzecz spółki – co stanowi przepis expressis verbis – nie stanowią ukrytych zysków, z których dochód podlega opodatkowaniu tzw. podatkiem estońskim.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Panie Ministrze, proszę…

(Głos z sali: Swoimi słowami…)

…powiedzieć to swoimi słowami – może tak. Czy chodzi o to, że te wynagrodzenia zaliczane są do kosztów, czy po prostu tutaj chcemy je wyłączyć, żeby one nie były opodatkowane. Proszę to powiedzieć tak, żebym nawet ja zrozumiał.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Departamencie Prawnym w Ministerstwie Finansów Grzegorz Taborski:

Postaram się.

Grzegorz Taborski.

Tutaj rzeczywiście poprzez wykreślenie tego sformułowania doprowadzimy do sytuacji, w której do ukrytych zysków będzie zaliczony szerszy katalog zmian. A to jest szerszy katalog dochodów.

Ale biorąc pod uwagę całość unormowania po ponownej analizie dochodzimy do wniosku, że rzeczywiście to sformułowanie w kontekście tego przepisu jest nieadekwatne. Ono pojawiło się być może, nie wiem, przypadkiem, a być może nie do końca było przemyślane. W związku z tym nie do końca zgadzamy się, że ta zmiana taka czysto merytoryczna po prostu jest konsekwencją pewnej logiki, która jest ukryta w tym przepisie. Dlatego zmiana wydaje się oczywista po analizie całego tego przepisu. My tutaj w tym przepisie definiujemy, na czym polegają ukryte zyski, i w tym kontekście wynagrodzenia dokonywane na rzecz spółki… Tak szeroki katalog jest tutaj po prostu nieadekwatny. Nam chodzi wyłącznie o wynagrodzenia z tytułu – tu już skracam – pracy i umów zlecenia, a nie o wszelkie świadczenia. To jest po prostu nieodpowiednie w kontekście tego punktu, o którym tutaj mówimy i z którego proponujemy wykreślić to sformułowanie.

W związku z tym popieramy to rozwiązanie. Naszym zdaniem jest to prawidłowe i odpowiada intencji projektodawcy i ustawodawcy w tym zakresie. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki?

5 – za.

Kto jest przeciw?

Nie ma.

Kto się wstrzymał od głosu?

Nikt…

(Brak nagrania)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

W sumie: 8 głosów za, nikt nie był przeciw, 1 senator się wstrzymał.

Poprawka otrzymała poparcie.

Poprawka…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: …29.

…nr 29.

Proszę bardzo, Panie Mecenasie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawka nr 29 zmierza do skorygowania błędnego odesłania. Biuro Legislacyjne, dziękując panu senatorowi Grzegorzowi Biereckiemu za zgłoszenie tej poprawki, prosi Wysoką Komisję o jej poparcie. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Panie Ministrze, poprawka nr 29.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski:

Popieramy.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 29?

5 głosów za.

Kto jest przeciw?

Nie ma.

Kto się wstrzymał od głosu?

(Głos z sali: Nie ma.)

Proszę dodać wynik głosujących zdalnie.

W sumie 9 głosów za, jednogłośnie za.

Chyba przegłosowaliśmy wszystkie poprawki.

W takim razie głosujemy nad przyjęciem ustawy wraz z przyjętymi poprawkami.

Kto jest za przyjęciem ustawy wraz z poprawkami?

5 głosów za.

Kto jest przeciw?

Nie ma.

Kto się wstrzymał od głosu?

Nie ma.

I wyniki senatorów głosujących zdalnie.

W sumie 9 głosów za, jednogłośnie za.

Wszyscy senatorowie zagłosowali pięknie za tą ustawą.

Na senatora sprawozdawcę…

(Senator Grzegorz Bierecki: Panie Senatorze…)

…proponuję senatora Ryszarda Świlskiego.

Czy wyraża zgodę?

Czy jest zgoda ze strony senatorów na tego sprawozdawcę?

Pan senat Mróz. Bardzo proszę, zgłaszał się pan.

Senator Krzysztof Mróz:

Tak, chciałbym z panem przewodniczącym Biereckim zgłosić wniosek mniejszości do poprawki nr 8.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Do poprawki nr 8 pan senator Mróz zgłasza wniosek mniejszości, który będzie prezentował na posiedzeniu plenarnym.

W ten sposób przegłosowaliśmy wszystkie poprawki, przyjęliśmy wszystkie ustalenia, które są potrzebne, aby można było jutro przedstawić sprawozdanie.

Czy są jakieś uwagi ze strony senatorów? Nie ma.

A czy ze strony pana ministra i zaproszonych gości są uwagi? Nie ma.

Prosimy tylko pana ministra jeszcze o współpracę w sprawie poprawek, w przypadku których mieliśmy wątpliwości.

Zamykam posiedzenie. Dziękuję wszystkim obecnym za pracę nad ustawą.

(Koniec posiedzenia w dniu 24 listopada o godzinie 19 minut 10)