Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu (nr 17) w dniu 28-09-2020
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu (17.)

w dniu 28 września 2020 r.

Porządek obrad:

1. Opinia komisji w sprawie wniosku przewodniczącego Komisji Nauki, Edukacji i Sportu senatora Kazimierza Wiatra o zorganizowanie w Senacie wystawy „Rok 2020 Rokiem Fizyki”.

2. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Radzie Mediów Narodowych (druk senacki nr 211, druki sejmowe nr 605, 617 i 617-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 10)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodnicząca Barbara Zdrojewska)

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Szanowni Państwo, serdecznie państwa witam.

Otwieram posiedzenie komisji.

W porządku obrad posiedzenia komisji w punkcie pierwszym mamy opinię w sprawie wniosku przewodniczącego Komisji Nauki, Edukacji i Sportu senatora Kazimierza Wiatra o zorganizowanie w Senacie wystawy „Rok 2020 Rokiem Fizyki”. Mieliśmy także specjalną uchwałę w tej sprawie. A drugi punkt to jest rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Radzie Mediów Narodowych – druk senacki nr 211 i druki sejmowe nr 605, 617, 617-A.

Szanowni Państwo, senatorów, którzy są obecni na sali, proszę o nieuruchamianie aplikacji do połączenia zdalnego, gdyż doprowadzi to sprzężeń akustycznych.

Chciałabym sprawdzić, czy wszyscy senatorowie, którzy chcieli wziąć udział w posiedzeniu komisji, zostali już włączeni do posiedzenia.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie mamy ze zdalnych senatorów, ale ja wiem…

(Brak nagrania)

(Głos z sali: Ale kworum…)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Szanowni Państwo, ja proponuję jednak, mimo wszystko, żebyśmy zaczęli, bo mamy w tej chwili kworum, tak że możemy zaczynać. I zaczniemy.

Punkt 1. porządku obrad: opinia komisji w sprawie wniosku przewodniczącego Komisji Nauki, Edukacji i Sportu senatora Kazimierza Wiatra o zorganizowanie w Senacie wystawy „Rok 2020 Rokiem Fizyki”

Jeżeli nie ma żadnych uwag do porządku dziennego, to zaczniemy od punktu pierwszego, ponieważ sprawa jest nam znana. Omawialiśmy już… Mieliśmy specjalną uchwałę w tej sprawie.

Tak że poprosimy o krótką informację na ten temat i później przejdziemy do głosowania. Bardzo proszę.

A, i witam jeszcze.

Informację w tej sprawie przedstawi pani dyrektor Anna Pomianowska-Bąk z Kancelarii Senatu.

Bardzo proszę.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Głos z sali: Przepraszam.)

Zastępca Dyrektora Centrum Informacyjnego Senatu w Kancelarii Senatu Anna Pomianowska-Bąk:

Właśnie. Dziękuję i przepraszam bardzo.

Tak jak pani senator powiedziała, wystawa organizowana przez Polskie Towarzystwo Fizyczne w związku z uchwałą podjętą przez Senat ustanawiającą rok 2020 Rokiem Fizyki towarzyszy konferencji, która będzie w tym samym terminie. To znaczy, otwarcie wystawy będzie 28 października, a konferencja 30 października.

Wniosek wystawowy, zgłoszony przez pana senatora Wiatra, spełnia wszelkie wymagania, które stawia zarządzenie marszałka nr 7 w sprawie organizacji wystaw. Jedyne koszty, które będą się wiązały z wystawą, tj. 850 zł brutto na druk plansz.

Wystawa jest w tej chwili prezentowana także na naszej stronie edukacyjnej.

Różnica w stosunku do tego, co państwu przekazałam w opinii technicznej w uwagach, polega na tym, że w trakcie posiedzenia Senatu zaplanowanego na 13 października chcemy zrobić otwarcie wystawy dotyczącej Jana Pawła II w związku z Rokiem Świętego Jana Pawła II, a nie, tak jak proponowałam w notatce, 28 października. Zatem nie będzie po prostu koincydencji pomiędzy wystawami, jeżeli chodzi o termin otwarcia wystaw.

Proponuję także, żeby wystawa związana z Rokiem Fizyki była prezentowana na drugim piętrze przed salą nr 217, gdzie będzie miała miejsce konferencja, a wystawa „Jan Paweł II – promotor praw człowieka i narodów” – w holu przed salą posiedzeń.

To wszystko. Dziękuję.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Dziękuję bardzo.

Czy pan senator Hamerski chciałby jeszcze coś dodać? Nie?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Czy są pytania?

Bardzo proszę, pan marszałek Borusewicz. A później pan przewodniczący, tak?

Proszę bardzo.

Senator Bogdan Borusewicz:

Ja nie mam pytań, ale chcę krótką wypowiedź…

(Przewodnicząca Barbara Zdrojewska: Proszę bardzo, Panie Marszałku.)

…uskutecznić.

Jestem przeciwny uchwalaniu roku fizyki, matematyki, chemii itd. Za chwilę po Roku Matematyki będziemy mieli rok optyki, fizyki teoretycznej itd., itd. Jestem temu przeciwny i jestem także przeciwny tego typu wystawom.

Ta wystawa oczywiście mogłaby być, ale ona powinna dotyczyć np. polskich osiągnięć czy wielkich Polaków w fizyce, w nauce fizyki. Ale wystawa na temat matematyki albo fizyki? Podobnie jak rok matematyki, fizyki, chemii. Po prostu jestem temu przeciwny i będę głosował przeciw – z zasady.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Bardzo dziękuję.

Teraz pan senator Jackowski, pan przewodniczący. Proszę bardzo.

Senator Jan Maria Jackowski:

Dziękuję bardzo, Pani Przewodnicząca.

Ja mam trochę odmienne od pana marszałka Borusewicza zdanie.

Ja przypomnę, że podjęliśmy w Senacie uchwałę o Roku Fizyki, więc w tej chwili jest to już troszeczkę dyskusja poniewczasie w tym sensie, że jest rok 2020 i też w kalendarium – o ile dobrze pamiętam – przy okazji omawiania tej uchwały była propozycja zorganizowania takiej wystawy.

Akurat ta wystawa prezentuje i prof. Wróblewskiego, i prof. Olszewskiego, i innych wybitnych polskich chemików… Przepraszam, fizyków. Tutaj wielu polskich naukowców ma wybitne osiągnięcia. Sądzę, że nigdy dość popularyzowania wiedzy na temat dokonań naszych wybitnych badaczy i naukowców. I uważam, że ta wystawa niewątpliwie będzie miała też walor edukacyjny, z tego punktu widzenia, że przecież ona jest adresowana nie tylko do senatorów, ale również do gości, którzy przybywają do Senatu, i osób, które tu są. Ja wiem, że teraz jest sezon covidowy i tych wycieczek, które zazwyczaj zapewniają dość dużą frekwencję na tych różnych okolicznościowych wystawach, nie ma, niemniej jednak różne osoby do Senatu przychodzą. Sądzę, że dla środowiska polskich fizyków to też będzie element budowania uznania dla ich dokonań ze strony Senatu.

Tak że ja będę głosował za i stawiam wniosek, żebyśmy właśnie przyjęli tę wystawę do kalendarza.

Zostaję oczywiście przy tym, że przy każdym ustanawianiu roku mogą być różne zdania co do tego, czy jest zasadne takie powoływanie, ale w tym wypadku mówimy o czymś, co się już dokonało. Dziękuję.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Dziękuję bardzo.

Pan senator Pociej. Proszę.

Senator Aleksander Pociej:

Ja w dużej mierze poprę to, co powiedział wcześniej marszałek Borusewicz.

My zostaliśmy w poprzedniej kadencji postawieni przed jakąś, że tak powiem, dramatyczną nadprodukcją i spełnianiem się senatora historyka, który produkował te uchwały jedna po drugiej. Takiej kadencji nie mieliśmy. To po pierwsze.

Po drugie, również pan senator Wiatr odmienił fizykę i matematykę przez wszystkie możliwe przypadki w kolejnych rocznicach kolejnych matematyków i fizyków. I to nie jest, Panie Senatorze – zwracam się do pana senatora Jackowskiego – wyraz niechęci w stosunku do fizyki, tylko to jest pokłosie tego szaleństwa poprzedniej kadencji. Oczywiście trochę czym innym jest organizowanie wystawy, ale to jest odreagowanie na deprecjację i to, co się działo w poprzedniej kadencji. Na deprecjację… Mówię o uchwałach, ponieważ praktycznie na każdym naszym posiedzeniu ustanawialiśmy dwukrotnie jakiś rok rokiem czegoś. Jeżeli rok jest rokiem czegoś 5 albo 10 razy, to nie jest rokiem czegoś, tylko jest rokiem niczego. Dziękuję bardzo.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Bardzo dziękuję.

Chciałabym poinformować państwa, że 3 senatorów uczestniczy zdalnie w posiedzeniu komisji.

A teraz bym poprosiła panią dyrektor o odniesienie się czy może dodanie czegoś od siebie.

Zastępca Dyrektora Centrum Informacyjnego Senatu w Kancelarii Senatu Anna Pomianowska-Bąk:

Panie Marszałku, wystawa praktycznie dotyczy osiągnięć fizyków. Osiągnięć. Nie tylko prezentuje… Ona jest także w stulecie Polskiego Towarzystwa Fizycznego.

Mnie trudno jest się odnieść do działań, decyzji i uchwał podejmowanych przez Senat poprzedniej kadencji. Proszę mnie zwolnić z obowiązku odnoszenia się do tego.

Ta wystawa – to do pana senatora Jackowskiego – jest prezentowana na witrynie edukacyjnej, więc jest jakaś forma… Tak jak wszystkie wystawy i jak wszystkie uchwały podjęte przez Senat w poprzedniej kadencji ustanawiające patronów roku 2020. Tam są informacje skierowane do nauczycieli, do młodzieży, do wszystkich zainteresowanych.

A wracając do wystawy dotyczącej właśnie tych fizyków… Wydaje mi się, że ona będzie towarzyszyć konferencji. W związku z tym ona tworzy z tą konferencją całość. Będzie przed salą nr 217.

I jeśli mogłabym państwa prosić… Rekomenduję tę wystawę.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Bardzo proszę, pan marszałek Borusewicz.

Senator Bogdan Borusewicz:

Rok 2020 jest rokiem bardzo ważnej rocznicy. Ja głosowałem przeciwko uchwale o tym, że ma to być Rok Fizyki, bo po prostu to jest deprecjacja. Mamy stulecie, nie będę mówił czego. Po prostu jest historyczna rocznica, bardzo ważnej wojny. I ładowanie kolejnego roku fizyki, matematyki czy czegokolwiek innego wywołuje mój sprzeciw.

(Senator Barbara Borys-Damięcka: Mogę?)

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Bardzo dziękuję.

Pani marszałek Borys-Damięcka.

Senator Barbara Borys-Damięcka:

Ja tylko chciałabym powiedzieć, że taki niepokój i takie zastanowienie w tej sprawie budzi to, że to jest właściwie uchwała dotycząca Roku Fizyki jako nauki, a przecież mamy wiele innych nauk, w których odnoszono szereg sukcesów. Podejmując uchwałę, zawsze wartościujemy – prawda? – dane wydarzenia czy osoby, czy wynalazki, które odegrały nie tylko wielką rolę w życiu Polaków, ale Europy, świata itd. I tutaj nagle podejmowanie uchwały w sprawie nauki, która niewątpliwie jest bardzo ważną nauką – ale to jest po prostu szerokie pojęcie – to jest podejmowanie uchwały w sprawie przedmiotu, powiedziałabym, nauczania czy funkcjonowania, czy istnienia. A więc to też budzi moje bardzo poważne wątpliwości, czy tego typu uchwały, takie uogólniające, dotyczące konkretnej nauki, powinno się podejmować. Zwłaszcza że jednak zadaniem podejmowania uchwał jest utrwalenie wagi nazwiska, wynalazcy, odtwórcy, twórcy itd., który niewątpliwie w danej dziedzinie wniósł bardzo dużo w nasze życie społeczno-kulturalno-polityczne. A tutaj całą dziedzinę, nieokreśloną w zasadzie – prawda? – jako zbiorowisko czy jako przedmiot, czy jako naukę…

Tak więc też mam bardzo poważne wątpliwości. I nawet gdybym nie głosowała na nie, to bym się wstrzymała od głosowania w tej sytuacji. Dziękuję.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

To ja też powiem 2 zdania, bo w zasadzie już każdy się opowiedział…

Ja podzielam zdanie pana marszałka Borusewicza i pana senatora Pocieja, jak też oczywiście to, co powiedziała pani marszałek Borys-Damięcka, ale chciałabym powiedzieć, że mam takie wrażenie, że fakt, że to już zostało uchwalone, jednak troszkę nas zobowiązuje do tego, żebyśmy w jakiś sposób to uczcili. I Senat się do tego przychylił.

Podobnie jak pani senator, mam tutaj ambiwalentne uczucia, tak że po prostu wstrzymam się od głosu.

A ponieważ wniosek pana senatora był pozytywny, poddaję pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie przez komisję wniosku przewodniczącego Komisji Nauki, Edukacji i Sportu senatora Wiatra o zorganizowanie w Senacie wystawy „Rok 2020 Rokiem Fizyki”.

Kto jest za?

1 senator.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

2 senatorów, przepraszam.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

2 senatorów na sali za.

Jak zdalni senatorowie…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Aha, całe głosowanie.

Kto przeciw?

1 senator przeciw.

Kto się wstrzymał?

3 senatorów się wstrzymało.

No i teraz o wszystkim zadecydują senatorowie zdalni.

(Brak nagrania)

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Dziękuję bardzo.

3 głosy za, 1 przeciw, 5 senatorów się wstrzymało.

Wystawa uzyskała pozytywną opinię komisji kultury.

Dziękuję bardzo.

Punkt 2. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Radzie Mediów Narodowych (druk senacki nr 211, druki sejmowe nr 605, 617 i 617-A)

Przechodzimy do następnego punktu: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Radzie Mediów Narodowych; druk senacki nr 211.

Szanowni Państwo, otrzymaliście państwo oczywiście na swoje skrzynki ten druk. Z przykrością muszę powiedzieć – chyba zdarzyło się coś takiego po raz pierwszy – że nie ma przedstawicieli ani ministerstwa kultury, ani wnioskodawcy, którym jest pan poseł… Pani Aniu, jak się nazywa pan poseł?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę?

(Starszy Sekretarz Komisji Kultury i Środków Przekazu Anna Gmaj: Pan poseł Zieliński.)

Pan poseł Zieliński był inicjatorem tej ustawy.

Zwracam państwa uwagę na to, że to jest ustawa, która właściwie ma poprawić ustawę uchwaloną przez nas w skandalicznych warunkach w roku 2016. Ta ustawa właściwie przeszła na wariackich papierach. I dzisiaj widać, że wszyscy ci, którzy w poprzedniej kadencji krytykowali bardzo mocno ustawę o utworzeniu Rady Mediów Narodowych, mieli rację. Bo okazuje się, że dzisiaj musimy poprawiać po prostu błąd, który znalazł się w tej ustawie. To nie zmienia faktu, że ta ustawa jest niekonstytucyjna i w ogóle będziemy wnioskowali o jej… I procedujemy w tej chwili nad tym, żeby zlikwidować Radę Mediów Narodowych.

Jednak w międzyczasie, ponieważ zdarzyła się taka sytuacja, że ustąpił jeden z członków Rady Mediów Narodowych, a prezydent nie ma jak… Bo to był przedstawiciel pana prezydenta, pan Podżorny. W związku z tym ustawowo prezydent nie może powołać kolejnej osoby na to stanowisko. I po to jest ta ustawa, żeby w ogóle mógł to zrobić.

Przypominam oczywiście, że jest już procedowana – i być może na następnym posiedzeniu do niej przystąpimy – ustawa o likwidacji Rady Mediów Narodowych.

Ale ta ustawa dotyczy czegoś zupełnie innego. Dotyczy umożliwienia powołania przez prezydenta kandydata, bo inaczej po prostu inne strony będą miały swoich przedstawicieli w radzie… Jeden z przedstawicieli prezydenta przestał być przedstawicielem, a prezydent nie ma możliwości powołania innej osoby.

(Senator Barbara Borys-Damięcka: Czy jest podany powód, dla którego…)

(Starszy Sekretarz Komisji Kultury i Środków Przekazu Anna Gmaj: Może przez mikrofon?)

(Senator Jan Maria Jackowski: Ustąpienie…)

Senator Barbara Borys-Damięcka:

Czy jest podany powód, dlaczego przestał być przedstawicielem prezydenta?

(Głos z sali: Tak, zrezygnował ze względu na to, że…)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Brak nagrania)

(Senator Bogdan Borusewicz: Ja mam pytanie.)

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Dobrze. Bardzo proszę, marszałek…

Senator Bogdan Borusewicz:

Mam pytanie i propozycję.

To jest dla mnie dziwna nowelizacja. Wprowadza taką zasadę, że jeżeli prezydent ma jedno miejsce…

(Głosy z sali: Dwa.)

Dwa. Rozumiem. Dobrze.

Prezydent ma 2 miejsca dla swoich kandydatów, a ust. 4a mówi: „Jeżeli jest jedno wolne miejsce w Radzie przeznaczone dla osób powoływanych przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, prawo zgłaszania po jednym kandydacie na to miejsce przysługuje kolejno dwóm najliczniejszym klubom opozycyjnym”. Takiego mechanizmu to ja nie pamiętam. I chyba najstarsi ludzie w naszym parlamencie nie pamiętają.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

No, to jest jakiś dziwny mechanizm. Jeżeli prezydent ma zgodnie z ustawą, to prezydent zgłasza.

(Przewodnicząca Barbara Zdrojewska: Prezydent zgłasza, ale spośród klubów. Wybiera po prostu.)

A, spośród klubów.

(Przewodnicząca Barbara Zdrojewska: Tak, spośród klubów.)

Okej. Rozumiem.

(Głos z sali: Opozycyjnych.)

(Przewodnicząca Barbara Zdrojewska: Opozycyjnych w dodatku, Panie Marszałku.)

W porządku.

(Przewodnicząca Barbara Zdrojewska: Dlatego był pan Podżorny, który jest członkiem…)

Opozycji.

(Przewodnicząca Barbara Zdrojewska: …Konfederacji.)

Który był z opozycji. Dobrze.

(Przewodnicząca Barbara Zdrojewska: Chyba z Konfederacji.)

Rozumiem. Dobrze. Czyli to jest poprawienie… To znaczy, dostosowanie decyzji do sytuacji, która w tej chwili się wytworzyła.

Ale, Pani Przewodnicząca, ja zgłaszam wniosek, żeby tę ustawę rozpatrywać równolegle z ustawą dotyczącą Rady Mediów Narodowych naszego autorstwa. Dlatego że uważam, że trzeba patrzeć na całość, a nie tylko na fragmenty. Można poczekać… prezydent może poczekać jeszcze 2 tygodnie.

Kiedy możemy procedować tę naszą ustawę? Za 2 tygodnie, tak?

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Za 2 tygodnie to nie. Za 2 tygodnie mamy tylko jeden punkt na posiedzeniu. Czyli za 4 tygodnie.

(Senator Bogdan Borusewicz: No dobrze. Czyli za miesiąc.)

Tak.

(Senator Bogdan Borusewicz: Ja w związku z tym proponuję… A, ale za miesiąc to będzie za późno.)

Będzie za…

To znaczy, będzie za późno.

Proszę?

Senator Bogdan Borusewicz:

A czy nie możemy przyspieszyć, Pani Przewodnicząca? By równolegle na ten temat dyskutować.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

To znaczy, proszę państwa, poczekajmy jeszcze chwilę. Wszyscy zabiorą głos po kolei i się zastanowimy. Ja uważam…

(Senator Bogdan Borusewicz: Ja w związku z tym mam jakieś pytania także do przedstawiciela rządu albo przynajmniej do…)

To znaczy, chciałam właśnie powiedzieć…

(Senator Bogdan Borusewicz: …szefa Rady Mediów Narodowych.)

Z ubolewaniem…

(Senator Bogdan Borusewicz: No, nie ma nikogo.)

Tak. Z ubolewaniem stwierdzam, że nie ma ani przedstawiciela rządu, ani nawet inicjatora…

Senator Bogdan Borusewicz:

Proponuję to zdjąć z porządku dziennego i przesunąć na następne posiedzenie.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Obawiam się, że następne posiedzenie…

(Senator Bogdan Borusewicz: Na najbliższe.)

…jest wyznaczone za miesiąc, tak że jeżeli…

(Głos z sali: Trzynastego.)

Ale trzynastego jest posiedzenie tylko w jednej sprawie. Rozmawiałam o tym z panem marszałkiem. Słuchajcie, naprawdę rozmawiałam o tym. Ma być poświęcone jednej sprawie. Oczywiście musielibyśmy wtedy przyspieszyć procedowanie tej ustawy. Ja bym sugerowała, żeby tego nie robić. A jeżeli to zwrócimy, to…

Senator Bogdan Borusewicz:

No dobrze. Ja nie będę stawiał wniosku formalnego, ale w sytuacji, kiedy mamy jakąś tam miesięczną różnicę, lepiej byłoby to zrobić razem.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Ale zgadzam się z panem marszałkiem, że najlepiej byłoby to zrobić naraz.

Jeszcze oddam głos panu senatorowi Jackowskiemu. Proszę krótko.

Senator Jan Maria Jackowski:

Dziękuję bardzo.

Pani Przewodnicząca! Wysoka Komisjo!

Mnie się wydaje, że ta ustawa…

(Głos z sali: Zdejmij to.)

Jak zdejmę, to ktoś powie, że nie zachowujemy odstępu z panią przewodniczącą i naruszam…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Ale nie, jak mamy maseczki…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Ale jak mamy maseczki, to zachowujemy się zgodnie z zaleceniami. A jak nie mamy maseczek, to musi być odstęp 1,5 m.

(Przewodnicząca Barbara Zdrojewska: Do rzeczy, Panie Senatorze. Zabrał mi pan mikrofon.)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Wysoka Komisjo!

Wracając do materii drugiego punktu naszego porządku obrad, ja bym pragnął zwrócić uwagę, że ta ustawa jest niejako wynikowa, ponieważ ustawodawca – i tu rację mają wszyscy krytycy ustawy o Radzie Mediów Narodowych – nie przewidział takiej sytuacji. To znaczy, co będzie wtedy, gdy ktoś z członków Rady Mediów Narodowych, która na razie działa na podstawie ustawy… A czy ona jest konstytucyjna, czy nie, to jest na osobną dyskusję, ale formalnie ona działa.

Niemniej jednak jest taka sytuacja, jest jaka jest. W związku z tym jeżeli my tej ustawy nie zrobimy, tzn. Senat jej nie rozpatrzy, to ona trafi po 30 dniach w wersji przyjętej w Sejmie na biurko… W Sejmie nie wzbudzało to specjalnych kontrowersji. Uznano to za sprawę na tyle oczywistą, żeby umożliwić środowiskom, klubom opozycyjnym przedstawienie kandydata. A ponieważ w tym wypadku prezydent nie wybiera spośród katalogu osób, które on by chciał wskazać, tylko na podstawie wniosku od konkretnego środowiska politycznego, i to w dodatku z opozycji… A więc gdybyśmy niejako teraz tę ustawę blokowali, to trochę blokowalibyśmy też możliwość tego, żeby opozycja miała tego drugiego przedstawiciela w Radzie Mediów Narodowych. I dlatego mnie się wydaje, że ta ustawa ma charakter incydentalny, techniczny. Rozumiem te wszystkie uwagi dotyczące całościowego spojrzenia, ale zanim my to przeprowadzimy przez Senat – odbędą się dyskusje itd. – to nie będziemy w stanie tego procedować.

Ja bym postawił wniosek o pozytywne zaopiniowanie tej ustawy, oczywiście pozostawiając każdemu prawo do wypowiedzi, co sądzi na temat Rady Mediów Narodowych i konstytucyjności. Ja osobiście z dużą ostrożnością podchodzę do tego rozdzielenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji i stworzenia Rady Mediów Narodowych. Wielokrotnie, również na forum Senatu, dawałem temu wyraz. Ale będziemy mieli taką już bardzo merytoryczną dyskusję przy okazji tego, co pani przewodnicząca zapowiadała. Dlatego apelowałbym do Wysokiej Komisji, bo ta ustawa ma charakter czysto techniczny… Później sprawozdawca będzie mógł przedstawić opinię komisji w tej sprawie i powiedzieć, że kwestie dotyczyły też w ogóle szerszego spojrzenia na Radę Mediów Narodowych. Dziękuję.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Dziękuję.

Pan senator Pociej i pani senator Borys-Damięcka.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

I jeszcze pan senator Hamerski.

Proszę bardzo.

Senator Aleksander Pociej:

Ja bardzo krótko. Znowu tak troszeczkę w nurcie tego, co powiedział marszałek Borusewicz.

Ja w ogóle żałuję, że zostało to postawione na naszych obradach. Wychodzę z założenia, że przede wszystkim – co słusznie zauważył senator Jackowski – jeżeli się tym nie zajmiemy, to po 30 dniach trafi to do pana prezydenta.

I myślę, że najmądrzej ze strony Senatu byłoby po prostu zostawić tego knota do poprawienia tym, którzy to sknocili. No, niech Sejm razem z panem prezydentem zajmuje się tym, co uchwalili. Niekoniecznie my musimy się w to angażować, bo i tak przejdzie to proces legislacyjny. My nie musi się w ogóle tym zajmować, bo i tak nie mamy pomysłu na to, żeby cokolwiek w tym zmieniać.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Bardzo dziękuję.

Pani senator Borys-Damięcka.

Senator Barbara Borys-Damięcka:

Ja w zasadzie zgadzam się z głosem Aleksandra i zgadzam się z wypowiedzią pana senatora Jackowskiego.

Uważam, że to jest straszny knot i że szkoda poświęcać temu aż tyle czasu i rozpatrywać. Trzeba po prostu ustosunkować się do tego. I dopóki to obowiązuje… A będzie obowiązywało dopóty, dopóki istnieje rada, dopóki rada nie zostanie rozwiązana, zlikwidowana czy jakkolwiek to nazwać. Do tej pory tak czy siak taka ustawa będzie obowiązywać. Tutaj asekuracyjnie, w związku z incydentem, jaki miał miejsce, tzn. że jeden z kandydatów pana prezydenta zrezygnował, mimo że nie podano powodu… Ale ta ustawa mówi o tym, że prezydent może powołać nowego kandydata w przypadku rezygnacji jednego z wybranych przez niego członków. Czy tak? A więc ponieważ zrezygnował, to niech prezydent powołuje czy robi z tą ustawą, co chce. Zgadzam się, że to jest wielki knot, tak jak cała Rada Mediów Narodowych – bez sensu powołana, niepotrzebna, nic nie znacząca, wprowadzająca tylko bałagan i niepotrzebne zawirowania. Ale wiadomo, że uczyniono to dla jednego człowieka – żeby miał miejsce pracy i dobre zarobki. Po prostu trzeba to rozwiązać i przyjąć, a nie filozofować. Dziękuję.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Przepraszam, Pani Senator, czy ja dobrze zrozumiałam? Czy pani marszałek jest za tym, żeby jednak pracować nad ustawą i…

(Senator Barbara Borys-Damięcka: Nie.)

…przekazać…

Senator Barbara Borys-Damięcka:

Za tym, żeby zająć stanowisko. Albo odsyłamy, albo przyjmujemy. Zająć po prostu jakieś…

(Senator Aleksander Pociej: Jak najszybciej.)

…stanowisko jak najszybciej.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

No, po to się dzisiaj spotkaliśmy.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Senator Barbara Borys-Damięcka: No tak. Chodzi o to, żebyśmy podjęli decyzję, jakie stanowisko zajmujemy.)

Tak, ale jakie jest pani senator stanowisko w tej sprawie?

Senator Barbara Borys-Damięcka:

Moje stanowisko… Boję się, że jeżeli odrzucimy – a powinniśmy to odrzucić… To i tak, i tak wróci do Sejmu. Niech Sejm się tym zajmuje, bo to stamtąd wyszło, bo to jest propozycja sejmowa.

(Głos z sali: Posłów.)

To jest poselski projekt.

(Senator Aleksander Pociej: Nie, nie, nie. Najpierw był pan senator…)

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Pan senator Hamerski. Proszę bardzo.

Senator Jan Hamerski:

Pani Przewodnicząca, ja jednak byłbym za procedowaniem tej ustawy, bo myślę, że ta debata, która w tej chwili się rozpoczęła, trwa dłużej niż samo głosowanie. A więc myślę, że w głosowaniu damy wyraz swojej opinii – za lub przeciw.

Ja tylko chciałbym zwrócić uwagę na jeden fakt – to oczywiście wcale nie znaczy, że jest to jakiś koronny argument za tym, żebyśmy nad tym debatowali – iż z Sejmu ta ustawa wyszła… Za projektem tej ustawy było bez mała 440 posłów, więc myślę, że jakiś konsensus pewnie też był. Dziękuję bardzo.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Przepraszam, myślę, że powodem tego był fakt, że to naprawdę jest czysto techniczna sprawa. Gdyby nie to…

(Senator Barbara Borys-Damięcka: Musi się zgadzać kworum.)

Musi się zgadzać liczba…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

…członków.

Ale podzielam opinię, że nie dość, że był to knot od samego początku, co mówiliśmy, to w dodatku dzisiaj nikt nie raczył się pofatygować w tej sprawie. Panie Senatorze, przy całym szacunku, to znaczy, że nikomu na tej sprawie nie zależy. I to jest dla mnie takie dosyć przesądzające, jeśli chodzi o moją ocenę.

Pan senator Jackowski.

Senator Jan Maria Jackowski:

Dziękuję bardzo.

Ja bym chciał zwrócić uwagę, że tak czy inaczej wszystko wskazuje na to, że ta ustawa wejdzie w życie, czy my ją rozpatrzymy negatywnie, czy pozytywnie, czy jej nie rozpatrzymy, ponieważ zapewne w Sejmie zostanie negatywne stanowisko, jeżeli je zajmiemy, odrzucone. I będzie powołana osoba, która będzie desygnowana czy wskazana przez klub opozycyjny, a więc nie osoba, nazwijmy to, z obozu rządzącego.

Ja od początku uważałem, że jeżeli już taka Rada Mediów Narodowych miałaby powstać, to powinno być również wskazanie ze strony Senatu. Per analogiam. Bo skoro Senat ma udział w powoływaniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – a przecież ma, wskazuje członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – to nie widzę powodu, dla którego by nie miał wskazywać członka Rady Mediów Narodowych, jeżeli większość w parlamencie uznałaby, że taka konstrukcja jest właściwa. I być może – to już mówię trochę teoretycznie – należałoby wprowadzić poprawkę, że prezydent powołuje, ale osobę wskazaną przez Senat do tej rady, co zmieniłoby filozofię tej ustawy. Ale to, jak sądzę, też by nie było przyjęte w Sejmie. Zostałoby to zapewne odrzucone na zasadzie autonomii izb – już pomijam względy politycznych podziałów, które na tle Rady Mediów Narodowych występują. Dziękuję.

(Senator Aleksander Pociej: Jedno zdanie.)

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Proszę bardzo.

I jeszcze będziemy mieli wypowiedź pani legislator.

Senator Aleksander Pociej:

Jedno krótkie zdanie: ja rozumiem, że to nie jest pomysł senatora Jackowskiego, żeby opozycja w Senacie wskazywała tego jednego…

(Senator Jan Maria Jackowski: …Czy w Sejmie, czy w Senacie.)

No, u nas jest odwrotnie, bo to wy jesteście opozycją.

W tym zakresie.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Brak nagrania)

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Ale teoretycznie rzecz biorąc, gdyby był dzisiaj przedstawiciel Kancelarii Prezydenta, który również był zaproszony, moglibyśmy zadać mu takie pytanie, kto jest przewidywany na to stanowisko. Ktoś z senatorów mógłby takie pytanie zadać.

I bardzo proszę jeszcze panią Iwonę Kozerę-Rytel, panią legislator, o przedstawienie szybciutko opinii.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Dziękuję bardzo.

Pani Przewodnicząca! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Tylko króciutko jedna sprawa dotycząca vacatio legis. Ustawodawca przewidział tutaj skrócone, 7-dniowe vacatio legis…

(Głos z sali: Siedem.)

Tak.

Do tego oczywiście ustawodawca ma prawo, niemniej jednak czujemy się w obowiązku zwrócić państwa uwagę na to, że jeśli już ustawodawca decyduje się na skrócenie vacatio legis, to powinien przedstawić chociażby motywy takiego posunięcia w uzasadnieniu. Tutaj tego elementu w uzasadnieniu zabrakło. W związku z tym można mieć wątpliwości, czy jest to zgodne z zasadami techniki prawodawczej.

W pozostałym zakresie nie zgłaszamy uwag o charakterze legislacyjnym. Dziękuję bardzo.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Dziękuję bardzo.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę bardzo, pan marszałek.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Czy pan marszałek przejmie… Tak? Chce…

Senator Bogdan Borusewicz:

Nie, nie. Uzasadnienie tych 7 dni, a nie 14, jest takie, że jest wakat po prostu. To dla mnie jest oczywiste.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel: To nie padło w tym dokumencie.)

Ale ja to dopowiadam. W zasadzie mogłyby być nawet 3 dni.

(Senator Jan Maria Jackowski: Ja mam w związku z tym pytanie do pani legislator.)

Albo na drugi dzień. Rozumiem, że trzeba ten wakat zapełnić.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Proszę bardzo.

Senator Jan Maria Jackowski:

Mam pytanie do pani mecenas. Ja rozumiem, że rada ma kworum przy 3 osobach, bo jest 5-osobowa. Czy tak?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel: Tak.)

Przy 3 członkach i tak ma kworum, prawda? To nie jest tak, że to blokuje możliwość działania rady. Bo pewnie byłaby zupełnie inna sytuacja, gdyby, nie wiem, było zapisane, że trzeba mieć 80% składu, żeby było kworum – tak też można byłoby np. zapisać w ustawie. Ale rozumiem, że 3-osobowe kworum Rady Mediów Narodowych umożliwia wykonywanie przez nią w sposób… Jest to kworum niezbędne do podejmowania uchwał. Prawda?

(Głos z sali: Tak naprawdę to nie…)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Przepraszam, ja odsyłam państwa do ostatniej naszej dyskusji dotyczącej sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, kiedy to pan Czabański…

Pan Czabański w ogóle zwrócił się do marszałka o możliwość uczestniczenia jutro zdalnie, po raz kolejny. Nie ma takiej możliwości regulaminowej. O tym też chciałabym państwa poinformować, bo prawdopodobnie jutro będziemy dyskutowali o sprawozdaniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Rady Mediów Narodowych i istnieje obawa, że znowu nie będzie nikogo z Rady Mediów Narodowych. Tak że chciałabym tylko zwrócić na to państwa uwagę i przypomnieć, jak ten organ traktuje Senat, bo nie tylko pan przewodniczący – jutro będę o tym mówiła – sam nie przyjdzie i nie będzie uczestniczył, ale też nie przysłał nikogo innego w zastępstwie. Są tam jeszcze 2 osoby plus pan Braun, który jest przedstawicielem opozycji i mógłby…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

To znaczy, razem są jeszcze 3 osoby, w tym 2 osoby z tego samego obozu. A więc jeżeli chciałby, to mógłby przysłać tutaj panią Holecką lub bodajże panią Kruk, które są członkami… Tak?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przepraszam, panią Lichocką. Tak. Pani Lichocka też mogłaby przyjść w imieniu pana Czabańskiego i przedstawić… Zwracam na to uwagę, dlatego że to się zdarza po raz kolejny.

Dlatego tym razem ja po prostu będę głosowała za negatywną opinią w sprawie tej ustawy. Uważam, że…

(Głos z sali: To może wtedy po prostu przełożyć…)

To znaczy, ja bym tego nie przekładała. Myślę, że my po prostu będziemy procedowali dalej naszą ustawę, a ta sobie wróci lub nie wróci do… Decyzję podejmie Senat, jak będzie opinia. Ale w moim przypadku… Chciałabym jeszcze raz podkreślić, że sam fakt traktowania Senatu w ten sposób przez Radę Mediów Narodowych – nieprzychodzenie nawet na posiedzenia komisji – musi się znaleźć w protokole. Jest oburzający i, uważam, niewłaściwy.

A jeszcze raz przypominam, że ta poprawka ma poprawić ustawę, która od samego początku była niezgodna z konstytucją, o czym wypowiedział się po prostu Trybunał Konstytucyjny.

Ale żeby oddać sprawiedliwość: obie te osoby – i pan Podżorny, który zrezygnował z funkcjonowania, i przedstawiciel Juliusz Braun – w zasadzie w większości głosowań miały zupełnie odmienne zdanie niż trójka, która ma większość w Radzie Mediów Narodowych.

Aha, chciałabym też przypomnieć, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jest przeciwna czy ma negatywną opinię, jeśli chodzi o Radę Mediów Narodowych.

Czy ktoś z senatorów zdalnych chciałby jeszcze zabrać głos?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Czy pani przewodnicząca zgłasza wniosek o odrzucenie ustawy? Bo to będzie determinowało dalsze procedowanie. Na razie formalnie padł tylko wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

No, ale ja mogę…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel: Jeśli mogę, Pani Przewodnicząca…)

(Senator Bogdan Borusewicz: Ja nie zgłaszam takiego…)

Ja też nie zgłaszałam takiego wniosku, tak że…

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Czyli mamy tylko i wyłącznie wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

O przyjęcie… Wniosek pana…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel: …senatora Jackowskiego.)

…senatora Jackowskiego. I nad tym wnioskiem…

I teraz poddaję pod głosowanie wniosek pana senatora Jackowskiego o przyjęcie ustawy bez poprawek.

(Senator Barbara Borys-Damięcka: Jeszcze raz: wniosek o przyjęcie ustawy…)

…bez poprawek.

(Głos z sali: Bez poprawek?)

Tak.

Kto z pań i panów jest za?

(Głos z sali: 1 senator.)

(Głos z sali: Dwóch.)

2 senatorów.

Kto jest przeciw?

(Głos z sali: Nie ma…)

(Głos z sali: Jest.)

(Głos z sali: Jedna.)

No, przecież ja jestem przeciw.

2 senatorów.

(Senator Aleksander Pociej: 2 jest przeciw.)

Kto się wstrzymał?

(Głos z sali: Też 2.)

Prosimy o wyniki zdalne. Proszę dokładnie policzyć, Pani Aniu.

Najpierw zgłaszacie, że przeciw… Ja jestem przeciw…

(Brak nagrania)

Żeby pani…

(Brak nagrania)

(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 53)