Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (nr 28) w dniu 13-05-2020
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (28.)

w dniu 13 maja 2020 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 10. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.

2. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 10. posiedzeniu Senatu do projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach dla samorządu terytorialnego związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem zakażenia wirusem SARS-CoV-2 oraz rozprzestrzenianiem się choroby wywołanej tym wirusem.

(Początek posiedzenia o godzinie 20 minut 45)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Kazimierz Kleina)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Otwieram posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Przepraszam wszystkich obecnych za to, że trochę z opóźnieniem przystępujemy do głosowania, ale wymagane było skonsultowanie jeszcze tych poprawek, bo niektóre są po prostu sprzeczne. Tak że trzeba było przyjrzeć się temu, aby można było w miarę sprawnie procedować.

Czy w posiedzeniu uczestniczą osoby prowadzące działalność lobbingową w rozumieniu prawa? Nie ma tu takich osób.

Informuję państwa senatorów i gości, że nasze posiedzenie jest transmitowane przez internet.

Przedmiotem naszego posiedzenia jest rozpatrzenie poprawek zgłoszonych na posiedzeniu plenarnym do ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS. To jest pierwszy punkt. Drugi punkt to będzie rozpatrzenie poprawek zgłoszonych do naszych inicjatyw, które były rozpatrywane w związku z ustawą o samorządach. To są poprawki do druku senackiego nr 114.

Czy są uwagi do porządku posiedzenia? Nie ma uwag.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 10. posiedzeniu Senatu do projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach dla samorządu terytorialnego związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem zakażenia wirusem SARS-CoV-2 oraz rozprzestrzenianiem się choroby wywołanej tym wirusem

W takim razie możemy przystąpić do rozpatrzenia poprawek. Proszę państwa, duża część poprawek została przepracowana na naszych posiedzeniach komisji, które odbyły się… na 3 wcześniejszych posiedzeniach komisji. Łącznie poprawek, które mamy do rozpatrzenia, jest 110, czyli ok. 40 czy trzydziestu paru poprawek zostało zgłoszonych na posiedzeniu plenarnym. Część poprawek zgłoszonych na posiedzeniu plenarnym stanowi alternatywne rozwiązania do tych poprawek, które zostały zgłoszone na posiedzeniach komisji. Moja propozycja jest taka, żebyśmy wszystkie te poprawki, które są poprawkami legislacyjnymi, doprecyzowującymi, przegłosowali w jednym głosowaniu. Chodzi tylko o te poprawki, które nie są, że tak powiem, powiązane z poprawkami merytorycznymi.

Czy Biuro Legislacyjne jest w stanie, w ramach pierwszego punktu, wyartykułować te poprawki? Tak.

Czy ze strony członków komisji jest zgoda na to, żebyśmy w ten sposób przegłosowali te poprawki? Widzę, że wszyscy członkowie komisji przytakują, w takim razie tak zrobimy.

Kolejna sprawa. Nie będziemy wszczynali dyskusji nad tymi poprawkami, które tutaj są zawarte, czyli będziemy pracowali tak, jak robiliśmy to zawsze na tym posiedzeniu, na którym przygotowuje się te ostateczne poprawki, do głosowania. Zakładamy, że po pierwsze, one były przedyskutowane na posiedzeniach komisji, a po drugie, była okazja prezentowania ich na posiedzeniu plenarnym, w pytaniach itd. W wyjątkowych sytuacjach, gdy będą kontrowersje w związku z tym, że poprawki są alternatywne, będę dopuszczał do jakichś krótkich wypowiedzi, ale to raczej Biuro Legislacyjne będzie mówiło o różnicach, jakie są między tymi poprawkami. Przy każdej poprawce będę prosił o opinię także ministra. Jeżeli minister odniesie się do niektórych poprawek, to później już nie będzie potrzeby pytania co do każdej poprawki oddzielnie. W ten sposób moglibyśmy usprawnić nasze procedowanie.

Czy są jeszcze jakieś inne sugestie?

Pan senator Arndt coś sugeruje?

(Senator Paweł Arndt: Nie, nie. Zacznijmy od tych wspólnych poprawek.)

Dobrze. W takim razie zapytam: czy jest zgoda do procedowania w taki sposób, jaki tu przedstawiłem? Jest.

Proszę bardzo, senator Ożóg.

Senator Stanisław Ożóg:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Czy dobrze zrozumiałem, że te poprawki, o których pan powiedział, a które zostały przyjęte na posiedzeniach komisji, przegłosujemy wspólnie?

Mój wniosek jest taki, ażeby to, co było omówione i już przegłosowane, przegłosować wspólnie, blokiem.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dobrze. Oczywiście przyjmuję ten wniosek, tylko że w niektórych sytuacjach senatorowie wnioskodawcy mogli na przykład zmienić zdanie, więc jeżeli uznają, że daną poprawkę należałoby odrębnie, jakoś inaczej przegłosowywać, to wówczas proszę to zgłosić i tak będziemy robili.

Czy jest zgoda co do takiego postępowania? Jest zgoda.

W pierwszej kolejności poprawki legislacyjne, doprecyzowujące.

Pani mecenas niech się nie martwi, bo w praktyce… Jeśli jeszcze będziecie nas panie pilnowały, to wtedy to wszystko uda nam się zrobić. Musimy zawsze o tym pamiętać, że i tak, ostatecznie, najmądrzejszy jest Senat w całym swoim składzie i każdą poprawkę może jeszcze inaczej, lepiej i mądrzej przegłosować.

Proszę, Pani Mecenas.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Dziękuję serdecznie.

Szanowni Państwo, za chwilkę przedstawię listę poprawek, które mają charakter precyzujący i redakcyjny i które były przyjęte przez komisję budżetu i finansów na posiedzeniu, z jednym zastrzeżeniem. Gdyby państwo senatorowie wyrazili zgodę, to można by nad tym nie głosować osobno, tylko już łącznie, w jednym głosowaniu, z tym że musiałaby tu być jednomyślna zgoda komisji. O co mi chodzi? Jest taka poprawka, nr 103, ona była uchwalona przez komisję jako konsekwencja zmian wprowadzonych do poprawek nr 23 i 39. Z tym, że rząd wskazał, że ta konsekwencja, czyli poprawka nr 103, jest niewłaściwa. My się zgadzamy z tym i bardzo prosimy, aby państwo jako komisja dokonali zmiany treści poprawek poprzez usunięcie z tekstu do głosowania poprawki oznaczonej nrem 103. Ona jest po prostu całkowicie zbędna, nie chcemy, żeby ona tu była, ani jako poparta, ani jako wycofana. Chodzi o to, żeby w ogóle jej nie było w druku. A można to zrobić poprzez zmianę treści poprawek redakcyjnych, poprzez przegłosowanie tego, że państwo przyjmujecie poprawki nr 23 i 39 bez konsekwencji w postaci poprawki nr 103.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dobrze, dziękuję.

Teraz pytanie… Ja muszę zapytać senatorów, czy jako członkowie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych wyrażają zgodę na takie przeredagowanie tych poprawek. Czy jest zgoda? Czy jest sprzeciw w tej sprawie? Nie ma sprzeciwu, czyli jest zgoda na tę propozycję. Dziękuję bardzo.

Pani Mecenas?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Dziękuję bardzo.

W takim razie ja przeczytam po kolei poprawki redakcyjne, które…

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Jeszcze chwileczkę, jeszcze jedna sprawa. Co prawda, to dotyczy drugiego bloku poprawek, ale chciałbym to już teraz załatwić. Chodzi o poprawkę nr 107. To jest poprawka, która mówi, że przepis wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od 1 kwietnia 2020 r. Wydaje mi się, że…

(Senator Paweł Arndt: Tożsama ze sto ósmą, tak?)

Ze sto ósmą…

Poprawki sto siódma i sto ósma są różne?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Różne.)

(Senator Adam Szejnfeld: One są jednakowe.)

(Głos z sali: Co do treści identyczne…)

(Głos z sali: Nie, nie.)

(Głos z sali: A czym się różnią?)

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Szanowni Państwo, to są poprawki, które są konsekwencjami…

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Aha, okej.)

…wcześniej przedłożonych w zestawieniu poprawek. Każda z nich polega na wprowadzeniu nowego punktu, pktu 12a. Jeśli chodzi o poprawkę nr 108, to jest to konsekwencja poprawki pana senatora Szejnfelda i on nie wnosił o datę 14 marca, wobec czego tam jest data 1 kwietnia. Pan senator chce dokonać teraz modyfikacji czy zmiany treści poprawki nr 107. My nie mamy tu żadnych obiekcji, ale zauważamy, że taka sama data, o której mówi pan senator, a która dotyczyłaby obiektów handlowych, według poprawki nr 107, dotyczy już usług turystycznych w poprawce nr 109.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Tak, więc to jest inna kwestia…)

To jest inna kwestia, ale są takie same daty wejścia w życie.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Tak więc kwestię 14 marca… Po konsultacji z panem ministrem, który uważa, że lepsze byłoby takie rozwiązanie, gdyby termin wejścia w życie…

Panie Ministrze?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Marek Niedużak: Przepraszam, ale…)

Mówimy o poprawce nr 107, która wprowadza termin wejścia w życie 14 marca zamiast 1 kwietnia. Dyskutowaliśmy o tym, pan zwrócił na to uwagę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Marek Niedużak:

Szanowny Panie Przewodniczący, powiem tak, nie jestem w stanie w taki bardzo krótki sposób o tym powiedzieć, odwołam się do naszej dyskusji z posiedzenia komisji.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Nie, Panie Ministrze…)

Pamięta pan, że stanowisko rządu było negatywne. Ponieważ komisja to jednak przyjęła, to chciałbym zwrócić uwagę, że skoro już zmieniacie państwo ten przepis, to zmieńcie go niejako od początku…

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Tak, żeby obowiązywał… Dokładnie, tak.)

Żeby nie było tak, że zmienicie go w połowie, a potem okaże się, że do połowy jest inne brzmienie, inny stan prawny wobec tego zakazu, a później jeszcze inny. Czyli konsekwencją tej zmiany, którą państwo przyjęliście… No, bądźcie już, że tak powiem, konsekwentni do końca.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Jasne. Bardzo dziękuję panu ministrowi za tę uwagę.

Myślę, że to jest już wyjaśnione.

Teraz jest pytanie do członków Komisji Budżetu i Finansów Publicznych. Formalnie poprawka już została przegłosowana przez komisję. Jest pytanie, czy członkowie komisji wyrażają zgodę na autopoprawkę komisji?

Czy jest zgoda wszystkich senatorów na tę autopoprawkę?

(Głosy z sali: Tak.)

Zgoda. Tu zgoda.

Z tej strony też zgoda.

Senator Frankiewicz się zgadza?

(Senator Zygmunt Frankiewicz: Tak.)

Dobrze, to już to mamy, wszyscy wyrazili zgodę.

Czy są jeszcze jakieś uwagi?

Pan senator Paweł Arndt.

Senator Paweł Arndt:

W podobnym duchu… Poprawka nr 5 i poprawka nr 45. Ja zgłaszałem poprawkę nr 5, komisja ją przyjęła, ale jeżeli jest to możliwe, to proponowałbym, żebyśmy ją wycofali i zastąpili ją poprawką nr 45.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Ona jest tu pokazana jako alternatywna, więc musimy ją przegłosować, zgodnie z procedurą. Nie ma problemu.

Proszę państwa, w takim razie możemy rozpocząć… Na razie, na tym etapie nie ma innych… Jeżeli coś się pojawi ewentualnie, to będziemy tutaj działali, tak żeby udało się to przeprowadzić w miarę sprawnie i żeby nie było jakichś błędów.

Biuro Legislacyjne… Bardzo prosimy panią mecenas o odczytanie poprawek po kolei, żebyśmy mogli sobie zaznaczyć te, nad którymi będziemy głosowali łącznie, czyli poprawki legislacyjne i doprecyzowujące.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Szanowni Państwo, ja bym chciała jeszcze… Naprawdę nie chcę przedłużać, ale myślę, że jeżeli chodzi o tę uwagę dotyczącą poprawki nr 5, to rzeczywiście dobrym rozwiązaniem byłoby wycofanie tej poprawki. Wtedy komisja przegłosowałaby wniosek, że wycofuje się z tej piątej poprawki, i mimo że na druku byłoby napisane: przyjęcie poprawki nr 5 wyklucza głosowanie poprawki nr 45, to jednak cała Izba widziałaby, że nie było poparcia komisji dla poprawki nr 5. Prawda?

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dobrze.

W takim razie składam wniosek o wycofanie poprawki nr 5, która była poprawką Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Kto jest za podjęciem decyzji o jej wycofaniu? (7)

7 głosów za, czyli jednomyślnie. Poprawka została wycofana. Tym samym ona nie będzie przedmiotem głosowania na posiedzeniu plenarnym.

Czy to już wszystko z tych spraw?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Tak.)

Przystępujemy do poprawek legislacyjnych i doprecyzowujących.

Prosimy o odczytywanie ich po kolei.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Szanowni Państwo, my przygotowałyśmy listę tych poprawek. Tylko chciałabym tu znowu zastrzec, że gdyby okazało się, że któraś z tych poprawek będzie w sprzeczności z poprawką merytoryczną, którą komisja uchwali, to dobrze by było, żeby Biuro Legislacyjne mogło tę poprawkę…

(Głos z sali: Wycofać.)

Nie, nie wycofać. Wtedy my zwrócimy państwa uwagę, że jest taka sytuacja, że doszło do jakiegoś konfliktu. Tak że bardzo proszę w tym miejscu o wyrozumiałość.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Dobrze.)

Poprawki redakcyjne, doprecyzowujące. Zatem poprawki: nr 1, 2, 4, 9, 10, 16, 17, 18, 20, 23, 26, 30, 31, 39, 44, 46, 48, 52, 58, 67, 69…

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Jeszcze raz?)

Nr 67, 69, 70, 73, 78 i 86.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

To są te wszystkie poprawki, które na tym etapie uważamy za legislacyjne, doprecyzowujące i nad którymi głosujemy łącznie.

Kto jest za przyjęciem poprawek legislacyjnych i doprecyzowujących, które zostały wymienione przez panią legislator? (7)

Zostało to przegłosowane jednomyślnie.

Równocześnie składam taką propozycję i wniosek, żeby te poprawki zostały zarekomendowane panu marszałkowi do łącznego głosowania na posiedzeniu plenarnym. O ile jest zgoda ze strony senatorów i nie ma co do tego sprzeciwu. Jest zgoda? Jest.

Teraz chciałbym spróbować przegłosować te poprawki, które zostały już przegłosowane na posiedzeniu komisji, a które nie są sprzeczne…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura: Nie można.)

Nie można?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura: Nie, nie da się tak.)

Czyli musimy po kolei lecieć… głosować?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura: Tak.)

Proszę bardzo, Pani Mecenas.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Nie można w ten sposób procedować, ponieważ niektóre poprawki zgłoszone na posiedzeniu komisji wykluczają się z poprawkami złożonymi na posiedzeniu Senatu.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

To oczywiste, to rozumiemy. Te wszystkie poprawki, które są alternatywne, wyłączyliśmy. Podobnie te poprawki, co do których senatorowie uważają…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: No, my nie mamy przygotowanej listy.)

…co do których są inne opinie niż te, które wynikają z opinii Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, też byśmy mogli wyłączać. Wtedy…

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Bardzo przepraszam.

Panie Senatorze, te wszystkie poprawki to są poprawki merytoryczne…

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Okej.)

Biuro Legislacyjne nawet nie przygotowywało takiej listy. No, gdyby państwo wcześniej nas uprzedzili, to może byśmy przygotowały taką listę, z poprawkami, które są komisyjne, a się nie wykluczają. To jest dodatkowa praca.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Dobrze.)

Myślę, że szybciej będzie, jeżeli po prostu przystąpimy do przegłosowywania kolejnych poprawek.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dobrze. Myślę, że tak zrobimy. Skoro tak, to nie będziemy tutaj, że tak powiem, drobili. W takim razie mam tylko prośbę do pana ministra, żeby w stosunku do każdej poprawki były wyrażone przez pana ministra opinie, dobrze?

(Minister – Członek Rady Ministrów Łukasz Schreiber: Dobrze.)

Wiem, że niektóre były pozytywne, do poprawek, nad którymi głosowaliśmy, niektóre były negatywne…

(Minister – Członek Rady Ministrów Łukasz Schreiber: Czy mogę słowo, dosłownie?)

Proszę bardzo.

Minister – Członek Rady Ministrów Łukasz Schreiber:

Dziękuję.

Ja bym chciał tutaj powiedzieć, że pan minister Jarosław Wenderlich będzie przedstawiał to stanowisko. Ja myślałem, że… miała być trochę inna godzina pracy komisji i niestety zaplanowałem sobie inne spotkanie.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: No, przepraszamy pana bardzo.)

Nie, wszystko jest zrozumiałe.

Stanowisko będzie przekazywane, ministrowie są obecni.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dobrze.

Czy pan minister do każdej poprawki będzie chciał się odnosić? Z tym, że to byłoby tylko „tak” lub „nie”, bo nie dyskutujemy nad tymi poprawkami.

(Głos z sali: Popieram…)

Tak?

No, to musimy lecieć w takim razie.

Panie Mecenas, proszę, żeby…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie, nad każdą głosujemy.

Poprawki do głosowania… Tego nie będzie wbrew pozorom aż tak wiele, to pójdzie sprawnie.

Poprawki nr 3, 60, 87, 90…

(Głos z sali: Ale wolniej, wolniej, Panie Senatorze.)

(Głos z sali: Troszeczkę wolniej…)

Jest druk. Okej.

Proszę Państwa, poprawki nr 3, 60, 87 i 98. Nad tymi poprawkami musimy głosować łącznie.

Stanowisko rządu do tych poprawek?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tych poprawek? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka otrzymała rekomendację.

Ja nie kreślę tych… skreślam dalej.

Pani Mecenas, pani będzie mnie prostowała, jeśli wymienię te z dalszych stron, dobrze?

Następna poprawka… Poprawka piąta została wycofana.

(Głos z sali: Szósta wyklucza siódmą.)

Poprawka szósta. Przyjęcie poprawki nr 6 wyklucza głosowanie nad poprawkami nr 7 i 8. Poprawki siódma i ósma to są poprawki kolejno Komisji Budżetu i Finansów Publicznych i senatora Mroza. Do poprawki senatora Mroza jeszcze ewentualnie wrócimy.

Jakie jest stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

(Głos z sali: Ale których poprawek?)

Nr 6, 7 i 8.

(Senator Marek Borowski: Panie Przewodniczący, tutaj są 3 kolejne poprawki…)

Tak.

(Senator Marek Borowski: …które dotyczą tego samego tematu.)

Dokładnie tak.

(Senator Marek Borowski: No więc to trzeba wyjaśnić. Dlatego, że poprawka szósta skreśla cały art. 5, siódma zmienia art. 5, a ósma dodaje coś do art. 5, a właściwie zmienia tylko część art. 5.)

Panie Senatorze, jeżeli tu pojawiają się wątpliwości… My jako członkowie komisji rozumiemy, że tak powiem, złożoność tej materii i sposób procedowania, ale może w takim razie…

(Senator Marek Borowski: Ja osobiście uważam, że poprawka komisji, która ma nr 7, powinna być przyjęta, a pozostałe 2 poprawki odrzucone.)

Myślę, że tak nawet niektórzy członkowie komisji mogą myśleć.

(Senator Marek Borowski: No, ja mogę zgłaszać…)

Jasne.

Proszę bardzo, Pani Mecenas.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura: Panie Przewodniczący…)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Oczywiście, ja mówiłem „niektórzy”.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

Szanowni Państwo, poprawki w zestawieniu ustawione są w kolejności od najdalej idącej, dlatego jest uwaga, że pierwsza z tych kilku poprawek jest najdalej idąca i w przypadku jej przyjęcia…

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Jasne.)

…głosowanie nad poprawkami siódmą i ósmą będzie bezprzedmiotowe. I tak po kolei. Tak więc trzeba głosować po kolei, a więc…

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Dobrze.)

…najpierw nad poprawką szóstą.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 6? (0)

Kto jest przeciw? (7)

Wszyscy są przeciwko.

Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 7. Z tym, że tutaj jest takie pytanie. Ponieważ poprawka senatora Mroza jest poprawką, która zostanie wykluczona poprzez przyjęcie poprawki siódmej… Gdyby poprawce ósmej nadano inne brzmienie… Ponieważ my tutaj, w tej poprawce siódmej…

(Głos z sali: Nie da się.)

Nie da się tego zrobić?

Dobra. W takim razie głosujemy nad poprawką siódmą.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 7? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka została poparta, a więc poprawka nr 8 wypadła.

Poprawka jedenasta, poprawka senatora Libickiego.

Panie Ministrze, jakie jest stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Negatywne.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 11? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka otrzymała rekomendację.

Poprawki dwunasta i sto pierwsza.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko jest negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawek nr 12 i 101? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka została zaaprobowana.

Poprawka trzynasta.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za poprawką nr 13? (5)

Kto przeciw? (2)

Poprawka została poparta.

Poprawki czternasta i osiemdziesiąta ósma.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawek? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawki zostały poparte.

Nad poprawkami nr 15, 83, 94, 95 i 102 należy głosować łącznie. Przyjęcie tych poprawek wyklucza głosowanie nad poprawkami nr 16, 17, 18, 19 i 84.

Jakie jest stanowisko rządu w tej sprawie?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy…

(Senator Marek Borowski: Panie Przewodniczący, to są, zdaje się, poprawki dotyczące tego Instytutu Solidarności w Berlinie.)

Nie…

(Senator Marek Borowski: No, piętnasta… Czy się mylę?)

Pani Mecenas, proszę bardzo.

(Głos z sali: Prawo telekomunikacyjne.)

Aha, to jest prawo telekomunikacyjne.

(Senator Marek Borowski: Aha, przepraszam. To nie, to wycofuję się.)

Przystępujemy do głosowania wymienionych poprawek.

Kto jest za przyjęciem poprawek nr 15, 83, 94, 95 i 102? (0)

Kto jest przeciw? (7)

Wszyscy byli przeciw.

Poprawki nie otrzymują poparcia.

Poprawki nr 16, 17, 18, 19 i 84 to są poprawki alternatywne do wcześniej wymienionych poprawek.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Panie Przewodniczący, do poprawki szesnastej pozytywne.

Ale, jak rozumiem, one zostały przyjęte, tak?

(Głosy z sali: Nie.)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Nie?

(Głos z sali: Głosowanie jest łącznie.)

(Senator Marek Borowski: Tak, to było przegłosowywane łącznie.)

Aha, łącznie. Słusznie. Dobrze.

(Głos z sali: Zostały przyjęte.)

Coś tu mi nie pasuje…

Pani Mecenas?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dobrze.

Poprawka numer…

(Radca Prezesa Rady Ministrów Wojciech Krawczyk: Można?)

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Radca Prezesa Rady Ministrów w Departamencie Koordynacji Procesu Legislacyjnego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Wojciech Krawczyk

Wojciech Krawczyk z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Pani Mecenas, gdyby pani mogła mnie poprawić… Ja rozumiem, że przyjęcie poprawki piętnastej, mówiącej o tym, że skreśla się art. 14, powoduje to, że poprawka, np. szesnasta, dotycząca zmiany art. 14, staje się bezprzedmiotowa. Jak rozumiem – w związku z tym, co zastrzegła pani mecenas, że niektóre z tych poprawek będą wymagały reasumpcji – biorąc pod uwagę wyniki głosowania poszczególnych, kolejnych poprawek merytorycznych, niektóre będą bezzasadne, tak? Gdyby pani mecenas jeszcze mnie poprawiła…

(Senator Adam Szejnfeld: No, ale piętnastą…)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Poczekaj. Stop, powoli.

Proszę bardzo, Pani Mecenas.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Dziękuję.

Rzeczywiście, tutaj pan minister ma rację. Kwestia jest taka, że po prostu na posiedzenie Senatu nie będziemy mogli napisać, że poprawki redakcyjne nr 16, 17, 18 mogą być przegłosowywane łącznie, grupowo, ponieważ wówczas nie dalibyśmy Senatowi szansy na przyjęcie poprawki nr 15. Możliwe, że Izba będzie chciała przyjąć poprawkę piętnastą, a jej przyjęcie byłoby wtedy wykluczone przez to, że przyjęte byłyby poprawki redakcyjne, które są poprawkami do treści art. 14. W związku z czym… No, tutaj, na posiedzeniu komisji, niejako nie ma problemu, bo państwo nie poparliście poprawki wskazanej jako poprawka nr 15, ale na obradach Senatu ulegnie zmianie poprawka znajdująca się nad poprawką piętnastą.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Jasne, dziękuję bardzo.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Dziękuję.)

Proszę, pan senator Szejnfeld, bo jest tu wnioskodawcą. Tylko króciuteńko.

Senator Adam Szejnfeld:

Ja tylko konstruktywnie… Chodzi o to, żeby nie było potem, na obradach Senatu, straty czasu. Ja uważam, że komisja ma tu lepsze podejście. Ja jestem gotowy wycofać poprawkę piętnastą, zresztą szóstą również. Wtedy już nie będziemy musieli na posiedzeniu plenarnym tego głosować. Jeżeli na tym etapie mogę to zrobić, to wycofuję poprawki nr 6 i 15.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Można tak?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Tak.)

Pan senator jest wnioskodawcą…

Senator Adam Szejnfeld:

To wycofuję poprawkę szóstą i piętnastą.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dobrze, poprawki zostały wycofane.

Teraz poprawka…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Dziewiętnasta.)

…dziewiętnasta.

Nad poprawką dziewiętnastą i osiemdziesiątą czwartą należy głosować łącznie. One też dotyczą art. 14.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Momencik, przegłosujemy to i wtedy ewentualnie do tego wrócimy.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: To dotyczy prezesa UKE.)

Proszę bardzo, kto jest za przyjęciem poprawek nr 19 i 84? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Dwie osoby. Poprawki otrzymały rekomendację.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Chodzi o szóstą poprawkę?

Aha, rzeczywiście, ona nie może być wycofana, ponieważ wnioskodawcą, oprócz senatora Szejnfelda, jest senator Zając, a jego tu nie ma i jego zdania nie znamy. Tak więc ta poprawka pozostaje w zestawie.

Poprawki zostały przegłosowane.

Poprawka dwudziesta pierwsza.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Pozytywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 21? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Dwie osoby głosowały przeciw, mimo rekomendacji rządu. Dobrze.

Poprawka dwudziesta czwarta, tak?

(Senator Krzysztof Kwiatkowski: Nie, dwudziesta druga. Ja mam prośbę…)

Dwudziesta druga. Proszę…

(Senator Krzysztof Kwiatkowski: Panie Przewodniczący, sekundę, jedno zdanie. Ja tę poprawkę zgłaszałem…)

Panie Senatorze, po kolei, robimy według pewnego porządku.

Wpierw stanowisko rządu.

(Senator Krzysztof Kwiatkowski: Dobrze.)

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Proszę? Negatywne.

Senator Kwiatkowski.

Senator Krzysztof Kwiatkowski:

Ja bardzo proszę panią mecenas…

Ta poprawka brzmiała inaczej, gdy ją zgłaszałem, ale pani mecenas mnie przekonała, żeby to brzmiało jeszcze inaczej. Proszę o podanie argumentów. Ja mówiłem, że będzie rozporządzenie, delegacja dla ministra finansów. Pytanie, dlaczego nie mogliśmy tego zrobić, że tak powiem, delegacją. Oddaję głos pani mecenas.

(Głos z sali: Ale nie wycofujesz tej poprawki?)

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Wycofuje… Nie?)

Nie, ja tylko tłumaczę…

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Pan senator zdecydował się na wprowadzenie zmiany polegającej na uchyleniu w art. 72 ust. 1a. Wcześniej pan senator chciał, aby wprowadzić przepis, który upoważniałby ministra do określenia w rozporządzeniu, które przepisy ustawy nie będą się stosowały. Ja tutaj wyjaśniłam, że minister nie może rozporządzeniem decydować o tym, które przepisy ustawy nie będą obowiązywały. Byłoby to sprzeczne z konstytucją, gdyż rozporządzenia są aktami wykonawczymi do ustawy, a nie kreującymi to, które przepisy ustawy będą stosowane, a które nie. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 22? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka otrzymała rekomendację.

Kolejna poprawka, dwudziesta czwarta.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 24 i 97? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawki otrzymały rekomendację.

Poprawka dwudziesta piąta.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Pozytywne stanowisko.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki? (7)

Siedem osób głosowało za, czyli poprawka została przyjęta.

Gdyby pan sekretarz stanął trochę inaczej, to sprawniej szłoby mu liczenie. Gdyby nawet stanął tutaj, byłby widział wszystkich równocześnie. A tak, to pan po prostu przedłuża nam procedurę głosowania.

(Głos z sali: No, niektórzy dłużej się zastanawiają.)

Ale to nie pana tutaj głowa, jeśli chodzi o te sprawy. To inni tutaj myślą. To nie sekretarz decyduje, jak długo kto myśli.

Poprawka dwudziesta siódma.

Stanowisko rządu?

(Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich: Chciałbym, żeby pan przewodniczący oddał głos pani minister Moskwie.)

Proszę bardzo, Pani Minister.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Anna Moskwa:

Pozytywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Pozytywne.

Przystępujemy zatem do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 27? (7)

Siedem głosów za, a więc jednomyślnie. Pięknie.

Poprawki nr 28 i 104.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawek nr 28 i 104? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawki otrzymały rekomendację.

Poprawki dwudziesta dziewiąta i osiemdziesiąta dziewiąta.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przyjęcie tych poprawek wyklucza głosowanie nad poprawką nr 31, a tę poprawkę już…

(Głos z sali: Przyjęliśmy.)

Pani mecenas?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

To jest taka sama sytuacja, jak wcześniej, czyli musi być inna rekomendacja w uwagach przygotowanych na głosowanie przez Izbę.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Czyli nie głosujemy nad poprawką dwudziestą dziewiątą?)

Głosujemy, oczywiście, tyle tylko, że jest taka kwestia, że poprawka trzydziesta nie znajdzie się na liście tych oczywistych poprawek do przyjęcia grupowego.

(Głos z sali: Trzydziesta pierwsza.)

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Tak, trzydziesta pierwsza.)

Przepraszam, trzydziesta pierwsza.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dobrze.

Przystępujemy do głosowania nad poprawkami nr 29 i 89.

Jakie jest stanowisko rządu w tej sprawie?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Negatywne, Panie Przewodniczący.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Negatywne.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tych poprawek? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawki otrzymały rekomendację.

Teraz poprawki trzydziesta druga, osiemdziesiąta druga, osiemdziesiąta piąta i sto piąta. To są poprawki dotyczące Instytutu Pileckiego…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak?

Senator Paweł Arndt:

Ja mam wątpliwość, Panie Przewodniczący, bo tu jest taka uwaga, że przyjęcie poprawek dwudziestej ósmej i dwudziestej dziewiątej wyklucza poprawkę trzydziestą pierwszą, którą przyjęliśmy.

(Senator Marek Borowski: Ale to jest właśnie…)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

To jest właśnie to, co pani mecenas tłumaczyła. To jest to, co Biuro Legislacyjne…

(Senator Paweł Arndt: No tak, ale my przyjęliśmy teraz 2 wykluczające się poprawki.)

Nie. To było jasno wytłumaczone.

No, w takim razie jeszcze raz, Pani Mecenas.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Ja bym w takim razie bardzo prosiła… W tym przypadku możemy dokonać, wydaje mi się, odrębnego głosowania. Ponieważ, powiedzmy wyraźnie, poprawki redakcyjne i precyzujące nie mają merytorycznego zakresu, nie mają tej wagi… Chodzi właśnie o to, że nie możemy porównać wagi poprawki nr 29 z wagą poprawki nr 31. To jest po prostu piórko i kamień. Tutaj poprawka nr 29 jest niewątpliwie o wiele ważniejsza. Ja zastrzegałam, że jeżeli takie sytuacje będą, to będzie zmiana rekomendacji na posiedzeniu Senatu. Jednak rzeczywiście prosiłabym może o przegłosowanie. W tym wypadku prosiłabym, aby państwo senatorowie przegłosowali, można powiedzieć, przez reasumpcję poprawkę trzydziestą pierwszą i swoje poparcie dla niej odwołali.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dobrze.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 31?

Nikt.

Kto jest przeciw? (7)

Jednomyślnie. W wyniku reasumpcji głosowania ocena poprawki jest krytyczna.

Teraz poprawki trzydziesta druga, osiemdziesiąta druga, osiemdziesiąta piąta i sto piąta. To są poprawki dotyczące Instytutu Pileckiego.

Stanowisko rządu w tej sprawie?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawek nr 32, 82, 85 i 105? (0)

Nikt się nie zgłasza.

Kto jest przeciw? (7)

Poprawki zostały jednomyślnie negatywnie zaopiniowane.

Poprawki nr 33 i 96.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawek nr 33 i 96? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Kto się wstrzymał? (0)

Poprawka otrzymała poparcie.

Poprawka trzydziesta czwarta.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 34? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka otrzymała rekomendację.

Poprawka trzydziesta piąta.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 35? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka została poparta.

Proszę państwa, teraz poprawki nr 36 i 106, senatorów Lamczyka i Kleiny.

Stanowisko rządu w tej sprawie?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tych poprawek? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka zyskała rekomendację.

Poprawka trzydziesta siódma.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 37? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka została pozytywnie zarekomendowana.

Poprawka nr 38.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Negatywne stanowisko.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka została poparta.

Poprawka czterdziesta.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Negatywne stanowisko.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 40? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka poparta.

Poprawka czterdziesta pierwsza.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 41? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka została poparta.

Poprawka nr 42.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka została poparta.

Poprawka czterdziesta trzecia.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 43? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka została zarekomendowana.

Poprawka czterdziesta piąta.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko pozytywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 45? (7)

Poprawka została poparta, jednogłośnie.

Jednomyślnie czy jednogłośnie?

(Senator Marek Borowski: Jednogłośnie, bo co kto myśli, to jego sprawa.)

Aha, dobrze.

Poprawka czterdziesta siódma.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko pozytywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 47? (7)

Siedem głosów za. Poprawka poparta jednogłośnie i chyba jednomyślnie.

Poprawka czterdziesta dziewiąta.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 49.

Kto jest za? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka poparta.

Teraz poprawka pięćdziesiąta.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko pozytywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 50? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka została przyjęta…

(Rozmowy na sali)

Poprawka pięćdziesiąta pierwsza.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 51? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka została poparta.

Teraz poprawka pięćdziesiąta trzecia… Nad poprawkami nr 53 i 107 należy głosować łącznie. Przyjęcie tych poprawek wyklucza głosowanie nad poprawkami nr 54 i 108.

Stanowisko rządu w tej sprawie?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko jest negatywne.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Przystępujemy do…)

Przepraszam, pięćdziesiąta druga?

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Pięćdziesiąta druga.)

(Głos z sali: Już została przyjęta.)

Przepraszam, pięćdziesiąta trzecia.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Do pięćdziesiątej trzeciej jest negatywne stanowisko.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Pięćdziesiąta trzecia i sto siódma.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawek nr 53 i 107? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka została poparta.

Poprawka pięćdziesiąta czwarta…

(Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich: Stanowisko…)

…została już przegłosowana, została wykluczona.

Poprawka pięćdziesiąta piąta i sto dziewiąta.

(Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich: W przypadku poprawki pięćdziesiątej piątej proszę o oddanie głosu panu ministrowi Niedużakowi.)

Pan Minister?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Marek Niedużak:

Panie Przewodniczący, tu – to jest też pana poprawka, zdaje się – jedna sprawa.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Tak.)

Tutaj stanowisko rządu byłoby pozytywne, ale chciałbym zwrócić uwagę na taką sprawę. Jest ust. 7 i 8. Proszę zauważyć, że w ust. 8 wstawiamy pewien warunek, i dobrze, że go wstawiamy. Te ustępy dotyczą PKD, symboli 55.20.Z i 55.30.Z. Jeżeli oba te PKD zostaną też w ust. 7, to przepisy będą wewnętrznie sprzeczne. Tak więc ja bym sugerował, by poprawkę poddać modyfikacji – jako że pan przewodniczący jest jej wnioskodawcą – w taki sposób, że oba symbole PKD, tj. 55.20.Z i 55.30.Z będą w ust. 7 usunięte. One zostaną w ust. 8, tam, gdzie jest ten warunek wpisu do ewidencji. Wobec poprawki w takiej formie stanowisko rządu byłoby pozytywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Okej, wyrażam zgodę na taką modyfikację tej poprawki.

(Głos z sali: Na autopoprawkę.)

Zgadzam się na autopoprawkę.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawek nr 55 i 109? (7)

Poprawki zostały poparte.

Czy w poprawce sto dziewiątej nie ma potrzeby żadnego modyfikowania?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

W sto dziewiątej?

(Głos z sali: Jest okej.)

Jest okej, dobrze.

Poprawka pięćdziesiąta szósta.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 56? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka została poparta.

Poprawka pięćdziesiąta siódma.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 57?

(Głos z sali: Pięć osób.)

Kto jest przeciw…

(Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich: Przepraszam, stanowisko jest jednak pozytywne. Tutaj, w tym zakresie wypowiada się Ministerstwo Sprawiedliwości.)

Jeszcze raz?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Ministerstwo Sprawiedliwości zgłasza, że stanowisko jest tu pozytywne. Zaszła pomyłka.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

W sprawie pięćdziesiątej siódmej, tak?

(Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich: Tak.)

(Głos z sali: Jeszcze raz…)

To jeszcze raz przegłosujemy, przepraszam państwa.

(Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich: Ja też przepraszam.)

Czyli reasumpcja głosowania?

Co prawda, poprawka przeszła…

(Głos z sali: Tak.)

No, ale tutaj koledzy mogliby dzięki temu może nawet zmienić zdanie i poprzeć tę poprawkę, o co bardzo prosimy.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak? Czyli jeszcze raz głosujemy nad poprawką, która przeszła, ale może teraz przejdzie z jeszcze lepszym wynikiem.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 57 (7)

Widzicie to państwo? Warto było powtórzyć głosowanie. Może będziemy częściej takie rzeczy robili.

Poprawka pięćdziesiąta siódma została poparta.

Pięćdziesiąta dziewiąta.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 59? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka została poparta.

Poprawka sześćdziesiąta.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 60? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Dwie osoby przeciw. Poprawka została poparta.

Poprawka sześćdziesiąta pierwsza.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko pozytywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 61? (7)

Jednomyślnie poparta.

Poprawka sześćdziesiąta druga.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko pozytywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 62? (7)

Poprawka została poparta. Jak byłoby dobrze, gdyby rząd zawsze popierał poprawki… No, mielibyśmy lepsze wyniki w głosowaniach. Prawda?

Poprawka sześćdziesiąta trzecia. Przyjęcie poprawki sześćdziesiątej trzeciej wyklucza głosowanie nad poprawką sześćdziesiątą czwartą.

(Senator Marek Borowski: Panie Przewodniczący, tu trzeba zwrócić uwagę, że poprawka sześćdziesiąta czwarta konsumuje poprawkę sześćdziesiątą trzecią.)

Pewnie tak.

Proszę bardzo, stanowisko rządu w tej sprawie?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 63? (0)

Kto jest przeciw? (7)

Siedem osób przeciw, czyli poprawka została odrzucona.

Poprawka sześćdziesiąta czwarta.

Jakie jest stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 64? (4)

(Senator Marek Borowski: Ty też…)

Czy senator Leszek Czarnobaj uczestniczy w głosowaniu?

(Senator Marek Borowski: Czarnobaj, to do ciebie. Głosujesz „za”?)

Nie głosujesz.

Kto jest przeciw? (2)

Cztery osoby były za, czyli…

(Głos z sali: Przeszła.)

…poprawka przeszła.

Poprawka sześćdziesiąta piąta. Przyjęcie poprawki sześćdziesiątej piątej wyklucza głosowanie nad poprawką sześćdziesiątą szóstą.

Stanowisko rządu w tej sprawie?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 65? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka otrzymała rekomendację. W ten sposób poprawka sześćdziesiąta szósta odpadła.

Poprawka sześćdziesiąta ósma, senatora Frankiewicza.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko rządu jest pozytywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 68? (7)

Poprawka została poparta przez wszystkich.

Poprawka siedemdziesiąta pierwsza.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko pozytywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 71? (7)

Siedem osób za.

Teraz siedemdziesiąta…

(Głos z sali: Siedemdziesiąta druga.)

…druga.

Proszę bardzo, jakie jest stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania…

(Senator Zygmunt Frankiewicz: Przepraszam, ja tu miałbym propozycję zmiany, bo nie wszystko zostało uwzględnione.)

Proszę bardzo.

Senator Zygmunt Frankiewicz:

Jeżeli można… W czwartej linijce treści tej poprawki zwalnia się z obowiązku opłacenia nieopłaconych należności. Tak było. Proszę o wykreślenie wyrazów „nieopłaconych należności” i dodanie na końcu tego ustępu punktu czy ust. 9, którego treść byłaby dokładnie taka, jak w poprawce dziewięćdziesiątej trzeciej, czyli: opłacone należności, o których mowa w pkcie 8, podlegają zwrotowi na zasadach określonych w art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 24 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Dziennik ustaw z 2020 r. poz. 266, 321, 568 i 695. Treść jest zawarta w poprawce dziewięćdziesiątej trzeciej, gdzie jest powołanie się dokładnie na ten sam przepis.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Jeszcze raz zapytam o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki…

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

(Senator Marek Borowski: Panie Przewodniczący, ale gramatycznie to tu jest coś nie bardzo. Jeśli pan senator chce skreślić słowa „nieopłaconych należności”…)

(Senator Zygmunt Frankiewicz: Powinno być: opłacenia należności.)

(Senator Marek Borowski: Aha, czyli samo słowo „nieopłaconych” chce pan skreślić. Dobrze.)

Tylko słowo „nieopłaconych” wykreślamy.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 72? (4)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka przez komisję została poparta.

Poprawka… chyba siedemdziesiąta czwarta.

Tak?

(Głos z sali: Tak.)

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

A siedemdziesiąta trzecia była przegłosowana?

(Głos z sali: Tak.)

Zatem siedemdziesiąta czwarta.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 74? (4)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka otrzymała poparcie.

Poprawka siedemdziesiąta piąta.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki siedemdziesiątej piątej? Nikt…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

No, pytam, kto jest za przyjęciem poprawki.

(Głos z sali: Jedna osoba.)

Nie, nie ma jeszcze…

Pan albo za szybko, albo za wolno liczy.

(Głos z sali: To prawda.)

Kto jest…

(Głosy z sali: Może przerwę zróbmy.)

(Głos z sali: Siedemdziesiąta piąta?)

Może pani mecenas jeszcze tu wyjaśni, dobrze? Poprawka czterdziesta siódma…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

To znaczy art. 47, poprawka siedemdziesiąta piąta.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, poprawka zmierza do wykreślenia art. 47. Celem wykreślenia jest pozostawienie dotychczasowego brzmienia art. 90 w ustawie – Prawo spółdzielcze. Dotyczy to niejako pominięcia w tym przepisie walnych zgromadzeń w spółdzielniach. One nie będą mogły korzystać z tego przepisu, który określa, że ustawowy termin zwołania zebrania właścicieli lokali… Jeżeli ten termin przypada w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego trwającego w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy lub ogłoszonego bezpośrednio po, to ulega on przedłużeniu o 6 tygodni od dnia odwołania tego stanu.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Jeszcze ja może słóweczko dorzucę.

Szanowni Państwo, to są te poprawki, które spółdzielnie podnosiły w związku z tym, że w tej COVID-owskiej ustawie w art. 90 wprowadzono, że zebrania spółdzielców mogą się odbywać na takich samych zasadach jak zebrania właścicieli lokali. Teraz spółdzielnie zostały z tego art. 90 wykreślone, a to oznacza, że organy spółdzielni będą mogły podejmować uchwały tylko w kwestiach finansowych, nie w kwestiach osobowych. Dlatego spółdzielnie podnosiły, żeby pozostawić dotychczasowe brzmienie art. 90 ustawy COVID-owskiej.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Dziękuję.)

Jakie jest stanowisko rządu w tej sprawie?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 75? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka została poparta.

Poprawka siedemdziesiąta szósta.

Jakie jest stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 76 (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka została poparta.

Poprawka siedemdziesiąta siódma.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 77? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Poprawka została poparta.

Poprawka siedemdziesiąta dziewiąta.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Pozytywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 79? (7)

Poprawka została poparta jednomyślnie.

Poprawka osiemdziesiąta. Przyjęcie…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak?

Proszę bardzo.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, tutaj w uwagach powinno być zapisane: „Przyjęcie poprawki nr 80 wyklucza głosowanie nad poprawkami nr 90, 91 i 99”.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Aha, nr 99 też.

Stanowisko rządu w tej sprawie?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

W odniesieniu do poprawki nr 80 negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Osiemdziesiąta, dziewięćdziesiąta dziewiąta… No, to jest łącznie…

(Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich: Tak, tak.)

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 80? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Kto się wstrzymał? (0)

Poprawka została poparta. Poprawki dziewięćdziesiąta i dziewięćdziesiąta pierwsza to były… Aha, poprawka dziewięćdziesiąta, osiemdziesiąta… Okej, dobrze, bo ona była chyba najszerszą poprawką, prawda? Tak. No dobrze, to już…

Poprawka osiemdziesiąta druga… Przepraszam, osiemdziesiąta pierwsza.

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 81? (0)

Kto jest przeciw? (7)

Poprawka nie otrzymała poparcia.

Poprawka osiemdziesiąta druga.

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

(Głos z sali: Ta już została przegłosowana.)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie było głosowania nad osiemdziesiątą drugą?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura: Było, została już przegłosowana.)

(Senator Marek Borowski: Z trzydziestą drugą.)

Z trzydziestą drugą. Okej, przepraszam bardzo.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura: Teraz dopiero poprawka…)

Teraz osiemdziesiąta trzecia, tak?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura: Nie, też już było głosowanie.)

Też przegłosowana.

Osiemdziesiąta czwarta…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Z dziewiętnastą.)

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura: Teraz dopiero dziewięćdziesiąta druga…)

Czyli poprawka nr 84 odpada…

(Głos z sali: A osiemdziesiąta dziewiąta?)

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura: Nad osiemdziesiątą dziewiątą też już było głosowanie.)

(Głos z sali: A osiemdziesiąta ósma?)

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura: Też.)

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Poprawka osiemdziesiąta ósma to jest poprawka, nad którą głosowanie powinno być razem z poprawką pana senatora Kleiny, i to głosowanie było, poprawka została przyjęta. To jest konsekwencja podniesienia kwoty zasiłku dla bezrobotnych.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Tak jest.

Osiemdziesiąta ósma. Osiemdziesiąta dziewiąta…

Teraz na tą głosujemy, tak?

(Senator Marek Borowski: Już była, z dwudziestą dziewiątą.)

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura: Nie, została wykluczona.)

Wykluczona.

Czyli głosujemy w tej chwili nad poprawką…

(Głos z sali: Dziewięćdziesiątą.)

…dziewięćdziesiątą.

(Senator Marek Borowski: Dziewięćdziesiątą już przegłosowaliśmy.)

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura: Nie, nie, została wykluczona…)

Dziewięćdziesiąta…

(Senator Marek Borowski: Dziewięćdziesiąta pierwsza też.)

Dziewięćdziesiąta pierwsza…

Pani Mecenas, sprawdzacie nas?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Tak. Jeśli mogę…)

Poczekajcie państwo. Niech panie mówią, które poprawki zostały już przegłosowane, to wtedy nie będzie zamieszania.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Szanowni Państwo, ja chciałabym udzielić tylko takiej informacji. Proszę zwrócić uwagę, że poprawka pani senator Morawskiej-Staneckiej, która została przyjęta, poprawka nr 80, dotyczyła tylko organów samorządu zawodowego radców prawnych. Ona wykluczyła poprawkę pana senatora Pocieja, która jest dalej w kolejności i która merytorycznie jest dalej sięgająca, ponieważ w poprawce pana senatora Pocieja mówi się zarówno o samorządzie zawodowym radców prawnych, jak i adwokatów. W związku z tym, jeżeli państwo chcieliby pozostać przy swoim stanowisku…

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Intencja była taka, żeby włączyć także adwokatów…)

Jeżeli tak, to właśnie… Szanowni Państwo, niestety, układ ustawy jest taki, że pierwsza, jeżeli chodzi o numerację, jest poprawka odnosząca się do art. 59a, a to jest poprawka mniej ważąca niż poprawka pana senatora Pocieja, która jest dalej i polega na dodaniu art. 67a. W związku z tym jeżeli państwo senatorowie chcieliby przyjąć teraz poprawkę pana senatora Pocieja, to trzeba by było dokonać reasumpcji tamtego głosowania. Wtedy państwo nie udzieliliby poparcia poprawce osiemdziesiątej, a przyjęli poprawkę dziewięćdziesiątą, poprawkę pana senatora Pocieja.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Czyli pytanie jest takie: czy jest zgoda na reasumpcję głosowania ze strony senatorów?

(Głosy z sali: Jest.)

Jest zgoda.

W takim razie proszę przeprowadzić to głosowanie, Pani Mecenas, dobrze?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Mnie nie wolno.)

Tak, ale powiedzieć…

Czyli teraz głosujemy nad poprawką?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura: Jeszcze raz nad osiemdziesiątą.)

To wpierw musimy głosować nad tą, którą już przegłosowaliśmy.

(os z sali: Tak.)

Który to jest numer poprawki?

(Głosy z sali: Nr 80.)

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: 80.)

Osiemdziesiąt.

Proszę bardzo, kto jest za przyjęciem poprawki nr 80? (0)

Kto jest przeciwko tej poprawce? (5)

Kto się wstrzymał od głosu? (2)

Dwie osoby się wstrzymały.

Nad którą poprawką teraz powinniśmy głosować?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Nad dziewięćdziesiątą.)

Głosujemy nad poprawką dziewięćdziesiątą. Ona wszystkie te cele realizuje, tak? Uwzględnia wszystkie te wspomniane organy?

(Głosy z sali: Tak.)

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Tak.)

Przystępujemy do głosowania nad poprawką dziewięćdziesiątą.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 90? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Poprawka została zaakceptowana.

Kolejna poprawka, Pani Mecenas, to?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Dziewięćdziesiąta druga.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przyjęcie poprawki nr 92 wyklucza głosowanie nad poprawką nr 93.

Stanowisko rządu w tej sprawie?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko pozytywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki?

(Senator Adam Szejnfeld: Poproszę…)

Proszę bardzo.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Bo pan senator jest wnioskodawcą dziewięćdziesiątej trzeciej.

(Głos z sali: Aha, okej.)

Senator Adam Szejnfeld:

Tak jest.

Wydaje mi się, że obie poprawki są absolutnie tożsame co do zapisu. Zresztą podobna sytuacja była w przypadku poprawki nr 54, którą składałem, i poprawki nr 53, czyli poprawki komisji. Jeżeli poprawki nie są alternatywne, nie wykluczają się nawzajem, ale są tożsame…

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: To się dopisuje autora.)

…to powinny być głosowane razem, a nie alternatywnie. Na przykład moja poprawka, nr 54, została odrzucona, mimo że została przyjęta poprawka nr 53, która co do kropki, co do przecinka, co do nawiasu, co do wszystkiego jest identyczna.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Dobrze, Panie Senatorze…)

Tak więc one powinny być…

(Głos z sali: Ale Panie Senatorze, ona nie była taka sama.)

Była taka sama.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Nie, w tamtej się liczyło delikatniej…)

I tutaj, kiedy patrzę… Wydaje mi się, że one są identyczne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dobrze. Jeśli chodzi o ten poprzedni przypadek, to my to analizowaliśmy.

Ale tutaj, w tym przypadku, czy tak jest rzeczywiście, Pani Mecenas? Jaka jest różnica?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Szanowni Państwo, jeżeli chodzi o poprawkę nr 53, to już wyjaśniam, jaka jest różnica. Proszę zwrócić uwagę, że w poprawce komisyjnej na końcu ust. 1 jest napisane: „dochodzi do oddania do używania powierzchni w tych obiektach”. Natomiast w poprawce pana senatora jest sformułowanie: „dochodzi do oddania do używania powierzchni wynajmowanej”.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: To jest różnica.)

Tutaj byłaby znowu wątpliwość, bo można by pomyśleć, że chodzi tylko o te przypadki, gdzie jest umowa najmu. Znowu zaczęłyby się dyskusje, pytania: czy to dotyczy też innych umów, a nie tylko umowy najmu?

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Naszą intencją było dokładnie…)

Jeżeli chodzi o tę poprawkę tutaj, to ja byłabym skłonna zwrócić się do pana senatora z prośbą o to, żeby pan senator dokonał drobnej zmiany, ponieważ ja mam pełną świadomość, że cel poprawki pana senatora… Ja się biję w pierś, ponieważ ja zapisywałam tę poprawkę… Ona jest troszeczkę inna jedynie redakcyjnie, ale co do meritum to chodzi dokładnie o to samo. Wobec tego bardzo bym prosiła, żeby pan senator powiedział, że dokonuje autopoprawki swojej poprawki w zakresie art. 69a, a my jako Biuro Legislacyjne dopisalibyśmy pana senatora do poprawki komisyjnej.

(Senator Adam Szejnfeld: Dobrze, chodzi mi o to, że…)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Zgoda.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 92? (5)

Kto jest przeciw? (1)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Poprawka została poparta.

I teraz kolejna poprawka.

Pani Mecenas?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Powoli, powoli, niech pani…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Poczekajcie, panowie, panie muszą sprawdzić…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Proszę bardzo, Pani Mecenas.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura: Poprosimy o chwileczkę.)

Chwileczkę…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: …To jest do art. 14, czyli nad tym już było głosowanie razem ze zmianami do art. 14.)

Jaki był numer tamtej poprawki?

(Wypowiedź poza mikrofonem))

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

A nie, bo poprawka… Powiem tak. Ta poprawka, wobec tego, że poprawka nr 15 nie została przyjęta, a jest to jedna ze zmian, które są konsekwencją skreślenia art. 14, dlatego że w art. 70, proszę zwrócić na to uwagę, jest zapisane, że przepisu art. 72b ustawy zmienionej w art. 14 nie stosuje się… Dalej jest mowa o obowiązkach prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. A więc nieprzyjęcie poprawki polegającej na skreśleniu art. 14 powoduje, że praktycznie nie istnieje ta zmiana do art. 70, ponieważ ona była tylko jedną ze zmian, które były konsekwencjami wykreślenia art. 14. Nie ma tego…

(Głos z sali: Wycofał pan senator.)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Głos z sali: Wycofał.)

No tak. W związku z tym ta poprawka…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura: Ona już nie podlega głosowaniu.)

Tak. Ale czy ona jest na liście tych poprawek? Dziewięćdziesiąt cztery.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura: Tak, tak, proszę.)

Tak. Szanowni Państwo, proszę zwrócić uwagę na tę uwagę, która jest nad poprawką piętnastą. Tam jest napisane, że nad poprawkami nr 15, 83, 94, 95 i 102 należy głosować łącznie. Skoro więc piętnastka nie przeszła, to znaczy, że poprawki nr 94, 95 i 102 też nie przeszły.

(Senator Marek Borowski: …Zostały wycofane.)

(Głos z sali: Tak, wycofane.)

W związku z tym te też będą wycofane.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura: Bo one są do łącznego głosowania.)

One są do łącznego głosowania. One nie istniałyby samodzielnie, jeżeli art. 14 nie byłby wykreślony.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Ta poprawka została wycofana przez senatora Szejnfelda, więc jej nie ma na liście.

Czyli nad którą głosujemy?

(Rozmowy na sali)

Poczekajcie, panie muszą…

(Rozmowy na sali)

One pilnują…

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Jest. Szanowni Państwo, poprawka dziewięćdziesiąta szósta została już przyjęta razem z poprawką trzydziestą trzecią. Tu też jest uwaga, że nad tymi poprawkami głosowali państwo łącznie. Nad poprawką dziewięćdziesiątą siódmą również, tu też było już głosowanie łącznie. Dziewięćdziesiąta ósma jest związana z art. 2, w związku z czym też już było nad nią głosowanie, ona została przyjęta. Poprawka dziewięćdziesiąta dziewiąta też jest już skonsumowana, bo ona miała związek z art. 67a. Nad poprawkami nr 91 i 99 należało głosować łącznie. Ponieważ poprawka nr 90 została przyjęta, a wykluczała głosowanie nad poprawką nr 91, to wyklucza to też głosowanie nad poprawką nr 99.

Kolejna poprawka…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura: Teraz nr 100.)

Poprawka nr 100.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Odnośnie do poprawki setnej stanowisko jest pozytywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki? (7)

Kto jest przeciw? (0)

Poprawka została poparta.

Czy teraz poprawka sto pierwsza?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Nad poprawką sto pierwszą było już głosowanie w związku z art. 14 ustawy.)

Sto druga.

(Głos z sali: Też.)

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Również. A sto trzecia znika z zestawienia.)

Sto czwarta.

(Głos z sali: Była.)

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Już była.)

Sto piąta.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Również.)

Sto szósta.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Również. Ona dotyczyła art. 38.)

Poprawka sto siódma.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Również była, dotyczyła obiektów handlowych.)

Tam jest autopoprawka, 14 marca.

Sto ósma też była?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura: Już było głosowanie.)

Nad sto ósmą było głosowanie.

Teraz poprawka sto dziewiąta.

(Głos z sali: Była.)

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Było już nad nią głosowanie.)

Było.

I poprawka sto dziesiąta.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

Do głosowania.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Jakie jest stanowisko rządu w tej sprawie?

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Stanowisko pozytywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki sto dziesiątej? (7)

Poprawka została poparta jednomyślnie.

W ten sposób przeszliśmy przez wszystkie poprawki, które są w zestawieniu. Ale mam jeszcze prośbę do pań mecenas, żeby to przejrzały, tak żeby nie było gdzieś jakiegoś błędu, bo wtedy niestety musiałoby się odbyć jeszcze jedno posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych. Mam jednak nadzieję, że wszystko jest zrobione.

Na senatora sprawozdawcę… Ja bym to przedstawił, jeżeli byłaby zgoda komisji…

(Głos z sali: Jest zgoda.)

Jest zgoda. Dobrze.

Proszę Państwa, teraz przystępujemy…

(Senator Adam Szejnfeld: Panie Przewodniczący, mam jeszcze jedną kwestię.)

Proszę bardzo.

Senator Adam Szejnfeld:

Wracając do tych poprawek nr 54 i 53, które różniły się tylko tym niuansem, powiem, że żeby znowu nie było tak, że odrzuca się… Ja mogę wycofać tę pięćdziesiątą czwartą i przychylić się do pięćdziesiątej trzeciej, komisyjnej.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dobrze.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Rozumiem. Czyli…)

To jest po prostu wycofane.

(Senator Adam Szejnfeld: Tak.)

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Dobrze…)

Dziękuję bardzo.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Przepraszam, ale teraz pan senator, jak mi się wydaje, nie wycofuje poprawki pięćdziesiątej czwartej, tylko dokonuje w niej takiej autopoprawki, że ona wygląda tak samo jak poprawka komisyjna.

(Senator Adam Szejnfeld: Tak jest, bo to były niuanse…)

W związku z tym pan senator będzie dopisany do poprawki komisyjnej.

(Senator Adam Szejnfeld: Tak jest.)

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Tak jest, zgoda.)

Tak jest.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Proszę Państwa, panie będą to jeszcze weryfikowały, żeby nie doszło do jakichś uchybień.

Punkt 2. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 10. posiedzeniu Senatu do projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach dla samorządu terytorialnego związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem zakażenia wirusem SARS-CoV-2 oraz rozprzestrzenianiem się choroby wywołanej tym wirusem

A teraz przejdziemy do rozpatrzenia poprawek, które zostały zgłoszone do projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach dla samorządu terytorialnego związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem zakażenia wirusem SARS-CoV-2 oraz rozprzestrzenianiem się choroby wywołanej tym wirusem.

Poprawki do tego projektu ustawy zostały zgłoszone przez panów senatorów Kwiatkowskiego, Tyszkiewicza i znów Kwiatkowskiego, Tyszkiewicza… I tylko przez tych panów senatorów.

Ja miałbym prośbę do pana senatora Frankiewicza, który jest, że tak powiem, odpowiedzialny za tę ustawę, żeby też wypowiedział się co do tego, czy to wpisuje się w całość założeń, które towarzyszyły tej ustawie.

(Senator Zygmunt Frankiewicz: Mówimy o zestawieniu wniosków do ustawy samorządowej. Tak?)

O samorządzie, tak jest.

Senator Zygmunt Frankiewicz:

Popieram wszystkie 4 poprawki.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Popiera je pan. Tak? Dobrze.

Czy rząd chce w tej sprawie…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie ma…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

No proszę cię, jeżeli jest przedstawiciel rządu, to musimy wiedzieć…

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich:

Panie Przewodniczący, minister Łukasz Schreiber skierował do pana przewodniczącego pismo, w którym wskazał stanowisko jako sekretarz Rady Ministrów…

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Ogólnie.)

…odnośnie do 3 przedmiotowych inicjatyw.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Jasne. To stanowisko przedstawiłem na posiedzeniu plenarnym.

W takim razie przystępujemy do głosowania nad tymi poprawkami.

Nad poprawkami nr 1 i 4 należy głosować łącznie.

Kto jest za przyjęciem poprawek nr 1 i 4? (5)

(Głos z sali: 5 osób.)

Kto jest przeciw? (1)

(Głos z sali: 1 osoba.)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie głosował.

(Głos z sali: Nie głosował.)

Dobrze.

Poprawki otrzymały poparcie.

Teraz poprawka nr 2.

Proszę bardzo. Kto jest za przyjęciem poprawki nr 2? (5)

(Głos z sali: 5 osób.)

Kto jest przeciw? (1)

(Głos z sali: 1 osoba.)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

(Głos z sali: 1 nie głosował.)

I teraz poprawka nr 3.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (5)

(Głos z sali: 5 osób.)

Kto jest przeciw? (1)

(Głos z sali: 1 osoba.)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Nie ma nikogo.

Poprawka otrzymała rekomendację.

Głosujemy nad całością… Zaraz, tutaj głosujemy nad ustawą w całości wraz z poprawkami? Czy nie?

(Głos z sali: Nie.)

Nie?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Głos z sali: Tylko nad poprawkami.)

Tylko nad poprawkami, tak jest, bo tamte poprawki były już w drugim czytaniu, to jest do trzeciego.

Na senatora sprawozdawcę proponuję senatora Frankiewicza.

(Głosy z sali: Zgoda.)

Zgoda.

W ten sposób wszystko – tak, pani Ewo? – zostało…

(Głos z sali: Tak.)

…zrobione. Nie było żadnych uwag do tej poprzedniej poprawki. Właściwie wykonaliśmy pracę, która została na nas nałożona, a więc zamykam posiedzenie komisji.

Bardzo dziękuję wszystkim, w pierwszej kolejności gościom, paniom i panom ministrom, członkom Komisji Budżetu i Finansów Publicznych i całej obsłudze. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 21 minut 56)