Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Infrastruktury (nr 2) w dniu 17-12-2019
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Infrastruktury (2.)

w dniu 17 grudnia 2019 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (druk senacki nr 21, druki sejmowe nr 44 i 52).

2. Wybór zastępców przewodniczącego komisji.

3. Omówienie propozycji do planu pracy komisji oraz sprawy organizacyjne.

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 35)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jan Hamerski)

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dzień dobry państwu.

Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Infrastruktury Senatu Rzeczypospolitej Polskiej X kadencji.

Witam serdecznie panie i panów senatorów w imieniu senatorów i swoim własnym, witam serdecznie naszych gości. A są dzisiaj z nami: reprezentujący Ministerstwo Infrastruktury, pan minister Rafał Weber…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber: Dzień dobry.)

…dyrektorzy departamentów z Ministerstwa Infrastruktury, pan Marcin Przychodzki, pani Ewa Szczepańska, pan Adam Orzechowski, pan Bogdan Oleksiak, pan Krzysztof Lewczak, pani Ewelina Stączek. Najwyższą Izbę Kontroli reprezentuje pan Marek Maj, Polską Izbę Gospodarczą Transportu Samochodowego i Spedycji – pan Zdzisław Szczerbaciuk. Witam również serdecznie naszych współpracowników reprezentujących Kancelarię Senatu, nasze Biuro Legislacyjne, witam panią Danutę Drypę. Witam też gości reprezentujących Związek Powiatów Polskich, tj. panią Monikę Małowiecką.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przepraszam najmocniej. Jest jeszcze jest z nami pani reprezentująca Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, tj. pani Katarzyna Wieczorek.

(Głos z sali: Jest jeszcze przedstawiciel Ministerstwa Finansów, ale się dopisze za chwilę.)

Dobrze. Jest z nami podobno również przedstawiciel Ministerstwa Finansów… Jest?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Witamy serdecznie.

Szanowni Państwo, chciałbym również poinformować państwa senatorów, że posiedzenie komisji jak zwykle jest transmitowane w internecie.

Ponadto pytam, czy w posiedzeniu uczestniczą przedstawiciele podmiotów prowadzących działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w stanowieniu prawa. Jeżeli tacy są na sali… Nie ma. Dziękuję serdecznie.

Szanowni Państwo, otrzymaliście państwo i macie w swoich skrzynkach mailowe porządek obrad wraz z niezbędnymi materiałami.

Czy macie państwo jakieś uwagi do porządku obrad? Jeżeli nie, to dziękuję serdecznie.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (druk senacki nr 21, druki sejmowe nr 44 i 52)

Przystępujemy w takim układzie do realizacji punktu pierwszego naszego dzisiejszego posiedzenia, a mianowicie rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. To druk senacki nr 21.

Może najpierw oddamy głos reprezentantowi Ministerstwa Infrastruktury.

Panie Ministrze, prosimy o przedstawienie projektu zmian ustawy.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Szanowne Panie Senator! Szanowni Panowie Senatorowie! Szanowni Goście!

Prosimy Wysoką Izbę o pochylenie się nad rządowym projektem zmiany w ustawie o transporcie zbiorowym. Projekt ten w swojej istocie jest krótki i oczywisty, ale jest też pilny i ważny. I od razu chciałbym przeprosić za taki tryb procedowania. Faktycznie obowiązuje pewien rygor czasowy, ale jest to związane z dyskontynuacją prac legislacyjnych.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Na jesieni odbyły się wybory parlamentarne. My jako Ministerstwo Infrastruktury przygotowaliśmy pakiet zmian dotyczących prawa transportu zbiorowego, ale właśnie ze względu na dyskontynuację nie przeszedł ten projekt ani przez ścieżkę rządową, co oczywiste, ani też później przez ścieżkę poselsko-senacką. Dlatego dzisiaj, na początku nowej kadencji, prosimy państwa o to, aby dokonać pewnej krótkiej zmiany. Chodzi o to, aby ulgi w komunikacji regionalnej, w komunikacji autobusowej mogły nadal istnieć i aby od 1 stycznia 2020 r., czyli w sposób płynny, niezakłócony, pasażerowie – osoby niepełnosprawne, studenci, dzieci – mogli korzystać z ustawowych ulg. Oczywiście, co jest z tym związane, chodzi o to, aby również przewoźnicy mieli świadomość, że takie ulgi muszą firmować, urzędy marszałkowskie – że takie ulgi muszą rozliczać. A Ministerstwo Finansów, mając takie ulgi zaplanowane w swoim budżecie, będzie je refundować. Tak że istotą tego projektu jest kontynuacja ulg, które w tej chwili przysługują części pasażerów komunikacji autobusowej. I nie wyobrażamy sobie innego stanu rzeczy.

Zapoznałem się z opiniami senackiego Biura Legislacyjnego. One są zbieżne z tymi opiniami, które formułowało biuro legislacyjne w Sejmie. Jeszcze raz przepraszam za ten rygor czasowy. Chcemy, aby te ulgi istniały, aby w sposób niezakłócony były refundowane przewoźnikom i przez przewoźników realizowane, dlatego prosimy Wysoką Izbę o pozytywną opinię na temat tego projektu, a później, już na sali plenarnej, na posiedzeniu plenarnym, poprosimy o głosowanie za przyjęciem tej ustawy. Zobowiązuję się do tego, że w przyszłym roku, w roku 2020, zajmiemy się tym na poważnie i usiądziemy do dużej zmiany w ustawie o transporcie zbiorowym. Ten sposób przekładania ulg i ich istnienia z roku na rok był wcześniej stosowany w ustawie okołobudżetowej przez ostatnie 2 lata. Teraz wiemy, że ustawa okołobudżetowa ani budżet na 2020 r. nie zostaną przyjęte w roku 2019, stąd wyłączenie tych przepisów i taka osobna ścieżka legislacyjna. Najważniejsze jest jednak to, że chcemy zachować ciągłość stosowania tych ulg, na tym polega ta zmiana. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Szanowni Państwo, a teraz prosiłbym o głos państwa senatorów.

Proszę uprzejmie, pan senator.

(Brak nagrania)

Przewodniczący Jan Hamerski:

Aha, prosiłbym o włączanie… O tak, dziękuję.

Proszę.

Senator Stanisław Lamczyk:

Dziękuję bardzo.

Panie Ministrze! Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Rzeczywiście podchodzimy do tego tematu, tj. właśnie do ulg… Jest bardzo istotne, żeby od nowego roku mogły być zastosowane ulgi dla tych, którzy korzystają z transportu publicznego. Dobrze, że pan minister tutaj wspomniał o dużej ustawie, bo najbardziej bolące jest… Trzeba powiedzieć, że 14 milionów Polaków jest w ogóle wykluczonych z transportu publicznego. Bardzo istotna jest tutaj deklaracja pana ministra, żeby właśnie porządnie przysiąść do tej ustawy, żeby zrobić… Rząd Platformy i PSL miał przygotowaną ustawę o transporcie publicznym. Poprzedni rząd nie wprowadził jej, ale czekamy na zmienioną ustawę. I dlatego jest prośba do pana ministra, żeby jak najszybciej wziąć się do pracy nad tą ustawa i żeby pamiętać właśnie o tym dużym wykluczeniu, bo to z roku na rok rośnie. Obejmuje to 14 milionów; są obszary, gdzie transport publiczny w ogóle nie dociera. A wiemy, że strumień pieniążków idzie na Intercity, gdzie ten transport powinien być rentowny. Mam na myśli chociażby połączenia Warszawa – Trójmiasto, Warszawa – Kraków czy Warszawa – Poznań. Drugi strumień pieniążków idzie od samorządów, które jednak dowożą dzieci do szkoły. Te dwa strumienie można by niejako zlokalizować i zrobić… no, zdecydować się na dużą pracę. Wiem, że samorządy są zobligowane od roku 2010, żeby zajęły się tym transportem, ale wiemy, jak to jest. A jest to bardzo kosztowne. Analizowałem kwestię transportu publicznego. Najwięcej pieniążków przeznacza na to Warszawa, ok. 20%, inne samorządy przeznaczają powyżej 10%, a niektóre w ogóle nic. I dlatego trzeba te strumienie pieniążków jakby zlokalizować, żeby właśnie pójść w tym kierunku. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Ponieważ nie ma żadnych…

Senator Kazimierz Wiatr:

Ja mam pytanie. Skąd te 14 milionów?

Senator Stanisław Lamczyk:

14 milionów? To są dane dotyczące osób, które są niejako wykluczone komunikacyjnie. Było 13 milionów 800… Dzisiaj sprawdzałem i jest to 14 milionów. A jeżeli pan chce wiedzieć, to mówię…

(Senator Kazimierz Wiatr: Skąd są te dane?)

Proszę?

(Głos z sali: Źródło informacji.)

Źródło informacji? No, mogę podać w tej chwili… Właśnie w internecie tego szukałem i znalazłem, że 14 milionów… Chociażby stowarzyszenie krakowskie podało mi tę liczbę. Nie wiem dokładnie, jak jest jego nazwa. Jeżeli pana to interesuje, to będę mógł to podać.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Widzę, że nie ma żadnych uwag ze strony państwa senatorów.

Prosiłbym Biuro Legislacyjne o przedstawienie swojej opinii do przedmiotowej ustawy.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo!

Chciałabym jedynie zwrócić uwagę na to, że przyjęty w omawianej ustawie termin jej wejścia w życie, czyli dzień 1 stycznia 2020 r. – to jest to, o czym mówił pan minister – może budzić obawy o niebezpieczeństwo niedochowania terminów wynikających z konstytucji, a szczególnie terminu 21 dni, który jest zagwarantowany dla prezydenta, na podjęcie decyzji w sprawie podpisania ustawy. Trybunał Konstytucyjny w swoich orzeczeniach wielokrotnie mówił o tym, że niedochowanie tego terminu powoduje naruszenie konstytucyjnego nakazu zachowania odpowiedniej vacatio legis. Niemniej jednak Trybunał stwierdził również, że odstępstwo od terminów konstytucyjnych jest dopuszczalne, ale jedynie zupełnie wyjątkowo, gdy w grę wchodzi stan wyższej konieczności państwowej, dostatecznie wykazany przez inicjatora procesu ustawodawczego. Taką konieczność należało wystarczająco uzasadnić, zawrzeć w uzasadnieniu do projektu ustawy, czego w tym przypadku zabrakło.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

To jest ogólna uwaga. Dziękuję.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję, Pani Legislator.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber: Czy mogę, Panie Przewodniczący?)

Tak, oczywiście. Prosimy.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber:

Chciałbym odnieść się do wystąpienia pana… Chyba że jeszcze ktoś z państwa chciałby…

(Przewodniczący Jan Hamerski: Myślę, że może już po pana wystąpieniu…)

To do pana senatora i do pani mecenas. Jeżeli chodzi o dane dotyczące wykluczenia komunikacyjnego, to oficjalne dane mówią o tym, że 28% sołectw w Polsce jest wykluczonych komunikacyjnie. 28% sołectw. Można przeliczyć, jaka część mieszkańców mieszka w 28% sołectw Rzeczypospolitej. Takie bezpieczne szacunki to jest 10 milionów, a te maksymalne faktycznie oscylują w granicach 14 milionów.

Jednak pragnę przypomnieć szanownej komisji, że my już walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym. W tym roku przyjęliśmy ustawę, która powołuje Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych. Celem jej jest wspieranie samorządów w finansowaniu komunikacji autobusowej. Maksymalna kwota – 1 zł do 1 wozokilometra – to kwota wsparcia rządowego. Urzędy wojewódzkie – bo one zgodnie z ustawą są odpowiedzialne za organizowanie naborów – przeprowadziły już 3 takie nabory, dwa na rok 2019, od września 2019 do grudnia 2019, i jeden, już zakończony, na rok 2020. Dane z tego ostatniego naboru, które spływają, pokazują, że 265 organizatorów złożyło wnioski. Na podstawie tych wniosków zostanie odtworzonych 1 tysiąc 711 linii autobusowych. Będą realizowane połączenia obejmujące blisko 60 milionów km rocznie. Obszar, który zostanie takimi połączeniami objęty, obejmuje blisko 10 milionów Polaków.

Tak że można powiedzieć, że rozpoczęliśmy proces walki z wykluczeniem komunikacyjnym, proces bardzo trudny, proces bardzo złożony. Jest to proces, w którym muszą wziąć udział również samorządy, przede wszystkim dlatego, że one wiedzą lepiej, w jaki sposób organizować komunikację u siebie w terenie, u siebie w gminie, u siebie w powiecie. Wiedzą lepiej niż my tutaj, w Warszawie, gdzie dane kursy powinny zostać uruchomione, gdzie są skupiska ludzi, którzy w danej chwili są wykluczeni komunikacyjnie, gdzie są miejscowości, do których nie dociera żaden transport zorganizowany, żaden transport publiczny, ani ten kolejowy, ani ten autobusowy. A naszą rolą, rolą rządu jest maksymalne wsparcie tej aktywności samorządowej. My też mamy swoje przemyślenia, jeżeli chodzi o Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych. Mam nadzieję, że w przyszłym roku w ustawie o transporcie zbiorowym zostaną wprowadzone również te nasze zmiany po to, aby lepiej jeszcze wspierać samorządy. Rozpoczęliśmy tu bardzo poważny proces odtwarzania połączeń autobusowych i walki z wykluczeniem komunikacyjnym w tej sferze autobusowej. Nie chcę odnosić się do sfery kolejowej, do sfery inwestycyjnej, co oczywiście też jest bardzo ważne, ale ten proces rozpoczęliśmy. Przypominam też, że w ciągu ostatnich 3 dekad między 2000…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przepraszam, między 1990 a 2018 r. z mapy połączeń autobusowych zniknęło blisko pół miliarda kilometrów połączeń autobusowych. No, to jest niesamowicie duża skala. Blisko pół miliarda zostało, tak że można powiedzieć, że w ciągu ostatnich 27 lat z mapy Polski zniknęła połowa połączeń autobusowych. Na początku my musimy zapobiec dalszej likwidacji, ale też tak organizować przepisy prawa i znajdować środki finansowe, aby toczył się proces odtwarzania tych połączeń autobusowych, bo faktycznie takie są potrzeby polskiego społeczeństwa. I mam nadzieję, że wspólnymi siłami – mówię tutaj o całej klasie politycznej, także o stronie samorządowej – tego dokonamy.

Problemy, które dotykają transport autobusowy w Polsce, są dwa. Jest to brak kierowców, ewidentny brak kierowców, także w branży transportu międzynarodowego. Nasza bardzo silna branża transportu towarowego ciężkiego podkreśla ten problem. Pierwsze działania w tym kierunku zostały już podjęte wspólnie z Ministerstwem Edukacji Narodowej kilka lat temu, aby wykształcić jak największą liczbę kierowców i mechaników. Druga sfera problemów, przynajmniej w tym obszarze transportu pekaesowego, to sfera jakości taboru. Wszyscy widzimy, jakiej jakości jest w tej chwili tabor. On jest sprawny, ale czy wygodny i schludny… No, to już nie do końca. Chcemy stworzyć narzędzie finansowe, żeby wspierać tych samorządowców, którzy mają w swoich zasobach państwową komunikację samochodową, aby oni mogli pozyskiwać środki finansowe na wymianę tego taboru, przede wszystkim na nowy tabor, bardziej ekologiczny, w wielu przypadkach oczywiście mniejszy, bo duży autobus, który więcej pali, którego utrzymanie jest większe, nie musi jeździć na takich liniach, gdzie nie ma kilkudziesięciu pasażerów, tylko jest ich kilkunastu. A takie linie oczywiście są i będą. Mniejszy autobusik albo wręcz busik, tańszy w zakupie i tańszy w utrzymaniu, powinien spełniać taką rolę. Tak że takie są nasze zamiary na kolejne lata. Mam nadzieję, że będziemy mogli je realizować.

Jeżeli chodzi o ten rygor czasowy, o którym mówiono, i to niedopełnienie tego konstytucyjnego obowiązku, to w mojej ocenie działamy w stanie wyższej konieczności państwowej i społecznej. Nie wyobrażam sobie, aby ulgi nie funkcjonowały od 1 stycznia 2020 r., aby ta ciągłość nie została zachowana. Proszę zauważyć, że społeczeństwo, ludzie, pasażerowie z tych ulg i teraz korzystają, i do końca roku będą z nich korzystać. Nie wyobrażam sobie sytuacji, kiedy to, wsiadając do autobusu 1 czy 2 stycznia, po święcie, młodzież nie może nagle kupić biletu ulgowego, osoby niepełnosprawne nie mogą kupić biletu ulgowego. Działamy w stanie wyższej konieczności, tj. w mojej ocenie tak jest. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Serdecznie dziękuję, Panie Ministrze, że tę kompleksową informację. Przede wszystkim dziękuję za deklarację, która padła z pańskiej strony, o kompleksowym – pytał o to pan senator – podejściu w nadchodzącym roku do zmian w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym.

Panowie senatorowie prosili o głos.

Pan senator. Proszę uprzejmie.

Senator Kazimierz Wiatr:

Panie Ministrze, ja bym jednak prosił o informację na piśmie na temat tych liczb. Pan powiedział, że 28% sołectw jest objętych tym wykluczeniem. Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że na wsi mieszka 40% ludności… 15,3 miliona razy 28% to jest raptem 4 miliony i 300 tysięcy, a więc te liczby trochę się nie zgadzają. Nie chciałbym przedłużać posiedzenia, dlatego prosiłbym o informację na piśmie w tej sprawie.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Senator Dobkowski.

(Brak nagrania)

Senator Wiesław Dobkowski:

No, to te nowe mikrofony…

Dziękuję bardzo.

Panie Ministrze, mówił pan dość dużo odtwarzaniu połączeń autobusowych. Ja chciałbym zapytać o odtwarzanie połączeń PKP, bo wiele miast powiatowych ma linie kolejowe dochodzące do większych linii kolejowych, powiedzmy, tych główniejszych, i tam dojeżdżały pociągi, a teraz ich nie ma. Mogę podać przykład Bełchatowa, gdzie sam dojeżdżałem do pracy. Z Piotrkowa pociąg jechał przez Bełchatów aż do kopalni, ale chyba już od 15 lat takie połączenie w ogóle nie funkcjonuje. Pociągi towarowe tam chodzą, są przewożone towary, ale pociągów osobowych nie ma. A tam dość dużo ludzi dojeżdżało. Dziękuję.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber:

Jeżeli chodzi o transport kolejowy, to przyznam się szczerze, Szanowni Państwo, że bezpośrednio się tym nie zajmuję. Nie chcę tutaj, powiedzmy, szyć, nie chcę państwu jakoś ściemniać, jeżeli chodzi o tę konkretną linię czy te konkretne miejscowości województwa łódzkiego. Nie potrafię tak z pamięci o tym powiedzieć. Jesteśmy gotowi do debaty. Jeżeli taki punkt będzie wcześniej zaplanowany przez pana przewodniczącego, to oczywiście przygotujemy kompleksową informację.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Panie Senatorze Dobkowski, w kolejnym punkcie będziemy pracować nad programem naszych posiedzeń i na pewno sprawy kolejowe znajdą się w następnych porządkach obrad.

Prosiłbym jeszcze o głos naszych gości, Szanowni Państwo.

Gdyby pani poseł Milczanowska, pani Anna Milczanowska była uprzejma przedstawić nam, jako sprawozdawca sejmowej Komisji Infrastruktury, jak przebiegał proces legislacyjny w Sejmie… Dziękuję.

Poseł Anna Milczanowska:

Dziękuję serdecznie, Panie Przewodniczący.

Wysoka Komisjo! Państwo Senatorowie! Panie Ministrze!

Podczas czytań i w Komisji Infrastruktury, i na posiedzeniu w Sejmie ten projekt ustawy został przyjęty właściwie z dużym zaufaniem także przez posłów z klubów opozycyjnych, a także z wielką nadzieją, o której mówił pan minister, że trwają prace – one nabiorą przyśpieszenia – nad tym, aby powstała duża ustawa o transporcie zbiorowym, rozwiązująca systemowo wiele problemów. Wiemy, że prace nad nią będą musiały potrwać, bo wiele stron musi pracować nad tym, aby ta ustawa rzeczywiście mogła zadowolić wszystkich i mogła być ustawą dobrą. Co do tego… Zgadzam się z tym wszystkim, co mówił pan minister. I tak też zareagowali posłowie podczas głosowania plenarnego, na którym ustawa 12 grudnia została przyjęta. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję, Pani Poseł.

Czy ktoś z naszych zacnych zaproszonych gości zechce zabrać głos?

Proszę uprzejmie.

Radca Prawny w Związku Powiatów Polskich Monika Małowiecka:

Monika Małowiecka, Związek Powiatów Polskich. Dzień dobry.

W odniesieniu do samego projektu nie mamy uwag. Rzeczywiście z uwagi na dobro naszych obywateli i dobro publiczne jest on rzeczywiście naprawdę potrzebny.

Chciałabym bardzo podziękować panu ministrowi za deklarację współpracy przy opracowywaniu dużych zmian. Bardzo liczymy na rzeczywiście konstruktywną pracę wspólną, z uwzględnieniem realiów samorządowych, z wysłuchaniem strony samorządowej. Deklarujemy, że będziemy pomagać, jeżeli tylko będzie taka wola, przy dużej ustawie, bo my na nią naprawdę bardzo czekamy. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo.

Czy jeszcze ktoś z państwa…

(Brak nagrania)

Przewodniczący Jan Hamerski:

Przystępujemy do głosowania.

Szanowni Państwo, kto jest za pozytywną opinią?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa: Przepraszam, rozumiem, że pan przewodniczący stawia wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Tak?)

Tak.

Kto z szanownych państwa senatorów jest za przyjęciem przedmiotowej ustawy bez poprawek? (7)

(Głos z sali: Jednogłośnie za.)

Nie ma głosów przeciw, nikt się nie wstrzymał. Dziękuję.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber: Dziękujemy.)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Dziękuję, Panie Ministrze. Dziękuję szanownym zaproszonym gościom.

I przystępujemy do kolejnego punktu…

(Głos z sali: Kto będzie sprawozdawcą?)

Zaraz już wymienię…

(Brak nagrania)

Przewodniczący Jan Hamerski:

Ponieważ kolejnym naszym punktem są sprawy wewnętrzne, organizacyjne, nie będziemy trzymać dłużej naszych gości.

(Brak nagrania)

Przewodniczący Jan Hamerski:

Szanowni Państwo, wracamy do obrad. Musimy jeszcze wyłonić naszego reprezentanta, sprawozdawcę komisji na plenarnym posiedzeniu Senatu.

Czy są chętni?

(Senator Halina Bieda: Chciałabym zgłosić i zarekomendować…)

Chodzi o sprawozdawcę komisji na posiedzeniu…

(Senator Halina Bieda: A! Przepraszam.)

Skoro nie ma zgłoszeń, to mam prośbę do pana senatora Dobkowskiego, aby zechciał reprezentować komisję. Czy wyraża zgodę?

(Senator Wiesław Dobkowski: Myślałem, że sprawozdawcą będzie pan przewodniczący, ale dobrze, dziękuję.)

Dziękuję, Panie Senatorze.

Punkt 2. porządku obrad: wybór zastępców przewodniczącego komisji

I przystępujemy do kolejnego punktu porządku obrad: wybór zastępców przewodniczącego komisji.

(Senator Halina Bieda: Teraz to już na pewno ja.)

Tak, proszę bardzo.

Senator Halina Bieda:

Przepraszam za pośpiech, ale kobiety zawsze szybciej…

Chciałabym zgłosić i zarekomendować kandydaturę pana Stanisława Lamczyka do funkcji wiceprzewodniczącego naszej komisji. Jest to parlamentarzysta z wieloletnim doświadczeniem, cztery razy był posłem. Był przewodniczącym, wiceprzewodniczącym komisji stałych. To jeden z twórców Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Myślę, że jako doświadczony parlamentarzysta na pewno bardzo dobrze będzie pełnił funkcję wiceprzewodniczącego naszej komisji.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo.

Czy kandydat wyraża zgodę?

Senator Stanisław Lamczyk:

Wyrażam zgodę.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy w takim układzie…

(Senator Stanisław Lamczyk: To znaczy mam jeszcze…)

Tak?

Senator Stanisław Lamczyk:

Jeszcze jedna kandydatura. Ja bym zarekomendował pana Artura Dunina. Znam go właśnie z pracy w Komisji Infrastruktury. Dwie kadencje pracował w infrastrukturze, trzy kadencje był posłem, zawsze był aktywny. Tak że ja proponuje właśnie Artura Dunina na wiceprzewodniczącego.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo.

Czy kandydat wyraża zgodę?

Senator Artur Dunin:

Tak, wyrażam zgodę.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Szanowni Państwo, przystąpimy do głosowania. Będziemy głosować nad kandydaturami w kolejności alfabetycznej, jeżeli panowie nie macie nic przeciwko temu.

Kto jest za kandydaturą pana Dunina na wiceprzewodniczącego komisji senackiej? Proszę bardzo. (7)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dziękuję bardzo.

I kolejne głosowanie – nad kandydaturą pana senatora Lamczyka na wiceprzewodniczącego senackiej Komisji Infrastruktury. Kto jest za? (6)

(Brak nagrania)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo.

Z 1 głosem wstrzymującym się, głosem kandydata…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Gratuluję…

(Senator Halina Bieda: Ja wnoszę o reasumpcję głosowania…)

Gratuluję zastępcom powołanym przez komisję.

Punkt 3. porządku obrad: omówienie propozycji do planu pracy komisji oraz sprawy organizacyjne

I przystępujemy do kolejnego punktu porządku obrad, mianowicie opracowanie, przygotowanie planu pracy komisji na nadchodzący rok.

Otrzymaliście państwo również… Poza tym jesteście samorządowcami z wieloletnim doświadczeniem, więc na pewno macie rozeznanie, czemu ewentualnie powinny być poświęcone posiedzenia senackiej Komisji Infrastruktury. Macie materiały dotyczące poprzednich posiedzeń. Jeżeli są w tej chwili jakieś zgłoszenia do porządku obrad, to bardzo proszę zgłosić je do protokołu. A jeżeli nie teraz, to można je w najbliższym czasie zgłosić sekretarzowi komisji, panu Emilowi Tomali, i wówczas prezydium komisji ustali harmonogram. Dziękuję.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Senator Zając.

Senator Alicja Zając:

Ja jestem po raz pierwszy w tej komisji, ale… Jadąc samochodem, przeważnie słucham radia. Słyszę tam informacje o planach dotyczących inwestycji na kolejach czy dużych inwestycji drogowych. Czy moglibyśmy uzyskać – no, może stopniowo – takie bardziej szczegółowe informacje właśnie na temat planowanych inwestycji kolejowych? Ja mogę np. podać na przykładzie swojego powiatu, z którego jest linia do Rzeszowa, szynobus, gdzie do Strzyżowa… To jest jakby połowa trasy, później jest Rzeszów. No, w połowie trasy szynobus jest już tak zapełniony, że praktycznie w Strzyżowie pasażerowie nie mogą się dosiąść. I podobnie jest w tych lokalnych liniach. Może ja to jakoś sprecyzuję na piśmie i złożę do sekretarza komisji prośbę o szczegółowe informacje, takie konkretne. Dziękuję.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Proszę uprzejmie, pani senator Bieda.

Senator Halina Bieda:

Ja tu powiem, jakby nawiązując do słów przedmówczyni, że być może trzeba by zaprosić kogoś, kto odpowiada w ministerstwie właśnie za transport kolejowy. Ja z kolei reprezentuję, że tak powiem, metropolię górnośląsko-zagłębiowską, gdzie rzeczywiście liczba… My nie narzekamy na drogi, bo mamy je, jak myślę, w miarę dobre, jednak z uwagi na skoncentrowanie ludności na stosunkowo niewielkim obszarze jest pomysł… Są już opracowania dotyczące właśnie kolei metropolitalnej na Śląsku. I nie ukrywam – mówię tu w imieniu właśnie górnośląsko-zagłębiowskiej metropolii – że bardzo by nam zależało ma tym, aby może poznać plany i możliwości wpisania budowy tej kolei do planów inwestycyjnych na kolejne lata. Tak że absolutnie popieram ten wniosek, żeby właśnie jedno z pierwszych – być może – posiedzeń komisji zadedykować rozwojowi sieci kolejowej.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Czy są kolejne głosy?

Proszę uprzejmie, senator Dunin.

Senator Artur Dunin:

Myślę, że tak jak już tutaj pan senator – chciałem powiedzieć: poseł – Lamczyk powiedział, warto wykorzystać również nasze doświadczenia sejmowe. Mieliśmy tam również posiedzenia tematyczne komisji, na różne tematy, na które byli zapraszani ministrowie i wiceministrowie odpowiednich podległych im działów. Faktycznie, tak jak jedna i druga pani senator powiedziała, transport publiczny kolejowy to jest bardzo istotna rzecz i myślę, że jako prezydium powinniśmy faktycznie wpisać to jako jeden z pierwszych punktów. Podobnie z sytuacją drogową, jeśli chodzi sieć dróg krajowych, która w taki, a nie inny sposób powinna zagęszczać naszą siatkę drogową. Z tym też różnie bywa i warto byłoby zaprosić pana ministra celem wyjaśnienia pewnych kwestii związanych z układem dróg, wykonywaniem robót i harmonogramem dochodzenia do tego… Myślę, że spokojnie zbierzemy od państwa wszystkie te informacje, bo te informacje wypływają też z rozmów z mieszkańcami danych środowisk, a potem byśmy mogli przygotować taki fajny plan, nie za gęsty, bo też nie ma co na siłę wpisywać tematów. Kiedy byłem w komisji rolnictwa, to tam za gęsto były wpisywane te spotkania. Nie mówię, że były nieciekawe, ale potem posłowie nie przychodzili. A więc wydaje mi się, że trzeba podejść do tego rozsądnie i wybrać tematy naprawdę palące. Poza tym będą wpływały ustawy, które też bardzo mocno będą nas obciążać. A tych tematów ministerstwo zapowiedziało sporo. Dziękuję.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo.

Proszę.

Senator Stanisław Lamczyk:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący, czy można było zasugerować w tym planie – być może nie teraz, ale na wiosnę – wyjazd na Pomorze, żebyśmy zobaczyli Pomorską Kolej Metropolitalną, która 5 lat temu została uruchomiona. Ona rzeczywiście otworzyła się szczególnie na Kaszuby, na kierunek Kościerzyna i Kartuzy, i jest to dynamiczny… Odnośnie do pasażerów – już za miesiąc październik mieliśmy ich po 200 tysięcy z każdego kierunku. Są tam wdrożone nowoczesne technologie; w tej chwili pracujemy też nad wspólnym biletem. Można by zaprosić tutaj, na posiedzenie komisji, kogoś ze spółki, która robi ten wspólny bilet w nowoczesnych technologiach, ale by można również wybrać się na Pomorze. Chodzi o to, żeby to ująć w harmonogramie. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Dziękuję państwu senatorom za te głosy.

W poprzedniej kadencji również byłem członkiem Komisji Infrastruktury. Chcę powiedzieć, że wszyscy, tak jak tu siedzimy, mamy doświadczenie w tej materii. Oczywiście zajmujemy się na bieżąco tym, co związane jest regulaminowo z pracami Komisji Infrastruktury. Przede wszystkim jest to transport, bo on jest bardzo newralgiczny, zarówno drogowy, jak i kolejowy. Zresztą kolejowy jest ostatnio, można powiedzieć, na topie, w szczególności…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Lotniczy oczywiście też, centralny port… itd., itd. Jeżeli państwo będziecie uprzejmi sformułować swoje wnioski na piśmie, to my jako prezydium nad tym usiądziemy i zrobimy jakiś harmonogram. Ale to, co na bieżąco spływa z prac legislacyjnych w Sejmie, czy jakieś projekty przygotowane przez posłów, czy przez rząd, trafia do nas, i to musimy realizować przede wszystkim w pierwszej kolejności, a następnie… Oczywiście wszyscy jesteśmy zainteresowani, bo reprezentujemy poszczególne regiony, tym, jak to przebiega na prowincji, jak to przebiega w poszczególnych regionach. I myślę, że na pewno o takie informacje będziemy występować do ministerstw. I takie informacje oczywiście będziemy musieli otrzymywać.

Myślę, że w tej sprawie to wszystko, jeżeli nie ma żadnych uwag.

I tym sposobem wyczerpaliśmy ostatni punkt naszego dzisiejszego posiedzenia.

Dziękuję serdecznie państwu senatorom…

(Senator Halina Bieda: Ja mam jeszcze pytanie poza posiedzeniem albo jeszcze w trakcie posiedzenia, czy stały termin komisji…)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Senator Halina Bieda: Okej.)

Dziękuję bardzo.

Szanowni Państwo, uważam dzisiejsze posiedzenie za zamknięte. Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 12)