Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Obrony Narodowej (nr 62) w dniu 14-02-2019
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Obrony Narodowej (62.)

w dniu 14 lutego 2019 r.

Porządek obrad:

1. Informacja Ministra Obrony Narodowej na temat aktualnie prowadzonych prac legislacyjnych.

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 25)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jarosław Rusiecki)

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Witam szanownych państwa. Państwo Senatorowie, witam na posiedzeniu senackiej Komisji Obrony Narodowej.

Punkt 1. porządku obrad: informacja Ministra Obrony Narodowej na temat aktualnie prowadzonych prac legislacyjnych

Tematem głównym są aktualnie prowadzone prace legislacyjne w obrębie działań związanych z Ministerstwem Obrony Narodowej.

Witam bardzo serdecznie pana ministra Skurkiewicza, który jest w drodze, jest niedaleko i za chwilę do nas dołączy. Witam serdecznie panią Jolantę Wasiluk, dyrektor Departamentu Prawnego Ministerstwa Obrony Narodowej, witam serdecznie pana Piotra Zuzankiewicza, dyrektora Departamentu Strategii i Planowania, witam państwa senatorów.

Oddaję głos pani dyrektor. Pan minister za chwilkę do nas dołączy i będzie włączał się do dyskusji.

Bardzo proszę.

Dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Obrony Narodowej Jolanta Wasiluk:

Dzień dobry. Witam państwa.

Może tytułem wstępu zaprezentuję, jak to wygląda liczbowo, jeżeli chodzi o prace legislacyjne, które aktualnie są prowadzone w Ministerstwie Obrony Narodowej. W tej chwili procedujemy 5 ustaw. Jest to projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie osób i mienia, jest to projekt ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa, realizowanych przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki…

(Przewodniczący Jarosław Rusiecki: Panie Ministrze, witam jeszcze raz.)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Brak nagrania)

Dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Obrony Narodowej Jolanta Wasiluk:

…Jakie to tytuły. Panie Ministrze, na razie wspomniałam tylko o…

(Przewodniczący Jarosław Rusiecki: Bardzo proszę, niech pan minister złapie oddech.)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Wymieniłam 2 pierwsze tytuły ustaw, Panie Ministrze.

Następny jest projekt ustawy o zasadach użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa, projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw i projekt ustawy o zmianie ustawy o weteranach działań poza granicami państwa.

Mam kontynuować?

(Głos z sali: Tak, tak.)

Jeżeli chodzi o rozporządzenia, to w tej chwili procedujemy już 9 projektów rozporządzeń Rady Ministrów, 2 projekty rozporządzeń prezesa Rady Ministrów, 1 projekt uchwały Rady Ministrów i aż 20 projektów rozporządzeń ministra obrony narodowej. Tak to wygląda, jeżeli chodzi o aspekt liczbowy tej pracy.

No i nie wiem, czy tutaj już przejść do szczegółów, Panie Ministrze, czy pan minister będzie chciał coś dodać.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz:

Tutaj jest kilka kwestii. Jeżeli chodzi o najważniejsze akty legislacyjne, to tak jak pani dyrektor pewnie wspomniała, są 2 projekty ustawy o zmianie ustawy o ochronie osób i mienia. Nie wiem, czy pani przedstawiała szczegóły tego projektu ustawy…

(Dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Obrony Narodowej Jolanta Wasiluk: Nie.)

On przewiduje przejęcie nadzoru realizowanego przez ministra obrony narodowej nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi, tzw. SUFO, przez Żandarmerię Wojskową. Zależy nam na tym, aby wzmocnić te obiekty, które do tej pory są ochraniane przez SUFO. Żandarmeria Wojskowa ma określone uprawnienia i w ramach sprawowanej przez siebie kontroli mogłaby tego typu działania podejmować.

Kolejny projekt, projekt ustawy o ograniczeniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki, to jest ujednolicenie zasad organizowania, finansowania i realizacji zadań na rzecz obronności państwa, w tym realizowanych przez przedsiębiorców w ramach PMG, czyli programu mobilizacji gospodarki. Chcemy ujednolicić te kwestie.

Jak pani dyrektor wspomniała, jest wiele aktów prawnych, które są jeszcze w trakcie ostatecznej weryfikacji. Pani dyrektor wspominała m.in. o ustawie o weteranach. Prawdopodobnie – to świeża informacja – będziemy wnosić nowy projekt ustawy o weteranach; jesteśmy w tej chwili na etapie uzgodnień wewnątrzresortowych i rozmów. Chcemy jeszcze w tej kadencji przyjąć takie kompleksowe rozwiązania, jeżeli chodzi o kwestie dotyczące weteranów.

Ważną rzeczą jest… Chciałbym tak sygnalnie zwrócić na to uwagę, bo to też bardzo mocno wybrzmi już wkrótce. Jak państwo pewnie słyszeliście, trwają prace nad nowelizacją ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Chcemy wcielić w życie koncepcję rozwoju korpusu podoficerskiego. To jedna ze spraw, na których szczególnie zależy ministrowi obrony narodowej Mariuszowi Błaszczakowi. Chcemy, aby ta koncepcja, która wstępnie została przedstawiona przez szefa Sztabu Generalnego, znalazła odzwierciedlenie w przepisach prawa. Chcielibyśmy również to przeprowadzić w najbliższym czasie.

Kolejny obszar… Jest z nami pan dyrektor Zuzankiewicz, odpowiedzialny za Departament Strategii i Planowania obronnego, a chodzi o wiele kwestii, które są w obszarze pracy tego departamentu.

Czy pan dyrektor przedstawi pokrótce te propozycje, nad którymi pracujecie? To są rozporządzenia Rady Ministrów, ważkie i ważne, a więc jeśli pan może to ująć w kilku zdaniach…

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo proszę.

Dyrektor Departamentu Strategii i Planowania w Ministerstwie Obrony Narodowej Piotr Zuzankiewicz:

Dziękuję bardzo.

Panie Ministrze! Panie Przewodniczący! Panowie Senatorowie!

Rzeczywiście, tak jak wspomniał pan minister Skurkiewicz, w chwili obecnej w Departamencie Strategii i Planowania prowadzone są prace legislacyjne będące konsekwencją nowelizacji ustawy o Służbie Ochrony Państwa, ustawy przyjętej w grudniu 2017 r., na mocy której szef Sztabu Generalnego przejął od Służby Ochrony Państwa nadzór i kontrolę nad obiektami specjalnymi poszczególnych resortów. Sztab Generalny – a pośrednio Ministerstwo Obrony Narodowej – stał się odpowiedzialny właśnie za obiekty specjalne. Te akty prawne, rozporządzenia są konsekwencją tej zmiany ustawowej. Mają na celu doprecyzowanie pewnych pojęć, kategorii i zadań realizowanych do tej pory przez ministra spraw wewnętrznych i administracji, będących przede wszystkim w jego kompetencji, a przejętych przez ministra obrony narodowej. Dlatego też te prace legislacyjne, o których mówił pan minister Skurkiewicz, są prowadzone. Dziękuję bardzo.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz:

Dziękuję, Panie Dyrektorze.

Jeszcze kilka zdań, dosłownie dwa zdania odnośnie do tych zamierzeń dotyczących tego, co w najbliższym czasie będzie realizowane. W Ministerstwie Obrony Narodowej planuje się prace nad 2 projektami ustaw. Jeden to projekt ustawy o zmianie ustawy niektórych ustaw w związku z realizacją przez Rzeczpospolitą Polską zobowiązań sojuszniczych związanych z zapewnieniem potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa wynikających z umów lub porozumień międzynarodowych, który to dokument zapewni terminowe i prawidłowe przygotowanie i realizację inwestycji dotyczących infrastruktury obronnej dedykowanej dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej oraz sił sojuszniczych rozmieszczonych na ternie Rzeczypospolitej w ramach decyzji czy w następstwie decyzji podjętych na szczycie NATO w Warszawie w 2016 r. o wzmocnieniu wschodniej flanki NATO. Drugi to projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony oraz niektórych innych ustaw. Ta ustawa będzie miała na celu stworzenie podstaw prawnych do funkcjonowania tzw. Legii Akademickiej. Projektowane przepisy mają na celu określenie w szczególności sposobu organizacji oraz finansowania części teoretycznej związanej z przeszkoleniem wojskowym studentów oraz sposobu i zakresu szkolenia wojskowego w ramach części praktycznej, a także uprawnień związanych z odbywaniem tych studiów i szkoleń wojskowych w zależności od ukończonych modułów w ramach prowadzonego szkolenia, tj. modułu podstawowego, podoficerskiego oraz oficerskiego. To jest ten obszar, na którym nam szczególnie zależy. Chcemy, żeby traktować to dziś w sposób kompleksowy, bo wiem, że przez wiele lat to szkolenie, szczególnie na etapie studenckim, było zaniedbane. Dziś poprzez tworzenie tzw. Legii Akademickiej chcemy odbudować ten system szkolenia. Pewnie będzie to z korzyścią dla obronności Rzeczypospolitej, ale jestem przekonany, że z korzyścią też dla samych studentów.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo panu ministrowi.

Dziękuję pani dyrektor i panu dyrektorowi za te wstępne informacje.

Państwo Senatorowie, proszę o pytania.

Pierwszy w kolejności jest pan senator Jerzy Czerwiński, później pan profesor.

Bardzo proszę.

Senator Jerzy Czerwiński:

Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Wysoka Komisjo!

Mam 3 pytania.

Pierwsze, krótkie. Pani dyrektor mówiła o tym, że będzie nowa ustawa – tak zrozumiałem – nie nowelizacja, ale nowa ustawa o zasadach użycia Sił Zbrojnych poza granicami kraju. Z czego wynika konieczność opracowania tej nowej ustawy? To jest pierwsza kwestia.

Druga kwestia związana jest z tym, co mówił pan minister, a mianowicie zmianą zasad zakwaterowania Sił Zbrojnych u nas w kraju. Czy to będzie dotyczyło także planowanego Fort Trump? Czy my się już przygotowujemy do tego legislacyjnie?

No i trzecia sprawa – cyberprzestrzeń. Staje się to ostatnio modne. Siły Zbrojne także w tym zakresie będą działać. Czy są wymagane jakieś zmiany prawne po to, żeby nadać tutaj wojsku większe kompetencje, jeśli chodzi o tę sferę działania?

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Proszę bardzo.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz:

Rozpocznę może od ostatniego pytania. Jeżeli chodzi o kwestię cyberbezpieczeństwa, to powiem, że nie tak dawno przyjmowaliśmy w parlamencie rozwiązania i przepisy związane z cyberbezpieczeństwem. Dziś jesteśmy na etapie przygotowywania i wprowadzenia w życie rozporządzeń – to po pierwsze. A po drugie, prace trwają, ale też poruszamy się wokół tych przepisów prawa, które dziś obowiązują. Pewnie pan senator tutaj nawiązuje do informacji, która pojawiła się w ostatnim czasie, dotyczącej powołania wojsk cybernetycznych. To nie będzie oddzielny rodzaj Sił Zbrojnych, tylko w ramach komponentu Sił Zbrojnych, który dziś funkcjonuje, będą wojska cybernetyczne. To nie będzie oddzielny, szósty rodzaj Sił Zbrojnych, tak że tutaj nie będą potrzebne żadne rozwiązania legislacyjne.

Jeżeli chodzi o 2 pierwsze kwestie, to pewnie pani dyrektor udzieli informacji.

Dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwa Obrony Narodowej Jolanta Wasiluk:

Odpowiadam na pierwsze pytanie. Konieczność opracowania nowej ustawy o zasadach użycia Sił Zbrojnych za granicami wynika tak naprawdę z jednego powodu – z liczby planowanych zmian. Początkowo projektowaliśmy zmianę aktualnej ustawy, ale podczas prac okazało się, że wiele kwestii wymaga doprecyzowania. Przede wszystkim ideą tego projektu było wskazanie bardziej uniwersalnych podstaw tego użycia, aniżeli są określone w tej chwili, czyli niewskazywanie, że to użycie jest w przypadku konfliktu zbrojnego czy misji pokojowej, ale też wskazywanie ogólnych podstaw, które mogą być bodźcem do użycia Sił Zbrojnych.

Ponadto wystąpiła tutaj potrzeba uregulowania kwestii leczenia osób, które zostały poszkodowane na skutek użycia polskiego kontyngentu. Chodzi o osoby, które nie są uprawnione do świadczeń. Należałoby zająć się tym tematem przede wszystkim ze względów wizerunkowych i uwzględnić to też w tej regulacji, ponieważ teraz ta kwestia wygląda w ten sposób, że są pozyskiwane… No, nie ma podstaw formalnoprawnych do prowadzenia takiego leczenia, do finansowania takiego leczenia, w związku z tym są pozyskiwane fundusze od fundacji, z jakichś darowizn. Tak jest to jakby kolejny wątek, który wymagał uregulowania na gruncie ustawowym.

Takim dosyć szerokim aspektem wymagającym uregulowania jest też kwestia możliwości skierowania indywidualnego żołnierza, niewchodzącego w skład jednostki. Tutaj przede wszystkim zależało nam na tym, żeby zająć się również takimi sytuacjami, w których żołnierz już jest wysłany na jakąś placówkę. Chodzi o możliwość wysłania go przez tego przełożonego międzynarodowego, gdzieś na jakąś…

(Głos z sali: Na dalszą placówkę.)

…na dalszą, tak. A więc chcieliśmy, żeby tutaj były też uregulowane te kwestie, za czyją zgodą może ewentualnie to się odbyć.

Z uwagi na to, że aktualna ustawa nawet objętościowo… No, liczba tych zmian jest taka, że nowelizacja kilkukrotnie by przekraczała rozmiarem tę regulację, która jest w tej chwili. Dlatego, biorąc pod uwagę zasady techniki prawodawczej, nie ma już sensu opracowywać zmian. Tak że na ten moment planowana jest nowa regulacja.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz:

Jeżeli chodzi o kwestię dotyczącą tej ustawy, o którą pan senator pytał, czy ustawy o zasadach użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej poza granicami kraju, to my z pierwotnego rozwiązania, z tego projektu, który został już zgłoszony, wycofaliśmy się ze względu na to, że w grudniu ubiegłego roku wszedł w życie nowy system kierowania i dowodzenia. I dzisiaj jesteśmy w zupełnie nowych realiach, w nowej rzeczywistości. Już nie jest potrzebna ta wielostopniowa decyzyjność typu dowódca generalny, dowódca operacyjny, którzy byli uprawomocnieni do podejmowania konkretnych decyzji w tym zakresie. Dzisiaj obydwaj panowie – i dowódca generalny, i dowódca operacyjny – podlegają szefowi Sztabu Generalnego. W związku z tym, że to kierowanie jest już ujednolicone, potrzeba nowych rozwiązań w tej ustawie. Po prostu zmieniły się konkretne przepisy prawa i musimy to dostosować. Dlatego też już w zeszłym roku zdecydowaliśmy się na wycofanie tego aktu, tego projektu. Po głębokich analizach czy dalszych analizach będziemy się zastanawiać, czy wrócić do tych rozwiązań, do nowelizacji, czy pozostawić to takie, jak jest w tej chwili. No, ale ta sprawa jest jeszcze przed nami, cały czas… Będzie to wynikało z oczekiwań Sztabu Generalnego, jeżeli chodzi o procedowanie nad tą ustawą. Chodzi też o to, żeby nie wprowadzać w tej sytuacji jakiegoś dualizmu prawnego.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo.

Pan profesor Zając, bardzo proszę.

Później pan senator Potoczny.

Senator Józef Zając:

Panie Ministrze! Panie Przewodniczący!

Bardzo się cieszę z tego, że trwają prace nad ideą Legii Akademickiej. Chciałbym się dowiedzieć jakichś szczegółów. Czy można z jakimiś szczegółami się zapoznać? To znaczy do jakiego stopnia… jak długo to wszystko będzie trwało, bo faktycznie jest to coś, co chyba było za bardzo pozostawione w tyle i chyba dużo na tym straciliśmy. A chodzi o to, żeby mieć już do tej pory zapas kadry podoficerskiej i oficerskiej.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz:

Panie Senatorze, Panie Profesorze, Legia Akademicka jest dzisiaj faktem. Przyznam się szczerze, że rozwój, jeżeli chodzi o ten obszar, przechodzi nasze najśmielsze oczekiwania, jest olbrzymie zainteresowanie. Dlatego też postanowiliśmy przyjąć te działania w określonych ramach prawnych, żeby osoby – w pierwszej kolejności uczelnie, ale również studenci – które zgłaszają się do Legii Akademickiej, widziały też swoje możliwości rozwoju. Dzisiaj jesteśmy na początku drogi. W pracach uczestniczy pani dyrektor. Jeżeli dziś możemy zdradzić obszary, w których będziemy się poruszali, szczególnie te 3 moduły, które będą się opierały… Ale, tak jak mówię, dzisiaj to jest dopiero początek drogi w zakresie tych rozwiązań legislacyjnych.

Dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwa Obrony Narodowej Jolanta Wasiluk:

Jeżeli chodzi o Legię Akademicką, to powiem, że pan minister powołał zespół do opracowania koncepcji i do opracowania projektu zmian ustawowych. W tej chwili realizacja tego programu odbywa się na bazie porozumienia zawartego z uczelnią, jednak planowane są zmiany ustawowe, przede wszystkim regulujące kwestie odbywania części teoretycznej i praktycznej tego szkolenia, kwestie ponoszenia opłat związanych z tym szkoleniem, czyli tego, w jakiej części szkolenie jest finansowane z budżetu obrony narodowej. Chodzi też o kwestię ćwiczeń praktycznych i możliwości używania w tym momencie na ćwiczeniach broni przez te osoby, no i kwestię mianowania na stopień. Żeby to wszystko było uregulowane, niezbędna jest zmiana ustawy o powszechnym obowiązku obrony. Do tej chwili zespół kilkukrotnie się spotkał i jest już opracowana koncepcja. Z tego, co się orientuję, to lada moment powinna być przekazana do zatwierdzenia. W momencie, kiedy będzie zatwierdzona, będziemy wiedzieli już dokładnie, w którą stronę pójdą te zmiany ustawowe. Jednak zależy nam na pewno na tym, żeby przeprocedować tę ustawę jak najszybciej. Gdyby dało radę, gdyby już od przyszłego roku akademickiego ruszyła ta legia w oparciu o podstawy ustawowe, to wtedy na pewno pan minister byłby usatysfakcjonowany. Ciężko jest w tej chwili tak dokładnie określić ramy czasowe, ale na pewno jest to jeden z priorytetów pana ministra.

Senator Józef Zając:

Chcę jeszcze dopytać. Czy przewiduje się, że student szkolący się w ramach tej legii będzie podchorążym?

Dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Obrony Narodowej Jolanta Wasiluk:

Tak, to znaczy w pracach koncepcyjnych były takie plany, natomiast ostatecznego kształtu jeszcze nie znamy. Tak jak mówię, musimy zaczekać na sprawozdanie z prac zespołu i na akceptację pana ministra, żebyśmy mogli, już tak definitywnie, odpowiedzieć na to pytanie.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz:

Koniec I kwartału to będzie ten czas, kiedy będziemy mogli więcej na ten temat powiedzieć, tym bardziej, że ta ustawa jest zgłoszona do wykazu prac legislacyjnych, do KPRM.

Jest zgłoszona, tak?

(Dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Obrony Narodowej Jolanta Wasiluk: Tak, jest zgłoszona, było zgłoszenie.)

Tak więc jesteśmy zdeterminowani, żeby w tym roku przepisy weszły w życie.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Pan senator Michał Potoczny, bardzo proszę.

Senator Michał Potoczny:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Panie Ministrze, mówimy o nowych projektach, o Legii Akademickiej, a ja chciałbym zapytać o stare, sprawdzone metody wynikające z powszechnego obowiązku. Chodzi o pobór. Czy będą plany związane z przywróceniem poboru powszechnego, czy jest to już, po tym, jak to Platforma skutecznie to zablokowała, zlikwidowała, rozbrajając nas co nieco… Podobnie było z abonamentem telewizyjnym i wieloma innymi sprawami. Czy jest to już temat, powiedzmy, zaprzeszły, czy są jakieś plany przywrócenia, przynajmniej w jakimś ograniczonym stopniu, poboru powszechnego? Dziękuję.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Proszę.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz:

Panie Senatorze, pobór w Polsce nie został zlikwidowany, on został zawieszony. Dziś nie ma żadnych planów i nie ma prowadzonych prac, żeby przywrócić, niejako odmrozić system takiej właśnie formy służby wojskowej. Przyznam się szczerze, że nie pracujemy nad tego typu rozwiązaniami. Mało tego, byłoby chyba nawet trudno przywrócić sam pobór i możliwość odbywania tej czynnej służby wojskowej, a to z kilku przyczyn. Główna jest taka, że znaczna część obiektów, które były w dyspozycji wojska, za czasów naszych poprzedników została rozsprzedana. I bardzo często jest tak, że całe mnóstwo obiektów wojsko straciło bezpowrotnie. Gdybyśmy dzisiaj chcieli odtwarzać pobór, należałoby również odtwarzać, praktycznie niemalże od zera, infrastrukturę na potrzeby czynnej służby wojskowej. Bez wątpienia to jest problem. My od 3 lat prowadzimy działania, żeby przywrócić wojsku przynajmniej te obiekty, które jeszcze są możliwe do przywrócenia czy nadania im charakteru wojskowego. Staramy się je przywracać i prowadzimy bardzo intensywne działania, żeby resztki tego majątku po prostu ocalić. Mamy z tym sporo problemów, ale działamy. Jeżeli chodzi o pobór, to ta sprawa obecnie nie jest przedmiotem jakiejkolwiek dyskusji. Stworzyliśmy Wojska Obrony Terytorialnej. One się świetnie rozwijają i to jest też taka swoista… No, nie powiem, że to rekompensata, ale to też oznacza danie możliwości służenia ojczyźnie poprzez terytorialną służbę wojskową tym, którzy ojczyźnie chcą służyć.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

A najpiękniejsze w tym jest to, że jest to ochotnicza służba i wszyscy ci, którzy tam się angażują, robią z sercem. Widzimy to bardzo często.

Pan senator Czerwiński.

Senator Jerzy Czerwiński:

Tylko jeśli można, bo zbliżamy się do 9.00.

(Przewodniczący Jarosław Rusiecki: Jeszcze ja będę miał 2 pytania.)

Pytanie, Panie Ministrze, jest związane z przeszkoleniem wojskowym młodzieży w szkołach średnich. Czy planujemy cos takiego? Bo jeśli tak, to legislacja powinna to wyprzedzać co najmniej z okresem półtorarocznym, bo tak jest w szkolnictwie.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję.

I bardzo proszę.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz:

Dzisiaj jesteśmy na etapie rozmów. Jest zespół, który pracuje, działa pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej a ministerstwem edukacji. Jeżeli chodzi o sam system dotyczący przedmiotu wojskowego, mówiąc w największym uproszczeniu i skrócie, to dziś nad tym wspólnie pracujemy. Zdajemy sobie sprawę, że rozwiązania będą musiały wejść w życie jak najszybciej. Przede wszystkim mamy świadomość, że w tym roku mury szkół podstawowych opuszczają absolwenci ósmych klas i oni wchodzą już do tej 4-letniej szkoły ponadpodstawowej czy 5-letniego technikum. Będziemy chcieli przygotować również określone propozycje dla tych uczniów szkół średnich. Poza tym utrzymujemy dziś system tych certyfikowanych klas mundurowych. To system, który obejmuje dziś blisko 120 placówek oświatowych w całym kraju. Takim wyznacznikiem, mechanizmem tworzenia tej sieci certyfikowanych klas mundurowych było to, aby na terenie każdego WKU – a tych wojskowych komend uzupełnień jest w kraju 86 – była przynajmniej 1 szkoła z klasą certyfikowaną. Udało nam się to zrealizować w blisko 90%, bo jesteśmy w trakcie drugiej edycji certyfikacji, przed nami kolejna, trzecia; jest już decyzja, że będzie ogłaszana. Brakuje nam w skali kraju chyba dosłownie 9 miejsc, gdzie… No, jest 9 wojskowych komend uzupełnień, na terenie których jeszcze nie funkcjonują certyfikowane klasy mundurowe. Oczywiście nie da się nikogo przymusić do zgłoszenia do certyfikacji, trzeba tu też spełnić określone wymogi. Ale bez wątpienia będziemy rozwijać ten obszar, bo naprawdę, kiedy obserwuje się rozwój, to widać, że jest coś bardzo interesującego i pobudzającego dla młodych ludzi, szczególnie dla tych, którzy chcą w wolnym czasie zajmować się sprawami wojska czy obronności. Ale to jest jakby jeden element, a kwestia dotycząca przedmiotu związanego z obronnością to jest coś, co bez wątpienia będzie musiało wybrzmieć. Dzisiaj jesteśmy na etapie prowadzonych wspólnie z ministerstwem edukacji prac w tym zakresie.

(Przewodniczący Jarosław Rusiecki: Dziękuję bardzo…)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Pani dyrektor mi tutaj podpowiada, że pan senator pytał też o kwestie cybernetyczne. Taka ważna rzecz: od 1 września chcemy uruchomić liceum, które będzie kształciło też – jestem o tym przekonany – kadry na potrzeby tego obszaru cybernetycznego, cyberbezpieczeństwa, wspólnie z Wojskową Akademią Techniczną…

(Senator Jerzy Czerwiński: Z internatem.)

Tak.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie no, chcemy, żeby to była placówka oświatowa podobna do tej, jaką mamy w Dęblinie, czyli liceum lotnicze. Chcemy, żeby to było w Warszawie. I chcemy, żeby tych młodych ludzi, którzy chcą kształcić się w tym obszarze, ściągać jak najwięcej i jak najlepszych z rynku. Jest to obszar, który niestety nie jest w jakiś tam sposób, że tak powiem, dopieszczony przez stronę cywilną; w obszarze wojskowym też mamy tu sporo problemów, spore zapóźnienia. Zdajemy sobie też sprawę z tego, że wojsko w obszarze cyber- czy IT nigdy nie będzie konkurencyjne w stosunku do rynku cywilnego, a to dlatego, że nie jesteśmy w stanie sprostać oczekiwaniom finansowym, ale dajemy pewne możliwości. Mamy np. program wspierania tzw. zielonych garnizonów; jest to program adresowany do młodzieży szkół, które są ulokowane na obszarach o bardzo dużym bezrobociu, o bardzo dużym rozproszeniu urbanistycznym, gdzie jest duży problem z dostępem do kształcenia i edukacji na wysokim poziomie. Ten program tzw. zielonych garnizonów pozwala na pozyskiwanie szczególnie zdolnych w obszarze IT młodych ludzi, których wojsko bierze później pod swoje skrzydła i prowadzi do pełnej dorosłej edukacji.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Sprawy kadrowe w obszarze cyberbezpieczeństwa są chyba jednym z najczulszych punktów, bo mamy do czynienia z ludźmi o… z nieprzeciętnymi zdolnościami i potrzebami.

Szanowni Państwo, musimy kończyć.

Chciałbym jeszcze o coś zapytać, ale ograniczę się już do jednego pytania, a o drugą kwestię zapytam w kuluarach. Zapytam, Panie Ministrze, o sprawę, która interesuje i przemysł, i wojsko, mianowicie o prace nad agencją uzbrojenia. Czy możemy tutaj coś powiedzieć w tej materii?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz:

Prace nad utworzeniem agencji uzbrojenia trwają, toczą się. Pan dyrektor Olejnik jest odpowiedzialny w Ministerstwie Obrony Narodowej za te działania, za przygotowanie koncepcji stworzenia Agencji Uzbrojenia. Dzisiaj jest jeszcze za wcześnie, aby na ten temat mówić. Mam nadzieję, że wkrótce minister obrony narodowej przedstawi szczegóły harmonogramu i samego utworzenia agencji uzbrojenia. Myślę, że wkrótce to nastąpi.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo.

Szanowni Państwo, za chwilę godzina 9.00. Mam sygnał, że będą głosowania, więc nie chcę przedłużać.

Bardzo serdecznie dziękuję panu ministrowi, pani dyrektor, panu dyrektorowi i państwu senatorom za ciekawą dyskusję.

Zamykam posiedzenie.

Dziękuję państwu bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 58)