Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (nr 155) w dniu 22-01-2019
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (155.)

w dniu 22 stycznia 2019 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie opinii komisji senackich o ustawie budżetowej na rok 2019.

(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 03)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Grzegorz Bierecki)

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dzień dobry państwu.

Otwieram sto pięćdziesiąte piąte posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów.

Witam państwa senatorów, państwa sprawozdawców. Witam pana ministra wraz ze współpracownikami.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie opinii komisji senackich o ustawie budżetowej na rok 2019

Przystępujemy do realizacji porządku obrad. Porządek obrad przewiduje rozpatrzenie opinii komisji senackich o ustawie budżetowej na rok 2019.

Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma.

Dziękuję.

Procedujemy zgodnie z przedstawionym porządkiem.

Informuję państwa o odbywającej się transmisji internetowej naszych obrad.

Czy w posiedzeniu biorą udział osoby zawodowo zajmujące się działalnością lobbingową? Nie.

Dziękuję.

W takim razie przystępujemy do realizacji porządku obrad.

Mamy do wysłuchania 15 sprawozdań.

Na prośbę pana senatora Radziwiłła sprawozdań komisji regulaminowej oraz Komisji Zdrowia wysłuchamy jako pierwszych. Wiem, że są równolegle odbywające się posiedzenia.

Tak że bardzo proszę, Panie Senatorze, o przedstawienie sprawozdania Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

Senator Konstanty Radziwiłł:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Panie Ministrze! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Mam zaszczyt przedstawić 2 sprawozdania.

Pierwsze to sprawozdanie z posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich, która w dniu 21 stycznia rozpatrzyła i zaopiniowała ustawę budżetową na rok 2019 w częściach dotyczących Kancelarii Prezydenta RP, Kancelarii Sejmu RP, Krajowego Biura Wyborczego i Kancelarii Senatu RP. Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich pozytywnie opiniuje ustawę budżetową na rok 2019 w częściach właściwych swojemu zakresowi działania i nie wnosi poprawek.

I drugie sprawozdanie, Komisji Zdrowia. W dniu dzisiejszym Komisja Zdrowia rozpatrzyła i zaopiniowała skierowaną przez marszałka Senatu ustawę budżetową w częściach: załączniki nr 1 i 2, części budżetowe 46 i 66, „Zdrowie” i „Rzecznik Praw Pacjenta”; załącznik nr 2, część budżetowa 83 „Rezerwy celowe”, poz. 43, 57 i 91; załącznik nr 12 „Plan finansowy Profilaktycznego Domu Zdrowia w Juracie”; załącznik nr 13 „Plan finansowy Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych”; załącznik nr 14 „Plan finansowy Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji”; zgodnie z zakresem działania komisji część budżetowa 85 „Budżety wojewodów ogółem”; załącznik nr 4 „Wydatki budżetu środków europejskich na 2019 r.”; załącznik nr 6 „Wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w 2019 r.”; załącznik nr 7 „Zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami”; załącznik nr 8 „Wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe i celowe oraz kwoty tych dotacji w 2019 r.”; załącznik nr 9 „Zakres i kwoty dotacji przedmiotowych i podmiotowych w 2019 r.”; załącznik nr 10 „Zestawienie programów wieloletnich w układzie zadaniowym”. Komisja po wysłuchaniu informacji przedstawiciela Ministerstwa Zdrowia i innych urzędów centralnych wnosi o przyjęcie bez poprawek wymienionych części ustawy budżetowej.

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Czy są pytania do sprawozdawcy? Nie.

Dziękuję bardzo.

W takim razie przystępujemy do wysłuchania kolejnego sprawozdania. Teraz w kolejności Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji. Pan senator Mamątow jest obecny? Nieobecny. W takim razie za chwileczkę wrócimy do tego sprawozdania.

Widzę senatora Dobkowskiego. W takim razie sprawozdanie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Wiesław Dobkowski:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!

W dniu dzisiejszym Komisja Gospodarki Narodowej i Innowacyjności rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2019 w częściach: część 20 „Gospodarka” oraz plany finansowe Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Polskiego Centrum Akredytacji oraz Urzędu Dozoru Technicznego; część 48 „Gospodarka złożami kopalin”; część 47 „Energia” oraz plany finansowe Agencji Rezerw Materiałowych, Funduszu Zapasów Interwencyjnych, Funduszu Niskoemisyjnego Transportu; część 49 „Urząd Zamówień Publicznych”; część 83 „Rezerwy celowe”, poz. 5, 6, 20, 24, 48, 60, 61, 67 i 73, zgodnie z zakresem działania komisji; część 40 „Turystyka” oraz plany finansowy Polskiej Organizacji Turystycznej; część 74 „Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej”; część 60 „Wyższy Urząd Górniczy”; część 50 „Urząd Regulacji Energetyki”; część 53 „Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów”; część 74 „Główny Urząd Miar”; część 65 „Polski Komitet Normalizacyjny”; plan finansowy Polskiej Agencji Kosmicznej.

Komisja po wysłuchaniu przedstawionych przez przedstawicieli ministerstw i urzędów centralnych informacji oraz przeprowadzeniu dyskusji wnosi o przyjęcie bez poprawek przedstawionych części ustawy budżetowej na rok 2019. Dziękuję… I prosi o przyjęcie przez komisję budżetową tego sprawozdania. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zadać pytanie sprawozdawcy? Nie.

Dziękuję bardzo.

W takim razie przystępujemy do kolejnego sprawozdania: Komisja Kultury i Środków Przekazu.

Bardzo proszę, pan senator Fedorowicz.

Senator Jerzy Fedorowicz:

Dziękuję.

Panie Marszałku! Szanowna Komisjo!

Na posiedzeniu komisji w dniu dzisiejszym został przedstawiony budżet Kancelarii Prezydenta w zakresie ochrony zabytków Krakowa. Został też przedstawiony budżet Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz budżet Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wszystkie te budżety zostały przez komisję zaopiniowane pozytywnie i o to też wnoszę. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos, zadać pytanie?

Bardzo proszę, senator Kleina. Proszę bardzo.

Senator Kazimierz Kleina:

Chciałbym zapytać, czy były zgłaszane jakieś propozycje poprawek przez senatorów, czy też nie było żadnych uwag i wątpliwości.

Senator Jerzy Fedorowicz:

Tak jest, Panie Senatorze, były zgłoszone 2 poprawki.

Pierwsza poprawka, zgłoszona przez pana senatora Kleinę, przez pana senatora Rulewskiego i przez pana marszałka Borusewicza, dotyczyła powrotu do poprzedniego finansowania Europejskiego Centrum Solidarności, ale ta poprawka po długiej dyskusji z naszej strony nie uzyskała akceptacji.

I była druga poprawka, zgłoszona przeze mnie, dotycząca…

Obydwa te… Te środki to były środki pochodzące oczywiście z rezerwy budżetowej, Panie Przewodniczący.

Druga poprawka dotyczyła wydania na edukację kulturalną we wszystkich szkołach w Polsce środków w wysokości 100 milionów zł. One również miały pochodzić z rezerwy budżetowej.

Te poprawki nie uzyskały akceptacji komisji, w przegranym głosowaniu było 5:4.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Czy są dalsze pytania? Nie.

Dziękuję.

W takim razie przystępujemy do kolejnego sprawozdania: Komisja Nauki, Edukacji i Sportu.

Pan senator Wiatr. Bardzo proszę, Panie Profesorze.

Senator Kazimierz Wiatr:

Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Wysoka Komisjo!

Komisja Nauki, Edukacji i Sportu w dniu wczorajszym rozpatrzyła wiele części budżetowych: część 30 „Oświata i wychowanie” wraz z subwencjami ogólnymi dla jednostek samorządu terytorialnego w zakresie części oświatowej; odpowiednie rezerwy celowe; budżety wojewodów w zakresie działu „Oświata i wychowanie”, a także „Edukacyjna opieka wychowawcza”; część 38 „Szkolnictwo wyższe” wraz z planem finansowym Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej; część 28 „Nauka” wraz z planem finansowym Narodowego Centrum Nauki i planem finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju; część 67 „Polska Akademia Nauk”; część 25 „Kultura fizyczna” wraz z planem finansowym Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów, planem finansowym Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, planem finansowym Centralnego Ośrodka Sportu, planem finansowym Agencji Antydopingowej; część 27 „Informatyzacja”; część 61 „Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej”.

Po rozpatrzeniu tych wszystkich części budżetowych wraz z odpowiednimi załącznikami komisja nie zgłasza żadnych poprawek do przedstawionych propozycji.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zadać pytanie sprawozdawcy?

Pan senator Czarnobaj. Bardzo proszę.

Senator Leszek Czarnobaj:

Panie Przewodniczący, ja mam pytanie do pana profesora.

Panie Senatorze, czy na posiedzeniu komisji były zgłaszane jakieś poprawki?

Senator Kazimierz Wiatr:

Chciałbym uprzejmie poinformować, że w trakcie posiedzenia komisji nie zgłoszono żadnej poprawki.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Nie ma więcej pytań.

W takim razie przystępujemy do wysłuchania kolejnego sprawozdania: Komisja Obrony Narodowej.

Pan senator Rafał Ślusarz. Bardzo proszę.

Senator Rafał Ślusarz:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Goście!

Komisja Obrony Narodowej na posiedzeniu w dniu dzisiejszym, zgodnie z art. 73 ust. 3 Regulaminu Senatu, rozpatrzyła skierowaną przez marszałka Senatu w dniu 18 stycznia 2019 r. ustawę budżetową na rok 2019 w częściach będących w kompetencji Komisji Obrony Narodowej dotyczących finansowania potrzeb obronnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Komisja stwierdza, że limit wydatków obronnych na 2019 r. został określony na kwotę 44 miliardów 674 milionów zł zgodnie z formułą kształtowania tych wydatków określoną w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, tj. w wysokości 2% produktu krajowego brutto roku planistycznego. Z tego na wydatki majątkowe o charakterze obronnym we wszystkich częściach budżetu państwa przeznacza się kwotę w wysokości 12 miliardów 530 milionów zł. Ich udział w wydatkach obronnych wyniesie 28%, gwarantując realizację postanowień art. 7 ust. 3 wymienionej ustawy, tj. udział na poziomie nie niższym niż 20% wydatków obronnych.

Komisja Obrony Narodowej pozytywnie opiniuje plan finansowy na rok 2019 w zakresie środków przeznaczonych na finansowanie potrzeb obronnych Rzeczypospolitej Polskiej. Nie zgłasza również uwag do planu finansowego Biura Bezpieczeństwa Narodowego. Komisja wnosi o przyjęcie ustawy budżetowej na rok 2019 w przedstawionym zakresie.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zadać pytanie sprawozdawcy? Nie.

Dziękuję.

Nie ma pytań.

W takim razie kolejne sprawozdanie: Komisja Infrastruktury.

Pan senator Wiesław Dobkowski.

Senator Wiesław Dobkowski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Panie Ministrze! Szanowni Państwo Senatorowie!

Komisja Infrastruktury w dniu wczorajszym, tj. 22 stycznia 2019 r., rozpatrzyła skierowaną przez marszałka Senatu w dniu 18 stycznia ustawę budżetową na rok 2019 w częściach: część 18 „Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo”; część 21 „Gospodarka morska”; część 26 „Łączność”; część 27 „Informatyzacja”; część 39 „Transport”; część 69 „Żegluga śródlądowa”; część 71 „Urząd Transportu Kolejowego; część 76 „Urząd Komunikacji Elektronicznej”; część 83 „Rezerwy celowe”; część 85 „Budżety wojewodów ogółem”. Rozpatrzyła również plany finansowe Centralnego Ośrodka Informatyki, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Transportowego Dozoru Technicznego, Krajowego Zasobu Nieruchomości, Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.

Komisja po wysłuchaniu przedstawionych przez przedstawicieli ministerstw i urzędów centralnych informacji oraz przeprowadzeniu dyskusji wnosi o przyjęcie bez poprawek wymienionych części ustawy budżetowej. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Czy są pytania do sprawozdawcy? Nie ma.

Dziękuję bardzo…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Jest.

Proszę bardzo, pan senator Kleina.

Senator Kazimierz Kleina:

Panie Senatorze, chciałbym zapytać, ponieważ dość istotny w tej… Tylko że państwo nie rozpatrywaliście całego budżetu ministra żeglugi i gospodarki wodnej, bo część tego pewnie rolnictwo obejmuje, jak np. rybołówstwo. Ale w tej części, którą Komisja Infrastruktury rozpatrywała, jest gospodarka morska, czyli kwestie związane np. z inwestycjami itd. I chyba nastąpi dość istotny spadek środków finansowych na te cele. Czy ta kwestia była przedmiotem dyskusji?

Senator Wiesław Dobkowski:

Dyskusja była, ale nie było zgłoszonych żadnych poprawek w tej sprawie.

(Senator Kazimierz Kleina: Nie było żadnych poprawek?)

Nie było.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

W takim razie przystępujemy do kolejnego sprawozdania: Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, pani senator Sagatowska.

Senator Janina Sagatowska:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Przedstawiciele Komisji! Goście!

W dniu dzisiejszym Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą rozpatrywała skierowaną przez marszałka w dniu 18 stycznia 2019 r. ustawę budżetową na rok 2019 w częściach właściwych działaniu komisji emigracji i Polaków za granicą. Są to części: „Kancelaria Senatu”; „Oświata i wychowanie”; „Sprawy zagraniczne”; „Rezerwy celowe” w zakresie poz. 13 i 16, a także części budżetów Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Sportu i Turystki, Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, które zawierają właśnie środki przeznaczone na rzecz Polonii i Polaków za Granicą.

Komisja po wysłuchaniu informacji złożonych przez przedstawicieli resortów i urzędów, a także po przeprowadzeniu dyskusji, wnosi o wprowadzenie załączonej poprawki. Poprawka polega na tym, że… W złożonej propozycji w Sejmie podczas obrad Komisji Finansów Publicznych, a także później w czasie głosowania pomniejszono środki Kancelarii Senatu przeznaczone na opiekę nad Polonią o 10 milionów zł. Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, wiedząc, jak ważne jest zadanie realizowane przez Senat, jakim jest opieka nad Polonią i Polakami za granicą, wnosi o to, aby przywrócić te środki. Te środki zostały pomniejszone na rzecz zwiększenia środków w części 24 „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego” w dziale 92118 „Muzea”. W związku z tym komisja proponuje taką poprawkę: w części 03 „Kancelaria Senatu” w rozdziale 75195 „Pozostała działalność” zwiększa się dotacje i subwencje o 10 milionów zł, a w części 24 „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego” w dziale 92118 „Muzea” zmniejsza się dotacje i subwencje o 10 milionów zł.

Prosimy o przyjęcie tej poprawki, bo wtedy Senat dysponowałby kwotą 110 milionów zł przeznaczoną na sprawowanie opieki nad Polonią i Polakami za granicą. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo, Pani Senator.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zadać pytanie? Nie.

Pani Senator, jest pytanie o relację tego budżetu do budżetu z roku ubiegłego.

Senator Janina Sagatowska:

W ubiegłym roku…

(Przewodniczący Grzegorz Bierecki: Prosimy o włączenie mikrofonu.)

W ubiegłym roku było właśnie 100 milionów zł. Od paru lat Senat walczy o zwiększenie budżetu. W tej kadencji Senatu to staranie marszałka i Senatu o zwiększenie tej kwoty zaskutkowało zwiększeniem jej z 70 milionów do aż 100,5 miliona zł. Jeśli chodzi o ten rok, to była wielka przychylność premiera i stąd była ta propozycja, żeby zwiększyć budżet o te 10 milionów zł. Dlatego my jesteśmy bardzo… jak by to powiedzieć – rozczarowani taką sytuacją. Ja wiem, że wszyscy chcieli dużo, ale ja chcę powiedzieć, że zajmując się sprawami Polonii tyle lat… Finanse przeznaczone na opiekę nad nią zawsze były czymś takim świętym, nikt nigdy nie pomyślał o tym, żeby uszczuplać pieniądze na opiekę nad Polonią, raczej troszczył się o zwiększenie tych środków. A w tym roku miało nastąpić to kolejne zwiększenie. I z tą nadzieją pozostajemy. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo, Pani Senator.

Czyli mamy do czynienia z poprawką, która miałaby zwiększyć zwiększenie budżetu przeznaczonego na opiekę nad Polkami za granicą. On został zwiększony z 70 milionów do 100 milionów, a komisja proponuje, żeby podwyższyć go w tym roku do 110 milionów zł. Takie jest sens tej poprawki, chciałem, aby wszyscy to usłyszeli.

Panie Ministrze, bardzo prosimy o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Tomasz Robaczyński:

Stanowisko jest negatywne. Pan przewodniczący już jakby przedstawił dlaczego. To nie jest uszczuplenie, tylko to jest zmniejszenie tego, co Senat zgłosił jako organ, który zgłasza swój budżet bez pośrednictwa rządu, a minister finansów jest obowiązany włączyć ten budżet do projektu ustawy budżetowej. W toku prac parlamentarnych w Sejmie to zwiększenie zostało wyeliminowane, tak aby powrócić do kwoty stosunkowo dużej, która była wynikiem właśnie zwiększenia w porównaniu z budżetem na rok 2017 budżetu na rok 2018. Tak że stanowisko jest negatywne i proponujemy pozostawić to przedłożenie sejmowe. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo za stanowisko rządu.

Biuro Legislacyjne w zakresie tej poprawki nie ma uwag.

Dziękuję bardzo.

Będziemy przyjmowali stanowisko Komisji Budżetu i Finansów Publicznych na naszym kolejnym posiedzeniu. Teraz wyłącznie wysłuchujemy sprawozdań i dopytujemy, tak więc na kolejnym posiedzeniu, które rozpoczniemy niezwłocznie po zakończeniu tego posiedzenia, zajmiemy się tą poprawką.

Dziękuję bardzo, Pani Senator.

Bardzo proszę pana senatora Kamińskiego o przedstawienie sprawozdania Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej.

Senator Andrzej Kamiński:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!

Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej na posiedzeniu dzisiejszym, w dniu 22 stycznia 2019 r. rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2019 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: część 12 „Państwowa Inspekcja Pracy”; część 14 „Rzecznik Praw Dziecka”; część 31 „Praca”, plan finansowy Funduszu Pracy, plan finansowy Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych; część 44 „Zabezpieczenie Społeczne”, plan finansowy Solidarnościowego Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych; część 63 „Rodzina”, część 83 „Rezerwy Celowe” w zakresie poz. 15, 18, 25, 27, 28, 33, 34, 38, 53, 55, 58, 63, 77 i 79; część 85 „Budżety wojewodów ogółem”; część 54 „Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych”, plan finansowy Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych; część 73 „Zakład Ubezpieczeń Społecznych”, plan finansowy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, plan finansowy Funduszu Emerytur Pomostowych, plan finansowy Funduszu Ubezpieczeń Społecznych; część 72 „Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego”, plan finansowy Funduszu Emerytalno-Rentowego, plan finansowy Funduszu Prewencji i Rehabilitacji, plan finansowy Funduszu Administracyjnego; „Wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w 2019 r.”; „Dochody i wydatki budżetu środków europejskich w 2019 r.”; „Wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe i celowe oraz kwoty tych dotacji w 2019 r.”; „Zestawienie programów wieloletnich w układzie zadaniowym”.

Szanowni Państwo, po wysłuchaniu informacji przedstawicieli ministerstwa i urzędów centralnych oraz przeprowadzonej dyskusji komisja wnosi o przyjęcie bez poprawek wymienionych części ustawy budżetowej na rok 2019. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby…

Bardzo proszę, pan senator Kleina.

Senator Kazimierz Kleina:

Panie Senatorze, chciałbym zapytać… Bo w gestii pana komisji był też urząd do spraw kombatantów, prawda?

(Senator Andrzej Kamiński: Tak.)

Chciałbym zapytać, ponieważ budżet tego urzędu wzrasta o 50%, no, prawie 50%, czym uzasadniano tak duży wzrost wydatków na tę instytucję.

Senator Andrzej Kamiński:

Większej dyskusji na ten temat nie było. Jeżeli chodzi o urząd do spraw kombatantów, była jedynie kwestia zdania dodatkowego związanego z legitymacjami, które należy w tym roku wydać właśnie kombatantom.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

(Senator Kazimierz Kleina: Ale to raczej nie…)

Być może pan minister…

(Senator Kazimierz Kleina: …jest pewnie kwestie legitymacji, bo…)

…zechce nam pomóc w tej sprawie… Panie Senatorze, może pan minister znajdzie odpowiedź, czym to zwiększenie jest spowodowane. Ja się domyślam, ale myślę, że pan minister ma dane…

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Tomasz Robaczyński:

Tutaj jest tak naprawdę po prostu 2-krotne zwiększenie pomocy pieniężnej dla kombatantów, a ponadto to jest 1 milion zł na wynagrodzenia w urzędzie. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo. To wyjaśnia sprawę.

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Senator Kazimierz Kleina:

Czy te środki przeznaczone na wynagrodzenia są na nowe etaty w urzędzie, czy na wzrost wynagrodzeń? Jeżeli na nowe etaty, to z czego wynika ta potrzeba?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Tomasz Robaczyński:

Nie, to jest zwiększenie wynagrodzeń. To jest jeden z urzędów, które mają stosunkowo niskie wynagrodzenia. Obserwujemy tendencję odchodzenia pracowników z tego urzędu do innych urzędów, w związku z czym te środki zostały przyznane.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Proszę.

Senator Kazimierz Kleina:

To w takim razie jeszcze jedno pytanie. Jaka jest średnia wynagrodzeń w urzędzie do spraw kombatantów?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Tomasz Robaczyński:

Dokładnych danych nie mam, ale to jest coś powyżej 3 tysięcy zł. Następuje podwyższenie tego wynagrodzenia do lekko ponad 4 tysięcy zł. Dokładnych danych nie mam, ale to są wynagrodzenia stosunkowo nieduże.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Nie ma więcej pytań.

W takim razie przystępujemy do sprawozdania Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Pan senator Chróścikowski. Bardzo proszę.

Senator Jerzy Chróścikowski:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Goście!

Komisja rozpatrzyła w dniu dzisiejszym, zgodnie z art. 73 Regulaminu Senatu, skierowaną przez pana marszałka w dniu 18 stycznia ustawę budżetową na rok 2019, druk sejmowy nr 1068, w częściach, które obejmują rolnictwo: część budżetowa 32 „Rolnictwo; część budżetowa 33 „Rozwój wsi”; część budżetowa 35 „Rynki rolne”; część budżetowa 62 „Rybołówstwo”; część budżetowa 72 „Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego”; załącznik nr 2; część budżetowa 83 „Rezerwy celowe” w zakresie poz. 7, 8, 12, 13, 35 i 50; załącznik nr 11, czyli plan finansowy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, plan finansowy Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wraz z planem finansowym Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, plan finansowy Centralnego Ośrodka Badań Odmian Roślin Uprawnych; załącznik nr 13, czyli plan finansowy Funduszu Emerytalno-Rentowego, plan finansowy Funduszu Prewencji i Rehabilitacji, plan finansowy Funduszu Administracyjnego; załącznik nr 14, czyli plan finansowy Polskiego Klubu Wyścigów Konnych, plan finansowy Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, plany finansowe ośrodków doradztwa rolniczego wszystkich województw – nie będę ich wymieniał – zgodnie z przedmiotem działania komisji część 85 „Budżety wojewodów ogółem”; załączniki nr 1 i 2; załącznik nr 3–18… nie będę już szczegółowo tego wymieniał.

Komisja po wysłuchaniu informacji przedstawionych przez przedstawicieli ministrów i urzędów centralnych oraz uwzględniając przebieg dyskusji, nie wnosi poprawek i wnosi o przyjęcie proponowanego budżetu w zakresie rolnictwa.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.

Czy są pytania do…

Senator Kleina.

Senator Kazimierz Kleina:

Panie Przewodniczący! Panie Senatorze Sprawozdawco!

Zwrócił moją uwagę budżet przeznaczony na rybołówstwo. Kolejny rok z rzędu środki na ten cel są zmniejszane. Na rok 2019 to jest 50% tego, co było w roku ubiegłym. No, to jest zaskakujące. Dyskutowaliście państwo na pewno na posiedzeniu komisji nad tym problemem, no bo to jest wyraźne, duże zmniejszenie. Wydaje się to niezrozumiałe. Czym uzasadniano takie cięcia? No, ja nie pamiętam takiego zmniejszenia środków na ten cel. Zresztą w ogóle, biorąc pod uwagę wszystkie cele, jakie są finansowane z budżetu państwa, nie pamiętam, żeby zdarzyło się kiedyś tak radykalne obcięcie środków. Czym argumentowano takie zmniejszenie tej kwoty?

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Panie Senatorze, czy zechce pan udzielić odpowiedzi?

Senator Jerzy Chróścikowski:

Tak. Informacja została przedstawiona przez pana wiceministra Witkowskiego, który rzeczywiście pokazywał, że tu jest mniej środków, niż zaplanowano. Poprawek nie zgłoszono. Przyjęto wersję z przedłożenia rządowego, czyli z przyjętej ustawy. Jeśli o chodzi o jakieś szersze wytłumaczenie, no to może pan minister finansów by to uzasadnił. Generalnie przyjęto zasadę, że skoro tyle jest, to tyle będzie. Poprawki nie było.

(Senator Kazimierz Kleina: I nie było żadnej dyskusji nad tym? Nikt z senatorów…)

(Przewodniczący Grzegorz Bierecki: Panie Senatorze, zaraz dopytamy ministra.)

Była ogólna informacja. U nas osoba, która była sprawozdawcą w zakresie tej części, nie wniosła poprawek.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Panie Ministrze, prosimy o wyjaśnienia.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Tomasz Robaczyński:

O ile się orientuję, tutaj nastąpiło po prostu zmniejszenie kwoty na współfinansowanie programów unijnych, czyli tej kwoty, która jest w budżecie, a która jest potrzebna do współfinansowania tych programów. To też wynika z tego, że ten program jest dosyć trudny do wdrożenia. Te środki są generalnie w rezerwie celowej, w poz. 8. W różnych częściach się zdarza, że nakłady są zaburzane przez tę właśnie pozycję związaną ze współfinansowaniem. W zależności od tego, jak te programy są realizowane, w różnych latach różne środki są włączane do części od razu albo pozostawiane w rezerwie. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo za to wyjaśnienie.

Proszę bardzo, Senatorze.

Senator Kazimierz Kleina:

No, już w ubiegłym roku próbowano to podobnie wytłumaczyć. Przekonywano, że wyraźne zmniejszenie nakładów na rybołówstwo jest tym właśnie uzasadnione, no ale w praktyce okazało się, że rybacy zgłaszają taki problem, że środków na sektor rybołówstwa jest po prostu zdecydowanie mniej, niż było kiedyś – w różnych programach, także tych europejskich. Prawdopodobnie to wynika także z tego, że nastąpiło zmniejszenie dofinansowania ze strony Polski, o czym tutaj pan minister mówił. No, nie potrafię powiedzieć, jak to wygląda, jakie są tego powody, ale tu wyraźnie widać radykalne zmniejszenie nakładów na ten sektor.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Tomasz Robaczyński:

Potwierdzam, że wydatki krajowe generalnie są na mniej więcej niezmienionym poziomie – tu jest różnica 1 miliona. Niemniej zasadniczo w 2018 r. na współfinansowanie w tej części przeznaczone było 118 milionów zł, a obecnie, na rok 2019, jest przewidziane 49 milionów. Tak jak mówiłem, to trochę zaburza ten obraz, ale to nie jest tak, że jeśli te środki będą potrzebne, to ich nie będzie. One mogą zostać przesunięte z tej rezerwy z poz. 8, no ale obraz jest taki, że w samym budżecie widać spadek. Jeżeli nie ma czegoś w części, to tak jakby tego nie widzimy, niemniej jednak środki krajowe, te główne, te czysto krajowe, są na podobnym poziomie.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Pan senator z Łeby. Bardzo proszę.

Senator Kazimierz Kleina:

No, może być nawet z Krakowa.

(Wesołość na sali)

(Głos z sali: Ale promuje…)

(Głos z sali: Ale rybak.)

Nie promuje nikogo, tylko patrzy i czyta budżet. Nie można tak ustawiać od razu dyskusji.

(Przewodniczący Grzegorz Bierecki: Ale to było życzliwe, Panie Senatorze.)

Jak zwykle. Dziękuję bardzo za tego rodzaju życzliwość.

Panie Ministrze, gdyby ta metodologia i ta argumentacja rzeczywiście były słuszne, to podobna sytuacja powinna dotyczyć innych części budżetu. Są środki europejskie i polskie, no i można skorzystać później z tej rezerwy z poz. 8. A tutaj wyraźnie nastąpiła taka, że tak powiem, trudna do wytłumaczenia zmiana.

No, trzeba później pójść do ludzi. Jak pan senator, pan przewodniczący, pójdzie i spotka się gdzieś z rybakami, to będzie musiał to jakoś wytłumaczyć tym rybakom. Oni powiedzą, że jest o 50% mniej, a pan… Nie, senator Bierecki jest akurat z Bielska-Białej czy z…

(Przewodniczący Grzegorz Bierecki: Z Białej Podlaskiej.)

…Białej Podlaskiej. No, właśnie z tamtych stron pochodzi, a więc nie ma nic wspólnego z morzem.

Tak więc o to tutaj chodzi. Nie chodzi mi o to, żeby każdą rzecz można było dobrze przedstawić wyborcom, mieszkańcom czy zainteresowanym obywatelom, tylko żeby w tym wszystkim była jakaś logika. Prawda? Bo oni patrzą i… No, ludzie też potrafią czytać. Ja nie deprecjonuję urzędu do spraw kombatantów – przecież w ogóle nie o to chodzi – ale widzę, że tam jest wzrost o 50% w stosunku do wydatków z ubiegłego roku, a tu wydatki są obniżane o połowę. No, to jest trudne do wytłumaczenia. Nawet to, w jaki sposób jest to tłumaczone przez pana senatora Biereckiego, jest trudne do zrozumienia dla normalnych, zwykłych ludzi. I tylko o to tutaj chodzi. Możliwe, że są jakieś racje wyższe, które za tym przemawiają. Ja tego nie chcę tutaj negować, ale ten obraz jest dość mało optymistyczny dla tego sektora.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Pan minister chciałby dodać coś jeszcze?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Tomasz Robaczyński: Tak.)

Ja niczego nie tłumaczyłem – to tak gwoli wyjaśnienia. Ja tylko zwróciłem uwagę, że senator Kleina zna się na rybołówstwie, ponieważ jest z Łeby. Stąd moja życzliwa uwaga, która miała podnieść znaczenie tego pytania.

Niemniej jednak bylibyśmy wdzięczni, gdyby pan minister zechciał odnieść się do tej wypowiedzi i jeszcze raz przypomnieć, o jakich kwotach mówimy.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Tomasz Robaczyński:

To może inaczej zacznę, od takiej ogólnej uwagi. Pan senator Kleina dotknął następującej sprawy: to, co jest w budżecie, versus to, co państwo senatorowie możecie wyczytać z budżetu, i to, co zwykły obywatel może wyczytać z budżetu. I to jest taka ogólna, generalna uwaga dotycząca budżetu. Chodzi nie tylko o porównanie części budżetowych i rezerw, ale także o nakłady na daną dziedzinę i o to, co jest w budżecie. Bo jak się patrzy, dajmy na to, na infrastrukturę, no to widać, że infrastrukturę mamy oczywiście uwzględnioną w budżecie, ale część wydatków jest przeniesiona np. do KFD, czyli do Krajowego Funduszu Drogowego. I teraz popatrzmy na ten budżet. Załóżmy, że on się zmniejszył. No, obraz jest taki, że w budżecie jest mniej środków, tymczasem nakłady na drogi czy nakłady na transport mogą rosnąć, a to z tego tytułu, że te wydatki rosną gdzieś indziej, chociażby w KFD.

Tutaj jest trochę podobnie. Mamy 30 miliardów w rezerwach budżetowych. Ta kwota nie jest de facto przypisana do żadnych sfer gospodarki, ale ona zostanie na te sfery gospodarki przeznaczona. To, że środki znajdują się w rezerwie, wynika albo z tego, że trudno je w ogóle przypisać do jakiejś klasyfikacji budżetowej, albo z tego, że nie jest pewne, czy zostaną one wykorzystane w takim stopniu, w jakim… No, jest mniejsze prawdopodobieństwo, że one zostaną wykorzystane.

I teraz, biorąc pod uwagę, że to są środki na współfinansowanie, obserwujemy, jak mniej więcej realizowane są różne programy europejskie, i dzielimy te kwoty w różny sposób – właśnie ze względu na to, jak te programy są realizowane. No, np. swego czasu środki w zakresie pomocy technicznej, środki na wynagrodzenia, były dzielone mniej więcej po 50% między budżet a rezerwy, między część budżetową, w której się to realizuje, a daną rezerwę. Ponieważ w zasadzie wszystkie środki przeznaczane na wynagrodzenia, jeżeli chodzi o programy unijne, są wykorzystywane, stwierdziliśmy, że nie ma sensu trzymać ich w rezerwie. W pewnym momencie, w wyniku wielu lat obserwacji tych programów, przeszły one do poszczególnych części i obecnie już ich w rezerwie nie ma. To też był taki przeskok, bo nagle w częściach budżetowych zrobiło się więcej środków na wynagrodzenia.

I tu jest właściwie tak samo, tylko w drugą stronę. Ponieważ obserwujemy, że to jest dosyć trudny do wdrożenia program, środki zostały wycofane do rezerwy w taki sposób, aby w razie czego pierwszeństwo miały te przetargi, które akurat idą szybciej, które są szybciej wdrażane. I tylko z tego powodu te środki zostały włączone do rezerwy celowej. Jeśli chodzi o obraz, który pojawia się, kiedy patrzymy tylko na części, to rzeczywiście wydaje się, że to są kwoty o 50% niższe. Obraz rzeczywisty będzie wynikał de facto z tempa czy poziomu wdrażania programów europejskich. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze, za te wyjaśnienia.

(Senator Kazimierz Kleina: Ostatnie zdanie.)

Ostatnie zdanie. Trzymam za słowo.

Senator Kazimierz Kleina:

Nie miałbym oczywiście wątpliwości w tej sprawie i w pełni bym to akceptował, gdyby podobne sytuacje dotyczyły innych części budżetu, ale właściwie tylko w tej jednej tak radykalnie zmniejszono środki na cele budżetowe. I tylko z tego powodu tę sprawę podnoszę.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo proszę, pan senator Chróścikowski.

Senator Jerzy Chróścikowski:

No, muszę powiedzieć, że nie dotyczy to tylko jednej części, bo w rolnictwie też jest dużo mniej środków. To jest podobna sytuacja, tak że…

(Senator Kazimierz Kleina: Pięćdziesiąt parę procent…)

W rolnictwie też mamy do czynienia z dużą obniżką. Tak samo nastąpiło tu zmniejszenie finansowania ze względu na to, że te środki są w rezerwie. Tak że to nie tylko rybołówstwa dotyczy. W rolnictwie jest podobnie.

(Senator Kazimierz Kleina: Tak, ale to są dużo mniejsze cięcia.)

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo proszę o wyłączenie mikrofonu.

Otrzymaliśmy wyjaśnienia.

W takim razie przystępujemy do rozpatrzenia kolejnego sprawozdania, tym razem Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Pan senator Mróz.

Senator Krzysztof Mróz:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

W dniu dzisiejszym Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywała ustawę budżetową na rok 2019 zgodnie z przedmiotowym zakresem działania komisji. Może nie będę tych wszystkich załączników odczytywał. Komisja po wysłuchaniu przedstawicieli ministerstw i urzędów centralnych podjęła decyzję o przyjęciu ustawy w rozpatrywanych częściach bez poprawek: 3 senatorów było za, 3 senatorów się wstrzymało. Nikt nie zgłosił poprawek. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos?

Proszę bardzo, pan senator Kleina.

Senator Kazimierz Kleina:

Jesteśmy na posiedzeniu Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, więc musimy zadawać pytania dotyczące sprawozdań.

Mnie zainteresowały 2 punkty w informacji przygotowanej przez komisję samorządu. Pierwsza kwestia dotyczy środków przeznaczonych na regionalne izby obrachunkowe. Czy to było przedmiotem jakiejś dyskusji? Te izby zwracają uwagę na problem z wynagrodzeniami, które w sposób zasadniczy odbiegają od takich normalnych wynagrodzeń w różnego rodzaju służbach kontrolnych i są dużo niższe niż w samorządach. Nawet na tych bardzo prostych, technicznych stanowiskach w samorządach płace są wyższe niż w regionalnych izbach obrachunkowych. I na to zwracają one uwagę. Nie wiem, jakie dokładnie tam są wynagrodzenia, ale przedstawiciele tych izb zwracają na to uwagę, tę właśnie kwestię podnoszą. Zresztą od wielu lat ten problem tam występuje. Czy na posiedzeniu komisji państwo się tymi sprawami zajmowaliście, czy nie? To jest jedno pytanie.

Drugie pytanie dotyczy zmniejszenia… Czy była dyskusja na ten temat albo czy wyjaśniono tak wyraźne zmniejszenie środków na wyznania i mniejszości narodowe i etniczne? Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Krzysztof Mróz:

Jeżeli chodzi o pytanie pierwsze, o regionalne izby obrachunkowe, to faktycznie, była dyskusja na ten temat. I przedstawicielka regionalnych izb obrachunkowych mówiła o tych niskich wynagrodzeniach, które od lat, tak jak pan przewodniczący mówił… Była złożona poprawka w Sejmie, na posiedzeniu komisji, dotycząca zwiększenia tych wynagrodzeń, ale nie uzyskała ona poparcia w Sejmie. I, o ile sobie przypominam, bodajże pan przewodniczący Zientarski zapowiedział, że on chce złożyć taką poprawkę na posiedzeniu plenarnym Senatu, jeżeli tam dostanie… taką poprawkę jak ta, która była zgłoszona w Sejmie. Ale na posiedzeniu komisji pan przewodniczący Zientarski sam złożył wniosek o przyjęcie ustawy w tych obszarach rozpatrywania budżetu. No i były 3 głosy za, 3 senatorów wstrzymało się od głosu. Tak więc nikt z senatorów takiej poprawki formalnie nie zgłosił, chociaż ten etap… ta dyskusja była.

A jeżeli chodzi o mniejszości, to sobie nie przypominam. Może pan minister by tutaj wyjaśnił.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Czy pan minister zechciałby udzielić informacji?

(Senator Kazimierz Kleina: Czy ja mógłbym zabrać głos przed panem ministrem?)

Pan senator zawsze może.

Senator Kazimierz Kleina:

Panie Ministrze, ta kwestia płac w RIO… Bo tutaj pan przy okazji mojego pytania o Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych mówił, że tam są wyraźnie niższe wynagrodzenia niż w innym sektorze administracji. Czy mógłby pan też podać informację, jakie jest średnie wynagrodzenie właśnie w regionalnych izbach obrachunkowych?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Tomasz Robaczyński:

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Jeśli chodzi o zmniejszenie środków na mniejszości narodowe i wyznania, to to jest zmniejszenie wynikające jakby ze zdjęcia jednorazowych środków, które zostały przyznane w roku 2018 na Fundusz Kościelny. To było 16 milionów zł i to była jednorazowa sprawa, te środki już nie zostały uwzględnione w tegorocznym budżecie. Tak że to jest jakby powrót do tego, co było przed rokiem 2018.

Jeśli zaś chodzi o wynagrodzenia, to oczywiście kwestia wynagrodzeń to nie jest tylko kwestia RIO. Ja przypomnę, że w tym roku po raz pierwszy od 10 lat została odmrożona kwota bazowa dla sfery budżetowej. Ponadto niektórym jednostkom zostały przyznane… I to odmrożenie kwoty bazowej to jest 2,3%. Niektórym jednostkom, w których są szczególnie niskie zarobki, zostało przyznane dodatkowo jeszcze 2%. A urzędom wojewódzkim – jeszcze dodatkowo 2%. To jest taki pierwszy krok, który zrobiliśmy, jeśli weźmiemy pod uwagę to, co można zrobić. No, bo oczywiście nie można wszystkiego zrobić od razu.

Jeśli chodzi o RIO, to ta kwestia się rzeczywiście pojawia w zasadzie co roku w dyskusjach na posiedzeniach komisji. Ale jeśli chodzi o RIO, to przeciętne wynagrodzenie osób nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń wynosi 4 tysiące 852 zł. A jeśli chodzi o etatowych członków kolegium regionalnych izb obrachunkowych, to średnie wynagrodzenie wynosi ponad 9 tysięcy zł. To są dane ze sprawozdania Rb-70. Tak więc to nie są kwoty najniższe w administracji. Jest wiele jednostek – w szczególności te, o których mówiłem, które dostały dodatkowe środki, czy to urzędy wojewódzkie, czy to poszczególne inspekcje – które mają niższe średnie wynagrodzenia. To, że akurat na posiedzeniu komisji finansów często się pojawia kwestia RIO… No, rozumiem, że tak się dzieje też z tego względu, że RIO to są organy, które kontrolują właśnie finanse samorządów. I dlatego one szczególnie się tutaj pojawiają. Niemniej jednak to nie są organy, które rzeczywiście są w jakiejś innej sytuacji czy w dużo gorszej sytuacji niż wszyscy inni. Ale, tak jak mówię, to wymagało troszkę… W ogóle kwestia wynagrodzeń wymaga takiego troszkę kompleksowego podejścia i spojrzenia na te jednostki, które rzeczywiście mają najmniej. I RIO się wśród tych jednostek nie znalazło. Ale oczywiście ta podwyżka 2,3% została skierowana także do RIO, podobnie jak do reszty sfery budżetowej. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do kolejnego sprawozdania: Komisja Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej.

Pan senator Rafał Ślusarz. Bardzo proszę.

Senator Rafał Ślusarz:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Goście!

W dniu dzisiejszym Komisja Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej rozpatrywała skierowaną przez marszałka Senatu ustawę budżetową na rok 2019 w częściach będących w kompetencjach komisji, którymi są w szczególności „Sprawy zagraniczne” i „Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej”. Komisja po wysłuchaniu informacji przedstawionych przez przedstawicieli rządu rekomenduje komisji przyjęcie ustawy bez poprawek.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Czy są pytania? Nie.

Dziękuję bardzo.

Komisja Środowiska.

Pan senator Zdzisław Pupa. Bardzo proszę.

Senator Zdzisław Pupa:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Komisja Środowiska na posiedzeniu w dniu dzisiejszym, zgodnie z art. 73 ust. 2 Regulaminu Senatu, rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2019 w zakresie właściwym przedmiotowemu działaniu komisji, tj. w częściach dotyczących Ministerstwa Środowiska, Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Państwowej Agencji Atomistyki oraz w zakresie dystrybucji środków na ochronę środowiska w innych częściach. Komisja rekomenduje przyjęcie ustawy na rok 2019 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji bez poprawek.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Czy są pytania? Nie.

Dziękuję bardzo.

Pan senator Robert Mamątow, Komisja Praw Człowieka Praworządności i Petycji. Bardzo proszę.

Najlepsze na koniec, tak?

Senator Robert Mamątow:

Uprzejmie informuję, że Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji na posiedzeniu w dniu dzisiejszym, zgodnie z art. 73 ust. 2 Regulaminu Senatu, rozpatrzyła skierowaną przez marszałka Senatu w dniu 18 stycznia 2018 r. ustawę budżetową na rok 2019 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.

Komisja po wysłuchaniu przedstawionych przez przedstawicieli ministerstw i urzędów centralnych informacji oraz przeprowadzeniu dyskusji wnosi o wprowadzenie 2 poprawek do wspomnianej części ustawy budżetowej.

Poprawki według załącznika… Ale ja je przedstawię. W części 08 „Rzecznik Praw Obywatelskich”, w rozdziale 75101 „Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa” zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 7 milionów 96 tysięcy zł oraz wydatki majątkowe o 130 tysięcy zł. W części 81 „Rezerwa ogólna”, w rozdziale 75817, „Ogólna rezerwa budżetowa Rady Ministrów” zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 7 milionów 226 tysięcy zł.

I poprawka druga. W części 13 „Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu”, w rozdziale 92127, „Działalność dotycząca miejsc pamięci narodowej oraz ochrony pamięci walk i męczeństwa” zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2 miliony 500 tysięcy zł. W części 81 „Rezerwa ogólna”, w rozdziale 75817 „Ogólna rezerwa budżetowa Rady Ministrów”, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2 miliony 500 tysięcy zł. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Mamy propozycję 2 poprawek.

Panie Ministrze, potrzebujemy stanowiska rządu w tej sprawie.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Tomasz Robaczyński:

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Stanowisko jest negatywne. Jeśli chodzi o Rzecznika Praw Obywatelskich, to mimo tego… To też jest jeden z organów, który wprowadza swój budżet jakby bez pośrednictwa rządu. I w toku prac parlamentarnych ten budżet został zmniejszony o 7 milionów 226 tysięcy zł. Z tym że mimo tej obniżki i tak ten budżet rośnie, o 3,7%. A wynagrodzenia, tak jak w państwowej sferze budżetowej, rosną o 2,3%. W związku z tym nie widzimy tutaj powodu, aby uwzględniać te dodatkowe potrzeby, które złożył sam Rzecznik Praw Obywatelskich.

A jeśli chodzi o drugą poprawkę, to my jesteśmy nią trochę zdziwieni, bo tak naprawdę poprawka, która została wprowadzona w Sejmie, została wprowadzona na wniosek Instytutu Pamięci Narodowej, a zresztą wynikała ona z oceny skutków regulacji do ustawy o grobach weteranów walk o wolność i niepodległość Polski, która to ustawa została uchwalona w listopadzie 2018 r. I tam, w ocenie skutków regulacji jest wprost wskazane, że 2,5 miliona zł będzie sfinansowanych z rezerwy ogólnej. I taka też poprawka została w Sejmie wprowadzona i to jest zgodne, jak mówię, z oceną skutków regulacji do uchwalonej już ustawy. W związku z tym tutaj również jesteśmy przeciw. Oczywiście w ciągu roku te środki mogą – i powinny zresztą, tak jak ustawa stanowi – zostać przesunięte do IPN czy do właściwej części. Bo tutaj też nie do końca było jasne, czy to właśnie ma być do IPN, czy nie. W każdym razie na realizację zadań związanych z ustawą o grobach weteranów. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo za te wyjaśnienia.

Pan senator sprawozdawca, potem pan senator Napieralski.

Bardzo proszę.

Senator Robert Mamątow:

Dziękuję bardzo.

Tę poprawkę zgłosił pan prezes IPN, w dyskusji uzyskała ona poparcie, dlatego ona została tu dzisiaj przedstawiona. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Czyli mamy do czynienia ze zmianą stanowiska IPN pomiędzy… w trakcie prac w dwóch izbach, tak? 2 różne stanowiska w tej samej sprawie, tak?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Tomasz Robaczyński:

Tak, ale, tak jak mówię, to stanowisko pierwotne, czyli przenoszące środki do rezerwy ogólnej, jest zgodne z ustawą i z OSR do ustawy. W związku z tym uważamy, że właśnie to przedłożenie sejmowe jest właściwe. Bo wspomniana ustawa została wprowadzona w toku procesu legislacyjnego dotyczącego budżetu. I w związku z tym po wprowadzeniu tej ustawy Sejm… Rząd tego nie mógł wprowadzić, dopiero Sejm mógł to zrobić. I to właśnie zrobił, zgodnie z tą ustawą.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę, pan senator Napieralski.

Senator Grzegorz Napieralski:

Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.

Ja chciałbym się odnieść do poprawki, której byłem autorem na posiedzeniu komisji, tej dotyczącej właśnie budżetu Rzecznika Praw Obywatelskich.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Goście!

To jest bardzo istotna poprawka, dlatego że ona tak naprawdę daje Rzecznikowi Praw Obywatelskich możliwość normalnego funkcjonowania. Dlatego że tu chodzi o kwotę, która na dziś jest dokładnie wliczona i której brakuje, żeby instytucja funkcjonowała poprawnie. Kiedy wysłuchałem przed chwilą wystąpienia pana ministra… Pan minister się myli, dlatego że po zabraniu tych pieniędzy przez Sejm budżet Rzecznika Praw Obywatelskich będzie się odnosił do poziomu z roku 2012. I tak naprawdę poziom środków w części majątkowej być może delikatnie wzrasta, ale w części na obsługę bieżącą – niestety nie.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Chciałbym powiedzieć o tych ludziach, którzy pracują w tej instytucji, w bardzo ważnej, istotnej instytucji, która jest zdobyczą polskiej demokracji. Dzisiaj wiemy, że potrzebujemy w niej znakomitych prawników, ekspertów i specjalistów. Żeby na rynku takich ludzi znaleźć, zachęcić ich do pracy w niej, potrzebujemy też odpowiedniego budżetu i odpowiednich finansów, żeby ci ludzie tam pracowali. Tam tak naprawdę codziennie próbuje się pomóc ludziom, którzy są skrzywdzeni. Ci, którzy są słabi wobec państwa, wobec struktur, wobec innych ludzi, szukają pomocy właśnie w tej instytucji. Zabieranie tych pieniędzy powoduje wielką niesprawiedliwość i krzywdę, nie tylko dla pracowników i dla całej instytucji, ale również dla tych, którzy potrzebują tej pomocy.

Panie Przewodniczący, bardzo proszę… Teraz taka moja osobista prośba do pana przewodniczącego komisji budżetu i finansów. Była kiedyś podobna sytuacja, kiedy też byłem gościem na posiedzeniu komisji, gdy o podobnych sprawach budżetowych i finansowych rozmawialiśmy, chodziło o pracowników, tak naprawdę o konkretny sektor i o ludzi, którzy w nim pracowali. Okazało się, że gdzieś po drodze, właśnie w Sejmie został popełniony błąd, nie mówię, że celowo, ale został popełniony błąd w czasie dyskusji, w czasie debaty publicznej. Naprawiliśmy go w Senacie, do dziś wszystko funkcjonuje dobrze, udało się. To jest tak naprawdę wspólna zasługa właśnie komisji, którą kieruje pan przewodniczący. I dziś zwracam się z takim samym apelem i prośbą. Otóż ta kwota, którą zaproponowaliśmy i która uzyskała zgodę komisji bez żadnego głosu sprzeciwu, Panie Przewodniczący, to jest dokładnie wyliczona kwota, która jest dziś potrzebna tej instytucji. To nie są jakieś wymyślone pieniądze, one są bardzo dokładnie, co do złotówki opisane. Gdyby się udało zapewnić te środki, moim zdaniem pomogłoby to w funkcjonowaniu instytucji, pomogłoby tak naprawdę pracownikom Biura Rzecznika Praw Obywatelskich w pomaganiu tym najsłabszym. Myślę, że w tej sytuacji, która dzisiaj jest, tak naprawdę ze względu na potrzebę wzmocnienia takich właśnie instytucji państwa byłaby ona bardzo oczekiwana. I o to gorąco proszę, o to gorąco apeluję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Usłyszeliśmy głos wnioskodawcy.

Czy są uwagi Biura Legislacyjnego do poprawek? Nie ma.

Panie Ministrze, czy chce się pan ustosunkować do wypowiedzi? Ja zrozumiałem z wcześniejszej wypowiedzi pana ministra, że te środki stanowiłyby zwiększenie budżetu i byłyby na realizację nowych zadań i zatrudnienie nowych pracowników. Tak? Bo w wyjaśnieniu otrzymanym od pana ministra usłyszeliśmy, że bez tej poprawki budżet Rzecznika Praw Obywatelskich i tak wzrasta o 3,7%, a wynagrodzenia wzrastają o 2,3%. Tak? Czy pan minister to potwierdza, czy jesteśmy w błędzie?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Tomasz Robaczyński:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Ten budżet, tak jak mówiłem, rośnie o 3,7%, a wynagrodzenia o 2,3%, przy czym w porównaniu chociażby z budżetem w roku 2017 ten budżet z kolei rośnie o 10%. Ja oczywiście rozumiem to, co pan senator mówi, i te wszystkie argumenty, które pan senator podaje, ale chciałbym, żebyśmy też kompleksowo patrzyli na działania i tego organu, i wszystkich innych organów. Takich organów, które pomagają obywatelom i też wykonują dobrą pracę, jest oczywiście dużo. W zasadzie wszystkie te, które są umieszczone w budżecie, mają bardzo ważne funkcje do wykonania. Tak jak mówiłem, zrobiliśmy ten pierwszy krok, jeśli chodzi o wzrost wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej. Z kolei wszystkie te organy, które zgłaszają budżet właśnie poza ministrem finansów, czyli te, których budżet jest włączany do ustawy budżetowej niezależnie od woli rządu, ostatecznie miały uszczuplone budżety w Sejmie, dlatego właśnie, że dopiero w toku prac sejmowych dostosowywane są poziomy budżetów tych organów do tego, na co rząd ma wpływ. Ja rozumiem, że oczywiście potrzeby Rzecznika Praw Obywatelskich są duże, podobnie jak duże są potrzeby wszelkich innych organów, no, mówiliśmy i o RIO, i o inspekcjach. Oczywiście my byśmy chcieli, żeby ten wzrost etatowy czy wzrost wynagrodzeń był wyższy, ale akurat na tyle nas stać w tym roku. Będziemy oczywiście dalej pracować nad zwiększaniem tych wynagrodzeń czy nad jakąś restrukturyzacją, która pozwoli na zwiększanie wynagrodzeń, ale prosiłbym o przyjęcie tego, co zostało dokonane w tym roku i w tym budżecie. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Widzę zgłaszającą się panią. Bardzo proszę o przedstawienie się.

Dyrektor Generalny Biura Rzecznika Praw Obywatelskich Katarzyna Jakimowicz:

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo!

Katarzyna Jakimowicz, ja jestem dyrektorem generalnym Biura Rzecznika Praw Obywatelskich.

Chciałabym tylko do słów pana ministra dodać jedną rzecz, a w zasadzie sprostowanie. Wzrost, tak jak mówił pan senator Napieralski, jest głównie, w zasadzie wyłącznie w wydatkach majątkowych. Jedyny wzrost w wydatkach bieżących, można powiedzieć w części „wynagrodzenia, to 130 tysięcy zł przewidziane przez rzecznika na zatrudnienie audytora, ponieważ, jak państwo wiecie, przy budżecie powyżej 40 milionów zł taki audytor jest niezbędny. Po poprawce nie jest przewidziana żadna regulacja wynagrodzeń, nie ma również przewidzianych żadnych dodatkowych środków na dodatkowe etaty, które postulował rzecznik, w szczególności etaty, które by zapewniały zrealizowanie dodatkowego zadania w postaci zajmowania się wnioskami o skargę nadzwyczajną. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję, Pani Dyrektor.

Mamy pewną konfuzję , ponieważ poprawka przedstawiona i przyjęta przez komisję mówi o zwiększeniu wydatków bieżących o 7 milionów 96 tysięcy zł, a wydatków majątkowych o 130 tysięcy zł, więc to jest inaczej, niż pani dyrektor powiedziała. Bo usłyszeliśmy, że 130 tysięcy zł jest na wydatki osobowe dotyczące audytora…

(Dyrektor Generalny Biura Rzecznika Praw Obywatelskich Katarzyna Jakimowicz: Nie, nie, nie.)

…a tutaj mamy wydatki majątkowe. Tak?

(Dyrektor Generalny Biura Rzecznika Praw Obywatelskich Katarzyna Jakimowicz: Ja zaraz to wyjaśnię.)

Proszę o skorygowanie.

Dyrektor Generalny Biura Rzecznika Praw Obywatelskich Katarzyna Jakimowicz:

Ja już, Panie Przewodniczący, to wyjaśniam. Odniosłam się do słów pana ministra, który jak mam wrażenie, powiedział, jeżeli dobrze usłyszałam, że została zaplanowane w części „wydatki bieżące” jakaś regulacja wynagrodzeń w budżecie rzecznika. O ile pamiętam, padła kwota 130 tysięcy zł. To jest właśnie ta kwota przewidziana na audytora. Jest tylko zbieżność, że tak powiem, co do wysokości kwoty w poprawce zgłoszonej przez pana senatora Napieralskiego, ponieważ w niej w wydatkach majątkowych jest identyczna kwota. To, o czym mówiłam, dotyczyło wydatków bieżących i audytora.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję za to wyjaśnienie, bo rzeczywiście byliśmy skonfundowani zbieżnością tych liczb.

Pan senator Napieralski się zgłaszał.

Senator Grzegorz Napieralski:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Ja chciałbym tylko w odpowiedzi na słowa pana ministra podać jedną bardzo ważną informację. Na wielu posiedzeniach komisji omawialiśmy poszczególne budżety poszczególnych instytucji. W wielu wypadkach te budżety naprawdę zwiększaliśmy bądź w Sejmie… no, przede wszystkim w Sejmie, bo dopiero teraz procedujemy w Senacie. W Sejmie one były zwiększane, wielu przedstawicieli poszczególnych ministerstw nawet się chwaliło, że udało się zdobyć dodatkowe pieniądze na wynagrodzenia. Nie chciałbym teraz ich wymieniać, żeby nie spowodować jakiegoś porównywania albo nie wywoływać wrażenia próby skłócenia jednej grupy z drugą czy jednych instytucji, ministerstw bądź służb z drugimi. Ale jeżeli chodzi o instytucję czy urząd Rzecznika Praw Obywatelskich, to ta kwota była bardzo dokładnie uargumentowana i rozpisana w odniesieniu do tych dodatkowych zadań, które spadły tak naprawdę na Rzecznika Praw Obywatelskich, o czym dzisiaj też na posiedzeniu komisji usłyszeliśmy. Stąd wydało nam się absolutnie zasadne, że dla utrzymania bardzo wysokiego poziomu i ze względu na potrzeby tego urzędu ta kwota, która nie jest wielką kwotą… Tutaj apeluję też do pana ministra, bo naprawdę już nie pierwszy rok jestem parlamentarzystą i wiem, o jakich kwotach często rozmawialiśmy podczas nowelizacji budżetu bądź prac nad budżetem. To nie jest duża kwota i ona naprawdę nie uszczupli żadnych innych wydatków, a w sposób solidny i w sposób uczciwy zapewni funkcjonowanie, bardzo rozsądne funkcjonowanie całego Biura Rzecznika Praw Obywatelskich.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Oczywiście bardzo proszę, sprawozdawca.

Senator Robert Mamątow:

Ja tylko w kwestii wyjaśnienia.

Szanowni Państwo, ta poprawka przeszła jednogłośnie, ale tak dosłownie jednogłośnie, gdyż jednym głosem. Pan senator Napieralski zgłosił tę poprawkę i tylko on ją poparł. Nikt więcej jej nie poparł, ale oczywiście nie było nikogo, kto byłby przeciw. Dziękuję.

Senator Grzegorz Napieralski:

Dlatego liczę na pana przewodniczącego Grzegorza Biereckiego, że ją poprze, bo już raz to się zdarzyło w naszej współpracy, Panie Przewodniczący.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

To prawda, mamy historię współpracy. Ale gratuluję panu senatorowi stanowienia samodzielnej większości w tej komisji. To rzeczywiście dość oryginalne głosowanie, ale niewątpliwie skuteczne.

Dziękuję za te wszystkie wyjaśnienia.

Rozumiem, że nie mamy więcej pytań dotyczących sprawozdań.

Jeżeli państwo pozwolicie, to ogłoszę teraz 5-minutową przerwę, żebyśmy się przewietrzyli.

Zamykam sto pięćdziesiąte piąte posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Za 5 minut spotkamy się na kolejnym posiedzeniu – taki jest sens mojej wypowiedzi o przerwie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 18 minut 14)