Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Zdrowia (nr 87) w dniu 22-01-2019
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Zdrowia (87.)

w dniu 22 stycznia 2019 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2019 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 46 – Zdrowie; 66 – Rzecznik Praw Pacjenta; 83 – Rezerwy celowe; 85 – Budżety wojewodów ogółem, a także plany finansowe: Profilaktycznego Domu Zdrowia w Juracie; Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych; Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji (druk senacki nr 1068, druki sejmowe nr 2864, 3021 i 3021-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 11 minut 02)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Waldemar Kraska)

Przewodniczący Waldemar Kraska:

Dzień dobry.

Witam państwa na osiemdziesiątym siódmym posiedzeniu senackiej Komisji Zdrowia.

Witam bardzo serdecznie panie i panów senatorów, witam pana ministra razem ze współpracownikami, witam gości.

Szanowni Państwo, na tym posiedzeniu mamy do rozpatrzenia jedną ustawę, ustawę budżetową na rok 2019 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.

Ale pragnę państwu przypomnieć, że dzisiaj mamy jeszcze 2 posiedzenia senackiej Komisji Zdrowia. O godzinie 15.00 w sali nr 102 będzie posiedzenie wspólne z Komisją Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej, którego tematem będą wyzwania pediatrycznej i prenatalnej opieki paliatywnej oraz ewentualne propozycje rozwiązań. I o godzinie 16.30 w sali nr 182 będzie posiedzenie wspólne z Komisją Ustawodawczą, w ramach którego będziemy rozpatrywali 2 punkty. Punkt pierwszy: pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, ustawy o diagnostyce laboratoryjnej oraz ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. I punkt drugi: pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. To tak tytułem naszego dzisiejszego rozkładu jazdy.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2019 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 46 – Zdrowie; 66 – Rzecznik Praw Pacjenta; 83 – Rezerwy celowe; 85 – Budżety wojewodów ogółem, a także plany finansowe: Profilaktycznego Domu Zdrowia w Juracie; Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych; Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji (druk senacki nr 1068, druki sejmowe nr 2864, 3021 i 3021-A).

A teraz przystępujemy do bieżącego posiedzenia, czyli do rozpatrzenia ustawy budżetowej.

Czy ktoś z państwa senatorów ma zastrzeżenia do porządku posiedzenia?

Skoro nie, to proszę, Panie Ministrze, o przedstawienie założeń ustawy budżetowej, oczywiście w zakresie działania Komisji Zdrowia.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Sławomir Gadomski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Dzień dobry.

Ja naprawdę postaram się nie wchodzić w szczegóły poszczególnych zadań, przedstawię taki zarys dotyczący wydatków planowanych na ochronę zdrowia, w szczególności w części 46 „Zdrowie”. Mam nadzieję, że zostawię więcej czasu na dyskusję.

Na początku chciałbym podkreślić, że łącznie ze środkami ujętymi w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia nakłady na ochronę zdrowia ogółem w 2019 r. wyniosą 97,6 miliarda zł. I jest to, po pierwsze, o ponad 7,6 miliarda zł więcej niż w roku 2018, po drugie, o ponad 1 miliard 200 milionów zł więcej niż wartość referencyjna określona w tzw. ustawie 6%. I tak naprawdę w ustawie 6% mowa o poziomie 4,86% do osiągnięcia w roku 2019. A te środki, nakłady na ochronę zdrowia w 2019 r. wynoszą około 4,92% PKB.

Ogółem wydatki w dziale „Ochrona zdrowia” zaplanowane w budżecie państwa na 2019 r. wyniosą ponad 8,2 miliarda zł, a łącznie z rezerwami celowymi w budżecie, można powiedzieć, ministra zdrowia – ponad 8,4 miliarda zł. Jeśli uwzględnić do tego ujęte w planie Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wydatki na staże i specjalizacje, a także wydatki Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, łączne zaplanowane środki wynoszą – łącznie z budżetem środków europejskich – ponad 11,5 miliarda zł.

Wydatki ministra zdrowia w części 46 zostały zaplanowane w wysokości ponad 5,4 miliarda zł i, co warto podkreślić, są o 300 milionów zł wyższe od środków zaplanowanych na ten cel w ustawie na 2018 r.

Nie będę przechodził szczegółowo do zadań, chciałbym jednak zwrócić uwagę na 3 pozycje. W zakresie budżetu ministra zdrowia nastąpiło istotne zwiększenie wydatków w 3 kategoriach. Pierwsza to leki dla osób powyżej siedemdziesiątego piątego roku życia – tu jest wzrost planowanych wydatków o 90 milionów zł, do łącznej wysokości 733 milionów zł. Druga kategoria, w przypadku której nastąpił wzrost planowanych wydatków, to realizacja programów polityki zdrowotnej. Środki na ten cel zostały zwiększone o ponad 61 milionów zł, do łącznej kwoty już ponad 1 miliarda zł, tj. 1 miliarda 46 milionów zł, co tak naprawdę zapewnia finansowanie 17 programów, w tym 2 długoletnich, związanych z onkologią i transplantologią. I trzecia kategoria, w przypadku której jest wzrost wydatków, to realizacja świadczeń wysokospecjalistycznych. Środki na ten cel zostały zwiększone aż o 94 miliony zł, do łącznej kwoty 540 milionów zł.

Na 2019 r. zostały zabezpieczone również wynikające ze zmiany… czy z innych ustaw środki na zadania, można powiedzieć, dodatkowe, które zostaną uruchomione w 2019 r. Jednym z nich jest finansowanie Krajowego Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycznego. Na ten cel przeznaczono 30 milionów zł. Do tych zadań należą też zadania Głównego Inspektora Farmaceutycznego, na które przeznaczono 29 milionów zł, przede wszystkim w związku z ustawą o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, leków.

Dodatkowo, co warto podkreślić, w budżecie udało się zaplanować i zmieścić środki związane z optymalizacją procesów w ochronie zdrowia, uszczelnieniem systemów, optymalizacją finansową i organizacyjną jednostek, przede wszystkim nadzorowanych przez ministra zdrowia. Są to środki w wysokości około 8 milionów zł.

Chciałbym również podkreślić, że w ustawie budżetowej na 2019 r. na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej przeznaczonych zostanie łącznie aż 940 milionów zł, prawie 950 milionów zł wobec 628 milionów zł w roku 2018, co oznacza tak naprawdę wzrost o 51% w stosunku do planu ustawy budżetowej na 2018 r.

Nie sposób również nie zwrócić uwagi na znaczny wzrost środków na finansowanie kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych. Środki na ten cel, w wysokości ponad 2,2 miliarda zł, zostały ujęte w planie finansowym Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Pozwolą one na sfinansowanie obowiązkowych staży ponad 4,5 tysiąca lekarzy oraz ponad 4,5 tysiąca przyszłorocznych absolwentów wydziałów lekarskich i lekarsko-dentystycznych, a także dofinansowanie ponad 22 tysięcy rezydentur, oczywiście z uwzględnieniem skutków podwyższenia wynagrodzenia rezydentów i wprowadzenia dodatków lojalnościowych.

I chyba ostatnia kwestia, którą chciałbym podkreślić, to znaczący wzrost planowanych wydatków w 2019 r. w budżetach wojewodów na finansowanie zadań zespołów ratownictwa medycznego. Na te zadania zaplanowano kwotę 2 miliardów 157 milionów zł. Jest to o 271 milionów zł więcej niż w 2018 r.

Kończąc, chciałbym tylko zwrócić uwagę na poprawki, które były procedowane w Sejmie i za pomocą których dokonano zmian w budżecie zaproponowanym przez rząd. W przypadku zdrowia mówimy o 2 istotnych poprawkach. Przede wszystkim w ramach przesunięć środków będących w dyspozycji ministra zdrowia wygospodarowano ponad 5,6 miliona zł na zwiększenie wynagrodzeń pracowników regionalnych ośrodków psychiatrii sądowej oraz Krajowego Ośrodka Psychiatrii Sądowej dla Nieletnich. Ponadto z rezerw celowych przesunięte zostały środki w wysokości 440 tysięcy zł z przeznaczeniem na realizację zadań w zakresie obsługi umów rezydenckich i oceny inwestycji z wykorzystaniem systemu IOWISZ.

Dziękuję za uwagę. Jestem gotowy do dyskusji czy uszczegółowienia pewnych pozycji. Dziękuję.

Przewodniczący Waldemar Kraska:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Przystępujemy teraz do ewentualnych pytań państwa senatorów.

Czy ktoś z państwa ma do pana ministra jakieś pytanie?

Nie ma pytań. Wszystko jasne.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Rozumiemy.

Jeszcze mamy część informacyjną dotyczącą zakresu budżetowego, jeżeli chodzi o rzecznika praw dziecka.

(Głosy z sali: Pacjenta.)

Przepraszam, rzecznika praw dziecka.

Tak że proszę o przedstawienie.

Dyrektor Generalny w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta Jarosław Fiks:

Jarosław Fiks, dyrektor generalny, Biuro Rzecznika Praw Pacjenta.

W części 66 budżetu państwa rzecznik nie planuje realizacji wydatków finansowanych ze środków europejskich. Dochody zaplanowane w wysokości 28 tysięcy zł są głównie z tytułu grzywien i mandatów, które zgodnie z ustawą rzecznik ma obowiązek nałożyć na podmiot medyczny w przypadku stwierdzenia zbiorowych naruszeń praw pacjenta.

Jeśli chodzi o wydatki ogółem, wyniosą one 14 milionów 114 tysięcy zł. W tej grupie 77,3% stanowią wydatki na wynagrodzenia. Tutaj następuje zwiększenie o kwotę 409 tysięcy zł. Wynika to ze zwiększenia kwoty bazowej, które przewiduje ustawa budżetowa. W związku z tym wzrosły środki na wydatki płacowe.

Rzecznik planuje zatrudnienie na poziomie roku ubiegłego.

Jeśli chodzi o wydatki majątkowe, to kwotę wydatków majątkowych przeznaczamy na wymianę samochodu służbowego z 2007 r.

Rzecznik planuje realizację wydatków w układzie zadaniowym w ramach funkcji 20 „Zdrowie”. Tu jest m.in. prowadzenie postępowań wyjaśniających i działań informacyjno-edukacyjnych.

Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Waldemar Kraska:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z państwa ma pytania do części budżetowej dotyczącej rzecznika praw pacjenta?

Jeżeli ma żadnych pytań, to możemy, jak myślę, przystąpić do głosowania.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem ustawy budżetowej w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania Komisji Zdrowia? (5)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję bardzo.

Komisja Zdrowia przyjęła ustawę budżetową.

Proponuję, żeby pan senator Radziwiłł na zbiorczym posiedzeniu komisji przedstawił nasze stanowisko.

Dziękuję bardzo.

Zamykam posiedzenie senackiej Komisji Zdrowia.

(Koniec posiedzenia o godzinie 11 minut 14)