Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Infrastruktury (nr 153) w dniu 22-01-2019
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Infrastruktury (153.)

w dniu 22 stycznia 2019 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2019 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo; 21 – Gospodarka morska; 26 – Łączność; 27 – Informatyzacja; 39 – Transport; 69 – Żegluga śródlądowa; 71 – Urząd Transportu Kolejowego; 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej; 83 – Rezerwy celowe, a także planów finansowych: Krajowego Zasobu Nieruchomości; Transportowego Dozoru Technicznego; Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej; Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców; Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym; Centralnego Ośrodka Informatyki (druk senacki nr 1068 druki sejmowe nr 2864, 3021 i 3021-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 11 minut 03)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Andrzej Misiołek)

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Szanowni Państwo!

Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Infrastruktury Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.

Informuję, że posiedzenie komisji jest transmitowane w internecie.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2019 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo; 21 – Gospodarka morska; 26 – Łączność; 27 – Informatyzacja; 39 – Transport; 69 – Żegluga śródlądowa; 71 – Urząd Transportu Kolejowego; 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej; 83 – Rezerwy celowe, a także planów finansowych: Krajowego Zasobu Nieruchomości; Transportowego Dozoru Technicznego; Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej; Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców; Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym; Centralnego Ośrodka Informatyki (druk senacki nr 1068 druki sejmowe nr 2864, 3021 i 3021-A).

W dzisiejszym porządku obrad mamy jeden punkt, mianowicie rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2019 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania naszej komisji.

Serdecznie witam na posiedzeniu naszej komisji pana Artura Sobonia, sekretarza stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju; pana Marka Kalupę, dyrektora w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju; panią Monikę Tarkowską-Martyniak, naczelnika wydziału w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju; pana Pawła Kulbickiego, zastępcę głównego inspektora nadzoru budowlanego w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego; panią Annę Januszewską, dyrektora generalnego w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego; panią Małgorzatę Wyrobek, zastępcę dyrektora Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego; panią Ewę Szczepańską, dyrektora Departamentu Budżetu w Ministerstwie Infrastruktury; panią Katarzynę Krzywińską, zastępcę dyrektora Departamentu Budżetu w Ministerstwie Infrastruktury; pana Adama Orzechowskiego, zastępcę dyrektora Departamentu Budżetu w Ministerstwie Infrastruktury; pana Jarosława Waszkiewicza z Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury; panią Agnieszką Chojecką, naczelnika wydziału w Departamencie Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury; pana Tomasza Buczyńskiego, dyrektora Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury; pana Łukasza Gibałę, głównego specjalistę w Ministerstwie Infrastruktury; pana Grzegorza Kowalskiego, głównego specjalistę w Ministerstwie Infrastruktury; pana Macieja Świtkowskiego, dyrektora w Ministerstwie Infrastruktury; panią Joannę Rubaj, zastępcę dyrektora w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad; pana Wojciecha Glassa, eksperta w PKP PLK; pana Grzegorza Jagielskiego, eksperta w PKP PLK; pana Karola Kossa, zastępcę głównego geodety kraju w Głównym Urzędzie Geodezji i Kartografii; pana Marcina Wójtowicza, dyrektora generalnego w Głównym Urzędzie Geodezji i Kartografii; panią Dorotę Piotrowską, główną księgową w Głównym Urzędzie Geodezji i Kartografii; panią Jolantę Baran, dyrektora generalnego w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego; panią Annę Wiśniewską z Urzędu Lotnictwa Cywilnego; panią Ewę Suchorę-Natkaniec, zastępcę prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej; pana Wojciecha Stankiewicza, dyrektora w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej; panią Agnieszkę Zawadzką, główną księgową w Transportowym Dozorze Technicznym; pana Ignacego Górę, prezesa Urzędu Transportu Kolejowego; pana Adama Andruszkiewicza, sekretarza stanu w Ministerstwie Cyfryzacji; pana Michała Widelskiego, dyrektora generalnego w Ministerstwie Cyfryzacji; pana Arkadiusza Jarkiewicza, dyrektora w Ministerstwie Cyfryzacji; panią Magdalenę Mróz, kontrolera finansowego w Centralnym Ośrodku Informatyki; panią Magdalenę Rudnicką, głównego specjalistę w Departamencie Instytucji Płatniczej w Ministerstwie Finansów; panią Iwonę Zwierzchowską, głównego specjalistę w Departamencie Instytucji Płatniczej w Ministerstwie Finansów; panią Barbarę Staniszewską, naczelnika wydziału w Ministerstwie Finansów; panią Elżbietę Milewską, zastępcę dyrektora departamentu w Ministerstwie Finansów; panią Marzenę Marczuk, naczelnika wydziału w Ministerstwie Finansów. Witam również wszystkich panów senatorów i naszego legislatora, pana Macieja Telca.

Proszę państwa, przystępujemy zatem do…

Właśnie, jeszcze pan minister. Ponieważ się nie podpisał, to…

(Głos z sali: Może nie ma…) (Wesołość na sali)

Witam pana ministra Mikołaja Wilda z Ministerstwa Infrastruktury.

Proszę państwa, przystępujemy do realizacji porządku obrad. W pierwszym punkcie mamy budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo.

Proszę bardzo, kto z resortu będzie referował?

Pan minister Soboń. Proszę bardzo.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju Artur Soboń:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

W części 18 budżetu państwa w uchwalonej przez Sejm ustawie budżetowej na rok 2019 zaplanowano dochody budżetu państwa w wysokości 10,5 miliona zł, tj. na poziomie 19% dochodów ujętych w ustawie budżetowej na rok 2018. Niższy poziom zaplanowanych dochodów powodowany jest głównie mniejszymi wpływami z tytułu zwrotów umorzeń kredytów mieszkaniowych.

Źródłem dochodów w roku bieżącym będą przede wszystkim: wpłaty banków dotyczące dokonanych przez członków spółdzielni mieszkaniowych zwrotów nominalnych kwot umorzeń kredytów mieszkaniowych w związku z przekształceniem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu do prawa własności i przeniesieniem przez spółdzielnię mieszkaniową na rzecz członka prawa odrębnej własności do lokalu mieszkalnego – 7 milionów zł; wpłaty banków dotyczące spłat zadłużenia kredytobiorców z tytułu przejściowego wykupienia odsetek od kredytów mieszkaniowych w ramach spłat normatywnych – 2,5 miliona zł; a także opłaty z tytułu przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego o nadanie uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości – niespełna 1 milion zł.

Jeśli chodzi o wydatki, to w części 18 wyniosą one 776 milionów zł. Będą to przede wszystkim wydatki budżetu państwa w wysokości 773 milionów zł. Jeśli uwzględnić środki rezerw celowych w wysokości 570 milionów zł, wydatki na zadania z zakresu budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa łącznie zostały zaplanowane w kwocie 1 miliarda 346 milionów zł. Główne pozycje to: dofinansowanie funduszu dopłat w Banku Gospodarstwa Krajowego – 802 miliony zł, przede wszystkim na realizację programów wsparcia sektora mieszkaniowego, w tym „Rodzina na swoim” – 250 milionów zł; MdM – 15 milionów zł; wsparcie budownictwa czynszowego – 17 milionów zł; wsparcie budownictwa socjalnego, komunalnego oraz program dopłat do czynszów – 520 milionów zł. Ponadto: refundacja premii gwarancyjnych oraz premii za systematyczne oszczędzanie – 235 milionów zł; zasilanie Funduszu Termomodernizacji i Remontów – 75 milionów zł; wykup odsetek od kredytów mieszkaniowych – 60 milionów zł; finansowanie organizacji i realizacji zadań Krajowego Zasobu Nieruchomości – 50 milionów zł; realizacja zadań głównego geodety kraju oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii – 57 milionów zł; realizacja zadań głównego inspektora nadzoru budowlanego oraz Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego – 24 miliony zł; realizacja zadań samego ministerstwa – 43 miliony zł.

W części 18 wynagrodzenia to 54 miliony zł, z czego ministerstwo – 24 miliony zł; Główny Urząd Nadzoru – 16 milionów zł; a Główny Urząd Geodezji i Kartografii – 14 milionów zł. Wynagrodzenia te są zaplanowane z uwzględnieniem wzrostu wynagrodzeń o 2,3%, skutków mianowania urzędników służby cywilnej, a także całorocznych skutków wprowadzania na etapie prac sejmowych zmian w budżecie na rok 2018. W uchwalonej przez Sejm ustawie w porównaniu do przedłożenia rządowego zwiększono o 2,2 miliona zł wynagrodzenia dla Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii oraz o 900 tysięcy zł – wynagrodzenia bezpośrednio dla Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju.

Mamy jeszcze fundusze. Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym… Przychody funduszu zostały zaplanowane na 6,6 miliona zł, a koszty – 8,5 miliona zł. Stan środków funduszu na początek i na koniec roku wyniesie odpowiednio 3 miliony zł i 1 milion zł. Analogicznie w przypadku Krajowego Zasobu Nieruchomości – na sfinansowanie tego zadania zaplanowano dotację w wysokości 50 milionów zł, przychody i koszty zaplanowano na poziomie 50 milionów 600 tysięcy zł. W ramach tych kosztów niespełna 12 milionów zł zostanie przeznaczonych na utrzymanie i funkcjonowanie krajowego zasobu, pozostała część – na realizację zadań statutowych.

Bardzo dziękuję Wysokiej Komisji. Jeśli będą pytania, jesteśmy tutaj obecni, wraz z przedstawicielami poszczególnych urzędów, i gotowi do odpowiedzi na pytania Wysokiej Komisji.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Bardzo dziękuję panu ministrowi za zreferowanie tej części budżetu.

Czy ktoś z panów senatorów ma pytania, chciałby zabrać głos w tym punkcie?

Proszę bardzo, pan senator Dobkowski.

Senator Wiesław Dobkowski:

Dziękuję bardzo.

Panie Ministrze, program „Mieszkanie dla młodych” już się w zasadzie kończy, to jest już po prostu resztówka. Jeżeli chodzi o program „Rodzina na swoim”, to też w roku 2021 będą już ostatnie wsparcia z tego 8-letniego stosowania dopłat do odsetek. Bo 8 lat od 2013 r. to akurat wychodzi 2021 r. I jest teraz szereg takich programów wsparcia budownictwa czy wsparcia w ogóle, które ostatnio były wprowadzone. I teraz chodzi mi o to, że… Chodzi mi o jakiś taki większy program, który by zastąpił te poprzednie programy, które się kończą. Czy program „Mieszkanie +” jest programem, który bez problemów się po prostu… Bo, o ile ja się orientuję, on jest przeznaczony… on jest tworzony jakby z myślą o miastach, w których są wyższe czynsze i po prostu bardziej kosztowne mieszkania. A w takich mniejszych miastach to ten program nie za bardzo się opłaca, ponieważ nie ma chętnych osób, które chciałyby w ogóle takie mieszkania wynajmować, ponieważ jest po prostu za drogo. Czy w tym zakresie przewiduje się zmiany, żeby dostosować ten program „Mieszkanie +” – albo wdrożyć jakiś inny program – do takich właśnie ośrodków, gdzie w tej chwili nie za bardzo opłaca się wspomniany program wdrażać?

Poza tym chwała ministerstwu za to, że Fundusz Termomodernizacji i Remontów się w tym roku o wiele zwiększył. Bo w roku ubiegłym było tylko 20 milionów 600 tysięcy zł, a w tym roku będzie aż 74,5 miliona zł. Czy przewiduje się zwiększenie środków na ten cel w następnych latach? Bo wiadomo, że przy programie… Np. ostatnio, pod koniec roku, przyjęliśmy m.in. ustawę dotyczącą obniżeń… dotyczącą, powiedzmy, wsparcia państwa, żeby utrzymać cenę energii, żeby ona nie rosła. Właśnie dzięki termomodernizacji można by obniżyć m.in. emisję CO2. I to też byłoby takim elementem, który by wspierał sprawę obniżenia cen energii elektrycznej. Dziękuję.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Proszę, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju Artur Soboń:

Bardzo dziękuję.

Panie Senatorze, rzeczywiście jest tak, że odchodzimy od programów takich wprost popytowych – co oczywiście też skądinąd na ten popyt nie wpływa, co pokazują statystyki oddawanych mieszkań – takich jak MdM czy RnS i przechodzimy do formuły wspierania podaży, czyli większej liczby mieszkań m.in. poprzez program „Mieszkanie na start”. I w budżecie na rok 2019 te dopłaty do czynszów są już uwzględnione. One są oczywiście dopłatami do nowych bądź rewitalizowanych inwestycji mieszkaniowych. Tak więc program dopiero startuje i będą się pojawiały pierwsze inwestycje objęte dopłatami, wraz ze skalą… I jesteśmy przygotowani na większe wydatki. I już od stycznia tego roku rozpoczynamy właśnie program „Mieszkanie na start”, oczywiście jako wsparcie szerszego programu mieszkaniowego, czyli programu „Mieszkanie +”. W ramach programu „Mieszkanie +” są obecnie realizowane programy wsparcia budownictwa gminnego, czy to w formule budownictwa czynszowego, czy w formule budownictwa komunalnego. I są na to środki zabezpieczone przez BGK.

A jeżeli chodzi o te inwestycje kapitałowe, o których mówi pan senator, czyli inwestycji PFR Nieruchomości, to w tej chwili w decyzjach inwestycyjnych PFR TFI, czyli już w realizowanych inwestycjach, jest ok. 29 tysięcy mieszkań. Jeśli będzie taka potrzeba ze strony Wysokiej Komisji, to pokażę prezentację, pokażę, gdzie dokładnie realizowane są inwestycje, zarówno te w formule wsparcia budownictwa komunalnego i czynszowego, czyli dla osób o słabszych dochodach, jak i te inwestycje kapitałowe, w których nie używamy środków z budżetu państwa – dlatego też nie ma ich tutaj uwzględnionych – i które są skierowane do tej części Polaków, którzy nie potrzebują takiego socjalnego, społecznego wsparcia państwa, ale jednocześnie nie są w stanie zrealizować swoich potrzeb mieszkaniowych na rynku.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

(Senator Wiesław Dobkowski: Jeszcze jedno.)

Proszę.

Senator Wiesław Dobkowski:

Nie otrzymałem odpowiedzi na temat…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju Artur Soboń: A, tak, fundusz. Przepraszam.)

…termomodernizacji.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju Artur Soboń:

Tak. Na ten moment ta dotacja to właśnie 75 milionów zł. Ale w ubiegłym roku wzmocniliśmy do kwoty…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Na koniec roku w funduszu jest 228 milionów zł. Zdajemy sobie sprawę ze znaczenia tego funduszu. I będziemy obserwować realizację wydatków. Jeśli będzie potrzeba, będziemy oczywiście reagować.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Czy jeszcze ktoś z panów senatorów chce zadać pytanie?

Pan senator Florek. Proszę bardzo.

Senator Piotr Florek:

Tak przy okazji spytam pana ministra… Bo padło pytanie odnośnie do programu „Mieszkanie +”. Pan mówił, że program „Mieszkanie na start”, dopłaty do czynszów itd. Jeżeli chodzi o „Mieszkanie +”, programy gminne, to, co słyszeliśmy, że w niektórych gminach… Ja chciałbym się dowiedzieć, czy tak stricte zgodnie z programem „Mieszkanie +” zostały w Polsce do tej pory oddane jakieś mieszkania, zgodnie z programem? Czy tylko ze wsparciem gmin? Dziękuję.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju Artur Soboń:

Jedno nie wyklucza drugiego. Już nie chcę tutaj robić wykładu. Tych modeli – czy współpracujemy z samorządem, czy realizujemy to na gruntach Skarbu Państwa, czy na gruntach prywatnych – jest kilka. W kilku miejscowościach są mieszkańcy, którzy już fizycznie mieszkają, mają klucze. A najbliższe klucze to Gdynia i Wałbrzych – to będzie w przeciągu najbliższego miesiąca, dwóch.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Czy jeszcze ktoś z panów senatorów chce zabrać głos? Nie.

Dziękuję bardzo.

Przechodzimy do kolejnego punktu: plan finansowy Krajowego Zasobu Nieruchomości.

Referuje…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

O. Dobrze. Skoro to było ujęte i nie było tutaj pytań w tej materii, to przechodzimy do kolejnego punktu, mianowicie do części „Łączność”.

Kto…

Pan minister. Proszę bardzo.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Mikołaj Wild:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

W projekcie ustawy budżetowej na 2019 r. na realizację zadań z zakresu łączności zaplanowano środki w wysokości 6 milionów 780 tysięcy zł, z czego refundacja wpływów utraconych przez operatorów pocztowych w związku z realizowaniem usług pocztowych zwolnionych od opłat za ich świadczenie to niewiele ponad 3 miliony zł, konkretnie 3 miliony 14 tysięcy zł. Sfinansowanie działalności urzędu ministra infrastruktury to 3 miliony 674 tysiące zł. Realizacja zadań obronnych ujętych w programie pozamilitarnych przygotowań obronnych w latach 2017–2026 to 92 tysiące zł.

Jeśli chodzi o dochody budżetu państwa w tym zakresie, to w 2019 r. planuje się uzyskać dochody w wysokości 7 tysięcy zł, które będą pochodzić z wpływów z rozliczeń z roku ubiegłego oraz opłat za wynajem miejsc postojowych na parkingach. I to całość dochodów związanych z działem „Łączność”. Dziękuję.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z panów senatorów chciałby zabrać głos w tym punkcie? Nie.

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Przechodzimy do kolejnego punktu – „Transport”.

I tu, jak rozumiem, również pan minister będzie referował.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Mikołaj Wild:

Tak.

Jeżeli chodzi o wydatki w obszarze „Transport” na rok 2019, to w zakresie transportu zaplanowano wydatki ze wszystkich źródeł finansowania w kwocie 41 miliardów 165 milionów 667 tysięcy zł, z czego na infrastrukturę drogową zostaje przeznaczonych 19 miliardów 319 milionów 607 tysięcy zł. Tutaj mówimy m.in. o wydatkach Krajowego Funduszu Drogowego na zadania inwestycyjne ujęte w programie wieloletnim, to jest kwota 14 miliardów 858 milionów 500 tysięcy zł, i wydatkach z budżetu państwa przeznaczonych na realizację programu budowy dróg krajowych – to jest kwota 4 miliardów 461 milionów 107 tysięcy zł.

Jeżeli chodzi o transport kolejowy, to na rozbudowę infrastruktury kolejowej przeznaczonych jest 17 miliardów 7 milionów 993 tysiące zł, z czego na infrastrukturę – 15 miliardów 353 miliony 940 tysięcy zł. Tutaj mówimy m.in. o inwestycjach na liniach kolejowych w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Tutaj w związku z postępem robót przewidziany jest wzrost o 36% w stosunku do zeszłego roku. Dofinansowanie kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową i jej ochrony dla PKP PLK oraz pozostałych zarządców to kwota 3 miliardów 939 milionów 700 tysięcy zł, to jest wzrost o 23%. I budowa i przebudowa dworców kolejowych to jest 317 milionów 49 tysięcy zł. Tu wzrost jest ponadczterokrotny, to jest 411% w stosunku do roku 2018. Pomoc techniczna dla PKP PLK związana z kosztami zarządzania projektami unijnymi to kwota 73 milionów 281 tysięcy zł.

Jeżeli chodzi o transport kolejowy, warte wskazania są również wydatki związane z kolejowymi przewozami pasażerskimi, czyli dofinansowanie krajowych przewozów pasażerskich dla wyrównania przewoźnikom kolejowym przychodów utraconych w związku z ulgowymi przejazdami – 538 milionów 500 tysięcy zł, to jest wzrost o 3,6% w stosunku do zeszłego roku; dofinansowanie pasażerskich międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów kolejowych wykonywanych w ramach usług publicznych – tu mamy wzrost o 8,3%; a także obsługa projektów unijnych związanych z zakupem taboru kolejowego – tutaj mamy wzrost blisko 7-krotny, 692,1%, czyli 494 miliony 461 tysięcy zł przewidziane w budżecie na ten rok.

Pozostałe projekty realizowane z udziałem środków unijnych oraz wydatki Centrum Unijnych Projektów Transportowych zamykają się w kwocie 4 miliardów 381 milionów 713 tysięcy zł.

Wspomnieć należy również zadania z zakresu bezpieczeństwa drogowego. Na ten cel przeznaczonych zostanie 201 milionów 684 tysiące zł. To jest wzrost o blisko 1/3, o nieco ponad 1/4 – 128,3% w stosunku do roku 2018.

Zadania z zakresu lotnictwa to jest koszt 101 milionów 720 tysięcy zł, na co składają się realizacja zadań z tytułu wykonywania funkcji organu administracji lotniczej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego – 63 miliony 867 tysięcy zł; finansowanie kosztów związanych z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej –. 13 milionów 853 tysiące zł; i wreszcie dotacje podmiotowe dla uczelni lotniczych kształcących personel lotniczy – 24 miliony zł. Tutaj zanotowano największy wzrost w stosunku do roku 2018.

Na obsługę Ministerstwa Infrastruktury oraz wydatki obronne realizowane przez Ministerstwo Infrastruktury przewidziane są 152 miliony 950 tysięcy zł. Jest to wzrost o 0,2% w stosunku do roku 2018.

Jeżeli chodzi o dochody, to w części 39 – „Transport” planuje się uzyskać dochody w wysokości 111 milionów 584 tysięcy zł. To jest nieco poniżej 80% dochodów, które zostały uzyskane w zeszłym roku. Wiąże się to z nowelizacją ustawy o transporcie drogowym, która wprowadziła zmianę w zakresie przepływu dochodów pobieranych przez organy Inspekcji Transportu Drogowego. Czyli, mówiąc wprost, dawne dochody Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego przeszły do wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego i zwiększyły budżety wojewodów. I najwyższe wpływy przewidziane są w ramach dochodów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, to są dochody w wysokości 47 milionów 440 tysięcy zł, wiążące się głównie z karami i odszkodowaniami umownymi. Dziękuję.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Rozumiem, że pan minister w tym punkcie przedstawił również plan finansowy Transportowego Dozoru Technicznego i plan finansowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Czy ktoś z panów senatorów…

Proszę, pan senator Florek.

Senator Piotr Florek:

Dziękuję bardzo.

Jeśli chodzi o Główny Inspektorat Transportu Drogowego, to pan już wyjaśnił, że te dochody… Bo tam rzeczywiście jest ta zmiana, że one przeszły do wojewodów i będą w budżecie wojewódzkich inspektorów transportu drogowego. Ale mnie cały czas niepokoją statystyki, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo ruchu drogowego, w tym wszystkim. Bo o drogach to my możemy dużo dyskutować, mamy tu wykaz, jakie są zadania, itd. Ja sam mam przygotowanych kilkanaście poprawek drogowych, bo tu się na pewno nie zgodzimy, będziemy uważać, że niektóre zadania są ważniejsze, niektóre mniej ważne, a każdy będzie uważał, że te w jego rejonie, tam, gdzie mieszka, są najważniejsze. Ale chciałbym zadać pytanie odnośnie do bezpieczeństwa ruchu. Panie Ministrze, mówił pan o kwocie 201 milionów 684 tysięcy zł, że ona jest rzeczywiście wyższa, że to jest 120,3% w stosunku do roku ubiegłego. Ale moje pytanie jest takie: czy generalnie my tu jednak nie popełniamy zasadniczego błędu, że nie przeznaczamy większych środków na bezpieczeństwo ruchu drogowego? Znamy statystyki za ubiegły rok, wiemy, jak wygląda liczba wypadków śmiertelnych. I znowu mamy prawie… troszeczkę do góry. 2 lata temu było podobnie. Do 2020 r. nie obniżymy, tak jak tam było planowane, do 50% liczby wypadków śmiertelnych. I w związku z tym powinniśmy bardziej starać się o to, żeby poprawiać bezpieczeństwo. Od momentu, kiedy radary… Od momentu, kiedy samorządy przestały korzystać z tej możliwości – co, moim zdaniem, też jest przyczynkiem do tego, że więcej osób ginie na ulicach – zajmuje się tym tylko i wyłącznie Inspekcja Transportu Drogowego. Czyli te żółte skrzynki, co je często widzimy, jak jedziemy, to są Inspekcji Transportu Drogowego. I w związku z tym… Jak tak patrzę na dane, jak to wygląda w Polsce, a jak wygląda za granicą, liczbę tych punktów kontrolnych itd., itd., to widzę, że my jesteśmy daleko z tyłu. Jeżeli chodzi o statystyki, np. o wypadki śmiertelne w Europie na 100 tysięcy, to u nas to jest 7,5, na Zachodzie – 3,5–4, w Norwegii – 1,5. Czyli mamy dużo do nadrobienia. I pytanie, jeżeli chodzi o Inspekcję Transportu Drogowego: czy Inspekcja Transportu Drogowego w sytuacji, jaka w tej chwili jest… Czy te pieniądze, które tu są zagwarantowane, są wystarczające? Bo wiemy, że są jeszcze inne źródła środków na poprawę bezpieczeństwa, nieduże, ale są. Ale mnie chodzi generalnie o to, że my musimy się wziąć za poprawienie bezpieczeństwa w Polsce, bo jest źle, z roku na rok jest albo po prostu stagnacja, albo nawet minimalnie gorzej. Tak więc musimy tutaj podejmować działania. I jednym z działań, jakie można tutaj podjąć, jest właśnie to, żeby Inspekcja Transportu Drogowego miała więcej środków, więcej możliwości, kupiła więcej radarów, robiła więcej kontroli, więcej pomiarów. No, nie będę już mówił o znakowaniach, o wszystkich innych sprawach, które się z tym wiążą, co trzeba zrobić. Ale powinniśmy tutaj w stosunku do samego bezpieczeństwa… Bo budujemy dobre drogi, coraz lepsze drogi, okazuje się, że wcale nie jesteśmy w ruinie, bo tych dróg jest coraz więcej, oddajemy każdego roku kolejne kilometry ważnych dróg. Ale… No, wiadomo, że o samochodach też możemy dyskutować, o tym, jak to wygląda. Bo przybywa w Polsce samochodów, pewno szczególnie tych, co mają wiele, wiele lat, już tych starszych. Ale trzeba coś zrobić z bezpieczeństwem. Dlatego jeszcze raz to pytanie odnośnie do Inspekcji Transportu Drogowego: czy inspekcja twierdzi, że tych pieniędzy im wystarczy na działania, które podejmują, czy nie powinna być lepiej finansowana? Dziękuję.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Mikołaj Wild:

Rzeczywiście, dane dotyczące bezpieczeństwa na drogach są alarmujące. Nie jest to nowe zjawisko. Tutaj poprzez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, poprzez działania edukacyjne, poprzez działania promocyjne i działania szkoleniowe… Tutaj ze strony rządu jest mocne wsparcie dla działań promujących właściwe postępowanie. Bo powoli wskutek inwestycji drogowych dochodzimy rzeczywiście do sytuacji, w której coraz mniej osób ginie na skutek wadliwego stanu dróg. Temu służą też inwestycje z Funduszu Dróg Samorządowych, temu służą inwestycje promujące rozbudowę autostrad. Zdajemy sobie jednak sprawę, że to jest bardzo istotne wyzwanie. Monitorujemy te polityki, które są przyjmowane w innych krajach. Coraz szerzej jest promowana tzw. „wizja zero”, czyli dążenie do redukcji liczby ofiar wypadków drogowych do poziomu błędu statystycznego. Nie jesteśmy w stanie zredukować wypadków do zera, ale jesteśmy w stanie redukować liczbę ofiar śmiertelnych tych wypadków. To jest działanie na lata. Na dzisiaj uznajemy wydatki, które są przeznaczone na Główny Inspektorat Transportu Drogowego, za wystarczające w stosunku do zadań, które są przed nim stawiane. Ale rzeczywiście mamy świadomość tego, że to, o czym tu mowa, to jedno z poważniejszych wyzwań cywilizacyjnych, przed jakimi stoimy: zapewnienie sytuacji, w której w wyniku wypadków na drogach co roku nie będzie znikać jedno małe miasteczko. Bo taka jest rzeczywiście liczba ofiar śmiertelnych na polskich drogach. Dziękuję.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Pan senator Gaweł. Proszę bardzo.

Senator Robert Gaweł:

Panie Ministrze, 3 pytania dotyczące Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w kontekście budżetu. Pierwsze dotyczy inwestycji planowanych i ich finansowania. Czy wszystkie są finansowane z pieniędzy własnych PAŻP?

Drugie dotyczy wzrostu cen opłat tranzytowych i terminalowych. Jak on wpłynął na dochody?

I trzecie: sprawa procesu ze spadkobiercami rodziny Branickich. Czy to się już skończyło, czy jeszcze musicie to uwzględniać w budżecie? Dziękuję.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Proszę bardzo.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Mikołaj Wild:

Zanim oddam głos pani prezes, chciałbym podziękować za to pytanie. Jeżeli chodzi o finansowanie – to chciałbym też w tym gronie mocno wskazać – Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która, jak państwo wiecie, utrzymuje się tak naprawdę z tego, co pobierze od przewoźników, to na poziomie europejskim podejmowane są obecnie decyzje, które zadecydują o tym, na jakie usługi zarządzania przestrzenią powietrzną będziemy w stanie sobie pozwolić. Tutaj wysokość opłat, która jest regulowana na poziomie europejskim, obecnie jest przedmiotem bardzo intensywnej debaty właśnie na poziomie europejskim. I wydaje mi się, że bardzo istotna jest tutaj jednogłośność stanowisk, poparcie stanowiska prezentowanego przez rząd: że Polska przestrzeń powietrzna, z racji olbrzymich wzrostów, jeśli chodzi o ruch lotniczy, powinna być rozliczana, powinna być traktowana w taki sposób, jaki zapewni jej stabilność tego wzrostu. Mamy najefektywniejszą kosztowo służbę lotniczą w Europie. Pobieramy od przewoźników za operacje znacznie niższe kwoty. Wygenerowane opóźnienia są wielokrotnie niższe niż u naszych zachodnich sąsiadów. I wspólnie musimy walczyć o to, żeby redukcje kosztów, które są przewidywane na poziomie europejskim, oraz wymaganie od każdej ze służb nawigacyjnych obniżania liczby opóźnień pod groźbą sankcji finansowych, uwzględniały tę specyfikę dynamicznego, bardzo dynamicznie rozwijającego się rynku, który potrzebuje inwestować, potrzebuje również mieć zagwarantowaną bazę kosztową. Nie tylko po to, żeby obsłużyć ten ruch, który już jest, ale po to, żeby obsłużyć ten ruch, który będzie za rok czy 2 lata.

A teraz oddaję już głos pani prezes.

Zastępca Prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Ewa Suchora-Natkaniec:

Witam państwa jeszcze raz.

Może zacznijmy… Chciałabym tutaj kontynuować temat opłat nawigacyjnych. Tak jak już tu pan minister wspomniał, jeśli chodzi o opłaty, jest to cały proces, bardzo szczegółowo przygotowany w zakresie podstaw baz kosztowych, który to proces jest zarówno z przedstawicielami ministerstwa, jak i przedstawicielami Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz z przewoźnikami największych linii lotniczych konsultowany. I zgodnie z rozporządzeniami unijnymi przynajmniej raz w roku taki proces musi się odbyć. Tak że każda podstawa na kolejne lata jest aktualizowana i jest też jakby weryfikowana przez przewoźników linii lotniczych. I ona jest później oczywiście akceptowana przez Komisję Europejską, która posiada wszystkie materiały w zakresie podstaw baz kosztowych na poszczególne lata. Tak że… Nie wiem, czy w tym zakresie odpowiedź na pytanie została wyczerpana. Tak?

(Głos z sali: Tak. Dziękuję bardzo.)

Kolejne pytanie dotyczyło planu inwestycyjnego. Chciałabym powiedzieć, że plan inwestycji polskiej agencji… No, agencja jest specyficzną firmą, która oczywiście park inwestycyjny ma bardzo duży. I zazwyczaj było to planowane z własnych środków, czyli ze środków agencji. Ale też w każdym roku planowane jest dofinansowanie unijne. I tak na 2019 r. agencja planuje złożyć 4 wnioski o dofinansowanie w wysokości 42 milionów zł. Tak że każdego roku agencja stara się o dofinansowanie również ze środków unijnych, które to wnioski są oczywiście bardzo szczegółowo weryfikowane i analizowane, po czym ewentualnie przyznawane są środki, o które agencja się ubiega. Poza oczywiście finansowaniem inwestycji polska agencja, tak jak już zostało wspomniane, otrzymuje dotacje dotyczące lotów zwolnionych z opłat zgodnie z ustawą – Prawo lotnicze, dotacje na loty zwolnione z opłat i przeznaczone do otrzymywania takich dotacji.

Kolejne pytanie… À propos Branickich i roszczeń, tak? Pod koniec roku agencja otrzymała postanowienie sądu à propos roszczeń dotyczących Branickich. Tu chciałabym zaznaczyć, że oczywiście jeszcze czekamy, agencja czeka na uzasadnienie tego wyroku. Agencja będzie się odwoływała i czyni wiele starań, aby przychylono się do prośby agencji żeglugi powietrznej o to, żeby te roszczenia były inaczej rozpatrywane. Jeśli chodzi o agencję, w swoich sprawozdaniach finansowych, w swoich księgach mamy również zawiązane rezerwy na ten cel. I one są dowiązywane rokrocznie.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

(Senator Robert Gaweł: A ewentualnie jakie te roszczenia…)

(Zastępca Prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Ewa Suchora-Natkaniec: Słucham?)

Senator Robert Gaweł:

Jakie w tej chwili jest to roszczenie, jeżeli chodzi o wielkość kwotową?

Zastępca Prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Ewa Suchora-Natkaniec:

Na chwilę obecną otrzymaliśmy roszczenie w wysokości 13 milionów zł, a nasza rezerwa opiewa na ponad 100 milionów zł.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Mikołaj Wild: Innymi słowy, spór jest co do zasady wytoczony o niższą kwotę, to jest o…)

O niższą, tak.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Mikołaj Wild: …właśnie o 10 milionów zł, czy o 13…)

To jest 9… Jeżeli mogę…)

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Mikołaj Wild: …z odsetkami… Ale oczywiście jest zagrożenie, że to będzie kwota przekraczająca…)

Kolejne cykle roszczeń, tak. Tak że to, o czym tu mowa, dotyczy tylko wybranych roszczeń, które przyszły pod koniec tamtego roku.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Ja mam jeszcze jedno takie pytanie, Panie Ministrze. Mianowicie te dotacje dla uczelni kształcących personel lotniczy… Tutaj jest kwota 24 miliony zł. A ja mam pytanie: ile uczelni w Polsce kształci w tej chwili personel lotniczy?

(Brak nagrania)

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Mikołaj Wild:

…Politechnika Rzeszowska, Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie, Politechnika Poznańska, Politechnika Śląska. Zainteresowana jest również WAT, ale tutaj są kwestie przystawalności uzyskiwanych uprawnień. To jest ten rząd wielkości. Nastąpił wzrost tej dotacji – tego nie powiedziałem – o ponad 30% rok do roku.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Czy jeszcze ktoś z panów senatorów chciałby zabrać głos? Nie.

Dziękuję bardzo.

Przechodzimy do kolejnego punktu.

Urząd Transportu Kolejowego. Proszę bardzo.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra:

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Pozwolą państwo, że przedstawię najważniejsze dane dotyczące dochodów i wydatków Urzędu Transportu Kolejowego zawarte w ustawie budżetowej na 2019 r.

Dochody w ustawie budżetowej. Zaplanowano dochody budżetowe w wysokości 3 milionów 61 tysięcy zł. W 2019 r. zakłada się zmniejszenie realizacji dochodów o 14,2% w stosunku do dochodów zaplanowanych na rok 2018. Główne pozycje dochodów stanowią wpływy z opłat za wydanie świadectw, zaświadczeń i certyfikatów w łącznej wysokości 1 miliona 482 tysięcy zł, wpływy z opłat za wydanie zezwoleń, za nadanie i zmianę numeru EVN i NVR w łącznej wysokości 1 miliona 415 tysięcy zł oraz wpływy z opłat za koncesje i licencje w wysokości 164 tysięcy zł.

Jeżeli chodzi o wydatki, to zgodnie z ustawą budżetową limit wydatków budżetowych dla części 71 wynosi 36 milionów 637 tysięcy zł, w tym 2 miliony 357 tysięcy zł przeznaczone na współfinansowanie wydatków związanych z realizacją projektów z udziałem środków Unii Europejskiej: Program Operacyjny „Pomoc techniczna” – 1 milion 812 tysięcy zł; Program Operacyjny „Infrastruktura i środowisko” – 545 tysięcy zł. Ponadto w 2019 r. na wydatki związane z Programem Operacyjnym „Infrastruktura i środowisko” zabezpieczono środki w wysokości 11 milionów 666 tysięcy zł, z czego w rezerwie celowej, w części 83 – 8 milionów 33 tysiące zł. Środki te zostaną przeznaczone na realizację projektów: kampania „Kolejowe ABC”, akademia bezpieczeństwa kolejowego oraz przygotowywany nowy projekt dotyczący rozwiązania systemowego w zakresie monitorowania bezpieczeństwa ruchu kolejowego, w tym egzaminowania maszynistów, certyfikacji egzaminatorów i instruktorów oraz pouczeń okresowych z wykorzystaniem narzędzi informatycznych. W ustawie budżetowej limit wydatków Urzędu Transportu Kolejowego bez środków na realizację POPT i POIiŚ został ustalony na poziomie 34 milionów 280 tysięcy zł.

Jeżeli chodzi o wynagrodzenia na 2019 r., to w stosunku do roku 2018 uległy one zwiększeniu o kwotę 1 milion 267 tysięcy zł. 367 tysięcy to są podwyżki dla pracowników korpusu służby cywilnej oraz pracowników nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń. 1 milion 500 tysięcy zł to są środki, które zostały przeznaczone na zatrudnienie 20 specjalistów do realizacji zadań prezesa Urzędu Transportu Kolejowego związanych z wykonywaniem czynności administracyjnych i kontrolnych w obszarze planowania prac odnowieniowych, prac modernizacyjnych, remontowych i utrzymaniowych na infrastrukturze kolejowej wynikających z realizacji Krajowego Programu Kolejowego i Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko 2014–2020”. Będą to środki przeznaczone również na kontrolę stanu technicznego i utrzymanie pojazdów kolejowych oraz eksploatację bocznic.

Szanowny Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, Szanowni Państwo, bardzo dziękuję za uwagę. Proszę o pozytywne zaopiniowanie budżetu Urzędu Transportu Kolejowego na rok 2019.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo, Panie Prezesie.

Otwieram dyskusję.

Czy ktoś z panów senatorów chciałby zabrać głos w tym punkcie? Nie.

Jak rozumiem, wszystko zostało przedstawione tak jasno i czytelnie, że nie ma pytań.

W związku z tym przechodzimy do kolejnego punktu: plany finansowe Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców oraz Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.

Proszę bardzo, kto z państwa będzie referował?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę bardzo.

(Głos z sali: Z Ministerstwa Cyfryzacji…)

Aha, pan minister. Witam pana ministra.

Panie Ministrze, plany finansowe Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców oraz Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Jesteśmy w tym punkcie. Bardzo proszę o zreferowanie.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Adam Andruszkiewicz:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Wysoka Komisjo! Panie i Panowie Senatorowie!

Jeśli chodzi o plan finansowy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, to planowany stan funduszu na początek 2019 r. wyniesie 396 milionów 156 tysięcy zł. Zgodnie z planem na 2019 r. prognozowane jest uzyskanie przychodów w wysokości 141 milionów 961 tysięcy zł z następujących tytułów: przychody z opłat pobieranych za udostępnienie danych lub informacji z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Centralnej Ewidencji Kierowców – 1 milion 500 tysięcy zł; przychody z opłat ewidencyjnych – 136 milionów 461 tysięcy zł, z tego od umów OC – 109 milionów 975 tysięcy zł; za wpis terminu kolejnego badania technicznego – 16 milionów 700 tysięcy zł; za wydanie dowodu rejestracyjnego – 2 miliony 638 tysięcy zł; za wydanie pozwolenia czasowego – 2 miliony 598 tysięcy zł; za wydanie tablic rejestracyjnych – 1 milion 882 tysiące zł, za wydanie nalepki kontrolnej – 1 milion 519 tysięcy zł, pozostałe – 1 milion 149 tysięcy zł; odsetki od środków przekazanych ministrowi finansów w zarządzanie – 4 miliony zł.

Na 2019 r. zaplanowano koszta w wysokości 274 milionów 653 tysięcy zł, w tym na zadania związane z informatyzacją państwa przewidziano kwotę 151 milionów 777 tysięcy zł. W związku z koniecznością zapewnienia finansowania Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej OSE wprowadzono zapisy do ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2019 umożliwiające wydatkowanie środków z funduszu nie tylko na wydatki określone w art. 80d ustawy – Prawo o ruchu drogowym, lecz także na finansowanie zadań ministra właściwego do spraw informatyzacji związanych z informatyzacją państwa.

Szanowni Państwo, zgodnie z ustawą wydatki planowane są w następującej wysokości: koszty własne – 167 milionów 110 tysięcy zł, w tym m.in. zakup usług związanych z utrzymaniem, serwisowaniem, eksploatacją, modernizacją i rozwojem CEPiK 2.0, eksploatacją i rozwojem sieci WAN, usługami w obszarze wykonywania czynności materialno-technicznych związanych z przygotowaniem odpowiedzi na wnioski i zapytania kierowane do Centralnej Ewidencji Kierowców i Centralnej Ewidencji Pojazdów; realizacja zadań związanych z informatyzacją państwa – 85 milionów 200 tysięcy zł, w tym na utrzymanie i rozwój systemów ewidencji państwowych, administrowanie zintegrowaną infrastrukturą rejestrów oraz jej odbudowę i modernizację, funkcjonowanie krajowego schematu identyfikacji elektronicznej, projekt „Cyfrowa piaskownica administracji”, realizację zadań związanych z cyberbezpieczeństwem, a także działań ukierunkowanych na realizację celu strategii „5G dla Polski”; dotacje na realizację zadań bieżących – 20 milionów 77 tysięcy zł; dotacje na realizację zadania związanego z wprowadzeniem systemu teleinformatycznego elektronicznego katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terenie RP, a także na realizację zadań związanych z informatyzacją – 16 milionów 577 tysięcy zł, w tym na budowę NPCnet i finansowanie działalności zespołów reagowania na incydenty komputerowe w Naukowej Akademickiej Sieci Komputerowej Państwowego Instytutu Badawczego.

Koszty inwestycyjne wynoszą 87 milionów 466 tysięcy, w szczególności na: realizację zadań związanych z informatyzacją – 50 milionów zł, m.in. rozwój systemów i ewidencji państwowych, odbudowę i modernizację zintegrowanej infrastruktury rejestrów, krajowy schemat identyfikacji elektronicznej; zakupy inwestycyjne, w szczególności zakup infrastruktury i oprogramowania niezbędnego do funkcjonowania SI CEPiK oraz wykonanie systemu teleinformatycznego CEK 2. Planowany stan funduszu na koniec 2019 r. wyniesie 263 miliony 464 tysiące zł.

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Otwieram dyskusję w tym punkcie.

I ja pozwolę sobie na pytanie. Mianowicie zadanie związane z informatyzacją państwa… Jest przewidziane finansowane działań, które realizują strategię „5G dla Polski”. Jaka to jest kwota i jakie zadania w najbliższym roku, znaczy w obecnym roku, będą w tej materii planowane?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Adam Andruszkiewicz:

Szczegółowa decyzja, Panie Przewodniczący, zapadnie dopiero po przyjęciu ustawy. Teraz przewidujemy ok. 15 milionów zł.

(Przewodniczący Andrzej Misiołek: I jeszcze jakie zadania będą w ramach 5G…)

To poproszę o doprecyzowanie pana dyrektora Jarkiewicza.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Proszę bardzo, Panie Dyrektorze.

Dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów w Ministerstwie Cyfryzacji Arkadiusz Jarkiewicz:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

W zakresie wydatków, tak jak pan przewodniczący wspomniał, na strategię „5G dla Polski” w ramach zadań finansowanych z funduszu celowego CEPiK… Będą to na razie zadania dotyczące analiz zastosowania tego rozwiązania technicznego, technologicznego w Polsce w modelu technologicznym, jaki będzie przyjęty do wdrażania tego systemu łączności. W związku z tym to nie będą wydatki związane z budowaniem infrastruktury, będą to wydatki związane z analizami, czy dane rozwiązania technologiczne zostaną… jaki model wdrażania będzie przyjęty na terenie Polski, jakie będą tutaj w ogóle kierunki, jakie będzie podejście do tego, jak ta strategia realizacji wspomnianego rozwiązania technologicznego będzie wprowadzana. Czyli to będą takie zadania towarzyszące tej nowej technologii.

(Przewodniczący Andrzej Misiołek: Rozumiem…)

W tych 15 milionach zł – jeszcze doprecyzuję – o których pan minister wspomniał, przewidujemy również… To nie będzie pełnych 15 milionów zł na wdrażanie strategii „5G dla Polski”. To będą zadania związane z e-usługami, zadania blockchain, zadania związane z wdrażaniem standardów otwartych danych w administracji i w ogóle w sferze publicznej, tzw. hackathon, sposób projektowania dostępności danych publicznych w obszarze państwa… W związku z tym te 15 milionów zł… Na dzisiaj to jest zbiorczy katalog tych zadań, w tym zadań strategii 5G dla Polski.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję.

Jeszcze pozwolę sobie na takie pytanie, które doprecyzowywałoby pewną kwestię. Mianowicie, jak rozumiem, ta strategia 5G w swoim założeniu ma na celu doprowadzić do rozwoju tzw. internetu rzeczy. I teraz moje pytanie. Bo pojawiają się ostatnio w światowych mediach informacje o tym, że ta technologia może stwarzać poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi. Czy w ramach tych ekspertyz, o których pan dyrektor mówił, są przewidziane też badania we wspomnianym zakresie?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Adam Andruszkiewicz:

Szanowny Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, tak, oczywiście, my mamy w ministerstwie grupę roboczą zajmującą się wspomnianą materią, pracujemy nad tym, zamawiamy również ekspertyzy. Doskonale wiemy, Panie Przewodniczący, Szanowna Komisjo, że sprawa wdrażania 5G w Polsce pewnie będzie budzić jakieś kontrowersje części społeczeństwa, jakieś pytania. I będziemy starali się zrobić wszystko, aby jak najlepiej odpowiedzieć społeczeństwu na te pytania, zwłaszcza w kontekście zdrowia. Bo to jest oczywiście najbardziej wrażliwy moment, kiedy będziemy realizować wdrażanie 5G w Polsce.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Czy jeszcze ktoś z panów senatorów w tym punkcie? Nie?

To mamy jeszcze plan finansowy Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. To już…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak? Proszę bardzo.

Zastępca Głównego Geodety Kraju Karol Koss:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym jako fundusz celowy utworzony na podstawie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne… Dysponentem środków funduszu jest główny geodeta kraju.

Stan funduszu na początek 2019 r. to 2 miliony 832 tysiące zł, z czego 2 miliony 782 tysiące zł to są środki pieniężne, a 150 tysięcy zł – należności.

Przychody na rok 2019 zaplanowano na poziomie 6 milionów 589 tysięcy zł. I wpływy będą z tytułu określonych ustawowo przychodów państwowych funduszy celowych. To jest kwota 5 milionów 840 tysięcy zł z opłat egzaminacyjnych oraz 522 tysięcy zł z opłat za wydanie świadectw, dyplomów i zaświadczeń – chodzi oczywiście o uprawnienia z zakresu geodezji i kartografii. Ponadto wpływy z opłat różnych – 127 tysięcy zł; i przychody z odsetek bankowych oraz lokat terminowych – 100 tysięcy zł.

Koszty realizacji zadań wyniosą 8 milionów 500 tysięcy zł. Środki funduszu przeznaczone będą przede wszystkim na dofinansowanie zadań związanych z aktualizacją i utrzymaniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym wspomniane już przeze mnie nadawanie uprawnień zawodowych z dziedziny geodezji i kartografii. Planowany stan funduszu na koniec roku 2019 ma wynieść 921 tysięcy zł, w tym środków pieniężnych – 871 tysięcy zł.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Czy w tym momencie są jakieś pytania do tego punktu?

Nie ma. Jak rozumiem, wszystko jest tutaj jasne.

Proszę państwa, mieliśmy teraz ogłosić przerwę, ale ponieważ pan minister poprosił, żeby zrealizować jego punkty jeszcze teraz… No, myślę, że tutaj nie mamy co do tego żadnych przeszkód.

Czyli, jak rozumiem, części „Informatyzacja” oraz „Urząd Komunikacji Elektronicznej” i plan finansowy Centralnego Ośrodka Informatyki, tak, Panie Ministrze? Te 3 punkty.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Adam Andruszkiewicz: Panie Przewodniczący, tak, informatyzacja oraz COI, czyli Centralny Ośrodek Informatyki.)

To, proszę państwa, w takim razie proszę pana ministra o zreferowanie.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Adam Andruszkiewicz:

Dziękuję, Panie Przewodniczący, za przychylność, za tę możliwość.

Ten punkt będzie dość krótki, myślę, że szybko to przedstawimy i odpowiemy oczywiście na państwa pytania.

Szanowny Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Senatorowie, w swoim wystąpieniu chcę jedynie zasygnalizować niektóre wielkości liczb i wydatków przewidzianych na rok 2019, jako że Szanowna Komisja dostała wcześniej szczegółową informację w tym zakresie.

Planowane na 2019 r. dochody budżetowe w części 27 „Informatyzacja” wynoszą 717 tysięcy zł, głównie z tytułu zwrotu środków wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub wykorzystanych z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 ustawy o finansach publicznych. Czyli dotyczy to budżetu środków europejskich. Wielkość wydatków zaplanowano w kwocie 1 miliarda 111 milionów 653 tysięcy zł, z tego budżet państwa – 253 miliony 625 tysięcy zł, a budżet środków europejskich – 858 milionów 28 tysięcy zł. Wydatki realizowane będą przez ministerstwo – w kwocie 239 milionów 275 tysięcy zł; oraz przez podległą ministrowi cyfryzacji jednostkę budżetową Centrum Projektów Polska Cyfrowa – w kwocie 872 milionów 378 tysięcy zł. Z kwoty 253 milionów 625 tysięcy zł ujętej w wydatkach budżetu państwa na: współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej przypada kwota 87 milionów 967 tysięcy zł; na dotacje – 45 milionów 245 tysięcy zł; na świadczenia na rzecz osób fizycznych – 194 tysiące zł; na wydatki bieżące – 105 milionów 663 tysiące zł; na wydatki majątkowe – 14 milionów 556 tysięcy zł.

Tak jak w roku 2018, w ramach dotacji zaplanowano dotacje celowe dla: Instytutu Łączności – Państwowego Instytutu Badawczego, m.in. na finansowanie zadań polegających na wsparciu naukowym, badawczym i technicznym Ministerstwa Cyfryzacji w zakresie planowanej polityki państwa, dotyczących rozwoju społeczeństwa informacyjnego; a także Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej Państwowego Instytutu Badawczego, na finansowanie zadań w zakresie analiz, audytów i wsparcia, zmian w obszarze bezpieczeństwa, analiz, projektowania, budowy i wsparcia w projektach m.in. z planu działań ministra cyfryzacji oraz wdrażania Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej OSE na podstawie ustawy z dnia 27 października 2017 r. o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. W ramach zadań operatora OSE powierzonych na mocy wymienionej ustawy NASK PIB w roku 2019 planowana jest realizacja m.in. następujących działań: dostosowanie sieci telekomunikacyjnej NASK PIB do podłączenia i utrzymania kolejnych lokalizacji szkół, zawarcie umów na dzierżawę łączy niezbędnych do podłączenia węzłów docelowej sieci OSE uruchomionych w 2019 r., zawarcie umów na dzierżawę łączy niezbędnych do świadczenia usług OSE w lokalizacjach szkół zaplanowanych do podłączenia w roku 2019, podłączenie 11 tysięcy 200 lokalizacji szkół do infrastruktury usług OSE, świadczenie usług bezpieczeństwa teleinformatycznego, usługi i narzędzia ułatwiające użytkownikom dostęp do technologii cyfrowych.

W ramach wydatków bieżących wynagrodzenia wraz z pochodnymi stanowią 48 milionów 382 tysiące zł, a pozostała kwota 57 milionów 281 tysięcy zł przeznaczona zostanie między innymi na wdrażanie Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, realizację „Programu pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2017–2026” oraz na zakup towarów i usług, szkolenia pracowników, różne opłaty i składki, a także wynagrodzenia bezosobowe.

W ramach wydatków majątkowych przewiduje się m.in. inwestycje budowlane w wysokości 3 milionów 880 tysięcy zł, w ramach których realizowane będą zadania związane z budynkiem położonym przy ul. Królewskiej 27 w Warszawie. Planowane są również zakupy inwestycyjne w wysokości 10 milionów 667 tysięcy zł z przeznaczeniem m.in. na utrzymanie systemów i infrastruktury na potrzeby Ministerstwa Cyfryzacji, zakup oprogramowania informatycznego, Węzeł Krajowy, pl.ID, e-Dowód, modernizację zintegrowanej infrastruktury rejestrów oraz rozwój systemów rejestrów państwowych.

Na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej przewiduje się kwotę 945 milionów 995 tysięcy zł, w tym budżet państwa – 87 milionów 967 tysięcy zł; budżet środków unijnych – 858 milionów 28 tysięcy zł. Z tego dla ministerstwa przewiduje się kwotę 81 milionów 816 tysięcy zł z przeznaczeniem na realizację projektów kampanii edukacyjno-informacyjnych na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystania technologii cyfrowych, redukcja kosztów budowy sieci szerokopasmowych, Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury, projekt „Otwarte dane – dostęp, standard, edukacja”, projekt „Otwarte dane plus”, e-Zamówienia, elektroniczne zamówienia publiczne, rozwój systemu rejestrów państwowych, zintegrowaną platformę analityczną, e-Doręczenia, portal informacyjny „Rozwój”, a także na realizację zadań, jakie będzie wykonywało ministerstwo jako instytucja otoczenia Umowy Partnerstwa.

Dla Centrum Projektów Polska Cyfrowa przewiduje się kwotę 864 milionów 179 tysięcy zł z przeznaczeniem m.in. na realizację zadań w związku z pełnieniem funkcji instytucji pośredniczącej dla POPC. Na wynagrodzenia zaplanowano środki w wysokości 59 milionów 219 tysięcy zł, a na pochodne od wynagrodzeń – w wysokości 11 milionów 828 tysięcy zł. Uwzględniono tu finansowanie… Prognozowany średnioroczny poziom zatrudnienia to 691 osób, z tego 467 członków korpusu służby cywilnej, 5 osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, 219 osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń oraz 1 funkcjonariusz.

Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, teraz przedstawię kolejny punkt, plan finansowy instytucji gospodarki budżetowej – Centralnego Ośrodka Informatyki.

Przychody oszacowano na poziomie 149 milionów 729 tysięcy zł. Na kwotę tę składają się przychody z prowadzonej przez instytucję działalności – 149 milionów 629 tysięcy zł; oraz odsetki od środków przekazanych ministrowi finansów w zarządzanie – 100 tysięcy zł. Wysokość przychodów na 2019 r. oszacowano przede wszystkim na podstawie zawartych umów, w tym m.in. na utrzymanie systemu rejestrów państwowych, administrowanie Zintegrowaną Infrastrukturą Rejestrów, utrzymanie, serwis i eksploatację systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców CEPiK, świadczenie usług zapewniających poprawne i nieprzerwane funkcjonowanie ePUAP, utrzymanie Węzła Krajowego oraz helpdesk POPC.

Koszty na 2019 r. zaplanowano w kwocie w wysokości 149 milionów 629 tysięcy zł.

W 2019 r. COI przewiduje uzyskanie zysku brutto w kwocie 100 tysięcy zł.

Na koniec 2019 r. zaplanowano środki obrotowe w wysokości 29 milionów 409 tysięcy zł, w tym środki pieniężne – 18 milionów 153 tysiące zł; należności – 11 milionów 107 tysięcy zł; zapasy – 149 tysięcy zł. Planowany stan zobowiązań wyniesie 10 milionów 328 tysięcy zł.

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Czy ktoś z panów senatorów ma pytania w tym punkcie?

Skoro nie, to dziękuję bardzo panu ministrowi.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Adam Andruszkiewicz: Dziękuję bardzo.)

Proszę państwa, ogłaszam przerwę w obradach komisji do godziny 13.00. O 13.00 rozpoczniemy omawianie kolejnych punktów budżetu. Dziękuję bardzo.

(Przerwa w obradach)

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Szanowni Państwo!

Wznawiam obrady Komisji Infrastruktury.

Witam gości: pana Grzegorza Witkowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej; panią Karolinę Chmurę, naczelnika wydziału w tym ministerstwie; panią Jolantę Cak, naczelnika wydziału w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej; panią Annę Cieślik, starszego specjalistę w tymże ministerstwie, panią Małgorzatę Gizę, głównego specjalistę w tymże ministerstwie, panią Annę Frąckowiak, głównego specjalistę w Ministerstwie Finansów; panią Magdalenę Rudnicką, również głównego specjalistę w Ministerstwie Finansów; panią Iwonę Zwierzchowską, głównego specjalistę w Ministerstwie Finansów; panią Ewę Wójcik, starszego specjalistę w Ministerstwie Finansów; pana Jakuba Krakowskiego… Przepraszam bardzo. …Panią Barbarę Staniszewską z Ministerstwa Finansów, naczelnika wydziału; panią Elżbietę Milewską, zastępcę dyrektora departamentu w Ministerstwie Finansów; panią Annę Sobczak, naczelnika w Ministerstwie Finansów; panią Marzenę Marczuk, również naczelnika w Ministerstwie Finansów; panią Martę Starszewską, starszego specjalistę w Ministerstwie Finansów; panią Grażynę Grzyb, dyrektora w Ministerstwie Finansów; pana Wojciecha Ostrowskiego, naczelnika w departamencie w Ministerstwie Finansów. Dziękuję bardzo.

Proszę pana ministra o zreferowanie punktów dotyczących gospodarki morskiej oraz żeglugi śródlądowej.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo!

W części 21 „Gospodarka morska” dochody ujęte w projekcie ustawy szacuje się na kwotę 12 milionów 719 tysięcy zł. Są one w porównaniu z kwotą z ubiegłego roku nieznacznie większe. Największe źródło dochodów stanowią wpływy od urzędów morskich z tytułu przeprowadzonych inspekcji, najmu i dzierżawy terenów.

Jeśli chodzi o największe wydatki, które zaplanowaliśmy, to są to wydatki na program wieloletni „Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry”, kontynuację programu „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”, czyli słynny przekop przez Mierzeję Wiślaną, zwiększenie wynagrodzeń dla urzędów morskich – są to wysokiej klasy specjaliści, którzy od kilku lat nie mieli podwyżek – inwestycje budowlane dla szkolnictwa zawodowego morskiego w Świnoujściu oraz dla Akademii Morskiej w Szczecinie. Dotacje podmiotowe zostały zaplanowane dla Akademii Morskiej w Szczecinie i Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na działalność naukową i dydaktyczną.

Chciałbym też wspomnieć o ważnej rzeczy. Od kilku lat mamy powtarzające się sytuacje sztormowe na Bałtyku. Urząd Morski w Gdyni i w Słupsku muszą przez to zwiększyć inwestycje na odbudowę ostróg oraz falochronów, szczególnie na środkowym wybrzeżu, które jest wyjątkowo podatne na działanie żywiołu morskiego. Tak że bardzo proszę o przyjęcie tej informacji. Dziękuję.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z panów senatorów chciałby zabrać głos?

Skoro nie, to dziękuję bardzo.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski:

Tak. W projekcie ustawy budżetowej przewiduje się uzyskanie dochodów w kwocie 833 tysięcy zł. To jest wzrost dochodów o 5% w stosunku do wielkości z zeszłego roku. Główne źródło dochodów stanowią wpływy od urzędów żeglugi śródlądowej.

W ubiegłym roku przyjęliśmy uchwałę, która reformuje urzędy żeglugi śródlądowej. Powołaliśmy 3 główne urzędy żeglugi – w Szczecinie, we Wrocławiu i w Bydgoszczy. W Bydgoszczy dla Wisły oraz Noteci, we Wrocławiu dla Odry, a w Szczecinie dla systemu RIS, czyli systemu elektronicznej kontroli statków na Odrze.

Wydatki w 2019 r. zaplanowane są ogółem na kwotę w wysokości 27 milionów 500 tysięcy zł i są większe o 8 milionów 500 tysięcy w stosunku do wydatków z 2018 r. Jest to związane szczególnie z reorganizacją urzędów, współfinansowaniem programów operacyjnych i rozbudową systemu RIS w Szczecinie. Reszta jest na wynagrodzenia, które w stosunku do wynagrodzeń z 2018 r. zostały zwiększone łącznie o 42%.

Najważniejszym zadaniem na 2019 r. dla Urzędu Żeglugi Śródlądowej jest pełne wdrożenie systemu RIS, czyli rejestru i kontroli statków na Odrze oraz współpraca na Odrze granicznej z naszymi partnerami z Niemiec.

Bardzo proszę o przyjęcie tej informacji. Dziękuję.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z panów senatorów chce zabrać głos?

Pan senator Dobkowski. Proszę bardzo.

Senator Wiesław Dobkowski:

Dziękuję bardzo.

Panie Ministrze!

Powiedział pan, że jest wzrost wydatków na wynagrodzenia o 42%. Tak? Dobrze zrozumiałem?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski: Zwiększenie.)

Chodzi o to, że jest po prostu więcej pracowników? Będzie więcej osób pracowało, czy też jest wzrost kwoty dla osób, które pracują? Pytanie: o ile jest zwiększona liczba pracowników? Czy jest zwiększona? O ile?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski:

Panie Senatorze, jeśli chodzi o etaty, to w ramach ministerstwa prosimy o zwiększenie zatrudnienia o 5 etatów, a w urzędach żeglugi – o 30 etatów. Jest to związane z tym, że przez wiele, wiele lat te urzędy były niedoinwestowane. Było tam mało ludzi, a odpowiadali jakby za bardzo duże odległości na rzekach oraz urządzenia hydrotechniczne, ale też rejestrację różnych jednostek pływających. I po prostu nie było już mocy przerobowych. Chodzi szczególnie o główne urzędy. W delegaturach nie będzie zwiększenia etatów. Te 30 etatów dla urzędów żeglugi śródlądowej to będą etaty dla urzędów głównych, czyli w Szczecinie, Wrocławiu i Bydgoszczy.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Proszę bardzo.

Senator Wiesław Dobkowski:

Czy poziom wynagrodzeń jest zadowalający? Czy w tym roku będą jakieś podwyżki? Czy będzie wzrost wynagrodzeń? Jaki będzie średni wzrost dla jednego pracownika?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski:

Jak pytam pracowników, to okazuje się, że poziom wynagrodzeń nigdy nie jest zadowalający. Mamy taką, a nie inną sytuację budżetową. Minister finansów zgodził się na 3-procentowe podwyżki w urzędach żeglugi w 2019 r.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Ja mam jeszcze jedno, a właściwie dwa pytania. Widzę, że są przeznaczone 2 miliony zł dla Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. Jest też takie technikum w Kędzierzynie-Koźlu, ale nie widzę tutaj żadnego wsparcia. Czy ta szkoła nie występowała o takie wsparcie?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski:

Są 3 technika żeglugi śródlądowej w Polsce, w Nakle nad Notecią, w Kędzierzynie-Koźlu i we Wrocławiu. We Wrocławiu reaktywowaliśmy w ubiegłym roku technikum z wieloletnimi tradycjami. Ono zostało zamknięte kilka lat temu. Udało nam się odtworzyć pierwszą klasę.

Technika w Nakle oraz w Kędzierzynie to są szkoły powiatowe. One nie występowały do nas… My oferowaliśmy, że możemy przejąć te technika, że mogą to być szkoły resortowe, ale nie ma takiej woli zarówno ze strony samorządu, jak i dyrekcji szkoły. Mamy tylko średnią, zawodową szkołę morską w Świnoujściu oraz tę reaktywowaną we Wrocławiu. Mamy świetny kontakt z tymi szkołami. One kształcą stermotorzystów, mechaników na barki. Te osoby znajdują zatrudnienie, szczególnie u armatorów zachodnich, na Renie i na Łabie. Jak odrodzi się rynek żeglugowy w kraju, to na pewno zasilą kadrę na polskich rzekach.

Na razie nie ma takiej woli ze strony dyrekcji ani samorządów, żeby wspomniane szkoły przeszły pod nasz resort.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Mam jeszcze jedno pytanie. Pan minister powiedział „jak odrodzi się rynek żeglugowy w kraju”. Pytanie jest takie. Były przygotowania dotyczące Odrzańskiej Drogi Wodnej, ale jakoś nie widzę w budżecie przewidzianych na to środków. Czy mogę prosić o kilka słów na ten temat?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski:

Główny problem z Odrzańską Drogą Wodną polega na braku inwestycji piętrzących Odrę poniżej stopnia wodnego w Malczycach na Dolnym Śląsku. Przygotowujemy teraz 2 inwestycje, w Lubiążu i w Ścinawie, takie same jak w Malczycach. To będzie taki sam stopień wodny z elektrownią wodną. Szczegółowe mapowanie dotyczące tego, gdzie mają być pobudowane te piętrzenia oraz do jakiej wysokości… Za to odpowiedzialny jest zespół portów Szczecin i Świnoujście, ponieważ to on będzie głównym beneficjentem Odrzańskiej Drogi Wodnej jako zaplecze bezpośrednie. Dlatego nie jest to ujęte w budżecie ministerstwa, tylko w budżecie zarządu portów Szczecin i Świnoujście. Samo finansowanie będzie zaplanowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego i za to odpowiedzialne jest Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, pana ministra Kwiecińskiego. Główne pieniądze to będą środki unijne. My w naszym budżecie tego nie przewidujemy. Przygotowania są po stronie portów Szczecin i Świnoujście.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

(Senator Wiesław Dobkowski: Jeszcze ja.)

Jeszcze pan senator Dobkowski. Proszę bardzo.

Senator Wiesław Dobkowski:

Dziękuję.

Ja mam pytanie na temat szkół morskich. Te powiatowe, czyli w Kędzierzynie-Koźlu i w Nakle… Tak?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski: Tak.)

To są szkoły, które kształcą fachowców w tej dziedzinie. Czy jest jakiś nadzór ministerstwa nad programem i nad poziomem tych szkół, czy one są tylko pod Ministerstwem Edukacji Narodowej? No bo ja rozumiem, że jeżeli mają to być fachowcy, tacy, którzy będą potem przydatni, to powinien być jakiś rodzaj nadzoru nad programem i nad poziomem edukacji. Czy jest taka możliwość?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski:

Jest nadzór, ale nie naszego ministerstwa, tylko Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jest to nadzór szkolnictwa zawodowego miejscowego kuratorium. My byśmy bardzo chcieli przejąć te szkoły, wziąć je w opiekę, chcielibyśmy, żeby te szkoły były szkołami resortowymi. Rokrocznie oni kształcą fachowców, którzy znajdują od razu zatrudnienie na zachodzie Europy. Jak mówię, mamy świetne kontakty, spotykamy się, jeździmy tam, ale zarówno samorząd, jak i dyrekcja woli, żeby było, tak jak jest. Jest nadzór kuratorium i Ministerstwa Edukacji Narodowej nad tymi szkołami.

Senator Wiesław Dobkowski:

Ale przecież rząd może wpływać na…

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski: Rząd wpływa jako MEN.)

Ministerstwo Edukacji Narodowej też podlega pod rząd.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski: Czyli jest nadzór. Jest nadzór MEN.)

Między resortami może być jakieś współdziałanie. Nie?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski:

Pracujemy z panią minister Zalewską, rozmawiamy na temat szkolnictwa zawodowego, na temat tego, żeby było więcej takich szkół, więcej lekcji, więcej kształcenia tych osób, ponieważ rynek jest bardzo chłonny i jest popyt na tego typu fachowców. Nie przeskoczymy jednak pewnych rzeczy. Nadzór jest, tak jak powiedziałem, Ministerstwa Edukacji Narodowej w ramach szkolnictwa zawodowego.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Nie ma więcej pytań.

Bardzo dziękuję, Panie Ministrze, za zreferowanie tej części budżetu.

Pozostały nam jeszcze rezerwy celowe.

Prosiłbym panią dyrektor z Ministerstwa Finansów, żeby omówiła te rezerwy, które nie zostały omówione w czasie dzisiejszych obrad.

Proszę bardzo.

Dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów Grażyna Grzyb:

Dziękuję bardzo.

Grażyna Grzyb, dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Właściwie większość tych rezerw była omawiana przy okazji omawiania budżetów dysponentów części 39 i 26, w związku z tym tylko krótko przypomnę i podsumuję.

Rezerwa nr 8 to rezerwa na realizację projektów współfinansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. Wielkość środków w tej rezerwie zaplanowano w wysokości 7 miliardów 445 milionów 174 tysięcy zł. Rezerwa ta zawiera środki na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich w ramach wielu programów perspektywy 2014–2020, m.in. programu „Inteligentny rozwój”, „Polska cyfrowa”, „Pomoc techniczna”, „Polska Wschodnia”, „Wiedza, edukacja, rozwój”, Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” – właśnie w tym aspekcie było nawiązywanie do środków tej rezerwy – a także Programu Operacyjnego „Rybactwo i morze”.

Jeżeli chodzi o rezerwę dziewiętnastą, to jest to rezerwa płacowa na zmiany organizacyjne i nowe zadania, w tym na skutki przechodzące z lat 2017–2018. W tej pozycji zaplanowano środki w wysokości 3 milionów 53 tysięcy zł. Zaplanowanie tej rezerwy nastąpiło na podstawie ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej. Rezerwa ta dzielona jest przez Radę Ministrów i jest przeznaczona na realizację nowych zadań, zwiększenie zakresu realizowanych zadań albo powołanie nowych jednostek organizacyjnych w trakcie roku.

Rezerwa w poz. 29 „Środki na sfinansowanie kosztów organizacji, funkcjonowania oraz realizacji zadań Krajowego Zasobu Nieruchomości” zaplanowana została w wysokości 50 milionów zł. Ona jest również przeznaczona na finansowanie zadań, na które środki ujęte są w części 18, zadań realizowanych przez ministra inwestycji i rozwoju. Te środki przeznaczone są na pokrycie kosztów organizacji i funkcjonowania Krajowego Zasobu Nieruchomości.

Rezerwa nr 41 „Uzupełnienie wydatków na gospodarkę nieruchomościami” w kwocie 27 milionów zł została zaprezentowana. Cel tej rezerwy został wyrażony w nazwie. Przeznaczona jest ona przede wszystkim na dofinansowanie zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez powiaty. Głównie chodzi tu o administrowanie nieruchomościami Skarbu Państwa, a przede wszystkim porządkowanie stanu prawnego nieruchomości Skarbu Państwa.

Rezerwa nr 54 „Środki dla województw na dofinansowanie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony dróg wojewódzkich i zarządzania tymi drogami” została zaplanowana w kwocie 280 milionów 500 tysięcy zł na podstawie ustawy o dochodach JST. Są to środki na dotacje dla samorządów województw i będą udzielane przez wojewodów. Dotacja nie może stanowić… Udział dotacji w finansowaniu zadań nie może przekroczyć 98% kosztów realizacji zadania.

Rezerwa nr 59 „Dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej” została zaplanowana w kwocie 308 milionów 325 tysięcy zł. Środki tej rezerwy pochodzą z wpłat Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który jest państwową osobą prawną. Państwowe osoby prawne nie mogą finansować zadań jednostek z obszaru finansów publicznych, dlatego najpierw wpłaty są dokonywane przez NFOŚiGW, odwzorowywane w tej rezerwie, po czym ze środków rezerwy udzielana jest pomoc na cele wynikające z ustawy – Prawo ochrony środowiska. Mówiąc w skrócie, są to cele zmierzające do uzyskania efektów w postaci ochrony środowiska.

Rezerwa nr 65 „Zasilenie Funduszu Dopłat z przeznaczeniem na sfinansowanie wypłat finansowego wsparcia budownictwa socjalnego i komunalnego oraz na dopłaty do czynszu” została zaplanowana w wysokości 520 milionów zł i jest dedykowana ministrowi inwestycji i rozwoju na realizację zdań ujętych w części 18.

Rezerwa nr 72, czyli „Rezerwa na finansowanie zadań realizowanych przez prezydentów miast na prawach powiatu w zakresie zarządzania bezpieczeństwem dróg w transeuropejskiej sieci drogowej”, została zaplanowana w kwocie 6 milionów 407 tysięcy zł i jest dedykowana ministrowi infrastruktury na podstawie ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Poz. 73, czyli „Rezerwa na zmiany systemowe i niektóre zmiany organizacyjne, w tym nowe zadania”, została zaplanowana w kwocie 1 miliarda 492 milionów 731 tysięcy zł. Została utworzona z inicjatywy ministra finansów i jest przeznaczona dla dysponentów, u których wystąpi zapotrzebowanie na środki w związku ze zmianami systemowymi i zmianami organizacyjnymi. Dziękuję uprzejmie.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z panów senatorów chciałby zabrać głos? Nie.

Pozostała nam jeszcze część budżetowa 85, oczywiście w zakresie działania naszej komisji.

Prosiłbym panią dyrektor o krótkie przedstawienie tej części.

Dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów Grażyna Grzyb:

Proszę uprzejmie.

W części 85 w dziale 600 „Transport i łączność” po stronie dochodów została zaplanowana kwota 37 milionów 192 tysięcy zł. W stosunku do kwoty z roku 2018 jest tu bardzo istotny wzrost, bo proponowana kwota stanowi 430% kwoty zaplanowanej na 2018 r. Ten wzrost jest odzwierciedlony we wpływach z tytułu grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych, które są pobierane przez Inspekcję Transportu Drogowego. W 2018 r. środki z tego tytułu gromadzone były na rachunku Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, w części 39. W związku ze zmianami wynikającymi z ustawy o transporcie drogowym od 2019 r. środki te będą gromadzone na rachunkach wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego, a więc w części 85. Stąd ten bardzo wysoki wzrost po stronie dochodów.

Ponadto w kwocie dochodów planowane są również w części 85 dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych na przejściach granicznych – jest to kwota 5 milionów 666 tysięcy zł – a także z tytułu opłat związanych z realizacją zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego, przede wszystkim opłat za wydawanie zaświadczeń ADR, czyli dokumentów uprawniających do kierowania pojazdem przewożącym towary niebezpieczne.

Po stronie wydatków w części 85 w dziale 600 została zaplanowana kwota 853 milionów 890 tysięcy zł. W wydatkach bieżących z tej kwoty zaplanowano środki w wysokości 821 milionów 160 tysięcy zł, a w wydatkach majątkowych – środki w wysokości 27 milionów 631 tysięcy zł. W wydatkach unijnych zaplanowano kwotę 5 milionów 99 tysięcy zł. Na wydatki bieżące składają się wydatki na sfinansowanie krajowych pasażerskich przewozów autobusowych. Jest to największa kwota z łącznej kwoty wydatków planowanych w tej części w dziale 600, bo wynosi 644 miliony 915 tysięcy zł. Jest to kwota przeznaczona dla przewoźników, którzy wykonują krajowe autobusowe przewozy pasażerskie, na finansowanie ustawowych uprawnień do bezpłatnych bądź ulgowych przejazdów.

Drugą co do wielkości kwotą planowaną w wydatkach bieżących są środki na pokrycie kosztów utrzymania przejść granicznych. Łącznie wynoszą one 94 miliony 214 tysięcy zł.

Następna istotna kwota planowana jest również na pokrycie kosztów bieżącej działalności Inspekcji Transportu Drogowego. Są to środki w wysokości 77 milionów 856 tysięcy zł. Na wydatki dotyczące pozostałej działalności planowane są środki w wysokości 4 milionów 175 tysięcy zł.

W wydatkach majątkowych zaplanowane zostały środki w kwocie 27 milionów 631 tysięcy zł, z czego na zadania inwestycyjne wynikające z potrzeb przejść granicznych zaplanowana została kwota 25 milionów 54 tysięcy zł. Na zadania budowlane dotyczące potrzeb przejść granicznych została zaplanowana kwota 18 milionów 337 tysięcy zł. Zadania te będą realizowane w województwie podlaskim, podkarpackim, lubelskim i warmińsko-mazurskim.

Na zakupy inwestycyjne w ramach wydatków majątkowych zaplanowano kwotę 6 milionów 717 tysięcy zł. Są to wydatki na zakup specjalistycznego sprzętu na potrzeby m.in. placówki Straży Granicznej w Łodzi, kolejowego przejścia granicznego w Czeremsze czy też Portu Lotniczego Poznań-Ławica.

Na potrzeby wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego w ramach wydatków majątkowych zaplanowane zostały środki w kwocie 2 milionów 577 tysięcy zł. Dziękuję uprzejmie.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z panów senatorów chce zabrać głos? Nie.

Proszę państwa, omówiliśmy wszystkie części budżetu, które nasza komisja miała rozpatrzeć. Pozostaje nam przegłosowanie…

Nie zostały zgłoszone żadne poprawki, więc proponuję, aby komisja głosowała nad przyjęciem przedstawionego budżetu bez poprawek.

Kto z panów senatorów jest za? (5)

Kto jest przeciwny? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję bardzo.

Na sprawozdawcę komisji proponuję pana senatora wiceprzewodniczącego Dobkowskiego.

Czy pan senator się zgadza?

(Senator Wiesław Dobkowski: Wyrażam zgodę.)

Dziękuję bardzo.

Zamykam posiedzenie komisji.

Dziękuję wszystkim państwu za udział.

(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 33)