Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Obrony Narodowej (nr 60) w dniu 22-01-2019
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Obrony Narodowej (60.)

w dniu 22 stycznia 2019 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2019 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 01 – Kancelaria Prezydenta RP; 29 – Obrona narodowa; 83 – Rezerwy celowe; 85 – Budżety wojewodów ogółem; pozostałe części budżetowe w zakresie działu 752 – Obrona narodowa, a także planów finansowych: Agencji Mienia Wojskowego; Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego; Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych (druk senacki nr 1068, druki sejmowe nr 2864, 3021 i 3021-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 09 minut 05)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jarosław Rusiecki)

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dzień dobry. Witam państwa…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2019 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 01 – Kancelaria Prezydenta RP; 29 – Obrona narodowa; 83 – Rezerwy celowe; 85 – Budżety wojewodów ogółem; pozostałe części budżetowe w zakresie działu 752 – Obrona narodowa, a także planów finansowych: Agencji Mienia Wojskowego; Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego; Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych (druk senacki nr 1068, druki sejmowe nr 2864, 3021 i 3021-A)

Jeśli pan dyrektor pozwoli, to ja w swojej roli wystąpię… (Wesołość na sali) …i poprowadzę bardzo istotne posiedzenie senackiej Komisji Obrony Narodowej, sześćdziesiąte już, którego przedmiotem jest rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2019 z druku senackiego nr 1068 oraz druków sejmowych nr 2864 i 3021 w częściach właściwych zakresowi działania naszej komisji. W szczególności dotyczy to części 29 budżetu „Obrona narodowa”, budżetu Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, zwierzchnika Sił Zbrojnych, oraz pozostałych części, które państwo macie przedstawione w porządku obrad.

Chciałbym bardzo serdecznie powitać na dzisiejszym posiedzeniu pana ministra Wojciecha Skurkiewicza, sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. Witam serdecznie pana Pawła Bartczaka, dyrektora Departamentu Budżetowego w Ministerstwie Obrony Narodowej. Witam serdecznie pana płka Krzysztofa Muchę, zastępcę dyrektora Departamentu Budżetowego Ministerstwa Obrony Narodowej. Witam pana płka Jarosława Stecia, szefa działu planowania Sztabu Generalnego Wojska Polskiego. Witam pana płka Dariusza Owczarka, szefa oddziału w zarządzie P8 Sztabu Generalnego. Witam pana płka Jacka Woińskiego, głównego specjalistę do spraw planowania w Zespole Planowania Budżetowego Departamentu Budżetowego. Witam panią Anetę Cieślik, głównego specjalistę z departamentu zwierzchnictwa w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego. Witam panią Katarzynę Czarkowską, głównego specjalistę w Departamencie Finansowania Sfery Budżetowej Ministerstwa Finansów. Witam bardzo serdecznie naszego pana legislatora, pana mecenasa Szymona Giderewicza. Witam serdecznie, Panie Mecenasie.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Witam wszystkich państwa, a w sposób szczególny witam panią minister Marię Anders, członka naszej komisji. Zawsze siedzimy blisko siebie… Witam państwa senatorów.

Szanowni Państwo, jak powiedziałem, jest to bardzo ważne posiedzenie, bo rozpatrujemy budżet państwa w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa narodowego. Jest to kwestia, która wpływa nie tylko na losy i działania polityczne Senatu, wcześniej Sejmu i całego legislacyjnego… Główne zadanie to dbanie o bezpieczeństwo Polski i polskich obywateli.

Panie Ministrze, bardzo proszę o wprowadzenie do dzisiejszej dyskusji.

Bardzo proszę.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz:

Dziękuje bardzo, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo, w związku z tym, że dzisiejszy terminarz jest dość napięty, ja bardzo krótko przedstawię bardzo istotne z punktu widzenia pracy nad budżetem kwestie. Budżet został skrojony, został przygotowany zgodnie z ustawową zasadą wydatkowania środków finansowych na obronę narodową na poziomie 2% produktu krajowego brutto. To w tym budżecie jest zachowane. Ten budżet pod względem swojej wielkości jest rekordowy i do tej pory niespotykany – wyniesie w roku 2019 44 miliardy 674 miliony zł i będzie wyższy o 3 miliardy 530 milionów zł, czyli blisko o 9%, od budżetu resortu obrony narodowej w roku 2018.

Szanowni Państwo, szczegóły budżetu przedstawi pan dyrektor Bartczak, dyrektor Departamentu Budżetowego. Jest z nami pan płk Steć, szef zarządu P8. Jeśli będziecie państwo parlamentarzyści, senatorowie mieli pytania, to jesteśmy do państwa dyspozycji. A teraz, jeśli pan przewodniczący pozwoli, chciałbym, żebyśmy przedstawili prezentację dotyczącą tegorocznego budżetu.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.

To jest, Panie Dyrektorze, ten moment. Zapraszam do zabrania głosu i przedstawienia projektu.

Bardzo proszę.

Dyrektor Departamentu Budżetowego w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bartczak:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Panie i Panowie Senatorowie! Panie Ministrze!

Chciałbym przedstawić podstawowe liczby i kwestie dotyczące projektu budżetu MON na 2019 r.

Jak już pan minister zaznaczył, cały budżet zamyka się w kwocie 44 miliardów 674 milionów zł. Gdybym mógł, Panie Pułkowniku, prosić o przejście od razu do slajdu szóstego… Budżet został skonstruowany zgodnie z ustawową zasadą, że 2% PKB planowanego na rok 2019 jest przeznaczane na wydatki obronne. I to jest właśnie ta kwota 44 miliardów 674 milionów, która dzieli się w następujący sposób: w części 29 zarezerwowano na wydatki obronne 43 miliardy 812 milionów zł – do tego należy dodać kwotę 230 milionów 649 tysięcy, tj. kwotę przeznaczoną na kształcenie w uczelniach wojskowych studentów studiów stacjonarnych oraz doktorantów będących osobami cywilnymi; ta kwota nie stanowi wydatku obronnego – a w innych częściach budżetu państwa zarezerwowano kwotę 861 milionów 747 tysięcy zł. Ta ostatnia kwota dzieli się w sposób następujący: 200 milionów w części „Nauka”, 26 milionów w części 20 „Gospodarka” – na program mobilizacji gospodarki. Dalej: 94 miliony zostały ujęte w innych częściach budżetu państwa oraz w rezerwie celowej na realizację programu pozamilitarnych przygotowań obronnych; 45 milionów zł zostało ujęte w części 88 „Powszechne jednostki organizacyjne prokuratury” na działalność jednostek organizacyjnych prokuratury właściwych w sprawach wojskowych; 43 miliony zł zostały przeznaczone na dofinansowanie programu wieloletniego pod nazwą „Program zapobiegania negatywnym skutkom deficytu pilotów w Śmigłowcowej Służbie Ratownictwa Medycznego” – skrót angielski HEMS – oraz na modernizację samolotowego zespołu transportowego w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym w Warszawie; kwota 453 milionów zł została ujęta w części 83 „Rezerwy celowe” na częściowe sfinansowanie programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa.

Proszę o następny slajd. Jeśli chodzi o porównanie wydatków resortu obrony narodowej w części 29, porównanie projektu na ten rok i planu z ustawy budżetowej 2018 r., to wydatki te wzrastają o 9,2%, co stanowi kwotę 3 miliardów 694 milionów 563 tysięcy zł. Jeśli chodzi o rozłożenie tych wydatków w działach, to oczywiście największą pozycją jest dział 752 „Obrona narodowa” – tutaj mamy 35,5 miliarda zł. Kolejną pozycją jest dział 753 „Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne” – tutaj mamy ponad 7 miliardów zł. Dalej, w kolejności, mamy dział 803 „Szkolnictwo wyższe”, dział 750 „Administracja publiczna” i inne działy budżetu.

Proszę o następny. Kontynuując porównanie wydatków resortu obrony narodowej w roku 2018 i roku 2019 w podziale na kategorie ekonomiczne tych wydatków, możemy stwierdzić, że jeśli chodzi o dotacje, to dotacje w projekcie budżetu na ten rok wzrastają o 347 milionów, co stanowi ponad 24%, świadczenia pieniężne wzrastają o 340 milionów, co stanowi wzrost o 4,3%, a wydatki osobowe rosną o 1 miliard 68 milionów, co stanowi wzrost o prawie 11%. Pozostałe wydatki, na utrzymanie i szkolenie jednostek wojskowych, wzrastają o 51 milionów, nieznacznie, bo o 0,7%.

Centralne plany rzeczowe. Tutaj kwota wzrasta o 1 miliard 386 milionów, co stanowi 10,1%. W tym roku zarezerwowaliśmy w budżecie kwotę na Fundusz Dróg Samorządowych, co wynika z uchwalonej niedawno ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych, w kwocie 500 milionów zł.

Przechodzę do następnego slajdu. Tu mamy pokazane to samo, co wcześniej, tylko w układzie… Możemy powiedzieć, że największą część naszego budżetu stanowią wydatki majątkowe w ramach CPR – 26,1%. Dalej, w kolejności, są wydatki osobowe – prawie 25%. Kolejną dużą częścią są świadczenia – prawie 19%. Czwartą dużą częścią są pozostałe wydatki, na utrzymanie i szkolenie jednostek wojskowych – prawie 17%.

Następny slajd proszę. Struktura zadaniowa, podział wydatków w strukturze zadaniowej. Oczywiście największa część – 35 miliardów prawie – obejmuje funkcja nr 11 „Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic”. Kolejną pozycją jest „Zabezpieczenie społeczne i wspieranie rodziny”, funkcja nr 13 – 7,5 miliarda. Następna w kolejności jest funkcja nr 3 „Edukacja, wychowanie i opieka” – 950 milionów zł.

Proszę o następny slajd. Jeśli chodzi o szczegółowe kwestie związane z grupami wydatków, to w grupie wydatków 2000 „Dotacje” mamy zaplanowany 1 miliard 775 milionów 277 tysięcy zł, co stanowi 4% naszego budżetu. One się dzielą tak, jak w tabeli, która jest na tym slajdzie niestety niewidoczna… Największe pozycje na liście dotacji to: dotacje podmiotowe dla uczelni wojskowych – 806 milionów zł; dotacja celowa dla Agencji Mienia Wojskowego – 790 milionów zł; dotacja celowa na zadania wynikające z programu modernizacji gospodarki – 107,5 miliona zł.

Proszę o następny slajd. Emerytury, renty i pozostałe świadczenia stanowią w budżecie MON prawie 19%, co stanowi kwotę 8 miliardów 319 milionów 610 tysięcy zł. Podstawowe założenia przyjęte do oszacowania tych wydatków to wskaźnik waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych na poziomie 103,26%, wskaźnik przyrostu świadczeniobiorców… Tutaj bez zmian. Liczba świadczeniobiorców – 162 tysiące osób. Średnie świadczenia po waloryzacji: emerytura – 3 tysiące 629,93 zł; renta inwalidzka – 3 tysiące 238,24 zł; renta rodzinna –2 tysiące 942,16 zł.

Proszę o następny. Jeśli chodzi o wydatki osobowe, to stanowią one blisko 25% budżetu MON projektowanego na ten rok, co stanowi 10 miliardów 891 milionów 706 tysięcy zł. Jeśli chodzi o stany osobowe, które były podstawą do zaplanowania tych wydatków, to w przypadku żołnierzy planujemy poziom 130 tysięcy; w tym: żołnierzy zawodowych – 110 tysięcy; kandydatów na żołnierzy – 8 tysięcy; Narodowe Siły Rezerwowe – 12 tysięcy. Funkcjonariusze SWW i SKW – 2 tysiące 331; służba przygotowawcza – 4 tysiące; żołnierze rezerwy – 2 tysiące, w tym 639 osób stanowi Legia Akademicka. Dalej: żołnierze Terytorialnej Służby Wojskowej – do 26 tysięcy; pracownicy cywilni resortu – 47 tysięcy 407 osób.

Jeśli chodzi o średnie płace, to bez dodatkowego wynagrodzenia rocznego będą się one kształtowały w przypadku żołnierzy na poziomie 5 tysięcy 105 zł, w przypadku służby cywilnej – 4 tysięcy 273 zł, a w przypadku pozostałych pracowników cywilnych na poziomie 3 tysięcy 710 zł.

Proszę o następny slajd. Jeśli chodzi o wydatki na utrzymanie i szkolenie jednostek wojskowych, to stanowią one blisko 17% budżetu, co stanowi kwotę 7 miliardów 408 milionów 687 tysięcy zł. Są to wydatki bieżące. Główne pozycje to: zakup materiałów i wyposażenia; konserwacja uzbrojenia i sprzętu wojskowego; remonty i konserwacja budynków; zakup energii; podatki, opłaty oraz składki, a także zakup usług.

Proszę o kolejny slajd. Centralne plany rzeczowe w projekcie tegorocznym stanowią blisko 35% całego budżetu, co stanowi kwotę 15 miliardów 147 milionów 622 tysięcy zł. One się dzielą na 4 duże części. Program modernizacji technicznej w tym roku zamknie się w kwocie blisko 11 miliardów zł, co oznacza wzrost w stosunku do 2018 r. o 5,4%, a centralny plan inwestycji budowlanych wyniesie 1 miliard 787 milionów 279 tysięcy zł, co stanowi wzrost o blisko 27%. Centralny plan inwestycji budowlanych w części inwestycji natowskich wyniesie 137 milionów zł, co stanowi wzrost o 12% w stosunku do roku ubiegłego, a program zakupu środków materiałowych zaplanowano na kwotę 2 miliardów 250 milionów, co stanowi wzrost o 24% w stosunku do roku 2018.

Proszę o następny slajd. Najważniejsze, priorytetowe zadania modernizacji technicznej w tym roku, jak również w latach następnych, związane będą z następującymi elementami: system obrony powietrznej; śmigłowce wsparcia bojowego i zabezpieczenia; zintegrowane systemy wsparcia dowodzenia oraz zobrazowania pola walki; modernizacja wojsk pancernych i zmechanizowanych; zwalczanie zagrożeń na morzu; rozpoznanie obrazowe i satelitarne; indywidualne wyposażenie i uzbrojenie żołnierza Tytan; modernizacja wojsk rakietowych i artylerii; symulatory oraz trenażery; kołowe transportery opancerzone Rosomak; przeciwpancerne pociski kierowane Spike; bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni oraz wsparcie kryptologiczne.

Następny slajd. Jeśli chodzi o inwestycje narodowe, które będą realizowane z zaplanowanych wydatków na centralne plany rzeczowe, to najważniejsze z nich to: infrastruktura dla potrzeb formowania Wojsk Obrony Terytorialnej; modernizacja obiektów szkoleniowych, sztabowych, koszarowych oraz specjalnych na potrzeby stanowisk kierowania i dowodzenia szczebla strategicznego i operacyjnego; przygotowanie infrastruktury dla morskiej jednostki rakietowej bezpilotowych statków powietrznych oraz potrzeb samolotów transportowych C-130 oraz samolotu szkolenia zaawansowanego. Czwartym celem inwestycyjnym jest modernizacja i rozbudowa sieci teleinformatycznych i telekomunikacyjnych oraz innych obiektów łączności, systemy zabezpieczenia i kontroli dostępu do obiektów kompleksów wojskowych, modernizacja infrastruktury portowej, lotniskowej oraz baz składnic i stacji paliwowych, przygotowanie infrastruktury dla potrzeb eksploatacji sprzętu wojskowego.

W ramach inwestycji realizowanych w zakresie NSIP, czyli NATO Security Investment Programme, programu inwestycji bezpieczeństwa NATO, mamy zaplanowane następujące cele: kontynuacja zamierzeń wynikających z Readiness Action Plan; kontynuacja zadań związanych z integracją systemów elektronicznych oraz budową obiektów dowodzenia obroną powietrzną; kontynuacja budowy lotniskowego składu paliw w Mirosławcu oraz w Świdwinie; kontynuacja prac budowlanych w bazach paliwowych w Puszczy Mariańskiej oraz w Wędrzynie.

Porównując budżet MON w zakresie wydatków majątkowych z roku 2018 i projekt tych wydatków na rok 2019, możemy powiedzieć, że tegoroczny plan wzrósł o 3 miliardy 695 milionów zł, co… Przepraszam, cały budżet rośnie o 3 miliardy 695 milionów zł, co stanowi 9,2%. W przypadku wydatków majątkowych te wydatki rosną o 1 miliard 132 miliony zł, co stanowi 27,2%.

Jeśli chodzi o wydatki bieżące w ramach centralnych planów rzeczowych, to stanowią one 8,3% całego budżetu – 3 miliardy 665 milionów zł. Są to wydatki na remonty uzbrojenia i sprzętu, na amunicję i materiały wybuchowe, materiały pędne i smary, umundurowanie, żywność, na zapasy mobilizacyjne oraz zapasy leków.

Przechodzę do slajdu następnego. Jeśli spoglądamy na wydatki majątkowe w latach 2015–2019, to możemy powiedzieć, że kwotowo one wzrastają w każdym roku, tak by osiągnąć w 2019 r. ponad 12 miliardów zł.

I następny slajd. Jeśli chodzi o dochody budżetowe resortu obrony narodowej, to wzrastają one o blisko 6%, co stanowi kwotę 6 milionów 580 tysięcy zł. W sumie cała kwota dochodów to 118 milionów 147 tysięcy zł, które rozkładają się tak, jak w tabeli poniżej, czyli: w dziale 750 „Administracja publiczna” – 496 tysięcy zł; w dziale 752 „Obrona narodowa” – 102,5 miliona zł; w dziale „Obowiązkowe ubezpieczenie społeczne” – 14,5 miliona zł; w dziale 755 „Wymiar sprawiedliwości” – 627 tysięcy zł.

Dodatkowym źródłem finansowania wydatków obronnych jest Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. W 2019 r. zaplanowano wydatki z tego funduszu na kwotę 428 milionów 600 tysięcy zł. Te wydatki będą w całości zrealizowane na zakupy nowoczesnego uzbrojenia i sprzętu wojskowego.

Następny slajd. Podsumowując tę prezentację, możemy powiedzieć, że projekt budżetu resortu obrony narodowej na 2019 r. umożliwia przede wszystkim: przyspieszenie procesu modernizacji technicznej, zwiększenie liczebności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w tym w ramach tworzenia kolejnych dywizji, tworzenie warunków do realizacji zadań sojuszniczych wynikających z decyzji podjętych na szczycie NATO w Warszawie w 2016 r., rozwój jednostek obrony terytorialnej oraz odbudowę stanu zasobów obronnych – technicznych, materiałowych i osobowych – w obszarze rezerw. To wszystko. Dziękuję bardzo.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz: Panie Przewodniczący, jesteśmy do dyspozycji.)

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję.

Panie Dyrektorze, Panie Ministrze, Szanowni Państwo, wysłuchaliśmy wystąpienia, obejrzeliśmy prezentację.

Pragnę rozpocząć dyskusję.

Zgłasza się pan wiceprzewodniczący Maciej Grubski.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Maciej Grubski:

Panie Ministrze, no, serce się raduje, że pieniądze są coraz większe. Te 9% naprawdę robi wrażenie. Jedna uwaga. Rzuca się w oczy to połączenie wydatków osobowych i emerytur, które daje prawie 50%. To jest poważna kwota, która jest dużym obciążeniem dla budżetu. Ale gratulacje, że ten budżet tak fajnie wzrósł. I mam 3 pytania.

Pierwsze, kwestia zakupu śmigłowców. Tam były wyznaczone tylko śmigłowce bojowe. W jakiej liczbie te śmigłowce bojowe i co dalej, co ze śmigłowcami innego rodzaju: transportowymi, morskimi, tego typu?

Druga rzecz, służba zdrowia. Prosiłbym o rozwinięcie…. Czy te dwieście kilkadziesiąt milionów złotych to jest na utrzymanie szpitali plus kontrakty z NFZ? To ma sfinansować całą służbę zdrowia? Jakie elementy dodatkowo wchodzą w grę?

No i trzeci element. No, nie pojawił się w inwestycjach narodowych ten tzw. Fort Trump. Ja się nie przywiązuję do tej nazwy, bo dla mnie jest to trochę źle sformułowane. No, prezydent, który jest nielubiany w Stanach Zjednoczonych i będzie jedną kadencję, a my nazywamy tak… No ale to jest sprawa polityków. Tych 2 miliardów dolarów tutaj nie ma. Czy zrezygnowaliśmy z projektu budowania bazy amerykańskiej na terenie Polski, czy to finansowanie będzie w kolejnych latach? Dziękuję serdecznie.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo panu senatorowi.

Ja bym tak daleko nie wybiegał w przyszłość. Dopiero mamy połowę kadencji pana prezydenta Stanów Zjednoczonych Trumpa. O tym, czy będzie ktoś wybrany, czy nie, decydują nie szlachetni senatorowie Rzeczypospolitej, tylko obywatele…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

…Stanów Zjednoczonych.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Jeżeli chodzi o ostatnią kwestię, dotyczącą zwiększenia obecności wojsk amerykańskich w Polsce, ta kwota, o której pan senator mówi, nie ma dziś odzwierciedlenia w budżecie. Ona będzie mogła być uwidoczniona wtedy, kiedy będziemy mówili o podpisaniu umowy, porozumienia i będziemy znali wszelkie szczegóły. To jeszcze jest za wcześnie. Ja przypomnę, że dziś jesteśmy w momencie, w którym czekamy na dokument, nad którym pracuje Pentagon, odnośnie do tego, w jakim zakresie wojska amerykańskie mogłyby być czy mają być obecne na terenie Rzeczypospolitej. I to tyle. Czekamy do końca lutego na ten dokument. Przypomnę, że taką dyspozycję wydał Kongres Stanów Zjednoczonych. I to jest rzecz, która będzie determinowała nasze kolejne działania.

Jeżeli chodzi o pierwszą kwestię, to przypomnę, że dziś rozmawiamy o wydatkach budżetowych w związku z zakupem śmigłowców z jednej strony dla wojsk specjalnych, a z drugiej strony ratownictwa morskiego. To są te obszary, które dziś mają odzwierciedlenie w budżecie. Jeżeli mówimy o śmigłowcach wielozadaniowych, jeżeli mówimy o programie Kruk, bo o nim też musimy powiedzieć… Szczególnie ta ostatnia kwestia jest dziś na etapie fazy koncepcyjnej. Myślę, że rok 2019 to będzie ten czas, kiedy będziemy wskazywać, podejmować konkretne decyzje co do programu, realizacji programu Kruk. Ale w tym zakresie to płk Steć ma nieprzeciętną wiedzę, jeżeli chodzi o modernizację techniczną, program modernizacji technicznej. Przypomnę, Szanowni Państwo, że dzisiaj jesteśmy w momencie, kiedy w sztabie generalnym jest przygotowywany plan modernizacji technicznej do 2026 r. To jest program, który ma być zaprezentowany do końca lutego, bo tak wskazują wymagania, przepisy ustawowe. Sztab generalny ma 3 miesiące, od grudnia, na przygotowanie tego strategicznego dokumentu, jeżeli chodzi o modernizację techniczną Sił Zbrojnych.

Panie Pułkowniku, bardzo proszę.

(Senator Jan Dobrzyński: Panie Przewodniczący…)

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

To bardzo proszę.

Bardzo proszę, pan senator Jan Dobrzyński.

Senator Jan Dobrzyński:

Szanowny Panie Ministrze! Panie Przewodniczący!

Ja jestem zwolennikiem budowy śmigłowca w oparciu o polskie Siły Zbrojne, polskie środowisko naukowe. Takie środowisko jest i warto byłoby ten temat rozważyć. Jeżeli założymy, że przez następne 10 lat czy 15 lat nie będzie wojny w naszym regionie, to z całą pewnością będziemy w stanie zbudować w oparciu o wiedzę naszych inżynierów bardzo dobry śmigłowiec. W związku z tym mam pytanie, Panie Pułkowniku, czy w tej kwocie 200 milionów zł – to są wydatki na realizację projektów badawczych – znalazłyby się środki, aby taki zespół, nie nazwę tego grupą, móc powołać i przynajmniej zrobić jakieś rozeznanie, czy jest to możliwe w oparciu o potencjał naszego kraju zarówno wojskowy, jak naukowy. Ja rozumiem, że jeśli chodzi o sprzęt nawigacyjny, taki bardzo, bardzo nowoczesny, to musielibyśmy go zakupić, ale myślę, że sam śmigłowiec… W sensie takim technicznym to nie byłoby nic skomplikowanego. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę, pan płk Jarosław Steć.

Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 w Sztabie Generalnym Wojska Polskiego Jarosław Steć:

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo!

Jeśli chodzi o śmigłowce, to głównym zadaniem, jakie planujemy w roku bieżącym, to zawarcie umowy na śmigłowce do zwalczania okrętów podwodnych i dla ratownictwa bojowego marynarki. Rozpatrujemy również kwestię pozyskania śmigłowców dla wojsk specjalnych. Jeśli chodzi o śmigłowce bojowe, to, tak jak pan minister powiedział, będziemy rozpoczynać ich pozyskanie w kolejnych latach. Oczywiście pracujemy nad nowym programem modernizacji technicznej do roku 2026. W perspektywie tej bliskodziesięcioletniej… Nie chciałbym mówić o tych zadaniach do czasu, aż pan minister nie zatwierdzi…

(Rozmowy na sali)

(Głos z sali: Ciii…)

…głównych kierunków, jakie są w tym programie. Plan jest taki, że ten program ma powstać do końca lutego. Po tym czasie będziemy mogli rozmawiać bardziej szczegółowo o kwestiach związanych z kolejnymi zadaniami w dłuższej perspektywie czasowej.

Co do potencjału, jeśli chodzi o budowę śmigłowców, to rzeczywiście mamy w krajowym przemyśle pewien potencjał, głównie w zakresie Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych. Głównie w zakresie modernizacji śmigłowców był rozpatrywany ten potencjał. Jeśli chodzi o śmigłowce, o fabrykę w Mielcu czy w Świdniku, no to musimy wiedzieć, że to jest kapitał zagraniczny i w pierwszej kolejności rozpatrywane są tam projekty jakby pochodzące, powiedzmy, od właścicieli zagranicznych. Tam są projekty nowoczesnych śmigłowców. Natomiast co do możliwości samodzielnej budowy nowego śmigłowca, no to należałoby się zastanowić, w oparciu o jaki zakład to zrobić, bo w tej chwili te zdolności chyba są ograniczone, tak się wydaje, chociaż oczywiście kadra naukowo-techniczna jest. Tak jak mówię, w najbliższych latach ten potencjał będzie wykorzystany głównie w zakresie modernizacji śmigłowców. Głównie mamy tutaj na myśli ewentualną modernizację części śmigłowców bojowych Mi-24, tudzież ewentualnie śmigłowców z rodziny Mi-18. Są też prowadzone pewne prace nad przygotowaniem modernizacji śmigłowców Sokół, natomiast w zakresie produkcji i, powiedzmy, projektu nowego śmigłowca nie są w tej chwili prowadzone prace żadne. Jeśli chodzi o śmigłowce, to tyle, Panie Ministrze.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję.

Pan pułkownik…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz: Służba zdrowia jeszcze…)

Tak, służba zdrowia. To było pytanie pana senatora Grubskiego.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz:

Dział 581 „Ochrona zdrowia”. Pan senator przywołuje kwotę blisko 200 milionów zł… Całość kwoty to jest 224,5 miliona zł. Wydatki majątkowe – 197 milionów zł; wydatki bieżące – 27 milionów zł. Oczywiście ta kwota nie obejmuje kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia, jeżeli chodzi o kontraktowanie usług w szpitalach w ramach wojskowej służby zdrowia. One są poza budżetem Ministerstwa Obrony Narodowej.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo.

Kto z państwa senatorów ma jakieś pytania? Nie widzę zgłoszeń.

Szanowni Państwo, wypada podsumować, składając odpowiedni wniosek do komisji finansów, która dzisiaj będzie miała swoje posiedzenie z udziałem przewodniczących wszystkich komisji senackich.

Ja składam wniosek o pozytywną opinię Komisji Obrony Narodowej do części 29 i pozostałych części, które są związane z budżetem dotyczącym bezpieczeństwa i obrony narodowej.

Kto z państwa jest za tym wnioskiem? Proszę o podniesienie ręki. (7)

Kto jest przeciw? (0)

(Głos z sali: Nie ma głosów sprzeciwu.)

Kto się wstrzymał? (0)

(Głos z sali: Nikt.)

Stwierdzam, że komisja wydała pozytywną opinię, jeśli chodzi o sprawozdanie dla komisji finansów, dotyczącą tych części budżetu na rok 2019.

Chciałbym poprosić, aby naszym sprawozdawcą na posiedzeniu komisji finansów był wiceprzewodniczący Rafał Ślusarz.

Jeśli nie będzie sprzeciwu, uznam, że propozycja została przyjęta. Bardzo serdecznie dziękuję.

Bardzo serdecznie dziękuję panu ministrowi, panom pułkownikom, panu dyrektorowi, pani dyrektor, wszystkim państwu.

Zamykam posiedzenie Komisji Obrony Narodowej. Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 09 minut 41)