Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Infrastruktury (nr 152) w dniu 18-12-2018
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Infrastruktury (152.)

w dniu 18 grudnia 2018 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 1050, druki sejmowe nr 2988 i 3065).

(Początek posiedzenia o godzinie 14 minut 05)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Andrzej Misiołek)

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Szanowni Państwo!

Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Infrastruktury Senatu Rzeczpospolitej Polskiej IX kadencji.

Informuję państwa senatorów, że posiedzenie komisji jest transmitowane w internecie.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 1050, druki sejmowe nr 2988 i 3065)

W programie porządku obrad dzisiejszego posiedzenia jest punkt: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw. Druk senacki nr 1050.

Witam na naszym posiedzeniu pana Mikołaja Wilda, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, panią Beatę Mieleszkiewicz, dyrektora Departamentu Lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury, i panią Magdalenę Porzycką, naczelnika wydziału w Departamencie Lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury. Witam pana Piotra Samsona, prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, panią Iwonę Grochowalską, dyrektora Departamentu Prawno-Legislacyjnego w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

Witam pana płka Pawła Bratkowskiego, zastępcę szefa Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych. Witam pana Grzegorza Jarczewskiego, eksperta w Polskich Liniach Lotniczych LOT, panią Agnieszkę Kunert-Diallo, prawnika z Polskich Linii Lotniczych LOT, pana Igora Komarnickiego z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i panią Danutę Drypę, naszego senackiego legislatora.

Witam wszystkich panów senatorów i sekretarzy komisji.

Proszę pana ministra o zreferowanie tej jakże obszernej ustawy.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Mikołaj Wild:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

(Głos z sali: Panie Ministrze…)

(Głos z sali: Mikrofon…)

(Głos z sali: Jest dobrze, to działa.)

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Rzeczywiście ten projekt jest bardzo obszerny. Celem projektu jest przede wszystkim nadrobienie naszych zaległości, jeśli chodzi o implementację prawa unijnego. W ostatnich latach rzeczywiście narosły nam zaległości w tym zakresie.

Projekt przewiduje m.in: zmianę zasad prowadzenia przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego kontroli przestrzegania przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego; nowe rozwiązania w zakresie koordynacji lotów; rozszerzenie regulacji w zakresie zgłaszania i oznakowania przeszkód lotniczych, a także usuwania i przycinania drzew oraz krzewów stanowiących przeszkody lotnicze; uporządkowanie i doprecyzowanie przepisów dotyczących czasu pracy członków załóg statków powietrznych; uszczegółowienie zasad ustalania stref i stawek opłat nawigacyjnych; powołanie rzecznika praw pasażerów przy prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego; wprowadzenie sankcji za nieprzestrzeganie wymagań i obowiązków ustalonych w prawie unijnym; uzupełnienie katalogu opłat lotniczych o opłaty za czynności administracyjne wynikające z prawa unijnego lub z nimi związane.

Projekt poza tym, że implementuje prawo unijne, wprowadza jednolite standardy bezpieczeństwa. Tak jest np. w przypadku kontrolowania obszarów położonych w pobliżu lotnisk. W celu zapewnienia bezpieczeństwa przewiduje się w projekcie kompetencje dla prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego nie tylko w zakresie planowania przestrzennego, tak jak to jest obecnie, ale również w zakresie obszarów, które nie są objęte planami zagospodarowania przestrzennego. Dziękuję.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Proszę panią legislator o przedstawienie opinii Biura Legislacyjnego.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Dziękuję.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do ustawy, niemniej jednak, jeśli państwo pozwolą, chciałabym wygłosić jedną ogólną uwagę dotyczącą zasad formułowania wytycznych.

Prawo lotnicze zawiera bardzo dużo upoważnień dla właściwego ministra i innych organów do wydawania aktów wykonawczych. Już nawet w samej nowelizacji jest zmienianych prawdopodobnie ok. 20 rozporządzeń. Chciałabym po prostu zasygnalizować, że w szeregu zmienianych przepisów dotyczących upoważnień modyfikowany jest zakres spraw przekazywanych do uregulowania przez ministra właściwego do spraw transportu w drodze rozporządzenia bez jednoczesnej zmiany dotychczas sformułowanych wytycznych. W wielu przypadkach są one sformułowane w sposób bardzo lakoniczny, tzn. nakazują uwzględnianie ogólnie pojętych przepisów Unii Europejskiej czy też przepisów międzynarodowych.

W niektórych przypadkach oprócz zmiany zakresu spraw przekazanych do uregulowania w drodze rozporządzenia są zmieniane również wytyczne. Są one zmieniane w takim zakresie, że wskazywany jest zakres prawa Unii Europejskiej, który należy w tych wytycznych uwzględnić.

Ja z racji pracy w Biurze Legislacyjnym chciałabym tylko przypomnieć, że zasady redagowania wytycznych, które dotyczą treści rozporządzeń… Należy te zasady uwzględniać, tak aby wytyczne nie spotkały się z zarzutem, że mają charakter wytycznych pozornych. Tak czy tak reguły wynikające z prawa Unii Europejskiej krajowy ustawodawca musi uwzględniać w przepisach, które są tworzone. Wiadomo, że tych rozporządzeń jest bardzo dużo, tak więc może warto byłoby przy jakichś kolejnych zmianach… Jeżeli wprowadzają państwo zmiany z zakresu upoważnień, warto również dbać o prawidłowe formułowanie wytycznych. Dziękuję.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Nie ma uwag Biura Legislacyjnego.

Otwieram dyskusję.

Kto z panów senatorów chciałby zabrać głos? Może ktoś z gości? Nikt.

Ja mam pytanie do pana ministra. Został rozszerzony katalog podmiotów, które podlegają kontroli prezesa urzędu. Prezes urzędu będzie teraz kontrolował statki powietrzne niewpisane do rejestru. Jakie statki powietrzne nie są wpisane do rejestru?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Mikołaj Wild:

Za chwilę poproszę prezesa urzędu o doprecyzowanie.

Przede wszystkim chodzi tutaj o statki, które jeszcze nie zostały wpisane, czyli są w okresie przed wpisem. W dalszej perspektywie na tej podstawie będzie można objąć kontrolą również bezzałogowe statki powietrzne – to rozwiązanie jest jakby na to gotowe – plus zagraniczne statki powietrzne. Jeżeli coś pominąłem, to bardzo proszę uzupełnić.

(Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson: Ja chciałbym potwierdzić, że pan minister prawidłowo zdefiniował te rodzaje statków powietrznych.)

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Pan senator Włosowicz.

Senator Jacek Włosowicz:

Ja też mam pytanie do pana prezesa.

Jeśli chodzi o rzecznika praw pasażera, którego będzie pan wyznaczał, to są pewne wymogi. Wymóg drugi jest taki, że kandydat musi mieć wiedzę w zakresie praw pasażerów w transporcie lotniczym. Jak pan prezes będzie weryfikował, czy ktoś ma taką wiedzę, czy nie?

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson:

Obecnie w ramach Urzędu Lotnictwa Cywilnego funkcjonuje komisja praw pasażera. Jest to ciało, które zajmuje się dokładnie tymi zagadnieniami. Rola rzecznika to będzie rola mediatora. To będzie taki jakby stopień pośredni, osoba, do której pasażerowie, klienci będą mogli składać odwołania niezależnie od działań komisji ochrony pasażerów. My te zasoby ludzkie już posiadamy. Posiadamy cały dział osób, które się w tym specjalizują. Chodzi o to, żeby wyznaczyć 1 osobę jako rzecznika i stworzyć prawdopodobnie jakieś biuro obsługi. Ta osoba pełniłaby rolę mediatora, do którego można się odwoływać, przychodzić z jakimiś zażaleniami.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Ja mam jeszcze jedno pytanie, też chyba do pana prezesa

Ustawa wprowadza nowy rodzaj licencji lotniczych, tzw. licencję pilota rekreacyjnego. Czy mógłby pan krótko przybliżyć nam, do czego ta licencja uprawnia?

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson:

To nie jest nowy rodzaj. Poziom pilota rekreacyjnego to jest najniższy poziom, jeśli chodzi o pilotaż. To było już wcześniej wprowadzone.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z panów senatorów?

Pan senator Dobkowski. Proszę bardzo.

Senator Wiesław Dobkowski:

Mam takie pytanie. Czy prawo europejskie wyznaczyło jakiś termin, żeby dostosować te ustawy? Ten termin minął czy jeszcze nie?

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson:

Ja chciałbym powiedzieć, że przepisy europejskie cały czas są modyfikowane. My nad tą nowelizacją pracujemy już od 3 lat, w związku z tym wiele z tych punktów za chwilę trzeba będzie znowu nowelizować, bo Komisja Europejska wydaje nowe akty, które to prawo modyfikują. Ta ustawa jest jednak dla nas kluczowa, dlatego że jest w niej szereg elementów, np. takich jak rzecznik praw pasażera, które już dawno powinniśmy mieć, ale ich nie mieliśmy. Z naszego punktu widzenia ta ustawa jest kluczowa dla efektywnego działania urzędu.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Proszę bardzo. Proszę się przedstawić.

Prawnik w Polskich Liniach Lotniczych LOT Agnieszka Kunert-Diallo:

Dzień dobry.

Agnieszka Diallo, Biuro Prawne LOT.

Ja mam 2 pytania. Nie będziemy się poddawać, jeśli chodzi o uwagi zgłoszone przez LOT. Moje pierwsze pytanie do pana prezesa to pytanie o zmianę art. 164 dotyczącego odstępstw przy udzielaniu koncesji. Wydaje mi się, że jest tutaj pewnego rodzaju błąd logiczny, bo w pkcie 1b jest powiedziane, że nie udziela się koncesji w zakresie przewoźników, których obrót przekracza 3 miliony euro. Tu chyba powinno być „nie przekracza”.

(Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson: Prosimy o chwilkę. Dobrze?)

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dobrze. Proszę.

(Brak nagrania)

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson:

Ja może poproszę panią dyrektor naszego działu prawnego.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Proszę bardzo.

Dyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego Iwona Grochowalska:

Iwona Grochowalska.

Szanowni Państwo, wszystko jest w porządku, dlatego że rozporządzenie unijne nr 1008 mówi dokładnie, że kapitał netto wynosi przynajmniej 100 tysięcy euro, co w przeliczeniu… Przepraszam. Dobrze mówię? Nie, przepraszam. Tu jest napisane, że nie mogą być stosowane, czyli ten przepis jest chyba w porządku. Nie stosuje się wtedy art. 5 rozporządzenia unijnego. Tu jest napisane „przynajmniej”, czyli rozumiem, że to chyba przekracza. Tak?

(Głos z sali: Przynajmniej…)

Dokładnie.

(Prawnik w Polskich Liniach Lotniczych LOT Agnieszka Kunert-Diallo: To w takim razie trzeba będzie jeszcze sprawdzić wersję angielską.)

(Głos z sali: Nas obowiązuje wersja polska.)

Dokładnie, wersja polska. Nawet nie mamy możliwości sprawdzenia teraz wersji angielskiej. Musiałabym zaraz szukać.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Proszę państwa, to jest istotna rzecz…

(Głos z sali: Jak najbardziej.)

…czy jest „nie” przed „przekracza”, czy nie. Jeżeli pan minister… Trzeba dać czas, żeby to dokładnie sprawdzić. Zawsze jest jeszcze możliwość zgłoszenia poprawki w czasie posiedzenia, gdyby była taka konieczność.

Czy ktoś jeszcze z państwa ma uwagi?

Proszę bardzo.

Prawnik w Polskich Liniach Lotniczych LOT Agnieszka Kunert-Diallo:

Będziemy upierać się przy konieczności zmiany art. 67 w zakresie funkcji organizatora i koordynatora, bo to są jednak 2 różne funkcje. W przepisie nadal jest wyraźnie powiedziane, że organizator przekazuje informacje na temat danych z przeszłości w zakresie slotów. Naszym zdaniem to jest błędne interpretowanie przepisów rozporządzenia unijnego w zakresie koordynacji.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Mikołaj Wild:

O tym debatowaliśmy już w Sejmie. W naszej ocenie ta zmiana może być rozważana przy kolejnych podejściach do nowelizacji prawa lotniczego. Teraz to nie jest zmiana… Jeżeliby ta regulacja funkcjonowała w sposób niewłaściwy, jeżeli pojawiłaby się niewłaściwa wykładnia, wówczas możemy wrócić do tematu. Dzisiaj nie widzimy takiej potrzeby.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Ponieważ nie widzę więcej osób chętnych do zabrania głosu, przechodzimy do głosowania.

Nie zostały zgłoszone żadne poprawki.

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek?

(Głos z sali: Przepraszam, ale…)

Tak?

(Głos z sali: Na wszelki wypadek…)

Dobrze. Ja w takim razie zgłaszam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto jest za przyjęciem tego wniosku? (8)

Kto jest przeciwny? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Wniosek przeszedł.

Proponuję, aby sprawozdawcą był pan senator Hamerski. Pan senator się zgadza. Dziękuję bardzo.

Dziękuję wszystkim państwu, panu ministrowi, gościom, wszystkim osobom, które uczestniczyły dzisiaj w posiedzeniu komisji.

Zamykam posiedzenie Komisji Infrastruktury.

(Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 25)