Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (nr 150) w dniu 14-12-2018
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (150.)

w dniu 14 grudnia 2018 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 68. posiedzeniu Senatu do ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym.

(Początek posiedzenia o godzinie 08 minut 33)

(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Krzysztof Mróz)

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Mróz:

Dzień dobry państwu.

Witam państwa na posiedzeniu Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Otwieram posiedzenie.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 68. posiedzeniu Senatu do ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

Mamy dzisiaj do rozpatrzenia 1 punkt, a mianowicie zestawienie wniosków do ustawy zmieniającej ustawę o podatku akcyzowym.

Zanim rozpoczniemy, chciałbym bardzo serdecznie państwa przywitać. Witam wszystkich senatorów, witam pana ministra Leszka Skibę, wiceministra finansów, witam pana mecenasa.

Czy w posiedzeniu uczestniczą osoby, które zajmują się lobbingiem? Nie widzę zgłoszeń.

Są także goście. Wszystkich bardzo serdecznie witam.

Szanowni Państwo, na posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym zostały zgłoszone poprawki i w związku z tym musimy je przegłosować.

W pierwszej kolejności poddam pod głosowanie wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek, a jeżeli nie uzyska on poparcia, to będziemy głosowali nad zgłoszonymi poprawkami. W związku z tym zarządzam głosowanie, chyba że wcześniej pan minister chciałby się odnieść do poprawki.

Czy tak? Na razie nie?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Leszek Skiba: To znaczy, ja chciałbym…)

Proszę.

(Głos z sali: Ale przeszliśmy już do głosowania.)

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Leszek Skiba: …odnieść się jeszcze do poprawki…)

Tej poprawki pana senatora Chróścikowskiego, tak?

Proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Leszek Skiba:

Dziękuję bardzo.

Otóż ta poprawka, jak rozumiem, dotyczy kwestii produktów nowatorskich, tak? Można powiedzieć, że to, co słyszymy… Senatorowie, którzy popierają czy zwracają uwagę na produkty nowatorskie, nowatorskie wyroby tytoniowe, argumentowali, tak jak było słychać podczas debaty, że jest pewien problem z identyfikacją, czy przypadkiem produkt nowatorski nie powinien być traktowany jak papieros. Rzeczywiście jest tak, że można powiedzieć… To jest jakby słuszne pytanie. Co możemy tu zrobić jako ministerstwo? No, powtórzę deklarację, którą wypowiedziałem podczas debaty, otóż my zaproponujemy wszystkim instytucjom naukowym, które mogą się tym zajmować… Korzystając też z porównań międzynarodowych, z rozwiązań w innych krajach, będziemy chcieli odpowiedzieć sobie na pytanie: czy rzeczywiście powinno być tak, że produkty nowatorskie są opodatkowane 1,80 czy 1,70 zł od paczki, a tymczasem za paczkę papierosów jest średnio ok. 8 zł akcyzy. I w tym sensie jest to słuszne pytanie, pytanie, czy nie mamy do czynienia – rozumiem tu wątpliwości senatorów – z taką próbą, że tak powiem, udawania, że mamy inny produkt, żeby mieć niższe opodatkowanie. Jednak ta poprawka, a i ta ustawa nie rozwiewa tych wątpliwości. Musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy przypadkiem nie jest tak, że nowatorskie produkty tytoniowe są zwykłymi papierosami. Musimy rozpocząć taką dyskusję i to jest temat na oddzielną zmianę legislacyjną, jeśli ten, że tak powiem, obecny test przejdzie pozytywnie.

W tym przypadku mamy do czynienia z poprawką, która dokonuje zmiany w takim znaczeniu, że nie przesuwa tego okresu opodatkowania, półtorarocznego w przypadku produktów nowatorskich, pozostawia to tylko w przypadku e-papierosów… No, pozostawia to na relatywnie niskim poziomie, na tyle niskim, że tak naprawdę nie jest to istotny dochód; on jest szacowany przez nas na 20 milionów zł, w ciągu tych 18 miesięcy. Jednak generalnie ma te wszystkie negatywne konsekwencje w postaci zamknięcia branży dla nowych podmiotów, które chcą do branży wejść, ponieważ dla nich obowiązki biurokratyczne związane ze składkami podatkowymi, obowiązki związane z posiadaniem zbiorników są trudne do spełnienia.

Tak więc finalnie kłopot jest jeden, jeśli poprawka zostanie przyjęta, to ustawa będzie musiała wrócić do Sejmu i, jak rozumiem, będzie kłopot z przyjęciem tej ustawy do końca roku. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Mróz:

Reasumując… Jak rozumiem, można powiedzieć, Panie Ministrze, że zarówno co do pierwszej, jak i drugiej poprawki ministerstwo jest przeciwko, tak?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Leszek Skiba: Rekomendujemy przyjęcie ustawy bez poprawek.)

Jeszcze pan senator.

Bardzo proszę.

Senator Jacek Włosowicz:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Ostatnie zdanie pana ministra spowodowało, że poprosiłem o głos.

No, Panie Ministrze, jeżeli będzie miał pan problem z przyjęciem tej ustawy, gdybyśmy przyjęli tę poprawkę, to znaczy, że pan nam tę ustawę dał po prostu za późno. Tak więc jest apel do państwa. Skoro od końca września wiedzieliście, że mogą być niejednoznaczności i problemy w związku z tym, jaka stawka ma być obowiązująca, to nie przychodźcie 14 grudnia z projektami, które stawiają nas, że tak powiem, w dalekiej defensywie. No, to powoduje, że gdybyśmy wprowadzili jakąś poprawkę, czyli wyrazili swoją opinię, to wtedy miałby pan problem z tym, żeby ta legislacja zaistniała. No, w przypadku podatku dochodowego mamy akurat o tyle lepszą sytuację, że musimy zdecydować do końca listopada, ale jeśli chodzi o wszystkie inne projekty, to tego wymogu nie ma. Ale my jesteśmy chętni i nawet gdyby to miało być 31 grudnia, to możemy się zebrać i to uchwalić. No, ale, jak pan mówi, będzie pan miał problem z wprowadzeniem.

Tak więc taka prośba do państwa na przyszłość – mam nadzieję, że w tym roku już nic nie wyniknie, chociaż jest jeszcze posiedzenie w przyszłym tygodniu – że jeżeli nie są to przypadki, które wynikły na początku grudnia wskutek jakiejś sytuacji prawnej, politycznej, tylko są to przypadki, o których wiemy już kilka miesięcy wcześniej, to dajcie nam wystarczającą ilość czasu, żebyśmy jako obydwie izby, a szczególnie my, jak izba wyższa, która jest dalej w tym procesie legislacyjnym, mieli wystarczająco czasu na wyrażenie swojego zdania i na swobodne przyjęcie ewentualnych poprawek. Tak, żeby koleżanki i koledzy z Sejmu również mieli wystarczająco czasu na ustosunkowanie się do naszych propozycji, a pan prezydent – na zaakceptowanie lub odrzucenie tego, co parlament mu prześle. To tyle, Panie Przewodniczący. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Mróz:

Dziękuję.

Jak rozumiem, już nikt spośród senatorów nie jest zainteresowany dyskusją, tak?

Czy ewentualnie pan mecenas chciałby zabrać głos?

(Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: Nie.)

Nie.

W związku z powyższym w pierwszej kolejności poddam pod głosowanie wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek, a jeśli ten wniosek nie uzyska większości, będziemy głosowali nad 2 poprawkami.

Kto z pań i panów senatorów jest za pierwszym w zestawieniu wnioskiem, czyli wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek? (5)

Pięciu senatorów głosowało za, innych głosów nie było, czyli wniosek przeszedł jednomyślnie, jednogłośnie.

W związku z powyższym… Nie ma pana…

Kto był sprawozdawcą? Aha, pan senator Włosowicz. Mam nadzieję, że będzie tę misję kontynuował.

(Senator Jacek Włosowicz: Jeśli tylko pan przewodniczący sobie tego życzy.)

Nie tylko ja, ale cała komisja pana zachęca.

Dziękuję.

(Koniec posiedzenia o godzinie 08 minut 42)